eitaa logo
مؤسسه معارفی فقهی برهان
5.3هزار دنبال‌کننده
2.3هزار عکس
232 ویدیو
12 فایل
🕌حوزه علمیه قم 💡اطلاع رسانی ونشر محتوای جلسات تربیتی و معارفی اساتید اخلاق و بعضی از شاگردان سلوکی عارف واصل آیت الله #سعادت_پرور 📌 ویژه تولیدات رسانه‌ برهان: @bourhan_media 📌سایت برهان: borhan.org 📌رزرو مشاوره اخلاقی_تربیتی : @bourhan_313
مشاهده در ایتا
دانلود
🔰اصول چهارگانه امام صادق(ع) 💠از آقا امام صادق(ع) سوال شد یابن رسول الله مَا ذَا بَنَيْتَ أَمْرَكَ ؟ زندگی ات را بر چه پایه استوار نموده اید؟ فرمود بر چهار پایه 📌یک عَلِمْتُ أَنَّ عَمَلِي لَا يَعْمَلُهُ غَيْرِي فَاجْتَهَدْتُ دانستم که عمل مرا طاعت مرا فرمانی که خدا از من خواسته کس دیگر انجام ندهد، لذا سعی کردم فَاجْتَهَدْتُ تلاش کنم تا این که از عهده خواست مولایم برآیم 📌دوم هم این است که وَ عَلِمْتُ أَنَّ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ مُطَّلِعٌ عَلَيَّ فَاسْتَحْيَيْتُ دانستم که من هر کجا باشم و به هر حالی خدای تعالی از حال من آگاه است و اطلاع دارد شرم کردم از اینکه نافرمانی کنم خود را در محضر خدا یافتم 📌سوم هم این است که وَ عَلِمْتُ أَنَّ رِزْقِي لَا يَأْكُلُهُ غَيْرِي فَاطْمَأْنَنْتُ تردید نداشته باشیم روزی که برای ما مقرر شده خدای تعالی تعیین کرده کسی دیگری روزی ما را نمی خورد خاطر جمع شدم روزی من به من میرسد دیگه چه نگرانی استرسی برای تامین روزی داشته باشم 📌چهارم آقا فرمود که وَ عَلِمْتُ أَنَّ آخِرَ أَمْرِي الْمَوْتُ فَاسْتَعْدَدْت بدانیم که عاقبت امر ما ماندن در دنیا نیست رفتن از این دنیا است، پس برایش آمادگی کسب کردم. 🎙استاد: آية الله رخ شاد(حفظه الله) 🔻مؤسسه معارفی فقهی برهان: 🌐وب‌سایت | borhan.org 🔔کانال رسمی | @borhan_maaref 🎥نشرمحصولات@bourhan_media
پخش زنده
فعلا قابلیت پخش زنده در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
پخش زنده
فعلا قابلیت پخش زنده در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
مراسم عزاداری شهادت امام صادق(ع) 💠در محضر اســــــــــــــتاد مـــــعظم حــــــــــاج‌آقا مجاهدی (حفظه‌الله)
پخش زنده
فعلا قابلیت پخش زنده در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
استاد مجاهدی ۱۵ اردیبهشت ۱۴۰۳.mp3
24.44M
💡سخنرانی شهادت حضرت امام جعفر صادق (ع) 🔈 🔹 📅 شنبه ۱۵ اردیبهشت‌ماه ۱۴۰۳ 🌐borhan.org 🔔@borhan_maaref
📅 شنبه ۱۵ اردیبهشت‌ماه ۱۴۰۳ 🌐borhan.org | 🔔@borhan_maaref
🔰خلاصه جلسه استاد مجاهدی 12 ارديبهشت 1403 💡شرح خطبه 82 نهج البلاغه 📌مَا أَصِفُ مِنْ دَارٍ أَوَّلُهَا عَنَاءٌ، وَ آخِرُهَا فَنَاءٌ! چگونه می توانم توصیف کنم خانه ای را که اولش برای انسان با درد و غم شروع می شود و پایانش هم فانی شدنی است؟! 🧮فِي حَلاَلِهَا حِسَابٌ؛ آن چه انسان از حلال به دست می آورد، در قیامت جزء جزء سؤال می کنند و باید پاسخ بدهد. هر چه بیشتر به دست آورده و مصرف کرده، توقفش بیشتر است. این از حلالش است. 🔥وَ فِي حَرَامِهَا عِقَابٌ؛ آنچه را که از حرام باشد، دنبالش عقوبت است. ✅ در حدیثی داریم؛ خداوند هر کسی را که خلق کرده و می کند، از اول تولد تا مرگ، روزی اش را حلال و مفصل تقدیر نموده است. خودش بیچاره، دنبال حرام می رود و حرام را به مالش می آورد. 💫اگر این کار را نکرد و حلال را استفاده کرد، بعد از مرگ در برزخ راحت است و فشار قبر و ظلمت قبر ندارد. 🔥ولی اگر حرام به مالش آورد؛ اگر از این حرام نخورد و همان حلال تقدیر شده الهی را خورد و از دنیا رفت، در آن دنیا می بیند که این حرام هایی که گذاشت را دیگران می خورند.. این بیچاره می‌گوید؛ عذابش را من میکشم و استفاده اش را این ها می کنند. 🌀اگر از آن حرام خورده، در برزخ می‌گوید؛ بدبخت من که حلالم را گذاشتم و به جایش حرام خوردم و اینجا گرفتارم. 🔻مَنِ اسْتَغْنَى فِیهَا فُتِنَ، وَ مَنِ افْتَقَرَ فِیهَا حَزِنَ. هر کسی غنی شد، دچار فتنه، گرفتاری، امتحان و امتحانات و هر کسی که فقیر شد، اندوهگین است. 🔸این طبیعت دنیاست و دنیا این است. ✅وَ مَنْ سَاعَاهَا فَاتَتْهُ، وَ مَنْ قَعَدَ عَنْهَا وَاتَتْهُ؛ هر کس برای دنیا تلاش کند، از دستش می رود. و هر کس به دنیا پشت کند، دنیا به طرفش می آید. 🔻وَ مَنْ أَبْصَرَ بِهَا بَصَّرَتْهُ، وَ مَنْ أَبْصَرَ إِلَيْهَا أَعْمَتْهُ؛ 📍این قسمت مهم بود و لازم است درباره آن توضیح بدهم. 🌹مَنْ أَبْصَرَ بِهَا؛ هر کس، دنیا را وسیله قرار داد و به وسیله آن، ماورایش را نگاه کرد 🪴بَصَّرَتْهُ؛ بینا و بصیر می گردد و بصیرت دارد. 🔹 وَ مَنْ أَبْصَرَ إِلَيْهَا أَعْمَتْهُ؛ هر کس به دنیا چشم دوخت، دنیا کورش می کند. یعنی چه؟ 💠مرحوم دشتی این جا فرمودند؛ أقول و إذا تأمل المتأمل قوله (علیه السلام) وقتی انسان فرمایش حضرت را دقت کند که فرموده: «و من أبصر بها بصرته» وجد تحته من المعنى العجيب 🍀به معنا و عمق این عبارت دقت کند، تعجب می کند. و الغرض البعيد؛ به یک هدف دور دستی، دست می یابد. 🥀 ما لا تبلغ غايته؛ که غایتش را نمی داند. 💫آنقدر معنایش عمیق و عمیق و عمیق است که به پایانش نمی رسد. و لا يدرك غوره؛ هر چه شناوری کند در این دریا، پایانش را درک نمی کند. 🌺 لا سيما إذا قرن إليه قوله؛ بخصوص همراهش جمله بعد را بیاورد.. ✅ «و من أبصر إليها أعمته» 🔶فإنه يجد الفرق بين أبصر بها و أبصر إليها واضحا نيّرا و عجيبا باهرا]. چرا که فرق عجیبی بین این دو جمله، دقیق، عمیق، آشکار و نورانی می یابد. 💠بعضی از بزرگان اینجا شرح بسیار داده اند که این دو جمله ، برای ما پیام بسیار بزرگی دارد. ❗️به طور کلی ما دو دید داریم؛ 🔻یکی اینکه:مشرکین، کفار، منافقین و مسلمان غافل و دنیا طلب و دنیا دوست، به طبیعت نگاه می کند، همین ظاهر را می بیند و می خواهد. او بیش از این چیزی نمی‌فهمد و دیگر به پشت و عمق این ها توجه ندارد. آن ها به این که، اندر این پرده، پرده داری است، فکر نمی کند. 🌹اما یک موحد و عارف، وقتی نظر به آن می کند، از او عبور می کند و درونش یک عالم وسیع می بیند. 🌼 به طور مثال وقتی یک گل را می بیند، می گوید، این گل محدود است. در درونش یک عالم وسیع، جلوه، جمال، هنر و عظمت خدا را می بیند و لذت های وسیع عالمی را می برد. 💠علامه حسن زاده آملی در یکی از کتاب هایش این شعر را آورده بود؛ 🌾بیا اندر طبیعت بین خدا را 🌾پدید آورنده ارض و سما را 🌿در این باغ طبیعت، ای دل آگاه 🌿ز هر شاخه، شنو، انّی أنا الله 🌸اگر تو اهل دل باشی، از هر شاخه اش، انّی علی الله، منم خدایی که در این حضور دارم و هنرم را با اسامی ام و صفاتم و مشیتم و علمم و شرایط و علل و اسباب، این را ظهور دادم. ⛔️آن کس که فکر نمی کند، کور است چنین شخصی، بصیرتی که به واسطه توجه به علل و عوامل و نهایتا علت نخستین و خالق اصلی واقعی و آن که علی انه محیط بکل شی است، ندارد و کور است. 🌐 لذا سعی کنیم به هر چه می نگریم، به همین ظاهر، نگاه نکنیم و بسنده نکنیم.. 🍀به دریا بنگرم دریا ت بینم 🍀به صحرا بنگرم صحرا ت بینم 🍀به هر جا بنگرم کوه و در و دشت 🍀نشان از قامت رعنا ت بینم 🌹خداوند همه بندگانش علی الخصوص مؤمنین را دوست دارد و روایت داریم، هر چه برای او پیش می آید، قضا و قدر با منفعت برای او است. 🔻مؤسسه معارفی فقهی برهان: 🌐وب‌سایت | borhan.org 🔔کانال رسمی | @borhan_maaref 🎥نشرمحصولات@bourhan_media
🔰خلاصه جلسه استاد مجاهدی ۱۳ اردیبهشت ۱۴۰۳ 📌شرح دعای کمیل استاد سعادت پرور (ره) در شرح دعای کمیل ما را به بحث رحمت، توجه دادند، همانگونه که این دعا با عبارت رحمت آغاز می شود. آن جا که می فرماید؛ 🔸اللّٰهُمَّ إِنِّى أَسْأَلُكَ بِرَحْمَتِكَ الَّتِى وَسِعَتْ كُلَّ شَىْءٍ این جا تأکید دارند و توجه می دهند به رحمتی که وَسِعَتْ كُلَّ شَىْءٍ است. 🌹این رحمت را فرمودند که یک رحمت معنوی و ملکوتی است؛ چرا که تمام اشیاء را در بر گرفته است. علی کل شئ 🔻فرمودند خدای متعال احاطه دارد بر تمام موجودات به وسیله اسم رحمت. این رحمت رحمانی و رحیمیه را همه موجودات در بر می گیرند. 🔸در بحث دوم؛ وَبِقُوَّتِكَ الَّتِى قَهَرْتَ بِها كُلَّ شَىْءٍ، توجه کنید بِقُوَّتِكَ این یک قِسم است وَ خَضَعَ لَها كُلُّ شَىْءٍ، وَ ذَلَّ لَها كُلُّ شَىْءٍ، وَ بِجَبَرُوتِكَ الَّتِى غَلَبْتَ بِها كُلَّ شَىْءٍ، وَ بِعِزَّتِكَ الَّتِى لَايَقُومُ لَها شَىْءٌ، وَ بِعَظَمَتِكَ الَّتِى مَلَأَتْ كُلَّ شَىْءٍ، وَ بِسُلْطانِكَ الَّذِى عَلَی كُلَّ شَىْءٍ 🔹اینجا می فرماید؛ 1_ و بِقُوَّتِكَ 2_و بِجَبَرُوتِكَ 3_و بِعِزَّتِكَ 4_و بِعَظَمَتِكَ 5_و بِسُلْطانِک فرمودند؛ این اسم ها زیرمجموعه آن اسم رحمت هستند. خداوند بر همه این ها احاطه دارد. و اسمای او عین ذات اوست در ذات او کثرت راه ندارد. همه اسماء نشأت گرفته از ذات حق جل جلاله است. ما برای این که می‌خواهیم آن حقیقت را توضیح بدهیم از اسما استفاده می کنیم. 🔻در ذات تعدد نیست این در فهم ما به صورت تعدد است. و هر یک از این 5 مورد با جمله بعدش تفسیر شده است. مثلا غلبت، مفسر جبروتک است. 🔹جبروت چیست ؟ همین که غلبه کردی بر همه چیز. خدا بر همه چیز غالب است. 🔹عزت چیست؟ آن قدرت و شوکت و عظمت شکست ناپذیر خداوند است. 🔹عظمت چیست؟ عظمتی که ارکان همه اشیا را پر کرده. ⛔️افسوس که ما هر چیزی می بینیم خودش را می بینم و بس.. 🌾خوشا به حال کسانی که چشم برزخی شان باز است و می بینند. مثل عرفایی که به شهود رسیدند می بینند که ذرات یک اتم، عظمت دارد و عظمت او بر هر چیزی غلبه دارد. ✅ یعنی هر چی می‌بینید از اوست. به اسم او ست. به عظمت اوست. این ها به ما توجه می دهد که به چشم حقارت به آن ها نگاه نکنیم. این ها بیهوده آفریده نشده. 🔻ما اگر یک پادشاه با عظمت ببینیم خودمان را می بازیم ولی عظمت خدا را نمی بینیم. 🥀این که امام خمینی ره فرمودند؛ وقتی شبانه بعد از آن سخنرانی در روزش، آمدند تا من را دستگیر کنند، من از هیچ نترسیدم و آن ها را دلداری دادم، به این دلیل بود که امام ره، سلطنت و عظمت خدا را می دید و اصلا نترسیده بود. ایشان با ریاضت هایی که سالها کشیده بودند و آموزش هایی که مرحوم شاه آبادی به ایشان داده بود به این مراحل رسیده بودند.فرض کنید یک ماموری تحت فرماندهی یک فرمانده ای است. خضوع و خشوع می کند. 🪴وقتی که انسان ها و موجودات به صورت تکوینی؛ یعنی طبیعتاً و غیر تکوینی؛ یعنی در باطنشان و به صورت تشریعی، اطاعت از دستورات حضرت حق دارند، اینها در پیشگاه ش خضوع دارند. اگر حضرت خضر و یا علی (ع)، آن بیانات را در دعا می فرمایند، از مشاهده خویش خبر می دهند. یعنی چی؟ 🌹 یعنی چون موقع خواندن این ها، باطن را در خودشان می دیدند و عظمت حق را می دیدند و دعا را می خواندند، در مقابل آن که می دیدند، خضوع می کردند. دیگران که این شهود را ندارند مثل ماها و این دعا را می خوانند این ها بر این که آنچه هست،حملش می کنند. آن ها خبر از واقع می دهند و دروغ نمی گویند. به عبارتی، دیگران اگر مشاهده نمی کنند، حمل بر واقع می کنند؛ یعنی آن واقعیتی که هست را من می گویم. 💠فردی از علامه طباطبایی پرسیده بودند؛ این دعایی که ما می‌خوانیم ما بیشتر ثواب می بریم یا عوام؛ چون که ما معنایش را می‌فهمیم و می خوانیم؛ ولی عوام معنایش را نمی فهمند. این شخص تقریبا با یک غروری سوالی کرده بود. حضرت علامه فرمودند: عوام. زیرا ما آن معنایی که می‌فهمیم و آن چیزی که می فهمیم را می خواهیم؛ اما عوام نمی فهمند و آنچه که واقعیت هست را می خواهند. 🔸مگر کسانی مثل حضرت خضر که به شهود این را بخوانند آن ها فرق می کنند 🍀در شب جمعه به یاد امام زمان عج زیاد باشیم و برای تعجیل در ظهورشان زیاد دعا کنیم. بعضی سرگرمی های روز جمعه ما را سرگرم نکند و از یاد حضرتش غافل نشویم و صلوات 1000 مرتبه و اگر نشد 100 مرتبه را غافل نشویم. 🔻مؤسسه معارفی فقهی برهان: 🌐وب‌سایت | borhan.org 🔔کانال رسمی | @borhan_maaref 🎥نشرمحصولات@bourhan_media
💠 خلاصه جلسه جمعه ۱۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ 🖇 استاد ایـــوبــــی حفظه الله 🔰صـراط مستقیم؛ مسیر عبـودیت و بندگی حضرت حق 🔻 صراط مستقیم؛ بندگی و محبت و معرفت به حضرت حق است، بايد همواره هدايت به صراط مستقيم را از خدا بخواهیم. 🔻با استعانت و توکل به حضرت حق، در صراط مستقیم؛ مسیر عبودیت و بندگی، پایدار و ثابت قدم بمانیم. 🔻وعدهٔ خداوند است که اهل ایمان را به سوی نور و صراط مستقیم هدایت می کند. ▫️ وَإِنَّ اللَّهَ لَهَادِ الَّذِینَ ءَامَنُواْ إِلَى‏ صِرَاطٍ مُّسْتَقِیمٍ 🔻 راه سخت است و شیطان در کمین! دام های شیطان را بشناسیم و مراقبِ نفوذ شیطان باشیم که ما را نرباید! 🔰ملحـق شدن به صـالحــان 🔻رسیدن به مقام صالحین با گذراندن امتحانات الهی ممکن می شود. 🔻مقام صالحین بقدری بلند و وسیع است که خدای متعال این جایگاه را برای اهل بیت عصمت و طهارت، این خاندانِ نور قرار داده است. 🔻ملحق شدن به صالحین تقاضای انبیاء الهی است! ابراهيم خلیل الرحمن، با آن عظمت و اخلاص از پروردگار خود الحاق به صالحين را از پروردگار خود تقاضا كرد. ✦ وَأَلْحِقْنِی بِالصَّالِحِينَ 🔰 شیعـیان؛ منسوب به اهل بیت علیهم السلام هستند 🔻جایگاه و عزت و آبروی شیعه از اهل بیت علیهم السلام است؛ زیبنده است در عمل، خود را شایستهٔ انتساب به این خاندانِ نور کنیم. 🔻شیعیان، انتساب خود به اهل بیت علیهم السلام را با عمل صالح و بندگی حضرت حق اثبات می کنند. 🔻حقیقتِ زیارت، پیوند با امـام است. مقید شویم هر روز زیارت امیـن الله و زیارت آل یس را زمزمه کنیم که بر عاشقان فریضه بود جستجوی دوست... ‌‌‌‌‌‌ ▪️در این وانفسایِ دنیا و بین غرق شدگان ▪️در مذهبِ ابوحنیفه ها و مالک ها و... منسوب بودن به مذهبَت آبی است بر آتشِ زخم های گاه و بیگاهمان... ✦ تا اَبـد مـدیـون تـ♡ـو هستیم! السَّلام علَیکَ یا جَعفــرِ بنِ محمّــد الصـادق، يَا صَادِقا مُصَدَّقا فِی القَول والفِعل 🔻مؤسسه معارفی فقهی برهان: 🌐وب‌سایت|borhan.org 🔔کانال رسمی|@borhan_maaref 🎥 نشر محصولات|@bourhan_media
هدایت شده از رسانه برهان
🔰غصه های بیهوده انسان را از فرصت ها غافل میکند 🌿قسمت بزرگی از دل ما مشغول غصه برای از دست دادن ها و گذشته ها، یا نیامده ها و آینده هاست. غصه گذشته و خیال‌بافی برای آینده غصه های بیهوده ای هستند و موجب غفلت انسان و از دست دادن فرصت ها میشوند. 🌿امیرالمومنین(ع) فرمودند: آنچه گذشت از دست رفت و آنچه می آید کجاست؟ برخیز و فرصت میانِ دو نیستی را دریاب. 🔻مؤسسه معارفی فقهی برهان: وب‌سایت borhan.org کانال رسمی@borhan_maaref نشرمحصولات@bourhan_media
🌱سلسلــــــه جلســات معرفـتی اســـــــــــتــــــاد معـــــــظم حاج‌آقا مجاهدی حفظه الله 🗓 سه‌شنبه ها و چهارشنبه ها ⏰ همزمان با نماز ظهر و عصر به امامــــــــت حضرت استاد 🔻خیابان صفائیه کوچه ممتاز کـــــــــــــــــوچه سوم پلاک ۴۱ 💠موسسه معارفی فقهی برهان وب‌سایت borhan.org کانال رسمی @borhan_maaref محصولات @bourhan_media
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔰ویـژگـی محبـیـن اهـل بـیـت در فـرمـایـش امــام بــاقــر(ع) 🔸ناراحتی و شادی از حـرف مـردم نباید مـعـیـار رفـتـار قــرار گــیـرد. 🔻مؤسسه معارفی فقهی برهان: وب‌سایت borhan.org کانال رسمی @borhan_maaref نشرمحصولات @bourhan_media
🔰مخـاطـب گـرامـی ویدیوی فوق رو مشاهده کردین؟! 🔸چه نکته‌‌ای به ذهنتون میاد که فـکـر میکنید بـرای دیـگـران هـم قـابـل اسـتـفـاده اسـت!؟ 📌بــه آیـدی زیـر ارســال کـن تـا بـا اعضای کانال به اشتراك گذاشته بـشـه 👈 @bourhan_313
راجع به ویدیوی فوق👆 هوالمحبوب 🌹 عرض سلام ویدئوی مذکور این فهم رو به لطف الهی در بنده ایجاد می کنه که‌ در حیطه اختیاراتی که بواسطه انسان بودن در اختیار ما گذاشته شده هرگز دست بسته نیستیم و در ترسیم تقدیرات و به تبع آن قضاهایی که با آن گره خورده ایم دستمان کاملا باز است. پس اگر در آنچه بر ما حکم می شود و سرنوشت ما را رقم می زند مطلوب و مورد رضایتمان نیست انگشت اتهام به سمت ماست و نه خدای نکرده متوجه حضرت حق . و این ماییم که باید مسئولیت انتخابهایمان را برعهده بگیریم و با تغییر شرایط درونی خود و تصحیح قَدَرهای خود، مسیر زندگی را به سمت بهترین قضاها سوق دهیم. باید در محاسبه نفس، تیزبین باشیم و رابطه قَدَرها را با قضاهایی که بر زندگیمان حاکم شده، بخوبی فهم کرده و ردپای ناکامی ها و محرومیت ها و حرمان ها را در قَدَرهای انتخابی خود بجوییم. هان و آگاه باش که قلم تقدیراتت در دستان خود توست؛ پس به حول و قوه حضرت الله برخیز و با دستان خویش قضایی را برای خود رقم بزن که شایسته مقام خلیفة اللهی توست و ذره ای به کمتر از آن راضی و قانع نشو که در غیر اینصورت خسارت و حسرت ابدی قضا و سرنوشت محتوم توست...حال انتخاب با توست که قلم را به کدامین سوی بچرخانی : به سمت دنیای دنی و پستی ها و فرومایگی های ناتمامش یا به سمت اعلی علیین و رفعت های بی پایانش ! براستی تعریفت از خودت چیست ؟ قدر و اندازه ات در نگاهت تا کجاها رقم خورده ؟ عیارت چیست؟ بگو تا بگویم قضایت کدام است. « یا علی »
💠خلاصه جلسه چهارشنبه۱۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ 🖇 استاد ادبی حفظه الله 🔰انسان مومن در مسیر بندگی و اطاعت خدای متعال، نباید تحت هیچ شرایطی ناامید و مایوس شود حتی اگر مرتکب معصیت و خطاها شود و یا از مسیر مراقبه دور افتاده باشد چرا که: 🔸خدای متعال غفار و رحیم است و ما با یک چنین خدایی مواجه هستیم که نسبت به بندگانش سراسر غفران و رحمت خودش را ظهور داده است. 🔸خدای متعال به جهل و ضعف ما آگاه است؛ لذا همیشه با رحمت وفضل بیکرانش با ما معامله می‌کند 🔸غیر از درگاه الهی پناهی نداریم بنابراین نا امیدی از این درگاه، معنایی ندارد. 🔸ناامیدی از درگاه الهی یعنی سقوط در دام شیطان 🔰یاس و ناامیدی در مسیر عبودیت و انجام وظایف بندگی، ممنوع وحرام است؛ بله ممکن است انسان از خودش مایوس شود اما نباید از خدای متعال ناامید شود و همواره باید با توجه به غفاریت و رحمت بیکران الهی در مسیر بندگی استقامت داشته باشیم و الا اگر انسان توکل به حق تعالی و توجه به غفاریت و فضل بیکران او نداشته باشد شیطان انسان را دچار یاس و ناامیدی کرده و از درگاه الهی دور خواهد کرد؛ لذا در روایات از ناامیدی و یاس نهی شده و جزو گناهان کبیره شمرده شده است. 🔰در مسیر بندگی و در ارتباط با حق تعالی سعی کنیم همیشه اهل تضرع و توسل باشیم و با انجام دستورات شرع مقدس(انجام واجبات ، ترک محرمات، مراقبه و دقت در انتخاب رفیق و همنشین ) که بالاترین ریاضت و ریاضت حقیقی است در مسیر تقرب به خدای متعال قدم برداریم. ◽️مواظب باشیم با چه کسانی رفاقت و مراوده داریم چرا که رفیق در سرنوشت انسان خیلی تاثیر دارد. ◽️امام سجاد(ع) صلوات الله وسلامه علیه در دعای 16 صحیفه، به ماها یاد می‌دهند که چطوری در برابر حق تعالی تصرع باید داشته باشیم. 🔻مؤسسه معارفی فقهی برهان: 🌐وب‌سایت|borhan.org 🔔کانال رسمی|@borhan_maaref 🎥 نشر محصولات|@bourhan_media