eitaa logo
مؤسسه معارفی فقهی برهان
5.2هزار دنبال‌کننده
2.2هزار عکس
226 ویدیو
10 فایل
🕌حوزه علمیه قم 💡اطلاع رسانی ونشر محتوای جلسات تربیتی و معارفی اساتید اخلاق و بعضی از شاگردان سلوکی عارف واصل آیت الله #سعادت_پرور 📌 ویژه تولیدات رسانه‌ برهان: @bourhan_media 📌سایت برهان: borhan.org 📌رزرو مشاوره اخلاقی_تربیتی : @bourhan_313
مشاهده در ایتا
دانلود
🔰حضرت امام خطاب به طلاب جوان می‎فرمود: 🌿«بیدار شوید. در مرحله اول، خود را بسازید و اصلاح کنید. تا خویشتن را اصلاح نکنید، نمی‌توانید دیگران بسازید. استاد اخلاق تعیین کنید. می‌فرمود جلسات پند و نصیحت تشکیل بدهید؛ چراکه به تنهایی مشکل است خود را مهذب کنید؛» اینکه انسان بخواهد خود را از بیماری نجات دهد، گاهی در کم و کیف داروها افراط و تفریط می‌کند. از این‌رو، آدم نیاز به مربی دارد؛ چه بسا خصلت‌هایی که انسان به آن‌ها خو گرفته و متوجه‌شان نیست. حتی ممکن است آن خصلت‎ها برایش لذت‌بخش هم باشند! آری، آدم مربی می‌خواهد و لازم است یک استاد اخلاق برای خودش معین کند. 🎙استاد رخ‌شاد(حفظه الله) 🔻مؤسسه معارفی فقهی برهان: 🌐وب‌سایت | borhan.org 🔔کانال رسمی | @borhan_maaref 🎥نشرمحصولات@bourhan_media
🔰خلاصه جلسه استاد مجاهدی ۸ خرداد ۱۴۰۳ ادامه خطبه ۲۲۵ نهج البلاغه؛ 📜 اَللَّهُمَّ صُنْ وَجْهِي بِالْيَسَارِ وَ لاَ تَبْذُلْ جَاهِيَ بِالْإِقْتَارِ 📖خدایا آبروی من را با دارایی حفظ بفرما و جاه و موقعیت و شخصیت من را با فقر از بین نبر 💠خب اینجا ظاهر عبارت در محدوده فقر و غنا است اگر انسان فقیر شد، ممکن است در جامعه آبرویش برود، بی ارزش بشود، سبک گردد و مورد توهین و تحقیر شود. اما اگر دارا باشد، با دارایی سربلند است و آبرویش حفظ بشود 📜فَأَسْتَرْزِقَ طَالِبِي رِزْقِكَ وَ أَسْتَعْطِفَ شِرَارَ خَلْقِكَ 📖تا از آنان كه از تو روزى خواهند روزى خواهم، و از شرار خلق تو خواستار عطوفت باشم. 📜 وَ أُبْتَلَى بِحَمْدِ مَنْ أَعْطَانِي 📖 و به ثناى كسى كه به من ببخشايد دچار آيم از او حمد و ثنا بکنم در حالی که شر خلق است. 📜وَ أُفْتَتَنَ بِذَمِّ مَنْ مَنَعَنِي 📖و گرفتار بشوم به کسی که از او درخواست کمک کنم و به من ندهد و بعد هم مرا مذمت و تحقیرم کند. 📜وَ أَنْتَ مِنْ وَرَاءِ ذَلِكَ كُلِّهِ وَلِيُّ اَلْإِعْطَاءِ وَ اَلْمَنْعِ إِنَّكَ عَلىٰ كُلِّ شَيْءٍ قَدِيرٌ 📖 و تو ماوراى اين همه، اختياردار بخشش و منعى، چه اينكه بر هر كارى توانايى. من را فقیر نکن که سراغ اینها بروم. 🔺ما با سند مطمئن می گوییم که آیات قرآنی یک معنای ظاهری دارد و در باطن آن معنای دومی دارد. در باطن آن، معنای سومی دارد در درونش، معنای چهارم تا پنجم و ششم و معنای هفتم‌ از آن در می آید. 📌ولی اهلش باید معنا کند. ♻️فرمايشات اهل البیت (ع) در همین حکم است. تالی تلو قرآن است . از درون آن ها معنا در می آید و معنای باطن و باطن دارد. 💠ما اینجا به حسب ظاهر گفتيم اَللَّهُمَّ صُنْ وَجْهِي بِالْيَسَارِ؛ خدایا آبروی من را با فقر نبر. ❓از این عبارت چه چیزی در می آید ؟ ⁉️آیا می توانیم چیزی دیگری هم بگوییم؟ ‼️گاهی انسان مال و ثروت دارد و فقیر هم نیست؛ ولی آبرو ندارد. چون این مال در راه بدی به کار برده شده. سرمایه ای را گرفته که در آن سرمایه خوب کار نکرده و بی آبرو شده است. مال دارد، آبرو ندارد . گاهی مال دارد ولی ورشکست کرده و به خاطر ورشکستگی مالش را مصادره کرده اند. پس دارد ولی آبرو ندارد. و آبرویش رفت. ✅پس یک مصداق شایع و نمونه معروف عبارت این آبروی من را حفظ کن، این است که، آدم فقیر و بی پول شود‌؛ ولی به جهات مختلفی آبروی انسان می رود. 🔒یک اتفاقی افتاده، به زندان افتاده است. آبرویش رفت. اَللَّهُمَّ صُنْ وَجْهِي بِما یوُجِبُ لیِ السِجْن ❌فرزندش دنبال خلافی رفته‌ و کاری کرده، پول و ثروت هم دارد ولی آبرویش را برده اَللَّهُمَّ صُنْ وَجْهِي که دارای فرزندی شوم که‌ آن فرزند مایه بی آبرویی ما است. 📛ممکن است گرفتار یک همسری است که به جای رعایت ادب و اخلاق و حفظ آبرو، چیزهایی که از خانه نباید برود و بیرون بگوید و اسراری که بین ایشان است را می گوید. نه تنها به پدر و مادر بلکه به همسایه ها می گوید. با چنین شری آیا آبرو برای انسان می ماند؟ اَللَّهُمَّ صُنْ وَجْهِي بِزوجَةٍ سَیِّئَه خدا ما را گرفتار زوجه سیئه نکن. اینها خیلی با ارزش است. 🌀پس این مسأله بسیار مهم است که انسان در جامعه آبرویش نرود و دعا کند؛ اَللَّهُمَّ صُنْ وَجْهِي بِالْيَسَارِ 💠دیگر مصداقش را حضرت نمی گوید. ولی ما بگوییم: خدایا هر آن چیزی که باعث می شود و سبب می شود آبروی من با آن برود و متعدد مورد و مصداق پیدا می کند اَللَّهُمَّ صُنْ وَجْهِي ✳️حضرت در این جا یک دری برای ما باز کرده و توجه داده که خیلی بد است که انسان در جامعه آبرویش برود. 🍀خدایا آبروی ما را نبر و ما را بی عزت نکن. 🔥و متعدد می شود و خدا نکند که ما یک گناهی بکنیم که به وسیله آن گناه خداوند یک زمینه ای جور کند که به وسیله آن، آدم شرمنده بشود و دیگر نتواند خیلی سربلند بشود. 🔴 یک عاملی که باعث می شود ما در جامعه بی آبرو بشویم، غرور و تکبر است. 🔺روایت دارد؛ تکبر نکن وگرنه فرشته ای مأمور است که تو خودت را بالا بردی، او تو را به زمین بزند و کوچکت کند تا بی آبرو شوی. و بالعکس اگر تواضع کردی فرشته ای مأمور است که ما را بالا ببرد و بزرگ کند. 🔻مؤسسه معارفی فقهی برهان: 🌐وب‌سایت | borhan.org 🔔کانال رسمی | @borhan_maaref 🎥نشر محصولات@bourhan_media
🔰درس حضرت استاد رخ‌شاد حفظه‌الله فردا شب(سه شنبه) تعطیل می‌باشد.
🔰سلســله جلسات تربیتی‌معارفی 🔹شرح کتاب شریف رسائل عرفانی از آیت الله سعادت پرور (ره) 💠در محضر اســـــتاد مـــــعظم حــــاج‌آقا ادبــــی (حفظه‌الله) ⏰ چـــهارشنبه شـــــب‌ها بهـــمراه نــــماز مغرب و عشا 🔻مؤسسه معارفی فقهی برهان: وب‌سایت borhan.org کانال‌رسمی@borhan_maaref محصولات@bourhan_media
پخش زنده
فعلا قابلیت پخش زنده در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💠در محضر اســــــــــــــتاد مـــــعظم حــــــــــاج‌آقا مجاهدی (حفظه‌الله)
🔰خلاصه جلسه استاد ادبی چهارشنبه ۹خردادماه 💎 نامه ی ۱۴ فراز اولیه ی نامه: تصدقت شوم؛اساتید،مشایخ و بزرگانِ طریقت را نظری به سالکینِ الی الله است،در امرِ مسافرت! مگر اینکه؛واجب باشد،یا جهتِ مرجّهی در بین باشد،لذا خوب است،سالک از مسافرت نمودن خودداری کند،حتی المقدور! 🔸نکته : سفر تابعِ احکام خمسه می باشد. استاد در این توصیه؛سفر حرام و مکروه را که اصلاً به حساب نیاورده اند،و کاملا از بحث خارج کرده اند.و سفر مباح را برای سالک جایز ندانسته اند،مگر به ضرورت!وتنها دو قسم از سفر را جایز دانسته اند؛ وفرموده اند: سفر یا " واجب " باشد و یا وجهِ مرجّهی داشته باشد،که همان" مستحب" می باشد. 🔸روایت هم داریم ؛ السفرُ قِطعهُ مِن العذاب! احتمال زیاد غرض سفری است که وجه راجح نداشته باشد.یعنی واجب و یا مستحب نباشد. 💎 در ادامه ی نامه ۱۴ آمده؛ مَثلِ سالک،مثلِ درختی است که مدتی بی برگ وبار بوده،و وجودش را ثمره ای نبوده،ولی قوه ی این را داشته که اگر باغبانی خبیر به او برسد و کود پایش بریزد وشاخه های اضافی اش را قطع نماید،بعد مدتی،دارای برگهای سبز و رشدِ عجیبی می شود،به شرط اینکه؛از جایِ خود به جایِ دیگر منتقل نشود! 🔸نکته: اگر در شرایطی سالک مجبور به مسافرت شد،( یعنی سفر واجب ویا مستحب نیست ولی سالک بنا به ضرورتی باید مسافرت کند) باید مسائلی را رعایت کند: ✅ ⭐️ الف : خود را به خدا سپُردن! (توکل کردن؛ و حضرت حق را وکیل کار خود قرار دادن) [ توکل به معنای یکجا نشستن و کاری نکردن نیست،بلکه بدین معناست که کارهایت را به خدا واگذار کنی و در عین حال، تلاش هم بکنی،اما به کارت استقلال ندهی و به آنها وابسته نباشی. و اثر و سبب را از خدا بدانی...] 🔸 آیه ی ۲ و۳ سوره شریفه طلاق( وَ مَن یَتَّقِ الله.......قَد جَعَل اللهُ لِکُلِّ شَیِ قَدرا) اشاره به همین بحث توکل دارد. خداوند به میزانی که از ما کار وتلاش ببیند،پاداش واثر بر کارهایمان می دهد! 🔸نکته بعدی در این باب: اگر انسان بخواهد متوکل باشد،مقدماتی را باید بداند و عمل کند: ♦️۱_ انسان طبیعتاً ضعیف هست،هم در مسائل نظری و هم عملی. ♦️۲- انسان همیشه در معرض خطرات و شرور هست. ♦️۳- خطرات قابل پیش بینی نیستند،اینکه کِی می آیند و به چه کیفیتی و با چه تاثیری در ما.بعبارت دیگر؛ جهاتِ خطرات مشخص وقابل پیش بینی نیست. ♦️۴- انسان در برابر خطرات و شرور،ناگزیر از پناهگاه است. ♦️۵- پناه دهنده باید علم( دانایی بر خطرات و...) و قدرت( توانایی حل و برطرف کردن خطرات )داشته باشد،و سوم اینکه بخواهد پناه دهد و خطر وشرور را از انسان دور کند. ♦️۶- غیر از خداوند و اهل بیت پناهگاهی نیست.[ توحید و ولایت ] امام رضا علیه السلام : " کلمة لا اله الا الله حِصنی، فمن دَخَلَ حِصنی اَمِنَ مِن عذابی، بشرِطها وشروطِها؛ واَنا مِن شروطها " ♦️۷- شرور وخطرات اکثراً به دستِ خود انسان به وجود می آیند."بِما کَسَبت اَیدی الناس" و دائمی و غیر قابل پیش بینی هستند. ♦️۸- پناهگاه ما هم باید دائمی باشد و پناه بردن ما به این پناهگاه باید دائمی باشد! ♦️۹- پناه بُردنمان به سویِ دژ و پناهگاه( توحید و ولایت)،به حال طلبکارانه نباشد، و نیز پناه بُردنمان فقط زبانی نباشد. 🔻مؤسسه معارفی فقهی برهان: 🌐وب‌سایت | borhan.org 🔔کانال رسمی | @borhan_maaref 🎥نشر محصولات@bourhan_media
🔰خلاصه جلسه استاد مجاهدی ۹ خرداد ۱۴۰۳ 💠در روایت است که اگر خواستیم آیه؛ أَمَّنْ یجِیبُ الْمُضْطَرَّ إِذا دَعاهُ وَیکشِفُ السُّوءَ را به عنوان دعا بخوانیم، با، یا بخوانیم؛ یعنی بگوییم: یا مَنْ یجِیبُ الْمُضْطَرَّ إِذا دَعاهُ وَیکشِفُ السُّوءَ ♻️ادامه خطبه ۲۲۵ نهج البلاغه؛ 📜 اَللَّهُمَّ صُنْ وَجْهِي بِالْيَسَارِ وَ لاَ تَبْذُلْ جَاهِيَ بِالْإِقْتَارِ 📖خدایا آبروی من را با دارایی حفظ بفرما و اعتبار مرا و ارزش مرا و موقعیت مرا با فقر از بین نبر 💠درباره این بیان حضرت چند جلسه صحبت کردم و مواردی را ذکر نمودم که هر کدام از این موارد می تواند باعث بی آبرویی ما بشود و منحصر به اینها هم نیست. امروز چیزی به ذهنم رسید که در همین رابطه بگویم و آن هم این است که ⛔️ ما سعی کنیم که با آبروی دیگران بازی نکنیم. 📛که بازی کردن با آن همان و به صورت قطع یعنی یقین و صد در صد انسان در همین دنیا هم از باب مکافات عمل، آبرویش خواهد رفت. 🔻و گاهی آدم خیلی ظریف یک چیزی می گوید که در نتیجه آبروی آن فرد می رود. 📞وقتی درباره فردی حرفی می شنویم، اولا؛ 🔍انسان باید تحقیق کند که آیا صحت دارد یا خیر؟ آیا دو نفر شاهد عادل، شهادت می دهند؟ 📝بر فرض مثال ثابت هم شد که چنین حرفی هم زده است، ⁉️این جا وظیفه من چیست؟ آیا من قاضی هستم؟ ⚠️چه کاره هستم که بروم آنجا بگویم؟ آیا شخص دیگری آنجا نبوده است؟ 🔆آن وقتی هم که باید چیزی می گفتیم، 🔅 به خودش باید تذکر می دادیم و با نصیحت با او صحبت می کردیم. 🌀 مرحوم آقای شیخ حسین علی راشد قبل از انقلاب در رادیو سخنرانی اخلاقی داشت و خیلی بیان جذاب، مطالب اخلاقی شیرین و جالب و جذاب و مورد نیاز مردم صحبت می کرد و آیه الله بهشتی فرمودند صحبت های ایشان را گوش بدهید و کتاب ایشان را مطالعه کنید. 📔اسم کتاب ایشان، فضیلتهای چاپ شده است. این کتاب درباره سیره پدر بزرگوار آقای شیخ حسین علی راشد یعنی، آخوند ملا عباس است. 📌امام خمینی (ره) در یکی از سخنرانی هایشان اشاره کردند به یکی از کارهای این آخوند ملاعباس و فرمودند، امر به معروف آن است که ایشان انجام دادند. 💠من به شما توصیه می کنم که آن کتاب را پیدا کنید و بخوانید. ❇️در حدیثی بسیار جالب، حضرت علی (ع) فرمودند: 🖋شَرُّ النّاسِ مَن لَم يَغفِرُ الزِّلَّةِ و لم يَستُرُ العَورَةَ 🥀بدترین مردم آن است که لغزش دیگران را نبخشد و عیب دیگران را نپوشاند. سپس به حالت امری فرمودند: 🖋اُستُر، وَسکُت، تَسلِم 🥀بپوشان، تا می توانی سکوت کن،تا می توانی تسلیم باش. 💠این روایت را شعار خودتان قرار بدهید این را حفظ، کنید تابلو کنید بنویسید زیاد نگاه کنید روی میز مطالعه تان قرار دهید. 🪴 پس اگر عیب دیدی سکوت کن، لغزش دیدی سکوت کن. 💠این خیلی گفته شده که انسان باید؛ خیلی زیاد, عمداً کور بشود، عمداً کر بشود، عمداً گنگ بشود. 🔺یعنی خودت را بزن به نشنیدن و ندیدن. 🌹پیامبر (ص) صَعَدَ المِنبَر‌‌، فَنادی بِصوتٍ رَفیع: 🍀 يا معشرَ مَن أسلَمَ بلِسانِهِ و لَم يُسلِمْ بقلبِهِ، لا تُعثُر المُؤمنينَ و لا تُغَیِّروهم ✨پیامبر (ص) بالای منبر رفت و داد زد؛ ای جمعیتی که با زبانتان اسلام را پذیرفتید ولی ایمان به قلبتان نرسیده است. مومنین را اذیت نکنید و ایشان را سرزنش نکنید. 🌀زیر دستتان را اذیت نکنید همسایه تان را اذیت نکنید رفیق تان را اذیت نکنید ❌روایت داریم؛ امکان ندارد، صد در صد، ردخور ندارد، کسی سرزنش کند و خودش گرفتار نشود. 🍀و لا تَتَبِّع عَوراتُهُم فإنّه مَنِ التَّبِعَ عَوراة اخیه المُسلِم، یَتَّبِعُ اللّه عَورةَ، و مَن یَتَّبِعُ اللّه عَورةَ، يُفْضِحُهُ فی جُوف بَیتِه. دنبال عیب های مردم نیفتید. عیب جویی نکنید، هر که عیب برادر مسلمانش را دنبال کند، خدا عیبش را آشکار می کند. و هر که خدا عیبش را آشکار کند، در خانواده اش و پیش اهلش آبرویش می رود. 🔻اینجا خطاب به مومن نیست؛بلکه می فرمایند، مسلم؛ پس شامل سنی ها هم می شود. 💠انشاءالله این یادمان باشد و باید خیلی مراقب زبانمان و رفتارمان باشیم. تا می شود عیب دیگران را دنبال نکنیم و یک وقتی هم که فهمیدیم اُستُر وَسکُت تَسلِم، سالم می مانیم؛ زیرا وقتی که ساکت بودی سالم می مانی و کسی کارت ندارد. ❌گاهی ما خودمان برای خودمان گرفتاری ایجاد می کنیم. ⚜عن الصادق (ع) : مَن هَتَكَ سَتْرَ مُؤمِنٍ هَتَكَ الله سَتْرَهُ یَوْمَ القِيامَة هر کسی چیزی که از مؤمنی پوشانده، آشکار کند، در روز قیامت خداوند گناهان او را آشکار کند. 🔻مؤسسه معارفی فقهی برهان: 🌐وب‌سایت | borhan.org 🔔کانال رسمی | @borhan_maaref 🎥نشر محصولات@bourhan_media
👆با توجه به سؤال مخاطبین؛ نماز مغرب چهارشنبه شب، به امامت استاد رخ‌شاد نخواهد بود. لکن برنامه استاد ادبی، طبق برنامه برگزار خواهد شد ان شالله.
هدایت شده از رسانه برهان
👇اطلاع از برنامه های مؤسسه برهان https://eitaa.com/joinchat/1898971287C4526c7bcf1 👇تولیدات رسانه ای موسسه برهان https://eitaa.com/joinchat/4052091064Cdd42e0aec8 👇سایت موسسه برهان https://borhan.org
🔰برکات دائم الوضو بودن 🌿دائم الوضو بودن عملی به ظاهر ساده که آثار و برکات فراوانی دارد. کسی که با وضو میخوابد گویی که تمام شب را به احیا و عبادت گذرانده است! طبق فرمایش امام صادق(ع) هرکسی که به حال وضو باشد و بخوابد بسترش برای او مسجد میشود و اگر از دنیا برود گویی با شهادت از دنیا رفته است. 🔻مؤسسه معارفی فقهی برهان: وب‌سایت borhan.org کانال رسمی@borhan_maaref نشرمحصولات@bourhan_media
▪️مراسم عزاداری و مرثیه‌خوانی حضرت جوادالائمه علیه السلام 💠در محــــضر اســـــتاد معظم حاج‌آقا مصــــطفایی(حفظه‌الله) ⏰ پنجشنبه همزمان با نماز مغرب 💠بهــمراه دعا‌ی پر فیض کـــــمیل 📌قم صفاییه، کوچه ممتاز، کوچـــــــــــــــــه ۳ پلاک۴۱ 🔻مؤسسه معارفی فقهی برهان: وب‌سایت borhan.org کانال رسمی@borhan_maaref محصولات@bourhan_media
🔰قابل توجه مخاطبین گرامی 🔻امشب نماز مغرب و عشا به امامت حضرت استاد رخ‌شاد برگزار نمی‌شود.
روضه هفتگی و دعای کمیل به قوت ان شالله پا برجاست.
پخش زنده
فعلا قابلیت پخش زنده در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💠در محضر اســــــــــــــتاد مـــــعظم حــــــــــاج‌آقا مجاهدی (حفظه‌الله)
💠 خلاصه جلسه پنج شنبه ۱۰ خرداد ماه ۱۴۰۳ 🖇 استاد مصطفایی حفظه الله 🔰 انســـان و گـذرگـاهِ دنیــــا 🔻انسان مسافری است که غالبا این وصفِ مسافر بودنِ خویش را فراموش می کند. 🔻فریبِ دنیا را مخورید! دنیا انسان را غافل می کند. مراقب باشیم از قافلهٔ نـور و معرفت جا نمانیم! 👌همهٔ مشکلات، بلاها، گرفتاری ها و محرومیت های ما به این دلیل است که یادمان رفته مسافـریم! ▫️الدُّنْيَا دَارُ مَمَـرٍّ، لَا دَارُ مَقَـرٍّ 🔻بدانیم که عوالمی از نـور را پشت سر گذاشته ایم تا به دنیا؛ به این عالمِ ظلمانی که اَظلمِ عوالم هست تنزل پیدا کرده ایم. 🌀 در بنـدِ دنیـا مباش، در بنـدِ حـق باش! که مقصد و منتهی این سفر، پیشگاه با عظمت حق تعالی است. ▫️وَ أَنَّ إِلی‏ رَبِّکَ الْمُنْتَهی 🔰عـدم دلبستگی به دنیا و آمادگی برای مـرگ 🔻انسانِ مسافــر! به دنیـا دل خوش مباش... ماهیتِ این دنیا را به ما معرفی کرده اند؛ نابسامان است و متلاطم و بی قرار! 🌀تألم، ناراحتی وگله مندی از دنیا به خاطر وابستگی است! اگر از موضوعی به هم ریختی یعنی دلبستهٔ آنی! 🔻آن زمان که پیک اجل در خانه را بزند، همهٔ حقایق در برابر انسان جلوه گر می شود و جان و نفسِ او همه چیز را می بیند. 🔻خود را در مسیر فیضِ الهی قرار دهیم و بکوشیم از لحظه ها و فرصت های عمر به بهترین وجه بهره ببریم. 🔻 در روز قیامت، بسیاری حسرت فرصت های سوخته و عمـرهای تباه شده را خواهند خورد! 🔻آنها که با رفتن از این عالم، ندامت و حسرتشان شروع می شود اولين حرفی که می زنند «ربِّ ارجِعون» است. 🌀 برای حرکت، انسان نــور می خواهد در ظلمت نمی توان حرکت کرد. 🔻اگر یک وجود نـورانی برای خودت بسازی، قبر و قیامتت گلشن است اگر وجود ظلمانی و تاریک ساختی گلخَن است! 🔻 تا وقت هست و فرصت داریم بر روی جانِ خود کار کنیم و دل را آباد نماییم که بانگ الرحیــــل، عنقریب نـدا داده خواهد شد! 🌱 مسافـــرِ غـریبِ دنیـا! آماده شو و بارت را ببند!بارالهـا! ما را از آن ندامت‏های مخفی و آشکار و از آن حسرت‏های سخت در تمام مراحل نجات بده‏🤲 🔻مؤسسه معارفی فقهی برهان: 🌐وب‌سایت|borhan.org 🔔کانال رسمی|@borhan_maaref 🎥 نشر محصولات|@bourhan_media
هدایت شده از رسانه برهان
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔰یکی از اسـبـاب اسـاسـی هـلاکـت! 👆‌مسـألـه‌ای که خـیـلـی ها دُچـارش هـسـتـنـد. اما خیلی حواسمون بهش نیست! 🔹روایـتـی اثـرگـذار بـا بیان اسـتــاد مجاهدی درمورد راه نجات وهلاکت انــســان. 🔺نشر معارف آل الله با شما؛ حداقل برای پنج نفر و گروه بفرستید. 🔻مؤسسه معارفی فقهی برهان: 🌐وب‌سایت | borhan.org 🔔کانال رسمی | @borhan_maaref 🎥نشرمحصولات| @bourhan_media
پخش زنده
فعلا قابلیت پخش زنده در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💠در محضر اســــــــــــــتاد مـــــعظم حــــــــــاج‌آقا ادبی (حفظه‌الله)
پخش زنده
فعلا قابلیت پخش زنده در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💠در محضر اســــــــــــــتاد مـــــعظم حــــــــــاج‌آقا ادبی (حفظه‌الله)
💠در محضر اســــــــــــــتاد مـــــعظم حــــــــــاج‌آقا مجاهدی (حفظه‌الله)👇
پخش زنده
فعلا قابلیت پخش زنده در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💠 خلاصه جلسه پنج شنبه ۱۰ خرداد ماه ۱۴۰۳ 🖇 استاد مجاهدی حفظه الله 🔰 "شرح عرفانی و معنوی برخی از فرازهای دعای کمیل" ☑️ در بخشی از دعای کمیل در شش بند طلب مغفرت ازخداوند آمده است: 1- «اللهمَّ اغفِر لیَ الذُّنوبَ الَّتی تَهتِک العِصَم»🤲 2- «اللهمَّ اغفِر لیَ الذُّنوَب الَّتی تُنزِلُ النِّقم»🤲 3- «اللهمَّ اغفِر لیَ الذُّنوب الَّتی تُغَیِّر النِّعم»🤲 4- «اللهمَّ اغفِر لی الذُّنوبَ الَّتی تَحبِسُ الدُّعا»🤲 5- «اللهمَّ اغفِر لیَ الذُّنوب الَّتی تُنزِل البَلاء»🤲 6- «اللهمَّ اغفِر لیَ کُلَّ ذَنبِ اَذنَبتُهی وکُلَّ خَطیئه اَخطَئتُها»🤲 🔸در دعای شب عرفه 12 تا از این گناهان ذکر شده است و در دعای شب نوزدهم ماه مبارک رمضان 14 گناه ذکر شده است. تفاوتی در بین این دعاها است در دعای کمیل و شب نوزدهم رمضان، تعبیر «اِغفِرلی» آمده است،یعنی طلب مغفرت از خداوند. ولی در دعای شب عرفه، تعبیر «اَعوذُ بِک» آمده است. تعبیر اَعوذُ بکَ بیانگر این نکته است که یعنی خطر ارتکاب این گناهان در بنده است لذا تقاضای پناهندگی به خدای متعال از ارتکاب این گناهان را دارد. 👌 مرحوم استاد سعادت پرور این فرازهای «اللهم اغفرلی» را با کمک روایات شرح داده اند. 💎 گناهانی که باعث پرده دری (تَهتِکُ العِصَم) می شوند: 1- شرب خمر 2- قمار 3- شوخی های بیجا و لغو 4- ذکر عیوب دیگران 5- مجالست با اهل ریب و معاصی 💎 گناهانی که باعث نزول نقمت (تُنزلُ النِّقم)می شوند: 1- گناهانی که شخص عالم با ظلم وتعدی به دیگران مرتکب می شود. 2- دست درازی کردن به حقوق مردم 3- تغییر دادن نعمت الهی در جهت استفاده غیر شرعی 4- مسخره کردن دیگران و استهزاء 💎 گناهانی که باعث تغییر نعمت ها (تُغیِّرُ النِّعم) میشود: 1- ظلم به مردم 2- ترک کردن کارهای خیری که قبلا انجام می داده. 3- کفران نعمت 4- ناشکری 🔸( شاهد قرآنی در این باب آیه شریفه « ان الله لا یغیر ما بقومِ حتّی یُغیِّروا ما بانفسهم » ) که حضرت این را بیان کرده اند. 💎 گناهانی که سبب حبس دعا، (تحبِسُ الدُّعا) می شوند: 1- بدگمانی به دیگران 2- ترتیب عملی دادن به نیت های سوء 3- نقاق با برادران دینی 4- باور و اعتماد نداشتن به اجابت دعا 5- تاخیر انداختن نماز 6- ترک کارهایی نیکی که باعث تقرب به خدا می شود. 7- حرف زشت زدن و آزار دادن افراد با فحاشی 💎 گناهانی که باعث نزول بلا (تُنزِل البَلاء) می شود: 1- کمک نکردن به شخصی که استغاثه و طلب کمک می کند. 2- ترک یاری مظلوم در صورتی که بتوانی جلو ظلم را بگیری و او را نجات دهی‌. 3- ترک امر به معروف و نهی از منکر آخرین بند دعا: 💎 اللّهُمَّ اغفِر لی کلُّ ذَنب اَذنَبتُه 🔸 در روایت است که هیچ اذیت،درد،سردرد، مرض و امر ناخوشایندی به ما اصابت نمیکند مگر به واسطه گناهانی که مرتکب می شویم. هیچ رگی در ما نمی‌زند "اذیت وآزاری" و هیچ نکبتی"امرناخوشایندی" و هیچ سردرد و مرضی به ما نمی‌رسد مگر به واسطه‌ی گناهی! 🔸 و در روایت است که گناه آنچنان سریع در صاحب گناه اثر میگذارد که چاقوی تیز در گوشت اثر میکند! 🔸 و در روایت است که خدای متعال وقتی به بنده اش نعمتی داد آنرا نمیگیرد مگر به واسطه گناه بنده اش! 🔸 آیه ( بما کسبت ایدی الناس ) بیانگر همین مطلب می باشد. 🔸 حضرت در ادامه روایت فرموده اند که از بسیاری از گناهان شما خداوند می گذرد. (یَعفوا عنِ الکَثیر) ومثالهایی را ذکر کرده اند. ✨خلاصه ای از جلسه بعد که بسیار مفصل هست، و الان اشاره ای میکنم؛ ✅ تمام موجودات دارای شعور و آگاهی هستند، وبا شعور خود می فهمند که برای هدفی خلق شده اند،و مأموراند در طبیعت اثربخشی کنند. اینها دائما تسلیم خداوند هستند ودر حال انجام ماموریت خودهستند. سجده و تسبیحی هم که در قرآن برای همه‌ی موجودات ومخلوقت "کل شی"ذکر شده،به همین معنی تسلیم خداوند بودن و انجام ماموریت خود که اثربخشی در طبیعت می باشد،ذکر شده است. هر بنده ای که عبد خداوند باشد، همه مخلوقات مطیع او می‌باشند.ولی گناه وخطای انسان موجبِ این می‌شود که،این مخلوقات واشیا عالم با او کنار نیایند ومطیع او نباشند،چون با شعور خود می‌فهمند که گناه و خطایی از وی سر زده!که عرفا این مباحث را با چشم می‌بینند و ما ها فقط تصور می‌کنیم! [استاد سعادت پرور این مطالب را با مشاهدات عرفانی خود نوشته است،نه اینکه با تصورات ذهنی،کتابی بنویسد،این مطلب مهمی می باشد.] 🌷 خداوندا ما را عبد کن،و با تقوا، دربندگیِ خودت، هر چه بیشتر خالص و موفق گردان 🤲 🔻مؤسسه معارفی فقهی برهان: 🌐وب‌سایت|borhan.org 🔔کانال رسمی|@borhan_maaref 🎥 نشر محصولات|@bourhan_media