1_438389930.MP3
5.27M
💠 سلسله جلسات #جرعه_ای_از_زیارت_عاشورا 15
✳️ شرح معرفتی و کوتاه #زیارت_عاشورا
🎤 حجت الاسلام و المسلمین استاد نصوری ( معاونت محترم ارتباطات و تبلیغ مرکز تخصصی مهدویت قم)
🎬 جلسه 5⃣1⃣
⏺ کاری از واحد آموزش بنیاد فرهنگی حضرت مهدی موعود (عج) استان مازندران
@bonyadsari
بنیاد فرهنگی حضرت مهدی عج استان مازندران
💠 سلسله جلسات #جرعه_ای_از_زیارت_عاشورا 15 ✳️ شرح معرفتی و کوتاه #زیارت_عاشورا 🎤 حجت الاسلام و المس
🖋جرعه از زیارت عـاشورا 🗓
⏪ قسمت 5⃣1⃣
🔸نکته ی دیگری که در زیارت عاشورا میتوانیم به آن اشاره کنیم عظمت مصیبت عاشورا بر آسمان و آسمانیان و حتی زمینیان است.🌍
❌شما ببینید که دشمن چقدر نسبت به امام حسین (ع) و یاران ایشان بد و بد انجام داد. یاران حضرت را مظلومانه به شهادت رساندند، یاران ایشان به خصوص بنی هاشم را در جلوی چشمان آقا امام حسین جوانشان، برادرشان، طفل شیر خواره ی ایشان را، یک به یک به شهادت رساندند.🥀
😔حتی خود اباعبدالله وقتی تک و تنها شد، محاصره اش کردند و این فرزند رسول خدا را مظلومانه به شهادت رساندند، بلکه بالاتر با اسب بر بدنش تاختند.😞 حتی لباس مندرسی را هم که بر تن کرده بود، آن را هم در آوردند و امام را برهنه کردند. به طمع انگشتری انگشت اباعبدالله را قطع کردند،😢 سرش را از بدن جدا و بدنش را در سرزمین کربلا رها کردند. سر شهیدان و سر اباعبدالله را به اسب آویزان کردند و از کربلا تا به کوفه و بعد تا به شام آوردند.
🍁اسارت هم خودش یک غم و اندوه بود. با زینب کبری سلام الله علیها، دختر امیرالمؤمنین علی(ع) و خاندان عصمت و طهارت به نحو بسیار بدی تا شام برخورد کردند.💔
☝️به همه ی اینها که نگاه می کنیم میبینیم که واقعا مصیبت بسیار بزرگی است که در زیارت عاشورا می خوانیم «..مَا أَعْظَمَهَا وَ أَعْظَمَ رَزِیَّتَهَا فِی الْإِسْلَامِ وَ فِی جَمِیعِ السَّمَاوَاتِ وَ الْأَرْض» واقعا عظمت و 💥سختی مصیبت های امام حسین (ع) در روز عاشورا نه تنها اهل زمین که اهل آسمان را هم داغدار و مصیبت زده کرده است.
💠چرا که سیدالشهداء امام انس و جن و مَلک و صاحب اختیار مُلک و ملکوت است. عزای او لباس ماتم بر قامت همه ی عوالم هستی می پوشاند🖤. لذا مراد از عظمت مصیبت در آسمان ها در زیارت عاشورا، همان مصیبت زدگی فرشتگانی است که به منظور یاری امام حسین (ع) در روز عاشورا به زمین نازل شدند، اما می گویند چون به ⚔ یاری آن حضرت نرسیدند در عزای ایشان تا قیام امام زمان (عج) به سوگ می نشینند.
📚چقدر روایات متعددی در عظمت و مصیبت اباعبدالله الحسین (ع) و گریه ی بر ایشان داریم و مراد بزرگی که مصیبت امام حسین و 🕊جمع فرشتگان و مصیبت زدگی همه ی آنها را بر این مصیبت بزرگ می رساند، آن مظلومیت اباعبدالله و یاران ایشان است که در کربلا شهید شدند که نه در تاریخ🗓 و نه تا امروز این امر سابقهای نداشته است. لذا باید جدیت در مصیبت اباعبدالله (ع) داشته باشیم که همانگونه که زمینیان دارند، آسمانیان هم دارند.
👌ان شاءالله که جزو عزاداران اباعبدالله باشیم و بتوانیم این نگاهی را که امروزه به عنوان فرهنگ امام حسین (ع) داریم اجرا می کنیم، در جامعه ی مهدویّت و در آن دولت امام زمان✨ که از آرزوهای ماست: «اللّهُمَّ إِنّا نَرْغَبُ إِلَيْكَ فی دَوْلَة كَريمَة ...»✨ آن دولت بیاید و بتواند انتقام مظلومیت اباعبدالله حسین را از ستمگران بگیرد.
#متن_جرعه_ای_از_زیارت_عاشورا ۱۵
🎤 استاد نصوری،
معاونت ارتباطات و تبلیغ مرکز تخصصی مهدویت قم
@bonyadsari
1_438392472.MP3
4.82M
💠 سلسله جلسات #جرعه_ای_از_زیارت_عاشورا 16
✳️ شرح معرفتی و کوتاه #زیارت_عاشورا
🎤 حجت الاسلام و المسلمین استاد نصوری ( معاونت محترم ارتباطات و تبلیغ مرکز تخصصی مهدویت قم)
🎬 جلسه 6⃣1⃣
⏺ کاری از واحد آموزش بنیاد فرهنگی حضرت مهدی موعود (عج) استان مازندران
@bonyadsari
بنیاد فرهنگی حضرت مهدی عج استان مازندران
💠 سلسله جلسات #جرعه_ای_از_زیارت_عاشورا 16 ✳️ شرح معرفتی و کوتاه #زیارت_عاشورا 🎤 حجت الاسلام و المس
🖋جرعه از زیارت عـاشورا 🗓
⏪ قسمت 6⃣1⃣
✅نکته دیگری که در زیارت عاشورا میتوانیم به آن اشاره کنیم شکرانهی نوشیدن جرعهای از 🥀جام بلای امام حسین است.
🗣عرض کردیم که ما مصیبت آن حضرت را مصیبت خود می دانیم و با اعلام این مطلب در صحنه ی نبرد عاشورا کأنّه حضور مستقیم داریم و نه تنها ناظر و تماشاچی این مجاهدت غمبار، که خود را سربازی محنت کشیده و داغدار💔 در این میدان می دانیم و در صدد انتقام از قاتلین سیدالشهداء (ع) و یاران باوفای ایشان هستیم. حتی برای این امر لحظه شماری می کنیم.🕓
⭕️در چهار بخش از زیارت عاشورا به این نکته اشاره داریم:👇
1⃣- «يا اباعَبْدِاللَّهِ لَقَدْ عَظُمَتِ الرَّزِيَّةُ، وَجَلَّتْ وَعَظُمَتِ الْمُصيبَةُ بِكَ عَلَيْنا وَعَلى جَميعِ اهْلِ الْإِسْلامِ»
2⃣- «لَقَدْ عَظُمَ مُصَابِی بِكَ»
3⃣- «وَ أَسئَلُ اللهَ بِحَقِّکُم...» تا به اینجا میرسیم که «أَنْ یعْطِینِی بِمُصَابِی بِكُمْ أَفْضَلَ مَا یعْطِی مُصَابا بِمُصِیبَتِهِ»
4⃣- «اَلْحَمْدُ للَّهِ عَلی عَظيمِ رَزِيَّتی»
🌀لذا شیعه ی داغدار اباعبدالله الحسین مصیبت این بزرگوار را مصیبت خودش میداند و نه تنها مصیبت خود می داند که حمد و شکر الهی را نیز به جا می آورد چرا که نوشیدن جرعه ای از جام بلای آن حضرت موجب سرمستیِ معنویِ دوستان آن حضرت و پرهیز از دنیا و گرایش به همه ی خوبی ها می داند.
❌لذا امروزه می بینیم در طول تاریخ دشمنان حرم اهل بیت را خراب می کردند تا مردم به زیارتشان نروند.🕌
💥چقدر دشمنان هزینه کردند، وقت گذاشتند و فکر کردند که جریان عاشورا و جریان فرهنگ امام حسین (ع) و مظلومیت حضرت اباعبدالله را رنگ و لعاب دیگری بدهند. جعل حدیث کردند که اگر میخواهید عزاداری کنید برای رسول خدا بکنید📗، و اگر می خواهید یک روزی را برای مصائب اهل بیت داشته باشید، روز دوشنبه را انتخاب کنید که روز ارتحال پیامبر بوده است و با یک نگاه عوام فریبانه 🚫 سعی می کردند آن اهداف اصلی اباعبدالله و فرهنگ امام حسین را خاموش کنند.
👥به همین خاطر است که مردم
عزیز ما و شیعیان اباعبدالله (ع) در طول تاریخ و خاصه امروزه در کل جهان سعی می کنند تا سال به سال با عظمت و شوکت بسیار بالا و درایت بسیار زیبایی که دارند، فرهنگ عزاداری حضرت اباعبدالله را به نحو احسن انجام دهند🌟 چرا که همه ی ما مصیبت و بلایی که بر آن حضرت وارد شده است را مصیبت خودمان می دانیم.
🤲ان شاءالله که جزء عزاداران اباعبدالله باشیم و روزی را شاهد باشیم که در رکاب آقا امام زمان (عج) عزاداری برای مظلومیت اباعبدالله را انجام بدهیم.
#متن_جرعه_ای_از_زیارت_عاشورا ۱۶
🎤 استاد نصوری،
معاونت ارتباطات و تبلیغ مرکز تخصصی مهدویت قم
@bonyadsari
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
الَّذینَ یُؤْمِنُونَ بِالْغَیْبِ...
#استوری
...
تولیدواحدرسانه بنیاد فرهنگی حضرت مهدی موعود عج استان مازندران
@bonyadsari
ارتباط امام حسین علیه السلام و حضرت مهدی عج از منظر قران (قسمت اول)
📔در قرآن کریم آیاتی وجود دارد که معصومین علیهم السلام آنها را به امام حسین علیه السلام و امام مهدی علیه السلام تأویل فرموده اند. هم چنین آیاتی را سومین امام معصوم علیه السلام به آخرین امام و بالعکس، تأویل و تفسیر نموده اند
✏️امام مهدی اولین آیه سوره حضرت مریم را به امام حسین تأویل نموده است:
«سعد بن عبدالله قمی گوید: به امام عصر _ ارواحنا له الفداه _ عرض کردم: «ای فرزند رسول خدا! تأویل آیه (کهیعص) چیست؟ فرمود: «هذه الحروف من انباء الغیب، اطلع الله علیها عبده زکریا، ثم قصّها علی محمد صلی الله علیه و آله و سلم و ذلک ان زکریا سأل ربه ان یعلّمه اسماء الخمسه فاهبط علیه جبرئیل فعلّمه ایاها …؛ (1) این حروف از اخبار غیبی است که خداوند زکریا را از آن مطّلع کرده و بعد از آن داستان آن رابه حضرت محمد صلی الله علیه و آله و سلم باز گفته است…».
داستان از این قرار است که: زکریا علیه السلام از پروردگارش درخواست کرد که «اسماء خمسه طیبه» را به وی بیاموزد. خداوند متعال، جبرئیل را بر او فرو فرستاد و آن اسامی پاک را به او تعلیم داد.
زکریا علیه السلام چون نام های محمد، علی، فاطمه، و حسن علیهم السلام را یاد می کرد، اندوهش برطرف می شد و گرفتاریش از بین می رفت. و چون حسین علیه السلام را یاد می کرد، بغض و غصّه، گلویش را می گرفت و می گریست و مبهوت می شد.
روزی گفت: بارالها! چرا وقتی آن چهار نفر را یاد می کنم، آرامش می یابم و اندوهم برطرف می شود؛ اما وقتی حسین علیه السلام را یاد می کنم، اشکم جاری می شود و ناله ام بلند می شود؟
خدای تعالی او را از این داستان آگاه کرد و فرمود: (کهیعص)! «کاف» اسم کربلا و «هاء» رمز شهادت عترت طاهره است، و «یاء» نام یزید قاتل حسین علیه السلام و «عین» اشاره به عطش و «صاد» نشان صبر او است.
زکریا علیه السلام چون این مطلب را شنید، نالان و غمگین شد و تا سه روز از عبادتگاهش بیرون نیامد، و به کسی اجازه نداد نزد او بیاید. و گریه و ناله سر داد و چنین نوحه گفت:
بارالها! از مصیبتی که برای فرزند بهترین خلایق خود، تقدیر کرده ای دردمندم.
خدایا! آیا این مصیبت را بر آستانه او نازل می کنی؟ آیا جامه این مصیبت را بر تن علی علیه السلام و فاطمه علیها السلام می پوشانی!؟ آیا این غم را بر ساحت آنان فرود می آوری؟
بعد از آن گفت:
بارالها! فرزندی به من عطا کن تا در پیری چشمم به او روشن شود و او را وارث و وصّی من قرار ده؛ آنگاه مرا دردمند او گردان؛ همچنان که حبیبت محمد صلی الله علیه و آله و سلم را دردمند فرزندش گرداندی.
خداوند، حضرت یحیی علیه السلام را به او بخشید و او را دردمند وی ساخت. لذا بین امام حسین علیه السلام و حضرت یحیی نیز شباهت هایی وجود دارد؛ مانند این که هر دو شش ماهه به دنیا آمدند و نحوه شهادت هم شبیه به هم دیگر است؛ یعنی شقی ترین فرد سر مقدّس آنان را از تن جدا نمود و برای فرد ناپاکی هدیه فرستاد و او نیز سر مقدّس را داخل طشت طلا گذاشت(2)
1.کمال الدین، ج 2، ص 420، ب43، ح21؛
2. ارشاد، ص251
@bonyadsari
بنیاد فرهنگی حضرت مهدی عج استان مازندران
🛑امام حسین (ع) وارث کمالات پیامبران 5.هدایت 6.عبادت انبیاء هدایت گر مردم و بنده خدا بودند ( وَ
🛑امام حسین (ع) وارث کمالات پیامبران
7.اخلاص
انبیاء دارای اخلاص بودند « قٰالَ فَبِعِزَّتِكَ لَأُغْوِيَنَّهُمْ أَجْمَعِينَ إِلاّٰ عِبٰادَكَ مِنْهُمُ اَلْمُخْلَصِينَ »
📚منبع : کتاب امام حسین (ع) وارث پیامبران
@bonyadsari
💠مهدویت در کلام ولی (قسمت اول)
...
✏️بزرگترین وظیفه منتظران امام زمان این است که از لحاظ معنوی و اخلاقی و عملی و پیوندهای دینی و اعتقادی و عاطفی با مؤمنین و همچنین برای پنجه درافکندن با زورگویان، خود را آماده کنند. کسانی که در دوران دفاع مقدّس، سر از پا نشناخته در صفوف دفاع مقدّس شرکت میکردند، منتظران حقیقی بودند. کسی که وقتی کشور اسلامی مورد تهدید دشمن است، آماده دفاع از ارزشها و میهن اسلامی و پرچم برافراشته اسلام است، میتواند ادّعا کند که اگر امام زمان بیاید، پشت سر آن حضرت در میدانهای خطر قدم خواهد گذاشت. اما کسانی که در مقابل خطر، انحراف و چرب و شیرین دنیا خود را میبازند و زانوانشان سست میشود؛ کسانی که برای مطامع شخصی خود حاضر نیستند حرکتی که مطامع آنها را به خطر میاندازد، انجام دهند؛ اینها چطور میتوانند منتظر امام زمان به حساب آیند؟ کسی که در انتظار آن مُصلحِ بزرگ است، باید در خود زمینههای صلاح را آماده سازد و کاری کند که بتواند برای تحقّق صلاح بایستد.
...
@bonyadsari
🆕فرهنگ عاشورا و فرهنگ مهدویت
با توجه به جایگاه خاص و مشترک فرهنگ عاشورا و فرهنگ مهدوی که از جهت وجودی و اعتقادی، با یک دیگر تعامل و ارتباط تنگاتنگ دارند، می توان گفت که این دو مؤلفه، تأثیرات ژرفی در جوامع شیعی به جای گذارده اند؛ به طوری که پاره ای از متفکران معتقدند که هویت شیعه به وسیلۀ این دو عنصر اعتقادی شکل گرفته است.
از جمله اندیشمندان برجسته ای که در بیان عناصر تفکر شیعه، به این دو مؤلفه توجه دارد، اندیشمند مسلمان، «حامد الگار» است. وی که از تئوری پردازان انقلاب اسلامی است، معتقد است که این انقلاب، ریشه در سنت های فکری شیعه دارد. آن گاه زیر ساخت های اندیشۀ شیعی را تحت سه مؤلفۀ «غیبت»، «فقدان قدرت سیاسی مشروع» و «نفی قدرت حاکم، بر اساس اندیشۀ شهادت» بر می شمرد.
وی، موضوع غیبت امام مهدی علیه السلام را دائمی ترین عنصر تاریخ اندیشۀ شیعی می داند که مرتبط با فقدان مشروعیت هرگونه قدرت سیاسی در عصر غیبت است. از نظر او، انقلاب اسلامی، تحت تأثیر اندیشۀ امامت و مهدویت است؛ به طوری که شیعه با الهام از مفهوم شهادت-که آن را وامدار واقعۀ عاشورا و جان باختگی حضرت سید الشهداء علیه السلام است- توانسته است در طول تاریخ و به ویژه در انقلاب اسلامی، به اهداف خود برسد.
در واقع، او تحلیلی ارگانیک و پیکره وار از انقلاب اسلامی ایران ارائه می دهد و معتقد است که انقلاب ایران، ریشه در تاریخ فکری شیعه و مبانی مذهبی دارد. به همین جهت، وی، امام خمینی رحمۀ الله را نماد یک سنت دیرینه می داند که در این دوره، موفق به تحقق انقلابی دینی در ایران شده است.
تاریخ جوامع شیعی، خود، حاکی از این حقیقت است که بیشترین کارکرد دین در تاریخ، متعلق به دل دادگی ها و توجهاتی است که تودۀ مردم به فرهنگ عاشورا و فرهنگ مهدوی داشته اند؛ هر چند که در مقطعی از گذشتۀ نه چندان دور، یک نوع گسستی را میان این دو مقوله مشاهده می کنیم؛ اما آن چه مسلم است، جایگاه ویژه ای است که عاشورا و مهدویت، همواره در مبانی نظری و اعتقادی شیعی داشته اند؛ به طوری که در پژوهش های نظری عالمان دینی، التفات به این دو مسأله- به ویژه در حوزۀ اختیار و قدرت مطلقۀ امام مهدی علیه السلام - پیوسته، مورد توجه بوده است. اگرچه این مسئله را نیز نمی توان نادیده گرفت که در برهه-هایی از زمان، تلاشی بر فرهنگ سازی مهدوی، صورت نپذیرفته است.
اما در عصر کنونی، نه تنها نیاز به این فرهنگ، شدیداً احساس می شود؛ بلکه با توجه به آسیب شناسی مسائل مهدوی و آفت های موجود در پیرامون آن، ترویج بررسی عقلانی و خردمندانۀ مسأله، موضوعی بسیار پر اهمیت است؛ چرا که در سال های اخیر، به دنبال برخوردهای سطحی و قشری با موضوع مهدویت، انحرافاتی در این موضوع، پدید آمده است. به طور مثال، همان طور که نگاه عقل گریزانۀ حنبلی ها به دین، موجب شکل گیری فرقۀ وهابیت در اهل سنت شد، اخباری گری و عقل گریزی شیخیه نیز موجب شکل گیری فرقۀ بابیت و بهائیت گردید (1) و جریانات انحرافی را در حوزۀ مسائل مهدوی، دامن زد. از این رو، توجه به کارکردهای عقلانی در مسألۀ مهدویت، از جمله اموری است که باید محور مهدویت پژوهیِ عصر حاضر، قرار گیرد.
📚منبع : کتاب از فرات تا فرات
@bonyadsari
🆕عاشورا و انتظار به مثابه دو فرهنگ
روشن است که منظور از عاشورا، صرف واقعه ای که در آن، امام حسین علیه السلام و یارانش به شهادت رسیدند نیست. چه آن که، اگر با این رویکرد، سالگرد عاشورا را گرامی بداریم، آن را به سطح یک سنت، تنزل داده ایم. بنابراین عاشورا را باید به چشم حادثه ای نگریست که رفته رفته به شکل فرهنگی پایدار در آمده و بر باورهای اعتقادی، استوار گشته است؛ لذا می توان ادعا کرد که حادثۀ عاشورا، از سطح فرهنگ نیز گذشته و به مثابه یک مکتب درآمده است. در این فرهنگ و مکتب، مفاهیمی همانند عزت، ایثار، شجاعت، ایمان، عمل به تکلیف و... به برکت حماسۀ امام حسین علیه السلام و اصحابش، بسیار جلوه نمایی می کند.
انتظار نیز به باور ما، بر مدار معنای لغوی و حتی بر محور اعتقاد تعبدی به ظهور امام زمان عجل الله تعالی فرجه الشریف، نمی گردد. انتظار در فرهنگ شیعی، مفهومی با تشعشعات همه جانبه است. در این باور، انتظار، صرفاً اعتقاد به ظهور منجی نیست؛ بلکه اعتقاد ی عملی و همراه با مسئولیت می باشد و مهمترین مسئولیت نیز، فراهم نمودن زمینه های ظهور و دعا برای فرج حضرت حجت عجل الله تعالی فرجه الشریف است. به این ترتیب، اعتقاد به ظهور، همراه با عمل به تکالیف، رنگ و بوی عبادی پیدامی کند؛ همان گونه که پیامبر صلی الله علیه و آله و سلم فرموده اند: «اِنتظارُ الفَرج عِبادۀ» (1).
پس انتظار نیز همانند عاشورا، تبدیل به فرهنگ شده است؛ فرهنگی که در رأس آن، اعتقاد به غیبت و ظهور دوازدهمین ولیّ خداوند، قرار دارد.
📚منبع : کتاب از فرات تا فرات
@bonyadsari