eitaa logo
مؤسسه معارفی فقهی برهان
5.6هزار دنبال‌کننده
1.9هزار عکس
201 ویدیو
9 فایل
🕌حوزه علمیه قم 💡اطلاع رسانی ونشر محتوای جلسات تربیتی و معارفی اساتید اخلاق و بعضی از شاگردان سلوکی عارف واصل آیت الله #سعادت_پرور 📌 ویژه تولیدات رسانه‌ برهان: @bourhan_media 📌سایت برهان: borhan.org 📌رزرو مشاوره اخلاقی_تربیتی : @bourhan_313
مشاهده در ایتا
دانلود
🔰شرحی مختصر بر زیارتنامۀ حضرت معصومه(س) 🌿در زیارتنامۀ حضرت آمده است «يا فَاطِمَةُ اشْفَعِي لِي فِي الْجَنَّةِ». این کلمه «فی» که در اینجا آمده، به قول ما طلبه‌ها نوعاً معنای ظرفیت دارد. معنای غالبش این است، ولی معنای دائمی‌اش این نیست. «فی» معانی بسیار گسترده‌ای دارد حالا کلمۀ «فی» در این عبارت معنای تعلیل دارد؛ این ظهورش خیلی بیشتر است؛ یعنی من از شما چه می‌خواهم؟ من از شفاعت شما را می‌خواهم، کمک شما را می‌خواهم، دستگیری شما را می‌خواهم؛ برای چه؟ برای ورود به بهشت. 🎙استاد مصطفایی(حفظه الله) 🔻مؤسسه معارفی فقهی برهان: 🌐وب‌سایت | borhan.org 🔔کانال رسمی | @borhan_maaref 🎥نشرمحصولات@bourhan_media
🔰شیوه ادای نماز روز یکشنبه‌های ماه ذی قعده: این نماز، دو نماز دورکعتی است که به نیت نماز یکشنبه ماه ذی‌القعده به‌جا آورده می‌شود. در هر رکعت، یک‌بار سوره حمد، سه بار سوره توحید، یک‌بار سوره ناس و یک‌بار سوره فلق خوانده می‌شود. پس از پایان چهار رکعت نیز هفتاد بار اِستغفار (گفتن ذکری مانند اَستَغفِرُ اللهَ و اَتوبُ إلیه) کرده و یک‌بار لا حَول و لا قوةَ الا بالله گفته می‌شود و در پایان دعای «یا عَزِیزُ یا غَفَّارُ اغْفِرْ لِی ذُنُوبِی وَ ذُنُوبَ جَمِیعِ الْمُؤْمِنِینَ وَ الْمُؤْمِنَاتِ فَإِنَّهُ لَا یغْفِرُ الذُّنُوبَ إِلَّا أَنْتَ» را می‌خواند. همچنین قبل از نماز، غسل می‌کند. 🔻مؤسسه معارفی فقهی برهان: وب‌سایت | borhan.org کانال رسمی | @borhan_maaref نشرمحصولات@bourhan_media
🔰خلاصه جلسه استاد مجاهدی ۱۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ 💠مرحوم سید، مؤلف کتاب شریف نهج البلاغه می فرماید که؛ من کتابی را شروع کردم و قصدم این بود که درباره فضایل، فرمایشات و اخلاقیات اهل البیت (ع) بنویسم. 📍اما در بخش اول همان امیرالمؤمنین (ع) ماندم و همان را مدتها کار کردم. به توصیه بعضی از رفقا، تصمیم گرفتم صحبت ها، نامه ها و کلمات قصار علی (ع) را جمع آوری کنم. 🌹لیکن مطالب و سخنرانی ها زیاد بود و لذا به نظرم آمد قسمت های بلاغتی آن ها را انتخاب و آن ها را به صورت یک کتاب مستقل درآورم. 🔺بلاغت، در علم فصاحت و بلاغت به این معناست که، گوینده نه تنها از نظر کلمات، لغت، جمله ها و عبارات آن ها را درست ب کار می برد؛ بلکه زمان، مکان، مخاطب، استعداد، تقاضای مجلس و در حد ظرفیت افراد و توان آن ها مطلب را به خوبی بیان کند. 🔸این مسئله درباره گویندگان خیلی صدق نمی کند؛ ولی درباره اهل البیت (ع) دقیق، کامل و درست است و صدق می کند. ✴️علی ایها حال، انگیزه من برای این کار سخن آیه آله بهجت بود که فرمودند؛ما چرا نهج البلاغه را فراموش کردیم؟ چرا کنار گذاشتیم؟ چرا سخنان حضرت را برای مردم مطرح نمی کنیم؟ در حالی که جاذبه، حقیقت، شیرینی اش، مطابق با فطرت مردم است و آن ها را جذب می‌کند. ⛔️ ما خیلی حرف های پراکنده می زنیم که این ها خیلی به درد مردم نمی خورد و وقتشان را می گیریم. ❌گاهی هم یک گوینده ای اطلاعات و معلوماتش بر سینه و مغزش سنگینی می کند و می خواهد خودش را سبک کند. این ها را در یک مجلسی می گوید. در حالی که اصلا به درد مردم نمی‌خورد. ❇️انسان کم بگوید؛ اما گزیده و سنجیده بگوید. 💠حضرت در خطبه 224 می فرماید؛ ❗️والله 📌عجیب است! علی (ع) قسم بخورد، ایشان نیاز به قسم نداشتند؛ ولی موضوع و مطلب مهم است. لأَن أبِيتَ على حَسَكِ السَّعدانِ؛ به خدا قسم اگر در خار سعدان بیتوته کنم و شب را به سر ببرم مُسَهَّدا؛ خواب نروم 🌵خار سعدان، خاری سه شعبه و تیز است و در بین خارها خیلی نوک سوزنی دارد و اذیت کنندگی ش زیاد است. 💥در اینجا حضرت مبالغه کردند و اوج سختی را بیان کردند که؛ روی خار بخوابد. أو اُجَرَّ في الأغلالِ مُصَفَّدا ، یا این که در غل و زنجیر مرا ببندند و در حالی که در غل و زنجیر بستند من را روی زمین بکشند. چقدر آدم زجر می کشد.. أحَبُّ إلَيَّ مِن أن ألقَى اللّه َ و رسولَهُ يومَ القِيامَةِ ظالِما لِبَعضِ العِبادِ ، این دو زجر و شکنجه را بهتر تحمل می کنم تا این که بخواهم یک ظلمی به یک بنده ای بکنم. 🚫باز اینجا توقف کنید. توجه داشته باشید، که گاهی ظلم حتی یک کلام تند یا دل شکستن می باشد. در خانه با همسرمان تندی می کنیم. بچه مان را می ترسانیم. اینها مصادیق ظلم است. 💠به قول آیه آله بهجت؛ ما گاهی فکر می‌کنیم، دیگر از گناه فارغ شدیم؛ اما فرمود حتی اگر به نامحرم نگاه نکنی باز ممکن است، چشمت گناه می‌کند. اگر طوری به دیگران نگاه کردی که با نگاهت آن ها را ترساندی، آزار دادی گناه کردی. ظالِما لِبَعضِ العِبادِ؛ به بعضی بندگان ظلم کنم، نمی کنم. 📌اگر امر دایر شود به بنده ای چنین ظلمی و تندی و رنجاندن ولو اندک انجام دهم، ترجیح می دهم بر روی خارهای سعدان شب تا صبح بیدار بخوابم یا در غل و زنجیر مرا بکشند و آنچنان شکنجه ای به من بدهند، این برای من آسان تر است تا یک گناه و ظلمی به بنده ای بکنم. و غاصِبا لِشَيءٍ مِن الحُطامِ ! یک چیزی از این مال دنیا را بخواهم در این جا غصب کنم،حاضر نیستم. 🧮گفت شبی رفت قهوه خانه چای خورد. در خانه به یاد آورد، حساب آن را که یک ریال بود را فراموش کرده بپردازد. گفت شاید تا فردا صبح زنده نماندم؛ لذا دو ریال کرایه داد و تا قهوه خانه رفت. یک ریال را پرداخت کرد. دوباره دو ریال داد برگشت. برای این که این حق به گردنش نماند. 🔴حق مردم خیلی سنگین است. 🥀این ها شعار نیست قصه نیست افسانه نیست حقیقتی است که مولای ما امیرالمؤمنین (ع) از جان دل و اعماق وجودش بیان کرده است. و غاصِبا لِشَيءٍ بعضی چه راحت و با کلک و دروغ و اختلاس از سادگی آدم ها سواستفاده کرده و کلاه سر دیگران می گذارند. فکر کنید؛ آیا حلال است؟ این باعث می شود که برکت از روح، جان و مال ما می رود و در نسل ما اثر می‌کند. و كيفَ أظلِمُ أحَدا لِنَفسٍ يُسرِعُ إلى البِلى قُفُولُها، چگونه ظلم کنم به دیگری بر نفسی که به طرف مرگ، نزدیک می شود و يَطُولُ في الثَّرى حُلُولُها ؟! در زیر خاک و در قبر در آن جای تنگنا طولانی خواهد ماند. برای چی؟ این نفسم؟ 🙏خدایا به ما توفیق بده این ها را درک کنیم و بفهمیم و عمل کنیم. 🔻مؤسسه معارفی فقهی برهان: 🌐وب‌سایت | borhan.org 🔔کانال رسمی | @borhan_maaref 🎥نشرمحصولات@bourhan_media
🌱سلسلــــــه جلســات معرفـتی اســـــــــــتــــــاد معـــــــظم حاج‌آقا مجاهدی حفظه الله 🗓 سه‌شنبه ها و چهارشنبه ها ⏰ همزمان با نماز ظهر و عصر به امامــــــــت حضرت استاد 🔻خیابان صفائیه کوچه ممتاز کـــــــــــــــــوچه سوم پلاک ۴۱ 💠موسسه معارفی فقهی برهان وب‌سایت borhan.org کانال رسمی @borhan_maaref محصولات @bourhan_media
🔰سلسله جلسات تربیتی_معارفی 💠در محـــــــــضر آیـــــت الله اســــتاد رخ‌شاد(حفظه‌الله) ســــــــــه‌شنبه شــــــــب‌ها بهمراه نماز مغرب و عـشا به امامت حضرت اســـتاد 📌صــــــفاییه، کوچه مــــــــمتاز کوچـــــــــــه ۳ پـــــــــــلاک۴۱ 🔻مؤسسه معارفی فقهی برهان: وب‌سایت borhan.org کانال رسمی@borhan_maaref نشر محصولات@bourhan_media
🔰خلاصه جلسه استاد مجاهدی ۱۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ 💠مرحوم علامه محمد تقی دشتی در کتاب شرح نهج البلاغه خود عبارت جالبی از شبن شمیّل، متفکر و نویسنده بزرگ لائیک عرب نقل می کند؛ او می گوید؛ 🔶علی بن ابی طالب پیشوای شیعیان و بزرگ بزرگان، وجودش یک نسخه ای است که مطابق آن نه در شرق و نه در غرب، نه در گذشته و نه اکنون پیدا نمی شود. توجه کنید که این فردی منکر، کافر و لائیک است کسی که با خواندن نهج البلاغه، این تعریف را از حضرت علی(ع) کرده است. ❌حال ما چقدر این کتاب را مطالعه کردیم؟ 💠ابن ابی الحدید شارح سنی مذهب درباره کلام مولا می گوید؛ دون کلام خالق، فوق کلام مخلوق در ادامه خطبه 224 نهج البلاغه می‌فرماید؛ و اللّه ِ لأََن أبِيتَ عَلى حَسَكِ السَّعدانِ مُسَهَّدا، أو اُجَرَّ في الأغلالِ مُصَفَّدا، أحَبُّ إلَيَّ مِن أن ألقَى اللّه َ و رسولَهُ يَومَ القِيامَةِ ظالِما لِبَعضِ العِبادِ، در حالی که به بعضی بندگانش ظلم کرده باشم. دامنه این ظلم وسیع است از کمترین تا بیشترین حضرت کمترینش را در نظر گرفته اند. و غاصِبا لِشَيءٍ مِن الحُطامِ، غصب کرده باشم یک چیز اندکی از مال دنیا و كيفَ أظلِمُ أحَدا چگونه ظلم کنم احدی را لِنَفسٍ برای اینکه منفعتی را برای نفسم کسب کنم نفسی که ؛ يُسرِعُ إلى البِلى قُفُولُها، با سرعت دارد به سمت پوسیدگی کنایه از مرگ پیش می رود. و يَطُولُ في الثَّرى حُلُولُها ؟! و بسیار طولانی در زیر خاک خواهد ماند.. ⛔️بیچاره انسانی که توجه نکند برای یک لذت های آنی، فانی، دنیایی، موقت، فریبنده، شیطانی، نفسانی و نفس گول بخورد. لذتی که تمام شد و عذابش بی پایان. والله؛ لَقَدْ رَأَيْتُ عَقِيلًا؛ عقیل را دیدم وَ قَدْ أَمْلَقَ، او به تحقیق فقیر شده بود. حَتَّى اسْتَمَاحَنِي؛ دائم به من التماس می کرد مِنْ بُرِّكُمْ؛ از این گندمی که در اختیارت است، صَاعاً؛ یک صاع به من بده ✳️علی (ع) یک سهمی از بیت المال به طور مساوی تقسیم کرده بود و سهم ایشان را هم داده بود؛ اما او اضافه از آن سهم، یک صاع تقاضا داشت. وَ رَأَيْتُ صِبْيَانَهُ؛ و فرزندانش را هم به عنوان سند با خود همراه آورده بود. شُعْثَ الشُّعُورِ، موهایشان ژولیده و آشفته بود غُبْرَ الْأَلْوَانِ از گرسنگی، چهره هایشان گرد و خاک گرفته بود مِنْ فَقْرِهِمْ، بخاطر فقرشان كَأَنَّمَا سُوِّدَتْ وُجُوهُهُمْ بِالْعِظْلِمِ؛ مثل این که چهره هایشان را رنگ کرده بودند و از گرسنگی چهره هایشان سیاه شده بود. وَ عَاوَدَنِي مُؤَكِّداً و می رفت و می آمد و تأکید می کرد وَ كَرَّرَ عَلَيَّ الْقَوْلَ و دائم حرفش را تکرار کرد مُرَدِّداً، رفت و آمد کرد فَأَصْغَيْتُ إِلَيْهِ سَمْعِي، من خوب گوش دادم به او فَظَنَّ گمان کرد که دیگر من تسلیم حرفش شدم أَنِّي أَبِيعُهُ دِينِي فکر کرد که من دینم را به او می فروشم وَ أَتَّبِعُ قِيَادَهُ مُفَارِقاً طَرِيقَتِي. فکر کرد که من زمام اختیارم را به او می دهم و در نتیجه دینم را می فروشم فَأَحْمَيْتُ لَهُ حَدِيدَةً پس یک تکه آهنی را در آتش داغش کردم ثُمَّ أَدْنَيْتُهَا مِنْ جِسْمِهِ بعد آن را بردم نزدیک بدنش لِيَعْتَبِرَ بِهَا، تا از آن عبرت بگیرد. مسئله شوخی نیست، دینم را می خواهی بفروشم؟ فَضَجَّ ضَجِيجَ ذِي دَنَفٍ مِنْ أَلَمِهَا یک ضجه ای زد و ناله ای کرد مثل شتری که می خواهند داغ کنند. وَ كَادَ أَنْ يَحْتَرِقَ مِنْ مِيسَمِهَا؛ نزدیک بود از گرمی آن آهن گر بگیرد و بسوزد فَقُلْتُ لَهُ به او گفتم ثَكِلَتْكَ الثَّوَاكِلُ يَا عَقِيلُ، عقیل مادرهای بچه مرده به عزایت بنشینند. نکته اول؛ حضرت فرمودند مادرها نه یک مادر نکته دوم؛ آن ها به عزایت بنشینند، یعنی آنقدر داغ و مصیبت تو سنگین باشد که این مادرهای فرزند مرده، داغ خودشان را فراموش کنند و برای تو عزاداری کنند. ✅ عجیب تشبیه قوی است. بلاغت را ببینید. أَ تَئِنُّ مِنْ حَدِيدَةٍ أَحْمَاهَا إِنْسَانُهَا لِلَعِبِهِ، تو از یک آهنی که یک انسان، داغش کرده بود و سرخ نشده بود و شوخی هم بود و واقعا نمی خواست تو را بسوزاند، ناله می کنی وَ تَجُرُّنِي إِلَى نَارٍ سَجَرَهَا جَبَّارُهَا لِغَضَبِهِ، مرا دعوت می کنی به طرف آتش که آن حاکم و غالب بر آتش، آن را سرخ کرده، تو مرا به طرف آن آتش می کشی؟ أَ تَئِنُّ مِنَ الْأَذَى وَ لَا أَئِنُّ مِنْ لَظَى؟ تو از یک اذیت، اذیت شدی و ناله زدی من ناله نکنم از آتشی که خدای جبار من را در آن می افکند و می سوزاند؟ 🍃این ها برای عالم درس است، برای انسان ها درس است. خیلی روایت جالب و تکان دهنده ای است. 🌹علی (ع) اینجا یک نمایش واقعی و حقیقی پیاده کرد که بازیگر آن خودش بود؛ آن هم با یک مسأله جدی، انقلابی، اخلاقی، توجه دهنده، معنوی و متحول کننده. 🔻مؤسسه معارفی فقهی برهان: 🌐وب‌سایت | borhan.org 🔔کانال رسمی | @borhan_maaref 🎥نشرمحصولات@bourhan_media
هدایت شده از رسانه برهان
🔰مبادا از منبر غافل شویم! 🌿فضای مجازی بستر مناسب تبلیغ است اما از منبرها غافل نشویم، نفس ارتباط مستقیم با مردم خیلی مهم است. 🔸از آثار و برکات تبلیغ ارتباط با مردم و نشست و برخواست با آنهاست و این همان است که توانسته جای پای روحانیت را در بین مردم باز کند و حرف یک روحانی در دل مردم اثر داشته باشد. 🔻مؤسسه معارفی فقهی برهان: وب‌سایت borhan.org کانال رسمی@borhan_maaref نشرمحصولات@bourhan_media
🔰پذیرش موسسه معارفی فقهی برهان سال تحصیلی۱۴۰۳_۱۴۰۴ 🔸مقطع تحصیلی: پایه هفتم و هشتم 🔹مهلت ثبت نام: ۱۰ خرداد 📌بهره مندی از هدایت تربیتی شاگردان آیت الله سعادت پرور 📌مشاوره تحصیلی اساتید ممتاز حوزه علمیه قم 📌بهره مندی از کمک هزینه تحصیلی ◽️ثبت نام صرفا غیر حضوری از طریق آیدی: @borhaan110 💠مؤسسه معارفی فقهی برهان کانال رسمی | @borhan_maaref