خانم یا آقای مُهَنّا درباره کوتاه نوشته بالا نکته ای نوشته است : ” جالب!
برای اونایی که میفهمند
بهتره صورتشون تو آواتار واضح نباشه
و پشت ماسک و گوشی و گل و درخت و … پنهان میشن، گزینهی معقولتریه. ”
#چله_نقاب
آنها که امکان تشخص زن بدون چهرهنمایی را نمیپذیرند فراموش کردهاند که بانوان اهلالبیت(س) در عین پردهنشینی، مشهور آفاق و انفس و اسطورهی #هویتسازی و تشخصاند؛ بی آنکه اوصاف صورتشان شهرهی شهر شده باشد…
#چله_نقاب
ضرورت پوشاندن صورت در شرایط #کرونا ، فرصتی است برای توسعهی مرزهای حجاب از حداقل موجود به حدودی فراتر و شبیهتر به سیرهی اهلبیت علیهمالسلام.
کافی است با تبدیل ماسک به نقاب، به پوششمان، #رنگ_الاهی بدهیم.
خانم یا آقای مُهَنّا درباره کوتاه نوشته بالا یک آیه قرآن کریم را یادآوری کرده است : “سوره بقره (آیه ۱۳۸)
صِبْغَةَ اللَّهِ وَمَنْ أَحْسَنُ مِنَ اللَّهِ صِبْغَةً وَنَحْنُ لَهُ عَابِدُون.”
ترجمه استاد علی ملکی این آیه را اینگونه به فارسی ترجمه کرده است:
«… بله، به ایمانمان رنگ خدایی میدهیم و چه کسی بهتر از خدا به دلها رنگ میدهد؟ ما فقط خدا را بندگی میکنیم.»
هم چنین شما می توانید ترجمه های دیگر و پنج مورد از تفاسیر این آیه شریف را در سایت دانشنامه اسلامی (لینک» a96.ir/a31 ) بخوانید
آقا یا خانم سائر درباره برچسب(هشتگ) #رنگ_الاهی نکته ای دیگر نوشته اند: ” سکولارها از رنگ الهی فراریاند…
حالا میگفتی رنگ سبز، رنگ بنفش … باز شاید یه فرجی میشد! #چله_نقاب ”
آقای علیرضا اکبری (وکیل پایه یک دادگستری، دانشجوی دکترای حقوق کیفری) درباره جریان بدعت و رویه گناه آلودی که طرفداران آمریکا طی میکنند این نکته را متذکر شده است که : ”
کلاهی که سر متشرعین رفته، در این متن خیلی خوب بیان شده…
بیتوجه به عُرف، فِسق را رواج میدهند و وقتی زیاد شد، برخی متشرعین هم به عنوان عرف جامعه با آن کنار میآیند!
الآن که حقّهبازها «امر به معروف» را هم تحریف کرده و میخواهند امر به همان «عرف» جا بزنند! ”
مصیبت اسارت مخدرات اهلبیت و هتک حریمشان، أعظم مصائب کربلا است.
مصیبتی که با کشف حجاب رضاخان در سال ۱۳۱۴ دربارهی زنان و دختران ایرانی تکرار شد و به موجب آن از پوشیدن چادر، روبنده و روسری منع شدند.
عجیب آنکه مردان ایرانی هنوز نتوانستهاند نقاب و روبنده را به زنانشان برگردانند!
#اکمال_حجاب #چله_نقاب #مواسات_با_زینب_کبری (س)
#چله_نقاب
سنت بسندهها در چلهی نقاب بیش از آنکه در نقد بیحجابی اهل بدعت شمشیر کشند در نهی اکمال حجاب اهل نهضت جامه میدرند!!
#چله_نقاب
نخستین دستمایهی مخالفین نقاب، پندارهی #لباس_شهرت است.
با عادی شدن نقاب و روبند در شرایط کرونا، این شبهه به کلی منتفی است.
آقا یا خانم سائر در این باره نوشته است : “کرونا در این خصوص کارکردی مشابه سلبریتیها داره.
تا حالا دیدید کسی به یه سلبریتی بگه: چرا لباس شهرت پوشیدی؟!
زورشون فقط به محجبههای بیپناه رسیده… ”
#چله_نقاب
در مظلومیت حضرت زهرا(س) همین بس که جمع کثیری از محبینشان در مملکت شیعی ، نه تنها در انتخاب حجاب به ایشان تمسک نمیکنند، بلکه پوشش نسل اندر نسل ایشان و دخترانشان را لباس شهرت و خلاف عرف مؤمنین میدانند!!
کانال چله نقاب با شناسه Niqab_campaign در ایتا فعال است و اکانت توییتری چله نقاب با شناسه niqab_campaign فعال است… پیشنهاد می کنیم حتما یکی از این دو مورد را برای پیگیری مطالب دنبال کنید…
https://eitaa.com/Niqab_campaign
واژه ها …
در متن های بالا برخی واژه ها به کار رفته است که ممکن است به سبب مطالعه کم، معانی آنها را ندانیم. معنی برخی از این واژه ها را در ادامه میخوانیم :
مخدرات
در لغت نامه دهخدا برای مخدرات این چنین نوشته شده است : مخدرات . [م ُ خ َدْ دَ ] (ع ص ، اِ) زنان پرده نشین . مأخوذ از خدر بالکسر که به معنی پرده است . (غیاث ) (آنندراج ). خانم های باحجاب و پرده نشین و پاکدامن و با شرم و حیا.
آواتار
آواتار به تصاویری گفته میشود که یک شخص در اینترنت و به خصوص در فروم های گفتگو و شبکه های اجتماعی به عنوان عکس خود استفاده میکنند. البته گاهی برای اشاره به آن می توانیم از کلماتی همچون ۱- تصویر پروفایل ۲- چهرک هم استفاده کنیم
ان شاالله همه دختران و پسران مسلمان که محبت پیامبر اعظم حضرت رسول صلوات الله علیه را در قلب خود دارند برای پیگری و ترویج همه احکام شرعی در جامعه های بشری تلاش کنند و ان شاالله خداوند ایشان را یاری کند؛ راستی از سرزنشِ سرزنش کنندگان در فضای مجازی نترسیم و از تمسخرِ تمسخرکنندگان در شبکه های اجتماعی هراس نداشته باشیم که هر دو طبق وعده خدا کارشان نتیجه ای ندارد.
#ما_ملت_امام_حسینیم
إِنَّ اللَّهَ بَالِغُ أَمْرِهِ ( سوره طلاق۳) کار خدا بهرحال رو زمین نمیمونه، تو اگه میخوای مبارک و مفتخر بشی، کاری کن اسمتو بین کارگزارای خدا بنویسن .
#حجت_الاسلام_محمد_پدرام
در پایان دعوت میکنیم آیه هفتم سوره شریف محمد را با هم بخوانیم :
يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا إِنْ تَنْصُرُوا اللَّهَ يَنْصُرْكُمْ وَيُثَبِّتْ أَقْدَامَكُمْ
مسلمانان! اگر به دین خدا کمک کنید، خدا هم کمکتان میکند و قدمهایتان را محکم میسازد.
#اکمال_حجاب #چله_نقاب #مواسات_با_زینب_کبری (س)
May 11
🔰 امام خامنه ای : اهانت به پیامبر اسلام(ص) برای منصرف کردن اذهان از نقشههای آمریکا برای منطقه است/ مسلمانان هوشیار باشند
▫️ حضرت آیتاللهخامنهای در پیامی، اهانت اخیر یک نشریه فرانسوی به ساحت نورانی پیامبر اعظم صلّیاللهعلیهوآلهوسلّم را محکوم کردند.
📝 متن پیام رهبر انقلاب اسلامی به شرح زیر است:
بسمهتعالی
گناه بزرگ و نابخشودنی یک نشریّهی فرانسوی در اهانت به چهرهی نورانی و قدسی حضرت رسول اعظم (صلّی الله علیه و آله) بار دیگر عناد و کینهی شرارتبار دستگاههای سیاسی و فرهنگی دنیای غرب با اسلام و جامعهی مسلمانان را آشکار ساخت.
بهانهی آزادی بیان برای محکوم نکردن این جرم بزرگ که از سوی برخی سیاستمداران فرانسوی گفته شده کاملاً مردود و غلط و عوامفریبانه است.
سیاستهای عمیقاً ضدّ اسلامی صهیونیستها و دولتهای استکباری عامل اینگونه حرکتهای دشمنانه است که هر چند یکبار بُروز مییابد.
این حرکت در این برههی زمانی میتواند، نیز به انگیزهی منصرف کردن ذهن ملّتها و دولتهای غرب آسیا از نقشههای شومی باشد که آمریکا و رژیم صهیونیستی برای این منطقه در سر دارند.
ملّتهای مسلمان بویژه کشورهای غرب آسیا، ضمن حفظ هوشیاری در مسائل این منطقهی حسّاس، باید هرگز دشمنیهای سیاستمداران و سردمداران غربی نسبت به اسلام و مسلمین را فراموش نکنند.
والله غالب علی امره
سیّدعلی خامنهای ۹۹/۶/۱۸
#ما_ملت_امام_حسینیم
17-6-1399_7-9-2020 Podcast_www.abna24.com - AhlulBayt News Agency ABNA.mp3
7.35M
🎙 پادکست مهمترین اخبار خبرگزاری ابنا - 17 شهریور 1399
#محرم #ما_ملت_امام_حسینیم
🔔 پیاده روی اربعین در ایام کرونایی ؛ [چارهی ما؛ چاووش کردن] [ ۲ یادداشت از مدرسه وتر درباره زیارت امام حسین علیه السلام در ایام همه گیری کرونا]
در بنیانا بخوانید »
📎 https://bonyana.com/19958/arbaeen-pilgrimage-in-iraq-karbala-iran-corona-virus/
#محرم #ما_ملت_امام_حسینیم
متنی هایی که در ادامه می خوانید به قلم حجت الاسلام محمد مهدی فاطمی صدر در کانال مدرسه وتر نوشته شده است. این یادداشت ها به بررسی روش برگزاری مراسم عزاداری و انجام پیاده روی اربعین در ایام کرونایی می پردازد. پیشنهاد می کنیم حتما این یادداشت را برای بچه هیئتی ها ارسال کنید.
هم چنین در ادامه، متن ها و یادداشت های دیگری که در کانال مدرسه وتر درباره پیاده روی اربعین در ایام همه گیری کرونا نوشته شده است را میخوانیم. همراه بنیانا باشید.
در این یادداشت ها روش هایی برای برگزاری مراسم عزاداری امام حسین علیه السلام در ایام پیاده روی اربعین با رعایت موازین و شیوه نامه های (پروتکل ها) وزارت بهداشت معرفی شده است. هم چنین پیشنهاد می کنیم برای مطالعه متن های مدرسه وتر کانال آن را در پیام رسان بله با شناسه vvatr_ir یا در تلگرام با شناسه vvatr_ir یا در توییتر با شناسه vvatr_ir دنبال کنید.
#محرم #اربعین
چارهی ما؛ چاووش کردن [ پیاده روی اربعین در ایام کرونایی ]
به صراحت بیان معصوم زیارت روی بردار خانه-عتبه اگر پیاده باشد، کاملترین شکل خود را مییابد: من خرج من منزله یرید زیارة قبر الحسين إن كان ماشياً.
این یعنی با ارادهی پیاده رسیدن به مزار، پیادهروی کامل روی این بردار به حائر میرسد و پیادهروی قاصر جایی روی این بردار میایستد و از دور زیارت میکند.
پیادهروی کامل اتفاقی رائج در عراق حتا در مسافتهایی دور است. این شاید به آن دلیل است که عراقیها سنت زیارت را پیاده از خانه آموختهاند و در آشناترین مصداق آن اربعین، از مبدأ پیادهروی و موکبداری و شبکهسازی کردهاند.
پیادهروی قاصر اگر چه در عراق نیز معمول است اما هر چه از کانون عتبات به لبههای جهانی امت میرویم رائجتر میشود تا آن جا که در آن سوی آبها در جایی چون قارهی امریکا و استرالیا چارهیی جز پیادهروی قاصر در کار نیست.
با پذیرش پیادهروی قاصر در کنار پیادهروی کامل، بردار خانه-عتبه در عمق امت تا حائر مزار مبدل به یک نقطهچین خواهد بود و آن نقاط میانی مسیرهای خطی را نقطهی چاووش میتوان نامید.
نقطهی چاووش یک آستانه در بردار پیادهی خانه-عتبه است که در امر زیارت میتوان به آن رسید و روی آن ایستاد و یا از آن رد شد. این یعنی چاووش کردن رسیدن و ایستادن روی یک نقطهی چاووش با ارادهی رفتن به زیارت مزار است.
آخرین نقطهی چاووش عتبهی حسینی را حرم حضرت عباس میتوان دانست؛ آخرین نقطهیی که در پیادهروی به آن باید برسیم و در آن بایستیم و چاووش بخوانیم و آخرین بازه را در بینالحرمین تا حائر حسینی طی کنیم.
آستانهی خانهی هر کدام از مؤمنین به صراحت بیان معصوم نخستین نقطهی چاووش است؛ نخستین آستانهیی که باید به آن رسید و روی آن رسید و پیادهروی روی بردار خانه-عتبه و قدمشمار آن بیان از آن شروع میشود.
در فاصلهی نخستین نقطهی چاووش و آخرین نقطهی چاووش عتبهی حسینی فراوانی نقطهی چاووش وجود دارد که شاخصترین آنها شاید هماینها باشد: نقطهی چاووش محله، نقطهی چاووش روستا، نقطهی چاووش شهر، نقطهی چاووش استان، نقطهی چاووش کشور.
نخستین چاووش کردن و حتا چاووش خواندن ما هماین رسیدن به آستانهی در خانه با نیت زیارت عتبه است و پس از آن به چاووش کردن در محله و شهر و کشور میرسیم.
در این اسلوب کسانی دیگر هم هستند که تا آستانهی خانه یا محله یا شهر با ما به طرف عتبه همگام میشوند و در آن جا چاووش میخوانند و ما به طرف عتبه رد میشویم و آنها قصر میکنند و به خانه بر میگردند.
این همآن سنت تاریخی چاووشخوانی در پیشینهی ما بوده است: رفتن تودههای مؤمنین تا نقطههای چاووش و زیارت قاصر و بدرقه و رها شدن نخبههایی به قصد زیارت کامل.
و چارهی ما در دورهی همهگیری [کرونا] چیزی بیش از امتداد هماین سنت نیست: چاووش کردن تا آن نقطهیی که میشود؛ مرز عراق اگر بسته ماند تا نقطههای چاووش ملی روی صفر مرز میتوان رفت و برگشت و مرزهای شهر و روستا اگر بسته شد تا حد ترخص آنها میتوان چاووش کرد.
حتا با قرنطینهی درون شهر باز تا نقطههای چاووش محلهها میتوان رفت و اگر قرنطینه از در خانه بود کار ما چاووش کردن تا آستانهی در خانهمان به طرف کربلاء خواهد بود.
با این اسلوب نه پیادهروی اربعین و نه زیارت غدیر و عرفه و نه حتا دستهی عاشورا و هیأت شبهای محرم تعطیل نمیشود. تنها تفاوت این الگوی تعظیم شعائر آن است که نه پی تجمع که پی تقرب هستیم.
چاووش کردن تبدیل شعائر زیارت از تجمع عریض به تقرب عمیق است. یعنی شریانهای پراکندهی بردار خانه-عتبه بی آن که پی ازدحام با هم باشند در شبهای محرم یا روز غدیر و اربعین تا هر جا که بتوانند چاووش میکنند و چاووش میخوانند و بر میگردند؛ تا آستانهی خانه، یا آستانهی محله، یا آستانهی شهر.
اسلوب چاووش از طرفی امکان پیادهروی واقعی و نه نمادین را برای تمام مؤمنین در تمام عالم میسر میکند و در هر کشور و قارهیی شریانهای پیادهروی اربعین را ترسیم میکند و از طرف دیگر مسألهی جاماندههای اربعین در شهرهای ما را با آوردن پیادهروی و موکبداری و شبکهسازی آنها روی بردار خانه-عتبه حل میکند.
چاووش کردن نه تنها انحصار تصمیم و تعطیل در بارهی مناسک اربعین را از دولت عراق یا حتا دولت ایران میگیرد بل که امکان پیادهروی در تمام شبها و روزهای زیارتی حضرت سیدالشهداء را به تمام مؤمنین در تمام زمانها و مکانها میدهد.
چارهی ما در امر زیارت روی محور خانه-عتبه برای امسال و هر سال روشن است: چاووش کردن…
نویسنده: حجت الاسلام محمدمهدی فاطمی صدر | توییتر، بله، تلگرام» vvatr_ir
#محرم #ما_ملت_امام_حسینیم #امام_حسین
حتما بخوانید » روش های عزاداری در ایام همه گیری کرونا [ بستهی احیای مناسک محرم و صفر ]
لینک « https://bonyana.com/20629/vvatr-ir-mourning-in-muharram-and-corona/