eitaa logo
بنیاد تاریخ‌پژوهی و دانش‌نامه انقلاب اسلامی
5.6هزار دنبال‌کننده
2.3هزار عکس
552 ویدیو
591 فایل
ناشر اختصاصی آثار تاریخ‌نگار انقلاب اسلامی؛ حجت‌الاسلام و المسلمین سیدحمید روحانی کانال رسمی @bonyadtarikh تازه های پایگاه: http://iranemoaser.ir ارتباط با مدیر کانال و خرید آثار: @nasrollahabadi
مشاهده در ایتا
دانلود
📅 چهل سال پیش در چنین روزی خبر استقرار در از روزنامه اطلاعات منتشر شد. شاید آمریکایی‌ها تصورش را نمی‌کردند کم‌تر چهار دهه بعد خبر دستگیری کماندوهایشان را از رسانه‌های ایرانی بشنوند. 🇮🇷 @iranemoaser @Bonyadtarikh بنیاد تاریخ‌پژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی-قم.
⚫️کاخ یزید بار دیگر به لرزه درمی‌آید/بخش دوم كمى عبرت بگير، عبرت از پدرت بگير. اگر راست مى‏گويند كه تو با اسلام و روحانيت مخالفى بد فكر مى‏كنى. اگر ديكته مى‏كنند به دست تو مى‏دهند، در اطراف آن فكر كن، چرا بى‏تأمل حرف مى‏زنى؟ آيا روحانيت حيوان نجس است؟ اگر اينها حيوان نجس هستند، چرا اين ملت دست آنها را مى‏بوسد؟ چرا به آبى كه آنان مى‏آشامند مردم خود را تبرك مى‏كنند؟ آيا ما حيوان نجس هستيم؟! (گريه و ابراز احساسات شديد) خدا كند كه مراد تو از اين جمله كه (اينها مثل حيوان نجس هستند) علما و روحانيت نباشد، وگرنه تكليف ما با تو مشكل مى‏شود و تكليف تو مشكلتر مى‏شود. نمى‏توانى زندگى كنى، ملت نمى‏گذارند كه به اين وضع ادامه دهى، آيا روحانيت و اسلام ارتجاع سياه است؟ لكن تو مرتجع سياه، انقلاب سفيد كردى؟ انقلاب سفيد به پا كردى؟ چه انقلاب سفيدى كرده‏اى؟ چرا اينقدر مى‏خواهى مردم را اغفال كنى؟ چرا مردم را اينقدر تهديد مى‏كنى؟ امروز به من خبر دادند كه عده‏اى از وعاظ و خطباى تهران را برده‏اند سازمان امنيت و تهديد كرده‏اند كه از سه موضوع حرف نزنند: 1ـ از شاه بدگويى نكنند 2ـ به اسرائيل حمله نكنند 3ـ نگويند كه اسلام در خطر است؛ و ديگر هرچه بگويند آزادند. تمام گرفتارى‏ها و اختلافات ما در همين سه موضوع نهفته است. اگر از اين سه موضوع بگذريم، ديگر اختلافى نداريم و بايد ديد كه اگر ما نگوييم اسلام در معرض خطر است، آيا در معرض خطر نيست؟ اگر ما نگوييم شاه چنين و چنان است، آيا آنطور نيست؟ اگر ما نگوييم اسرائيل براى اسلام و مسلمين خطرناك است، آيا خطرناك نيست؟ و اصولاً چه ارتباط و تناسبى بين شاه و اسرائيل است كه سازمان امنيت مى‏گويد از شاه صحبت نكنيد؟ از اسرائيل نيز صحبت نكنيد؟ آيا به نظر سازمان امنيت شاه اسرائيلى است؟ آيا به نظر سازمان امنيت شاه يهودى است؟! آقاى شاه! شايد اينها مى‏خواهند تو را يهودى معرفى كنند كه من بگويم كافرى، تا از ايران بيرونت كنند و به تكليف تو برسند؟! تو نمى‏دانى اگر يك روز صدايى در بيايد، ورق برگردد، هيچ‏كدام از اينها كه اكنون دور تو را گرفته‏اند با تو رفيق نيستند، اينها رفيق دلارند، اينها دين ندارند، اينها وفا ندارند، دارند همه چيز را به گردن توى بيچاره مى‏گذارند، آن مردك ـ كه حالا اسم او را نمى‏برم، آن روز كه دستور دادم گوش او را ببرند، نام او را مى‏برم (احساسات شديد)‏‏ آمد به مدرسۀ فيضيه و سوت كشيد. كماندوها اطراف او مجتمع شدند، فرمان حمله داد: بريزيد، بكوبيد، تمام حجرات را غارت كنيد، همه چيز را از بين ببريد، وقتى‏كه از او مى‏پرسى كه چرا اين جنايات را كرديد، مى‏گويند شاه گفته است، فرمان ملوكانه است كه مدرسۀ فيضيه را خراب كنيم، اينها را بكشيم، نابود كنيم! مطالب خيلى زياد است، بيشتر از آنهاست كه شما تصور مى‏كنيد، حقايقى در كار است، مملكت ما، اسلام ما، در معرض خطر است. آن چيزى كه در شرف تكوين است، سخت ما را نگران و متأسف ساخته است. از وضع ايران، از وضع اين مملكت خراب، از وضع اين هيأت دولت و از وضع اين سردمداران حكومت، نگران و متأسف هستيم و از خداوند بزرگ اصلاح امور را خواهانيم». امام در اين نطق آتشين و حماسى با حمله به شخص شاه، رسماً به بت‏شكنى پرداخت و بدين ترتيب رسالت تاريخى خود را در راه رويارويى با شاه و رژيم سلطنتى كه از آغاز نهضت، گام به گام پيش مى‏برد، در عصر عاشوراى 83 (13 خرداد 42) به انجام رسانيد و رسماً روياروى شاه قرار گرفت و مشخص كرد كه مبارزه را براى واژگونى رژيم سلطنتى و تاج و تخت شاهنشاهى آغاز و دنبال كرده است. نيز با اين نطق، بار ديگر غول وحشت و هراسى را كه شاه با شايعه ‏پراكنى و ارعاب و تهديد آفريده بود، درهم شكست و روح انقلابى تازه‏اى در مردم مسلمان ايران دميد.» (نهضت امام خمینی ج1 ص498-495) ادامه دارد... ✳️وقایع دنباله‌دار تاریخی با محور «پیوند محرم و سیاست»؛ هر شب به مناسب ایام محرم الحرام @Bonyadtarikh بنیاد تاریخ‌پژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی-قم.
🔴شیر را در قفس نتوان انداخت عاشورای حسینی؛ نهضت خمینی /16 «ساواك درباره چگونگى آمدن امام به مدرسۀ فيضيه و نطق تاريخى عصر عاشورا، اينگونه گزارش داده است: «چند نفر از اشخاص فهميده كه قم بوده و مراجعت كرده‏اند، اظهار مى‏داشتند: روز عاشورا عصر، خمينى به مدرسۀ فيضيه قم آمد. جمعيت تمام صحن مدرسه فيضيه، صحن بزرگ حضرت، ميدان جلو صحن و صحن مسجد اعظم را گرفته بود. تمام پشت‏بام‏ها پر از جمعيت بود، كه غالباً از شهرستان‏ها آمده بودند. تعداد جمعيت را در حدود دويست هزار نفر مى‏گفتند و اظهار مى‏داشتند: در تاريخ قم چنين جمعيتى ديده نشده است. دوازده بلندگو در مسجد اعظم به مدرسۀ فيضيه، صحن بزرگ، جلو ميدان نصب كرده بودند و براى اينكه دولت، برق را خاموش كرده بود، يك موتور آورده بودند و با استفاده از برق، آن بلندگوها كار مى‏كرد. خمينى را مثل امام وارد كردند و تمام جمعيت آنچنان صلوات مى‏فرستادند كه تا دو كيلومتر صداى آن مى‏رفت. خمينى منبر رفت و بلافاصله گفت: بسم‏اللّه‏ الرحمن الرحيم و شروع كرد به صحبت و بدگويى شديد و اظهار داشت: به ما مى‏گويند «مفتخور». ما و يك مشت طلبه فقير مفتخور هستيم يا آنها كه مملكت را غارت كرده و پول‏ها را در بانك‏هاى خارج گذارده‏اند. شاه! كارى نكن كه مثل پدرت كه قشون اجنبى از هر طرف به مملكت آمده و او را بيرون كردند، همه مردم خوشحال شدند، من نمى‏خواهم تو از بين بروى ولى عقل پيدا كن. اين كارها چيست كه مى‏كنى؟ هر كار مى‏شود، هر جنايتى مى‏شود، مى‏گويند شاه كرده (است) و بعد مرتب تكرار مى‏كرد: بدبخت بيچاره، بدبخت بيچاره، كارى نكن كه بعد هم تو را بيرون كنند. و مرتب به شاه نصيحت مى‏كرد و مى‏گفت: بيچاره چرا اين كارها را مى‏كنى؟ سر عقل بيا؛ و مرتب كلمه بيچاره بيچاره را با لحن دلسوزى تكرار مى‏كرد. يك ساعت صحبت كرد و از منبر پايين آمده است. از نطق او هم نوار تهيه كرده‏اند و به تهران آورده‏اند». اصولاً شاه به دنبال شكستى كه در توطئۀ يورش به فيضيه خورد، به خوبى دريافت كه امام تا قلم در دست دارد و مى‏تواند با توده‏ها سخن بگويد، سركوبى اين نهضت امكانپذير نمى‏باشد. شاه مى‏ديد طرف او در اين نبرد كسى است كه با تهديد و تطميع از ميدان بيرون نمى‏رود و چاره‏اى جز دستگيرى او نمانده است. از طرفى مى‏دانست كه اسائۀ ادب به مقام مرجعى كه بر قلب‏ها حكومت مى‏كند ارزان تمام نخواهد شد. از اين رو، بر سر دوراهى قرار گرفته بود: يا بايد در برابر توفان سهمگين و كاخ براندازى كه امام پديد آورده بود، تسليم مى‏شد و تخت و تاج خود را بر باد مى‏داد و در چنگال انتقام توده‏هاى رنجديده و به‏پاخاسته گرفتار مى‏آمد و يا اينكه به زنجير امپرياليسم وابسته‏تر مى‏شد و براى هميشه به قرآن و ملت اسلام پشت مى‏كرد و مقام مرجعيت و امامت را مورد تجاوز قرار مى‏داد. او راه دوم را برگزيد؛ زيرا راه بازگشت و آشتى با ملت بر روى او بسته بود و وابستگى و سرسپردگى به بيگانگان نيز، او را به بن‏بست كشانيده بود. ملت اسلام او را نمى‏پذيرفت و قرآن نيز، با صداى بلند بر سر او فرياد مى‏زد كه: و لا يزيد الظالمين الا خسارا.» (نهضت امام خمینی ج1 ص503-499) رژیم شاه تلاش داشت با تهدید و ارعاب؛ روح الله الموسوی الخمینی را در بند خود بکشد و عاشورا را از عاشورا تهی کند و سیاست ننگین اموی را به محرم و هیئات حسینی تحمیل کند. اما ... حاشا و دریغ که فرزند زهرا سلام الله علیها در بند تهدیدها و زندگی ننگین دنیایی گرفتار شود. امام خمینی اعلی الله مقامه الشریف در سال 1342 ه.ش. عاشورا را احیا کرد و حسین علیه‌السلام را در کارزار مبارزه با یزدی نشان داد و خود به ندای جدش اباعبدالله الحسین لبیک گفت اما در این زمان؛ مردم دیگر مردمِ کوفه نبودند و چون کوهی استوار پشتیبانی امام‌شان بودند بنابراین دستگاه یزیدی زمان نتوانست توطئه قتل امام را رقم بزند ولی او را پس از این سخنرانی عاشورایی دست‌گیر نمود. دستگیری که با فشار همه جانبه مردم طولی نکشید و نرده‌های آهنین با اراده مردم از بین رفت و امام اعلی الله مقامه الشریف آزاد شد. آزادی که 15 سال بعد مرگ 2500 سال دیکتاتوری سلطنتی را به همراه داشت. ✳️ پایان @Bonyadtarikh بنیاد تاریخ‌پژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی-قم.
🔻دارالتفرقه 🔴 اهداف مرموز تأسیس دارالتبلیغ/1 🔸 از روحانیون برجسته قم بود، که کارشکنی‌های مرموزانه‌اش در جریان مبارزه و پس از پیروزی ضربه‌های سختی را به انقلاب امام و امت وارد ساخت. 🔹او به اسم اصلاح حوزه علمیه اذهان را از منحرف کرد و نیروها را با پرداختن به مسائل حاشیه‌ای هدر داد. او با تأسیس در میان صفوف متحد حوزویان شکاف ایجاد کرد و عده‌ای از روحانیون را از جریان مبارزه خارج کرده و حتی به مخالفت با امام اعلی الله مقامه الشریف واداشت: 🔸«بعضى از عناصر وابسته به كوشيدند كه امام را مخالف نظم و اصلاحات حوزه بنمايانند و بدين‏گونه عدم موافقت او با آن مؤسسه را توجيه كنند و افكار را از حقيقت امور دور نگه‏دارند، ليكن پيش از هركس خود امام در اعلاميۀ تاريخى عليه احياى رژيم به اين اتهام ناروا پاسخ گفت، و اين نكته را يادآور شد [که] در شرايطى كه هر روز خطرهاى خانمان‌سوزى از جانب شاه متوجه اساس و ايران است، پرداختن به امور سرگرم‏‌كننده‏اى مانند تأسيس «دارالتبليغ» براى پيشوايى كه در برابر اسلام و جامعۀ اسلامى مسئول است كار سزاوارى نمى‏‌باشد: 🔹«... علماى اعلام براى خاتمه دادن به هرج و مرج و بى‏نظمى‏ها در فكر هستند، اگر دولت مجال فكر به ما بدهد، اگر گرفتارى‏هايى كه از ناحيۀ هيأت حاكمه پيش مى‏آيد و ناراحتى‏هاى روحى مجال تصفيه و اصلاح داخلى به ما بدهد. اين نحو گرفتارى‏هاست كه ما را از مسير خود كه مسير تصفيۀ حوزه‏ها و اصلاح همه‏جانبه است باز مى‏دارد. با احساس خطر براى اسلام و قرآن كريم، براى ملت و مليت مجال تفكر در امور ديگر باقى نمانده. اهميت اين موضوعات به قدرى است كه مشاغل خاص ما را تحت‏الشعاع قرار داده است.» 🔸نقش اصلى بنيانگذاران دارالتبليغ، انحراف افكار از مسير اصلى و ساختن ايده‏ها و آرمان‏هاى فريبنده و بازدارنده و كژى در جهت‏گيرى اصولى مبارزه به سود دربار و بود. آنها در دورۀ دوم آغاز اوج‏گيرانه كه به سقوط رژيم انجاميد نيز به اين كار، فراوان دست زدند؛ و در اوج مبارزه كه مردم، مستقيم با علل اصلى نابسامانى‏ها درگير شده بودند، مسأله ‏ها را مطرح مى‏كردند. از اين بالاتر در آستانه پيروزى ، از حفظ قانون اساسى عصر سخن مى‏گفتند. »(نهضت امام خمینی ج1 ص996) @Bonyadtarikh بنیاد تاریخ‌پژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی-قم.
حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
💢بینی اقتصاد سعودی‌ها به خاک مالیده شد 💢بر اساس اخبار منتشر شده؛ حمله چند پهپاد #یمنی نیمی از صادرات #نفت_سعودی را متوقف کرد و این برای اقتصاد نفتی عربستان مصیبتی غیرقابل توصیف است. ◀️امروز بینی اقتصاد سعودی به خاک مالیده شد و با منطق مقاومت؛ مجسمه قدرت سعودی نیز به زیر کشیده خواهد شد. @Bonyadtarikh بنیاد تاریخ پژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی-قم.
پوشیدن ردای زهد و حمایت از سرمایه‌پرستان اهداف مرموز تأسیس دارالتبلیغ /2 یکی از ویژگی‌های تأسف‌برانگیز حمایت از سرمایه‌داری و سرمایه‌داران بود. که بر دوش و بر زبان داشتند به جای حمایت از و گرایش به زهد و ساده‌زیستی از سرمایه‌پرستانی دفاع می‌کردند که خون محرومان و بیچارگان را در شیشه کرده بودند. البته این حمایت محدود به پیش از انقلاب نبود. آن‌ها «پس از پيروزى انقلاب هنگام مصادره اموال [نامشروع] سرمايه‏‌داران و فئودال‏ها به دفاع از آنها برخاستند و به اسم اسلام به ضربه زدند و اعلام كردند كه مصادره در اسلام نداريم. به روشنى به دست مى‏‌آيد كه (چون برخى ديگر) از فقاهت، پايگاهى براى ‏‌دارى_غرب و سرمايه‏‌داران وابستۀ داخلى آنها ساخته بودند و همواره از رخنه در ‏‌دارى و پايگاه اصلى آن يعنى رژيم شاهى جلوگيرى مى‏‌كردند و حتى پس از پيروزى انقلاب اسلامى نيز مى‏‌كوشيدند كه سرمايه‏‌دارى خدشه‏‌اى برندارد و به حاكميت آشكار و مخفى خود ادامه دهد. چنانكه امروز نيز مى‏‌بينيم كه شمارى از كسانى كه راهِ گردانندگان دارالتبليغ را دنبال مى‏‌كنند و از اسلام و فقاهت جز فرمول‏‌هاى ميان‏‌تهى درسى نياموخته‏‌اند، پيوسته در تلاشند كه نگذارند به سرمايه‏‌دارى و سرمايه‏‌داران آسيبى وارد شود و اسلام ناب محمدى(ص) به اجرا درآيد.»(نهضت امام خمینی ج1 ص996) @Bonyadtarikh بنیاد تاریخ‌پژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی-قم.
✳ کتاب «روزگار قائم مقامی» به چاپ دوم رسید؛ خبری خوش برای اهالی تحقیق و فرهنگ. 🔸این کتاب گرچه به دولت مدعی اعتدال گرفتار شد اما با اقبال عمومی در زمانی اندک به چاپ دوم رسید. ⁉️علت این اقبال چه بود؟ شاید به خاطر و مستند بودن کتاب و این‌که حقایق بسیاری را درباره آقای منتظری، مهدی هاشمی، سازمان منافقین و اعدام آنان تشریح کرده که تاکنون گفته نشده بودند یا کم‌تر شنیده شده بودند. 🔹 درباره آقای منتظری،قائم مقام مخلوع، آثار متعددی در تمجید یا نقد ایشان نوشته شده است. 🔸برخی حامیان دوآتشه بیت آقای منتظری از جمله مصطفی ایزدی و عمادالدین باقی، آثاری در تطهیر منتظری نگاشته اند و در مقابل، ، محمدی ری شهری، ، عباس سلیمی نمین، اسدالله بادامچیان و برخی دیگر، آثاری در نقد عملکرد آقای منتظری نگاشته‌اند. 🔹در این میان کتاب «روزگار قائم مقامی» کاملا متفاوت است. نویسندگان، انتشار ضمیمه‌های مفید، انبوه اسناد و منابع اختصاصی که برخی از آن‌ها برای اولین بار منتشر می‌شوند و نظارت علمی اساتید برجسته تاریخ از جمله حجت الاسلام حمید روحانی، دکتر محمدحسن رجبی و دکتر مظفر نامدار بر این کتاب، مزیت‌هایی هستند که جایگاه «روزگار قائم مقامی» را بالا می برند. 🔸 هم‌چنین این کتاب توانسته ابعاد جدیدی را از ظهور و سقوط منتظری افشا کند. ظهوری که با عدم رضایت امام و با لابی‌گری سنگین و خلاف قانون برخی از حامیان منتظری همراه بود و سقوطی که در حد خود ضربه‌ای به اعتبار نظام اسلامی وارد کرد. 🔹 از دیگر ابتکارات این کتاب؛ گشودن پرونده مرجعیت سیاسی آقای منتظری، رمزگشایی از نامه 6/1 امام و ارائه اسناد متعدد بر اصالت این نامه، افشای مثلث نفوذ بر منتظری، تحلیل فقهی و تاریخی اعدام‌های منافقین درسال 67 و نهایتاً تجمیع اسنادی دال بر فاسد و فاسق بودن منتظری است. 🔸 هم‌چنین؛ بخش مهمی از این کتاب به تبیین اقدامات و مواضع منتظری درباره این سازمان اختصاص دارد. سازمان منافقین متشکل از جوانانی بود که در قالب سازمانی چریکی با دغدغه مذهبی و برای رفع ظلم به پا خواستند اما به سرعت تبدیل به یک جریان انحرافی شده و مصداق ظلم و انحصارطلبی متحجرانه گشتند و می‌توان آن‌ها را نامید که مطالعه عمل‌کرد آنان برای امروز ما ضروری است. رهبر معظم انقلاب در این باره می فرماید: توصیه می کنم به کسانی که اهل فکرند، اهل تأمل اند و راجع به دهه 60 قضاوت می‌کنند، جای شهید و جلاد عوض نشود! در دهه شصت، ملت ایران مظلوم واقع شد(14/3/96) 🔹 در دورانی که جنگی نابرابر بر ملت ایران تحمیل شده بود، منافقین قدرت طلب که مورد بی اعتنایی و طرد مردم قرار گرفته اند، مردم را به بدترین شکل به شهادت می رساندند. بیش از 17 هزار شهید ترور در این سال ها، نتیجه این سهم خواهی متکبرانه منافقین می باشد اما آیا منافقین تنها در کمپ های آلبانی و بیرون کشور فعالند؟ خیر! 🔸جریانی در سال 95 و در آستانه ریاست جمهوری دوازدهم، با انتشار فایل صوتی حمایت آقای منتظری از سازمان تروریستی منافقین، این مظلومیت تاریخی ملت ایران را نشانه رفت و به تعبیر رهبر انقلاب، به دنبال عوض کردن جای شهید و جلاد بود. انتشار فایل صوتی مزبور نشان داد که بیت منتظری بر همان پاشنه‌ای می چرخد که قائم مقام معزول چرخاند. منتظری در سال 67 با اینکه سابقا منافقین را به تهدید نموده بود، از این جلادها حمایت کرد و بیت منتظری هم در سال 96 تلاش کرد تا جای شهید و جلاد را عوض کند و در انتخابات ریاست جمهوری تاثیر بگذارد. ◀️خوانش روزگار قائم‌مقامی جلوی این تحریف تاریخی را نیز خواهد گرفت. 📚کتاب «روزگار قائم مقامی» «نگاهی نو به پیشینه و پیامدهای قائم مقامی حسینعلی منتظری»، اثر سهراب مقدمی شهیدانی و محمد جواد فرج نژاد، توسط بنیاد تاریخ پژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی منتشر شده و در دسترس عموم علاقمندان قراردارد. ◀راه‌های تهیه کتاب: 🏢نشانی: تهران، خیابان دیباجی جنوبی، خیابان شهید تسلیمی، کوچه زاور، کوچه گل (سمت راست)، کوچه دادآفرین، پلاک6. 📞تلفن: 22579192_021 🏢نشانی دوم: قم، خیابان گلستان، گلستان16، پلاک49. 📞تلفن: 32904231-025 📞تلفن: 22579192_021 🏢نشانی سوم: قم، چهار راه شهدا به سمت درمانگاه قرآن و عترت، روبروی مدرسه حجتیه، کتابفروشی مطبوعات کیهان. 💻خرید اینترنتی: 🔹🔸 https://b2n.ir/30372 @Bonyadtarikh بنیاد تاریخ‌پژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی-قم.
❇ بازتاب چاپ دوم روزگار قائم‌مقامی در خبرگزاری رسمی حوزه علمیه چاپ دوم کتاب روزگار قائم‌مقامی در علمیه بازتاب داشت و این خبرگزاری در گزارشی به بررسی محتوای این اثر مستند پرداخت. ✳در بخشی از این گزارش می‌خوانیم: «با گذشت سه دهه از عزل شیخ حسینعلی از قائم‌مقامی، هنوز ابهامات فراوانی از سوی طرفداران دوآتشه وی مطرح می شود که در برخی موارد، امام و انقلابیون مورد اتهام بی اساس قرار می‌گیرند. 🔸در آخرین نمونه، در آستانه انتخابات دوازدهم، انتشار یک فایل صوتی از منتظری در حمایت از اعضای سازمان تروریستی منافقین، موجب شد که نظام اسلامی و شخص امام خمینی(ره) به طور گسترده ای مورد تخریب قرار گیرند تا آنجا که خطر عوض شدن جای جلاد و شهید در جامعه ایرانی به وجود آمد و رهبر معظم انقلاب اسلامی نسبت به این خطر هشدار دادند...»( پیوند خبر: http://hawzahnews.com/news/864024 ) ◀️راه‌های تهیه کتاب: 🏢نشانی: تهران، خیابان دیباجی جنوبی، خیابان شهید تسلیمی، کوچه زاور، کوچه گل (سمت راست)، کوچه دادآفرین، پلاک6. 📞تلفن: 22579192_021 🏢نشانی دوم: قم، خیابان گلستان، گلستان16، پلاک49. 📞تلفن: 32904231-025 📞تلفن: 22579192_021 🏢نشانی سوم: قم، چهار راه شهدا به سمت درمانگاه قرآن و عترت، روبروی مدرسه حجتیه، کتابفروشی مطبوعات کیهان. 💻خرید اینترنتی: 🔹🔸 https://b2n.ir/30372 @Bonyadtarikh بنیاد تاریخ‌پژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی-قم.
🔻امام خمینی و نجابت انقلابی برای حفظ وحدت روحانیت 🔴 اهداف مرموز تأسیس دارالتبلیغ و دنباله‌های امروز آن/3 🔸حفظ وحدت میان و روحانیون یکی از کلیدواژه‌های اساسی در منظومه فکری امام خمینی اعلی الله مقامه الشریف است. ایشان با تکیه بر مبانی اصیل اسلامی و عبرت گرفتن از تاریخ تلخ تفرقه میان روحانیت، از ابتدای نهضت به این اصل پایبند بودند. 🔹راهبرد امام در مقابل تأسیس کارشکنانه یکی از جلوه‌های پایبندی به این قاعده بود: ◀️«امام با تأسيس دارالتبلیغ مخالف بود، ليكن از آنجا كه به و ملت اسلام سخت اهميت مى‏داد از اظهار مخالفت با آن به شدت پرهيز مى‏كرد و تا آخرين روزى كه در مى‏زيست على‏رغم استفتاها و پرسش‏هاى پى در پى مردم، كوچكترين سخنى كه بازگوكنندۀ عدم موافقت او با باشد بر زبان نياورد و معتقد بود كه در سايۀ تدبير و تفاهم مى‏تواند گردانندگان آن را به زيان‏هايى كه آن مؤسسه مى‏تواند براى و دربرداشته باشد متوجه سازد و آنان را از دست زدن به آن‌گونه كارها در آن شرايط حساس بازدارد. 🔸از اين رو تا آنجا كه توانست نظر خيرخواهانه و صلاح‏انديشانۀ خود را به‏طور سرّى و دور از جنجال تذكر داد و خطرات را گوشزد كرد، ليكن پيش از آنكه بتواند به آن مشكل پايان بخشد، شد و «دارالتبليغ» به صورت غده سرطانى در اندام حوزۀ قم سردرآورد. ❓امام در برابر سؤالى كه مطرح شده است كه «آيا مى‏توانيم در اين مورد (بنياد دارالتبليغ) كمك كنيم يا نه؟ پاسخ داده است: «حقير دخالتى ندارم»، متن پاسخ امام چنين است: بسمه‏‌تعالى جناب آقاى حسين ساعتپور ـ دام توفيقاته مرقومه جنابعالى واصل و از مضمون آن اطلاع حاصل گرديد. راجع به مطلبى كه مرقوم داشته‌‏ايد، حقير دخالتى ندارم. از خداى متعال موفقيت آن‏ جناب را در انجام فرائض مذهبى مسألت دارم. والسلام عليكم و رحمة‏اللّه‏ و بركاته. به تاريخ 7 ع1 84 روح‌‏اللّه‏ الموسوى خمينى»(نهضت امام خمینی ج1 ص995) @Bonyadtarikh بنیاد تاریخ‌پژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی-قم.
🔻اعتراف به جنایت ⭕️بازخوانی علل جنگ تحمیلی در کلام امام به مناسبت هفته دفاع مقدس 🔹تارنمای رسمی بنیاد تاریخ پژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی در آستانه هفته دفاع مقدس به بازخوانی علل آغاز جنگ پرداخت. 🔸در بخشی از این مطلب می خوانیم: ◀️"از قراری که در این نوشته‌ها یا در گفته‌ها بود، (ریگان) گفته است که این جنگ را دیگر باید یک کاری بکنیم از بین برود؛ برای اینکه این جنگ دیگر به نفع امریکا نیست. شما ببینید این چه اقراری است که یک نفر آدم، رئیس‌جمهور یک کشور ابرقدرت- به اصطلاح- همچو اقرار می‌کند که تا حالا به نفع امریکا بوده است؛ برای اینکه جنگ برای به هم زدن این جمهوری اسلامی بوده است، حالا که می‌بینیم نمی‌شود این کار و ممکن است که جمهوری اسلامی رشد زیادی بکند و سایر کشورهای مسلمان هم بیدار بشوند، پس حالا یک خطری است برای امریکا، دیگر به نفع امریکا نیست. حالا تقاضا کرده است از همه اشخاصی که دست‌اندرکارند که بیایند و این جنگ را به یک طوری به برگردانند.(صحیفه امام، ج۱۶، ص۱۶۸-۱۶۷٫) 📎پیوند مطلب: 🔹🔸https://b2n.ir/04552 @Bonyadtarikh بنیاد تاریخ پژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی-قم.