eitaa logo
مؤسسه معارفی فقهی برهان
5.4هزار دنبال‌کننده
2.5هزار عکس
237 ویدیو
25 فایل
🕌مجالی جهت بهره‌گیری از شاگردان عارف واصل آیت الله سعادت پرور (ره) 📌 ویژه تولیدات رسانه‌ برهان: @bourhan_media 📌سایت برهان: borhan.org 📌رزرو مشاوره اخلاقی_تربیتی : @bourhan_313
مشاهده در ایتا
دانلود
استاد مجاهدی ۲۹ مهر ۱۴۰۳.mp3
53.11M
⏰ ۲۹ مهرماه ۱۴۰۳ 📎 شرح کتاب نهج البلاغه 🔸جلسه ۱۱ 🔔@borhan_maaref 🌐borhan.org
استاد سعیدی ۲۹ مهر ۱۴۰۳.m4a
49.77M
⏰ ۲۹ مهرماه ۱۴۰۳ 📎 وصایای امام صادق (ع) به عبدالله ابن جندب 🔸جلسه چهارم 🔔@borhan_maaref 🌐borhan.org
🔰سلســــــــله جلســــــــات شرح کتاب سرالإســــــــرا اثر عــــارف واصــــــــــــــل آیت الله سعادت پرور(ره) 🔹با محـــوریت بــــــــیانات حجت‌الاسلام والمسلمین اســــــــتاد محمد شجاعی (از شاگردان مرحــــــــــــوم آیــــت الله ممـــدوحی ره) ⏰دوشــــــــــــــنبه شــــب‌ها بـلـافاصـله پـس از نـــمـــاز مــغــــــــرب و عــــــــشــاء به امامت آیت الله رخ شاد 📌قم، صفائیه، کوچه ممتاز، کـــوچه ســــوم، پــــلاك۴۱ 🪴حضور بهمراه خانواده 🔹مؤسسه معارفی فقهی برهــــــان @borhan_maaref 🔸مؤسسه فرهنگی منتظران منجی @ostad_shojae
💠خلاصه‌جلسه‌چهارشنبه۲۴ مهرماه۱۴۰۳ 🖇 استاد ادبی (حفظه الله) 🔰نامه ی ۱۶ از کتاب رسائل آیت‌الله سعادت پرور ۱۴ تا دستو کلیدی و خاص در نامه ی ۱۶ بیان شده است که در این جلسه یکی از عناوین را عرض میکنیم. 🔸عنوان : توبه فرمایشات ایشان در باب توبه،بسیار کوتاه و عمیق و قابل شرح و بسط می باشد.توصیه های استاد در باب توبه،از زوایای مختلف می باشد. ✅توبه در لغت به معنای بازگشت می باشد.هم از ناحیهٔ خداوند و هم از ناحیهٔ بنده. ✅در مورد خداوند چنین به کار می رود: تابَ علیکم، توّابُ علیکم از مقام بالا به مقام مادون یعنی خداوند لطف و عنایت می‌کند،رحمتش شامل حال بنده می شود و بنده موفق به توبه می شود. می گویند؛خداوند توّاب است.کثیرالرجوع است. 🔹ولی از سوی بنده ی توبه کننده،به معنای تُبتُ اِلیکَ است.یعنی رجوع از پایین به بالا می باشد. ✅ پس معنای توبه؛ در هر دو مورد بازگشت است،ولی با این تفاوت که، در مورد خداوند رجوع از بالا به پایین و در مورد بنده،از پایین به بالا می باشد. ✅ هر توبه ای از بشر،محفوف و پیچیده شده به دو توبه از سوی پروردگار است. ابتدا خداوند توفیق توبه را به مخلوق می دهد و سپس آن توبه ی مخلوق را با فضل خود می پذیرد. 💎پس وقتی توبه می کنیم،دو رجوع از ناحیهٔ خداوند است،و یک رجوع از ناحیهٔ بنده. 💎نکته بعدی اینکه؛ قبولِ توبه از ناحیهٔ خداوند یک فضل است،نه اینکه بر خداوند واجب است که توبه ی مخلوق را بپذیرد. نباید،توبه کننده،طلبکارانه به سوی خداوند توبه کند. 🔸البته اگر کسی توبه کند،حتی اگر توبه اش مقبول واقع نشود،این توبه و اِنابه،بی اثر و بی نتیجه نمی ماند.و خداوند از روی تفضل،نعمت دیگری شامل حال او می کند،به فرض مثال؛گناهی دیگر از وی بخشیده می شود و یا خیری به او و یا نسل او می‌رسد،در دنیا یا برزخ و یا آخرت. 🔹بالاخره هیچ عملی بی نتیجه و بی اجر نمی ماند،و اثر هیچ عملی،محو نمی شود. 🍃یک کفِ خاک، در این میکده،زایل نشود. شرایط توبه : ۱- فقط درِ خانه ی خدا را بزن. ۲- حق الناس و حق الله و حق النفس اگر بر گردنت هست،جبران کن. (جبرانِ مافات) ۳- لذایذی که احیاناًاز گناه،نصیبت شده است را با تحمیل سختی ها و ریاضت هایی بر نفس،تا حدی که می توانی جبران کن. ۴- بنایِ تو بر آن باشد که آن گناه را دیگر انجام ندهی. و شرطِ پنجمی را امین الاسلام در مجمع بیان کرده است که شرط خاصی است،و می فرماید اگر تمام شروط را رعایت کنی و این شرط آخر را مراعات نکنی،گویی توبه ای نکرده ای. 🔸و آن شرط این‌که؛ وقتی از عملی توبه می کنی،به دلیل ترس از جهنم و یا رفتن به بهشت و یا ترس و خلاصی از تقبیح و سرزنش دیگران،نباشد. بلکه به خاطر زشتی آن عمل و تنفر از نفسِ آن عمل(گناه) باشد. 💎روایتی از وجود امام صادق علیه السلام به این مضمون در باب توبه: 🔹اگر بنده با شرایط توبه بکند،خداوند او را دوست دارد و گناه او را در دنیا وآخرت محو می‌کند،حتی از دهن خودِ گناه کننده و تمام شاهدان و فرشتگان ثبت کننده ی گناه،و حتی به جوارح او نیز امر می‌کند که فراموش کنند،و وی خدا را در حالی زیارت می کند که هیچ گناهی در پرونده اش نیست! 💎روایت بعدی: از امام صادق علیه السلام در مورد این آیه (إِلَّا مَنْ تَابَ وَآمَنَ وَعَمِلَ عَمَلًا صَالِحًا فَأُولَٰئِكَ يُبَدِّلُ اللَّهُ سَيِّئَاتِهِمْ حَسَنَاتٍ ۗ وَكَانَ اللَّهُ غَفُورًا رَحِيمًا) 🔸پرسیده شد؛ امام فرمودند: اگر شخصی توبه کند،خداوند را ملاقات می کند در حالیکه گناهی بر گردنش نیست و خداوند،آن گناه را به اطلاع هیچ کس نرسانده است! 🔹خداوند به ملائکه امر می‌کند که این بدی ها رو به خوبی ها تبدیل کنید. و برای مردم به صورت حسنه این ها را ظاهر کنید. 🔻مؤسسه معارفی فقهی برهان: 🌐وب‌سایت|borhan.org 🔔کانال رسمی|@borhan_maaref 🎥 نشر محصولات|@bourhan_media
🔰سلســــــــله جلســــــــات مــعــارفـــی تـــربـــیــتـــی 🔹با محـــوریت بــــــــیانات حــــضـــــــرت اســـــتـــــاد آیـــــــت الله رخ شـــــــــاد (از شاگردان عـارف واصـل آیــت الله سعادت پرور ره و از مربیان نفوس) ⏰ســـــه شــــنـبـه شــــب‌ها بلافاصله پس از نماز عشا 📌قم، صفائیه، کوچه ممتاز، کـــوچه ســــوم، پــــلاك۴۱ 🪴حضور بهمراه خانواده 🔹مؤسسه معارفی فقهی برهــــــان @borhan_maaref
💠خلاصه‌ جلسه‌ شنبه ۲۸ مهرماه۱۴۰۳ 🖇 استاد وطن‌خواه (حفظه الله) 🔰عنوان بصری بعد از عمری شاگردی نزد مالک بن أنس به دنبال چه نوع دانش و معارفی بوده که نزد امام صادق(ع) می‌آید و از ایشان درخواست طلب علم می‌کند؟ گمشده عنوان بصری چه بوده است؟ 🔸امام صادق(ع): «قَد عَلِمتُ أنَّ أفضَلَ زادِ الرّاحِلِ إلَيكَ عَزمُ إرادَةٍ و إخلاصُ نِيّةٍ» ترجمه: «دانسته ام كه برترين ره توشه مسافرِ كوى تو، عزم استوار و خلوص نيّت است» 👆یک اراده آهنین و قوی که بوسیله آن بتوانیم خداوند متعال را مقصد خود قرار دهیم 🔹افراد به دنبال علوم مختلف می‌روند هدف برخی مقام، ریاست و پول خلاصه در یک‌کلام امور مادی است 🔸نهایت علم و درک این افراد این هست که به مقاصد دنیایی دست پیداکنند، این مطلوب ما نیست، باید از آن احراز کنیم و روی برگردانیم 🔹ما باید دنبال علمی باشیم که در ذهن و مقصود عنوان بصری بود 🔸در ابتدا امام(ع) عنوان بصری را رد میکند عنوان بصری چند روزی با غم و غصه می‌گذراند دعا میکند اراده قوی پیدا میکند تا از امام صادق(ع) علم خاص را به دست بیاورد 🔹بعد از دعا به درگاه الهی امام صادق(ع) اورا پذیرفت و برای وی دعا کرد عنوان ازین اتفاق خیلی خوشحال شد 🔸حضرت به وی گفت چه چیزی میخواهی؟ عنوان درحالی که تا قبل این نزد مالک بن انس شاگردی کرده بود به حضرت گفت: «خداوند روزی کند از علم و معرفت شما به من عطا کند» 🔰در این زمینه بحث زیاد است به اندازه یک کتاب بحار پیرامون آیات و روایات با موضوع علم صحبت شده است 🔸امام صادق(ع): لَيسَ العِلمُ بِالتَّعَلُّمِ ، إنَّما هُوَ نورٌ يَقَعُ في قَلبِ مَن يُريدُ اللّه ترجمه: «دانش به آموختن نيست، بلكه نورى است كه در دل هر كس كه خداوند تبارك و تعالى بخواهد هدايتش كند، مى افتد.» 🔹ال در «العلم» جنس نیست یعنی همه علوم را دربر نمی‌گیرد 👆نتیجه اینکه بعضی از علوم با تلاش فکری و آموزش به دست می‌آید و برخی دیگر باید خود خداوند متعال عنایت کند و در وجود آدمی قرار دهد یعنی با آموزش به دست نمی‌آید، این علم همان علم لدنی است 🔸حضرت موسی که مامور میشود برای ملاقات با حضرت خضر خداوند در سوره کهف درمورد او میفرماید «وَعَلَّمْنَاهُ مِنْ لَدُنَّا عِلْمًا» ترجمه: «به او از علمی که نزد ماست آموزش دادیم» لدن یعنی علومی که نزد خداست و با تعلم دنیایی به دست نمیاد 🔰مهمترین علمی که باید به آن دست پیدا کنیم که تمام علوم مقدمه این علم هست علم معرفت به خداست 🔸امام حسین(ع): «العِلمُ لِقاحُ المَعرِفَةِ» «پیوند علم که نتیجه بدهد و میوه بدهد معرفت است» 🔹شبیه به حضرت زینب(س) از زمانیکه به دنیا آمدند در دامن مادری چون حضرت زهرا(س) و پیامبر خدا(ص) و معصومین بهره بردند و با استعداد و هوش و درک قوی تعلیم دیدند 🔸این علوم تعلیمی حضرت زینب(س) مقدمه شد برای علم لدنی که در برهه حساس و سختی و حالت روحی مصیبت زدگی در کاخ یزید آن خطبه قدرتمند را قرائت کردند 🔹این معرفت خداشناسی و پیامبرشناسی با تعلم به دست نمی‌آید بلکه باید با عبودیت مقدمه بشه تا خدا به قلب ما عنایت کند 🔻مؤسسه معارفی فقهی برهان: 🌐وب‌سایت|borhan.org 🔔کانال رسمی|@borhan_maaref 🎥 نشر محصولات|@bourhan_media
استاد شجاعی ۳۰ مهر ۱۴۰۳.mp3
73.15M
🎙 ⏰ ۲۳ مهرماه ۱۴۰۳ 📎 شرح کتاب سرّالاسراء 🔸️جلسه ۳ 🔔@borhan_maaref 🌐borhan.org
📅 دوشنبه ۳۰ مهرماه ۱۴۰۳ 🌐borhan.org 🔔@borhan_maaref
استاد مجاهدی ۱ آبان ۱۴۰۳.mp3
47.33M
⏰ ۱ آبان‌ماه ۱۴۰۳ 📎 شرح فرازهایی از دعای کمیل 🔸️جلسه ۹ 🔔@borhan_maaref 🌐borhan.org
هدایت شده از رسانه برهان
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔰اگر گناه کردم و در مراقبه موفق نبودم چه کنم؟ 🔻مؤسسه معارفی فقهی برهان: 🌐وب‌سایت|borhan.org 🔔کانال رسمی|@borhan_maaref 🎥نشرمحصولات|@bourhan_media
مؤسسه معارفی فقهی برهان
🔰اگر گناه کردم و در مراقبه موفق نبودم چه کنم؟ #برهان #مراقبه #استاد_ادبی #کلیپ_تصویری #امیدواری 🔻م
🔰مخـاطـب گـرامـی ویدیوی فوق رو مشاهده کردین؟! 🔸چه نکته‌‌ای به ذهنتون میاد که فـکـر میکنید بـرای دیـگـران هـم قـابـل اسـتـفـاده اسـت!؟ 📌بــه آیـدی زیـر ارســال کـن تـا بـا اعضای کانال به اشتراك گذاشته بـشـه 👈 @bourhan_313
📅 سه شنبه ۱ آبان‌ماه ۱۴۰۳ 🌐borhan.org 🔔@borhan_maaref
استاد مجاهدی ۲ آبان ۱۴۰۳.mp3
50.45M
⏰ ۲ آبان‌ماه ۱۴۰۳ 📎 شرح فرازهایی از دعای کمیل 🔸️جلسه ۱۰ 🔔@borhan_maaref 🌐borhan.org
💠 خلاصه جلسه دوشنبه ۳۰ مهرماه ۱۴۰۳ 🖇 استاد شجاعی (حفظه الله) 🔰 في حديثِ المعراجِ : «يا أحمدُ ، اِحذَرْ أن تكونَ مثلَ الصَّبيِّ إذا نَظَرَ إلى الأخضَرِ و الأصفَرِ و إذا اُعطِيَ شَيئاً مِنَ الحُلوِ و الحامضِ اغتَرَّ بِهِ» ترجمه: «ای احمد حذر کن ازینکه چونان کودک باشی، که هرگاه چشمش به سبز و زرد بیفتد، یا ترش و شیرینی به اون داده شود، فریفته آن گردد.» 🔸در فصل چهارم از حدیث معراج خداوند پیامبر رو نهی کرد از این‌که مجذوب مزه های چرب و شیرین دنیایی و چیزهایی ازین قبیل باشد 🔹آیت الله پهلوانی ذیل این فرمایش چند روایت آوردن که سعی میکنیم مروری داشته باشیم 🔸آیاتی که در مذمت دنیا وجود دارد، دقیقا همون حالت فریبندگی دنیا را تاکید می‌کند 🔹انسان باید بدونه دنیا یعنی چی؟ چه چیزی از دنیاست که مذمومه؟ چون ما دنیای ممدوح نیز داریم 👆امیرالمومنین(ع) در مقابل کسی که دنیا رو مذمت میکرد از دنیا تعریف کردند ایشان فرمودند: «دنیا رحِم مقدسی است که مثل مادر احترام و دوست داشتن اون واجب است» 🔸رحمی که ما را پرورش میدهد تا به قرب الهی برساند، رحمی که از اسم شریف «الرحمن» مشتق شده است 🔹لذا باید ماهیت دنیا را متوجه بشویم تا بدانیم دنیا چگونه آسیب میرساند و چگونه سود می‌رساند 🔰نکته اساسی این است که خداوند برای هرچیزی قدر و اندازه قرار داده است 🔸اگر حدود و اندازه آن شناخته بشه رفتار انسان در چارچوب آن حدود سودمند خواهند بود، ولی اگر قدر و حدود شناخته نشه از چیزی نه تنها خیری نمی‌بینیم بلکه آسیب هم می‌بینم 🔹چیزهایی که برای بدن واجب و ضروری است مثل نمک و شکر اگر مقدار مناسب مصرف آنها را ندانیم و به اندازه از آنها استفاده نکنیم باعث انواع بیماری‌ها می‌شود 🔸دعایی که پیامبر اکرم(ص) می‌کردند: «اللّهُمَّ أرِنِی الأشیاء کما هی‏» ترجمه: « خدایا اشیارا همانگونه که هست به من نشان بده» یعنی با همان اندازه و قدر و باطنی که دارند آنهارا درک کنم 🔹اگر نتوانیم اشیا را این‌گونه ببینم مقدس ترین مفاهیم و اشیا می‌تواند انسان را نابود کند 🔸لذا این فهم درمورد دنیا و هرچیز دیگری مهمه اگر به دستورات الهی عمل نکنیم مقدس ترین چیزها انسان رو به هلاکت میرسونه 🔹«يُضِلُّ بِهِ كَثيرًا وَيَهدي بِهِ كَثيرًا ۚ» 👆همین قرآن عده ای را هدایت و عده ای را جهنمی می‌کند 🔸یعنی در باطن هر چیزی نار و نور هست، اگر آدمی قدر و اندازه آن را به درستی نداند و نتواند به درستی از آن استفاده کند به جای نور، نار در انتظار وی خواهد بود. 🔹اکثر کسایی که غالبا با پیامبر(ص) هم عصر بودن جهنمی شدند چون بلد نبودن چگونه با پیامبر خدا رابطه داشته باشند 🔸الله هم همینطوره هرچیزی هم عامل سعادت است هم شقاوت 🔹شیطان با عبادت به این نقطه رسید ولی اگر انسان قدر و اندازه رو بدونه گاهی در شرایط گناه و با وجود شیطان نیز دنیا کمکش میکنه که نجات پیدا کنه ✅پس مسئله مهم این تناسب و فهم اندازه و حدود است 🔸زهرِ مار گرمش صدها میلیون قیمت داره چقدر هم برای انسان خوب و مفید است، اما اگر به اندازه استفاده نشه میکشتت 🔰شیطان چگونه به انسان حمله میکنه؟ شیطان میگه: «ثُمَّ لَآتِيَنَّهُمْ مِنْ بَيْنِ أَيْديهِمْ وَ مِنْ خَلْفِهِمْ وَ عَنْ أَيْمانِهِمْ وَ عَنْ شَمائِلِهِمْ» من از ۴ طرف به تو حمله میکنم از جلو، عقب، چپ و راست 📌جلو: آینده انسان و نگرانی ها 📌عقب: خاطرات گذشته 📌چپ: گناهان انسان 📌راست: توانمندی های انسان 🔹جلو مثل آینده انسان، دلشوره درمورد خانواده و عزیزان نکنه اینجور بشم بدبخت بشم، آرامش رو ازت میگیره 🔸پیامبر اکرم(ص): «مَنْ بَكَى عَلَى اَلدُّنْيَا دَخَلَ اَلنَّارَ» 🔹عقب: خاطرات گذشته، کینه ها و شکست ها 🔸کسی به گذشته فکر میکند و در آنجا مانده است عابد شیطان است بدان اگر به گناهان گذشته فکر کنی جهنمی شدی 🔹شیطان خودش ما را به گناه دعوت می‌کنه و خودش هم باعث می‌شه خودمان را مذمت کنیم نباید در مسیر به سوی خدا ناامید شویم 🔸بدترین حمله شیطان حمله از سمت راست است 🔹شیطان با ابزارهایی چون مذهب، دین تقوی، هوش، ذکاوت و توانمندی های شخص به خودش حمله می‌کند با مصادیقی چون زیبایی و اجتهاد جبهه رفتن، یار و اصحاب پیامبر(ص) بودن و... 🔸پیامبر اکرم(ص) میفرمایند: «از گناه نکردن بیشتر از گناه کردن می‌ترسم» 👆اگر کسی در خودش بزرگ شد، عجب پیدا کرد و خودش رو بهتر از کسی دونست بیچاره است 🔻مؤسسه معارفی فقهی برهان: 🌐وب‌سایت|borhan.org 🔔کانال رسمی|@borhan_maaref 🎥 نشر محصولات|@bourhan_media
🔺 📩شماهم نظراتتون رو به اشتراک بگذارید: @bourhan_313