دعای هجدهم.mp3
9.19M
نکات کاربردی از دعای
«طلب عافیت» در صحیفه سجادیه
🔰شرح دعای هجدهم
✅ معنای حقیقی"عافیت"
✅ توضیح "عافیت برآیندی"
🔶دوشنبه ۱۳/آذر1402
🔸 قم_پردیسان_مسجدمقدس قبا
🔸 حجةالاسلام جناب آقای احمدی
بنیاد صحیفه سجادیه
@bonyadsahife
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
✅مازندران_امیرکلا
حسینیه ائمه بقیع
🔸دعا و مناجات
بنیاد صحیفه سجادیه
@yavaranbabol
✅"مراسم نکوداشت و تجلیل از عالم بزرگ شیعه :
" سید علیخان مدنی شیرازی"
صاحب کتاب "رِیاضُ السّالِکین فی شَرْحِ صَحیفَةِ سید السّاجدین(ع)
🔸دانشمند، ادیب، مفسر و شارح بزرگ و برجسته "صحیفه سجادیه معروف به سید علیخان کبیر.(۱۰۵۲ - ۱۱۱۸ق )
🔸در آستانه"سیصدو نود و چهارمین"سالگرد این عالم مجاهد.
(مقبره اش_حرم شاهچراغ شیراز)
🔶زمان همایش:
پنجشنبه 26 بهمن1402 (سالروز میلاد امام سجادعلیه السلام)
🔸مکان همایش :
سومین حرم اهل البیت(ع) _شیراز
حرم مطهر احمدابن موسی الکاظم (ع)_شاهچراغ
بنیادصحیفه سجادیه
http://eitaa.com/bonyadsahife
🔷1) رِیاضُ السّالِکین فی شَرْحِ صَحیفَةِ سید السّاجدین(ع)
از شرحهای مشهور صحیفه السجادیه، تألیف سید علیخان حسینی مدنی_شیرازی(متوفای ۱۱۲۰ق)
به زبان عربی است.
این شرح شامل ۵۴ بخش یا «روضه» است که در هر روضه یکی از دعاها شرح شده است.
🔸ریاض السالکین، شامل مباحث مختلفی از قبیل مباحث ادبی، قرآنی، فقهی، کلامی و تاریخی است.
✅محتوای کتاب:
مؤلف در مقدمه، ضمن معرفی کتاب صحیفه سجادیه و ارزش و مقام آن،
برخی از شرحهای صحیفه از جمله "شرح شیخ بهایی" را بررسی کرده و ضمن بیان نقاط قوت و ضعف آنها، غرض خود از تألیف ریاض السالکین را بیان کرده است.
🔸 وی در نقاط مختلفی از کتاب، از شرح شیخ بهایی یاد و همین امر منجر به ارتباط و تأثیر شرح شیخ بهایی بر ریاض السالکین مورد توجه محققان گرفته است.
🔸روش مؤلف در بسط و شرح مطالب صحیفه سجادیه :
پس از تقطیع قسمتهای مختلف هر دعا، مفردات هر قسمت را توضیح و سپس در قالب «تنبیه» و «تبصره» به برخی نکات، به تناسب میپردازد.
🔸تسلط و تبحرمؤلف در علوم و فنون مختلف، در جایجای کتاب به چشم میخورد. از بحث «مراتب توحید» گرفته، تا مباحثی همچون «اشتقاق لفظ ملائکه»
و «تحقیق در جواب لو» همگی نشانه تبحر مؤلف در مجموعه علوم اسلامی است.
💧 شرح صحیفه را در سال ۱۰۹۴ق شروع و در سال ۱۱۰۶ق پایان داده است،
"یعنی_۱۲ سال" تألیف آن طول کشیده است.
🔸 او در حوزههای علمیه به «سید علیخان کبیر» یا «شارح صحیفه» مشهور است.
🔸 علامه مجلسی از شاگردان مبرّز اوست.
eitaa.com/bonyadsahife
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔸#تربیت_فرزند
بچههای ما "دوربینهای متحرکی" هستند، که همه حرفها و حرکات ما را ضبط میکنند. حتی واکنشهای ما را در شرایط حساس در
" حافظهشان" نگه میدارند تا در اولین فرصت از آنها استفاده کنند
recording-20231225-173706.mp3
2.4M
✅دعای 25 صحیفه سجادیه
حجةالاسلام جناب آقای پوراکبر
🔸مدت: 12 دقیفه
🔸زمان: دوشنبه 4 آذر ماه 1402
مازندران_بابل_محله دباغ خانه پیش
💧(درخواست مشارکت تهیه کتاب صحیفه سجادیه برای مسجد)
https://eitaa.com/bonyadsahife
بنیاد صحیفه سجادیه
recording-20231225-174709.mp3
657.6K
🔸ادامه دعای 25 صحیفه سجادیه حجةالاسلام جناب آقای پوراکبر
🌀معارفه دبیر
"بنیاد صحیفه سجادیه شهرستان جم"
🌐به گزارش خبرنگار کیهان، طی حکمی ازسوی بنیاد صحيفه سجادیه کشور_ آقای سید علی اکبر سجادی زاده بعنوان "دبیر بنیاد صحيفه سجادیه شهرستان جم" معرفی شد.
🔷گفتنی است سجادی زاده از "چهره های فرهنگی شهرستان" و این حکم توسط آقای جعفر ترابی دبیر بنیاد اصفهان و رابط کشوری و همچنین نماینده خیرین مسجدساز به ایشان ابلاغ گردید.
--------------
🌐کانال خبری کیهان بوشهر ویژه شهرستان جم
بنیاد صحیفه سجادیه
@bonyadsahife
🔸 دوران زندگی سیدعلیخان مدنی شیرازی_صاحب کتاب"ریاض السالکین فی شرح الصحیفه سجادیه"را می توان به سه بخش کلی تقسیم کرد:
💧1) از تولد تا 14 سالگی در حجاز، زندگی و اقامت در هندوستان
💧2)از نوجوانی تا 62 سالگی و اقامت در ایران(اصفهان و شیراز)
💧3)پس از بازگشت از هند درسال 1114تا زمان رحلت سال 1120ق
🔸در هندوستان، پس از زندگی پرفراز و نشیب و گذر دورانی سخت و تحمل فوت پدر، سرانجام(سلطان محمد اورنگ زیب وی) ، والایت نواحی لاهور و توابع آن و ریاست دیوان حکومتی برهان پور_
را به او سپرد با این حال وی" پس
25 سال مسئولیت حکومتی"
به میهن بازگشت و پس از اقامت کوتاهی در اصفهان، دو سال پایانی عمر خود را در (مدرسه آباء و اجدادی خود "منصوریه شیراز") به تدریس و تالیف پرداخت.
🔸 سیدعلیخان سرانجام در سال 1120 در سن 68 سالگی در شیراز به دیار باقی شتافت و در حرم مطهر حضرت احمدبن موسی شاهچراغ(ع) در جوار مزار سیدماجد بحرانی به خاک سپرده شد.
✅مراسم
"تجلیل و نکودشت سید علی خان مدنی شیرازی"
🔶زمان همایش:
پنجشنبه 26 بهمن1402 (سالروز میلاد امام سجادعلیه السلام)
🔸مکان همایش :
شیراز_سومین حرم اهل البیت(ع).
حرم مطهر احمدابن موسی الکاظم (ع)_شاهچراغ
بنیاد صحیفه سجادیه
@bonyadsahife
هدایت شده از بنیاد صحیفه سجادیه
توضیح طرح صحیفه خوانی.MP3
5.18M
🔉 #صوت
💠 توضیح طرح
"صحیفه سجادیه خوانی"
💠حجت الاسلام جناب آقای
"عبدالعلی پور اکبر"
🗓 دوشنبه 4 بهمن ماه 1400
#بین_الصلاتین
#معاونت_تهذیب_تربیت_فرهنگی
eitaa.com/bonyadsahife
t.me/bonyadsahife
http://instagram.com/sahifhe135
🔰 جلسه هفتگی "شرح صحیفه سجادیه"
🔹حجت الاسلام جناب آقای عسکری
🔸شنبه(۱۶ دی ماه ۱۴۰۲)بعد ازنماز جماعت مغرب و عشاء
🕌 مکان : رفسنجان _مسجدالزهراء(س)
بنیاد صحیفه سجادیه
@bonyadsahife
هدایت شده از قیام 🇵🇸
29.42M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
طرح انس همگانی با صحیفه سجادیه
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
💫 امام خامنهای: صحیفهی سجادیه یک پدیدهی عجیب در مکتب اهلبیت است؛ با صحیفهی سجادیه مأنوس بشوید. ۱۲/دی/۰۲
🔴 تبیین طرحهای عمومی برای ایجاد انس همگانی با صحیفه سجادیه
🟠 تبیین اهمیت و جایگاه این کتاب شریف
ــــــــــــــــــــــــ
تذکر: این قطعه تصویری در روز میلاد حضرت زهرا (س) ضبط شد اما به احترام شهدای حادثه تروریستی کرمان، با تأخیر انتشار یافت.
ــــــــــــــــــــــــ
♨️ عضویت در کانال صحیفه سجادیه 👇
https://eitaa.com/joinchat/492896876Cb41fc36528. 👈
صدا ۰۰۲_sd-۷۱.m4a
10.34M
🔸(صوت)
جلسهی هفتگی صحیفهی سجادیه؛
🔸دوشنبه(ها) ۱۸ دی ۱۴۰۲( بعدنماز عشا)مسجد امام رضا علیه السلام موزیرج بابل
🔸حجةالاسلام جناب آقای احمدی
🔸دعای 20 صحيفه سجادیه
(بند15 تا 19):
🔸مدت: 10 دقیقه
15﴾ اللَّهُمَّ إِلَى مَغْفِرَتِكَ وَفَدْتُ ، وَ إِلَى عَفْوِكَ قَصَدْتُ ، وَ إِلَى تَجَاوُزِكَ اشْتَقْتُ ، وَ بِفَضْلِكَ وَثِقْتُ ، وَ لَيْسَ عِنْدِي مَا يُوجِبُ لِي مَغْفِرَتَكَ ، وَ لَا فِي عَمَلِي مَا أَسْتَحِقُّ بِهِ عَفْوَكَ ، وَ مَا لِي بَعْدَ أَنْ حَكَمْتُ عَلَى نَفْسِي إِلَّا فَضْلُكَ ، فَصَلِّ عَلَي مُحَمَّدٍ وَ آلِهِ ، وَ تَفَضَّلْ عَلَيَّ .
(15) خدایا! به سوی آمرزشت آمدم و به جانب بخششت روی کردم و به گذشتت مشتاقم و به احسانت اعتماد کردم؛ چیزی نزد من نیست که به خاطر آن سزاوار آمرزش تو شوم و عملی که به خاطر آن مستحق بخششت شوم؛ و پس از اینکه بر ضد خود داوری کردم، به این نتیجه رسیدم که چیزی جز احسانت برایم نیست؛ پس بر محمّد و آلش درود فرست و به من احسان کن.
و16 و 17 و 18 و 19
❄️از دعای اول صحیفه شروع کردیم
الان دعای 20 صحيفه هستیم.
انشالله تا دعای54 ادامه میدهیم. (شبهای سه شنبه مدت 10 دقیقه)
بنیاد صحیفه سجادیه
@bonyadsahife
🔸در دعای سوم_ صحیفه سجادیه (بند 18) آمده :
18﴾ وَ السَّفَرَةِ الْكِرَامِ الْبَرَرَةِ ، وَ الْحَفَظَةِ الْكِرَامِ الْكَاتِبِينَ ، وَ مَلَكِ الْمَوْتِ وَ أَعْوَانِهِ ، وَ مُنْكَرٍ وَ نَكِيرٍ ، وَ *رُومَانَ فَتَّانِ الْقُبُورِ"
18) و درود بر سفیران بزرگوار نیکوکار و نویسندگان ارجمندی که حافظان اعمال مردماند؛ و درود بر فرشتۀ مرگ و یارانش؛ و منکر و نکیر؛ *و رومان، آزمایشکنندۀ مردگان قبرها؛
🔷توضیح :
🔸 «رومان فتّان القبور»؛ فرشتهای که صاحبان قبر را برای امتحان و آزمایش طلب میکند.
فرشته رومان، قبل از منکر و نکیر وارد قبر میشود و صاحب قبر را آزمایش میکند، اگر نیکوکار بود منکر و نکیر را آگاه میسازد که هنگام سؤال با او به نرمى رفتار نمایند و اگر بدکار بوده به آنان خبر میدهد.
(ریاض السالکین فی شرح صحیفة سید الساجدین، ج 2، ص 66)
🔸" وقتي ميت در قبر گذاشته مي شود و همه مي روند، ملكي ظاهر مي شود به نام «رومان» يا «فتان القبور» بعضي هم اسم او را «رومان فتان» گفته اند. به هر حال اين ملك قبل از نكير و منكر، در نزد ميّت حاضر مي شود و كارش اين است كه ببيند اعمال ميت چه صورت و وضعيتي دارد آيا از اهل سعادت است يا شقاوت؟ در هر صورت رومان فتان القبور، بعد از شناسايي او پيش نكير و منكر مي رود و گزارش مي دهد تا نكير و منكر با توجه به اعمال او با صورت نيكو يا زشت وارد شوند.(1)
1. کفاية الموحدين، ج4، ص231
بنیاد صحیفه سجادیه
@bonyadsahife
آیات مرتبط
سوره التوبة (84) :
وَلَا تُصَلِّ عَلَىٰ أَحَدٍ مِنْهُمْ مَاتَ أَبَدًا وَلَا تَقُمْ عَلَىٰ قَبْرِهِ ۖ إِنَّهُمْ كَفَرُوا بِاللَّهِ وَرَسُولِهِ وَمَاتُوا وَهُمْ فَاسِقُونَ
سوره الحج (7) : وَأَنَّ السَّاعَةَ آتِيَةٌ لَا رَيْبَ فِيهَا وَأَنَّ اللَّهَ يَبْعَثُ مَنْ فِي الْقُبُورِ
سوره فاطر (22) : وَمَا يَسْتَوِي الْأَحْيَاءُ وَلَا الْأَمْوَاتُ ۚ إِنَّ اللَّهَ يُسْمِعُ مَنْ يَشَاءُ ۖ وَمَا أَنْتَ بِمُسْمِعٍ مَنْ فِي الْقُبُورِ
سوره الممتحنة (13) : يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا لَا تَتَوَلَّوْا قَوْمًا غَضِبَ اللَّهُ عَلَيْهِمْ قَدْ يَئِسُوا مِنَ الْآخِرَةِ كَمَا يَئِسَ الْكُفَّارُ مِنْ أَصْحَابِ الْقُبُورِ
سوره عبس (21) : ثُمَّ أَمَاتَهُ فَأَقْبَرَهُ
حدیث:
عبدالله بن سلام میگوید که از پیامبر(ص) در مورد فرشتهای پرسیدم که پیش از نکیر و منکر به سراغ مردگان میرود؟
و آنحضرت فرمود: «اى پسر سلام! فرشتهاى به نام" رومان" که رویش چون خورشید میدرخشد، به قبر آمده و به مرده میگوید:
کردار نیک و بد خود را با انگشت خود بهجاى قلم و با آب دهان بهجاى دوات بر قطعهای از کفن خود بهجاى کاغذ بنویس! وقتی نوبت به کار بد او میرسد، میّت شرم میکند.
فرشته میگوید:
اى خطاکار! در دنیا از خدا شرم نکردى و گناه را انجام دادی و اکنون شرم دارى؟! این فرشته همه کار نیک و بد را در آن مینویسد و میگوید این نامه را مُهر کن. میّت میگوید مُهر ندارم.
فرشته «رمان» میگوید:
انگشت بزن و آنرا در گردنش میاندازد تا روز قیامت باقی است، همانطور که خدای تعالی میفرماید: "و هر انسانى، اعمالش را بر گردنش آویختهایم"[1] سپس منکر و نکیر میآیند».[2)
1]. اسراء، 13.
[2]. مجلسى، محمد باقر، بحار الأنوار، ج 56، ص 234،
🔶در نظام هستی بینهایت فرشته وجود دارد که نه نامی از آنها ذکر شده و نه کسی را یارای شمارش آنها است؛ چراکه براساس روایات با هر قطره بارانی که از آسمان فرو میریزد فرشتهای پایین میآید تا آنرا در جایی که خداوند به او دستور داده قرار دهد.
🔸فرشته ها ، آفریده های خداوند یکتا هستند که در آفرینش آن ها، شگفتی های بسیاری هست و بیشتر انسان ها از آن آگاهی ندارند. آنها موجوداتى هستند مخلوق خدا و واسطه هایى بین او و بین عالم مشهود، که خداوند آنان را موکل بر امور عالم تکوین و تشریع کرده است. قرآن کریم کارهای فراوانی را برای فرشتگان برشمرده است؛ وساطت در نزول وحی و ابلاغ پیام الهی به پیامبران، تدبیر امور عالم و وساطت در وصول فیض الهی به مخلوقات، استغفار و شفاعت برای مۆمنان و امداد آنان، لعن کافران، ثبت اعمال بندگان و قبض روح آنان در هنگام مرگ از جمله مأموریت های الهی است که فرشتگان آنها را اجرا می کنند.
علی (ع) در نهج البلاغه در خصوص انواع فرشتگانِ :
فرشتگان الهی واسطه هاى بین خدا و عالم مشهود هستند؛ آنها کارگزاران الهی محسوب می شوند. در کلام امیرالمۆمنین علی (ع) به چند صنف آنها اشاره شده است:
گروهی پیوسته به عبادت خداوند مشغولند و
گروهی واسطه های وحی الهی هستند؛
گروهی دیگر نگهبانان بهشت و حافظان بندگانند و
آخرین گروه نیز حاملان عرش الهی هستند.
نام تعداد اندکی از "فرشتگان" در روایات ذکر شده است؛ مانند:
1. راحیل: «ثُمَّ أَمَرَ اللَّهُ تَبَارَکَ وَ تَعَالَی مَلَکاً مِنْ مَلَائِکَةِ الْجَنَّةِ یُقَالُ لَهُ رَاحِیلُ وَ لَیْسَ فِی الْمَلَائِکَةِ أَبْلَغُ مِنْهُ فَخَطَبَ بِخُطْبَةٍ لَمْ یَخْطُبْ بِمِثْلِهَا أَهْلُ السَّمَاءِ وَ لَا أَهْلُ الْأَرْض»سپس خداوند تبارک و تعالی به فرشتهای از فرشتگان بهشت به نام «راحیل» که در بلاغت هیچیک از ملائکه به پای او نمیرسند، دستور داد تا خطبه(عقد حضرت علی و فاطمه) را بخواند. او نیز خطبهای خواند که اهل آسمان و زمین چنین خطبهای نخوانده بودند.
2. دردائیل: «قَالَ ابْنُ عَبَّاسٍ سَمِعْتُ رَسُولَ اللَّهِ (ص) یَقُولُ إِنَّ لِلَّهِ تَبَارَکَ وَ تَعَالَی مَلَکاً یُقَالُ لَهُ دَرْدَائِیلُ کَانَ لَهُ سِتَّةَ عَشَرَ أَلْفَ جَنَاحٍ مَا بَیْنَ الْجَنَاحِ إِلَی الْجَنَاحِ هَوَاءٌ وَ الْهَوَاءُ کَمَا بَیْنَ السَّمَاءِ إِلَی الْأَرْض…»ابن عباس میگوید شنیدم که رسول خدا(ص) میفرمود خدای تعالی را فرشتهای است که «دردائیل» نام دارد. او را شانزده هزار بال است و ما بین هر دو بالش هوایی است که آن هوا به اندازه آسمان تا زمین است.
3_اسماعیل: «وَ رَوَیْنَا مِنَ الْکِتَابِ الْمَذْکُورِ بِإِسْنَادِهِ إِلَی الصَّادِقِ (ع) أَنَّهُ قَالَ (ع) إِنَّ لِلَّهِ مَلَکاً یُقَالُ لَهُ إِسْمَاعِیلُ سَاکِنٌ فِی السَّمَاءِ الدُّنْیَا إِذَا قَالَ الْعَبْدُ یَا أَرْحَمَ الرَّاحِمِینَ سَبْعَ مَرَّاتٍ قَالَ لَهُ إِسْمَاعِیلُ قَدْ سَمِعَ اللَّهُ أَرْحَمُ الرَّاحِمِینَ صَوْتَکَ فَاسْأَلْ حَاجَتَک»همانا برای خداوند فرشتهای است که به او «اسماعیل» میگویند. او در آسمان دنیا ساکن است. هر گاه بنده هفت بار بگوید یا ارحم الراحمین، اسماعیل به او میگوید خداوند که ارحم الراحمین است صدایت را شنید، حاجت خویش را از او بخواه.
4. حیوان: «إِذَا سَکَنَتِ النُّطْفَةُ فِی الرَّحِمِ أَرْبَعَةَ أَشْهُرٍ وَ أَنْشَأَ فِیهِ الرُّوحُ بَعَثَ اللَّهُ تَبَارَکَ وَ تَعَالَی إِلَیْهِ مَلَکاً یُقَالُ لَهُ حَیَوَان»؛هنگامی که نطفه در رحم چهار ماهه شد و روح در او دمیده شد، خداوند فرشتهای را به سویش میفرستد که «حیوان» نامیده میشود.
5. زاجر: «فَیَبْعَثُ اللَّهُ إِلَیْهِ مَلَکاً یُقَالُ لَهُ زَاجِرٌ فَیَزْجُرُه»(کلینی، محمد بن یعقوب، کافی، ج 6)
هنگام خروج طفل از رحم خداوند فرشتهای را برای باز کردن رحم میفرستد که نامش «زاجر» است. این فرشته مأموریتش تسهیل در کار به دنیا آمدن نوزاد است.
6. رضوان: «إِنَّ مَلَکاً یُقَالُ لَهُ رِضْوَانُ یُنَادِی لَا سَیْفَ إِلَّا ذُو الْفَقَار» ملکی است به نام «رضوان» که ندا میدهد شمشیری نیست مگر ذوالفقار.
7. حزقائیل: «وَ إِنَّ لِلَّهِ مَلَکاً یُقَالُ لَهُ حِزْقَائِیلُ لَهُ ثَمَانِیَةَ عَشَرَ أَلْفَ جَنَاح»؛(8)فرشتهای است به نام «حزقائیل» که 18 هزار بال دارد.
8. میخائیل: «قَالَ رَسُولُ اللَّهِ (ص) إِنَّ لِلَّهِ تَبَارَکَ وَ تَعَالَی مَلَکاً یُقَالُ لَهُ مِیخَائِیلُ یَأْخُذُ الْبَرَاءَاتِ لِلْمُصَلِّینَ عِنْدَ کُلِّ صَلَوَات»؛رسول خدا(ص) میفرمود برای خدا ملکی است که نامش «میخائیل» است که برای نمازگزاران در هر نمازی رهایی از آتش را میگیرد.
9. سجل: «إِنَّ فِی الْهَوَاءِ مَلَکاً یُقَالُ لَهُ إِسْمَاعِیلُ … یُحْصُونَ أَعْمَالَ الْعِبَادِ فَإِذَا کَانَ رَأْسُ السَّنَة بَعَثَ اللَّهُ إِلَیْهِمْ مَلَکاً یُقَالُ لَهُ السِّجِل»؛در آسمان ملکی است که نامش اسماعیل است….. اعمال بندگان را حفاظت میکنند وقتی سر سال شد، خداوند فرشتهای را به سویشان میفرستد که «سجل» نام دارد.
10. داعی: «إِنَّ اللَّهَ تَعَالَی نَصَبَ فِی السَّمَاءِ السَّابِعَةِ مَلَکاً یُقَالُ لَهُ الدَّاعِی فَإِذَا دَخَلَ شَهْرُ رَجَبٍ یُنَادِی نادی ذَلِکَ الْمَلَکُ کُلَّ لَیْلَةٍ مِنْهُ إِلَی الصَّبَاحِ طُوبَی لِلذَّاکِرِینَ طُوبَی لِلطَّائِعِینَ»؛ خداوند در آسمان هفتم ملکی قرار داده به نام «داعی». هنگامی که ماه رجب داخل شد، این ملک هر شب تا صبح کارش این است که میگوید خوش به حال ذاکرین و اطاعت کنندگان.
11. ظهلیل: «وَکَّلَ اللَّهُ بِقَبْرِ النَّبِیِّ (ص) مَلَکاً یُقَالُ لَهُ ظِهْلِیل إِذَا صَلَّی عَلَیْهِ أَحَدُکُمْ وَ سَلَّمَ عَلَیْهِ قَالَ لَهُ یَا رَسُولَ اللَّهِ فُلَانٌ سَلَّمَ عَلَیْکَ وَ صَلَّی عَلَیْکَ قَالَ فَیَرُدُّ النَّبِیُّ ص بِالسَّلَام»؛ خداوند فرشتهای را برای قبر پیامبر اسلام(ص) موکل قرار داد که «ظهلیل» نام دارد. هرکسی که سلام و صلوات بر او بفرستد، این فرشته به پیامبر میگوید فلانی به شما سلام و درود فرستاد، پس پیامبر(ص) هم جواب سلامش را میدهد.
12. ایمان: «ملکا یقال له الإیمان»؛ فرشتهای «ایمان» نام دارد.
13. زوقابیل: «فبعث اللّه ملکا یقال له زوقابیل»؛خداوند فرشتهای مبعوث کرد به نام «زوقابیل».
۱۴. مالک: «وَ نادَوْا یا مالِکُ لِیَقْضِ عَلَیْنا رَبُّکَ قالَ إِنَّکُمْ ماکِثُونَ»؛(زخرف77)فریاد برآورند که ای مالک، کاش پروردگار تو ما را بمیراند. میگوید نه، شما در اینجا ماندنی هستید.
«…إِنَّ هَذَا مَالِکٌ خَازِنُ جَهَنَّمَ…»؛این (فرشته) مالک نگهبان جهنم است.
15. نکیر و منکر: «عَلِیُّ بْنُ النُّعْمَانِ عَنِ ابْنِ مُسْکَانَ عَنْ سُلَیْمَانَ بْنِ خَالِدٍ قَالَ: سَأَلْتُ أَبَا عَبْدِ اللَّهِ (ع) عَمَّا یَلْقَی صَاحِبُ الْقَبْرِ فَقَالَ إِنَّ مَلَکَیْنِ یُقَالُ لَهُمَا مُنْکَرٌ وَ نَکِیرٌ یَأْتِیَانِ صَاحِبَ الْقَبْرِ فَیَسْأَلَانِهِ عَنْ…»سلیمان بن خالد میگوید از امام صادق(ع) پرسیدم از کسی که با میت در قبر ملاقات میکند فرمود: دو فرشته هستند به نام نکیر و منکر که بر مرده وارد میشوند و از او میپرسند
16. رومان(منبه): «… فَصَلِّ عَلَیْهِمْ وَ عَلَی الرَّوْحَانِیِّینَ مِنْ مَلَائِکَتِک … وَ رُومَانَ فَتَّانِ الْقُبُورِ،…»؛پس درود فرست بر ایشان و بر روحانیین از فرشتگانت و رومان آزمایش کننده (اهل) قبرها.
۱۷. هاروت و ماروت: «…وَ ما أُنْزِلَ عَلَی الْمَلَکَیْنِ بِبابِلَ هارُوتَ وَ مارُوتَ…»؛(بقره102)و (نیز یهود) از آنچه بر دو فرشته بابل «هاروت» و «ماروت»، نازل شد پیروی کردند. (آن دو، راه سحر کردن را، برای آشنایی با طرز ابطال آن، به مردم یاد میدادند.
بنیاد صحیفه سجادیه
@bonyadsahife