ابرتوهم پیشبینیکنندگان ابرتورم
گروه اقتصادی: پس از اصلاح ارز ترجیحی شاهد تورم ماهانه ۱۲درصدی در خرداد بودیم؛ در حالی که با تحلیلهای مختلفی از جمله پیشبینی ابرتورم مواجه بودیم. در نهایت اما پس از چند ماه مشخص شد حالا تورم اقلام خوراکی به عنوان کالاهای هدف این سیاست کاهشی شده است. این نشان میدهد با بازگشت رقابت و به صرفه شدن تولید شاهد کاهش قیمت کالاهای خوراکی هستیم. به گزارش «وطنامروز»، تورم خوراکیها و آشامیدنیها در آذرماه منفی شد. تازهترین دادههای مرکز آمار نشان میدهد میانگین قیمت سبد خوراکیها و آشامیدنیهای مورد مصرف در خانوارهای ایرانی در آذر امسال نسبت به آبان یکدهم درصد کاهش یافت. دلیل این نزول عمدتا ناشی از کاهش قیمت گوشت مرغ، میوه و خشکبار بوده است. روند کاهش یکماهه شاخص تورم خوراکیها و آشامیدنیها در صورت استمرار در ماههای باقیمانده سال میتواند زمینهساز کاهش نرخ تورم باشد؛ مشروط بر اینکه نرخ تورم گروه کالاهای غیرخوراکی و خدمات هم روندی مشابه را تجربه کند. * تورم خوراکیها طبق این گزارش، در آذر امسال نرخ تورم نقطهای گروه عمده «خوراکیها، آشامیدنیها و دخانیات» با کاهش 2.4 واحد درصدی به 65.3 درصد رسید. مرکز آمار میگوید: شاخص تورم ماهانه در آذر با 0.2 درصد کاهش به 1.9 واحد درصد رسید. شاخص تورم ماهانه گروه کالاهای خوراکی و آشامیدنی به اضافه دخانیات ثابت ماند که با حذف تغییرات قیمت دخانیات، نرخ تورم ماهانه خوراکیها و آشامیدنیها منفی شد. بر اساس اعلام این نهاد آماری، بیشترین افزایش قیمت در گروه خوراکیها و آشامیدنیها ناشی از تغییر قیمت پیاز و کدو سبز و البته نوشیدنیها بوده اما در مقابل مصرفکنندگان شاهد ارزانتر شدن قیمت گوشت مرغ و میوه و خشکبار بودهاند. * موتور روشن تورم در بازار دارو و خودرو به گزارش مرکز آمار، در آذر امسال نرخ تورم نقطهای گروه «کالاهای غیرخوراکی و خدمات» با افزایش 2 واحد درصدی، عدد 38.9 درصد را ثبت کرد. شاخص تورم ماهانه کالاهای غیرخوراکی و خدمات در آذر رشد 3.3 واحد درصدی را ثبت کرد. در گروه کالاهای غیرخوراکیها هم افزایش قیمت خودرو باعث رشد تورم شده است. افزایش 8.8 درصدی هزینههای بهداشت و درمان در یک ماه، با ضریب اهمیت 7.19 درصد، در سبد تورم خانوارهای ایرانی و تورم ماهانه 4.9 درصدی گروه حملونقل، عمدتا به دلیل افزایش قیمت خودرو، شیرینی منفی شدن تورم خوراکیها با ضریب اهمیت 38.48 درصدی را تلخ کرد. بالا رفتن هزینههای درمان و عمدتا جهش قیمت دارو و همچنین خودرو در آذر باعث شد هم نرخ تورم نقطه به نقطه و هم تورم سالانه روند صعودی را تجربه کنند. * روایت مرکز آمار از تورم سالانه و نقطهای مرکز آمار اعلام کرد: نرخ تورم سالانه آذر ١٤٠١ برای خانوارهای ایرانی به ٤٥ درصد رسیده که نسبت به آبان یکواحد درصد رشد کرد. نرخ تورم نقطهای هم در آذر به 48.5 درصد رسید که در مقایسه با آبان 0.4 درصد افزایش داشته است. نرخ تورم نقطه به نقطه از 35.2 درصد در آذر1400 با روند افزایشی به 54 درصد در تیر امسال رسید و پس از آن روند کاهشی را تجربه کرد و به 48.1 درصد در آبان رسید. نرخ تورم سالانه هم که از 43.4 درصد در آذر سال گذشته به 38.7 درصد در اردیبهشت کاهش یافته بود، در ماههای پس از آن روند صعودی را تجربه کرده و در آذر امسال به 45 درصد رسیده است. به گزارش مرکز آمار، بالاترین نرخ تورم را کمدرآمدها (دهک اول) به میزان 51.7 درصد و کمترین فشار تورم را دهک دهم (ثروتمندترها) با 42.5 درصد تحمل کردهاند. شکاف نرخ تورم بین دهکها در آذر امسال به 9.2 درصد رسیده است. تورم در گروههای کالایی گزارش مرکز آمار از تغییرات ماهانه نرخ تورم آذر نشان میدهد میزان رشد ماهانه تورم گروه کالاهای بادوام 6.2 درصد، کالاهای بیدوام 1.1 درصد و کالاهای کمدوام 2.3 درصد، شاخص تورم ماهانه اجارهبها 2.8 درصد، خدمات 2درصد و خوراکیهای تازه 1- درصد و سایر خوراکیها 0.9 درصد بوده است. *** مخالفان حذف ارز ترجیحی چه میگفتند؟ احمد توکلی از اصلیترین مخالفان پایان دادن به رانت ارز ترجیحی بود. وی پیشتر در دهه 90 هم جزو مخالفان هدفمندی یارانهها بود. توکلی در این باره گفته بود: «تصمیم دولت برای کنار گذاشتن ارز 4200 برای واردات کالاهای اساسی جز گندم، دارو و تجهیزات پزشکی به ترتیبی که قرار است انجام شود، تبعات سنگینی دارد که ممکن است بحران بر بحران اقتصادی بیفزاید». از دیگر کارشناسان اقتصادی مخالف حذف ارز ترجیحی که از گزاره ابرتورم نیز در این باره استفاده کرده بود میتوان به راغفر اشاره کرد. حسین راغفر گفته: «تورم لجامگسیخته یا ابرتورم به تورم بالای 10 درصد در ماه گفته میشود و متاسفانه ما به طور ماهانه ۱۲ درصد تورم داریم که در برخی اقلام نیز به ۲۵ درصد میرسد و نشان میدهد ما قطعا با ابرتورم مواجه هستیم.
♦️ حکم اعدام دکتر قره حسنلو توسط یک مقام عالی لغو شد ؟
🔹 اعتماد مدعی شد : دیروز خبری به دست اعتماد رسید مبنی بر اینکه حکم اعدام حمید قرهحسنلو، لغو شده است.
🔹 طبق این خبر ، گفته میشد که یکی از شخصیتهای سیاسی برجسته و قدیمی کشور در نامهای از مقامات عالی نظام درخواست کرده حکم این فرد لغو شود.
✍ اگر قرار به گذشت و یا برخورد سخت است باید شامل حال همه شود ، اگر ایشون کارگر بود باز هم جلوی حکم اعدام گرفته می شد ؟ شخصی رو گرفتند که پیج توئیتر اون فرد 4k دنبال کننده داره ، خوب الان چرا باید سلبریتی ای که چند میلیون دنبال کننده داره شامل مصونیت برخورد مناسب و عادلانه باشه ؟
@irnewsic 🇮🇷 ایران نیوزیک
هدایت شده از Zamani
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
هدایت شده از موکب شهدای قاقازان استان قزوین✅️
تشیع پیکر پاک شهدا امروز ساعت ۴تا ۶در شهرک خورهشت با حضور اهالی مردم خورهشت ۱۴۰۱
هدایت شده از Zamani
هدایت شده از Maryam AFSHAR
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
یا حیدر:
❌این چه جملهی نادرستیست که برخی میگویند اگر #شهدا این روزها و این گرانیها و اختلاس ها را میدیدند ، به جنگ نمیرفتند و جان خود را تقدیم انقلاب نمیکردند؟
👌وقتی شما به حقانیت انقلاب پی برده باشی و بدانی دشمنان زیادی [چه داخلی و چه خارجی] در پی سرنگون کردن آن هستند ، با دیدن چند اختلاس و دیدن گرانی ها پایت نمیلغزد و در بزنگاه ها پشت انقلاب را خالی نمیکنی! اکثر شهدا هم همینگونه بودند و نه از روی #جوّ_زدگی ، بلکه از روی بصیرت و بینش عمیق در جبههها حاضر شدند و از روی آگاهی جان خود را تقدیم نمودند. به وصایای شهدا نگاه کنید!!! اگر شهدا به دنیا بازگردند و[خدای نکرده] همین امروز دوباره جنگ بشود ، یقینا در حمایت از انقلاب کم نخواهند گذاشت!
🧑شهدا که جای خود دارند ، حتی اکثر همین جوانهایی که به ظاهر با اسلام و انقلاب بی گانهاند هم اگر [خدای نکرده] جنگ دیگری بر ما تحمیل گردد ، در خط مقدم دفاع حضور پیدا خواهند کرد! چرا که گاهی میدان جنگ ، حکم بزرگترین #دانشگاه انسان سازی را پیدا میکند و جوانان را با حق و حقیقت آشنا مینماید!
🔻شکاف نسلی و واقعیّت عینی:
دهۀ هشتادیها چه هویّتی دارند؟
🖊 مهدی جمشیدی
۱. از جمله دلایلی که موجب شده برخی از تحلیلگران، معتقد به پدیدآمدن «شکاف نسلی» در جامعۀ ایران باشند و بهطور خاص، «دهۀ هشتادیها» را «دیگریِ ارزشهای اسلامی و انقلابی» قلمداد کنند، «تعمیمدادن» برخی از «نمودهای محدود» و «ظهورهای اقلّی» است. چنانچه جامعه با پیشفرضهای منفی مطالعه شود، «واقعیّتهای نظمستیز» و «عینیّتهای نابهنجار»، بیشتر دیده میشوند و انسان برای اثبات نظرِ پیشینی خویش، در جستجوی هر شاهد و مؤیّدی برمیآید که با آن همخوان است. ازاینرو، حتّی واقعیّتهای «تنگدامنه» و «ناچیز» نیز معیار قضاوت قرار میگیرند و برداشتی صورتبندی میشود که در آن، «اقلّیّتهای آسیبدیده»، نمایانگر وضعِ اکثری در جامعه معرفی میشوند. این در حالی است که در همۀ جامعهها، «ریزشهای حداقلی» و «سقوطهای موردی» وجود دارد و اینگونه نیست که همگان، منطبق با هنجارهای رسمی باشند. اگر به «بُرشهای گزینشی» از نوجوانان و جوانان بسنده نشود و «تصویر کلّی» و «برداشت فراگیر» از آنها شکل بگیرد، مشخص خواهد شد که داوریهای منفی، بیانگر واقعیّت نیست و این اقلّیّتِ مطلق امّا پُرجلوه، «اکثریّت» نیستند.
۲. اشکال دیگر این تحلیلها، «ظاهربسندگی» است؛ به این معنی که ظواهر خاصی، متضاد با «ایدئولوژیِ انقلابی» انگاشته میشوند و آنگاه همۀ کسانیکه چنین ظاهری را برگزیدهاند، نامؤمن و غیرانقلابی شمرده میشوند. این در حالی است که بارها مشاهده کردهایم که نوجوانان و جوانانی با ظواهری که از نظر فرهنگ اسلامی و انقلابی، چندان پسندیده نیستند، خویش را در امتداد تفکّر انقلابی تعریف میکنند و سرسختانه، نسبت به ایدئولوژیِ انقلابی، اظهار وفاداری میکنند. این امر به آن معنی است که «تفاوت ظاهری»، معیار کاملی بر داوری نیست، بلکه گاه، رهزن و غلطانداز است. همچنانکه همۀ معتقدان به ایدئولوژیِ انقلابی از نظر باطنی، «یکسان» و «در نقطۀ کمال» نیستند، از نظر ظاهری نیز چنین وضعی وجود دارد. این وضع نشاندهندۀ وجود «ترکیبهای متناقض» در زندگی انسانها هستند؛ زندگی انسان، «حالت پیوستاری» دارد و انتخابهای انسان در «مراتب مختلف» قرار میگیرند.
۳. در امتداد بند پیشین باید افزود که حتّی درجاتی از «انتقاد فرهنگی» و «اعتراض سیاسی» نیز به معنی «مخالفت با ایدئولوژیِ انقلابی» نیست، چنانکه حتّی اصیلترین و جدّیترین نیروهای انقلابی نیز چنین ناخشنودیها یا ناسازگاریهایی دارند و از برخی جهتگیریها یا انتخابها، «انتقاد صریح» میکنند و «بیان تند» دارند. در میان نوجوانان و جوانان نیز کسانی هستند که به برخی از لایههای حاکمیّت، نقد دارند و زبان به اعتراض و چالشگری میگشایند، امّا این رفتارها به معنی عبور آنها از ایدئولوژیِ انقلابی و تبدیلشدنشان به دیگری نیست. شخصیّت بسیاری از آنها، حاصل ترکیبی از همین «حمایتها» و «مخالفتها» است و چنین نیست که «یکدستیِ مطلق» بر هویّت آنها حاکم باشد. این در حالی است که برخی تحلیلگران اجتماعی، به صرف اینکه کسانی نسبت به یک سیاست و جهتگیری مخالفت دارند و فریاد اعتراض برمیآورند، آنها را از دامنۀ انقلاب خارج میدانند و میگویند جامعه از ایدئولوژیِ انقلابی عبور کرده است.
۴. از سوی دیگر، برخی رفتارها و انتخابهای نوجوانان و جوانان نیز «مقطعی» و «موسمی» هستند و نباید آنها را «گزینش نهایی» و «نظر تثبیتشده» قلمداد کرد. این وضع از غلبۀ «هیجان» و «احساس» برمیخیزد؛ چنانکه با «گذر زمان» و «روشنگری»، گرایش آنها دگرگون میشود. ازاینرو، نباید این «وضع شناور» و «حالت متغیّر» را اصل و ثابت انگاشت و از آن چرخشهای فرهنگیِ «پایدار» و «نهاییشده» را نتیجه گرفت. اینچنین تغییرها و نوسانهایی در همۀ جامعهها و در میان بسیاری از طبقات اجتماعی وجود دارند و باید از طریق مطالعات طولی، «تداوم» یا «تغییر» وضع را سنجش کرد. پس هر آنچه که امروز هست، به طور ضروری و حتمی، فردا نیست و انتخابهای کنونی، به معنی «امتناع تجدیدنظر» نیستند. ذائقۀ فرهنگی، در حال «شدن» و «صیرورت» است و در عین حال، برخی «افتوخیزها» و «فرازونشیبها» را تجربه میکند.
۵. نقص مهم دیگر، «آرمانشهرانگاریِ گذشته» است؛ چنانکه برخی تحلیلگران اجتماعی، «روایتهای مطلق» از دهۀ شصت دارند و تصوّر میکنند که جامعه در آن زمان، «تهی از عیب» و «دورافتادۀ از خطا» بوده و «زاویه» و «فاصله»ای در میان نبوده است. مطالعۀ تاریخ فرهنگیِ دهۀ شصت نشان میدهد که گذشته، آنچنان هم «طلا» نبوده است، همانطور که امروز نیز «مس» نیست. نباید به بهانۀ ناگفتۀ تخریب و ملامتِ امروز، دربارۀ گذشته، «مبالغه» کرد تا در نهایت، جمعبندی این شود که گرفتار «شیب نزولی» در عرصۀ هویّت فرهنگی و ارزشی شدهایم.