هدایت شده از جهادگران دانشجویی خراسان شمالی
📸 #ببینید |• اردوی جهــــادی نــوروز 1403🌱🌸
❇️ كارزار فرهنگی از كارزار نظامی اگر مهمتر نباشد و اگر خطرناكتر نباشد، كمتر نیست./مقام معظم رهبری
➕کار گروه فرهنگی
🔹منطقه غلامان
#عهد_خدمت
•قرارگاه جهادی دانشجویی
شهید آرمان علی وردی
▫️جهادگران دانشجویی خراسان شمالی
@jahadgaran_bso_nkh |•••
6.82M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎥 ببینید | دعایی که رهبر معظم انقلاب در انتهای دیدار با دانشجویان به درگاه پروردگار عرضه داشتند...
🇮🇷@bso_nkh
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔸️رژیم خبیث اشتباه کرد و باید تنبیه شود و تنبیه خواهد شد
🔹️خطبه دوم نماز عید سعید فطر توسط حضرت آیتالله خامنهای
🔹 #جشن_بندگی
🇮🇷@bso_nkh
1_10729234659.pdf
1.73M
🔶 هر آنچه درباره فلسطین باید بدانیم
🔹 منابع و دانستنیهای لازم برای فعالان فرهنگی و کسانی که میخواهند عمیق تر درباره جنگ فلسطین و رژیم اشغالگر قدس بدانند
#طوفان_الاقصی
#فلسطین
#هسته_بینالملل_بسیج_دانشجویی
🇮🇷@bso_nkh
🔆 آنچه من را به این برنامه (#طرح_ولایت) دلبسته و معتقد میکند، این است که در اینجا آمیزهای از علم و ایمان، تفکر و عاطفه مشاهده میشود.
✍️ حضرت امام خامنهای
💠 بیست و نهمین دوره دانشجویی
طرح ولایت (آموزش مبانی اندیشه اسلامی)
📌زمان و مکان برگزاری دوره:
تابستان 1403 _ مشهد مقدس
🌐 ثبتنام در تارنمای www.tvelayat.ir
📅 پایان موعد ثبت نام:
۲۰ اردیبهشت
🔗 کسب اطلاعات بیشتر:
🆔 @tvelayat_ir
🇮🇷@bso_nkh
#یادداشت_اساتید
📝 بخوانید | پای درس جامعنگری در خانه پدری
1⃣ اگر بخواهیم یک نخ تسبیح برای تحلیل محتوای جلسه پرشور و خاطرهانگیز و البته عمیق دیدار دانشجویی 27 رمضان 1403 با رهبر انقلاب درنظر بگیریم، آن نکته همهجانبه دیدن موضوعات مختلف در رسیدن به تحلیل درست است.
🔸برای یک تحلیل دقیق سهمرحله را برشمردهاند؛ اول توصیف، دوم تبیین و سوم تجویز.
✅ طبیعتا هرقدر در مرحله توصیف یک پدیده بتوان جامعتر و دقیقتر همه جوانب را دید و بهجای نگاه میکروسکوپی نگاه ماکروسکوپی داشت در تحلیل میتوان دقیقتر عمل کرد.
👈 این نگاه هم در تحلیل وضع کنونی، هم در تحلیل «دستاوردهای انقلاب اسلامی» و هم در تحلیل «دقایق گفتمانی» آن مثل عدالت، آزادی و... موضوعیت دارد.
2⃣ ترک نکردن نگاه تاریخی به رویدادها و غرق نشدن در اکنونزدگی شاخص دوم تحلیل دقیق است.
📍در توصیف وضع موجود دیدن فرآیندها و مبدا و معاد مهم است، یعنی باید بدانیم از چه وضعی آمدهایم و آرمانها چه بوده است.
📚 با داشتن نگاه تاریخی است که میتوان بین امر آرمانی و امر واقعی جمع زد.
📌داشتن چنین نگاهی میتواند سویههای انتقادی فهم از وضع موجود را دقیقتر و موجهتر کند.
3⃣ همانجایی را که هستید مرکز عالم قرار دهید.
✓ این گزاره علاوهبر آنکه پشتوانه دینی محکمی دارد، یک شاهکار مدیریتی و روانشناسی است.
▫️عمل به این گزاره یعنی افزایش تمرکز و انگیزه و همافزایی نیرو روی یک نقطه که منتج به توانافزایی و بازدهی بیشتر میشود.
🔸اولویت اول تشکلها دانشگاه است.
¶ ذیل این گزاره باید فهم شود امروز دانشگاه هم از بعد کیفی و هم از بعد کمی دارای اهمیت فراوان است.
👈 «تمرکز روی دانشگاه» با کاربست نظریه دومرحلهای میتواند منشأ اثر مهم اجتماعی در کل جامعه باشد.
✓ اثربخشی روی نخبگان و ساخت گفتمان، ساخت تحلیلی جامعه را هم تغییر میدهد.
4⃣خودانتقادی درس مهمی بود که رهبر انقلاب به همه ما یادآوری کردند.
¶ نقد یکسویه در عصر دوسویه شدن ارتباطات و روابط انسانی فهمی ارتجاعی از کنشگری است.
🔸نقد یک حق است و نقدپذیر بودن یک تکلیف.
👈این دو مکمل همدیگرند و بهطور متناوب هم را بازتولید میکنند.
▫️تعطیل کردن یکی به همان اندازه دیگری را هم از موضوعیت میاندازد.
✓ دعوت به خودانتقادی در خانه پدری مطمئنا خاطر هیچ دانشجوی انقلابیای را مکدر نمیکند.
5⃣بیافق بودن سبب روزمرگی و فرسایش آرمانها میشود.
🔸تبیین دو آرمان «اداره کشور به شیوه اسلامی» و ارائه یک الگو به مردم جهان» برای اداره خوب یک کشور، افقگشایی برای جریان دانشجویی و در نگاه کلانتر برای هسته پیشران حرکت کشور است که غرق در روزمرگیها نشوند.
🔸افق داشتن از یکسو هم جلوی انفعال را میگیرد و هم جلوی تند شدن را.
6⃣ لازمه حرکت موثر در دانشگاه ؛ غیر از داشتن افق و تمرکز روی دانشگاه «بالا بردن توان کنشگری» است.
¶ بهینه کردن این توان با «داشتن نظریه و ایده»، «بالا بردن توان اجتماعی و بدنه تشکیلاتی» و «عمق دادن به مبانی معرفتی» است.
✓ بدون عمق معرفتی طبیعتاً نه ایدهای شکل میگیرد و نه توان اجتماعیای اگر وجود داشته باشد.
❗️نداشتن عمق معرفتی و کنشگری صرف منجر به انحراف میشود و نداشتن کنش موثر با بدنه اجتماعی خوب هم منتج به انفعال خواهد شد.
7⃣ پیگیری عدالت بهعنوان یک آرمان اصلی در انقلاب اسلامی پرشورتر از هر زمان دیگری انجام میشود.
¶ اما باید درخصوص مفهوم عدالت و مختصات آن بحثی جدی کرد.
🔸«عدالتخواهی با اخلاقمداری تنافری ندارد.»
▪️مرز بین عدالتخواه بودن و آبروبری مشخص است.
👈 آن کسی که برای پیشبرد یک «هدف سیاسی» موضوع عدالت را در یک «کنش غیراخلاقی» فروکاست میکند، مهمترین ضربه را به عدالت میزند.
✍ حجتالاسلام والمسلمین مصطفی رستمی، مسئول نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاهها
🇮🇷@bso_nkh
#یادداشت_دانشجویی
📝 بخوانید | وارونه شیپور نزنیم...
🔺چند نکته در باب کمرنگ شدن اثرگذاری تشکلهای دانشجویی بر محیط دانشگاه
🔸کار دانشجویی بی شباهت به رسالت انبیاء نیست. دانشجویی که خود را پرچمدار انقلابی میداند که حامل مفاهیم توحیدی است و حول ارزش هایی چون عدالت، آزادی، معنویت، استقلال و... کنشگری می کند، در واقع مانند انبیاء مردم را به کمال فرا میخواند.
🔹انبیاء، ائمه (صلوات الله علیهم اجمعین) و صلحا هیچگاه دعوت را بیرون از جغرافیای زندگی و محل کار خود شروع نکردند و آنگاه که پیروان جهانی پیدا کردند، هیچگاه از محیط جغرافیایی پیرامونی خود غافل نشدند.
نه پیامبر (ص) بی مدینه رسالتش جهانی شد و نه امام (ره) بدون حوزه علمیه انقلاب نبوی را پس از ۱۴ قرن روحی دوباره بخشید.
🔸کدام دعوت کننده به حق را میشناسید بدون اثرگذاری به محیط پیرامونی خود توانسته باشد در بین آحاد جامعه تحول ایجاد کند؟
🔹وقتی با دانشجو و استادی که ساعتها با آنها زیست مشترک داریم نمیتوانیم دیالوگ برقرار کرده و به مفاهمه برسیم، چگونه میتوانیم سایر اقشار مردم را بر سر عدالت و آزادی با خود همراه کنیم؟
🔸ممکن است گفته شود که نسل تغییر کرده و ارزشهای دینی در بین دانشجویان کم رنگ شده و تبلیغ دشمن کار را برای ما سخت کرده است.
بسیار خوب پس نباید دیگر موقع انتخاباتها و رویدادهای بزرگ سر چهارراه برویم و تریبون آزاد برگزار کنیم و مردم را به عمل صالح مد نظرمان دعوت کنیم. مگر مردم کف خیابان چیزی متفاوت از دانشگاهیان هستند؟
🔹متاسفانه در سال های اخیر به دلیل تعطیلیِ دانشگاهها که ناشی از ویروس کرونا و ذهنیت غلط عدم امکان هدایت دانشجویان بود، محیط دانشگاه را به جریان دگراندیش سپرده و در بزنگاه های مهم تمرکز فعالیت را بر بیرون دانشگاه میگذاریم.
🔸حتی در رخدادهایی مثل ۱۶ آذر و انتخابات هم اگر در دانشگاه برنامه برگزار میکنیم و مسئولان دولتی و حکومتی و نامزدهای انتخاباتی را به دانشگاه دعوت میکنیم، تمرکز اصلیمان بر نقد و حساب کشی از کارگزاران است تا تاثیر بر محیط دانشجویی، یعنی برگزاری برنامه در دانشگاه زمانی اصالت دارد که مقابلمان مسئولی روی صندلی بنشیند و نقد بشود و برود و فیلم آن در فضای مجازی وایرال شود!
🔹مشخصا تاثیرگذاری بر محیط دانشگاه و دعوت به مفاهیم بنیادین و ارزش های اساسی در قالبهای گفتگو محوری چون کرسی های آزاد اندیشی، برگزاری جلسات مناظره دانشجویی و گفتگو محور، انتشار نشریات دانشجویی، استفاده از فضاهایی همچون بُردهای دانشگاهی و ظرفیتهای فضای مجازی اتفاق میافتد.
🔸فعالان تشکلها خود بهتر میدانند برگزاری مناظره، کرسی آزاد اندیشی، نشریات و بردهای دانشجویی در چه وضعیت بغرنجی قرار دارد و هنوز وضعیت به سالهای قبل از کرونا برنگشته است. در طوفان الاقصی، ۱۶ آذر و انتخابات مجموعا چقدر از ظرفیتهای گفتگو محور در دانشگاهها استفاده شد؟
🔹اصلا چقدر حرکت نمادین در دانشگاه انجام دادیم؟! به جز شبیه سازی ماجرای بیمارستان المعمدانی در یکی از دانشگاهها تقریبا کار نمادین دیگری در یکسال گذشته به ذهن نمی رسد. بماند که در عصر هنر و رسانه تقریبا خشابمان خالیست!
🔸در حالی که جریان برانداز حتی از ظرفیت تخته وایت برد و شاخه های درختهای دانشگاه هم در جریان زن زندگی آزادی و پس از آن برای تولید پیام و انجام حرکتهای نمادین استفاد کرده و می کند.
۱۶ آذر و انتخابات امسال را با حضور مسئولان در دانشگاه خودمان پر کردیم و دولت را به سیاست زدایی از دانشگاه متهم نمودیم.
🔹اما خودمان هم خواسته یا ناخواسته به سیاست زدایی از دانشگاه کمک کردیم.
از بازگشت امر سیاسی به دانشگاه صحبت کردیم، ولی جلسات گفتگو محورمان را به استدیوهای خبرگزاری ها و محافل کافه ای مانند خانه اندیشه ورزان و هر ظرفیت بیرون دانشگاهی منتقل کردیم و از بیرون دانشگاه داد می زنیم که دارند دانشجو را غیر سیاسی می کنند!
🔸القصه تشکل دانشجویی صرفا گروه چریک مبارز نیست که پشت درب بسته تشکل برای اصلاح دولت و کارگزارانش نسخه بپیچد اما توان اثرگذاری بر محیط دانشگاه را نداشته باشد یا اصلا آن را رسالتش نداند!
📌پی نوشت: رد نمی کنم مسئولان دانشگاهی از رئیس و معاون و فلان روحانی مسئول تا موانع بیرون دانشگاه گاها با کج فهمی و مانع تراشی، تاثیرگذاری تشکلهای را بر دانشگاه با اختلال روبه رو می کنند. لیکن اثرگذاری بر محیط دانشگاهی را نسبت به قبل با همین دانشگاه و مسئولینش اگر مقایسه کنیم میبینیم تذکر رهبری به جاست.
کسی با نقد مسئولان و فعالیت برون دانشگاهی مخالف نیست. خطر اصلی انتقال مرجعیت آزاد اندیشی از درون به بیرون دانشگاه است.
✍ وحید شورابی، مسئول سابق شورای هماهنگی بسیج دانشجویی دانشگاههای آزاد
🇮🇷@bso_nkh