رهبر انقلاب ماهیت نهضت علمی امام صادق (ع) را این گونه تبیین میکنند: «همه کسانی که فعالیت سیاسی امام را نادیده گرفته اند، بر این سخن هم داستان هستند که امام صادق علیه السلام وسیع ترین -یا یکی از وسیع ترین- حوزه های علمی و فقهی زمان خود را دارا بوده است.
در این میان چیزی که از نظر بیشترین کاوشگران زندگی امام پوشیده مانده است، مفهوم سیاسی و متعرضانه این عمل [است].»(۳) زندگی سراسر مبارزه امام صادق علیه السلام را باید از این زاویه نگریست و در این صورت است که نقش ایشان به عنوان یک شخصیت مبارز جلوه می کند و آشکار می شود؛ منتها مبارزه ای در قالب «قدرت علمی».
رهبر انقلاب نیز بر نگاه از همین زاویه تاکید دارند و می فرمایند: «امام صادق علیه السلام مرد مبارزه بود [...] مبارزه برای قبضه کردن حکومت و قدرت و به وجود آوردن حکومت اسلامی و علوی. یعنی امام صادق علیه السلام زمینه را آماده می کرد تا بنی امیه را از بین ببرد و به جای آن ها حکومت علوی را -که همان حکومت راستین اسلامی است- بر سر کار بیاورد.»(۴)
چرا امام صادق(ع) به نهضت علمی روی آوردند؟
یکی از روشن ترین دلایل روی آوردن امام صادق (ع) به نهضت علمی، این است که «زمان امام صادق علیه السلام یک نهضت علمی و فکری و فرهنگی عظیم و جنگ عقاید شروع شده بود که نه قبلش و نه بعدش همچون نهضت عظیمی وجود نداشت. به قول یکی از مورخین، مسلمانان در این وقت از میدان جنگ و لشکرکشی متوجه فتح دروازه های علم و فرهنگ شدند. مردم تحت تاثیر تشویق های قرآن و پیامبر(ص) به علم آموزی و تعقل قرار گرفته بودند. نهضت های علمی و فکری بیش از نهضت های سیاسی وجود داشت. علوم اسلامی در حالت تدوین بود. دعوای امویان و عباسیان فرصتی طلایی را به وجود آورده بود. در میان مسلمانان یک شور و هیجان برای فهمیدن و تحقیق پیدا شده بود [...] همه این ها ایجاب می کرد که شخصی مثل امام صادق علیه السلام این جبهه را رهبری کند و بساط تعلیم و ارشاد خود را بگستراند.»(۵) اما مهم ترین و اصلی ترین دلیلِ روی آوری امام صادق علیه السلام به این نهضت، نکته ای است که تاکید داریم از این زاویه به آن نگاه شود؛ یعنی مبارزه علمی و جهاد علمی حضرت برای تشکیل حکومت اسلامی و سپس تمدن اسلامی. این نکته را با مقدمه ای از رهبر انقلاب روشن تر می کنیم: «رجال روحانی و قضات و محدثان و مفسران [...] به ابزاری در دست قدرتمندان یا اشتغالی برای عمر بی ثمر این تبهکاران و تبه روزان تبدیل شده بود.»(۶)
قیام سیاسی یا جهاد علمی؟
این سیاست حکومت داران در استفاده از قدرت علم، امام صادق علیه السلام را بر آن داشت تا با تعمق و تدبر در جوانب امور تصمیم مهمی بگیرند. حضرت یا باید وارد کار سیاسی و مبارزه علنی می شدند -که با توجه به آماده نبودن کامل شرایط آن زمان، چه بسا به یک انتحار سیاسی دست بزنند- یا این که به یک انقلاب صامت و بنیادی روی آورند.
رهبر انقلاب با توجه به اوضاع آن زمان، دو تصمیم و تکلیف مهم پیش روی امام را این گونه تبیین می کنند: «۱ . نخست، تبیین و تطبیق و تفسیر مکتب که خود متضمن مبارزه با تحریف ها و دستکاری های جاهلانه و مغرضانه است. ۲ . و آن گاه پی ریزی و زمینه سازی نظام قسط و حق توحید -و در صورت وجود چنین نظامی، دوام بخشیدن به آن- اکنون در چنین اوضاع و احوال نابسامانی، امام صادق علیه السلام بار این امانت را بر دوش می گیرد و عهده دار آن دو تکلیف می شود. در آنِ واحد، هر دو وظیفه در برابر او قرار گرفته است؛ به کدام زودتر اقدام خواهد کرد؟ درست است که کار سیاسی، دشواری های فراوان دارد [...] ولی کار فکری -یعنی مبارزه با تحریف- درحقیقت بریدن شاهرگ دستگاه خلافت است؛ دستگاهی که جز با تکیه بر دین انحرافی، توان بودن و ماندنش نیست.»(۷) وابستگی علما به حاکمان ستمگر نکته مهم دیگری که بحث را روشن تر می کند، این است که حاکمان ستمگر چه نیازی به حضور دانشمندان در حکومت خود داشتند و اصولاً وجود «علم» در دربار و نظام حکومت داری آن ها چه نقشی داشت؟
رهبر انقلاب دلیل درباری شدن برخی علما و دانشمندان در دوره بنی امیه و بنی عباس را این طور بیان می کنند: «۱ . زمامداران که از آگاهی های دینی بسیار کم نصیب و گاه به کلی بی نصیب بودند، درصدد برآیند که این کمبود را به وسیله رجال دینی وابسته به خود تامین کنند و با الحاق فقها و مفسران و محدثان مزدور به دستگاه حکومت خود، این دستگاه را باز هم ترکیبی از دین و سیاست سازند. ۲ . اینان طبق میل و فرمان زمامدار ستم پیشه و مستبد، به سهولت می توانستند احکام دین را به اقتضای مصالح تغییر و تبدیل داده و در پوششی از استنباط و اجتهاد -که برای مردم عادی و عامی قابل تشخیص نیست- حکم خدا را به خاطر خدایگان دگرگون سازند.»(۸)
مبارزه با عقاید و فرقه های انحرافی
تا این جا به نقش علمی علمای درباری در حکومت داری حاکمان ظلم اشاره کردیم. از طرفی می دانیم که دوران امام صادق (ع)دوران فرقه ها، نحله ها، دانش ها و عالمان دروغین نیز بود. پیدایش علوم انحرافی و فرقه های گمراه کننده در جامعه اسلامی، خطر بزرگی بود که اصل اسلام را تهدید می کرد.
مبارزه حضرت با این تفکرات و دانش های انحرافی به همین دلیل بود که حکومت از آن ها حمایت می کرد وگرنه خود آن ها نمی توانستند این قدر در جامعه به تبلیغ بپردازند. دلیل حمایت حاکمان غاصب نیز مشخص است. بنی عباس برای از بین بردن آثار فضایل اهل بیت(ع) و مخدوش کردن چهره آنان، از این گونه علوم و افکار انحرافی حمایت می کردند تا جایی که حتی زنادقه نیز با حمایت دربار به تبلیغ کفر و الحاد می پرداختند.
برخی از این فرقه ها و علوم عبارت بودند از: مرجئه (قائلان به کفایت ایمان بدون عمل)، زنادقه (ملحدان و بی دینان)، غالیان (قائلان به الوهیت ائمه).
خارج کردن «علم» از دست غاصبان قدرت
این چنین است که امام صادق (ع) با درک دقیق اوضاع و بصیرت کامل، به نهضت علمی روی آوردند و برای این که حکومت خود را بنا کنند، باید ابتدا حکومت کفر را ساقط کنند و از آن جایی که «قدرت علم» یکی از اضلاع و پایه های مهم حکومت ستمگران بود، امام صادق (ع) با روی آوردن به نهضت علمی، علاوه بر این که به این ضلع از حکومت جور می تاختند، زمینه تشکیل حکومتشان بر پایه قدرت علمی اسلامی را نیز مهیا می کردند.
«امام صادق علیه السلام با گستردن بساط علمی و بیان فقه و معارف اسلامی و تفسیر قرآن به شیوه ای غیر از شیوه عالمان وابسته به حکومت، عملاً به معارضه با آن دستگاه برخاسته بود. آن حضرت بدین وسیله تمام تشکیلات مذهبی و فقاهت رسمی را -که یک ضلع مهم حکومت خلفا به شمار می آمد- تخطئه می کرد و دستگاه حکومت را از بُعد مذهبی اش تهیدست می ساخت.»(۹) آن چه این زاویه دید را تایید می کند، اقداماتی است که حکومت ظلم دقیقاً برخلاف برنامه های امام صادق (ع) و برای مقابله با ایشان انجام می داد؛ آن جا که از پیشرفت قدرت علمی امام صادق (ع) هراسان می شد و پایه های قدرت علمی خود را متزلزل می یافت. رهبر انقلاب در این باره می فرمایند: «سران دستگاه خلافت به نقش مؤثر این مبارزه غیر مستقیم توجه می داشته اند. تهدیدها و فشارها و سخت گیری های نامحدود منصور نسبت به فعالیت های آموزشی و فقهی امام که در بسی روایات تاریخی از آن یاد شده، از جمله ناشی از همین توجه و احساس بوده است؛ و نیز تاکید و اصرار فراوان وی بر گرد آوردن فقهای معروف حجاز و عراق در مقر حکومت خود -که باز مضمون چندین روایت تاریخی است- از احساس همین نیاز نشئت می گرفته است.»(۱۰) پس امام درصدد براندازی ضلع سوم حکومت غاصبان -یعنی «علم» بودند. آن ها با تکیه بر قدرت علم، پیشرفت و قدرت سیاسی خود را تثبیت می کردند. به همین دلیل آشکار است که امام صادق علیه السلام یک مبارز و مجاهد علمی و خستگی ناپذیر بودند تا این ضلع قدرت را از دست حکومت ستمگران خارج کنند.
پی نوشت :
۱ -خامنه ای، سید علی، ۱۳۸۶، پیشوای صادق، تهران: دفتر نشر فرهنگ اسلامی، ص ۵۲ / ۲ - همان، ص ۶۰ / ۳ - همان، ص ۷۷ / ۴ -سخنان آیت ا... خامنه ای با موضوع زندگی امام صادق علیه السلام ۱۴/۶/۵۹ / ۵ -مجموعه آثار استاد شهید مطهری، ج ۱۸، ص ۴۷ / ۶ -خامنه ای، سید علی، ۱۳۸۶، پیشوای صادق، تهران: دفتر نشر فرهنگ اسلامی، ص ۵۰ / ۷ - همان، ص ۵۱/ ۸ - همان، ص ۷۸ / ۹- همان، صص ۷۹ و ۸۰ / ۱۰ - همان، ص ۸۰
هدف نهضت علمی امام صادق(ع) از نگاه آیت الله خامنه ای/ چرا امام صادق(ع) به نهضت علمی روی آوردند؟
.
نهضت فکری پیشوای ششم شیعیان، صرف نظر از جایگاه علمی آن، مقدمه یک خیزش بزرگ سیاسی و ایجاد تحول در جامعه اسلامی بود.
سرویس دیدگاه مشرق - دوران امامت سه امام بزرگوار پس از واقعه عاشورا، یعنی امام سجاد، امام باقر و امام صادق علیهم السلام را می توان دوره تبیین فکری، علمی و فرهنگی اسلام ناب دانست. در این دوران بود که امام سجاد (ع) با تلاش علمی خود و نیز با بهره گیری از قالب مناجات و دعا، به بازسازی پایه های اسلام ناب پرداختند.
در ادامه حرکت ایشان، امام باقر (ع) هندسه و چهارچوب اسلام اصیل نبوی و علوی را با اصول و فروع دین تبیین کردند و سپس امام صادق (ع) پایه های دین را بر آن بنا نهادند و مرجعیت علمی، دینی و سیاسی ائمه(ع) را تثبیت کردند.
قدرت بر علم تکیه میکند
آن چه در این نوشتار به آن پرداخته می شود، اهتمام حضرت صادق (ع) به یک ضلع مهم در حکومت داری و تمدن سازی، یعنی «علم» است.
درواقع به دنبال پاسخ این پرسش هستیم که چرا حضرت به نهضت علمی روی آوردند؟ در ادامه هم به سوال دوم پاسخ می دهیم که نهضت علمی حضرت چه ویژگی هایی داشت؟ دلیل ضرورت توجه به این بُعد آن هم با این نگاه، این است که توجه خاص حضرت به علم در چنین موقعیت زمانی نشانگر این است که برای دستیابی به «قدرت» باید بر «علم» تکیه و جامعه اسلامی را با تکیه بر «علم» استوار کرد.
دلیل دیگر ضرورت بحث در این بُعد، نگاه منفی عده ای به حقیقت علم است. بعضی متاسفانه اصل جهاد علمی و مبارزه نکردن ظاهری امام صادق (ع) را نکته ای منفی می دانند! این ساده اندیشی از آن روست که اینان قدرت علم و نقش آن در تشکیل حکومت و تمدن را نادیده انگاشته و مقصود و هدف امام (ع) از این نهضت را درک نکرده اند.
در صورتی که در نگاه آن حضرت، علم یک قدرت اصلی و اساسی در تشکیل حکومت اسلامی و سپس تمدن اسلامی است؛ همان طور که در روایت فرموده اند: «العلم سلطان».
امام صادق(ع) و ۳ بُعد مبارزه علمی
به همین دلیل در دوران امام صادق (ع) آمادگی نسبی خاصی برای تشکیل حکومت و سپس تمدن اسلامی فراهم شد و این هدفی بود که خط کلی زندگی امام صادق (ع) را تشکیل می داد؛همان گونه که خط و استراتژی کلی امامت این است،رهبر معظم انقلاب درباره این خط کلی فرموده اند: «استراتژی کلی امامت، ایجاد انقلاب توحیدی و علوی است. [...] لازمه منطقی این خط مشی کلی،دعوتی همه گیر است در سراسر محیط عالَم اسلام به تلطیف جوّ اشاعه فکر شیعی در همه اقطار.»(۱)
حضرت صادق (ع)در سه بُعد برای تشکیل حکومت اسلامی و تاسیس تمدن اسلامی تلاش کرده و این سه محور را در دستور کار امامت چندین ساله خود قرار داده بودند، زیرا شرایط و اقتضائات خاص آن عصر، حضرت را مصمم به این تلاش می کرد. از طرفی، فرصت مناسب برای احیای امر امامت و ابراز حقیقت امامت پدید آمده بود.
تشکیلاتی پنهانی و قوی نیز تفکر شیعی را در اقصی نقاط سرزمین اسلامی گسترانده بود. همچنین زمینه بسیار خوبی برای ترویج علم ایجاد شده بود. این سه، همان نمودارهای بارز زندگی امام صادق (ع)است.حضرت در این سه بُعد به مبارزه ای خستگی ناپذیر برخاستند و تا آخرین لحظات عمر شریفشان دست از آن نکشیدند. ایشان به عنوان یک «مبارز» واقعی در این سه محور به مبارزه با حکومت ستمگر وقت پرداختند و پایه های آن را تضعیف کردند تا پایه های حکومت اسلامی را پی ریزی کنند.
رهبر معظم انقلاب به خوبی این سه بُعد را این گونه ترسیم کرده اند: «نمودارهای مهم و برجسته در زندگی امام صادق علیه السلام را [...] به این شرح یافته ام: ۱ - تبیین و تبلیغ مسئله امامت ۲ - تبلیغ و بیان احکام دین به شیوه فقه شیعی و نیز تفسیر قرآن به روال بینش شیعی ۳ - وجود تشکیلات پنهانی ایدئولوژیک-سیاسی.»(۲) این سه نمودار «امام»، «امت» و «علم»، در واقع سه ضلع تشکیل حکومت و سپس تمدن اسلامی است. هر چند که اقتضائات خاص آن دوره ایجاب می کرد که امام صادق علیه السلام ضلع سوم تشکیل حکومت را «علم» قرار دهند، ولی واقعیت این است که علم همیشه یکی از مهم ترین پایه های قدرت در تشکیل نظام اسلامی بوده است. نکته مهم این است که حضرت در تمام این ابعاد، فرصت بسیار مناسبی برای تشکیل حکومت داشتند؛ بهترین فرصت برای تبیین مسئله امامت و رهبری فکری-سیاسی ائمه(ع). امام بهترین فرصت را برای گسترش و استفاده از تشکیلات پنهانی شیعه و تربیت انسان های نخبه و صالح امت و نیز بهترین فرصت را برای توسعه علمی و معارف دینی ایجاد کردند و در اختیار داشتند.
مرد مبارزه برای زمینه سازی حکومت اسلامی
هدایت شده از علی اسکندری
قصّابها در خیابان دموکراسی!
حسن رسولی، از چهرههای ستادی اصلاحطلب در مصاحبه با ایلنا پیرامون اغتشاشات سال گذشته و پروژه مهسا امینی گفته است:
"ریشه اصلی این اعتراضات برخاسته از تنگناهای طاقتفرسای اقتصادی و معیشتی مردم بوده که شاخصهایی مثل نرخ تورم، افزایش قیمتها، افزایش نرخ بیکاری، فرار سرمایه و گسترش خط فقر اثباتکننده این پیشفرض است. علت دوم این نارضایتیها اعتراض مردم به تحمیل سبک زندگی و مشخصا نوع پوشش در حوزههای فرهنگی و اجتماعی است و در مرحله سوم نارضایتیهای سیاسی بود که به معنای تداوم حصر محصوران، حضور فعالان سیاسی در زندان، محدود کردن رسانهها، پروندهسازی برای اصحاب رسانه به خصوص خبرنگاران است."[1]
*اظهارات رسولی پیرامون اغتشاشات مهسا در حالی است که هیچکس نشنید و یا ندید که اغتشاشگران حاضر در این بلوای خونین، مطالبهای سیاسی یا اقتصادی داشته باشند.
تأکید حسن رسولی بر مسئله سبک زندگی نیز یک حرف غلط و غیر عقلانی است زیرا نظام جمهوری اسلامی ایران هیچ کاری به محیط خصوصی افراد و چیستی سبک زندگی آنها ندارد و دخالتی هم در آن نمیکند.
میماند مسئله پوشش و اجتماع که آن هم امری رایج در تمام کشورهای دنیاست و هیچ حاکمیتی را نمیتوان یافت که در اجتماعیات شهروندانش صاحب قانون و نظارت نباشد.
پس اگر در این زمینه هم اعتراضی بوده آن اعتراض دارای عقلانیت لازم نبوده است.
معهذا اگر بپذیریم که اغتشاشگران تنها به این مقوله اعتراض داشتهاند اما در رفتارهای آنها دیدیم که به مثله کردن بسیجیان علاقه داشتند، چادر از سر بانوان محجبه میکشیدند، پرچم آتش میزدند و علیه مقامات کشور شعار میدادند.
از اینجاست که مشخص میشود رسولی نیز همچون تنی دیگر از دوستان خود در حال بانیگری برای آشوب است زیرا یک فعال سیاسی در این قبیل رخدادها به صحنه میآید و به هیجانزدگان توضیح میدهد که اگر هم اعتراضی هست باید آنرا از مسیر عقلانیت پیگیری کرد. ضمن اینکه قانون و امنیت نیز خط قرمز است و کسی که از آنها رد شود صلاحیت هیچگونه رأفت و تحملی را ندارد.
شاهد مثال اینکه میبینیم مثلا در اعتراضات انتخاباتی آمریکا با اینکه مردم آن کشور مسلح هستند اما حتی یک گلوله هم به سمت پلیس شلیک نشد.
و یا ایضا در اعتراضات گسترده فرانسه شاهدیم که معترضان چطور پرچم فرانسه را بر دوش میکشند.
اینکه اصلاحطلبان از چنین عقلانیتهای آشکاری دوری میگزینند و حق خشونت و براندازی را برای مخاطب خود مشروع جلوه میدهند؛ از شوربختیهای زمانه ماست.
***
آقای محترم، لطفا حجابت را رعایت کن!
زن محجبه هاج و واج نگاهش کرد اما زن جوان بدجور عصبانی شده بود و کوتاه نمیآمد: «بفرما. آن آقا را میبینی چطور دنبال دخترها افتاده؟ چرا به او چیزی نمیگویی؟ برو. به او بگو آقای محترم، لطفا حجابت را رعایت کن! جرأتش را داری؟ یا این حجاب اسلامیِ شما فقط برای ماست؟!»
آقای محترم، لطفا حجابت را رعایت کن!
خبرگزاری فارس؛ حنان سالمی: همه ماجرا از کتابفروشی شروع شد. خانم جوانی آمده بود تا برای دختر کوچکش کتاب بخرد که شال روی گردنش افتاد و دیگر آن را روی سرش برنگرداند. هیچکس حرفی نزد اما زنی محجبه، با این فکر که آن خانم مشغول فرزندش شده و حواسش نیست، شال را روی سرش گذاشت و زن جوان ناگهان مثل انبار باروت شعله کشید: «به تو چه ربطی دارد؟ تو باحجابی برایمان کافیست!» زن محجبه هاج و واج نگاهش کرد اما زن جوان بدجور عصبانی شده بود و کوتاه نمیآمد: «بفرما. آن آقا را میبینی چطور دنبال دخترها افتاده؟ چرا به او چیزی نمیگویی؟ برو. به او بگو آقای محترم، لطفا حجابت را رعایت کن! جرأتش را داری؟ یا این حجاب اسلامیِ شما فقط برای ماست؟!»
پسر جوان که بعد از داد و بیداد و اشارههای زن، همهی چشمها به طرفش چرخیده بود دستپاچه از کتابفروشی بیرون رفت. زن محجبه هم چند جملهای با آن زن ردوبدل کرد اما این همهی جواب آن سوال نبود. من هم محجبه بودم ولی تا اینجای کار، حق را به این زنِ جوان میدادم و تا وقتی که روبهروی صندوق کتابفروشی ایستادم با خودم میگفتم: «واقعا چرا هیچکس به مردها تذکر نمیدهد و نمیگوید «آقای محترم، لطفا حجابت را رعایت کن!» مگر حجاب، در اسلام، فقط برای ما زنهاست؟»
حجابِ مردان
وقتی مسلمانی باید قوانین این دین را هم بپذیری؛ هرچند که از بعضی جهات آن خوشت نیاید یا ببینی تنی از حکومتدارانِ کشورهای مسلمان به بعضی دیگر از قوانین اسلام به درستی عمل نکنند و این تو را مُجاب کند که از انجام وظایف شرعی و دینیات دست بکشی.
پس در کل بر هیچ مسلمانی پوشیده نیست و واضح و شفاف است که حجاب، حکم اسلام است و برای فهمیدنِ درستش، اولین منبع مناسب، قرآن است.
من هم سورهها را به جستوجوی مضامین حجاب ورق زدم اما نکته عجیب این بود که آیات حجاب، برای مردان و با توصیه به آنان شروع شده بود! حتی قبلتر از نام بردن از حجاب زنان!
خداوند در سیامین آیه از سوره نور به پیامبر (ص) فرموده: «به مردان مؤمن بگو: چشمان خود را (از آنچه حرام است مانند دیدن زنان نامحرم و عورت دیگران) فرو بندند، و شرمگاه خود را حفظ کنند، این برای آنان پاکیزهتر است، قطعاً خدا به کارهایی که انجام میدهند، آگاه است.»
و جالب اینکه در آیه سیویکم و تازه در ادامه این آیه است که به حجاب زنان تاکید میشود و خداوند اینگونه به پیامبر (ص) ابلاغ میکند که: «و به زنان با ایمان بگو: چشمان خود را از آنچه حرام است فرو بندند، و شرمگاه خود را حفظ کنند، و زینت خود را (مانند لباسهای زیبا، گوشواره و گردن بند) مگر مقداری که (طبیعتاً مانند انگشتر و حنا و سرمه، بر دست و صورت) پیداست (در برابر کسی) آشکار نکنند، و (برای پوشاندن گردن و سینه) مقنعههای خود را به روی گریبانهایشان بیندازند، و زینت خود را آشکار نکنند.»
یعنی شروع حفظ حجاب با مردان است و خداوند در پایان آیه با تاکیدی مجدد بر رستگاری جامعهای که حجاب مرد و زن در آن رعایت شده باشد و با خطاب کلمه «مؤمنون» که هم مردان را و هم زنان را شامل میشود، میفرماید: «اى مؤمنان، همگى (از مرد و زن) به درگاه خدا توبه کنید، امید که رستگار شوید.»
سیلی امام علی (ع) به مرد بیحجاب
با توجه به آیات صریح حجاب، هر عقل سلیمی میتواند نتیجه بگیرد که حجاب تنها مختص زنان نیست و مردان نیز موظفاند که حجابی را که خداوند برایشان معین کرده رعایت کنند. اما چرا تا به حال کسی یقه مردها را برای بیحجابیهایشان نگرفته؟!
به ساعت کوتاهی از تاریخ اسلام برمیگردیم. میگویند عمر بن خطاب در سفر حج بود که یکی از مردان با لباس احرام و در حالی که چشمش لطمه دیده بود کنارش نشست. عمر گفت: «چه کسی به صورتت سیلی زده؟» مرد گفت: «علی بن ابی طالب!» وقتی که امام (ع) تشریف آوردند و ماجرا را از ایشان جویا شدند، فرمود: «این مرد طواف میکرد ولی به زنان نگاه میکرد!»
در جای دیگری نیز، پیامبر (ص) به امام علی (ع) فرمودند: «اولین نگاه، مفت تو است اما نگاه دوم به زیانت میباشد نه سودت!» که شهید مطهری در شرح این حدیث گفته بود: «این حدیث میخواهد این مطلب را بگوید که انسان احیانا چشمش به زنی میافتد، خوشش میآید و میخواهد برای بار دوم نگاه کند و لذت ببرد! نوبت اول چون غیر عمدی است مانعی ندارد اما نوبت دوم چون به قصد تلذذ است جایز نیست.» و تمام این روایات نشان از حجابی دارد که اسلام برای مردان در نظر گرفته است.
میخواهی روسری بپوشیم؟!
با وجود این، دوست داشتم بدانم مردها چه نظری درباره حجاب شرعیشان دارند! به خاطر همین، این سوال را از چند جوان دانشجو که قلب تپنده جامعه هستند پرسیدم. احمدرضا که حقوق میخواند و برای هر چیزی دنبال دلیل و منطق میگشت گفت: «موضوع حجابِ مردان کاملا منطقیست اما باید جا بیفتد. الآن تمام نگاهها متوجه خانمهاست درصورتی که حکم حجاب در قرآن صراحتا هم برای مرد بیان شده است و هم زن. پس چه میشود که زن باید طبق حکم صریح قرآن، جلباب یا همان روسری بپوشد و موهایش را بپوشانَد اما مرد حجابش را که نگاهِ هیز نداشتن است را رعایت نکند؟ کلکم راع و کلکم مسئول. نمیشود که زنها به تکلیفشان عمل کنند و ما مردها از هفت دولت آزاد باشیم.»
شایان که سال دوم مهندسی کامپیوتر است با خنده گفت: «میخواهید روسری بپوشیم؟» اما بعد جدی شد و ادامه داد: «من حتی نماز هم نمیخوانم! اما فکر میکنم این آیهی حجابِ مردانی که خواندید واقعا اینقدر واضح است که جای هیچ بحثی نیست. خداوند نگفته به دختر محجبه یا بیحجاب نگاه بد نکن، هیچ تبعیضی در کار نیست، خدا گفته تو که مَرد هستی اجازه نداری به هیچ دختری چه محجبه و چه بیحجاب، نگاه بد داشته باشی و این واقعا حیرتانگیز است. من دوستی داشتم که وقتی ایران بود رفتارهای کاملا مذهبی داشت اما به سفرهای خارجی که میرفت واقعا آدم دیگری میشد و میگفت «این زنها که مسلمان نیستند! پس اشکالی ندارد!» اما حجاب مردان که فقط برای ایران یا کشورهای مسلمان نیست، درست نمیگویم؟ واقعا برایم جالب بود. هیچوقت فکر نمیکردم که ما مردها هم باید مثل زنها حجاب داشته باشیم.»
حجاب پوششی مردان
با وجود نظرهای شایان و احمدرضا درباره حجاب مردان و به ویژه حجابِ چشم مردان اما نظر اسلام در این موضوع به همین محدوده بصری ختم نمیشود و حتی بر نازکی و ضخامت و کوتاهی و بلندی پوشش نیز در احادیث و روایات مختلفی از اهل بیت علیهم السلام تاکید شده است.
برای مثال روزی اصحاب پیامبر (ص) گرداگرد ایشان نشسته بودند که لباس یکی از آنها مقداری کنار رفت. با اینکه این شخص مرد بود و به تفکر عوام، نیازی به حجاب نداشت اما پیامبر با تاکید بر اهمیت حفظ حجاب حتی توسط مردان، فرمود: «ران خود را بپوشان که آن، جزو عورتین به حساب میآید.»
امام علی (ع) نیز در جای دیگری با اشاره مستقیم به مردان، فرموده: «برای مردان مناسب نیست که در حالی که در میان قومی نشستهاند، لباسهایشان کنار رفته و رانهایشان مشخص شود.»
اسلام،راهبهپرور نیست
اما در این شرایط خیلیها تلاش دارند با تمرکز و بزرگنمایی بر حجاب زنان و نادیده گرفتن تکلیف حجاب مردان که در قرآن و روایات، پیوسته به آن تاکید شده، دین اسلام را تک بعدی، نافی حقوق زنان و منع کنندهی هر لذت دنیوی معرفی کنند و این در حالی است که تمام احکام اسلام آنقدر پویاست که گره از مشکلات جوامع در هر عصری میگشاید و عملا اگر مسلمانان چه زن و چه مرد، به درستی به این احکام عمل کنند و پایبند باشند و برای مثال در مقوله حجاب، زن و مرد، متقابلا به رعایت آن تشویق و ترغیب شوند، هیچ گونه نابههنجاریای نخواهیم داشت.
خداوند حکمی که مانعی بر لذتیابیهای مشروع باشد بر پیامبرش نازل نکرده و در سیودومین آیه از سوره اعراف، ضمن نکوهش تحریمکنندگان لذتهای مشروع، فرموده: «بگو چه کسی زینتهایی که خدا برای بندگان خود آفریده و روزیهای پاک را حرام کرده است؟»
در تاریخ آمده که عثمان بن مظعون که از بزرگان صحابه پیامبر (ص) بود تلاش کرد که به تقلید از راهبان، تارک دنیا شود و زن و زندگی را رها کرد و همه لذتها را بر خودش حرام کرد. همسرش برای گلایه نزد پیامبر (ص) آمد و گفت: «ای رسول الله! عثمان روزها را روزه میگیرد و شبها به نماز برمیخیزد.» پیامبر (ص) خشمگین شد و به طرف خانه عثمان رفت و به او فرمود: «خدا مرا به رهبانیت دستور نفرموده است و دین من روشی منطبق بر واقعیت و در عین حال ساده و آسان است.»
شهیدانِ راه تذکر حجاب به مردان
در نتیجه میبینیم که اسلام، به مانند بسیاری از ادیان که دچار تحریف شدند، دینی راهبهپرور نیست و تمام احکام و قوانین آن اعم از حجاب و غیره، در عین سادگی و مبنای انسانی داشتن، برای بهبود زندگی فردی و جمعی بشر است.
دینی که در پنجاهونهمین آیه سوره احزابش به پیامبر (ص) میگوید: «به همسران و دخترانت و زنان مؤمنین بگو که جلبابهای (روسری) خویش را به خود نزدیکتر سازند. این کار برای اینکه شناخته شوند و مورد اذیت قرار نگیرند نزدیکتر است.» در همان کتاب مقدس هم به مردان میگوید که چشمهایشان را از نگاه ناروا به زنان فرو ببندند. و نشان میدهد که حجاب امری متقابل است.
هرچند که خیلیها یا این مطلب را نمیدانند و یا خودشان را به ندانستنش میزنند اما همه ما خوب میدانیم که خون پاک شهید «خلیلی» و «الداغی»ها برای همین تذکر حجابِ مردان، قبل از تذکر حجاب به زنان بود که به ناحق ریخته شد و ای کاش آن زن جوان را در کتابفروشی دوباره میدیدم و میتوانستم به او بگویم: «مردها هم باید حجاب را رعایت کنند خواهر جان. ما برای تذکرِ «آقای محترم، حجابت را رعایت کن!» شهیدها دادهایم.»
پایان پیام/
شروط انتخابات آزاد
آمریکاییها عصر کنونی را عصر خشونت و هرزگی، عصر چپاول، عصر خرافه و علم مدرن، عصر فقر و حقارت، عصر فرار از مرگ و انکار معاد میدانند. انقلاب اسلامی و بسط قدرت آن در منطقه و جهان، سند زنده پایان چنین عصری است.
خبرگزاری فارس ـ یادداشت ـ محمدکاظم انبارلویی: امسال سال انتخابات است. رقبای ما از نگاه مردم و نخبگان، گرفتار بحران گفتمانی ، اندیشگی و بیآیندگی هستند. داوری جامعه نسبت به آنها در طول سالهایی که مسئولیت پذیرفتند، ناکارآمدی، ناکاربلدی و برباددادن تجربیات مفید انقلابی است.
آنها گرفتار بحران مشروعیت و مقبولیت هستند.
آنها این ناکارآمدی و بحرانهایی که در آن دچار هستند میخواهند به حساب نقد جمهوریت و اسلامیت نظام فاکتور کنند.
برای توجیه این بحرانها نظارت استصوابی ، رفراندوم ، آزادی ، حجاب اختیاری و ... را بهانه کردهاند، حیات خود را در آفرینش و خلق دوقطبیسازیهای کاذب میدانند. ورود به این عرصه بخشی از جنگ روانی دشمن است . فضای انتخابات را باید به سمت و سوی رقابت سالم براساس نیازهای اساسی مردم بهویژه حل مشکلات اقتصادی کشور برد. این فضا امنیت، سلامت و مشارکت گسترده مردم در انتخابات را تضمین میکند.
اگر بخواهیم انتخابات آزاد و سالمی داشته باشیم نکات زیر را باید در بازخوانی جنگشناختی رعایت کنیم تا دشمن نتواند به به سوزنبانی قبل ، حین و بعد انتخابات بپردازد.
1- نباید در انتخابات «ضریبدهنده» و «تقویتکننده» اخبار دشمن باشیم اگر به این دام بیفتیم حلقههای «همرسانیکننده» ضربات دشمن را تکمیل میکنیم.
اخبار فاسقان در سپهر سیاست نیاز به تبیین ، روشنگری و راستیآزمایی دارد بیحساب و کتاب این اخبار را در فضای حقیقی و مجازی نشر ندهیم.
مختصات دقیق میدان را باید شناسایی و از شهوت دیدن و دیده شدن پرهیز کرد.
2- با هوشمندی نباید اجازه داد کسانی که بدهکار مردم و ملت بودند در مسند طلبکاری بنشینند و باب روضهخوانی درباره مصائبی که خود پدیده آوردهاند را باز کنند.
عدهای مأمورند نگذارند بازار سیاست ، اقتصاد و فرهنگ به ثبات و آرامش برسد چون این ثبات ، بازی آنها را به هم میزند. آنها مأمورند هر روز یک فیل هوا کنند!
از کناره و کرانه سخن با این جماعت باید ضمن روشنگری هوشمندانه دوری جست.
3- گوش و هوش و حواسمان از قرارگاه مرکزی انقلاب اگر منحرف شود، در دام کسانی خواهیم افتاد که سالهاست خواب براندازی و سرنگونی نظام مقدس جمهوری اسلامی را میبینند.
امید به آیندهای روشن ، با وحدت ملی و انسجام اسلامی امکانپذیر است.
نباید به دشمن اجازه داد «امید» و «اعتماد» را در جامعه کمرنگ و بساط «دروغ»، «تهمت» ، «غیبت»، «فریب» و ... را پهن کند.
دشمن امروز مشغول کوچکنمایی کارهای بزرگ انقلاب و بزرگنمایی مشکلاتی که خود در ستیز با انقلاب پدید آورده ، است.
4- یکی از مهمترین و اساسیترین کار دشمن در جنگ شناختی ، مشروعیت بخشیدن به «حجیّت ظن» درحوزه سیاست و داوری در مورد کارآمدی و ناکارآمدی سیاستمداران است. دشمن اجازه نمیدهد انسان در معرض اخبار یقینی قرار گیرد. تولید محتوای ارتش رسانهای آمریکا در سبد «حجیّت ظن» ارائه میشود. این تولید اخلاق، سیاست و فرهنگ انسانی جامعه را به انهدام میکشاند.
5- حق بگوییم و از حق امام، انقلاب ، اسلام و شهدا شجاعانه دفاع کنیم. تیری که از کمان حق بجهد ،هیچ سپری و جوشنی نمیتواند مانع از اصابت آن به هدف بشود. اجازه میدانداری دشمن در مدیریت اذهان خود و دیگران را ندهیم.
آمریکاییها عصر کنونی را عصر خشونت و هرزگی، عصر چپاول، عصر خرافه و علم مدرن، عصر فقر و حقارت ، عصر فرار از مرگ و انکار معاد میدانند. انقلاب اسلامی و بسط قدرت آن در منطقه و جهان، سند زنده پایان چنین عصری است.
علت اصلی محبوبیت انقلاب، امام و اشتیاق ملتهای جهان به اسلام و نفوذ روزافزون انقلاب اسلامی در نگاه هوشمندانه مردم جهان همین است. این سند تاریخی را هیچ قدرتی نمیتواند ابطال کند.
6- انتخابات وقتی آزاد است که فارغ از مداخله بیگانگان بهویژه آمریکا باشد. اگر هر ضلع از اضلاع رقابت به گونهای عمل کند که نشان دهد منافع ملت را نمایندگی نمیکند و تنها منافع دشمن را نمایندگی میکند مشروعیت حضور در رقابتهای انتخاباتی را نخواهد داشت.
🏴 مراسم شهادت ششمین اختر تابناک ولایت و امامت حضرت امام محمد صادق (ع) برگزار می شود.
͒سخنران: آیت الله حاج سید احمد خاتمی
͒با نوای: حاج محمد اطهری نسب
....✿ زمان : سه شنبه ۲۶ اردیبهشت
....✿ ساعت: ۱۶
....✿ مکان : مسجد حجتی تاکستان
🏴ستاد بزرگداشت شهادت امام صادق (ع) شهرستان تاکستان (دارالکرامه)
📣📝کانال #رسانه_بسیج↙️
➥ @bsjghaghazan1
🖤در حاشیه مراسم عزاداری امام جعفر صادق علیه السلام در شهرک یحیی آباد صورت پذیرفت :
دیدار نماینده محترم ولی فقیه در استان و امام جمعه قزوین ،حضرت آیت الله عابدینی و هیئت همراه با خانواده شهید صفر محمدی
📝کانال #رسانه_بسیج↙️
➥ @bsjghaghazan1
هدایت شده از صندوق ذخیره بسیجیان _ قزوین
با سلام و احترام تسلیت عرض می نمایم شهادت امام جعفر صادق علیه السلام را خدمت اعضاء ی محترم صندوق ذخیره بسیجیان از تاریخ 1402/02/26 قیمت های جدید در سامانه سحاب اعمال شده ومی توانید در قسمت بیمه (سرمد) رو ثبت کنید.
هدایت شده از صندوق ذخیره بسیجیان _ قزوین
🔦چند نکته پیرامون بیمه تکمیلی ۱۴۰۲
1️⃣ شرکت بیمه تکمیلی صندوق ذخیره بسیجیان در سال ۱۴۰۲،شرکت سرمد می باشد.
2️⃣ ثبت بیمه جهت خانوار (همسر و فرزند) الزامی است.
3️⃣ طرح انتخاب شده برای عضو اصلی و خانوار یکسان بوده و امکان ثبت طرح متفاوت در یک خانوار نیست.
4️⃣ هزینه بیمه تکمیلی به ازای هر نفر برای یکسال می باشد.
5️⃣ اعضایی که بیمه تکمیلی کوثر ثبت کردند و اعتبار بیمه ایشان به پایان نرسیده هم می توانند بیمه تکمیلی سرمد را برای خود و خانوار ثبت و استفاده نمایند.
6️⃣ در بیمه تکمیلی ۱۴۰۲ صندوق ذخیره بسیجیان ۴ طرح با تعهدات متنوع ارائه شده که در هر طرح، بیمه درمان عمر و آتش سوزی ارائه شده است.
7️⃣ اعضایی که بیمه خود را تا ۲۵ ماه ثبت کرده، الزام خانوار را رعایت کرده و مدارک ثبت شده در سامانه ایشان به طور کامل تأیید شده باشند، از اول ماه بیمه بوده و از نیمه ماه بعد نیز در مراکز طرف قرارداد شرکت سرمد میتوانند به طور آنلاین از خدمات درمان استفاده نمایند.
8️⃣درهنگام انتخاب طرح بیمه دقت کافی داشته باشید،امکان تغییربیمه بعد از پرداخت وجود ندارد
9️⃣لازمه ثبت بیمه تکمیلی،بارگذاری مدارک هویتی درسامانه وپرداخت حق عضویت سالانه صندوق میباشد
🔟بیمه تکمیلی،همراه با بیمه عمر و حوادث و بیمه آتش سوزی ارائه می شود
1️⃣1️⃣استفاده بیمه برای بیماریهای مزمن، دوره انتظار۳ماه دارد(در دستورالعمل ها توضیحات کامل هست.)
زایمان و دندانپزشکی مدت انتظار ندارد.
🔸هزینه طرح یک هر نفر سالیانه2/675/800 تومان
🔸هزینه طرح دو هر نفر سالیانه 2/114/800 تومان
🔸هزینه طرح سه هر نفر سالیانه 905/600 تومان
🔸هزینه طرح چهار هر نفر سالیانه 881/600 تومان
صندوق ذخیره بسیجیان استان قزوین
کانال ایتا:
https://eitaa.com/Szbasijian_qazvin
کانال سروش:
http://splus.ir/szbasijian_qazvin