💢عوامل تفرقه؛ دیروزِ مشروطه و امروزِ انقلاب
⚫️غفلت حوزوی و دار انگلیسی/6
🔸«مشروطیّت حرکتی بود که با #پیشآهنگی_علما که مظهر دینداری مردم بودند، توانست پیش برود. بله، فلان روشنفکر، فلان نویسنده، فلان محفلِ پنهانی در کشور بود، نهاینکه نبود امّا پیش نمیرفت، کاری نمیتوانستند بکنند، نفوذی در مردم نداشتند. آنچه در مشروطه مردم را به میدان آورد، عبارت بود از حضور علمای تراز اوّلی مثل مرحوم #شیخ_فضلالله_نوری، مثل مرحوم #سیّدمحمّد_طباطبائی، مثل مرحوم #سیّدعبدالله_بهبهانی؛ اینها علمای بزرگ بودند؛ در تهران و در تبریز علمای بزرگ، در اصفهان علمای بزرگ، در بعضی از شهرهای دیگر هم همینجور، در فارس همینجور، علمای بزرگ جلو افتادند و مردم دنبال اینها آمدند؛ منتها خب انگلیسها اینجا زرنگتر از ما بودند؛ هم بین علما اختلاف ایجاد کردند [هم بین مردم].
🔹در تهران بین آن دو بزرگوار و شهید بزرگوار شیخ فضلالله نوری #اختلاف ایجاد کردند. شیخ فضلالله نوری که پیشقدمترین عالم برای برقراری مشروطه بود، به اتّهام ضدّیّت با مشروطه به دار کشیده شد! این کاری بود که آنها کردند. مردم را کشاندند به سفارت و یک عدّهای دودستی مشروطه را تقدیم انگلیسها کردند؛ و مشروطه آن شد که دنبالش رضاخان بود و پنجاه سال، شصت سال عقبماندگی این کشور، امّا شروع حرکت با دین بود.» (امام خامنهای مدظلهالعالی۱۳۹۵/۱۰/۱۹)
🔻پینوشت:
بدنه حوزههای علمیه به ویژه حوزه علمیه قم؛ هماکنون با محوریت #ولایتفقیه به اتحاد مناسبی رسیده است امّا کارشکنی برخی #سکولارهای_حوزوی قمنشین؛ مانع پیشرفت این اتحاد مقدس است. سکولارهایی که اختلافافکنی را به حد اعلا رسانده و با عناوین فریبنده همچون #استقلال_حوزه؛ در صدد تفرقه و جدایی میان حوزه و نظام اسلامی هستند.
با نگاهی به تاریخ مشروطه مقصد این فریبکاریها و کارشکنیها مشخص است و ظاهرا آنها میخواهند نظام سیاسی کشور را بار دیگر دودستی تقدیم انگلیسیها و آمریکاییها کنند. نقشهای که قطعا با هوشیاری #جریان_انقلابی حوزه به نتیجه نخواهد رسید.
@Bonyadtarikh
بنیاد تاریخپژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی-قم.
💢 «روزگار قائممقامی»؛ در صفحه پاورقی «کیهان»/بخش سوم
🗞روزنامه کیهان از روز شنبه 12 مرداد بخشهایی از کتاب روزگار قائممقامی را در ستون پاورقی خود منتشر نمود:
https://eitaa.com/bonyadtarikh/619
🗞🗞 و بخش دوم را نیز در روز دوشنبه 14مرداد منتشر کرد:
https://eitaa.com/bonyadtarikh/625
◀️اکنون؛ بخش سوم از سلسله مطالب پاورقی کیهان با محوریت بخشهایی از کتاب روزگار قائممقامی:
«محمدعلي امانی فرزند مرحوم حاج سعيد امانی، از ياران و همکاران شهيد سيد اسدالله لاجوردي مي گويد:
🔸 «يادم هست که فردی اظهار میکرد که #کمونيست است و در زندان هم بسيار بر اين مسئله تأکيد داشت. #شهيد_لاجوردی به او میگفت که تو در واقع مسلمان هستی و ظاهراً اين ادعا را میکنی. شاهد بودم که حدود دو ماه، ساعتها پس از اتمام کارش در زندان میماند و با او صحبت ميکرد و همه ادلهای را که به او ثابت ميکرد که مسلمان است، برايش مطرح ميساخت و گاهی تا پاسی از شب با او صحبت ميکرد.
🔹او پس از صحبتهاي زيادي که با #شهيد_لاجوردی داشت، به اين اعتقاد رسيد که مسلمان است و شهادتين گفت. شهيد لاجوردی تا زماني که آن فرد به اين اعتقاد نرسيد، همه توانش را به کار گرفت تا او را به مسير اصلي برگرداند و همه وقتش را ميگذاشت و برايش هيچ فرقي نميکرد که در موقعيت دادستانی هست يا جاي ديگر...»
🔻متن کامل پاورقی کیهان:
🔹🔸 https://b2n.ir/10895
@Bonyadtarikh
بنیاد تاریخپژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی-قم.
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔆پدر آقای منتظری: پسر من به درد دو چیز میخورد:درس خواندن و کشاورزی
🔵سردار علی مسجدیان فرمانده اسبق سپاه ولیامر (عجل الله تعالی فرجه الشریف) از جمله افراد مطلع و درگیر با جریان آقای #منتظری :
🔸من خودم از پدر آقای منتظری شنیدم که میگفت: پسر مرا #جهنمی نکنید! اینقدر نگویید #قائممقام_رهبری، ایشان نمیتواند!!
پدرش روحانی نبود ولی عبا و عرقچین میگذاشت و مسأله شرعی میگفت. من از دو لب مبارک این مرد بزرگوار این مطلب را شنیدم که میگفت:
من میدانم، پسرم به درد دو چیز میخورد: یک، برود در حوزه #درس بخواند. دوم، به این درد میخورد که در سال سه چهار ماه بیاید در زمینهای من #کشاورزی کند. شما بچه من را بهتر میشناسید، یا من؟! (روزگار قائممقامی ص75)
کتاب #روزگار_قائممقامی که به بررسی موضوع حساس قائممقامی آقای منتظری پرداخته است هماکنون در بازار نشر در دسترس پژوهشگران و فرهیختگان قرار گرفته است. برای اطلاع از کلیات این کتاب شما را به مشاهده کوتاهنمای تبلیغی پیش رو دعوت میکنیم
📚راههای تهیه کتاب:
🏢نشانی: تهران، خیابان دیباجی جنوبی، خیابان شهید تسلیمی، کوچه زاور، کوچه گل (سمت راست)، کوچه دادآفرین، پلاک6.
📞تلفن: 22579192_021
🏢نشانی دوم: قم، خیابان گلستان، گلستان16، پلاک49.
📞تلفن: 32904231-025
🏢نشانی سوم: قم، چهار راه شهدا به سمت درمانگاه قرآن و عترت، روبروی مدرسه حجتیه، کتابفروشی مطبوعات کیهان.
💻خرید اینترنتی:
🔹🔸 https://b2n.ir/30372
@Bonyadtarikh
بنیاد تاریخپژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی-قم.
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💢وقتی شما مثل آقای خامنهای دارید چرا تردید دارید؟ چرا مشکل دارید؟
📽ببینید:
روایتی تاریخی و شنیده نشده « #روایت_رهبری » در مورد عزل آقای #منتظری و پیشنهاد امام خمینی قدس سره در خصوص جانشینی مقام معظم رهبری
@Bonyadtarikh
بنیاد تاریخپژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی-قم.
🔴محرومان سیستان؛ طعمه #گاندوی_اشرافیت
💢پاسخ جالب تهیه کننده سریال گاندو به #محسن_هاشمی_رفسنجانی
مجتبی امینی در پاسخ به این توییت محسن هاشمی نوشت:
جناب آقای محسن هاشمی رفسنجانی!
ساخت سریالی در مورد محرومیت در سیستان و بلوچستان،۸سال مدیریت مرحوم #هاشمی_رفسنجانی و ۶ سال عملکرد #دولت_اصلاحات را زیر سوال می برد.لطف صدا و سیما و آبرو داریش بیش از اندازه هست!
یادتان نیست مرحوم پدر از چرخ توسعه می گفت و محرومینی که زیر این چرخ له می شوند؟! یادتان نیست مرحوم پدر در نماز جمعه از #مانور_تجمل می گفت؟! حالا شما یاد محرومین افتادید یا نگران سوژه های گاندوی بعد هستید؟!
@Bonyadtarikh
بنیاد تاریخپژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی-قم.
🔆سیره سیاسی آیتالله خوئی در دو پرده: حمایت از امام؛ دعوت به مبارزه علیه اسرائیل
⚫️به مناسبت سالگرد ارتحال آیتالله العظمی خویی
❇️تاریخ تشیع نشان میدهد که زعمای برجسته و شاخص #تشیع هیچگاه بیگانه از #سیاست نبودهاند و همگی معتقد به لزوم دخالت فقیه در عرصه #حکومتداری بودهاند امّا در این میان برخی شرایط را برای ابراز موضع سیاسی مناسب میدیدند و وارد میدان میشدند و برخی دیگر زمینه را فراهم نمیدیدند و کمتر عرصه سیاسی را انتخاب میکردند.
🔹یکی از شخصیتهای برجسته معاصر که در عرصه سیاست کمتر شناخته شده هستند؛ مرحوم #آیتالله_خوئی است که #حوزویان_سکولار سعی وافری برای مصادره ایشان دارند و علاوه بر این عدهای هم میخواهند ایشان را مقابل امام جلوه دهند امّا تاریخ نشان میدهد که ایشان در مقاطعی حساس با امام همراهی کرده و در لحظههای نفسگیر اعلام موضعی راهگشا نمودهاند.
❇️همراهی با نهضت امام
مرحوم آیتالله خوئی در لحظههای خونین فیضیه از جمله زعمای دینی بودند که رژیم پهلوی را جائر خطاب نمودند و به امام اعلی الله مقامه الشریف پیام تسلیت دادند:
«قم ـ حضرت آيت اللّه الخمينى ـ دامت بركاته
جناية الجائرين على الحوزة العلمية اوجعت قلوبنا و عامة المسلمين. فلا تحسبن اللّه مُخلف وعده رسله. اناللّه عزيز ذوانتقام. النجف. ابوالقاسم الخويى
«جنایت ظالمین علیه حوزه علمیه قلبهای ما و عموم مسلمانان را به درد آورد. «اینگونه گمان نکن که خداوند با رسولانش خلف وعده میکند. خداوند عزیز و منتقم است. نجف، ابوالقاسم خوئی»(نهضت امام خمینی ج1 ص401)
همچنین پس از #تبعید_امام به عراق و ساعاتی پس از ورود ایشان به نجف به دیدار ایشان رفتند و تلاش رژیم پهلوی برای محو امام در فضای نجف را با این اقدام خود کمرنگ نمودند.(نهضت امام خمینی ج2 ص182)
✳️مقابله با رژیم اشغالگر صهیونیستی
البته تحرکات سیاسی #آیتالله_خوئی محدود به این موارد نبود و ایشان در جریان جنگ شش روزه مسلمانان با #اسرائیل مسلمانان را به اتحاد و مبارزه برای #نابودی_اسرائیل دعوت نمودند. رادیو بغداد در روز 1346/3/17 در ساعت 20:30 گفت و گویی را که با برخی از علمای نجف داشت، چنین پخش کرد:
«مراجع تقلید و علمای اسلام در نجف اشرف اعلام #جهاد بر ضد کافران و صهیونیستها صادر نمودند و از مسلمین جهان درخواست کردند که اسرائیل را از بین ببرند. حضرت حجتالاسلام آیتالله سیدابوالقاسم خویی اظهار داشت:
🔹«من از مسلمین جهان درخواست میکنم که همگی متحد شوند و یهودیان را از بین ببرند و از دولتهای اسلامی درخواست میشود که اختلاف خود را کنار بگذارند و متحد شوند تا دولت اسرائیل نابود شود. من به مقامات ایرانی تلگرامی مخابره نمودهام و از آنها درخواست کردهام که از اعراب طرفداری نمایند.»(نهضت امام خمینی ج2 ص335)
ایشان در تلگراف خود به هویدا، حکومت را ملزم میکند که از مسلمانان در برابر رژیم صهیونیستی پشتیبانی کند و برنامه #تحریم_نفت را در دستور کار خود قرار دهد:
🔵«در این هنگام که ممالک اسلامی در مقابل هجوم ناگهانی و بیرحمانه یهود قرار گرفتهاند و برادران مسلمان ما در جبهههای جنگ به دفاع از بلاد اسلام و نوامیس ملت مسلمان میجنگند و سایر ممالک اسلامی پشتیبانی خود را اعلام داشتهاند، لازم است که دولت ایران هرچه زودتر پشتیبانی کامل خود را که قطع ایادی یهود از بلاد اسلام و قطع نفت از ظالمین است، اعلام دارد. ابوالقاسم الموسوی الخویی»(نهضت امام خمینی ج2 ص337)
@Bonyadtarikh
بنیاد تاریخپژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی-قم.
✳️سیره امام محمدباقر؛ عبرتی برای شاگردانِ امروزِ ایشان
⚫️به مناسبت شهادت حضرت امام محمدباقر علیهالسلام
🔹«تردیدی نمیتوان داشت که اگر حضرت امام باقر فقط به زندگی علمی -ونه به #سازندگی_فکری و تشکیلاتی- سرگرم بود، خلیفه و سران رژیم خلافت به صرفه و صلاح خود نمیدیدند که با سختگیری و شدت عملی که به خرج میدهند اولا آن حضرت را با مقابله تند علیه خود برانگیزند... ثانیا گروه دوستان و معتقدان به امام را -که تعدادشان اندک هم نبوده است- بر خود خشمگین کنند و از دستگاه خود ناراضی سازند.»(مقام معظم رهبری، انسان 250 ساله، ص241)
⚫️شهادت امام محمد باقر علیه السلام تسلیت.
❇️عبرت از شهادت:
آیا برخی روحانیونِ محدود شده در فعالیت علمی را میتوان شاگرد کاملی برای امام محمدباقر علیه السلام دانست؟آیا #حوزویان_سکولار که تلاش میکنند دین را از سازندگی فکری و تشکیلاتی جدا کنند؛ پیروان امروز بنیامیه نیستند؟
#امام_باقر
#امام_محمد_باقر
#شهادت_امام_محمد_باقر
@Bonyadtarikh
بنیاد تاریخپژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی
🔆سیره سیاسی آیتالله خوئی
📸سند نامهای که در آن به استقبال گرم علما و مردم نجف از امام اشاره شده است. آیتالله خویی روز دوم حضور امام در عراق فرزندان خود را به عنوان نمایندگان بیت خویش به محضر ایشان اعزام کردند.
🖊نگارنده این نامه؛ آیت الله سید مجتبی رودباری گیلانی از علمای برجسته رشت میباشد که در آن زمان در حوزه علمیه نجف حضور داشتند.
صفحه دوم نامه در اینجا:
https://eitaa.com/bonyadtarikh/639
@Bonyadtarikh
بنیاد تاریخپژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی-قم.
🔆سیره سیاسی آیتالله خوئی
📸صفحه دوم از سند نامه آیتالله سیدمجتبی رودباری
با ورود امام اعلی الله مقامه الشریف به نجف؛ آیتالله خویی در همان شب اول به دیدار ایشان آمدند. در بخشی از این نامه میخوانیم:«مطلعین میگویند چنین استقبالی برای کسی در نجف سابقه ندارد.»
@Bonyadtarikh
بنیاد تاریخپژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی-قم.
💢اسارت منتظری در باتلاق اطلاعاتی منافقان
🔸«روزگار قائممقامی»؛ در صفحه پاورقی «کیهان»/بخش چهارم
🔹کتاب روزگار قائممقامی آخرین اثر از بنیاد تاریخپژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی است که از ابتدای انتشار مورد توجه و مراجعه اهالی فرهنگ و اندیشه قرار گرفت.
◀️از روز شنبه 12مرداد؛ روزنامه کیهان در صفحه «پاورقی» خود به انتشار بخشهایی از این کتاب پرداخت که مرتبط با «جنایات سازمان منافقین» بود.
🔹بخش چهارم این سلسله مطالب شنبه 19 مرداد در روزنامه کیهان منتشر شد:
🔹🔸https://b2n.ir/71319
🔸در بخشی از این مطلب میخوانیم:
«حجت الاسلام سيد محمد موسوی بجنوردی که خود در دهه شصت عضو شورای عالی قضايی کشور بود در مصاحبه ای ضمن تأکيد بر اينکه حرف هاي آقای منتظری آميخته و مملو از سخنان غلط و پيش داورى است، مي گويد:
« شوراى عالى قضايی کاملاً مستقل و غيرقابل نفوذ بود و در آن، تصميمات هميشه به رأى گذاشته مى شد و ملاک اکثريّت بود...سخنان آيت الله منتظرى ناشى از اطلاعات غلطى بوده که مغرضانه به ايشان منتقل شده بود، همان گونه که بعداً بسيارى از آنها براى ايشان هم معلوم شد »
@Bonyadtarikh
بنیاد تاریخپژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی-قم.
🔆آیتالله خویی و اعتراض به رژیم کودتاچی بعث
⚫️به مناسبت سالگرد ارتحال آیتالله العظمی خویی
آیتالله خویی بر خلاف تصوری که جریانات خاص ایجاد نمودهاند؛ نسبت به #اوضاع_سیاسی اطراف خود بیتفاوت نبود. نمونه سلطه #حزب_بعث بر عراق و جنایات آنان علیه مردم و #حوزه_علمیه که با واکنش منفی #علمای_نجف از جمله ایشان مواجه شد. این واکنش در حالی بود که کودتای حزب بعث با خونریزی و قساوتی عجیب تازه به پیروزی رسیده بود و در صورت عدم همکاری علما با این رژیم؛ احتمال هرگونه سرکوب و هتکی وجود داشت.
🔹ساواک در خصوص واکنش منفی علما نسبت به رفتارهای جنایتکارانه حزب بعث گزارش میدهد:
«با وجود اينكه #دولت_عراق به منظور جبران #اعمال_غير_انسانى معموله از طرف مأموران دولت در #نجف و #كربلا نسبت به مراجع دينى، شبيب المالكى، استاندار جديد كربلا را مأمور نموده كه ضمن ملاقاتى با مراجع دينى نسبت به دلجويى و تحبيب آنان اقدام نمايد، مع هذا علاوه بر #آيتاللّه_حكيم كه حاضر به ملاقات با مقامات دولتى نمى گردد، #آيت_اللّه_خويى و خمينى و آيت اللّه شاهرودى نيز اتفاق نظر حاصل نموده اند كه از قبول هرگونه ملاقات با مقامات دولتى و نمايندگان آنان خوددارى نمايند. ضمناً طى هفتۀ گذشته شبيب المالكى، تصميم به ملاقات با #آيت_اللّه_خويى و خمينى گرفته و نامبردگان از انجام ملاقات امتناع ورزيده اند.»
@Bonyadtarikh
بنیاد تاریخپژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی-قم.
💢قابل توجه دانشپژوهان و عموم فرهیختگان💢
🔆🔆شماره جدید فصلنامه تخصصی تاریخپژوهی ایران معاصر:«پانزده خرداد» منتشر شد.🔆🔆
در این شماره خواهید خواند:
🖊بخش مقالات:
🔹مکتب امام خمینی و بازتولید فقه اجتماعی شیعه در چله انقلاب اسلامی/ دکتر مظفر نامدار
🔸تنها گزینه در گرانیگاه چله انقلاب اسلامی: استقلال یا وابستگی؟!/ سیدحامد پورمحب حسینی
🖊انقلاب اسلامی و مسئله فلسطین:
🔹اختراعهای مسئلهساز صهیونیستی؛ معرفی و نقد کتاب اختراع قوم یهود/ علیرضا سلطانشاهی
🖊نقد متون، منابع و دیدگاهها:
🔹الف لام، خدمت یا خیانت (بخش سوم)/ دکتر سیدحمید روحانی
🔸خوانش انتقادی داستان نتایج انقلاب ایران به روایت نیکی کدی/ سیدمحمد میرصالحی
🖊مناسبتها:
🔹گذری بر نهضت امام و قیام حماسی 15 خرداد/ دکتر سیدحمید روحانی
🖊بخش ویژه (میز گرد):
🔹رویارویی خط مقاومت و خط سازش؛ نقطه کانونی راهبردهای انقلاب اسلامی در آغاز دهه پنجاه
🖊از تاریخ:
🔹اسنادی از فراگیری نهضت 15خرداد42
🔸رسالهای ناشناخته در تبیین شیوههای نفوذ استعمار انگلستان در کشورهای اسلامی/محمدحسن رجبی
📚راههای تهیه نشریه:
🏢نشانی: تهران، خیابان دیباجی جنوبی، خیابان شهید تسلیمی، کوچه زاور، کوچه گل (سمت راست)، کوچه دادآفرین، پلاک6.
📞تلفن: 22579192_021
🏢نشانی دوم: قم، خیابان گلستان، گلستان16، پلاک49.
📞تلفن: 32904231-025
@Bonyadtarikh
بنیاد تاریخپژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی-قم.
💢سازش ناپذیر💢
✳️به مناسبت سالروز انتخاب شهید رجایی به نخست وزیری
◀️رئیس بنیاد تاریخپژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی:
« شهید رجایی انسانی شجاع، #مقاوم، مؤمن، ساده زیست و سازشناپذیر و شهید باهنر شخصیتی #باتقوا و روی گردان از دنیا بود که نه تهدید و نه تطمیع نمیتوانست بر او تاثیر بگذارد، لذا مدیران باید از این بزرگواران الگو بگیرند. »(9شهریور1396)
@Bonyadtarikh
بنیاد تاریخ پژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی-قم.
🔆عصر انقلاب اسلامی و روزگار دلواریها
⚫️به مناسبت سالروز شهادت رئیسعلی دلواری
✳️«ما یاد #رئیسعلی_دلواری را از این جهت گرامی میداریم که این مرد شجاع، در راه #اعتقاد_دینی خود، تنها و در غربت با دشمنان جنگید؛ این برای ما چیز بسیار باارزشی است...
🔹در آن روزگاری که #ملت_ایران همه در خواب بودند جز عده بسیار کمی در گوشه و کنارهای کشور و بیگانگان از این غفلت مردم سوءاستفاده میکردند و دشمن بر مناطق مختلفی از کشور عزیز ما تسلط پیدا کرده بود؛ در تهران، نمایندگان دولتهای #انگلیس و روس، آزادانه حکمرانی میکردند و از پادشاهان آن زمان هم حساب نمیبردند؛ در منطقهی فارس هم همینطور؛ در بسیاری از مناطق دیگر کشور، نمایندگان بیگانه مال مردم را میخوردند و بر آنها حکمرانی میکردند و با ملت ایران با #تحقیر برخورد میکردند.
🔸در یک چنین شرایطی، در هر گوشهیی از این کشور، مردان شجاعی پیدا شدند که به حکم دین، #جهاد را بر خودشان واجب دانستند و فکر نکردند که با غربت و دست خالی نمیشود کاری را انجام داد؛ #مردان_خدا این گونهاند.
یکی از این افراد، همین رئیسعلی شماست؛ که #رئیسعلی_ملت_ایران است؛ اگرچه متعلق به دلوار است. یک مرد جوان، در همین سنین جوانیِ شما جوانان، در مقابل انگلیسیها ایستادگی کرد.
🔹البته امروز با آن روز خیلی فرق کرده است؛ امروز همه ملت ایران در مقابل #قدرتهای_متجاوز ایستادهاند؛ امروز ملت ایران در مقابل #آمریکا ایستاده است و از دشمنان چه آمریکا و چه قدرتهای دیگر واهمهیی در دل ندارد. امروز، روز آقایی ملت ایران است.
◀️من به شما عرض کنم، اگر «رئیسعلیها در غربت به شهادت نمیرسیدند، امروز ملت ایران به این عظمت نمیرسید؛ همچنان که اگر شما جوانان در دوران #جنگ_تحمیلی به جنگ نمیرفتید و به جبهه خدمت نمیکردید و #شهادت را به خود نمیپذیرفتید، امروز ایران و اسلام به این عظمت نمیبود.» (مقام معظم رهبری مدظلهالعالی۱۳۷۰/۱۰/۱۳)
✳️پینوشت:
با وجود گذشت چهل سال از انقلاب اسلامی هنوز هم اهل غفلتی هستند که آمریکا و غرب را #کدخدای_جهان میپندارند و دیپلماتهایی نیز وجود دارند که آنقدر ملت ایران را ضعیف انگاشتهاند که فکر میکنند:« آمریکا میتواند با یک بمبش سیستم دفاعی کشور را از کار بیندازد.»
دریغ؛ که انقلاب اسلامی پیروز شده است و روزگار؛ #روزگار_دلواریهاست. هرچند غافلان و یا خائنانی هستند که با امضای اسناد استعماری همچون FATF# تلاش میکنند بار دیگر به رئیسعلیهای امروز از پشت خنجر بزنند.
@Bonyadtarikh
بنیاد تاریخپژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی-قم.
💢افتخار به ذلت
🔻سالروز جدایی بحرین از ایران
🔹بیست و سوم مرداد، سالروز سیاه جدایی بحرین از ایران است که در سایه بیتدبیری و #حقارت_پهلوی در برابر #توطئههای_انگلیسی صورت گرفت. مسئله اساسی اینجاست که خصلت حقارت به گونهای در عمق وجود غربزدگان وطنی شکل گرفته که نه تنها معاهدههای تحقیرآمیز را با کدخدای غربی امضا میکنند بلکه به این اسناد ننگین افتخار نیز میکنند.
🔸« علم در خاطرات خود مسئله #بحرین و روند جدایی قطعی آن از ایران و نقش انگلیسیها در این زمینه را نیز پیوسته مورد بحث قرار داده و البته جالبترین بخش آن، نوع موضعگیری سیاسی و تبلیغاتی #رژیم_پهلوی در قبال این واقعه است:
49/2/22 شورای امنیت به اتفاق آرا میل مردم بحرین را در داشتن استقلال کامل تصویب کرد. نماینده ایران هم فوری آن را پذیرفت. خندهام گرفته بود: گوینده رادیوی تهران طوری با غرور این خبر را میخواند، که گویی بحرین را فتح کردهایم. ولی این خنده به آن معنی نیست که من با این کار مخالفت دارم. شاید [درباره] طرز اجرای آن، یا در اصل مطلب که همه اقلیتهای ایرانی در همه شیخنشینها به رسمیت شناخته بشوند... حرف داشته باشم. ولی حال که آن نشد با این راهحل موافق هستم. غیر از این نمیشد.»(یادداشتهای علم جلد 2 ص50 / فصلنامه تخصصی پانزده خرداد، شماره 28، ص238)
◀️ روشنفکری در ایران ناقص متولد شد و همان روشنفکری که تا دیروز در قالب سلطنتطلبی و مشروطهخواهی از دست رفتن بحرین را مایه افتخار میدانست؛ امروز در قالب #لیبرالیستی و #تکنوکراتی برجام و از دست رفتن بخشی از #صنعت_هستهای را مایه افتخار میداند.
@Bonyadtarikh
بنیاد تاریخپژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی-قم.
💢محمدرضا پهلوی؛ از حقارت تا غارت
✳️به مناسبت 25مرداد؛ سالروز اولین فرار محمدرضا پهلوی
🔻25مرداد1332؛ کودتای انگلیسی شکست خورد و پهلوی دوم با فضاحت هرچه تمامتر از ایران گریخت و به بغداد و سپس رم رفت و به جز پولی اندک که #ارباب_انگلیسی در اختیار او گذاشته بود هیچ نداشت.
🔸 وضعیت آنقدر اسفبار بود که حتی سفیر ایران در رم نیز حاضر به دیدار #شاه_مفلوک نشد اما این اوضاع پایدار نماند و با غرور کاذبی که جناب #مصدق پیدا کرده بود سه روز بعد کودتایی دیگر شکل گرفت و دوران استبدادی جدید آغاز شد:
🔹«با شکست کودتا در بیست و پنجم مرداد 1332 و متعاقب آن فرار فضاحت بار شاه به بغداد و رم، شاه دچار وضعیت بد مالی بود و حتی سفیر ایران در رم حاضر به دیدار شاه نشد و شاه برای اولین بار طعم فقر و نداشتن مشروعیت را چشید... احمد آرامش درباره اوضاع مالی شاه قبل از کودتا نوشته است:
محمدرضا شاه پهلوی که در 25 مرداد 1332 به بغداد گریخت جز نقدینه مختصری [که انگلیسیها از بقایای موجودی رضاشاه در بانکهای لندن در اختیار او گذاشته بودند]، چیزی نداشت. ولی حالا چه؟ بدون هیچ مبالغه و اغراق اکنون ثروت او مبلغی است بین یکهزار و پانصد تا دو هزار میلیون دلار و او همه این ثروت را پس از بازگشت از رم به تهران و به دست گرفتن قدرت، دزیده #چپاول کرده است.»(فصلنامه 15خرداد، شماره39 ص98-97)
◀️دوران سیاه پهلوی آمیزهای از حقارت و غارت بود که با درایت روحانیت و پشتیبانی مردم می رفت که در همان سال 1332 و فرار #محمدرضا_پهلوی به پایان برسد. اما غرور و اتکای غیرعاقلانه آقای مصدق به #کدخدای_آمریکایی به استبداد پهلوی جان تازه ای بخشید و شاه فراری با کودتای 28 مرداد به کشور بازگشت.
🔸اعتماد نامعقول #غرب_زدگان به مستکبران جهانی یکی از عوامل اصلی شکست ها و عقب افتادگی های کشور ما بوده است.
⁉️حال باید دید که با وجود آن همه تجربه تلخ تاریخی، تکیه امروز برخی مسؤولین به وعده و وعید غربی ها چه نام دارد:
حماقت یا خیانت؟
@Bonyadtarikh
بنیاد تاریخ پژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی-قم.
💢شبکه مبارزاتی شیعه
✳️به مناسبت میلاد حضرت امام هادی علیهالسلام
🔹«حضرت هادی علیهالسلام چهل و دو سال عمر کردند که بیست سالش را در سامرا بودند...در همین شهر #سامرا عده قابل توجهی از بزرگان شیعه در زمان امام هادی علیهالسلام جمع شدند و حضرت توانست آنها را اداره کند و به وسیله آنها پیام امامت را به سرتاسر دنیای اسلام- با نامهنگاری و... برساند.
🔸این شبکههای شیعه در #قم، خراسان، ری، مدینه، #یمن و در مناطق دوردست و در همه اقطار دنیا، همین عده توانستند رواج بدهند و روز به روز تعداد افرادی را که مؤمن به این مکتب هستند، زیادتر کنند. امام هادی این کارها را در زیر برق شمشیر نیز تیز و خونریز همان شش خلیفه و علیرغم آنها انجام داده است.»(مقام معظم رهبری، انسان 250 ساله ص323-322)
@Bonyadtarikh
بنیاد تاریخپژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی-قم.
💢درس امام به مدعیان نوظهور مرجعیت
📜«بسمه تعالی
احمد عزیز، ان شاء الله تعالی سلامت باشید. حال من بحمدالله خوب است و کسالت مزاجی ندارم؛ البته کسالت روحی زیاد است.
لازم است تذکر دهم که ممکن است در این اوقات در آنجا مسائلی مربوط به #مرجع طرح شود یا خدای نخواسته کمشکش بین جوانها شروع شود. شما و تمام دوستان اینجانب باید از این مسائل برکنار باشید و یک کلمه دخالت نکنید؛ چنانچه در اینجا نیز همین امر را سفارش دادهام؛ البته اثبات و نفیای نباید داشته باشید...»
🔹این متن نامهای است که امام خمینی قدس سره پس از رحلت #آیتالله_حکیم به فرزندشان مرحوم سید احمد خمینی دادند؛ زمانی که مقلدین ایشان به دنبال مرجعی جدید میگشتند و همانطور که از متن نامه پیداست نه تنها ایشان به دنبال مطرح کردن خود نبودند بلکه اطرافیان را نیز از این کار بر حذر میداشتند.
◀️سیره زعمای دین و مراجع حقیقی تقلید برای عموم #حوزویان درس اخلاقی زنده است. درسی که متأسفانه برخی #مدعیان_نوظهور_مرجعیت به آن التفاتی ندارند و در زمان حیات اساتید خویش به چاپ عمومی رساله میپردازند و به دنبال مقام و منصب میگردند و همین مقامطلبی بهترین دلیل برای عدم صلاحیت ایشان برای مرجعیت است که البته با هوشیاری #نخبگان_حوزوی و مراکز متعهدی همچون جامعه مدرسین هیچگاه به این جایگاه مقدس نخواهند رسید.
@Bonyadtarikh
بنیاد تاریخپژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی-قم.
💢گوشهای از سیره اخلاقی امام قدس سره در زمینه #مرجعیتگریزی
🔻🔻بازنشر به مناسبت منصبطلبی مدعیان نوظهور مرجعیت🔻🔻
✳️14 گام تا امام✳️
گام اول: تقوای فردی و سیاسی
🔵تقوا و #تهذیب_نفس یکی از ویژگیهای بارز و همیشگی امام خمینی (قدس سره) بود. تقوایی که وجه تمایز او با بسیاری از سیاستورزان بود و به فعالیت او قداست و نورانیت ویژهای بخشید.
🔆این ویژگی در تمام حالات امام جلوه داشت. گزیدهای از جلد اول نهضت امام خمینی که توسط حجتالاسلام و المسلمین سیدحمید روحانی، هنگام تبعید امام (قدس سره) به نجف نوشته شده است، کوتاهجلوهای است از آن تقوای دائمی و مستحکم:
« امام خمینی در سایه خودسازی و تهذیب نفس موفق شد که از بسیاری صفات و شیوههای ناموزون و رذایلی که دامنگیر بعضی از مقامات روحانی میباشد دور بماند و دامان والای خود را از آلودگیهای نامجویی، خودنمایی، جاهطلبی، ریاکاری و دیگر صفات رذیله، پاک و مبرا نگه دارد و به مشتهیات دنیا بیاعتنا باشد.
🔹از روز جوانی که به مقام اجتهاد رسید تا به امروز که بر کرسی قیادت و امامت نشسته است، در راه شناساندن خود و به دست آوردن مقام و مسند، کوچکترین گامی برنداشته است و وجوهات شرعیه و حقوق نیازمندان و رنجبران را صرف نامجویی، مسندیابی و #تبلیغات_شخصی نکرده است. اصولا از بساط ریاست و مقام و لوازم آن به گونهای تنفر و انزجار دارد و دوری میگزیند که انسان از مردار گندیده فرار میکند و در حقیقت این ریاست است که به دنبال امام خمینی رفته است؛ و اگر احساس خطر برای اسلام و جامعه اسلامی نبود، او هرگز به این وادی قدم نمیگذاشت و این مسند و مقام را به اهلش واگذار میکرد. چنانکه در دوران زندگی 60 ساله خویش چنین کرد و کوچکترین گامی در راه به دست آوردن مقام و مسند برنداشت. عکس و رساله خود را تا روزهای آغاز نهضت (که مردم چاپ و پخش کردند) اجازه چاپ و پخش نداد و تازه در آن شرایطی که فریاد مقلدین از نداشتن توضیح المسائل او به آسمان بلند شد، فقط چاپ آن را اجازه داد و از وجوهات شرعیه صرف چاپ آن نکرد و بودجه اولین چاپ توضیحالمسائل او، از طرف خود مردم جمعآوری و تأمین شد و تا روزی که در قم میزیست، حتی یک جلد رساله به طور رایگان در اختیار کسی نگذاشت و اصولا در منزل او رساله یافت نمیشد.
🔹امام خمینی به سحرخیزی، تهجد و راز و نیاز به درگاه خداوند بینیاز در نیمههای شب از جوانی اهتمام داشته و دارد و این برنامه را هرچند دیر خوابیده و خسته و ناراحت باشد ترک نمیکند و میتوان گفت که هیچگاه پیش از اذان صبح چشمان او در خواب نیست. اکنون در نجف اشرف نیز برنامه ویژه او در امر زیارت، عبادات و اعمال مستحبه هیچگاه ترک نمیشود. در این سالهایی که در نجف ا قامت دارد، در زمستان و تابستان، در شبهای بارانی و سرد و... مرتب سر ساعت 3 (3ساعت بعد از غروب) در حرم مطهر حضرت امام علی ابن ابیطالب (علیهالسلام) میباشد و جز در موارد استثنایی (هنگام بیماری یا برقراری حکومت نظامی) این برنامه را ترک نکرده است.»(نهضت امام خمینی ج1 ص41-40)
@Bonyadtarikh
بنیاد تاریخپژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی-قم.