eitaa logo
دانشگاه باقرالعلوم علیه السلام
2.2هزار دنبال‌کننده
4.5هزار عکس
173 ویدیو
113 فایل
🔴کانال‌های اطلاع رسانی دانشگاه👇 🔹روابط عمومی @Bounews 🔸آموزش @Bouedu 🔹پذیرش @Boustud 🔸پژوهش @Bouresearch 🔹فرهنگی @BouCul 🔸خدمات دانشجویی @Bouser
مشاهده در ایتا
دانلود
📸گزارش تصویری|دیدار با معاونت پژوهش دانشگاه فرهنگیان 🔰 —•—•—•—•—•—•—•—•—•— 🆔 @BouNews 🌐 http://www.bou.ac.ir —•—•—•—•—•—•—•—•—•—
📸گزارش تصویری| «تحلیل علل فرقه گرایی در ایران با تمرکز بر جنوب غرب» 👤ارائه دهنده: حجت الاسلام دکتر عبدالمحمد شریفات عضو هیئت علمی دانشگاه ادیان و مذاهب 👤دبیر علمی: سرکار خانم مرضیه ساجدی فر 🔰 —•—•—•—•—•—•—•—•—•— 🆔 @BouNews 🌐 http://www.bou.ac.ir —•—•—•—•—•—•—•—•—•—
📸گزارش تصویری|جلسه برخط ریاست دانشگاه باقرالعلوم (ع) با جناب آقای علی بختیاری رایزن فرهنگی جمهوری اسلامی در کشور قطر 🔸در این جلسه ضمن تشریح شرایط علمی دانشگاهی قطر توسط رایزن محترم فرهنگی و بیان ظرفیت های موجود در دانشگاه‌های مختلف این کشور در موضوع زمینه‌های همکاری و تعامل بین دانشگاهی گفت و گو و تبادل نظر صورت پذیرفت. در پایان مقرر گردید مسیر همکاری‌های جدی دانشگاه باقرالعلوم(ع) با برخی دانشگاه‌های قطری در قالب دو پروژه عملیاتی حقوق بشر شرقی و رشته مطالعات منطقه‌ای تقویت و توسعه یابد. 🔰 —•—•—•—•—•—•—•—•—•— 🆔 @BouNews 🌐 http://www.bou.ac.ir —•—•—•—•—•—•—•—•—•—
📸گزارش تصویری| دانشجویی «جواز ساخت و به کارگیری جنگ افزار هسته ای تاکتیکی و عدم تنافی آن با ادله تحریم و فتوای رهبر معظم انقلاب» 👤 ارائه دهنده: جناب آقای هادی ایزدی تبار دانشجوی دکتری فلسفه دین 👤 ناقد: حجت الاسلام سجاد قدک دانشجوی دکتری فقه روابط بین الملل 👤 دبیر علمی: جناب آقای محمد نیکزاد کارشناس ارشد فقه سیاسی 🔰 —•—•—•—•—•—•—•—•—•— 🆔 @BouNews 🌐 http://www.bou.ac.ir —•—•—•—•—•—•—•—•—•—
🍀بِســــــــــم اَلله الرَحــمن الرَحیـــــــم🍀
🔹بِــســمِـــہ تَــعالی 🔻روزمان را با خواندن یک صفحه از کریم پربرکت والهی آغاز کنیم امروز: صفحه 26 [جزء 1 سوره مبارکه بقره] 🍀اللهم صلی علی محمد وآل محمد وعجل فرجهم و العن اعدائهم اجمعین 🔰 —•—•—•—•—•—•—•—•—•— 🆔 @BouNews 🌐 http://www.bou.ac.ir —•—•—•—•—•—•—•—•—•—
🟢باسمه تعالی 👤جناب آقای سلمان فیاض «دانشجوی محترم مقطع دکتری رشته تاریخ اسلام دانشگاه باقر العلوم علیه السلام» ▫️کسب رتبه سوم در پانزدهمین دوره را به جنابعالی تبریک عرض می‌نماییم. این موفقیت ارزشمند، نشان از تلاش‌ها و پشتکار شما در عرصه علم و دانش دارد. امیدواریم در تمامی مراحل زندگی و تحصیلی خود، همچنان موفق و پیروز باشید و به قله‌های رفیع‌تری از علم و معرفت دست یابید. 🍀با آرزوی توفیقات روزافزون🍀 🔸 دانشگاه باقرالعلوم عليه‌السلام 🔰 —•—•—•—•—•—•—•—•—•— 🆔 @BouNews 🌐 http://www.bou.ac.ir —•—•—•—•—•—•—•—•—•—
💢 تحلیل مسأله آوارگان لبنانی دکتر احمد رهدار عضو هیئت علمی دانشگاه باقرالعلوم علیه السلام 🔰 قسمت اول ۱) تحلیل‌گران جنگ به دو شیوه آن را روایت می‌کنند: برخی آن را در ذیل موضوعاتی کلان تحلیل می‌کنند؛ مثل این‌که شخصی بخواهد جنگ حزب‌الله و اسرائیل را در ذیل عناوینی مثل رابطه مقاومت و استقلال، رابطه مقاومت و آزادی، رابطه مقاومت و تمدن، رابطه مقاومت و وحدت امت و... بررسی نماید و برخی آن را در ذیل مسائل مهم ناشی از ماهیت جنگ تحلیل می‌کنند؛ مثل کسی که بخواهد جنگ حزب‌الله و اسرائیل را از طریق عناوینی مانند آوارگان، نسل‌کشی، تخریب شهرها، هزینه‌های مادی، تکنولوژی‌های نظامی و... تحلیل نماید. معمولاً شیوه نخست، با رویکرد دغدغه‌های درازمدت، عناوین بنیادین و نتایج بالقوه و شیوه دوم، با رویکرد دغدغه‌های کوتاه‌مدت، عناوین دم‌دستی و نتایج بالفعل را بررسی می‌نماید. آوارگان نه به‌عنوان موضوع، بلکه به‌عنوان مسأله ضروری در هر جنگی مورد تأمل قرار می‌گیرد. ۲) جنگ ۲۰۲۴ حزب‌الله و اسرائیل (بر خلاف جنگ ۳۳ روزه) مختصاتی دارد که باعث شده است قبل از شروع، آوارگان آن به وجود آید. تاکنون بیش از یک میلیون نفر که اغلب، ساکنان جنوب لبنان و ضاحیه بیروت می‌باشند آواره شده‌اند که کم‌تر از یک‌پنجم آن‌ها توانسته‌اند به خارج از لبنان هجرت نمایند و بقیه آن‌ها در مناطق مختلف لبنان به صورت پراکنده یا متمرکز پخش شده‌اند. آوارگانی که به خارج از لبنان هجرت نموده‌اند، ترجیح می‌دهند در کشور سوریه مستقر باشند و تنها تعداد اندکی از آن‌ها به عراق و ایران سفر نموده‌اند؛ دلیل این قضیه، علاوه بر نزدیکی بیش‌تر فرهنگ لبنان و سوریه (در مقایسه با نسبت فرهنگ لبنان و عراق یا لبنان و ایران)، نزدیکی جغرافیایی سوریه و لبنان می‌باشد که باعث می‌شود آوارگان امیدوار باشند در شرایط مقتضی به‌راحتی بتوانند به کشور لبنان و منازل خود سرکشی نموده و برخی از مایحتاج ضروری‌شان را از منازل‌ خود برداشت نمایند. ضمن این‌که آن‌ها دوست دارند در زدیک‌ترین مکان نسبت به فرزندان مجاهد و رزمنده خود که در حال جنگ با اسرائیل هستند باشند. ۳) برخی از آوارگان لبنانی به کشور عراق سفر نموده و اغلب تحت حمایت عتبه حسینیه در کربلا قرار گرفته‌اند. در مجموع، فاصله نسبتاً زیاد فرهنگ لبنانی و عراقی (از جمله در خصوص میزان بهداشت عمومی، الگوی ارتباطات اجتماعی، نوع لهجه عربی و...) باعث شده است تا آوارگان لبنان به‌رغم وجود شرایط مهیا در عراق، چندان از حضور در این کشور استقبال ننمایند. لازم به ذکر است که کمک‌های مردمی عراق به آوارگان لبنانی، اختصاصی به آوارگان سفرکرده به عراق ندارد و در سوریه و لبنان نیز در حال توزیع می‌باشد. ۴) در حالی که هم به لحاظ هزینه‌های اقتصادی و هم به لحاظ امنیت، حضور آوارگان لبنانی در ایران مقرون به‌صرفه می‌باشد، تعداد اندکی از آن‌ها به ایران سفر کرده‌اند که از همین میان نیز، اغلب آن‌ها تمایل دارند تا در مشهد مقدس سکنی گزینند و تنها کسانی که نزدیکان‌شان در قم مشغول به تحصیل یا کار هستند، در قم مستقر شده‌اند. شهر مقدس مشهد علاوه بر این‌که شهری ارزان و دارای امکانات مناسب برای زائران امام رضا علیه السلام می‌باشد، به‌دلیل وجود حرم امام رئوف در آن‌جا مناسب‌ترین مکان برای آوارگانی است که سرشار از دردهای جسمی و فشارهای روحی هستند. ضمن اینکه پشتوانه مالی آستان قدس رضوی برای مدیریت آوارگان مانت بیش‌تری ایجاد می‌نماید. ۵) هزینه پذیرایی ماهیانه از یک خانواده پنج‌نفره در ایران حداکثر حدود ۲۵ میلیون تومان می‌باشد. این در حالی است که این هزینه برای یک خانواده پنج‌نفره در سوریه، ماهی ۷۵ و در لبنان، ماهی ۹۵ میلیون تومان می‌باشد. پیشنهاد پذیرایی از یک خانواده آواره در ایران یا سوریه یا لبنان، برای یک خانواده گسترده ایرانی، به‌ویژه از طریق توزیع مبلغ مورد نیاز به صورت ماهیانه در میان افراد خانواده، راهبردی عملیاتی می‌باشد. در این رویکرد به دلیل ارتباط مستقیم خانواده ایرانی با خانواده لبنانی، هم‌زمان بسیاری از نتایج دیپلماسی شهروندی از جمله پایداری روابط، نیز حاصل می‌شود. ۶) ارسال کمک غیرنقدی به آوارگان لبنانی از ایران، هرچند به‌لحاظ اقتصادی بسیار مقرون به‌صرفه می‌باشد، اما حداقل در شرایط اضطراری کنونی توجیهی ندارد. متأسفانه در نخستین تجربه، محموله کمک‌های غیرنقدی ایرانی در منطقه حسیاء در شهر حمص سوریه، توسط اسرائیل مورد بمباران قرار گرفت و علاوه بر تخریب کامل محموله، ساختمان‌ها، ماشین‌ها و افراد نیز آسیب جدی دیدند. علاوه بر این، ارسال کمک‌های غیر‌نقدی به مدت‌زمان طولانی نیاز دارد که با وضعیت اضطراری آوارگان هم‌خوانی ندارد. به‌رغم این، می‌توان به‌صورت هم‌زمان البته با اولویت قرار دادن کمک‌های نقدی، مسیر ارسال کمک‌های غیرنقدی را نیز هموار کرد و مشکلات آن را برطرف نمود. 🌱 —•—•—•—•—•—•—•—•—•— 🆔 @BouNews 🌐 http://www.bou.ac.ir —•—•—•—•—•—•—•—•—•—
🔰 قسمت دوم ۷) هرچند مراکز رسمی مثل دفتر مقاممعظم رهبری، سفارت ایران در دمشق و برخی از نهادهای رسمی دیگر نیز در فرایند ارسال کمک به آوارگان لبنانی فعال شده‌اند، اما تحقیقات میدانی نشان می‌دهد که محوریت گروه‌های مردم‌نهاد در این خصوص کارآمدتر می‌باشد؛ زیرا از سویی، باعث گسترش شبکه مردمی مرتبط با آوارگان می‌شود که به‌ نوبه خود، تداوم کمک به آوارگان را ضمانت می‌بخشد و از سوی دیگر، برای نهادهای رسمی درگیر در موضوع، فرصت و زمان لازم برای انجام فعالیت‌های بنیادی‌تر مثل هماهنگی‌های بین‌الدولی را فراهم می‌نماید. ۸) نهادهای رسمی برای مدیریت ستادی نهادهای مردمی فعال در موضوع آوارگان لبنانی شایسته‌ترین هستند. الگوهای متفاوتی از خدمت‌رسانی نهادهای مردمی در این خصوص وجود دارد که به نظر می‌رسد انتخاب هر یک از آن‌ها می‌تواند کاملاً اقتضائی باشد. آن‌چه به‌عنوان قاعده می‌توان بر آن پافشاری نمود، جلوگیری از موازی‌کاری و هزینه‌کردهای غیرضروری، توزیع متوازن با پراکندگی آوارگان، توزیع متناسب با کرامت انسانی آوارگان، و... می‌باشد. ۹) آوارگان گروهی هستند که نظم اجتماعی الگوی زیستی آن‌ها به هم خورده است. به عبارت دیگر، کسانی که پیش از این بر اساس عقلانیتی خاص، شبکه ارتباطات اجتماعی خود را با منطق کفو تنظیم کرده بودند، اینک به اقتضای وضعیت آوارگی، ناگزیر گرفتار در‌هم‌آمیختگی اجتماعی شده‌اند. در چنین وضعیتی، تاجر، استاد دانشگاه، کشاورز، بزهکار اجتماعی و... همه در یک محیط اجتماعی مشترک مثل حسینیه یا مدرسه کنار یک‌دیگر قرار گرفته و ناگزیر از ارتباط با یک‌دیگرند. هرچند وضعیت درد مشترک تا حدودی نوعی هم‌دلی میان این افراد برقرار می‌نماید، به‌رغم این، برقراری ارتباط بهینه میان این افراد، مستلزم طراحی لگویی از ارتباطات می‌باشد که از بیش‌ترین تناسب با وضعیت آوارگی برخوردار باشد. بی‌شک طراحی چنین الگویی مستلزم همکاری گروه‌های فکری فعال با مدیران اجرایی آوارگان می‌باشد. البته واضح است که ارائه هرگونه الگوی ارتباطات کارآمد لازم است مسبوق به مشاهده وضعیت عینی آوارگان باشد. ۱۰) وضعیت روحی خاص آوارگان به انضمام شرایط بیکاری آنان به‌طور طبیعی اقتضا دارد که ساعت‌ها از وقت آن‌ها به فکر کردن در خصوص شرایط پیش آمده اختصاص یابد. ممکن است در صورت فقدان آموزش‌های بصیرتی درباره عقلانیت مقاومت، شخص آواره، در بستر افکار ناشی از تنهایی و بیکاری نسبت به خود عقلانیت مقاومت تردید نماید! زیرا وی حسب فرض، بسیاری از سرمایه‌های گذشته خود اعم از خانه و دیار و فرزندانش را از دست داده و چشم‌انداز آینده‌اش نیز سراسر ابهام دارد. از این روی، لازم است برخی از مردم‌نهادهای فعال در خصوص آوارگان به‌طور اختصاصی به الگوی آموزش‌های بصیرتی به آنان بیندیشند. ۱۱) وضعیت روحی آوارگان اقتضا دارد که مدیران مربوطه شرایط خاصی از تفریح و سرگرمی را برای آن‌ها (اعم از بزرگ‌سالان، خردسالان، زنان و مردان) فراهم آورد. متأسفانه به‌رغم وجود صورت مسأله شفاف و ساده در این مسأله، مدیران ستادی از فقدان طرح‌های کارآمد و متناسب در این خصوص رنج برده و اغلب خود مجبورند در صحنه و به اقتضای شرایط موجود اقدام نمایند. هرچند اکثر این اقدامات، کاملاً اقتضایی و بدون اتکاء به طرح‌های کارشناسی‌شده می‌باشد. در این خصوص نیز لازم است تیم‌های طراح بازی و سرگرمی، طرح‌های خود را مسبوق به مشاهده وضعیت میدان و لحاظ مقدورات مدیران ستادی آوارگان ارائه نمایند. ۱۲) یکی از مسائل مهمی که لازم است مدیران ستادی آوارگان بدان توجه داشته باشند این است که نباید رویکرد کمک‌های مستقیم مردمی و دولتی به آوارگان استمرار داشته باشد، بلکه لازم است به این مسأله اندیشید و کمک کرد که چگونه آوارگان خود می‌توانند متناسب با وضعیت آوارگی فعالیت اقتصادی داشته باشند؟ به‌عنوان مثال، از آن‌جا که اکثر آوارگان، ابزار موبایل را در اختیار دارند، شاید آموزش فعالیت‌های درآمدزا در محیط فضای مجازی از اولویت برخوردار باشد. هم‌چنین لازم است به چگونگی بهره‌مندی حداکثری از ظرفیت‌های تخصص‌های بالفعل و موجود در آوارگان اندیشید. ۱۳) علاوه بر تأمل درباره چگونگی حل مشکلات طبیعی و عمومی آوارگان، لازم است به مشکلات شرایط خاص آوارگان نیز اندیشید. به‌عنوان مثال؛ از آن‌جا که اسرائیل و ترکیه جریان معارضین و تکفیری‌های سوریه را هم‌زمان به نحو حداکثری فعال نموده‌اند، پیش‌بینی می‌شود که وضعیت امنیت آوارگان لبنانی در سوریه در آینده نه چندان دور ممکن است به‌هم خورده و بغرنج شود. به‌ویژه آن‌که به همراه آوارگان لبنانی در سوریه، حدود ۲۰۰ هزار از سوری‌های معارض که در دوره داعش به لبنان رفته بودند، اینک با شرایط پیش‌آمده در لبنان، خواهان برگشت به سوریه هستند. دولت سوریه که پیش از این اغلب خانه‌های این معارضین را مصادره نموده در دوراهی یا سختی قرار گرفته است؛ از سویی عدم اجازه ورود به این افراد آن‌ها را مستعد می‌کند تا به‌عنوان جاسوسان اسرائیلی در لبنان به ادامه حیات سیاسی اجتماعی خود بپردازند و از سویی، اجازه ورود دادن به آن‌ها ریسک خطرناکی می‌باشد؛ زیرا آن‌ها هم‌اینک به‌صورت بالفعل هم‌سو با معارضین و مسلحین موجود در داخل سوریه می‌باشند و در صورت فعال شدن جریان تکفیری داخل سوریه این افراد می‌تونند مشکل را مضاعف کنند. 🌱 —•—•—•—•—•—•—•—•—•— 🆔 @BouNews 🌐 http://www.bou.ac.ir —•—•—•—•—•—•—•—•—•—
🔰 قسمت سوم ۱۴) گاه منشأ آوارگی جنگ می‌باشد که در این صورت پس از اتمام جنگ، آوارگی نیز اغلب پایان می‌یابد. اما گاه منشأ آوارگی تخریب بیش از اندازه دیار آوارگان می‌باشد که در این صورت، حتی پس از پایان جنگ، اغلب آوارگی استمرار داشته و نهایتاً منجر به هجرت کامل از دیار می‌شود. نمونه بارز آوارگی نوع دوم را می‌توان در سوریه پس از داعش مشاهده نمود. نظر به این‌که آواربرداری از انبوه ساختمان‌های خراب‌شده توسط داعش در سراسر کشور سوریه به‌لحاظ مالی مقرون به‌صرفه نمی‌باشد، شهروندان ترجیح داده‌اند که به‌طور کلی با دیار خود خداحافظی نموده و در جای دیگری سکنی گزینند. باقی گذاردن ساختمان‌های مخروبه به‌لحاظ مدنی مخاطرات زیادی در پی خواهد داشت؛ زیرا این ساختمان‌ها علاوه بر این‌که می‌توانند به‌عنوان مظهر اقتدار دشمن نزد نسل‌های آینده باشند، هم‌چنین می‌توانند مکان‌های مناسبی برای انواع بزهکاران اجتماعی مثل معتادان، سارقان، باندهای قاچاق، خلاف‌‌کاران جنسی و... باشند. ۱۵) مهم‌ترین مشکل قطع رابطه آوارگان با دیار مادری‌شان برای همیشه، در ساحت هویت آوارگان جلوه می‌نماید. هویت، همواره مختصاتی زمانی ـ مکانی دارد که مؤلفه‌های زمانی آن را تاریخ و مؤلفه‌های مکانی آن را جغرافیا تأمین می‌کند. البته در اکثر موارد، تاریخ و جغرافیا هم‌پوشانی داشته و قابل فکیک از یک‌دیگر نمی‌باشند. به‌عنوان مثال، بسیاری از خاطرات گذشته انسان‌ها در دیار مادری‌شان شکل گرفته است که قطع ارتباط با آن به‌دلیل آوارگی می‌تواند به معنی پاره شدن بخشی از هویت آن‌ها باشد. این مشکل در هجرت‌های اختیاری انسان‌ها نیز می‌تواند وجود داشته باشد، با این تفاوت که برخلاف آوارگی که منشأ آن همواره جنگ و خاطرات تلخش می‌باشد، منشأ هجرت می‌تواند عوامل مثبتی مثل تحصیل علم، کسب و کار و... و البته در مواردی نیز عوامل منفی مثل غلبه کفر در دیار و... باشد. 🌱 —•—•—•—•—•—•—•—•—•— 🆔 @BouNews 🌐 http://www.bou.ac.ir —•—•—•—•—•—•—•—•—•—
📸گزارش تصویری|بازدید دکتر کمال اکبری رئیس دانشکده صداوسیما قم از نمایشگاه دستاوردهای بین‌المللی دانشگاه باقرالعلوم 🔰 —•—•—•—•—•—•—•—•—•— 🆔 @BouNews 🌐 http://www.bou.ac.ir —•—•—•—•—•—•—•—•—•—