اجبار همیشه بد نیست
"حجاب اجباری" واژهای بود که مدتها رسانههای مختلف روی آن مانور دادند و آنقدر این عبارت را تکرار کردند تا بالاخره تقریبا جا انداختند که حجاب اجباری پدیدهای نامناسب است و برخی از متدینین هم به این باور رسیدند و در صدد توجیه آن برآمدند. برخی گفتند ما اجبار نداریم، ولی الزام داریم و بحثهایی شبیه این. به نظر میرسد که این چیزی جز بازی با الفاظ نیست و خیلی نمیتوان بین الزام و اجبار فرقی قائل شد.
نکتهای که دراینجا جا دارد به آن توجه شود این است که خیلیها خواسته یا ناخواسته مرعوب این رسانههای کذایی شدند و تکرار این واژه طوری القاء شد که گویا چیز خوبی نیست؛ ولی اگر واقعگرایانه به این مقوله نگاه کنیم متوجه خواهیم شد که اصولا اجبار همیشه بد نیست. ما در زندگی روزمره خود- جدای مباحث دینی- موارد متعددی از اجبار داریم و هر عاقلی با هر گرایش دینی- فرهنگی، بر خوب بودن این اجبارها صحّه میگذارد و آن را به عنوان امری مثبت تلقی میکند. مثلا اگر فرزند خردسال ما بیمار شود، برای اینکه سلامتی خود را به دست بیاورد او را مجبور میکنیم که دارو بخورد و اگر در دارو خوردن بد قلق هم باشد به زور دارو را به او میخورانیم . یا اگر یکی از عزیزان ما با دوست نابابی معاشرت داشته باشد چه بسا او را مجبور میکنیم که از دوستی با آن شخص دست بردارد. طبیعی است که هیچ عاقلی دراین مورد نمیگوید که اجبار بار منفی دارد. یا مثلا برای اینکه قوت بدنی داشته باشیم مجبوریم که غذا بخوریم؛ برای رفع تشنگی مجبوریم که آب بنوشیم؛ برای محافظت از سرما، مجبوریم که لباس گرم بپوشیم و مثالهای متعدد دیگری که برای هر انسانی پیش میآید و قابل تصور است و هیچکس نمیتواند این مسائل را نفی کند.
در مسئله حجاب هم حتی اگر کسی نخواهد ملتزم به رعایت احکام شرعی باشد، وقتی در جامعهای که حجاب جزء مهمی از روابط اجتماعی آن به شمار میرود، اشکالی ندارد که بگوییم شخص مجبور است پوشش لازم را داشته باشد و این خودش نوعی احترام به قانون است. از این گونه الزامها و اجبارها در سراسر دنیا وجود دارد. درست است که شکل آن، با چیزی که در ایران مرسوم است تفاوت دارد؛ ولی به هر حال در کشورهای مختلف، حداقل برای حضور در برخی اجتماعات، مثل محیطهای آموزشی پوشش خاصی تعریف شده و این گونه نیست که هر کسی هرطور که دلش بخواهد لباس بپوشد. اینها هم نوعی اجبار است که برای قانونمند بودن و جلوگیری از هرج و مرج، همگان ملزم به رعایت آن میباشند. چطور آنجا کسی معترض اینگونه اجبارها نیست؛ ولی اجبار به حجاب در ایران مخالف آزادی است!
#حجاب
#حجاب_اجباری
#اجبار
#پوشش
🔷گوشهای از فضایل حضرت زهرا سلام الله علیها در منابع اهل سنت🔷
حدیث «سیدة نساء»
یکی از ویژگیهایی که در مورد حضرت فاطمه سلام الله علیها بیان شده و از مسلّمات نزد شیعه و سنی است، این است که حضرت سرور زنان عالم است که خود این مطلب نشانگر شخصیت والا و با عظمت ایشان است.
برخی از منابع اهل سنت که از منابع قدیمی و معتبر نزد آنان میباشد، ناقل روایاتی هستند که عبارت «سیدة نساء» در آنها وجود دارد و اشاره به برتری حضرت دارد که فهرست بعضی از آنها به این شرح است:
«سیدة نساء هذه الأمة أو نساء المؤمنین»:
1- مسند احمد حنبل /ج6/ ص282
2-صحیح بخاری/ج7/ص142
3- صحیح مسلم / ج7 /ص143
4- سنن ابن ماجه/ج1 /ص518
5- سنن نسایی/ج4/ص251
«سیدة نساء العالمین»:
1- مستدرک علی الصحیحین/ج3/ص56
2- المصنّف ابن ابی شیبه کوفی / ج5 /ص527
3-فتحالباری/ج7/ص82
4- سنن نسایی/ج4/ص252
«سیدة نساء اهل الجنة»:
1- مستدرک علی الصحیحین/ ج3/ ص151
2- السقیفه و فدک/جوهری/ص148
3-فتح الباری/ج6/ص321
4- سنن ترمذی/ج5/ص326
حدیث «احب الناس»
مطلب دیگر که از فضایل حضرت بهشمار میرود، این است که ایشان محبوبترین شخص، نزد رسول خدا صلی الله علیه وآله، بوده است.
برای نمونه به دو منبع اشاره میشود که نقل کردهاند محبوبترین مردم نزد پیامبر صلی الله علیه و آله، حضرت فاطمه سلام الله علیها بوده است. یکی حاکم نیشابوری که در مستدرک/ج3/ ص217 به آن اشاره کرده و دیگری طبرانی در کتاب المعجمالکبیر/باب مناقب فاطمه/ج22/ ص404 این مطلب را آورده است.
در مستدرک حاکم چنین آمده است که جعفر طیار، علی علیه السلام و زید بن حارثه نزد پیامبر صلوات الله علیه و آله آمدند و پرسیدند: محبوبترینِ مردم نزد شما چه کسی است؟ مَنْ اَحَبَّ النّاس الیک؟ حضرت فرمود: فاطمه!
در معجم کبیر نقل شده که از عایشه پرسیدند: محبوبترین مردم به رسول خدا صلوات الله علیه و آله چه کسی بود؟ او پاسخ داد: فاطمه [سلام الله علیها]!
حدیث «بضعة منّی»
حدیث دیگر که آن هم از مسلّمات بوده و نزد شیعه و سنی مشهور است، این که پیامبر صلوات الله علیه و آله در مورد حضرت فاطمه سلام الله علیها فرمود که فاطمه پاره تن من است(بضعة منّی)؛ هر کس او را خشمگین کند، مرا خشمگین کرده و هر کس که فاطمه از او راضی باشد، من از او راضی هستم!
مضمون این حدیث با عبارات مختلف در منابع شیعه و سنی آمده است که برای نمونه به برخی از منابع مهم اهل سنت اشاره می شود:
1- مسند احمد/ ج4/ ص5
2- صحیح بخاری/ ج4 /ص210
3- صحیح مسلم/ج7 /ص141
4- سنن ابن ماجه/ج1 /ص644
5- مستدرک حاکم نیشابوری/ج2 /ص159
6- سنن ابی داوود/1410ق /ج1 /ص460
7- سنن نسائی/ج5 /ص97
این ها بخشی از منابع اهل سنت هستند که فضائل حضرت زهرا سلام الله علیها را بیان کردهاند که جزء کتب معتبر، نزد خودشان بوده و عمدتاً متعلق به قرون سوم تا پنجم هجری هستند.
#فاطمهزهرا #فضائل #امابیها
#فاطمیه
#شهادت
#اهلسنت
#جهاد_تبیین
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
زنده باد علی دایی بدون رتوش؛ صد در صد خالص و کاملا واقعی، بدون فیلترهای فضای مجازی و خارج از دستکاری شبکه های اجتماعی!
🔹پاسخ الهی قمشه ای به رفتارهای نصرالدینی برخی سلبریتی ها
🇮🇷@Sobhesadegh_ir
نظام آموزشی و دینداری دانشآموزان
♦️وضعیت اسفبار فرهنگی و عدم تقید به آموزههای شرعی مثل حجاب که در حال حاضر شاهد هستیم معلول علتهای مختلفی است. بیتردید محیط ولنگار فضای مجازی و اینترنت نقش بسزایی در این زمینه داشته که در طول سالهای متمادی اینگونه خودش را نشان داده است.
♦️در بین علتهای مختلف این پدیده نامیمون، متاسفانه ناکارآمدی سیستم آموزشی در تدوین محتوایی کتب دینی یکی از علتهای مهم است که نمیتوان از آن غافل شد. کتابهای دینی مدارس معمولا به صورت کلی و فهرستوار به مسائلی اشاره کردهاند که آن چنانکه شایسته است جنبه اقناعی در باب مسائل اعتقادی ندارد و از طرفی اطلاعات جامعی نیز درباره احکام شرعی که مورد ابتلا و نیاز دانشآموزان باشد را ارائه نمیکند. معلمان نیز طبیعتا همان مسائل ناچیز کتاب را تدریس میکنند و شاید کمتر معلمی باشد که به صورت خودجوش و با توجه به وقتی که دارد بیاید و از خودگذشتگی نشان دهد و مطالب کاربردیتری را به دانشآموزان ارائه کند تا آنها متدین بار بیایند. با این وصف نتیجه این میشود که اکثر دانشآموزان آن چنانکه شایسته یک مسلمان است نسبت به مسائل دینی، چه مسائل اعتقادی و چه احکام شرعی، توجیه نمیشوند. اگر خانواده این دانشآموز ، تقید به مسائل دینی نداشته باشد چیز قابل توجهی از مدرسه عائد او نمیشود؛ از طرفی وقتی این نوجوان به طور افسار گسیخته در فضای ولنگار مجازی غوطه ور باشد نتیجهاش چیزی میشود که در حال حاضر شاهد هستیم و برخی از جوانهای ظاهرا مسلمان، به کشف حجاب، بیغیرتی و... افتخار میکنند.
♦️نکته مهم در تکمله بحث این است که بیعملی، ریشه در بیاعتقادی دارد. تا زمانی که انسان اعتقادش نسبت به اصول دین مثل توحید، قرص و محکم نباشد خیلی نمیتوان توقع عملگرایی داشته باشیم؛ ولی زمانی که انسان اعتقادات محکمی داسته باشد معمولا به صورت خودکار عملگرا هم میشود. وقتی مثلا خانمی حقیقتا به این باور برسد که خداوند حکیم، خالق اوست و صلاح او را بهتر از خود او میداند، از طرفی باور داشته باشد که حجاب دستور خداست، این شخص خود به خود مقید به حجاب میشود. در سایر احکام شرعی هم همچنین؛ ولی وقتی اعتقادی در کار نباشد، اهل نماز و عبادت نمیشود، به راحتی حقالناس را پایمال میکند و... .
♦️در همین زمینهی حجاب که این روزها بحث داغی دارد، تقریبا تمام کسانی که اصرار بر بیحجابی دارند قطعا کمیت اعتقاداتشان لنگ میزند؛ حالا یا اصلا اعتقادی به دین و لوازم آن ندارند و یا در خوشبینانهترین حالت، اعتقادات متزلزل و سستی دارند.
#حجاب
#دین #توحید #معاد
#آموزش_پرورش #مدرسه
#جهاد_تبیین
#فضای_مجازی
سید عبدالکریم کفاش شخصی بود که مورد عنایت ویژه #امام_زمان (عج) قرار داشت و حضرت دائماً به او سر می زد. روزی حضرت به حجره کفاشی او تشریف آوردند در حالی که او مشغول کفاشی بود. پس از دقایقی حضرت فرمودند: «سید عبدالکریم، کفش من نیاز به تعمیر دارد ، برایم پینه می زنی؟»، سید عرض کرد: «آقاجان به صاحب این کفش که مشغول تعمیر آن هستم قول داده ام کفش را برایش حاضر کنم، البته اگر شما امر بفرمائید چون امر شما از هر امری واجب تر است، آن را کنار می گذارم و کفش شما را تعمیر می کنم».
حضرت چیزی نگفتند و سید مشغول کارش شد. پس از دقایقی مجدداً حضرت فرمودند: «سید عبدالکریم! کفش من نیاز به تعمیر دارد، برایم پینه می زنی!؟»، سید کفشی را که در دست داشت کنار گذاشت، بلند شد و دستانش را دور کمر مبارک حضرت حلقه زد و به مزاح گفت: «قربانت گردم اگر یک بار دیگر بفرمایید "کفش مرا پینه می زنی" داد و فریاد می کنم آی مردم آن امام زمانی که دنبالش می گردید، پیش من است، بیایید زیارتش کنید!»
حضرت لبخند زدند و فرمودند: «خواستیم امتحانت کنیم تا معلوم شود نسبت به قولی که داده ای چقدر مقید هستی.»
منبع: (کتاب روزنه هایی از عالم غیب؛ آیت الله سید محسن خرازی)
سه دلیل ساده بر عصمت حضرت زهرا علیهاالسلام
۱- آیه تطهیر که پاکی و عصمت اهلالبیت را بیان میکند و بیتردید حضرت زهرا سلام الله علیها از اهل بیت هستند.
۲- حدیث معروف نبوی مبنی بر اینکه خداوند با رضایت حضرت راضی میشود و با غضب او غضبناک میشود. اطلاق این مطلب که شرطی ذکر نشده دلالت بر عصمت میکند؛ مانند آیه اطاعت از اولی الامر که بدون قید و شرطی اطاعت را واجب کرده است.
۳- روایت ائمه علیهمالسلام مبنی بر اینکه ما حجت خدا بر خلق هستیم و فاطمه علیهاالسلام حجت خدا بر ما است. این که شخصی حجت خدا بر ائمهای باشد که خود آنها معصوم هستند گویای عصمت آن شخص است؛ در نتیجه حضرت فاطمه سلامالله علیها معصومه هستند.
#فاطمیه
#عصمت
#امابیها
#جهاد_تبیین
#حجاب
#اهلبیت
#فضیلت
نگاهی به خطبه فدکیه
🔷️یکی از آثار گرانبهای معرفتی که از معصومان علیهمالسلام به جای مانده، خطبه فدکیه حضرت فاطمه زهرا سلام الله علیها است. این خطبه شریف از مسلّمات تاریخی است و در منابع متعدد شیعه و سنی وجود دارد و جای هیچگونه مناقشه و تشکیکی در آن نیست.
🔷️وقتی این خطبه با خطبههای سایر معصومان به خصوص خطبههای امیر کلام، امیرمؤمنان علیهالسلام مقایسه میشود، مشخص میگردد که اینها کلام شخصیتی است که از ابعاد معرفتی عمیق برخوردار است و هم ردیف کلام ایشان است. از این جا میتوان این نکته را نیز فهمید، اینکه گفته شده امیرمؤمنان علیهالسلام همکفو و همشأن حضرت زهرا علیهاالسلام هستند از حیث خطابه، فصاحت و بلاغت کلام نیز کفو یکدیگر هستند.
🔷️این خطبه شریف پس از غصب فدک در جمع مهاجرین و انصار بیان شد و شامل مطالبی درباره توحید، نبوت، قرآن، امامت است.
🔷️حضرت در ادامه حکمت بعضی احکام الهی و گوشهای از زحمات رسول خدا صلی الله علیه وآله برای مسلمان شدن مردم را بیان میکند.
🔷️ایشان در پایان مردم را به خاطر ظلمی که در حق ایشان روا داشتهاند توبیخ میکند.
🔷️با توجه به اینکه این خطبه در منابع مختلف اهلسنت از جمله شرح نهجالبلاغه ابن ابی الحدید آمده است و از طرف دیگر نیز شخصیت حضرت زهرا علیهاالسلام برای اهل سنت قابل احترام است و در منابع قدیمی و مهم اهلسنت از ایشان به عنوان «احب الناس» نزد رسول خدا و «سیدة نساء هذه الامة» یا «سیدة نساء المؤمنین» یاد شده، قاعدتاً این خطبه باید برای اهلسنت دارای اهمیت باشد؛ در نتیجه مطالبی که حضرت فاطمه علیهاالسلام در این خطبه بیان کرده، میتواند راهگشای ارزندهای برای مسلمانان باشد و تصویری واقعگرایانه از وقایع بعد از رحلت نبی اکرم صلوات الله علیه و آله و جایگاه صحابه و مردم آن عصر بدهد و مسیر حق و باطل را نمایان سازد. در واقع این خطبه شریف میتواند محور وحدت باشد.
#فاطمیه
#خطبهفدکیه
#اهلسنت
#جهاد_تبیین
🌷بسم الله الرحمن الرحیم🌷
🖤السَّلاَمُ عَلَیْکِ یَا زَوْجَةَ وَلِیِّ اللَّهِ
⚪️السَّلاَمُ عَلَیْکِ أَیَّتُهَا الصِّدِّیقَةُ الشَّهِیدَه
🖤السَّلاَمُ عَلَیْکِ أَیَّتُهَا الرَّضِیَّةُ الْمَرْضِیَّه
⚪️السَّلاَمُ عَلَیْکِ أَیَّتُهَا الْفَاضِلَةُ الزَّکِیَّه
🖤السَّلاَمُ عَلَیْکِ أَیَّتُهَا الْحَوْرَاءُ الْإِنْسِیَّه
⚪️السَّلاَمُ عَلَیْکِ أَیَّتُهَا التَّقِیَّةُ النَّقِیَّه
🖤السَّلاَمُ عَلَیْکِ أَیَّتُهَا الْمُحَدَّثَةُ الْعَلِیمَه
⚪️السَّلاَمُ عَلَیْکِ أَیَّتُهَا الْمَظْلُومَةُ الْمَغْصُوبَه
🖤السَّلاَمُ عَلَیْکِ أَیَّتُهَا الْمُضْطَهَدَةُ الْمَقْهُورَه
🌷السَّلاَمُ عَلَیْکِ یَا فَاطِمَةُ بِنْتَ رَسُولِ اللَّهِ
🥀 هنگامِ نداری آبروی شوهرت را نریز!
🌹 #آیت_الله_مجتهدی رضوان الله علیه:
⚪️ دو سه روزی غذا در خانهٔ حضرت زهرا سلام الله علیها نبود. حضرت به امیرالمومنین علیه السلام هیچ نگفت، تذکر نداد. یک روز حضرت امیر علیه السلام مشاهده کرد که رنگ و روی حسنین علیهم السلام پریده و رنگ به صورت آن ها نیست. معلوم شد که سه روز است غذا در خانه نبوده، امیرالمومنین علیه السلام به حضرت زهرا سلام الله علیها فرمودند: چرا به من نگفتی تا برای بچه ها یک چیزی تهیه کنم؟
🖤 فاطمه زهرا سلام الله علیها عرض کردند: پدرم در شب عروسی به من سفارش کردند که از شوهرت چیزی #تقاضا نکن. شاید نداشته باشد و از تو خجالت بکشد. من به وصیت پدرم عمل کردم.
⚪️ چقدر خوب است که پدرها شب عروسی به دخترشان این مطالب رو بگویند. تذکر بدهند که اگر شوهرت وضع مالیاش خوب نبود ، به کسی نگو. آبروی شوهرت را نریز! صبرکن!
🍃 بعضی مادر زنها هم عالی هستند. شنیدم زنی عصبانی شد و از خانه شوهرش #قهر کرد و به خانه پدر آمد. مادر، او را راه نداد و گفت: برو زندگی کن! برو زندگی کن! رفت و زندگی کردند عالی، باهم خوب هم شدند.
رمز ماندگاری
اخلاص، شاه کلید رمز جاودانگی و محبوبیت شهید سلیمانی است. البته از ایمان و عمل صالح به عنوان دو بال پرواز و صعود مومن نباید غافل شد و به تصریح خداوند متعال در قرآن کریم مومنی که اهل عمل صالح باشد خداوند محبت او را در دلها قرار میدهد. بیتردید ریشه ماندگاری عمل صالح اخلاص است. وقتی برای انسان مهم نباشد که خودش مطرح شود و هدفش فقط رضایت خداوند متعال باشد و او را شاهد اعمالش بداند، نتیجه آن ماندگاری در قلوب میشود که یکی از مصادیق بزرگ آن در زمان معاصر سردار سلیمانی است.
#جان_فدا
#حاج_قاسم
#قاسم_سلیمانی
eitaa.com/bshn60/13
چشم و دل سیر
یکی از نکاتی که رهبر انقلاب در دیدار اقشار مختلف بانوان بیان کردند این است که برخی تصورشان این بود که آزادیِ ارتباط زن و مرد باعث چشم و دل سیری مردان می شود. تصور اشتباهی که برخی از مردم به آن معتقد هستند. حقیقت این است که پوشش نامناسب و تعاملات ناصحیح بین زن و مرد ، نه تنها چشم و دل سیری نمیآورد؛ بلکه حرص و ولع مردان را نیز بیشتر میکند. تجربه عینی آنچه در غرب میگذرد به روشنی گویای این است. اخبار و آماری که خود غربیها در این باره منتشر میکنند نشان میدهد که خبری از عادی و چشم و دل سیری نیست و زنان مصون از چشم بد و حتی تعرض نیستند. در حالی که اگر بیحجابی و تعاملات یله و رها، عادیسازی میکرد زنان باید از امنیت بالایی برخوردار بودند که به اذغان خود غربیها اینگونه نیست و به قول معروف "چیزی که عیان است چه حاجت به بیان است."
اصولا امور جنسی از جمله تمایلاتی است که اگر انسان به آن قناعت نکند، چشم و دل را که سیر نمیکند، باعث میشود که شخص دنبال سوژههای دیگر نیز بگردد و مانند آب دریا میماند که نه تنها انسان را سیراب نمیکند؛ بلکه او را تشنهتر نیز میکند.
این نکته مهمی است که باید به آن توجه داشت و کسانی که چنین مطالبی را القا میکنند؛ یا واقعا نمیدانند که تبعات این کار چیست که البته بعید است و یا اینکه رسما به دنبال فاسد کردن جامعه هستند. به هر حال این نکته را باید در نظر داشته باشیم که ترویج ولنگاری و بیحجابی نه تنها عادی سازی نمیکند؛ بلکه باعث افزایش فساد و ناامنی برای زنان خواهد بود.
#حجاب
#زن_مسلمان
#لبیک_یا_خامنهای
#تمدن_غرب https://eitaa.com/bshn60/21
نقش مسجد در انسانسازی
مسجد به عنوان خانه خدا و محبوبترین مکان روی زمین نقش مهمی در تحکیم روابط دینی در جامعه اسلامی ایفا میکند.
در عظمت مسجد همین بس، کسانی که زودتر از دیگران به مسجد میروند و دیرتر از آنجا بیرون میآیند، از محبوبترینِ اهل زمین نزد خداوند هستند. به نماز خواندن در مسجد توصیه فراوانی شده؛ تا جایی که مکروه است همسایه مسجد، نماز را در مسجد نخواند و مستحب است با کسی که اهل مسجد نیست، معاشرت نشود و از ازدواج با چنین افرادی خودداری شود.
امام صادق عليهالسلام فرمود: هر كس پياده به سوى مسجد گام بردارد، پاهاى خود را بر هيچ تر و خشكى نمیگذارد، مگر آنكه تا طبقه هفتم زمين براى او تسبيح خداوند میگويند. (من لا يحضره الفقيه/ ج1/ ص235)
از رسول خدا صلی الله علیه وآله نقل شده که فرمود: كسى كه مدام به مسجد رفت و آمد داشته باشد[حداقل یکی از] هشت خصلت نصیبش میشود:
1- نشانه محكمى از نشانه هاى حق[ظاهراً آیات قرآن منظور است]
2- عمل واجبی که باید انجام شود.
3- سنتی از سنتهای به پا شده[که ظاهراً سنتی از پیامبر و ائمه علیهمالسلام است].
4- علم و دانشی جدید.
5- برادری مفید که بتوان از او استفاده کرد.
6-کلامی که او را به هدایت راهنمایی کند.
7- کلامی که او را از گمراهی دور کند.
8- گناهى را یا از ترس خدا و يا از روى شرم و حيا ترك میکند. (محاسن برقی/ج1/ ص48)
معمولا افرادی که از حیث دینی و حماسی تاریخساز و بعضا ضربالمثل پاکی و انسانیت شدهاند، کسانی بودهاند که با مسجد انس جدی داشتند. عالمان دینی و شهدای گرانقدر ایران اسلامی از مصادیق بارز این موضوع هستند. اگر تاریخ زندگی این عزیزان را مشاهده کنیم، در می یابیم که یکی از شاخصههای اصلیِ اکثریتِ قریب به اتفاق آنها، انس داشتن با مسجد بوده است.
با این اوصاف باید کاری کرد که مسجد از ویژگیهایی برخوردار شود که هم قدرت جاذبهای داشته باشد که مردم و به خصوص جوانان و نوجوانان از آن استقبال کنند و هم ثمرات معنوی بیشتری نصیب اهل مسجد شود.
فعالیتهای مسجد نباید فقط به اقامه نماز محدود شود؛ هرچند که خود این مطلب امر بسیار مهم و با فضیلتی است و به هیچ عنوان نباید آن را کوچک شمرد.
برای جذابیت و پویایی فعالیتهای فرهنگی مساجد کارهای مختلفی میتوان انجام داد که کم و بیش در برخی از مساجد فعالیتهایی صورت میگیرد که آنرا از سایر مساجد متمایز کرده و برتری خاصی به آنها داده است. این طرحها معمولا از یک دغدغه مندی، خلاقیت و خوش فکری از سوی امام جماعت بدست میآید.
محوریت امام جماعت
یکی از ارکان اصلی هر مسجد، امام جماعت است. بی تردید مسجد موفق، مسجدی است که امام جماعت موفقی داشته باشد. امام جماعتی موفق است که به کارکردها و ویژگیهای مسجد و وظایف امام جماعت آشنا باشد. علاوه بر اقامه نماز جماعت، یکی از وظایف مهم و اساسی امام جماعت بیان احکام و معارف دینی برای مردم است. شایسته است که امام جماعت با یک برنامهریزی و جدول مشخص در تبیین معارف الهی فعال باشد؛ مثلاً یک شب احکام شرعی بیان کند، یک شب مباحث تفسیری و یک شب مسائل اخلاقی را مطرح کند. و همینطور در طول هفته و زمانهای مختلف مطالب متنوعی را در برنامه خود داشته باشد.
ابعاد اجتماعی مسجد
مسجد به عنوان یک پایگاه قوی دینی، میتواند تأثیرات مثبت فرهنگی- اجتماعی بر آحاد جامعه بگذارد. اگر مدیریت فرهنگی مسجد منسجم و اصولی باشد افراد غیر مسجدی نیز به آن متمایل و اهل مسجد میشوند.
رسیدگی به فقرا و ایجاد صندوقهای قرضالحسنه در جهت گره گشایی از مشکلات مؤمنین، یکی دیگر از شاخصههای مسجد نمونه است که برکات زیادی را به دنبال خواهد داشت. به عنوان نمونه یکی از نتایج این عمل خداپسندانه میتواند تهیه جهیزیه برای دختران دمبخت باشد که بخشی از دغدغه آنها را برطرف میکند.
برگزاری و آموزش کلاسهای علمی و تفریحی برای نوجوانان، به خصوص برنامههایی با محوریت مهارت آموزی که سیستمی متفاوت از مدرسه باشد از دیگر نکات مثبتی است که میتواند تأثیر بسزایی در شاخص بودن مسجد داشته باشد.
در ادامه همین روند میتوان با ایجاد کلاسهای فنی و هنری و آموزش مهارتهایی از این قبیل به جوانان و بانوان، اشتغالزایی کرد و در جهت رفع بیکاری نیز قدم مثبتی برداشته شود.
البته در این میان، همکاری خیّرین و ثروتمندان به عنوان حامی مالی چنین کارهایی بسیار راهگشا خواهد بود و در بعضی موارد بدون حمایت این افراد ممکن است که اصلا ایجاد چنین فعالیتهایی منتفی شود.
#مسجد
#جهاد_تبیین
#امام_جماعت
#شهادت
@bshn60
فضیلتی فراموش شده برای برخی بانوان
شرایط جامعه در این سالها به سمت و سویی رفته که معمولا خانهداری بانوان امری ناچیز شمرده میشود و حتی برای بعضی کسر شأن نیز به حساب میآید. منظور از خانهداری هم صرفا رسیدگی به امور خانه نیست؛ بلکه شامل تربیت فرزند و شوهرداری نیز میشود. به گونهای فرهنگ سازی شده که یک زن متمدن و فرهنگی یعنی زن شاغل و اگر زنی خانهدار باشد و کار بیرون از خانه نداشته باشد گویا چیزی کم دارد و یا عقب افتاده است. این تصور غلطی است که متأسفانه در خیلی از خانوادهها به صورت یک فرهنگ درآمده که معلول موارد مختلفی مثل مسائل اقتصادی، تبلیغات رسانهای، تزریق فرهنگ غربی در افکار مردم و... میباشد.
البته اشتغال بانوان در خارج از خانه به خودی خود چیز بدی نیست؛ چه بسا بعضی بانوان به دلایلی مثل معضلات اقتصادی مجبور باشند که در بیرون از منزل کار کنند و اصلا در برخی شغلها نیاز است که حداقل عدهای از بانوان تخصص لازم را پیدا کنند و اشتغال خارج از منزل داشته باشند؛ مانند پزشکی و معلمی؛ ولی نکته این است که این اشتغال بعضاً به صورت یک ارزش درآمده و خانهداری برای برخی مساوی با اُمُل بودن است. اینجاست که مشکل ایجاد میکند و نظام خانواده را با مشکلاتی دچار میسازد.
حالا سخن این است که آیا واقعاً یک زن مسلمان باید اینگونه باشد؟ آیا واقعاً خانهدار بودن، بچهداری و تربیت فرزند، کسر شأن و پایین آوردن مقام زن است؟ آیا ازدواج کردن و زیر بار زندگی مشترک رفتن، مادر شدن و تربیت فرزند صالح و شایسته، امری بی ارزش و بی فضیلت است؟ آیا در احادیث اسلامی نیامده که جهاد زن، خوب شوهرداری کردن اوست؟ آیا ذکر نشده که بهشت زیر پای مادران است؟ مگر ما الگوی بزرگ و عظیم الشأنی همچون حضرت زهرای مرضیه سلام الله علیها نداریم که در سن نه سالگی ازدواج کرد و در هجده سالگی صاحب پنج فرزند بود؟ آنهم چه فرزندانی!
مگر رسول خدا صلی الله علیه و آله کار بیرون را به امیرالمؤمنین علیهالسلام و کار منزل را به حضرت فاطمه سلام الله علیها محوّل نکرد؟ آیا ایشان الگوی ما نیستند؟!
نقل شده که زنی خدمت امام صادق علیهالسلام رسید و گفت من زنی "متبتّله" هستم. حضرت فرمود "تبتّل" نزد تو چیست؟ گفت: ازدواج نمیکنم. فرمود: چرا؟ آن زن گفت میخواهم فضیلتی کسب کنم .
حضرت در جواب به او فرمود:"اِنْصَرِفی" که اگر عامیانه معنی کنیم، یعنی "بلند شو برو پی کارِت!" و در ادامه فرمود: اگر این کار فضیلتی داشت، فاطمه علیهاالسلام سزاوارتر از تو به این کار بود. هیچ احدی نسبت به فضیلتی بر او سبقت نمیگیرد.(کافی/ج5/ص509)
در حدیث شریف دیگری ثواب عظیمی برای بارداری و شیردهی وارد شده که نشان میدهد این امور از چه جایگاهی برخوردار است.
امام صادق علیهالسلام از رسول خدا صلی الله علیه و آله نقل میکند که به امسلمه فرمود: وقتی زنى باردار میشود به منزلهی روزهدار و به قیام برخاستهای است که با خود و مالش در راه خدا مجاهده میکند. وقتی زایمان میکند، اجرى دارد كه كسی عظمت آن را نمیداند. وقتی طفل را شير میدهد، به ازای هر مكیدنی، ثواب آزاد كردن يک بنده از اولاد اسماعيل را دارد و زمانی که از شير دادن فارغ میشود، فرشتهاى بر پهلويش میزند و میگويد كار خود را از سر بگير كه آمرزيده شدى. (أمالی صدوق/ص411)
#زن #اشتغال #خانهداری #حجاب
#جهاد_تبیین #ازدواج
@bshn60
زن؛ کرامت؛ عدالت
برابری جنسیتی یکی از ظلمهایی بود که به اسم آزادی و عدالت، در حق زنان اعمال شد و کرامت زن را نیز به چالش کشید. عدهای هم کورکورانه همچنان دنبال این تفکر هستند، غافل از اینکه اصولا جنس زن و مرد، ذاتا و طبیعتا حداقل در بعضی از مسائل با هم تفاوت دارد و برابری جنسیتی نه تنها عدالت نیست؛ بلکه ظلمی آشکار در حق زنان است. جدای تفاوتهای روحی روانی که معمولا میان زن و مرد وجود دارد، جنبههای جسمی هم هست که برای هیچکسی با هر دین و آئینی قابل انکار نیست؛ مثل قابلیت بارداری برای زن و عدم آن برای مرد.
اینکه هر کاری مردان انجام میدهند، به زنها نیز تحمیل شود و طوری وانمود گردد که اگر زنان از کارهایی که به قول معروف مردانه به حساب میآید، منع شوند در حقشان جفا شده، تصوری اشتباه هست. به هر حال تفاوتهایی میان زن و مرد وجود دارد که اگر قرار باشد هر کاری که یکی از آنها انجام میدهد، الزاما طرف دیگر هم باید انجام دهد وگرنه اجحاف صورت گرفته، خودش اجحافی در حق آنهاست. این مانند آن است که توقعی که از تراکتور یا کامیون داریم از یک ماشین سواری نیز داشته باشیم . طبیعتا کسی توقع ندارد که مثلا یک ماشین سواری بار چند تنی را حمل کند؛ چرا که طبیعتش چنین چیزی را اقتضا نمیکند و از این حیث ایرادی هم به سواری وارد نیست.
در مورد زن و مرد هم این مسئله جاری است و نباید اینگونه تلقی شود که عدالت یعنی هر کاری که مرد انجام میدهد، زن هم الزاما همان کار را انجام دهد؛ بلکه عدالت این است که هر چیزی در جای خودش قرار گیرد. وقتی زن و مرد متناسبت با شرایط جسمی و روحی خودشان کاری را انجام دهند این میشود عدالت.
#زن #کرامت #عدالت
#برابری_جنسی
#جهاد_تبیین
#آزادی
@bshn60
🌺یا فاطمه الزهرا🌺
تبلور فضائل حضرت زهرا در اسامی
حضرت فاطمه زهرا سلام الله علیها دارای اسامی و القاب متفاوتی هستند و هر یک از آنها شامل وجوهی از شخصیت این بانوی عظیمالشأن را میشود.
مشهورترین این اسامی، نُه اسم است که در روایتی از امام صادق علیهالسلام نقل شدهاند. «قَالَ أَبُو عَبْدِاللَّهِ الصَّادِقُ علیهالسلام لِفَاطِمَةَ علیهاالسلام تِسْعَةُ أَسْمَاءٍ عِنْدَاللَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ فَاطِمَةُ وَ الصِّدِّیقَةُ وَ الْمُبَارَکَةُ وَ الطَّاهِرَةُ وَ الزَّکِیَّةُ وَ الرَّضِیَّةُ وَ الْمَرْضِیَّةُ وَ الْمُحَدَّثَةُ وَ الزَّهْرَاءُ... .»
امام صادق علیهالسلام بعد از بیان اسامی حضرت زهرا سلام الله علیها به یونس بن ضبیان فرمود: میدانی چرا فاطمه نامیده شد؟ یونس گفت مرا خبر ده مولای من! فرمود: فُطِمَتْ مِنَ الشَّرِّ؛ از شر بریده شده است... . (أمالی صدوق/ص۵۹۲)
ابن عباس خطاب به معاویه از پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله نقل میکند که حضرت فاطمه سلام الله علیها به این دلیل فاطمه نامیده شد که خودش و شیعیانش از آتش بریده و دور شدهاند. (عیون أخبار الرضا علیهالسلام/ ج۲/ص۷۳ )
در فرازی از حدیث مفصلی رسول خدا صلی الله علیه و آله از جبرئیل میپرسد: اى دوست من جبرئیل! چرا در آسمان «منصوره» و در زمین «فاطمه» است؟ گفت: بدین سبب در زمین «فاطمه» نامیده شده که شیعیان خود را از جهنّم رهائى مىبخشد و دشمنانش از محبّت وى بىبهره خواهند بود و در آسمان به این جهت«منصوره» است که خداوند فرموده: یَوْمَئِذٍ یَفْرَحُ الْمُؤْمِنُونَ، بِنَصْرِ اللَّهِ یَنْصُرُ مَنْ یَشاءُ؛ یعنى در آن روز(قیامت) مؤمنان به جهت یارى خدا که هر فردى را بخواهد یارى دهد خرسند مىشوند. منظور از این یارى همان نصرتى است که حضرت فاطمه سلام اللَّه علیها به دوستان خویش خواهد کرد. (معانی الأخبار/ ص۳۹۶)
جابر مىگوید محضر مبارک امام صادق علیهالسّلام عرض کردم براى چه فاطمه زهراء سلام اللَّه علیها به زهراء نامیده شد؟حضرت فرمودند: زیرا حقّ عزّ و جلّ او را از نور عظمت خودش آفرید و هنگامى که نور وجود فاطمه سلام الله علیها درخشید، آسمانها و زمین به نورش روشن شده و دیدگان فرشتگان از شدّت نورش بسته شد و تمام ملائکه حقّ تبارک و تعالى را سجده نموده و عرض کردند: اله و معبود ما! سرور و مولاى ما! این نور چه خصوصیتى دارد که این قدر تابان و روشن است؟خداوند متعال به آنها وحى فرمود: این نور از نور من است که در آسمان ساکنش کردهام، آن را از عظمت خویش آفریدم، آن را از صلب پیامبرى از پیامبران که بر تمام انبیاء تفضیل و برتریش دادهام خارج نمودهام، از این نور پیشوایانى را که به امر من قیام مىکنند و مردم را به طرف من هدایت مىنمایند بیرون مىآورم، این پیشوایان را پس از انقطاع وحى، جانشینان خود در روى زمین قرار مىدهم. (علل الشرائع /ج۱/ص۱۸۰)
نقل شده که از رسول خدا صلی الله علبه وآله پرسیده شد منظور از بتول چیست؟ از شما شنیدهایم که مریم و فاطمه سلام الله علیهما بتول هستند. حضرت فرمود: بتول زنی است که هیچگاه سرخی نمیبیند، یعنی حیض نمیشود؛ چرا که حیض در دختران انبیاء ناپسند است. (معانی الاخبار/ص۶۴)
دختر رسول خدا صلی الله علیه و آله را به سبب پاک بودنش از هر ننگ و پلیدى، طاهره نامیدند و او هرگز حیض و نفاس ندید. (بحار/ج۴۳/ص۱۹)
راوی میگوید از حضرت امام صادق علیهالسلام شنیدم که مىفرمود: فاطمه سلام الله علیها را به خاطر این محدّثه نامیدند که فرشتگان از آسمان فرود مىآمدند و آن حضرت را مىخواندند، همان طورى که مریم دختر عمران را صدا مىزدند. آنها مىگفتند: اى فاطمه! خدا تو را برگزید و پاکیزهات نمود و بر تمام زنان عالم اختیارت کرد. اى فاطمه! پروردگارت را بخوان و سجدهاش نما و با رکوعکنندگان رکوع کن و بدین ترتیب حضرتش با آنها سخن مىگفت و آنها نیز با جنابش حدیث و سخن مىگفتند.شبى فاطمه سلام الله علیها به فرشتگان فرمود: مگر مریم بنت عمران بر تمام زنان عالم برترى ندارد؟ فرشتگان عرضه داشتند: مریم بانو و سرور زنان عالم خودش بود و خداوند عزّ و جلّ تو را بانو و سرور زنان عالم خودت و عالم مریم قرار داده و بدین ترتیب تو سرور تمام زنان عالم هستى از اوّلین تا آخرین. (علل الشرائع/ج۱/ص۱۸۲)
#ام_ابیها
#حضرت_زهرا
#فضائل
#حجاب
#جهاد_تبیین
#زن #مادر
@bshn60
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
فاطمةُ الزَّهراءُ عليهاالسلام :
مَن أصعَدَ إلى اللّه ِ خالصَ عبادَتِهِ أهبَطَ اللّه ُ عزّوجلّ له أفضَلَ مَصلَحَتِهِ .
هر كه عبادت خالصانه خود را به درگاه خدا بالا ببرد ، خداوند عز و جل بهترين چيزى را كه به صلاح اوست برايش میفرستد .
#حضرت_زهرا_علیهاالسلام
#زن #مادر
#روز_مادر #روز_زن