دیروز عصر شمر را دیدم. جلو در مغازهاش کودکی دست فروش را گرفته بود زیر بار کتک. جوانی از بنی هاشم جدایشان کرد.
.
جلوتر توی بنگاه، عمر سعد با شبث و حر جلسه داشتند تا قیمت زمین و مسکن را با معاملات صوری بالا ببرند. حر خشمگین و لعنت گویان بیرون آمد و گفت “من آه مردم را به خاطر دو روز دنیا گردن نمیگیرم یابن سعد.”
.
عبور کردم. در نانوایی دیدم خولی دارد به زهیر بن قین التماس می کند که مغازهاش را پلمپ نکند. زهیر محل نمی گذارد و می گوید: “نمی شود! حکم علی اکبر است. چانه نان را کوچک میگرفتی؛ جرمت سنگین است مرد. فویل للمطففین!”
.
پا میگذارم روی کاغذهای ریخته شده در کف پیاده رو. یکیشان توجهم را جلب میکند. نوشته “ثروت و خدمت زیاد با رای به ابن زیاد”. حبیب می گوید امسال رقابت اصلی بین عباس بن علی و ابن زیاد است میگویم ابن زیاد؟ می گوید پول پسرجان!
.
گوشهایت را که تیز کنی جرینگ جرینگ سکه ها را از در ستاد می شنوی.
جلو دکه می ایستم روزنامه ها را نگاه می کنم. حکم اعدام در تعقیب مفسد اقتصادی ح بن ک. خنده ام میگیرد حرمله را که همه میشناسند.
.
تلفنم زنگ میزند.
سلام بفرمایید سلام برادر! وهب نصرانی ام. یک جمله میخواستیم ماه محرم بزنیم برای دیوار نوشته میدان شهر. شما چیزی به ذهنت نمیرسد؟
_جمله ی آقا را بزنید. “یکی مثل من، با یکی مثل یزید بیعت نمیکند.”
یکی مثل حسین باشیم.
.
.
بازنشر از محمد امین میمندیان aminmeymandian
.
.
#در_لشکر_حسینیم #اربعین #قوه_قضائیه …
دنبال کنید » @bonyana
جمعه
حوالی ساعت ۱۲:۴۵
شبکه دوم سیما
گفتوگو با استاد شهاب مرادی
در برنامه آیینه خانه
@bonyana
هفت صفر شهادت امام حسن مجتبی (ع) [روز شهادت یک غریب]
لینک مطالعه : http://bonyana.com/17580
هفت صفر شهادت امام حسن مجتبی (ع) [روز شهادت یک غریب]
از دیرباز در حوزه هزار ساله نجف اشرف هفتم صفر را روز شهادت امام مجتبی علیه السلام می دانند و شیعیان عراق و سایر کشورها نیز در این روز برای سبط اکبر؛ امام مجتبی علیه السلام اقامه عزا می کنند
اما در ایران شهادت سبط اکبر بیست و هشتم صفر است همزمان با رحلت پیامبر اعظم. چرا؟
به دلیل اختلاف روایت؛ دو قول برای روز شهادت امام حسن مجتبی نقل شده است:
اول : بیست و هشتم صفر؛ بر اساس نقل شیخ کلینی و شیخ مفید و شیخ طبرسی. رضوان الله علیهم
دوم : هفتم صفر ؛بر اساس نقل شهید اول ، کفعمی ، شیخ بهایی ، علامه مجلسی ، مرحوم صاحب جواهر ، شیخ کاشف الغطاء و محدث قمی. رضوان الله علیهم
هرچند حاج شیخ عبدالکریم حائری یزدی موسس معظم حوزه علمیه قم فقط #هفت_صفر برای #امام_حسن_مجتبی اقامه عزا می کردند و
به امر ایشان در آن روز بازار هم برای اقامه عزا تعطیل می شده و هنوز هم در برخی از بیوت مراجع در قم روز هفتم صفر برای امام مجتبی روضه برپا می شود
اما همچنان در تقویم رسمی کشور هفتم صفر روز ولادت امام موسی بن جعفر علیهما السلام درج می شود که بنابر برخی پژوهش های انجام شده قطعا ماه ولادت ایشان ذی الحجه است و هفتم صفر ولادت آقا موسی بن جعفر سلام الله علیه نیست!
و اگر هم ولادت باشد نکته مهم این است که محرم و صفر ماه حزن اهل بیت است و بسیاری از بزرگان ما مانند استاد فقید ما آقای مجتهدی رحمه الله تقیّد داشتدند که در روز هفتم صفر مجلس روضه تشکیل شود و روضه امام مجتبی یا امام کاظم خوانده شود
و تاکید می کردند این روزها حتی اگر تولد امام معصوم هم باشد، روز سرور نیست، روزهای اسارت اهل بیت امام حسین و ماه حزن است!
و نکته جالبی که می فرمودند این بود که “چون ناصرالدین شاه تولدش در این روز بود و برای اینکه روز تولدش مصادف با شبِ وفات امام حسن مجتبی نباشد تا بتوانند جشن بگیرند این دست کاری را در تقویم کرده اند.”
که در حد یک احتمال می شود پذیرفت اما قابل تامل است چون واقعا تولد او در همین روز ششم صفر۱۲۴۷ هجری قمری بوده و قبل از آن قول بیست و هشتم مرسوم نبوده و الان هم فقط منحصر به ایران است!
به هر حال سیره مراجع عظام و نظرشان در مورد جشن در ماه صفر همین است و عموم آنها با برگزاری مجلس شادی در ماه صفر که ماه حزن اهل بیت است مخالف هستند.
چقدر خوب است که فقط یک روز یعنی هفتم صفر -با توجه به قوت این قول- به شهادت امام مجتبی اختصاص داده شود تا هم با سایر شیعیان هماهنگ شویم و هم در ایام آخر صفر مجال کافی برای طرح مباحث هویتی و اعتقادی در مورد رسول خدا صلی الله علیه و آله باشد و هیچ یک از دو مناسبت، در یک روز، تحت الشعاع دیگری قرار نگیرد.
این موضوع در دو جلسه اخیر خطبای برتر کشور با حضور معاریف اهل منبر و رسانه در حوزه علمیه قم مطرح و بحث شد و مقرر شد تا مراتب از سوی حوزه جهت طی مراحل قانونی به شورای فرهنگ عمومی منعکس شود.
البته اصلاح این قبیل موارد بیشتر به اهتمام همه ما خصوصا اهالی منبر و هیئتی ها برمی گردد که لازم است به این موضوع و اهمیت آن توجه کنند.
این مطلب در تاریخ ۱۳ دی ۱۳۸۹ در وب سایت رسمی استاد شهاب مرادی (shahab-moradi.ir) منتشر شده بود و اخیرا ایشان پیوند مقاله را برای مطالعه دوباره بازنشر کردند . دسترسی به این یادداشت با تایپ آدرس کوتاه شده e57.ir/sh در مرورگر موبایل یا رایانه امکان پذیر است
پیشنهاد میکنیم برای بازنشر این مطلب در پیام رسانها متن بالا را کپی و منتشر کنید و برای بازنشر در شبکه های اجتماعی عکس محور از عکس نوشته های لینک روبرو استفاده بفرمایید : http://bonyana.com/17580
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
بازنشر از edoardo__agnelli .
.
در جمهوری اسلامی نماز باید راحت باشد؟
امروز ساعت ۳ تهران جلسه ای در #کافه_نخلستان #سازمان_اوج داشتم. فکر می کردم این کافه بخاطر وابستگیش به نهادی خاص حداقل #نمازخانه دارد ولی نداشت.
.
روبه رویش پاساژ عظیمی بود متعلق به #دانشگاه_امام_صادق که مسجدی هم داشت ولی #مسجد تعطیل بود پرسیدم گفتن #پاساژ نمازخانه نداره و مسجد فقط وقت اذان بازه.
.
گفتم کجا برم گفتند چهار راه ولی عصر رفتم اونجا #نماز_خانه_مترو بسته بود پلیس گفت به دلایل امنیتی تعطیله رفتم کنار #پارک_دانشجو اتاقکی به اسم مسجد تعبیه شده بود که اونم تعطیل بود اولش وقتی می گفتن #مسجد_ولیعصر فکر می کردم اون سختمان بزرگ کنار آمفی تاتر رو میگن ولی خب همان کانکسی که اسمش مسجد بود هم بسته بود.
.
ناچار با تکه کاغذی توی پارک نماز خوندم کاش #ستاداقامهنماز و #ستاد_نهی_از_منکر واقعی بودن وگرنه در دل #تهران برای #نمازخوندن ادم انقدر اذیت نمیشد
.
حقیقتش ترسیدم فیلم بگیرم دفعه قبل بخاطر فیلم گرفتن از نمازخانه صوری یک ایستگاه در مترو که کلا تعطبل بود باز داشت شدم اینکه کارت #خبرنگاری دارم خوبه ولی حوصله دردسر ندارم دیگه😂😅
.
.
.
#نماز #مساجد #مسجد
📡 @bonyana
عبور از موانع
.
موانع نباید کسی را بترساند. هنر مدیریت همین است که از موانع عبور کند. موانع نه باید انسان را متوقف کند، نه باید انسان را مأیوس نماید و بگوید چون در مقابل ما این مانع به وجود آمد، پس نمیشود جلو رفت. نه؛ باید مانع را از بین برد یا از مانع عبور کرد یا یک راه غیرمواجه با مانع جستجو نمود. نباید مانع را بزرگ کرد و گفت نمیشود کار کنیم. نه؛ باید کار و تلاش کرد.
.
1) امام خامنهای، 04/06/1381
.
برگرفته از سایت مسجدنما دستیار فعالان فرهنگی مسجد و مدرسه»
www.masjednama.ir
مطالب سایت مسجدنما در اندازه مخصوص چاپ روی انواع کاغذ برای نصب در مسجد مدرسه و دانشگاه هستند.
.
.
#کار #شغل #انگیزشی
📡 @bonyana
خواب نه، واقعیت
.
.
این دنیا ظرفیت خیلی چیزها را ندارد؛ یکیاش لذتهای بهشتی است. گاهی در خواب چیزهایی میبینیم که بیشتر از ترسها و لذتهای دنیایی میترسیم یا لذت میبریم.
.
اما آن هم خواب است و واقعی نیست. اصلاً لذت حداکثری واقعی چیست؟ نمیدانیم! نمیفهمیم! چرا؟ چون در دنیاییم.
.
کی میتوانیم این لذت را درک کنیم؟ وقتی که به جهان صدق و راستی برویم.
.
جهانی که این دنیا در مقابلش ذره کوچک و تصویری ناواضح است. اما چه کسانی این لذت صدق را میبرند؟ کسانی که در این دنیا هم اهل راستی و راستگویی و تصدیق آن جهان باشند:
.
إِنَّ الْمُتَّقينَ في جَنَّاتٍ وَ نَهَرٍ،
في مَقْعَدِ صِدْقٍ عِنْدَ مَليکٍ مُقْتَدِرٍ .
.
خودمراقبان در باغهایی پردرخت و کنار نهرهایی پرآباند،
در جایگاهی واقعی و عالی، در پیشگاه فرمانروایی بااقتدار.
.
برای چنین روزی باید دنیایمان را آباد کنیم…
.
.
.
#قرآن #تفسیر #تعبیر_خواب
📡 @bonyana
استاد علیرضا پناهیان @panahian_ir : راه عاشقشدن به خدا این است که ببینیم خدا چقدر منافع ما را تأمین کرده است! ما چرا عاشق خدا نشدهایم؟ چون نمیتوانیم نعماتش را درست ببینیم. اگر با چشم باز و دقیق، نعمتهای خدا را نگاه کنیم، کمکم عاشق خدا میشویم. ۱۵ تیر ۱۳۹۸
.
.
.
.
#دین #دین_اسلام #استاد_پناهیان 📡 @bonyana
استاد علیرضا پناهیان @panahian_ir : طبق روایات، انسان به محبت خدا نمیرسد مگر اینکه تمام محبت به دنیا را از دلش خارج کند (مجموعه ورام/۲/۱۲۲) یعنی تا وقتی چشمت دنبال منافع اندکت باشد، عشقی که منافع عالی در دل انسان ایجاد میکند، اصلاً در وجودت شعلهور نمیشود. ۲۱ تیر ۱۳۹۸
.
.
.
#پناهیان #دین #استاد_پناهیان
📡 @bonyana
کفی کفش
.
هر کاری از دستش برمیآمد، برای دوستان و آشنایان انجام میداد. یک روز قرار بود مسابقه بدهیم و یک نفر از بازیکنان کفش مناسب نداشت. ناصر کفش ورزشی خود را در آورد و به او داد.
.
کفش برای پا او بزرگ بود. خود ناصر سریع رفت، کفی کفش گرفت و آورد. تا آمد، رفتم جلو و گفتم: «ناصر خودت میخواهی چکار کنی؟! مگر قرار نیست بازی کنی؟»
.
.
نگاهی به این طرف و آن طرف کرد و گفت: «خدا کریم است، یک کارش میکنم.» بعد رفت و کفش همان فرد را که پاره و کهنه بود، برداشت. اگرچه کفش برایش تنگ بود، اما بهزور آن را پا کرد و داخل زمین شد. خدا میداند که خیلی عذاب کشید.
بعد از بازی، دیدم که چند جای پایش زخمی شده است.
.
راوی: محمد نیکخو
منبع: نوید شاهد
.
.
(6 شهریور 1361) شهادت ناصر کاظمی، فرمانده دلاور سپاه کردستان
.
#دفاع_مقدس #ناصر_کاظمی
📡 @bonyana
روایتی داستانی از زندگی میثم تمّار
.
.
مؤلف: مسلم ناصری، نشر کتاب جمکران، چاپ 1395، قطع رقعی، 216 صفحه، 30000 تومان
.
ابن زیاد گفت: «نمیدانستم که طوطی علی اینقدر میتواند بلبلزبانی کند. اما من باغ او را ویران میکنم.»
.
میثم گفت: «طوطی هنگامی زنده است که باغی باشد. اگر باغی نباشد همان بهتر که طوطیای هم نباشد.»
.
باغ طوطی داستان زندگی میثم تمار یار ایرانی امیرالمؤمنین سلاماللهعلیه است. تحصیلات حوزوی نویسنده در کنار دکترای تاریخ تشیع ایشان، خیال شما را از موثق بودن اتفاقات داستان راحت میکند.
.
.
.
#امام_علی #میثم_تمار #کتاب_خوب
.
📡 @bonyana
بیعت زنان با پیامبر اعظم
.
.
انگار بعضیها دوست دارند زن را از خانهاش بیرون کنند. به بهانه شادی و عزا و کار و هزار چیز دیگر زنان را از خانه خارج میکنند، طوری که زن امروز از خانه ماندن تعجب میکند و میخواهد هر طور شده برنامهای بیرون از خانه برای خودش طراحی کند.
.
هر چقدر هم بگویی زن جز ضرورت نباید از خانه خارج شود، برایشان باورپذیر نیست که نیست!
.
مگر اینطور نبود که حضرت زینب (سلاماللهعلیها) در تشییع جنازه امام مجتبی (سلاماللهعلیها) حاضر نشد؟
.
یادمان باشد این بیعت زنان با پیامبر اعظم (صلیاللهعلیهوآله) است:
أَخَذَ رَسُولُ اللَّهِ صلیاللهعلیهوآله عَلَى النِّسَاءِ أَنْ لَا يَنُحْنَ وَ لَا يَخْمِشْنَ وَ لَا يَقْعُدْنَ مَعَ الرِّجَالِ فِي الْخَلَاء
.
امام صادق (علیهالسلام): پیامبر از زنان بیعت گرفت که نوحه (و عزاداری) نکنند و صورت خود را (در عزا) خراش ندهند و با مردان در خلوت ننشینند.
.
تازه تشخیص ضرورتها میشود مسئله اصلی. نکند جای ضروری و غیرضروری را اشتباه بگیریم!
.
.
وسائل الشیعه ج۲۰ ص۱۸۶
.
#دختران #دختر #زنان
📡 @bonyana
ده نکته مهم که لازم است درباره زیارت #اربعین حسینی (ع) بدانیم …
لینک تماشا ویدیو » http://bonyana.com/7210
اول انسان بود یا قرآن؟
.
.
شاید به راحتی بگویید اگر انسانی نباشد، قرآنی نخواهد بود. اما خدا تصریح میکند اتفاقاً اول قرآن بود و بعد انسان!
.
تازه دقیقترش این که اول قرآن را آموخت و بعد انسان را خلق کرد:
الرَّحْمنُ، عَلَّمَ الْقُرْآنَ، خَلَقَ الْإِنْسانَ، عَلَّمَهُ الْبَيانَ
خدای رحمان، به رحمت گستردهاش قرآن را به جنّ و انس آموخت. انسان را آفرید. به او سخن گفتن را تعلیم داد.
.
.
میپرسید چطور ممکن است؟ باید بدانیم که حقیقت انسان بر اساس تعلیم قرآن آفریده شده؛ یعنی آنچه انسان را از حیوانات جدا میکند، ذات قرآنی (فطرت) اوست که باید آن را شکوفا کند.
.
.
اگر شکوفایش کرد، میشود انسان، اگر نه، میشود حیوان!
.
در نتیجه این حیات قرآنی است که انسان به بیان میرسد. یعنی برعکس حیوانات که نمیدانند از کجا آمدهاند و باید در دنیا چه کنند تا به آخرت برسند، انسان قرآنی اینها را میداند و بر اساسش زندگی میکند.
.
پس خیلی فرق است بین انسان واقعی و این حیوانات انساننما!
.
.
.
#قرآن #تفسیر_قرآن #سبک_زندگی
📡 @bonyana
یک شب با نامحرم
.
.
خلوت کردن با زن نامحرم دام شیطان است، این را همه میدانیم.
.
حتی اگر به هم دست نزنند و شوخیهای عجیب و غریب هم نکنند، باز هم نفر سومشان شیطان است:
.
لا یخْلُوَنَّ رَجُلٌ بِامْرَأَةٍ، فَانَّ ثالِثَهُما شَیطانٌ.(۱)
.
شیطان هم کارش را خوب بلد است. خیلی وقتها از حرفهای جدی و کارهای اداری شروع میکند تا زن و مرد را به حرام بیندازد؛ فرقی هم ندارد که در فضای مجازی باشد یا حضوری.
.
برای همین خوب است انسان از جایی که صدای نفس زن نامحرم را میشنود هم فرار کند:
.
مَنْ كَانَ يُؤْمِنُ بِاللَّهِ وَ الْيَوْمِ الْآخِرِ فَلَا يَبِتْ فِي مَوْضِعٍ يَسْمَعُ نَفَسَ امْرَأَةٍ لَيْسَتْ لَهُ بِمَحْرَمٍ(۲)
.
پیامبر اعظم (صلیاللهعلیهوآله): کسی که به خدا و روز قیامت ایمان دارد، در جایی شب را نمیگذراند که صدای نفس زنی نامحرم را بشنود.
.
پناه بر خدا از اینکه انسان شبی را در کنار نامحرمی باشد…
.
.
.
[1] رسول خدا )صلیاللهعلیهوآله): هیچ مردی با زنی خلوت نکند مگر این که سومین آنها شیطان است. (مستدرک الوسائل و مستنبط المسائل، ج14، ص: 266)
.
[2] وسائل الشیعة، ج20، ص: 185
.
.
#ازدواج #زناشویی #همسریابی
📡 @bonyana
پیرمرد شیک و کراواتزدهای میگفت: «برای شفای فرزندم به مشهد رفتیم. وارد صحن که شدیم، خانمم با بچه رفت داخل و من بیرون ماندم.»
.
یک ملای پیر توجه من را به خودش جلب کرد. روی زمین نشسته بود و سفره کوچکی که مقداری انجیر و نبات خردشده در آن بود، جلوی او پهن بود.
.
هرکس مشکلش را به آن آخوند پیر میگفت و او چند عدد انجیر یا مقداری نبات درون دست طرف میگذاشت و بنده خدا خوشحال و خندان تشکر میکرد و میرفت.
.
به خودم گفتم عجب مردم احمق و سادهای داریم. شیخ با دست اشاره کرد؛ یعنی بروم جلو. به من گفت: «حاضری باهم شرطی بگذاریم؟» گفتم: «چه شرطی؟»
.
شیخ گفت: «قول بده در ازای سلامتی و شفای پسرت، یک سال تمام نمازهای یومیه را سر وقت بخوانی!» خیلی تعجب کردم. از کجا میدانست؟
.
گفتم: «قبوله!» همینکه گفتم قبوله، دیدم سروصدای مردم بلند شد. پسرم شفا پیدا کرده بود و من هم از آنوقت طبق قول و قرارم نمازم را سر وقت میخوانم.
.
راوی: حمیدرضا صدوقی
منبع: روزنامه شهرآرا
آیتالله شیخ حسنعلی نخودکی اصفهانی
.
.
#شفا #کودک #نوزاد
📡 @bonyana
منطق ملت ما، منطق مؤمنین، منطق قرآن است: إِنا لله وَ إِنّا إِلَیْهِ راجِعُونَ. با این منطق، هیچ قدرتی نمیتواند مقابله کند.
.
ملتی که همه چیز خود را از خدا میداند و رفتن از اینجا را به سوی محبوب خود، مطلوب خود میداند، با این ملت نمیتوانند مقابله کنند.
.
اینها یک اشتباه دارند و آن اینکه شناخت از اسلام و شناخت از ایمان و شناخت از ملت اسلامی ما ندارند. .
آنها گمان میکنند که با ترور شخصیتها، ترور اشخاص، میتوانند با این ملت مقابله کنند؛ و ندیدند و کور بودند که ببینند که در هر موقعی که ما شهید دادیم ملت ما منسجمتر شد.
.
ملتی که برای اسلام قیام کرده است را با ترور نمیشود عقب راند.
.
آنها گمان میکنند که افکار مؤمنین و ملت ما همچون افکار غربزدهها است که جز به دنیا فکر نمیکنند و جز متاع دنیا را نمیبینند.
.
.
بخشی از پیام امام خمینی به مناسبت انفجار دفتر ریاست جمهوری و شهادت مظلومانه شهیدان رجایی و باهنر
.
(صحیفه امام خمینی ره، ج 15، ص 134-140)
.
.
.
#منافقین #رجایی #پهلوی
📡 @bonyana
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
ویدیو درباره پویش بیرق حسینی
همچنان كربلا و عاشورا ادامه دارد و هر دو سپاه، ياران و همراهان و موافقان خود را دارند. شما كه از ياران حسين عزيز هستيد خوب است اعلام وفاداري و همراهي كنيد. . نصب هر بيرق عزاي امام حسين عليه السلام در منزل يا محيط كار به مثابه ي يك راي و به معناي يك لبيك به نداي هل من ناصرِ حسين است.
.
هر خانه اي كه در اين ايام، در آن يك پرچم كوچك حسيني باشد گويي شعبه ای از خيام حسيني است.
.
لطفا از پرچم داخل منزل يا محل كارتان يك عكس بگيريد و با هشتگ اصلي بيرق حسيني منتشر كنيد و همگي هر شب با دقت! پست هاي اين هشتگ را لايك كنيم.
.
#شهاب_مرادی #بیرق_حسینی #آیینه_خانه
📡 @bonyana