eitaa logo
اندیشه برتر
13.1هزار دنبال‌کننده
13.2هزار عکس
6.1هزار ویدیو
32 فایل
مفتخریم که همراه شما هستیم ❤️ کارشناسان ما در زمینه احکام، اعتقادات، ادیان، مشاوره خانواده و... پاسخگوی سوالات هستند. کانال های دیگر ما: @ahkamdin @pasdar_eshgh شناسه دریافت سوال: @pasokhgo313 ✅ ارتباط با ادمین: @ahkam1375
مشاهده در ایتا
دانلود
💠فوائد روزه از دیدگاه دانشمندان 💢یکی از را‌ه‌های شناخت حقانیت یک دین، آگاهی از دستورات آن و تطابقش با علم است، به گونه‌ای که اگر آموزه‌های دینی که مربوط به چند صد سال پیش است، در زمان کنونی با علم هم‌خوانی داشته باشد، می‌توان مدعی شد که این دین بهره‌ای از حقانیت برده است، با توجه به این نکته، زمانی که به دستورات اسلام توجه می‌کنیم، به درستی خیلی از آموزه‌های اسلام پی می‌بریم که در ادامه به یکی از آن‌ها اشاره می‌کنیم. 👈یکی از آموزه‌های اسلام که بعد از هزار و چهارصد سال، علم پزشکی به مفید بودن آن پی برده است، مسأله روزه‌داری است، این دستور اسلام فلسفه‌های متعددی دارد که یکی از آن‌ها موضوع سلامت بدن است، آن‌چنان که پیامبر اکرم(صلی‌الله‌علیه‌وآله) می‌فرماید: روزه بگیرد تا سالم بمانید[1] و اکنون در دوران معاصر، علم پزشکی به این نکته دست یافته است، که روزه داری و امساک یکی راه‌کارهای مفید در بهبود بیماری‌هاست که در ادامه به برخی از آن‌ها اشاره می‌کنیم. 1⃣. «الكسى سوفورين» دانشمند روسى در كتاب خود مى‌نويسد: «درمان از طريق روزه فائده ويژه‌اى براى درمان كم خونى، ضعف روده‌ها، التهاب بسيط و مزمن، دمل‌هاى خارجى و داخلى، سل، اسكليروز، روماتيسم، نقرس، استسقاء، نوارستنى، عرق النساء، خراز (ريختگى پوست)، بيماری‌هاى چشم، مرض قند، بيماری‌هاى جلدى، بيماری‌هاى كليه، كبد و بيماری‌هاى ديگر دارد. معالجه از طريق امساك اختصاص به بيماری‌هاى فوق ندارد، بلكه بيماری‌هائى كه مربوط به اصول جسم انسان است و با سلول‌هاى جسم آميخته شده همانند: سرطان سفليس، سل و طاعون را نيز شفا مى‌بخشد».[2] 2⃣. محققین در تحقیقاتی اذعان کرده‌اند که پژوهش‌ها نشان داده است که روزه‌داری طول عمر انسان‌ها و پستان‌داران را افزایش می‌دهد و نه تنها باعث افزایش طول عمر می‌شود، بلکه اختلالات مربوط به افزایش سن را نیز کاهش می‌دهد، حتی اگر شخص روزه‌دار کالری رژیم خود را کم نکند.[3] 👈این در حالی است که تحقیقات دانشگاه فلوریدا، علت این طول عمر را این‌گونه بازگو می‌کند: «روزه‌داری باعث افزایش ژن SIRT 3 در بدن می‌شود که این ژن طول عمر انسان را بالا می‌برد».[4] 3⃣. یکی دیگر از آثار جسمانی روزه که دانشمندان به آن پی برده‌اند، این است که روزه می‌تواند دیابت را از بین ببرد.[5] در تحقیقات دیگر که در سال 2017 توسط دانشگاه کلمبیا انجام شده است، به این نتیجه رسیده‌اند که روزه‌ بیماریی هم‌چون دیابت و سرطان و بیماری قلبی را در افراد مسن کاهش می‌دهد.[6] 📚پی‌نوشت [1]. بحار الأنوار، علامه مجلسی، دار إحياء التراث العربي، بیروت، چاپ 1403 ق، ج59، ص267. [2]. تفسیر نمونه، آیت الله مکارم شیرازی، دار الكتب الاسلاميه، 1374 ه. ش، چاپ سی و دوم، ج 1،ص 632، به نقل از کتاب «روزه روش نوين براى درمان بيماری‌ها»، ص65. [3]. https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC2884086/ [4]. http://yon.ir/rutN9 [5]. http://yon.ir/0ZiiH [6]. http://yon.ir/6U8w6 🆔 @kalamema
💢اعتراف صحابه به منزلت و جایگاه مولا متقیان امام علی(علیه‌السلام) 👈خلیفه دوم: داناترین ما به قضاوت، علی بود. #امام_شناسی #امام_علی #صحابه #عمر 🆔 @kalamema
💠اعتراف اندیشمندان غربی به فایده‌های روزه 💢شاید بارها با این سوال روبه رو شده‌اید که از کجا می‌توان به حقانیت یک دین پی برد، مخصوصاً در دوران کنونی که وسایل ارتباطی بسیار زیاد شده است و هر کسی مدعی است که آیین و شریعت او برحق بوده و راه او همان صراط مستقیم است؟ در پاسخ به این سوال این گونه می‌توان گفت که بررسی آموزه‌ها و دستورات یک دین، می‌تواند راه‌کار مناسبی در جهت شناخت حقانیت آن آیین باشد و این‌که آن دستورات تا چه اندازه با علم روز هم‌خوانی دارد یا خیر، در ادامه به بررسی یکی از دستورات دین اسلام می‌پردازیم که بعد از هزار و چهارصد سال مورد توجه دنیا قرار گرفته است. 1⃣. یکی از دستورات اسلام روزه‌داری است که در دوران معاصر مورد توجه پزشکان و دانشمندان غربی قرار گرفته است، به گونه‌ای که مجلـه معتبر «هافینگتون پست» در تحلیلی در مورد ماه رمضان و روزه‌داری چنین می‌نویسد: «رمضان، ماه مقدس در اسلام، من قویا معتقد هستم که نباید تنها مسلمان‌ها به روزه داری در این روزها از طلوع آفتاب تا غروب آفتاب توجه کنند و علتش این است که ماه رمضان یک زمان مناسب برای استراحت دادن به دستگاه گوارشی است که در حال سازوکار متابولیسمی غذا است، دوره روزه داری میزان قند خون و سطح کلسترول خون رو کاهش می‌دهد و قطعا یک شانس برای رو فرم قرار دادن بدنتان است، همچنین در مدت هفته اول شما از اینکه در واقع چقدر غذای کمی برای سیر شدن لازم دارید شگفت زده خواهید شد، برای برخی از مردم روزه می‌تواند راه سالم مصرف مواد غذایی باشد.»[1] 2⃣. این اعترافات در حالی است که حتی مجامع علمی دنیا نیز در تلاش هستند، به آثار روزه‌داری در جسم انسان اطلاع پیدا کنند، و آنها را از لحاظ علمی اثبات کنند که به عنوان نمونه می‌توان از تحقیقات دانشگاه ام آی تی نام برد.[2] در این تحقیقات که ابتدا بر روی موش‌ها انجام گرفته و در طی آن سلول‌های بنیادین روده موش‌ها با رژیم روزه دارای مورد بررسی قرار گرفته و به این نتیجه رسیده‌اند که سلول‌های بنیادین این موش‌ها دو برابر ظرفیت باززایی نسبت به موش های بدون روزه بوده است. 👈این تحقیقات از آن جهت اهمیت زیادی دارد که می‌تواند راه‌کاری باشد برای التیام عفونت‌ها، آسیب‌ها و سرطان‌هایی که در روده به وجود می‌آید، همچنین می تواند درمانی باشد برای افراد مسنی که عفونت‌های روده‌ای و سایر اختلالات دستگاه گوارش را دارند. 👈این دانشگاه بعد از تحقیقاتی که در این زمینه داشته است، نتیجه کار خویش را این گونه بازگو می‌کند و می‌گوید: «بسیار واضح است که روزه‌داری تاثیر زیادی بر توانایی کریپت‌های روده داشت تا ارگانوئید بیشتری تولید کند که سلول های بنیادی است.» همچنین این دانشمندان امیدوارند بتوانند با مطالعات دیگری که در این زمینه دارند، به تأثیرات روزه‌داری در باز سازی سلول‌های بنیادین سایر بافت‌های بدن نیز دست پیدا کنند.[3] 🌐پی‌نوشت [1]. yon.ir/YxsET [2]. انستیتو فناوری ماساچوست در آمریکا (ام تی ای) در رده بندی های مختلف، برترین دانشگاه دنیا شناخته شده است. yon.ir/JDl2P [3]. yon.ir/kPR04 🆔 @kalamema
هدایت شده از کمالی نسب .
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
💢 نماینده مسیحی مجلس کانادا روزه می‌گیرد و از سنت خوب روزه داری می‌گوید. ◀️ به نقل از: کانال روشنگری #ماه_رمضان #روزه 🆔 @kalamema
#حدیث روز: 🌺 پیامبراکرم(صلی‌الله‌علیه‌وآله) 🍃 منْ قَرَأَ فِي شَهْرِ رَمَضَانَ آيَةً مِنْ كِتَابِ اللَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ كَانَ كَمَنْ خَتَمَ الْقُرْآنَ فِي غَيْرِهِ مِنَ الشُّهُور 📚بحار الأنوار، ج93، ص341. 🆔 @kalamema
هدایت شده از کمالی نسب .
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📽 بیایم ضرورت حجاب را از یک دیدگاه دیگر ببنیم. 👈از دیدگاه یک دیپلمات که عمر خویش را در سیاست گذرانده است. 🆔 @kalamema
💠تأثیرات روزه در بهبود بیماری‌های لاعلاج 💢یکی از سفارشاتی پیامبر اسلام(صلی‌الله‌علیه‌وآله) به پیروان خویش، موضوع کم خوری و پرهیز از پرخوری است، به گونه‌ای که از ایشان نقل شده است که فرمودند: «از پر کردن شکم بپرهیزید چون موجب تباهی بدن است و بیماری بر جای می گذارد و موجب کسالت نسبت به عبادت می‌شود، و هر کس غذایش کم باشد بدنش سالم و قلبش با صفا گردد و هر کس غذایش زیاد شود بدنش بیمار و قلبش سنگ شود.»[1] در قسمتی از سال این سفارش، رنگ و بوی واجب به خویش می‌گیرد و هر مسلمانی موظف است که یک ماه رمضان را روزه بگیرد و از صبح تا غروب آفتاب از خوردن و آشامیدن امساک کند. ✅تحقیقات دانشمندان نشان داده است که این دستور اسلام، با ادعایی که برای آن مطرح کرده است، هم خوانی دارد یعنی روزه گرفتن سبب صحت و سلامت بدن است. در ادامه به برخی از این تحقیقات اشاره می‌کنیم. 1⃣.در کتاب اسلام علمی‌ترین دین بشریت فوائد روزه را این گونه شمرده است: الف) روزه و آثار آن در خون روزه سبب، کاهش کلسترول توتال و LDL خون (کلسترول مضر) می‌شود و همچنین، HDL خون یا همان کلسترولهای مفید را افزایش می‌دهد و پروتئین بدن بزرگسالان را حفظ می‌کند. ب) روزه و بهبود تخمدان زنان یکی از شایع‌ترین اختلالات درونی زنان، اختلال در غدد درون ریز و نازایی ناشی از عدم تخمک گذاری می‌باشد که پژوهش‌ها نشان داده روزه باعث کاهش نوروهورمون‌های استرسی کورتیزول و نورآدرنالین می‌شود و سبب بهبود این مشکل در زنان می‌شود. ج) روزه و سلامت روان روزه اضطراب، بی‌خوابی و افسردگی را در افراد از بین می‌برد و آرامش روان را به همراه می‌آورد.[2] 2⃣. در تحقیقاتی که در دانشگاه کلمبیا انجام شده است به این نتیجه رسیده‌اند که روزه‌داری خطر ابتلاء به بیماری ام اس را کاهش می‌دهد.[3] 3⃣. در تحقیقاتی دیگری که انجام شده است، دانشمندان به این نتیجه رسیده‌اند که روزه باعث بازسازی سلولهای بنیادی آسیب دیده می‌شود.[4] 4⃣. برخی از دانشمندان نیز معتقدند که روزه‌داری به افراد دیابتی و بیماران قلبی و عروقی کمک می‌کند.[5] 5⃣. در تحقیقاتی دیگری که توسط سازمان زیست و فناوری آمریکا انجام شده این گونه آمده است: «امساک کردن (روزه گرفتن) باعث بهبودی بیماری ها، کاهش استرس اکسید اسیونی همچنین باعث محافظت از عمل‌کرد حافظه و موثر در یادگیری است.»[6] ◼️علم در حالی به آثار و فوائد روزه اعتراف کرده است که برخی از مردم فقط به این بهانه که روزه‌داری سطح آب بدن ایشان را کم می‌کند و برایشان ضرر دارد، روزه نمی‌گیرند، این در حالی است که تحقیقات دانشمندان این ادعا را رد می‌کند، زیرا بنا بر پژوهش‌هایی که انجام شده است، تاکنون هیچ اثر زیان‌باری به بهانه کم شدن آب بدن در اثر روزه اثبات نشده است.[7] 📚پی‌نوشت [1]. بحار الأنوار، علامه مجلسی، دار إحياء التراث العربي، بیروت، 1403 ق،ج63، ص338 [2]. اسلام علمی‌ترین دین بشریت، محمد داود نصیری الحسینی و جمعی از نویسندگان، انتشارات سیمای خورشید،1395،چاپ اول، فصل اول ، بخش روزه. [3]. https://www.sciencedaily.com/releases/2016/05/160526151941.htm [4]. https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC4102383/ [5]. https://www.sciencedaily.com/releases/2013/04/130426115456.htm [6]. http://bit.ly/2IHEZFA [7]. https://go.nature.com/2IMVqk5 🆔 @kalamema
💠در زمانی که غرب با بهداشت بیگانه بود، دین مبین اسلام سفارش به مسواک زدن می‌کرد و اکنون بعد از هزار و چهارصد سال دانشمندان به آثار مفید آن پی برده‌اند . #اسلام #پیامبرشناسی #مسواک #تمدن_غرب 🆔 @kalamema
💢 «بی نظمی» در عالم، دلیلی بر رد خدا!؟ خداناباوران چنین می گویند: «جهان پر از آشفتگی است، میلیاردها سیاره بی مصرف که به درد حیات نمی خورند، وجود دارد. در زمین هم که محل حیات است، هر روز شاهد زلزله و سیل و سونامی و ... هستیم. اکثر خشکی های زمین یخبندان یا خشک است و قابل سکونت نیست. انسان از انواع بیماری ها و ضعف ها رنج می برد. اگر این ها را خالقی طراحی کرده باشد، آیا بهتر از این نمی توانست طراحی کند؟» ✅ در پاسخ باید گفت: 1⃣ .مواردی که به عنوان آشفتگی در جهان ذکر شده است، نظم بزرگ و شگفت انگیز هستی را نفی نمی کند. این که مثلاً بدن انسان دچار بیماری می شود، نافی نظم پیچیده و عجیب بکار رفته در بدن نیست. نظم یاد شده برای اثبات وجود آفریننده کافی است. بنابراین بر فرض درست بودن سخن خداناباوران مبنی بر آشفتگی در هستی، اصل وجود آفریننده دچار چالش نمی شود. این افراد نظم های بی شمار هستی را که دلالت روشنی بر آفریننده خود دارند، نادیده می گیرند و موارد اندکی را که به گمان آن ها آشفتگی در جهان است، دلیل بر رد هستی آفرین قرار می دهند. 2⃣ .می گویند میلیاردها سیاره بی مصرف در جهان وجود دارند. لب این استدلال این است که من فایده ای برای این سیاره ها نمی بینم، پس فایده ای ندارند. ضعف این گونه استدلال روشن است، زیرا ندیدن و ندانستن ما دلیل بر نبودن نیست. علم اندک انسان نسبت به عظمت جهان هستی و روابط حاکم بر اجزای آن بر کسی پوشیده نیست. در این صورت چگونه می توانیم با یقین و اطمینان فایده سیاره ها در این مجموعه را نفی کنیم؟ در ضمن ادعای بی فایده بودن میلیاردها سیاره در جهان، وجود نظم بین آن ها را نفی نمی کند. بر فرض بی فایده بودن این سیاره ها- به زعم خداناباوران- نظم پیچیده حاکم بر این سیارات قابل انکار نیست. اظهار نظرهای دانشمندان نجوم و ستاره شناسی در این باره گویای همین حقیقت است. 3⃣ . منکران خدا می گویند چرا حوادثی مانند زلزله و طوفان و رعد و برق و ... به وجود می‌آید؟ پاسخ این است که این گونه حوادث خود ناشی از نظم موجود در کره زمین است. نظم به این معنا نیست که همیشه یکنواختی در پدیده ها حاکم باشد، بلکه اگر در شرایط معینی، پدیده های متفاوتی به وجود بیاید، نظمی جدید شکل می گیرد. این مطلب را با مثالی بیان می کنیم. اگر بگوییم میوه خاصی در درجه حرارت معینی سالم می ماند و در دمای بیشتر فاسد می شود، فساد این میوه در درجة بالاتر، خود نوعی نظم است. 👈 زلزله، سیل، طوفان و رعد و برق هر کدام در شرایط معینی پیش می‌آیند و دقیقاً تابع همان شرایط اند. ضمن این که این پدیده ها آن گاه که با انسان مقایسه شوند، ممکن است شر محسوب شوند، ولی وقتی با نظم حاکم بر کره زمین سنجیده می شوند، برای ایجاد توازن در آن ضروری اند. به عنوان مثال اگر انرژی های عظیم متراکم در زمین از طریق زلزله یا آتش فشان دفع نشوند، حوادثی به مراتب بدتر از خروج مواد مذاب یا وقوع زلزله رخ داده که اصل حیات در کره زمین را به مخاطره می افکند. و مهم تر این که از نظر دینی چنین حوادثی آثار تربیتی و معرفتی فراوانی برای انسان به همراه دارد؛ مثل این که انسان با آن آزموده می شود و در این حوادث، فقر و نیاز خود به خالق خویش را درک می کند و با تلاش و کوشش برای مقابله با آن خلاقیت ها و استعدادهایش شکوفا می شود. 4⃣ .اما این که بخش هایی از کره زمین به خاطر خشکی و یخبندان غیر قابل سکونت برای انسان است، مطلب درستی است؛ ولیکن همین بخش ها محل زندگی گونه های مختلفی از حیوانات یا گیاهان است. حیات در کره زمین اختصاص به انسان ندارد، بلکه میلیون ها گونه حیوانی و گیاهی نیز در آن سهیم اند. ضمن این که این شرایط تأثیر زیادی در تعادل آب و هوای کره زمین و باقی ماندن در شرایط مناسب برای استمرار حیات دارند. 🆔 @kalamema
#تلخ_خنده 💢تحقیقات دانشمندان از این حکایت دارد که، 👈دین و معنویت باعث کاهش آلزایمر می‌شود. ✅این مطلب را صرفاً برای خدانابوران محترم گذاشتم که هزار بار پاسخ سخنان پوچ خودشان را شنیدند ولی باز هم دوباره آن را تکرار می‌کنند. خوب بابا چیکار کنند به خاطر بی دینی آلزایمر گرفتند. #دین #معنویت #آلزایمر 🆔 @kalamema
نقد و بررسی کتاب های درسی آموزش و پرورش توسط معلمان، اساتید،فرهیختگان و اولیاء دانش آموزان پیام رسان ایتا https://eitaa.com/naghd_kotob سروش https://sapp.ir/naghd_kotob ارسال نقد @modirnaghd
#حدیث روز: 🌺 پیامبر اکرم(صلی‌الله‌علیه‌وآله) 🍃 حسَنٌ مِنِّي وَ أَنَا مِنْهُ أَحَبَّ اللَّهُ مَنْ أَحَبَّهُ الْحَسَن 📚 بحارالانوار،ج403،ص306. 🆔 @kalamema
💠رابطه شفاعت با شهادت بر اعمال ◼️وهابیت برای انکار شفاعت غیر خدا به طرق مختلف شبهاتی را القاء می کند. یکی از شبهاتی که توسط این گروه القاء می شود این است: شفاعت از مردگان با توجه به اینکه تعلقی به این دنیا ندارند و منشأ هیچ اثری در این دنیا نیستند، شرک می باشد و اگر شفاعتی هم باشد برای زندگان است. ✅پاسخ های متعددی به این شبهه داده شده است، ولی ما در پی آنیم که از طریق آیات شهادت و نیز ارتباط آن با اصل شفاعت به این شبهه جواب دهیم و معتقدیم با توجه به آیه 143 بقره یک عده خاصی وجود دارند که شاهد بر مردم هستند و همین افراد، فردای قیامت بر اعمال مردم شهادت می دهند و گروهی از مردم را مورد شفاعت قرار می دهند. 👈قرآن کریم در آیه 86 سوره زخرف می‌فرمايد: «وَ لا يَمْلِكُ الَّذِينَ يَدْعُونَ مِنْ دُونِهِ الشَّفاعَةَ إِلَّا مَنْ شَهِدَ بِالْحَقِّ وَ هُمْ يَعْلَمُونَ [زخرف/ 86] كسانى را كه جز او مى‌خوانند، مالك هيچ گونه شفاعتى نيستند مگر كسانى كه شهادت به حقّ داده‌اند و آنان خود مى‌دانند». این آیه به صراحت می‌گوید: کسی حق شفاعت ندارد، مگر اين‌که يکی از اين دو شرط را داشته باشند، هم اهل شهادت به حق باشند و هم اهل علم به حقايق. 👈علامه طباطبائی(رحمه‌الله‌علیه) نیز ذيل این آيه‌ «وَكَذَلِكَ جَعَلْنَاكُمْ أُمَّةً وَسَطًا لِّتَكُونُواْ شُهَدَاء عَلَى النَّاس [بقره/143]» می‌نویسد: «کسی که می‌خواهد شفيع باشد، بايد شاهد باشد، اين شهادت هم بايد نسبت به ظاهر و باطن باشد، چون در قيامت از باطن ما سوال می‌کنند، بنابراين بايد شاهد همه‌ی اصرار وجودی انسان باشد «شَهِدَ بِالْحَقِّ» (زخرف/86) و شهادتش بايد شهادت بالحق باشد. و دوم اهل علم به همه‌ی حقايق باشد و الا کسی که اهل علم به حقايق نيست حق شفاعت کردن ندارد».[1] 👈لازمه این شهادت این است که آنان بر اعمال و رقتار انسان‌ها آگاهی کامل داشته باشند، چرا که اگر کسی از اعمال شخص دیگر اطلاع نداشته باشد، هرگز نمی‌تواند بر علیه اویا به نفع او شهادت دهد، بدون شک شهادت دادن فرع علم و آگاهی از اعمال است. پس پیامبر اکرم(صلی‌الله‌علیه‌وآله) و عده ای که همراه او هستند و شاهد بر اعمال امت، ناظر اعمال انسان ها و مسلمین هستند، لذا به هیچ وجه رابطه آنان با دنیا قطع نشده و بر دنیا و انسان ها و اعمال انسان ها اشراف داشته و آگاهی کامل دارند. ✳️در نتیجه ادعای وهابیت مبنی بر این‌که رابطه عالم برزخ با دنیا قطع بوده و مردگان نمی‌توانند به دنیا علم داشته و سود و ضرری ندارند، باطل است و قرآن از افرادی نام می‌برد که شاهد و ناطر تمام انسان‌ها بوده و اعمال آن‌ها را نظاره می‌کنند. بنابراین خدای متعال در قرآن هم شفاعت غیر خودش را پذیرفته است و هم حیات برزخی شفیعان را؛ با این تفاوت که این شفاعت به اذن الله می باشد و از نوع شفاعت باطلی که مشرکین برای بتها قائل بودند نیست. 📚پی نوشت [1]. الميزان، طباطبايى، سيد محمد حسين، دفتر انتشارات اسلامى جامعهى مدرسين حوزه علميه قم، 1417 ق، چاپ پنجم، ج1، ص: 32. 🆔 @kalamema
💢 تفاوت حقوق زن و مرد را در این عکس نوشته بخونید. 👈 بعداً خودتان قضاوت کنید که چرا گرایش زنان به اسلام بیشتر است. #زن_در_اسلام #حقوق_زن #زن 🆔 @kalamema
#حدیث روز: 🌺 امام حسن(علیه‌السلام): 🍃 إنَّ اللَّهَ جَعَلَ شَهْرَ رَمَضَانَ مِضْمَاراً لِخَلْقِهِ فَيَسْتَبِقُونَ فِيهِ بِطَاعَتِهِ إِلَى مَرْضَاتِه 📚تحف العقول،ص236 🆔 @kalamema
👇👇👇 ♨️ سوال: 🔰 چرا به امام حسن مجتبی(علیه السلام)،کریم اهل بیت می گویند؟ ✍ پاسخ: ✅ امام حسن(ع) نسبت به دردمندان و تیره‌بختان جامعه بسیار دلسوز بودند و با خرابه‌نشینان دردمند و اقشار مستضعف و کم‌درآمد همراه و همنشین می‌شدند و دردِ دلِ آن‌ها را با جان و دل می‌شنیدند و به آن ترتیب اثر می‌دادند، و در این حرکت انسان ‌دوستانه جز خداوند را مدّنظر نداشتند. هیچ فقیر و مسکینی از در خانه حضرت ناامید برنگشت و حتّی خود ایشان به سراغ فقرا می‌رفتند و آن‌ها را به منزل دعوت می‌کردند و به آن‌ها غذا و لباس می‌دادند.(۱) امام حسن(ع) تمام توان خویش را در راه انجام امور نیک و خداپسندانه به کار می‌گرفت و اموال فراوانی در راه خدا می‌بخشید. مورخان و دانشمندان در شرح حال زندگانی پر افتخار ایشان، بخشش‌های بی‌سابقه و انفاق‌های بسیار بزرگ و بی‌نظیری ثبت کرده‌اند. آن حضرت در طول عمر خود دو بار تمام اموال و دارایی خود را در راه خدا خرج کردند و سه بار نیز ثروت خود را به دو نیم تقسیم کردند و نصف آن را در راه خدا به فقرا بخشیدند.(۲) از ابن شهر آشوب روایت شده که روزی امام حسن(ع) بر جمعی از گدایان گذشت که پاره‌ای چند از نان خشک‌ها را بر روی زمین گذاشته‌اند و می‌خورند، چون نظر ایشان به آن حضرت افتاد از امام دعوت کردند و حضرت از اسب پیاده شدند و فرمودند: «خدا متکبّران را دوست نمی‌دارد» و با ایشان نشستند و از طعام ایشان تناول کردند و سپس از همه گدایان خواستند که برای صرف غذا به خانه حضرت بروند و حضرت با غذاهای خوب از ایشان پذیرایی کرده و به همه آن‌ها لباس‌های مناسب هدیه دادند.(۳) تاریخ از بخشندگی‌های امام حسن(ع) داستان‌های فراوان به یاد دارد، مثلاً روزی عربی به نزد ایشان آمد و درخواست کمک کرد و امام دستور دادند که آنچه موجود است به او بدهند و قریب ده هزار درهم موجود را به آن اعرابی بخشیدند.(۴) روایات تاریخی مربوط به بخشش‌های آن حضرت فراوان است که ذکر تفصیلی آن‌ها مناسب این نوشته نیست، وقتی از خود امام پرسیدند، چرا هرگز سائلی را ناامید بر نمی‌گردانید؟ فرمودند: «من هم سائل درگاه خداوند هستم و می‌خواهم که خدا مرا محروم نسازد و شرم دارم که با چنین امیدی سائلان را ناامید کنم، خداوندی که عنایتش را به من ارزانی می‌دارد، می‌خواهد که من هم به مردم کمک کنم».(۵) به خاطر این بخشندگی‌ها و کارهای نیکی که از سوی امام حسن(ع) در مسیر خیر، احسان و کمک به طبقات درمانده و نیازمند انجام می‌گرفت، آن حضرت را کریم اهل بیت لقب داده اند و با توجه به کرامت‌ها و بخشش‌های کم‌نظیر و گاهی بی‌نظیر آن امام بزرگوار لقب «کریم» برازنده آن حضرت است. *پی‌نوشت‌ها: ۱. زمانی، احمد، حقایق پنهان، نشر دفتر تبلیغات اسلامی، قم، چاپ اوّل، سال ۱۳۷۵، ص ۲۶۸. ۲. قمی، شیخ عباس، منتهی الآمال، انتشارات هجرت، چاپ هشتم، ۱۳۷۴، قم، ج۱، ص ۴۱۷ ـ پیشوایی، مهدی، سیره ی پیشوایان، نشر مؤسسة تحقیقاتی امام صادق، چاپ دوّم، ۱۳۷۴، ص ۹۰. ۳. مجلسی، محمد باقر، جلاء العیون، نشر انتشارات علمیه اسلامیه، ص ۲۴۱. ۴. قمی، شیخ عباس، منتهی الآمال، پیشین، ص ۴۱۸. ۵. قرشی، باقر شریف، زندگانی امام حسن ـ علیه السّلام ـ ، ترجمه ی فخر الدین حجازی، تهران: نشر بعثت، چاپ اوّل، ۱۳۷۶، ص۱۳۵. ◀️به نقل از کانال: احادیث اهلبیت علیهم السلام 🆔 @kalamema
#تلنگر 💢اگر امروز حوادثی، مانند آنچه که در مدرسه تهران اتفاق افتاد، شما را شوکه کرد، باید احساس خطر کنید و بدانید که این آغاز همان مسیری است که غرب آن را طی کرده است ... 👈و اگر می‌خواهیم جلوی آن را بگیریم، باید کارهای زیادی را انجام دهیم، از برخورد با بدحجابی تا مبارزه با ماهواره و .... 🆔 @kalamema
هدایت شده از کمالی نسب .
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
⁉️چرا کشورهای غربی که خمس و زکات نمیدن اینقدر بارون میاد ولی توی کشورهای اسلامی اینطوری نیست!؟ ⁉️چرا ما که گناه کردیم باید سیلی بخوریم ولی آمریکایی‌ها که اینقدر گناه کردن اینقدر خوش هستند؟ ✅پاسخ را از حجت السلام قرائتی بشنوید. #شبهات #قرائتی 🆔 @kalamema
💢دستاورد آزادی با مفهوم غربی آن چیزی جز این آمار تکان دهنده نیست. 😱😱😱 👈آیا فکر می‌کنید اگر ما همان مسیر غرب را طی کنیم، به نتیجه‌ای بهتر از این خواهیم رسید. #آزادی #زن_در_غرب #تمدن_غرب 🆔 @kalamema
💢انسان مختار یا غیر مختار ⁉️شبهه:با توجه به آیه 36 سوره احزاب خداوند می فرماید هیچ انسانی در مقابل امر پیامبر اختیاری ندارد و پیامبر حق تصرف در زندگی انسان ها را دارد؟؟ ✅برای پاسخ به این شبهه ابتدا باید مقدمه ای را بیان کنیم: 👈قضاء در انسان به دو دسته تقسیم می شود قضاء تشریعی و قضاء تکوینی. قضاء تشریعی مربوط به فعل تشریعی خداوند است که در ارتباط با انسان و موجودات دیگر چون انسان مطرح می شود و از این جهت دایره آن محدودتر از قضاء تکوینی می باشد. مقصود از قضاء تشریعی این است که حکم افعال بشر از نظر احکام تکلیفی و وضعی به مشیت و اراد الهی باز می گردد و فقط خداوند است که حق تشریع دارد. در مقابل قضاء تکوینی درباره افعال انسان بدین معنا می باشد که خداوند قدرت و توانایی انتخاب و انجام دادن کارها را به اندازه ای محدود و معین به انسان داده است و قضای تکوینی به معنای فرمان تکوینی خداوند به اجرا این اندازه هاست. 👈حال با این مقدمه به سراغ توضیح مفاد آیه «وَمَا كَانَ لِمُؤْمِنٍ وَلَا مُؤْمِنَةٍ إِذَا قَضَى اللَّهُ وَرَسُولُهُ أَمْرًا أَنْ يَكُونَ لَهُمُ الْخِيَرَةُ مِنْ أَمْرِهِمْ ۗ وَمَنْ يَعْصِ اللَّهَ وَرَسُولَهُ فَقَدْ ضَلَّ ضَلَالًا مُبِينًا»(احزاب/36)[1] در شبهه می رویم،علامه طباطبایی در تفسیر المیزان اینگونه می فرمایند که:« سياق، شهادت مى دهد بر اينكه مراد از قضاء، قضاء تشريعى، و گذراندن قانون است، نه قضاء تكوينى، پس مراد از قضاى خدا، حكم شرعى او است كه در هر مساله اى كه مربوط به اعمال بندگان است مقرر داشته، و بدان وسيله در شوونات آنان دخل و تصرف مى نمايد، و البته اين احكام را به وسيله يكى از فرستادگان خود بيان مى كند.و اما قضاى رسول او، به معناى دومى از قضاء است، و آن عبارت است از اينكه رسول او به خاطر ولايتى كه خدا برايش قرار داده، در شانى از شوون بندگان، دخل و تصرف كند، همچنان كه امثال آيه «النَّبِيُّ أَوْلى بِالْمُؤْمِنينَ مِنْ أَنْفُسِهِمْ»(احزاب آیه6) از اين ولايت كه خدا براى رسول گرامى اسلام قرار داده خبر مى دهد.»[2] 👈اگر به سیاق آیه توجه شود هم این آیه در مورد قضای الهی صحبت کرده است و هم در مورد قضای رسول خدا اما این مسئله مشخص است که مراد از قضاء رسول خدا تصرف در شأنی از شوون مردم است نه جعل حکم تشریعی که مختص خداوند است، شأن جعل حکم مختص خداوند است و رسول خدا تنها بیان کننده وحی اوست پس منظور از آیه بی اختیار بودن انسان نیست بلکه منظور تصرف در شأنی از شوون مردم می باشد. 📚پی نوشت: [1]. «هیچ مرد و زن با ایمانی حق ندارد هنگامی که خدا و پیامبرش امری را لازم بدانند، اختیاری (در برابر فرمان خدا) داشته باشد؛ و هر کس نافرمانی خدا و رسولش را کند، به گمراهی آشکاری گرفتار شده است!» [2]. طباطبایی، محمد حسین، الميزان فى تفسير القرآن، ج 16، ص321. 🆔 @kalamema
هدایت شده از کمالی نسب .
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💢آیا شیاطین می‌توانند خود را به صورت انسان در آورند!؟ 👈پاسخ را از حجت السلام محمدی بشنوید. #هستی_شناسی #شیطان #محمدی 🆔 @kalamema
#حدیث روز: 🌺 پیامبر اکرم(صلی‌الله‌علیه‌وآله) 🍃 يأْتِي عَلَى النَّاسِ زَمَانٌ الصَّابِرُ عَلَى دِينِهِ مِثْلُ الْقَابِضِ عَلَى الْجَمْرَةِ بِكَفِّه. 📚 مستدرك الوسائل و مستنبط المسائل، ج12، ص330 🆔 @kalamema
💢خواب راهی برای شناخت حجّت الهی! ◼️در وجود انواع خواب برای انسان‌ها و از جمله رؤیای صادقه شکی نیست؛ اما آیا رؤیا می‌تواند حجت باشد؟ آیا رؤیا می‌تواند در تشخیص مصداق حجت الهی به کمک ما بیاید؟ احمد بصری و اتباعش طبق ادعاهای خود به خواب استناد می‌کنند، و دلیل حجیت داشتن خواب را این آیات 4 و 5 سوره یوسف بیان می‌کنند. خلاصه ادعای طرف مقابل چنین است: الف) حضرت یعقوب نمی‌دانست که یوسف وصی و نبی بعد از اوست و این مهم را بعد از رؤیای یوسف به دست آورد.[1] ب) برادران یوسف با این خواب می‌توانستند نبوت یوسف را بفهمند. در نتیجه خواب می‌تواند راه شناخت حجت الهی باشد.[2] ✅بررسی و نقد: در مورد رؤیای حضرت یوسف نیز اشتباه در تفسیر آیه از سوی احمد البصری صورت گرفته است. 1⃣. دلیلی نداریم که مراد از رؤیای یوسف (علیه‌السلام)، بشارت بر نبوت او باشد؛ بلکه بنابر تصریح قرآن کریم این رؤیا، پیش‌گویی واقعه‌ای خارجی بوده که همان تعظیم کردن برادران، پدر و خاله یوسف در شهر مصر و بر اوست.[یوسف/100] این مطلب را روایتی از اهل‌بیت (علیهم‌السلام) نیز تایید می‌کند و می‌فرماید: «امام باقر (علیه‌السلام) درباره تأویل این رؤیا فرمود: یوسف به زودی پادشاه مصر شده و پدر و مادر و برادرانش بر او وارد شدند... .»[3] 2⃣. نه تنها دلیلی بر مستند بودن خواب حضرت یوسف (علیه‌السلام) برای وصایت در دست نیست، بلکه دلیل داریم که از بدو تولد حضرت یوسف (علیه‌السلام) حضرت یعقوب (علیه‌السلام) بنابر علم نبوت خود از آینده‌ی یوسف و وصایت او با خبر بوده و آن‌را به یوسف بشارت می‌دهد. شاهد بر این مطلب روایت مفضّل بن عمر است؛ او می‌گوید: «امام صادق (علیه‌السلام) به من فرمود: می‌دانی پیراهن یوسف (علیه‌السلام) چه بود؟ عرض کردم: نه. فرمود چون برای ابراهیم (علیه‌السلام) آتش افروختند، جبرئیل (علیه‌السلام) جامه‌ای از جامه‌های بهشت برایش آورد؛ او پوشید و با آن جامه گرما و سرما به ابراهیم زیانی نمی‌رسانید؛ هنگامی که مرگ ابراهیم فرارسید، آن را در غلافی نهاد و به اسحاق آویخت و اسحاق آن‌را به یعقوب آویخت و چون یوسف (علیه‌السلام) متولد شد، آن‌را بر او آویخت و دربازوی او بود تا امرش به آن‌جا که باید می‌رسید (به حکومت مصر رسید) و...»[4] 3⃣. ادعای این مطلب، که برادران یوسف از راه خواب به نبوت او پی برده و تصمیم به قتل او گرفتند،[5] سخنی بی‌دلیل است که آیه‌ی قرآن و برخی از روایات، خلاف آن‌را بیان کرده‌اند. [6]؛[7] 4⃣. فقیهان در ردّ استنباط احکام شرعی به وسیله‌ی خواب، به روایتی از امام صادق استناد جسته‌اند: «... امام صادق فرمود: این گروه چه می‌گویند؟ عرض کردم: فدایت شوم، در چه موردی؟ فرمود: اذانشان و...، عرض کردم: می‌گویند که ابی‌بن‌کعب آن‌را در خواب دیده. امام فرمود: دروغ می‌گویند؛ زیرا دین‌ خدا عزیزتر از آن است که در خواب دیده شود.»[8] پس وقتی در احکام فقهی نمی‌توان به خواب استناد کرد به طریق أولی در اصل اعتقادی شناخت حجّت خداوند نمی‌توان به خواب استناد کرد. 📚پی‌نوشت: [1]. بین یدی الصیحة، الانصاری، زکی، انتشارات انصار امام مهدی، بی‌تا، بی‌جا، ص 56 و 60. [2]. احمد بصری، صوت، خطبه 5، محرم 1432. این صوت به صورت جزه نیز چاپ شده است. [3]. تفسیر قمی، علی بن ابراهیم، قمی، دارالکتاب، قم، 1404ق، ج1، ص 340. [4]. کافی، شیخ کلینی، محمد بن یعقوب، دارالکتب الاسلامة، تهران،1407 ق، ج1، ص 232. [5]. بین یدی الصیحة، الانصاری، زکی، انتشارات انصار امام مهدی، بی‌تا، بی‌جا، ص 56؛ جهت دیدن این روایت که یوسف رؤیایش را برای برادرانش بیان کرد. مراجعه کنید به؛ کتاب التفسیر، عیاشی، محمد بن مسعود، علمیه، تهران، 1380، ج2، ص 169. [6]. تفسیر قمی، علی بن ابراهیم، قمی، دارالکتاب، قم، 1404ق، ج1، ص 340. [7]. خواب پریشان، محمد شهبازیان، انتشارات فرهنگی حضرت مهدی موعود، 1394، قم، ص 44. [8]. کافی، شیخ کلینی، تهران، دارالکتب الاسلامیة، 1407 ق، ج3، ص 483. 🆔 @kalamema
هدایت شده از کمالی نسب .
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
#ایستگاه_اخلاق چه کسانی موفق به دیدار با امام زمان(عجل‌الله تعالی‌فرجه‌الشریف) می‌شوند!؟ پاسخ این سوال را از آیت الله مجتبی تهرانی بشنوید. #مهدویت #مجتبی_تهرانی 🆔 @kalamema
#حدیث روز: 🌺 حضرت زهرا(سلام‌الله‌علیها) 🍃 ما يَصْنَعُ الصَّائِمُ بِصِيَامِهِ إِذَا لَمْ يَصُنْ لِسَانَهُ وَ سَمْعَهُ وَ بَصَرَهُ وَ جَوَارِحَهُ. 📚 بحار الأنوار، ج93، ص295. 🆔 @kalamema