eitaa logo
بنیانا :: BONYANA
503 دنبال‌کننده
3هزار عکس
1.5هزار ویدیو
266 فایل
نهضت ادامه دارد... همه ثواب فعالیت کانال به ساحت مقدس امام محمد بن علی بن موسی (ع) (امام نهم شیعیان) پیشکش میشود 💚 کانالها: 1- @bonyana 2- @nojavania 3- @hijab_one مسئول @alo_hi لینک کانالها+حمایت bonyana.com/feeds . صد کانال برتر: @sadbartar
مشاهده در ایتا
دانلود
📢 : @bonyana
مدتی ست که شاهد نظرات مختلف و پراکنده در خصوص ساختن مجلل و حرمیم 1/در این متن میخوام براتون تحلیل فقهی ساخت مجلل مساجد و حرم های ائمه و اولیای الهی رو قرار بدم،این تحلیل برگرفته از چندین کتاب فقهی از زمان شیخ مفید و طوسی تا همین اواخر و آراء امام خمینی و آیت الله خوئی ست 2/ در ابتدا لازمه با چندتا اصطلاح آشنا بشید اول “تزیین المساجد و المشارف”، منظور زینت مسجدها و حرم هاست بطور مطلق دوم “زخارفه المساجد و المشارف” که منظور طلاکاری مساجد و حرم هاست و سوم “تزیین مساجد و المشارف بالاونی ذهب و الفضه” منظور قرار دادن ظروف نفیس طلا و نقره در این اماکنه 3/ بابی داریم در کتب فقهی بنام “تحریم زخرفة المساجد” زخرفه یعنی “”تزيينه بالذهب‌” یعنی مساجد را با طلاکاری تزئین کنند، بدلیل وجود بعضی روایات بحث حرام شمردن چنین کاری بین فقها بوده شیخ طوسی را بخاطر مطلبی که در کتابش بنام مبسوط جلد 1 صفحه 160 عنوان کرده قائل بتحریم می دونند 4/همچنین ابن ادریس را بخاطر مطلبش در کتاب سرائر صفحه 60 و راوندی در کتاب مختلف الشیعه صفحه 160 و همچنین شهید در کتاب لمعه و علامه حلی در کتاب مدارک همچنین عده ای قائل به کراهت هستند اما تعداد زیادی از فقها در حکم تحریم و حتی انتساب حکم تحریم به بعضی فقها مناقشه کردند 5/ مثلا در انتساب حکم تحریم به شیخ طوسی مناقشه شده، زیرا نظرش در کتاب “مبوسط” متفاوت از نظرش در کتب “خلاف” هست و همچنین نظر شهید در کتاب “ذکری” متفاوت از مطلب شهید در کتاب “لمعه” هست بنابراین شیخ نجفی در کتاب مشهور “جواهر” جلد 14 ص89 شهرت فتوایی در خصوص تحریم را زیر سوال میبره 6/ حالا دلایل تحریم تزئین مساجد با طلا چیه از جمله دلایل را گفتن بدعت، چون در زمان رسول خدا چنین کاری رایج نبوده دومی را گفتن اسراف و تضییع مال در کاری که عقلائی نیست و سومی را گفتن روایاتی که موجوده فقها در هر سه دلیل مناقشه کردند که از این قراره: 7/در مورد بدعت فرمودند که بدعت تعریف داره، و تعریف بدعت یعنی چیزی که جزو دین نبوده را داخل دین بیاریم اما اینکه کاری در زمان پیامبر انجام نشده را الان انجام بدیم اعم از تعریف بدعت هست، آیت الله بهجت در نامه ای که زمان تعویض طلای گنبد حضرت معصومه منتشر شد به این معنا اشاره می کنند 8/ و همچنین آیت الله روحانی در کتاب فقه الصادق و آیت الله خویی مستند عروه و آقا نجفی در جواهر، دلیل بدعت رو منتفی می دونند دلیل دوم بر تحریم اسراف و عدم وجود فایده عقلائی بود که اینهم از سمت فقها مورد مناقشه قرار گرفته به اینکه در تزئین مساجد و حرم ها فائده عقلائی وجود داره 9/ اون فائده عقلائی چیست؟ اون فائده اینه مردم و طبع شون متمایل هست به زیبایی و اماکن مزین و اگر ما بخواهیم یک مکانی رو تعظیم کنیم، علاوه بر رعایت احترامات رفتاری در اون مکان از لحاظ معماری و تزئین هم بایستی کارهایی انجام بشه، پس بی فایده نیست و وقتی بی فایده نباشه اسراف نیست 10/ و روایاتی که در این باب وارد شده اکثرا مشکل سندی دارند یا دلالی یعنی یا سندشان ضعیفه یا اینکه دلالت شون بر حرمت ناتمامه و فوقش ازش کراهت استفاده میشه مثل “يبنون الدور ويشيدون القصور ويزخرفون المساجد” یا روایت “لتزخرفنها كما زخرفت اليهود والنصارى” که در کتب اهل سنت وارد شده 11/ و اما همه اینها مربوط به طلاکاری بود در غیر طلاکاری مثل معماری نقوش گچ مطلقا مناقشه ای نشده، هم بخاطر عدم دلیل بر حرمت و هم بخاطر دلیل بر جواز چون از امام صادق علیه السلام سوال کردند از نقوش و تزیین دیوار مسجد با گچ بری یا نگاره فرمودند مشکلی نیست کتاب وسائل باب 15 حدیث سوم 12/ و بتبع بر مجلل ساختن مساجد و حرم ها هم دلیلی بر نهی و حرمت نیست بلکه حدیثی از امام سجاد داریم در کتاب صحیفه امام رضا صفحه ۷۷ که ساخت بناهای مجلل بر مزار امام حسین در آینده را پیش بینی کردند و از اون به عظمت یاد کردند 13/ مطلب بعدی تزیین مساجد و حرم ها با ظروف طلا و نقره ست که “اوانی ذهب و فضه مربوطه” در اینجا هم فقها بخاطر روایات بیشتر بعضی حکم به تحریم دادند اما فقهای جدید که دقت بیشتری در بررسی سندی روایات دارند صرفا حکم به کراهت دادند مثل آیت الله خویی و امام خمینی در حاشیه عروه الوثقی 14/ مطلب آخر اینکه ما بعنوان متدینین بایستی چشم مان به دست و دهان فقیه باشه، من دیدم که در این مورد معممین و متدینین احادیثی رو قرار می دن که حتی درست نمی تونند ترجمه اش کنند و از زخرف به تزئین یاد میکنند و از مشارف به مجلل! 15/ اسناد رو نمی دانند به همه احادیث هم اشراف ندارند، بعنوان مثال ما حدیثی داریم از امام صادق که از ایشون سوال کردن در مورد چنین مساجدی گفتند اشکال نداره و هر موقع حکومت قائم ما برپا شد خودش تصمیم خواهد گرفت در این مورد اظهار نظر شخصی اشکالی نداره ولی نباید صبغه دینی اش بدیم لینک منبع: http://bonyana.com/16653 نویسنده» مصطفی MHozeh
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📽️ببینید: امشب رقابت چه کسانی را در خواهید دید؟! ✅شما عزیزان می‌توانید از طریق دکمه پسند❤️ به زیباترین تلاوت رای داده و برنده یکی از جوائز نفیس این برنامه باشید. شرکت در نظرسنجی❤️👇 🔗 http://qurantv.ir/esra 📺مسابقه تلویزیونی را امشب (یکشنبه ۸ اردیبهشت‌ماه) از ساعت ۲۲ در و معارف سیما ببینید 🆔 @bonyana
📺 نگاهی به فعالیت‌های صورت گرفته توسط سپاه پاسداران در راستای کمک‌رسانی به سیل‌زدگان کشور با حضور سردار حسن حسن‌زاده، فرمانده سپاه سیدالشهداء استان تهران امشب (یکشنبه ۸ اردیبهشت‌ماه) ساعت ۲۱:۲۰ در مجله اطلاع‌رسانی و معارف سیما شما عزیزان می‌توانید آرشیو قسمت‌های قبلی این برنامه را در صفحه ویژه در پایگاه اطلاع‌رسانی شبکه قرآن و معارف سیما مشاهده و دریافت کنید👇 🔗 http://qurantv.ir/rasad 🆔 @bonyana
📺سریال پرطرفدار را هرشب ساعت ۲۳ در و معارف سیما ببینید سایت شبکه» http://qurantv.ir/ » @bonyana
📢شماره‌ی جدید نشریه منتشر شد: ♨️: تحلیل خط حزب‌الله از بیانات رهبرانقلاب در واکنش به اقدام اخیر آمریکا را از دست ندهید. ❇️: ۹ روایت و حاشیه‌ی ویژه از حضور رهبر انقلاب در نمایشگاه بین‌المللی کتاب 📕چهار توصیه‌ی رهبر انقلاب درباره‌ی کتاب و کتابخوانی: همه‌ی خانواده‌های ایرانی باید اینگونه باشند ⬅️ دانلود نسخه های مختلف » http://e57.ir/2UOM9gd
Khattehezbollah_181-pdf-file.pdf
5.23M
✅ نفس های آخر دشمن را بشمارید [در شماره ۱۸۱ بخوانید] ⬅️ دانلود پی دی اف مخصوص مطالعه روی موبایل » http://e57.ir/khat181pdf 📢 » @bonyana
به اطلاع مخاطبان گرامی می‌رساند؛ مهمان امشب (سه‌شنبه ۱۰ اردیبهشت) مجله اطلاع‌رسانی ، حجت الاسلام و المسلمین حمید محمدی، دبیر شورای توسعه فرهنگ قرآنی کشور خواهند بود. حوالی ساعت 21:15 در و معارف سیما تماشا کنید شما عزیزان می‌توانند سوالات مدنظر خود را از طریق سامانه پیامکی ۳۰۰۰۰۷۲۴ برای ما ارسال نموده تا در این برنامه مطرح گردد. » @bonyana
امروز یازده اردیبهشت بود... شهادت روحانی مجاهد آیتالله «سید حسن شیرازی» توسط مزدوران استكبار جهانی (1359 ش) اشغال مسلحانه سفارت ايران در لندن (1359 ش) • اين توطئه در حقيقت به دنبال تباني پنهاني امریکا و انگليس عليه انقلاب اسلامي ايران، صورت گرفته است، هرچند اقدامات خرابكارانه مزدوران رژيم بعث عراق نيز در اين ميان قابل‌توجه است. انتشار نخستین روزنامه در ایران (1216 ش) روز جهانی كار و كارگر (1 می) • اگر کسی بتواند زمینه‌ کار را فراهم بکند، یک عبادت انجام داده است. (امام خامنه‌ای، ۱۶/۶/۱۳۸۹) ✅ @bonyana
متن کامل شعر قبله آخرالزمانی ها تقدیم به دل بی قرار آوینی . وسط کشف کودکانه ی من موج زنحیرها تلاطم کرد خیمه آتش گرفت عصر دهم کفش من راه خانه را گم کرد پابرهنه به خانه برگشتم خواهرم پاک کرد اشکم را داد قولی که کفش نو بخریم خواهرم گفت: او کریم است و زیر دِین کسی نمانده کریم کربلا می روی به زودی ها . شب میلاد، کربلا بودیم یک خیابان، ستاره باران بود خواهرم چون کبوتران حرم سرِ خوان کریم، مهمان بود کربلا را ندید خواهر من . یک خیابان، مسیر خوشبختی بزم دیدار نوکر و ارباب یک خیابان، تلاقی دو حرم یک طرف، مهر، یک طرف، مهتاب هرطرف رو کنی خدا پیداست . یک طرف مهر بود و قهر فرات یک طرف ماه بود با مشکش دست بر سینه، زائری آرام عکس سلفی گرفت با اشکش شب میلاد و گریه!؟ عاشق بود! . به سپید و سیاه، خرده مگیر اهل اشک از قبیله ی ابرند خادمان تو هرچقدر صبور زائران، همچو رعد بی صبرند زائران، بی بهانه می گریند . این عجب نیست زائران حسین با دل شاد گریه می کردند پدر و جدّ و مادرش چون ما شب میلاد گریه می کردند گریه دار است «نام» او حتی! . چمدانم پر از شکایت بود گِله ها داشتم ولی حالا همه ی شعرهام یادم رفت! آه… ای یار خوش قد و بالا شاعرت را به قتلگاه بکش . پیرمرد از عشایر کوفه دید در کنج میکده مستم «اِشربِ المای، ها هَلابیکُم» داد لیوان آب در دستم یاد طفل رباب افتادم . بین دو رود، زندگی، جاریست در تلاقی ماه با خورشید نوعروسی عفیف، لب وا کرد «بله» تا گفت عطر سیب وزید کِل کشیدند ایل امّ وهب . در دفاع از حرم، به میدان رفت گفت: امروز جای ماندن نیست عاقد، انگار روضه خوان شده بود رفت داماد و نوعروس گریست! باغ گل گشت خیمه قاسم… . ارمنی بود و دومین سفرش گنبد ماه را نشان می داد دم باب الحسن هیاهو بود او که قنداقه را تکان می داد همسرش چند سال نازا بود . عشق را با فُلوس می سنجد! عقل، سرگرم فقر و صرّافی ست جای سوغات، وقت برگشتن یک بغل از ضریح او کافی ست هرگز از کربلا کفن نخرید! . این خیابان که قلب تاریخ است قبله ی آخرالزمانی هاست یکی از پشت سر، صدایم کرد لهجه اش مثل آسمانی هاست «حججی» بود با همان لبخند . زُل زد و شربتی تعارف کرد در گلو ردّ بغض شیرینی ناگهان ساعت حرم می خواند غزلی با صدای «آوینی» «تو مپندار کربلا شهری ست…» . بسکه مشتاق مَصرعت بودم مِصرعی هیئتی، به شعر وزید «همه جا کربلاست» تا محشر کوریِ چشم ابن سعد و یزید خبری از سنان و خولی نیست . یک خیابان که خلق می بینند شهدا را کنار پیر خمین پرچم سرخ می زند فریاد رحمة الله واسعه ست حسین «کوثری» باز روضه می خوانَد . کربلا خاک نیست ای مردم! بلکه جغرافیای تاریخ است گودیِ قتلگاه، در باطن روضه ی یثرب و در و میخ است فاطمه روی خاک افتاده… . زائران تو بعد عصر دهم همه در قتلگاه افتادند نسل در نسل، سمت کرب و بلا پابرهنه به راه افتادند راستی! از رقیّه ات چه خبر!؟ . چشم تا کار می کند اینحا روضه ی فاش، بر زمین مانده دلم از روضه بر نمی گردد همچو پایی که روی مین مانده باز شد راه کربلا با «خون»… . یادم آمد که دور او پُر بود از هیاهوی قوم تکفیری! چقدَر روضه، غیر تکراری ست! باز هم یک گریز تصویری: ازدحام است دور شش گوشه… . سینه اش پاره پاره، چون کندوست شوکران را عسل گرفته حسین گفتم اصغر کجاست؟ رندی گفت: کودکش را بغل گرفته حسین از سرِ اصغرش سوال مکن! . شب میلاد، کربلا غوغاست هرکه در کربلاست خوشبخت است کودکان، پابرهنه، دور حرم می دوند و خیالشان تخت است که یکی هست خواهری بکند . «کربلا» زینبیّه ی زهرا ست! چشم هایم به خیمه گاه افتاد رفت از کربلا به «کوفه» ، دلم کاروان، دست بسته، راه افتاد «دَخَلَتْ زَینَبٌ عَلَی ابْنِ زِیادْ» . شب میلاد یا که عصر دهم، صبح صادق، غروب گودال است شعر من «تلّ زینبیّه» شده دل من بسکه رو به گودال است دست و پا می زنی هنوز، حسین! . در قنوتش سکوت کرده اگر غزلی سر بریده می خوانَد جای اذن دخول، شاعر تو ایستاده، قصیده می خواند! شاعرت را ببخش… دیوانه ست! . احمدبابایی اسفند ۹۷ پ.ن: یک. دوازده بند از این شعر در نماهنگ قبله آخرالزمانی ها استفاده شده بود. دو. نام این قالب را می توانید «چهارپاره مستزاد» بگویید و یا «پنجاره»… مشروح و دانلود نماهنگ [نسخه مورد تایید کارگردان]» http://bonyana.com/16611 » @bonyana
12 اردیبهشت - روز تبریک 🌹 @bonyana
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
👹 واسه جنگیدن، تو نیاز منی! 💣 اینم یه جنگه، تو سرباز منی... 💠 لایک ، نظر ، همرسانی📢 🇮🇷 کانال جبهه انقلاب‌اسلامی‌ درفضای‌مجازی در سروش ، گپ، بله ،بیسفون و ایتا: @jebheh 🏪 مرکز آموزش سواد فضای‌‌مجازی: ➡️ sapp.ir/24on.ir 🔗 24on.ir 🏫 مرکز پاسخ‌گویی به سؤالات فضای‌مجازی: ➡️ sapp.ir/ramim.ir 🔗 ask.24on.ir
12اردیبهشت - شهادت عالم مجاهد، آگاه و اندیشمند بزرگ اسلام استاد «مرتضی مطهری» (1358 ش) » @bonyana
🔔 شماره جدید نشریه منتشر شد 💢 : خط حزب‌الله به‌مناسبت روز معلم منتشر می‌کند؛ ده نکته از کلاس آقای خامنه‌ای ❇️ : تذکر مجدد رهبر انقلاب بر ؛ راه پیشرفت ایران اسلامی 🔰 : رهبر انقلاب با اشاره به آرایش جنگی دشمن: مردم مراقب باشند بخاطر اختلاف‌نظرهای کوچک، مقابل هم قرار نگیرند ♨️ : خلیج فارس فقط یک مسأله ملی نیست ✴️ : جوان بایستی در همه میدان‌ها حضور داشته باشد، منتها با انضباط ✅ دانلود نسخه های مختلف » http://e57.ir/2J5TVRM
Khattehezbollah_182-pdf-file.pdf
3.78M
روز معلم و ده نکته از کلاس درس امام خامنه ای [در شماره ۱۸۲ بخوانید] دانلود نسخه های مختلف » http://e57.ir/2J5TVRM » www.e57.ir » @bonyana
تکثیر و توزیع به صورت داوطلبانه و خودجوش است. بدین نحو که برادران و خواهران گرامی فایل نشریه را دانلود کرده، و به تعدادی که امکان دارد تکثیر و در مکان‌هایی مانند مسجد، پایگاه بسیج، هیئت‌های مذهبی، دانشگاه‌ها و حوزه‌های علمیه توزیع می‌کنند. نسخه های چاپی برای کاغذ اندازه A3 هستند و نسخه مطالعه برای موبایل و استفاده روی A4 است. شما می توانید هر نسخه از نشریه را با هزینه حدود ۴۰۰ تومان روی برگه A3 چاپ کنید و اندازه تابلو اعلانات برای کاغذ با ارتفاع حداقل ۷۰سانتیمتر است که حدود ۷هزار تومان هزینه دارد . هم چنین شما می توانید به صورت رایگان مطالب را در سایت نشریه بخوانید و اگر در شبکه های اجتماعی صفحه یا کانال دارید ، لینک مطالب نشریه خط حزب الله یا عکس و پوسترها را در صفحات خود به اشتراک بگذارید تا فارسی زبانان بیشتری مطالب را بخوانند . لینک وب سایت نشریه » http://farsi.khamenei.ir/weekly کانال نشریه در سروش و گپ و بله و آی گپ » @KhatteHezbollah
امروز 17 اردیبهشت است... درگذشت «مهرداد اوستا» پژوهش‌گر، شاعر و قصیدهسرای متعهد (1370 ش) • محمدرضا رحمانی مشهور به مهرداد اوستا، مبارزات سیاسی خود را پیش از انقلاب آغاز کرد. او در مجموعه اشعار خود و نیز در كتاب «تیرانا» با لحنی تند از رژیم شاه انتقاد كرده است. اَوِستا اشعاری زیبا درباره انقلاب اسلامی و همچنین رثای حضرت امام سروده است. زین لاله بشکفته در دامن صحرا هر لاله نشان قدم راه نوردی است یا خون شهیدی است که جوشد از دل خاک هر جا که در آغوش صبا غنچه وردی است روز اسناد ملي (1345 ش) وقوع غزوه «الفتح» و فتح مكه به دست پیامبر و اصحاب آن حضرت به روایتی (2 رمضان 8 ق) » www.e57.ir » @bonyana
آدم قبل از اینکه خوب باشد باید خودش باشد و قبل از اینکه دین‌دار باشد باید شخصیت مستقل داشته باشد. دین هم، ابتدا آدم را مستقل بار می‌آورد و بعد او را رشد می‌دهد. » www.e57.ir » @bonyana
سی شب ماه ، سحرها بلند شوید و ابوحمزه بخوانید. اگر کسی سی‌شب ابوحمزه خواند و سر این سفره نشست، کم‌کم فضاهای جدیدی به رویش باز می‌شود؛ کم‌کم با عوالم دیگری رفیق می‌شود؛ می‌فهمد چه نیازهایی وجود دارد و چه وسعتی در این عالم است و چه سیرهایی برای انسان می‌تواند وجود داشته باشد آیت الله » www.e57.ir » @bonyana
اکثر مردم چه نکاتی درباره دعا نمی‌دانند؟ ⬇️ 1-در دین اکیداً توصیه شده برای خواسته‌های کوچیک و بزرگ‌تون از خدا طلب کنین. ظاهراً کاری که ماها می‌کنیم همینه، اما این توصیه دینی، عمیقاً اشتباه فهمیده میشه و تبدیل به رفتار شرطی و کاسب‌کارانه میشه: اگه حاجتمو بدی نمازمو می‌خونم، اگه ندی میذارمت کنار! 2-حکمت این توصیه اینه که آدما در اثر مراجعه مکرر به خداوند باهاش احساس صمیمیت کنن. بدونن که قوانین هستی رو نوشته و اداره‌ش می‌کنه. در اثر بینش حسی که نسبت بهش پیدا میکنن به توحید برسن. درک کنن که در کائنات رها نشدن و خداوند محرم‌تر، صمیمی‌تر و نزدیک‌تر از اون چیزیه که فکرشو بکنن 3-وقتی آدم به این درک رسید، برکات معرفتی و ایمانی زیادی از رهگذر این نگاه نصیبش میشه: آرامش و سکینه در اتفاقات تلخ مولود همین نگاهه! حیا و آزرم که از زیباترین مکارم اخلاقیه مولود همین حسه. تقوا و عفاف درونی مولود همین درک عمیقه. نوع‌دوستی و شفقت نسبت به آدما مولود همین نگاهه... 4-اما چیزی که از این توصیه فهمیده میشه فقط یه برداشت سطحیه. این که همیشه طلبکار باشیم و وظیفه خداست که از مشکلات ما کارگشایی کنه! این نگاه هیچ تکامل روحی برامون به ارمغان نمیاره. چون نه از سر شوق، که از روی ناچاری به خدا توجه می‌کنیم و بعدش عهدها و قول‌هایی که دادیم فراموش‌مون میشه 5-و این نه تنها مسئله ما بلکه مسئله ”انسان” بوده. اونقدر که خدا از آدمها در این مورد نجیبانه گله کرده: ”هر وقت در دریا گرفتار شوید و موجهای کوه‌آسا شما را دربرگیرند عارفانه و خالصانه دعا میکنید! اما همین که پایتان به ساحل سلامت رسید همه چیز را فراموش میکنید!” (عنکبوت/19 _ لقمان/31) 6-اهل‌بیت فقط برای حاجت‌خواهی نیستن بلکه به مثابه الگوی زیست_معرفتند. جمله بی‌نظیر امیرالمومنین در دعای کمیل(صبرت علی عذابک فکیف اصبر علی فراقک) برای اینه که آدما بدونن قله دینداری جاییه که نه از سر گرفتاری و نه تمنای بهشت و ترس جهنم بلکه از روی عشق و معرفت دعا به درگاه خدا ببرن 7-مناجاتهای دلکش ائمه آیا بیشتر به حاجت خواستن‌های طلبکارانه شبیهه یا به درددل‌های عاشقی زار و خسته با محبوبی سراسر ناز و کرشمه؟! 8-مشکل ما آدمها اینه که طلبکار بودن و حاجت روا شدن خیلی راحت‌تر از اینه که رنج سلوک و معرفت رو به جان بخریم و فقط به خاطر مهری که در دل داریم بندگی کنیم نویسنده : محمد پدرام (mimpedram) | لینک منبع » http://bit.ly/3004Am6 » www.e57.ir » @bonyana
درباره کراهت شعر خواندن در شب جمعه چه نکاتی باید بدانیم؟ در زمینه کراهت شعرخوندن در شب جمعه و حال احرام و ماه مبارک، فقها مباحثی دارند که مبتنی بر چن تا روایت هست با این مضمون که در شب جمعه و در ماه رمضان و… نباید شعر خونده بشه. مرحوم شیخ عباس قمی تو مفاتیح در قسمت اعمال شب جمعه میگن که شعر خوندن در شب جمعه مکروهه… اما جمع بندی فقها از این روایات اینه که اون چیزی که روایات میخوان بگن این نیست که هر نوع شعری در این زمانها ممنوعه! بلکه اشعاری که از حکمت تهی باشند و صرفا جنبه تفریح و سرگرمی داشته باشند مکروه دونسته شده چون از نظر خداوند زمان و فرصت زندگی نعمت ویژه‌ایه که به آدمها داده شده و بین زمان‌هایی که در اختیار آدم هست، بعضی زمانها شرافت و ویژگی خاصی برای عبادت و امور معنوی دارن که ماه رمضان و شب جمعه از همون زمان‌هاست اگه گفته شده شب جمعه شعر نخونید برای اینه که خدا خواسته این زمان رو به امور معنوی بگذرونیم و مفت از دست ندیم که اشعار غیرحکیمانه یکی از هموناست. اگه امام امروز بودند، وقت تلف کردن پای برنامه‌های آبکی tv و توییتربازی و گشتن تو فضای مجازی و… رو هم به شعر خوندن اضافه میکردن اما اشعار حکیمانه با مضامین الهی و انسانی مکروه نیست و اتفاقا شعر ضریب تاثیر بالایی در نفوس داره. برای همینه که تو روایات زیادی داریم که شعرا میومدن خدمت ائمه و مجالس شعرخوانی داشتند از جمله امام باقر و امام صادق و امام رضا و حتی اشعار زیادی هم خودشون سرودند که تو روایات هست…. و در انتها یه روایت زیبا که تکلیف ماجرا رو روشن می‌کنه: یکی از شاعران شیعه میاد خدمت امام باقر و اجازه میخواد که شعر بخونه. امام بهش میگن امروز تو ایام البیض هستیم و شعر خوندن خوب نیس! شاعر میگه اما شعرم در مورد شما اهل بیته و امام میگن باشه بخون… انتهی 🙂 نویسنده : محمد پدرام | منبع: http://bit.ly/2Y8Xpq3 » www.e57.ir » @bonyana