eitaa logo
نعیم
27 دنبال‌کننده
194 عکس
215 ویدیو
2 فایل
ارتباط : @B_Shakoorzadeh
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🖊تعبیر لطیف کلب در اشعار بزرگان ✅ مرحوم آیت الله العظمی صافی گلپایگانی رضوان الله تعالی علیه در پاسخ کسانی که به تعبیر کلب و سگ در اشعار عربی و فارسی اعتراض می‌کردند می‌فرمودند: هیچ کس نمى‏‌گوید مؤمن سگ است، و این عبارات که من سگ درگاه خدا یا سگ در خانه پیغمبر یا امام هستم، معنایش این نیست که من سگ هستم. 🔸این الفاظ معناى لطیف و دل پسندى دارد که خود به خود در ذهن شنونده وارد مى‏ شود و لذا کسى جز شما به گوینده آن اعتراض نمى‏ کند که چرا خود را سگ خواندى و چرا دروغ گفتى!؟ غرض این است که همان‏گونه که سگ، در خانه صاحبش را رها نمى‏ کند و اگر او را براند و دور کند به جاى دیگر روى نمى ‏آورد و وفا و حق‏شناسى دارد و پاس احترام ولىّ نعمت خود را نگاه مى ‏دارد و از صاحبش‏ و خانه ‏اش دفاع مى‏ کند و عنایت کم و لقمه نان صاحبش را بر سفره‏ هاى چرب دیگران بر مى‏ گزیند، من هم بر سر کوى شما مقیم شده و در خانه شما را رها نمى ‏کنم، و به پاسبانى منزل محبوب و مراد خود افتخار مى‏ کنم. 🔽 این تعبیر بسیار عرف پسند و شیرین و عاطفى و مهیّج است و در اشعار شعرا و اهل ذوق عرب و عجم، بسیار است که در درگاه خدا، یا پیغمبر یا امام، حقیرانه خود را سگ مى‏ شمارند؛ مانند این اشعار: 🌹لقمه نانى به این سگ کن عطا کم نگردد از عطایت اى خدا یا شاها چو تو را سگى بباید گر من شوم آن سگ تو شاید هستم سگکى ز حبس جسته بر شاخ گل هوات بسته‏ از مدح تو با قلاده زر زنجیر وفا به حلقم اندر خود را به قبول رایگانت بستم به طویله سگانت‏ افکن نظرى بر این سگ خویش سنگم مزن و مرانم از پیش‏ و یا من سگ اصحاب کهفم بر در پاکان مقیم نیم نانى مى‏رسد تا نیم جانى در تن است‏ و این ضعیف هم در منظومه مناجات امیرالمومنین على علیه السلام خطاب به آن حضرت عرض کرده‏ ام: بسته سنبل گیسوى توام فخرم این بس که سگ کوى توام‏ 🔹نابغه علم و ادب و افتخار جامعه شیعه و اسلام، شیخ بهاء الدین عاملى قدس سره براى کسى مثل شاه عباس کبیر از بین تمام القاب شاهانه این لقب را برگزیده و در آغاز کتاب” جامع عباسى” چنین مى‏ فرماید: «چون توجّه خاطر ملکوت ناظر اشرف اقدس، کلب آستان على بن ابى ‏طالب علیه السلام شاه عباس الحسینى الموسوى …» 🔻به نظر ما این جمله «کلب آستان على بن ابى‏ طالب علیه السلام» براى معرفى شاه عباس کبیر از تمام القابِ نفرت‏ انگیز و پر از مبالغه‏اى که براى شاهان صفوى و سلاطین دیگر گفته شده، دلپذیرتر و ارزنده‏تر و جذاب‏تر است و لطفى که در این جمله به کار رفته در هیچ یک از عناوینى که در ابتداى کتاب‏ها براى پادشاهان نوشته شده، وجود ندارد. ✔️مع ذلک، ما نمى‏ گوییم گویندگان همه این‏گونه الفاظ را در هر مجلس و منبر، یا در هر شعر و قصیده تکرار کنند و از طریق بلاغت و تکلم به مقتضاى حال بیرون روند. 📚 منبع: محضر آفتاب، نکوداشت مرجع عالیقدر آیت الله العظمی حاج آقا لطف الله صافی گلپایگانی قدس سره/ به‌کوشش: محسن اکبری شاهرودی @varesoon
پيامبر خدا صلى‏ الله‏ عليه‏ و‏ آله: لا تَطلُبوا عَثَراتِ المؤمنينَ؛ فإنّ‏ مَـن تَتَبّعَ عَثَراتِ أخيهِ تَتَبّعَ اللّه‏ُ عَثَراتِهِ، و مَن تَتَبّعَ اللّه‏ُ عَثَراتِهِ يَفْضَحْهُ و لو في جَوفِ بَيتِهِ؛ دنبال لغزش‌هاى مومنان نباشید كه هر كس لغزش‌هاى برادرش را جستجو کند خداوند لغزش‌هاى او را پيگيرى مى‏كند و هر كه خداوند عيب‌هایش را پیگیری کند رسوايش مى‏سازد، هر چند درون خانه خود باشد.
آیات متعددی از گویای این مطلب است که بعد از ، به انسان اعمالش را نشان می‌دهند که معمولا این عبارت "فَیُنَبِّئُکُم بما کُنتُم تَعملون" یا مشابه آن است. این،[ظاهرا] همان چیزی است که تجربه‌گران در به عنوان و سیر زندگی خود از آن یاد می‌کنند. این نکته یکی از مواردی است که نشان‌ می‌دهد این برنامه وزین با قرآن کریم تطبیق دارد.
🔴، و ، بازدارنده انسان از بسیاری نافرمانی‌ها🔴 🔷️روایت جالبی از نبی اکرم صلی الله علیه و آله  نقل شده که این نکات را گوشزد می‌کند و از طرفی نشان می‌دهد که چقدر انسان غافل است. حضرت می‌فرماید: «لولا ثلاث فی ابن آدم ما طأطأ رأسه شيء المرض، الفقر و الموت و كلّهم فيه و انه معهم لوثّاب؛ اگر بيماری، فقر و مرگ نبود، چيزی سر آدم را خم نمی‌كرد، ولی با اين حال او خیلی جست و خیز می‌کند.» معنای لغوی "وثّاب" جست و خیز است که در اینجا ظاهرا کنایه از بی پروایی و غفلت است.  📚بحارالانوار/ج5/ص316 🔷️در این حدیث، بیماری، فقر و مرگ به عنوان عواملی ذکر شده که این پتانسیل را دارد که سبب مهار انسان ‌شود و او را از سرکشی و طغیان باز دارد؛ ولی با وجود اینکه انسان با اینها مواجه است، باز هم غفلت او را می‌گیرد و مرتکب اعمالی می‌شود که گویا اوضاع همیشه بر وفق مراد است.
اینکه انسان پناهگاهی برای برآوردن مؤمنین شود و مراجعات زیادی داشته باشد نعمتی از و توفیقی است که ممکن است به هرکسی عطا نشود. امام حسین علیه‌السلام در حدیثی فرمودند: «نیازهاى مردم به شما، از نعمت‌هاى خداوند بر شماست، پس از نعمت‌ها ملول نشوید که نعمت‌ها از دست مى‌روند.»
یکی با کلک و حقه بازی و به راحتی آب خوردن، میلیارد‌ها تومان از را غارت می‌کند و دیگری به خاطر چند هزار تومان حاضر نیست خودش را مدیون دیگران، حتی یک نفر کند. غفلت از یا عدم اعتقاد به آن و حساب و کتابی که در پیش داریم از عوامل مهم بی‌توجهی به بیت‌المال و است.
جای خالی آموزه های رسانه ای دینی در فرهنگ عمومی؛ 🔻قاتل شهید الداغی، آیت الله سلیمانی، سرهنگ شهرکی و... کیست؟ در روایتی از امام باقر علیه‌السلام می‌خوانیم: «بنده‌ای در روز قیامت محشور شود و [با این‌که در دنیا] دستش به خونی آلوده نشده، اما یک ظرف شیشه‌ای خون و یا بیشتر از آن به دست او دهند و بگویند: این سهم تو است از خون فلان شخص؟! او عرضه می‌دارد: پروردگارا! تو خود می‌دانی که جان مرا گرفتی [و تا آن لحظه] من خون کسی را نریخته بودم! خداوند فرماید: آری! تو خبرهای مختلفی از فلانی شنیده بودی و برای دیگران بازگو کردی، پس این خبر زبان به زبان به فلان ستمکار رسید و با استناد به همین خبر، او را کُشت، و این بهره تو از خون اوست» (کافی، کلینی، ص 370 – 371) 🔹وای بر ما اگر در تولید و انتشار دروغ و نفرت و کوتاهی در دین و تقویت نقشه‌ی شیاطین برای از بین بردن عفت و حیا و اخلاق نقشی داشته باشیم. گاهی با یک جمله در تقویت طرح دشمنان شریک می‌شویم و آن وقت از آخرت‌مان چه می‌ماند؟! / وحید یامین پور 🔺 پایگاه خبری، تحلیلی صدای حوزه؛ بدون سانسور 🌐 eitaa.com/joinchat/1467023382C72b81b3b57
گناه جدید، بلای جدید امام رضا علیه‌السلام: كُلَّمَا أَحْدَثَ الْعِبَادُ مِنَ الذُّنُوبِ مَا لَمْ يَكُونُوا يَعْمَلُونَ أَحْدَثَ اللَّهُ لَهُمْ مِنَ الْبَلَاءِ مَا لَمْ يَكُونُوا يَعْرِفُونَ زمانی که بندگان گناهانی را مرتکب شوند که قبلا انجام نمی‌دادند، خداوند بلایی را برای آن‌ها ایجاد می‌کند که تا به حال نمی‌شناختند. 📚اصول کافی/ جلد3/ صفحه 377
🔰ستاد ترویج احکام ⬅️ راهی سریع برای رسیدن به پاسخ مسائل شرعی 📝 🔷🔹گروهی از بهترین و باتجربه ترین اساتید احکام کشور گردهم آمده‌اند تا احکام و مسائل مبتلابه را که با آن مواجه هستیم بیان کنند👌 ✅شما می توانید سوالات شرعی خود را از طریق ادمین برای ما ارسال کنید تا در کوتاهترین زمان پاسخ داده شود⏰ 💎 با عضویت در این کانال ،دغدغه ای در مسائل شرعی نخواهید داشت😉 📣 با تبلیغ کانال در ثواب نشر احکام ،شریک شوید🙏 ━━━━━━━⊰◇⊱━━━━━━━━ 📲کانال ما در ایتا: ╔══════••⚬⚬••═════╗ @setadeahkam ╚══════••⚬⚬••═════╝ 🖥 وب سایت: ╔══════••⚬⚬••═════╗ ahkam.org ╚══════••⚬⚬••═════╝ ━━━━━━━⊰◇⊱━━━━━━━━
مال حرام را دریابیم! در این مدتی که بحث حجاب در کشور داغ است، شاهد بی‌حجابی‌هایی هستیم که بعد از انقلاب بی‌سابقه بوده است. برخی افراد وقیحانه شمشیر را از رو بسته‌اند و رسما با دهن کجی به حکم الهی این واجب شرعی را به سخره گرفته‌اند. برخی دیگر چهره واقعی خود را نمایان ساخته‌اند و نشان دادند که سال‌ها منافقانه با این موضوع برخورد می‌کردند. این ناهنجاری عوامل متعددی دارد که چرا در جامعه‌ای که نام اسلام را به یدک می‌کشد، مردمش مسلمان هستند و حکومتش ادعای اسلامی بودن را دارد چرا باید این حجم از بی‌حجابی شرم‌آور در آن حاکم باشد؟! اینکه برخی از این افراد به هیچ عنوان پذیرای حجاب نیستند و جلوی هر استدلالی قد علم می‌کنند نشان از مشکلات اساسی دارد. عملکرد اشتباه برخی افراد مذهبی،‌ فاصله داشتن عملی برخی مسئولان و حکومتی‌ها با آموزه‌های دینی، تبلیغات رگباری و مسموم رسانه‌های معاند و مروجین فساد، همگی دراین ناهنجاری دخیل است؛ ولی یکی از نکاتی که کمتر به آن توجه می‌شود و می‌تواند عاملی جدی برای گستاخی این جماعت به شمار ‌رود حرام‌خواری است. امام حسين علیه‌السلام در روز عاشورا بارها با سپاهيان عمر سعد احتجاج کرد و آنها را موعظه نمود؛ ولی گوش شنوايی نبود که حضرت را اجابت کند. امام علیه‌السلام صراحتاً به سپاهيان عمر سعد فرمود: 《شکم‌های شما از حرام پر شده و به قلب‌های شما مهر زده شده است.》 اين مطلب نشان می‌دهد که مال حرام مانع شنيدن موعظه حضرت و تأثيرپذيری از آن شده بود. این رویداد از درس‌ها و عبرت‌های عاشورا است که فرجام حرام‌خواری و تأثير سوء آن در عاقبت انسان را روشن می‌کند. بنابراین این نکته که یکی از عوامل زیر بار حرف حق نرفتن و ایستادگی در برابر حکم الهی، حرام‌خواری است،‌ صرفا ادعا یا مطلبی شعاری نیست؛ بلکه واقعیتی انکارناپذیر است که شاهد عینی آن واقعه عظیم عاشورا می‌باشد و هشداری جدی به حساب می‌آید که نباید از آن غافل شد. https://eitaa.com/bshn60/368
🔴نقل قولی از درباره در حاشیه 🔴 کار به کجا کشیده شده😔 برخی‌ امر خدا و پیغمبر را که قبول نمی‌کنند، شاید جماعت ، سخن یک نویسنده غربی را بپذیرند!
کشف حجاب یا نمایش حجاب داستان کشف حجاب افسار گسیخته بازیگران زن، ماهیت منافقانه این عناصر فاسد را نمایان کرده و گویای این است که حداقل برخی از این‌ها از اول هم اعتقادی به حجاب نداشتند؛ همچنانکه کتایون ریاحی با وقاحت به این موضوع اذعان داشته که از اول هم حجاب نداشته است. البته شاید تعبیر ریاکار و منافق به این گونه افراد نیز درست نباشد؛ چرا که نوع این جماعت اصولا پایبند به حجاب نبوده و نیستند و این موضوع پوشیده‌ای نیز نیست. با یک جستجوی ساده در فضای مجازی و اینترنت به راحتی خیلی مسائل نمایان بوده و هست. به قول معروف: «چیزی که عیان است چه حاجت به بیان است» از طرف دیگر اگر به قبل از فتنه اخیر برگردیم، آیا این چیزی که این افراد در شرایط عادی به عنوان پوشش استفاده می‌کردند واقعا حجاب بود؟! اینکه صرفا چیزی را به صورت عاریه‌ای روی سرشان می‌اندازند که بعضا طاقت یک فوت هم ندارد و به راحتی از سرشان خواهد افتاد حجاب است؟! آرایش‌های کذایی و خودنمایی‌هایی که دارند کجایش با حجاب سازگاری دارد؟! اصولا چیزی که معمولا در فیلم‌های سینمایی و تئاتر شاهد هستیم خیلی با بی‌حجابی فرقی ندارد. فقط در مجموعه‌های تلویزیونی است که تا حدودی پوشش رعایت می‌شود و آن هم به خاطر ضوابطی است که در صدا و سیما هست، ولی در سینما و تئاتر وجود ندارد. این ساده‌انگاری است که به صرف اینکه بازیگری نقش یک زن محجبه را بازی می‌کند و از حجاب دم می‌زند فکر کنیم که این شخص الزاما مقید به حجاب است. اسمش روی خودش است: "بازیگر است و نقش بازی می‌کند. " بلایی که سر الهام چرخنده آوردند و اینکه چگونه او را بایکوت کردند نشان می‌دهد که حجاب چه جایگاهی در عرصه نمایش دارد! https://eitaa.com/bshn60/372
حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
- نماهنگ "غریب امام صادق (ع) " هرچی دارم از کَرَم صادق آل حیدرِ @studio_hekayat | استودیو حکایت
ابو عبيده به عليه‌السلام عرض كرد: «دعا كنيد كه خداوند مرا دست بندگانش قرار ندهد»، امام فرمودند: خداوند چنين كارى نمى‌كند. او روزى بندگانش را در دست يكديگر قرار داده است؛ امّا از خدا بخواه كه روزيت را در دست بندگان خوبش قرار دهد كه اين از خوشبختى است. 📚تحف العقول، ص 361
عاقبت به خیری امیرمؤمنان علیه‌السلام می‌فرماید: حقیقت سعادت این است که انسان عملش را ختم به سعادت کند و حقیقت شقاوت این است که انسان عملش را به شقاوت ختم کند. (خصال/ ج‏1/ ص5) عاقبت به خیری از امور بسیار مهمی است که حتی برخی بزرگان می‌خواستند که اگر یک دعای مستجاب داشته باشند، آن دعای مستجاب، عاقبت به خیری باشد. عوامل مختلفی می‌تواند در عاقبت به خیری انسان نقش داشته باشد. در آموزه‌های دینی عواملی ذکر شده که باعث عاقبت به خیری می‌شود. برای نمونه از حضرت امام صادق علیه‌السلام نقل شده که به بعضى از مردم نوشت: اگر اراده دارى كه عاقبت امر تو به بهترين عمل تو ختم شود و در حالت مردن مرتكب افضل اعمال باشى، حق خداوند را بزرگتر بدان كه نعمت‌هاى او را در معاصى صرف كنى و از حلم خداوند مغرور نشو و هر كسى را كه دیدی ما را یاد می‌كند و يا از محبت ما دم می زند، اكرام كن و بر تو لازم نيست كه جستجو كنى از اينكه در اين ادعا صادق است يا كاذب؛ نيت تو كافى است و كذب او براى خودش ضرر دارد. (عيون أخبار‌الرضا عليه‌السلام/ ج‏2 / ص4) می‌توان گفت که این حدیث شریف در تقوا، مغرور نشدن و اکرام دوستداران اهل بیت علیهم‌السلام خلاصه شده و این موارد از جمله عوامل عاقبت به خیری شمرده شده است. قرآن شریف هم می‌فرماید "والعاقبة للمتقین" و این نکته کلیدی است که اهمیت تقوا را می‌رساند. مغرور شدن به حلم خداوند هم باعث جری شدن انسان بر معصیت می‌شود و طبیعتا این موضوع، طغیان انسان را به همراه دارد و در نتیجه ممکن است باعث سوء عاقبت انسان شود. نکته سوم، اکرام دوستداران اهل بیت علیهم‌السلام است. این نکته‌ شاید از این نظر حائز اهمیت باشد که لازمه این اکرام در ابتدا دوستی و محبت داشتن به خود اهل بیت علیهم‌السلام است. تا انسان محبت این ذوات مقدسه را نداشته باشد، معنا ندارد که دوستداران ایشان را اکرام کند. اصولا دوست داشتن اولیاء خدا و خوبان عالم، گنج بزرگی است و اثرات مثبت زیادی در هدایت و عاقبت به خیری انسان دارد. نمونه‌های زیادی در تاریخ داریم که انسان‌های آلوده‌ای که به خاطر همین محبت، مسیر زندگی‌شان عوض شد، توبه کردند و عاقبت به خیرشدند. در حدیثی از امام باقر علیه‌السلام نقل شده که فرمودند: اگر می‌خواهی بدانی که آیا در تو خیر هست، به قلبت نگاه کن. اگر اهل طاعت خدا را دوست داری و با اهل معصیت دشمنی، پس در تو خیر هست و خدا هم تو را دوست دارد؛ ولی اگر با اهل طاعت دشمنی داری و اهل معصیت را دوست می‌داری در تو شرّ است و خدا هم دشمن توست و انسان با کسی است که اورا دوست دارد.(محاسن/ج‏1/ ص263) این حدیث شریف، کلیدی بودن حب و بغض را تبیین می‌کند و نشان می‌دهد که محبت اهل طاعت و دشمنی اهل معصیت تا چه اندازه اهمیت دارد. https://eitaa.com/bshn60/375
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
يَا فَاطِمَةُ اشْفَعِي لِي فِي الْجَنَّةِ فَإِنَّ لَكِ عِنْدَ اللَّهِ شَأْناً مِنَ الشَّأْنِ 🔷🔸💠🔸🔷 کانال رسمی آستان مقدس حضرت فاطمه معصومه سلام الله علیها @astanqom
زبان حال برخی بی‌حجاب‌های جامعه امروز که کاملا منفعت طلبانه رفتار می‌کنند.
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔹🔷حجاب زنان سالخورده ⁉️ آیا افراد پیر و سالخورده اى که هیچ نوع جذابیّتى ندارند هم ملزم به رعایت حجاب هستند؟🤨 ⬅️آیا ملاک و معیار تشخیص افراد سالخورده ،سن آنهاست ؟😎 ⬅️تماس مستقیم نامحرم با بدن زنان سالخورده چه حکمی دارد؟😰 💠 ━━━━━━━⊰◇⊱━━━━━━━━ 📲کانال ما در ایتا: ╔══════••⚬⚬••═════╗ @setadeahkam ╚══════••⚬⚬••═════╝ 🖥 وب سایت: ╔══════••⚬⚬••═════╗ ahkam.org ╚══════••⚬⚬••═════╝ ━━━━━━━⊰◇⊱━━━━━━━━
کارکرد حجاب شاید حجاب حکمت‌های مختلفی داشته باشد؛ ولی آن چه که مسلم است، مخفی بودن زینت و زیبایی‌های زن از نامحرم، جزو مهمترین حکمت‌های حجاب است. در نتیجه هرگونه پوششی که اندام زن را بپوشاند ولی به نوعی دیگر مثل جنس یا طرح لباس باعث جلب توجه نامحرمان شود با فلسفه حجاب در تناقض آشکار و شرعا حرام است. بنابراین همین که شخص می‌خواهد پوشش قشنگی داشته باشد کار را خراب می‌کند؛ چون وقتی پای قشنگی وسط باشد، معمولا برای نامحرم، جاذبه جنسی هم دارد؛ حداقلش این است که آمیخته با نگاه جنسی خواهد بود. البته این به معنای پوشش نامرتب و شلخته نیست. اشتباه نشود! متاسفانه بیشتر، قشر مذهبی و کسانی که اتفاقا مقید حجاب هستند درگیر این مسئله هستند که البته برخی به خاطر جهل مبتلا می‌شوند. یکی از مصادیقش پروفایلی است که برخی خانم‌های محجبه از خودشان می‌گذارند و در عین محجبه بودن، خودنمایی و تبرج دارد. https://eitaa.com/bshn60/381