💠مهدویت در کلام ولی (قسمت اول)
...
✏️بزرگترین وظیفه منتظران امام زمان این است که از لحاظ معنوی و اخلاقی و عملی و پیوندهای دینی و اعتقادی و عاطفی با مؤمنین و همچنین برای پنجه درافکندن با زورگویان، خود را آماده کنند. کسانی که در دوران دفاع مقدّس، سر از پا نشناخته در صفوف دفاع مقدّس شرکت میکردند، منتظران حقیقی بودند. کسی که وقتی کشور اسلامی مورد تهدید دشمن است، آماده دفاع از ارزشها و میهن اسلامی و پرچم برافراشته اسلام است، میتواند ادّعا کند که اگر امام زمان بیاید، پشت سر آن حضرت در میدانهای خطر قدم خواهد گذاشت. اما کسانی که در مقابل خطر، انحراف و چرب و شیرین دنیا خود را میبازند و زانوانشان سست میشود؛ کسانی که برای مطامع شخصی خود حاضر نیستند حرکتی که مطامع آنها را به خطر میاندازد، انجام دهند؛ اینها چطور میتوانند منتظر امام زمان به حساب آیند؟ کسی که در انتظار آن مُصلحِ بزرگ است، باید در خود زمینههای صلاح را آماده سازد و کاری کند که بتواند برای تحقّق صلاح بایستد.
...
@bonyadsari
🆕فرهنگ عاشورا و فرهنگ مهدویت
با توجه به جایگاه خاص و مشترک فرهنگ عاشورا و فرهنگ مهدوی که از جهت وجودی و اعتقادی، با یک دیگر تعامل و ارتباط تنگاتنگ دارند، می توان گفت که این دو مؤلفه، تأثیرات ژرفی در جوامع شیعی به جای گذارده اند؛ به طوری که پاره ای از متفکران معتقدند که هویت شیعه به وسیلۀ این دو عنصر اعتقادی شکل گرفته است.
از جمله اندیشمندان برجسته ای که در بیان عناصر تفکر شیعه، به این دو مؤلفه توجه دارد، اندیشمند مسلمان، «حامد الگار» است. وی که از تئوری پردازان انقلاب اسلامی است، معتقد است که این انقلاب، ریشه در سنت های فکری شیعه دارد. آن گاه زیر ساخت های اندیشۀ شیعی را تحت سه مؤلفۀ «غیبت»، «فقدان قدرت سیاسی مشروع» و «نفی قدرت حاکم، بر اساس اندیشۀ شهادت» بر می شمرد.
وی، موضوع غیبت امام مهدی علیه السلام را دائمی ترین عنصر تاریخ اندیشۀ شیعی می داند که مرتبط با فقدان مشروعیت هرگونه قدرت سیاسی در عصر غیبت است. از نظر او، انقلاب اسلامی، تحت تأثیر اندیشۀ امامت و مهدویت است؛ به طوری که شیعه با الهام از مفهوم شهادت-که آن را وامدار واقعۀ عاشورا و جان باختگی حضرت سید الشهداء علیه السلام است- توانسته است در طول تاریخ و به ویژه در انقلاب اسلامی، به اهداف خود برسد.
در واقع، او تحلیلی ارگانیک و پیکره وار از انقلاب اسلامی ایران ارائه می دهد و معتقد است که انقلاب ایران، ریشه در تاریخ فکری شیعه و مبانی مذهبی دارد. به همین جهت، وی، امام خمینی رحمۀ الله را نماد یک سنت دیرینه می داند که در این دوره، موفق به تحقق انقلابی دینی در ایران شده است.
تاریخ جوامع شیعی، خود، حاکی از این حقیقت است که بیشترین کارکرد دین در تاریخ، متعلق به دل دادگی ها و توجهاتی است که تودۀ مردم به فرهنگ عاشورا و فرهنگ مهدوی داشته اند؛ هر چند که در مقطعی از گذشتۀ نه چندان دور، یک نوع گسستی را میان این دو مقوله مشاهده می کنیم؛ اما آن چه مسلم است، جایگاه ویژه ای است که عاشورا و مهدویت، همواره در مبانی نظری و اعتقادی شیعی داشته اند؛ به طوری که در پژوهش های نظری عالمان دینی، التفات به این دو مسأله- به ویژه در حوزۀ اختیار و قدرت مطلقۀ امام مهدی علیه السلام - پیوسته، مورد توجه بوده است. اگرچه این مسئله را نیز نمی توان نادیده گرفت که در برهه-هایی از زمان، تلاشی بر فرهنگ سازی مهدوی، صورت نپذیرفته است.
اما در عصر کنونی، نه تنها نیاز به این فرهنگ، شدیداً احساس می شود؛ بلکه با توجه به آسیب شناسی مسائل مهدوی و آفت های موجود در پیرامون آن، ترویج بررسی عقلانی و خردمندانۀ مسأله، موضوعی بسیار پر اهمیت است؛ چرا که در سال های اخیر، به دنبال برخوردهای سطحی و قشری با موضوع مهدویت، انحرافاتی در این موضوع، پدید آمده است. به طور مثال، همان طور که نگاه عقل گریزانۀ حنبلی ها به دین، موجب شکل گیری فرقۀ وهابیت در اهل سنت شد، اخباری گری و عقل گریزی شیخیه نیز موجب شکل گیری فرقۀ بابیت و بهائیت گردید (1) و جریانات انحرافی را در حوزۀ مسائل مهدوی، دامن زد. از این رو، توجه به کارکردهای عقلانی در مسألۀ مهدویت، از جمله اموری است که باید محور مهدویت پژوهیِ عصر حاضر، قرار گیرد.
📚منبع : کتاب از فرات تا فرات
@bonyadsari
🆕عاشورا و انتظار به مثابه دو فرهنگ
روشن است که منظور از عاشورا، صرف واقعه ای که در آن، امام حسین علیه السلام و یارانش به شهادت رسیدند نیست. چه آن که، اگر با این رویکرد، سالگرد عاشورا را گرامی بداریم، آن را به سطح یک سنت، تنزل داده ایم. بنابراین عاشورا را باید به چشم حادثه ای نگریست که رفته رفته به شکل فرهنگی پایدار در آمده و بر باورهای اعتقادی، استوار گشته است؛ لذا می توان ادعا کرد که حادثۀ عاشورا، از سطح فرهنگ نیز گذشته و به مثابه یک مکتب درآمده است. در این فرهنگ و مکتب، مفاهیمی همانند عزت، ایثار، شجاعت، ایمان، عمل به تکلیف و... به برکت حماسۀ امام حسین علیه السلام و اصحابش، بسیار جلوه نمایی می کند.
انتظار نیز به باور ما، بر مدار معنای لغوی و حتی بر محور اعتقاد تعبدی به ظهور امام زمان عجل الله تعالی فرجه الشریف، نمی گردد. انتظار در فرهنگ شیعی، مفهومی با تشعشعات همه جانبه است. در این باور، انتظار، صرفاً اعتقاد به ظهور منجی نیست؛ بلکه اعتقاد ی عملی و همراه با مسئولیت می باشد و مهمترین مسئولیت نیز، فراهم نمودن زمینه های ظهور و دعا برای فرج حضرت حجت عجل الله تعالی فرجه الشریف است. به این ترتیب، اعتقاد به ظهور، همراه با عمل به تکالیف، رنگ و بوی عبادی پیدامی کند؛ همان گونه که پیامبر صلی الله علیه و آله و سلم فرموده اند: «اِنتظارُ الفَرج عِبادۀ» (1).
پس انتظار نیز همانند عاشورا، تبدیل به فرهنگ شده است؛ فرهنگی که در رأس آن، اعتقاد به غیبت و ظهور دوازدهمین ولیّ خداوند، قرار دارد.
📚منبع : کتاب از فرات تا فرات
@bonyadsari
1_443101413.ogg
335.1K
💠 سلسله جلسات #جرعه_ای_از_زیارت_عاشورا 17
✳️ شرح معرفتی و کوتاه #زیارت_عاشورا
🎤 حجت الاسلام و المسلمین استاد نصوری ( معاونت محترم ارتباطات و تبلیغ مرکز تخصصی مهدویت قم)
🎬 جلسه 7⃣1⃣
⏺ کاری از واحد آموزش بنیاد فرهنگی حضرت مهدی موعود (عج) استان مازندران
@bonyadsari
بنیاد فرهنگی حضرت مهدی عج استان مازندران
💠 سلسله جلسات #جرعه_ای_از_زیارت_عاشورا 17 ✳️ شرح معرفتی و کوتاه #زیارت_عاشورا 🎤 حجت الاسلام و المس
🖋جرعه از زیارت عـاشورا 🗓
⏪ قسمت 7⃣1⃣
🔴نکته بعدی که در زیارت عاشورا میتوانیم به آن اشاره کنیم واکنش های زائرین آقا اباعبدالله الحسین (ع) بر مصائب این امام عزیز و یارانش هست،
📖در جایی که می خوانیم:
⬅️«عَظُمَتِ الْمُصيبَةُ بِكَ عَلَيْنا..»
یعنی ادراک و احساس بزرگی😔 مصیبت امام حسین را اشاره دارد.
⬅️«اَلْحَمْدُ للَّهِ عَلی عَظیمِ رَزِیَّتی» مصیبت آن حضرت را مصیبت خودمان بدانیم.
⬅️و در جای دیگر می خوانیم
«عَلَيْكُمْ مِنّى جَميعاً سَلامُ اللَّهِ اَبَداً ما بَقيتُ وَ بَقِىَ اللَّيْلُ وَالنَّهارُ» یعنی بزرگداشت عاشورا و جلوگیری از فراموش شدن آن باشد.
🌐در طول تاریخ چقدر با روش ها و برنامه های مختلف چه در بُعد مباحث فرهنگی و غیر فرهنگی مانع شدن و نگذاشتند❌ جریان عاشورا را مردم به نحو احسن انجام بدهند تا نامی از عاشورا نماند. ولی الحمدلله می بینیم روز به روز بر عظمت و شوکت حرکت اباعبدالله در جامعه بیشتر می شود.🔆
⬅️مورد بعدی که می توانیم اشاره کنیم اعلام لعن، عداوت و محاربه نسبت به دشمنان آن حضرت است «وَ عَدُوٌّ لِمَنْ عَادَاكُمْ» و در ادامه می خوانیم «وَحَرْبٌ لِمَنْ حارَبَكُمْ».
⬅️مورد بعدی آمادگی برای جانفشانی خود و عزیزان خودمان در رکاب آن حضرت است. مثل یاران عاشقی که در روز عاشورا خودشان را برای حجت و ولی خدا فدا کردند. «بِأَبِی أَنْتَ وَ أُمِّی» یعنی واقعا هر چه دارم فدای امام عزیز خودم،❣و در این راه باید مثل خود امام از جان و مال خودم بگذرم.
⬅️ثبتنام برای خونخواهی آن حضرت و درخواست رجعت است. «أَنْ يَـرْزُقَنِـی طَلَـبَ ثَارِكَ مَعَ إِمَامٍ مَنْصُورٍ» ان شاءالله روزی را شاهد باشیم که جزو رجعت کننده هایی باشیم که این توفیق را داشته باشیم بتوانیم در رکاب ✨امام زمان (ع) ادامه مسیر راه اباعبدالله را در دوران ظهور به نحو احسن به سرانجام برسانیم.
#متن_جرعه_ای_از_زیارت_عاشورا ۱۷
🎤 استاد نصوری،
معاونت ارتباطات و تبلیغ مرکز تخصصی مهدویت قم
@bonyadsari
ارتباط امام حسین علیه السلام و حضرت مهدی عج از منظر قران (قسمت دوم)🔹
امام مهدی عجل الله تعالی فرجه الشریف، از نگاه امام حسین علیه السلام
امام حسین علیه السلام آیات اولیه سوره شمس را به امام مهدی عجل الله تعالی فرجه الشریف تأویل نموده است:
امام باقر علیه السلام می فرماید: حارث اعور به امام حسین علیه السلام عرض کرد:
«یابن رسول الله! جعلت فداک: اخبرنی عن قول الله فی کتابه (و الشمس و ضحیها) قال: ویحک یا حارث، ذلک محمد رسول الله صلی الله علیه و آله و سلم، قلت: جعلت فداک: قوله: (و القمر اذا تلیها)، قال: ذلک امیرالمؤمنین علی بن ابی طالب یتلو محمداً، قال: قلت: (و النهار اذا جلّیها)، قال: ذلک القائم من آل محمد، یملأ الارض قسطا و عدلا؛(1) ای زاده رسول خدا! فدایت شوم، مرا از معنای آیه شریفه (و الشمس و ضحیها) (سوگند به خورشید و گسترش نور آن) مطّلع ساز. حضرت فرمود: مراد از خورشید، رسول الله صلی الله علیه و آله و سلم می باشد
پرسید: فدایت شوم! منظور از آیه شریفه (و القمر اذا تلیها) (سوگند به ماه چون پس از آن آید) چیست؟
فرمود: منظور از ماه، امیرالمؤمنین علی بن ابی طالب علیه السلام است که بعد از پیامبر صلی الله علیه و آله و سلم می باشد.
گفت: مقصود از آیه شریفه (و النهار اذا جلّیها) (و سوگند به روز، وقتی که آن را روشن سازد) چیست؟
فرمود: مقصود از روز، قائم آل محمد صلی الله علیه و آله و سلم است که زمین را پر از قسط و عدل کند».
گذشته بشریت به جهت نداشتن عبودیت کامل و همه جانبه افراد، روزشان همانند شب است، اما در دولت امام مهدی عجل الله تعالی فرجه الشریف آن چنان زندگی بشریت در همه مراحل شکوفا می گردد که به حقیقت آن ایام را روز روشن باید نامید، چرا که از سیاهی ها و تباهی ها اثری نیست.
1 - تفسیر فرات کوفی، ص 212
@bonyadsari
مهدویت در کلام ولی
رهبرانقلاب: انقلاب اسلامی موجب سرعت بخشیدن در ظهور حضرت مهدی (عج) شده است.
شما مردم ایران و شما مادران شهید داده و پدران داغدار و افرادی که در طول مبارزه انقلاب زحمت کشیدید بدانید، موجب پیشرفت حرکت انسانیت به سوی سرمنزل تاریخ و موجب تسریع در ظهور ولی عصرت صلوات الله علیه شدید."
@bonyadsari
بنیاد فرهنگی حضرت مهدی عج استان مازندران
🛑امام حسین (ع) وارث کمالات پیامبران 7.اخلاص انبیاء دارای اخلاص بودند « قٰالَ فَبِعِزَّتِكَ لَأُغْ
🛑امام حسین (ع) وارث کمالات پیامبران
8.دعوت به تقوا
« إِذْ قَالَ لَهُمْ أَخُوهُمْ نُوحٌ أَلَا تَتَّقُونَ * إِنِّي لَكُمْ رَسُولٌ أَمِينٌ * فاتقوا الله و اطیعون»
همین مضمون از هود ،صالح، لوط و شعیب (ع) نیز بیان شده است.
📚منبع : کتاب امام حسین (ع) وارث پیامبران
@bonyadsari
Mahdavi Mags 1401-05-24.exe
25.45M
بسم الله الرحمن الرحیم
ایام سوگواری سید و سالار شهیدان (ع) تسلیت باد.
⏺ نرم افزار مجلات مرکز تخصصی مهدویت و پژوهشکده مهدویت و موعودگرایی
نسخه مردادماه 1401
⬅️ شامل افزون بر 920 مقاله مهدوی از:
🔸مجله علمی پژوهشی انتظار موعود (74 شماره)
🔸مجله علمی ترویجی پژوهشنامه موعود (3 شماره)
🔸مجله علمی تخصصی مطالعات مهدوی (51 شماره)
کافی است فایل را اجرا کنید و محلی را تعیین کنید تا فایلهای مجله در آنجا ریخته شود. پس از آن با اجرای فایل MahdaviMags.exe برنامه اجرا می شود.
لازم به ذکر است نرم افزار حاوی فایلهای پی دی اف مقالات هم موجود است که به دلیل حجم بالا لازم است عزیزان برای دریافت آن به مرکز تخصصی مهدویت مراجعه فرمایند.
اللهم صل علی محمد و آل محمد 💐
#فراخوان_همایش
✅ همایش بین المللی مهدویت و انتظار در اندیشه آیت الله العظمی صافی گلپایگانی (ره)
🔴برگزارکننده: پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی
📅مهلت ارسال مقالات: ۱۵ آبان ۱۴۰۱
👈پست الکترونیک ارسال مقالات: mn.entezar313@gmail.com
7.34M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
💠 سلسله جلسات #معرفت_امام 1
🔰 بخش اول ، لزوم شناخت آسیب های مهدویت
🎤 با ارائه حجت الاسلام و المسلمین استاد محمدرضا نصوری ( معاونت مرکز تخصصی مهدویت و معاونت آموزش بنیاد مهدویت کشور )
@bonyadsari