💠رابطه شفاعت با شهادت بر اعمال
◼️وهابیت برای انکار شفاعت غیر خدا به طرق مختلف شبهاتی را القاء می کند. یکی از شبهاتی که توسط این گروه القاء می شود این است: شفاعت از مردگان با توجه به اینکه تعلقی به این دنیا ندارند و منشأ هیچ اثری در این دنیا نیستند، شرک می باشد و اگر شفاعتی هم باشد برای زندگان است.
✅پاسخ های متعددی به این شبهه داده شده است، ولی ما در پی آنیم که از طریق آیات شهادت و نیز ارتباط آن با اصل شفاعت به این شبهه جواب دهیم و معتقدیم با توجه به آیه 143 بقره یک عده خاصی وجود دارند که شاهد بر مردم هستند و همین افراد، فردای قیامت بر اعمال مردم شهادت می دهند و گروهی از مردم را مورد شفاعت قرار می دهند.
👈قرآن کریم در آیه 86 سوره زخرف میفرمايد: «وَ لا يَمْلِكُ الَّذِينَ يَدْعُونَ مِنْ دُونِهِ الشَّفاعَةَ إِلَّا مَنْ شَهِدَ بِالْحَقِّ وَ هُمْ يَعْلَمُونَ [زخرف/ 86] كسانى را كه جز او مىخوانند، مالك هيچ گونه شفاعتى نيستند مگر كسانى كه شهادت به حقّ دادهاند و آنان خود مىدانند». این آیه به صراحت میگوید: کسی حق شفاعت ندارد، مگر اينکه يکی از اين دو شرط را داشته باشند، هم اهل شهادت به حق باشند و هم اهل علم به حقايق.
👈علامه طباطبائی(رحمهاللهعلیه) نیز ذيل این آيه «وَكَذَلِكَ جَعَلْنَاكُمْ أُمَّةً وَسَطًا لِّتَكُونُواْ شُهَدَاء عَلَى النَّاس [بقره/143]» مینویسد: «کسی که میخواهد شفيع باشد، بايد شاهد باشد، اين شهادت هم بايد نسبت به ظاهر و باطن باشد، چون در قيامت از باطن ما سوال میکنند، بنابراين بايد شاهد همهی اصرار وجودی انسان باشد «شَهِدَ بِالْحَقِّ» (زخرف/86) و شهادتش بايد شهادت بالحق باشد. و دوم اهل علم به همهی حقايق باشد و الا کسی که اهل علم به حقايق نيست حق شفاعت کردن ندارد».[1]
👈لازمه این شهادت این است که آنان بر اعمال و رقتار انسانها آگاهی کامل داشته باشند، چرا که اگر کسی از اعمال شخص دیگر اطلاع نداشته باشد، هرگز نمیتواند بر علیه اویا به نفع او شهادت دهد، بدون شک شهادت دادن فرع علم و آگاهی از اعمال است. پس پیامبر اکرم(صلیاللهعلیهوآله) و عده ای که همراه او هستند و شاهد بر اعمال امت، ناظر اعمال انسان ها و مسلمین هستند، لذا به هیچ وجه رابطه آنان با دنیا قطع نشده و بر دنیا و انسان ها و اعمال انسان ها اشراف داشته و آگاهی کامل دارند.
✳️در نتیجه ادعای وهابیت مبنی بر اینکه رابطه عالم برزخ با دنیا قطع بوده و مردگان نمیتوانند به دنیا علم داشته و سود و ضرری ندارند، باطل است و قرآن از افرادی نام میبرد که شاهد و ناطر تمام انسانها بوده و اعمال آنها را نظاره میکنند.
بنابراین خدای متعال در قرآن هم شفاعت غیر خودش را پذیرفته است و هم حیات برزخی شفیعان را؛ با این تفاوت که این شفاعت به اذن الله می باشد و از نوع شفاعت باطلی که مشرکین برای بتها قائل بودند نیست.
📚پی نوشت
[1]. الميزان، طباطبايى، سيد محمد حسين، دفتر انتشارات اسلامى جامعهى مدرسين حوزه علميه قم، 1417 ق، چاپ پنجم، ج1، ص: 32.
#وهابیت #اهل_تسنن #شفاعت #توسل #شرک
🆔 @kalamema
👇👇👇
♨️ سوال:
🔰 چرا به امام حسن مجتبی(علیه السلام)،کریم اهل بیت می گویند؟
✍ پاسخ:
✅ امام حسن(ع) نسبت به دردمندان و تیرهبختان جامعه بسیار دلسوز بودند و با خرابهنشینان دردمند و اقشار مستضعف و کمدرآمد همراه و همنشین میشدند و دردِ دلِ آنها را با جان و دل میشنیدند و به آن ترتیب اثر میدادند، و در این حرکت انسان دوستانه جز خداوند را مدّنظر نداشتند. هیچ فقیر و مسکینی از در خانه حضرت ناامید برنگشت و حتّی خود ایشان به سراغ فقرا میرفتند و آنها را به منزل دعوت میکردند و به آنها غذا و لباس میدادند.(۱)
امام حسن(ع) تمام توان خویش را در راه انجام امور نیک و خداپسندانه به کار میگرفت و اموال فراوانی در راه خدا میبخشید. مورخان و دانشمندان در شرح حال زندگانی پر افتخار ایشان، بخششهای بیسابقه و انفاقهای بسیار بزرگ و بینظیری ثبت کردهاند. آن حضرت در طول عمر خود دو بار تمام اموال و دارایی خود را در راه خدا خرج کردند و سه بار نیز ثروت خود را به دو نیم تقسیم کردند و نصف آن را در راه خدا به فقرا بخشیدند.(۲)
از ابن شهر آشوب روایت شده که روزی امام حسن(ع) بر جمعی از گدایان گذشت که پارهای چند از نان خشکها را بر روی زمین گذاشتهاند و میخورند، چون نظر ایشان به آن حضرت افتاد از امام دعوت کردند و حضرت از اسب پیاده شدند و فرمودند: «خدا متکبّران را دوست نمیدارد» و با ایشان نشستند و از طعام ایشان تناول کردند و سپس از همه گدایان خواستند که برای صرف غذا به خانه حضرت بروند و حضرت با غذاهای خوب از ایشان پذیرایی کرده و به همه آنها لباسهای مناسب هدیه دادند.(۳)
تاریخ از بخشندگیهای امام حسن(ع) داستانهای فراوان به یاد دارد، مثلاً روزی عربی به نزد ایشان آمد و درخواست کمک کرد و امام دستور دادند که آنچه موجود است به او بدهند و قریب ده هزار درهم موجود را به آن اعرابی بخشیدند.(۴)
روایات تاریخی مربوط به بخششهای آن حضرت فراوان است که ذکر تفصیلی آنها مناسب این نوشته نیست، وقتی از خود امام پرسیدند، چرا هرگز سائلی را ناامید بر نمیگردانید؟ فرمودند: «من هم سائل درگاه خداوند هستم و میخواهم که خدا مرا محروم نسازد و شرم دارم که با چنین امیدی سائلان را ناامید کنم، خداوندی که عنایتش را به من ارزانی میدارد، میخواهد که من هم به مردم کمک کنم».(۵)
به خاطر این بخشندگیها و کارهای نیکی که از سوی امام حسن(ع) در مسیر خیر، احسان و کمک به طبقات درمانده و نیازمند انجام میگرفت، آن حضرت را کریم اهل بیت لقب داده اند و با توجه به کرامتها و بخششهای کمنظیر و گاهی بینظیر آن امام بزرگوار لقب «کریم» برازنده آن حضرت است.
*پینوشتها:
۱. زمانی، احمد، حقایق پنهان، نشر دفتر تبلیغات اسلامی، قم، چاپ اوّل، سال ۱۳۷۵، ص ۲۶۸.
۲. قمی، شیخ عباس، منتهی الآمال، انتشارات هجرت، چاپ هشتم، ۱۳۷۴، قم، ج۱، ص ۴۱۷ ـ پیشوایی، مهدی، سیره ی پیشوایان، نشر مؤسسة تحقیقاتی امام صادق، چاپ دوّم، ۱۳۷۴، ص ۹۰.
۳. مجلسی، محمد باقر، جلاء العیون، نشر انتشارات علمیه اسلامیه، ص ۲۴۱.
۴. قمی، شیخ عباس، منتهی الآمال، پیشین، ص ۴۱۸.
۵. قرشی، باقر شریف، زندگانی امام حسن ـ علیه السّلام ـ ، ترجمه ی فخر الدین حجازی، تهران: نشر بعثت، چاپ اوّل، ۱۳۷۶، ص۱۳۵.
◀️به نقل از کانال: احادیث اهلبیت علیهم السلام
#امام_شناسی #امام_حسن #کریم_اهل_بیت #صفات_ائمه
🆔 @kalamema
هدایت شده از کمالی نسب .
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
⁉️چرا کشورهای غربی که خمس و زکات نمیدن اینقدر بارون میاد ولی توی کشورهای اسلامی اینطوری نیست!؟
⁉️چرا ما که گناه کردیم باید سیلی بخوریم ولی آمریکاییها که اینقدر گناه کردن اینقدر خوش هستند؟
✅پاسخ را از حجت السلام قرائتی بشنوید.
#شبهات #قرائتی
🆔 @kalamema
💢انسان مختار یا غیر مختار
⁉️شبهه:با توجه به آیه 36 سوره احزاب خداوند می فرماید هیچ انسانی در مقابل امر پیامبر اختیاری ندارد و پیامبر حق تصرف در زندگی انسان ها را دارد؟؟
✅برای پاسخ به این شبهه ابتدا باید مقدمه ای را بیان کنیم:
👈قضاء در انسان به دو دسته تقسیم می شود قضاء تشریعی و قضاء تکوینی. قضاء تشریعی مربوط به فعل تشریعی خداوند است که در ارتباط با انسان و موجودات دیگر چون انسان مطرح می شود و از این جهت دایره آن محدودتر از قضاء تکوینی می باشد. مقصود از قضاء تشریعی این است که حکم افعال بشر از نظر احکام تکلیفی و وضعی به مشیت و اراد الهی باز می گردد و فقط خداوند است که حق تشریع دارد. در مقابل قضاء تکوینی درباره افعال انسان بدین معنا می باشد که خداوند قدرت و توانایی انتخاب و انجام دادن کارها را به اندازه ای محدود و معین به انسان داده است و قضای تکوینی به معنای فرمان تکوینی خداوند به اجرا این اندازه هاست.
👈حال با این مقدمه به سراغ توضیح مفاد آیه «وَمَا كَانَ لِمُؤْمِنٍ وَلَا مُؤْمِنَةٍ إِذَا قَضَى اللَّهُ وَرَسُولُهُ أَمْرًا أَنْ يَكُونَ لَهُمُ الْخِيَرَةُ مِنْ أَمْرِهِمْ ۗ وَمَنْ يَعْصِ اللَّهَ وَرَسُولَهُ فَقَدْ ضَلَّ ضَلَالًا مُبِينًا»(احزاب/36)[1] در شبهه می رویم،علامه طباطبایی در تفسیر المیزان اینگونه می فرمایند که:« سياق، شهادت مى دهد بر اينكه مراد از قضاء، قضاء تشريعى، و گذراندن قانون است، نه قضاء تكوينى، پس مراد از قضاى خدا، حكم شرعى او است كه در هر مساله اى كه مربوط به اعمال بندگان است مقرر داشته، و بدان وسيله در شوونات آنان دخل و تصرف مى نمايد، و البته اين احكام را به وسيله يكى از فرستادگان خود بيان مى كند.و اما قضاى رسول او، به معناى دومى از قضاء است، و آن عبارت است از اينكه رسول او به خاطر ولايتى كه خدا برايش قرار داده، در شانى از شوون بندگان، دخل و تصرف كند، همچنان كه امثال آيه «النَّبِيُّ أَوْلى بِالْمُؤْمِنينَ مِنْ أَنْفُسِهِمْ»(احزاب آیه6) از اين ولايت كه خدا براى رسول گرامى اسلام قرار داده خبر مى دهد.»[2]
👈اگر به سیاق آیه توجه شود هم این آیه در مورد قضای الهی صحبت کرده است و هم در مورد قضای رسول خدا اما این مسئله مشخص است که مراد از قضاء رسول خدا تصرف در شأنی از شوون مردم است نه جعل حکم تشریعی که مختص خداوند است، شأن جعل حکم مختص خداوند است و رسول خدا تنها بیان کننده وحی اوست پس منظور از آیه بی اختیار بودن انسان نیست بلکه منظور تصرف در شأنی از شوون مردم می باشد.
📚پی نوشت:
[1]. «هیچ مرد و زن با ایمانی حق ندارد هنگامی که خدا و پیامبرش امری را لازم بدانند، اختیاری (در برابر فرمان خدا) داشته باشد؛ و هر کس نافرمانی خدا و رسولش را کند، به گمراهی آشکاری گرفتار شده است!»
[2]. طباطبایی، محمد حسین، الميزان فى تفسير القرآن، ج 16، ص321.
#شبهات #پیامبرشناسی
🆔 @kalamema
هدایت شده از کمالی نسب .
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💢آیا شیاطین میتوانند خود را به صورت انسان در آورند!؟
👈پاسخ را از حجت السلام محمدی بشنوید.
#هستی_شناسی #شیطان #محمدی
🆔 @kalamema
💢خواب راهی برای شناخت حجّت الهی!
◼️در وجود انواع خواب برای انسانها و از جمله رؤیای صادقه شکی نیست؛ اما آیا رؤیا میتواند حجت باشد؟ آیا رؤیا میتواند در تشخیص مصداق حجت الهی به کمک ما بیاید؟ احمد بصری و اتباعش طبق ادعاهای خود به خواب استناد میکنند، و دلیل حجیت داشتن خواب را این آیات 4 و 5 سوره یوسف بیان میکنند.
خلاصه ادعای طرف مقابل چنین است:
الف) حضرت یعقوب نمیدانست که یوسف وصی و نبی بعد از اوست و این مهم را بعد از رؤیای یوسف به دست آورد.[1]
ب) برادران یوسف با این خواب میتوانستند نبوت یوسف را بفهمند. در نتیجه خواب میتواند راه شناخت حجت الهی باشد.[2]
✅بررسی و نقد:
در مورد رؤیای حضرت یوسف نیز اشتباه در تفسیر آیه از سوی احمد البصری صورت گرفته است.
1⃣. دلیلی نداریم که مراد از رؤیای یوسف (علیهالسلام)، بشارت بر نبوت او باشد؛ بلکه بنابر تصریح قرآن کریم این رؤیا، پیشگویی واقعهای خارجی بوده که همان تعظیم کردن برادران، پدر و خاله یوسف در شهر مصر و بر اوست.[یوسف/100] این مطلب را روایتی از اهلبیت (علیهمالسلام) نیز تایید میکند و میفرماید: «امام باقر (علیهالسلام) درباره تأویل این رؤیا فرمود: یوسف به زودی پادشاه مصر شده و پدر و مادر و برادرانش بر او وارد شدند... .»[3]
2⃣. نه تنها دلیلی بر مستند بودن خواب حضرت یوسف (علیهالسلام) برای وصایت در دست نیست، بلکه دلیل داریم که از بدو تولد حضرت یوسف (علیهالسلام) حضرت یعقوب (علیهالسلام) بنابر علم نبوت خود از آیندهی یوسف و وصایت او با خبر بوده و آنرا به یوسف بشارت میدهد. شاهد بر این مطلب روایت مفضّل بن عمر است؛ او میگوید: «امام صادق (علیهالسلام) به من فرمود: میدانی پیراهن یوسف (علیهالسلام) چه بود؟ عرض کردم: نه. فرمود چون برای ابراهیم (علیهالسلام) آتش افروختند، جبرئیل (علیهالسلام) جامهای از جامههای بهشت برایش آورد؛ او پوشید و با آن جامه گرما و سرما به ابراهیم زیانی نمیرسانید؛ هنگامی که مرگ ابراهیم فرارسید، آن را در غلافی نهاد و به اسحاق آویخت و اسحاق آنرا به یعقوب آویخت و چون یوسف (علیهالسلام) متولد شد، آنرا بر او آویخت و دربازوی او بود تا امرش به آنجا که باید میرسید (به حکومت مصر رسید) و...»[4]
3⃣. ادعای این مطلب، که برادران یوسف از راه خواب به نبوت او پی برده و تصمیم به قتل او گرفتند،[5] سخنی بیدلیل است که آیهی قرآن و برخی از روایات، خلاف آنرا بیان کردهاند. [6]؛[7]
4⃣. فقیهان در ردّ استنباط احکام شرعی به وسیلهی خواب، به روایتی از امام صادق استناد جستهاند: «... امام صادق فرمود: این گروه چه میگویند؟ عرض کردم: فدایت شوم، در چه موردی؟ فرمود: اذانشان و...، عرض کردم: میگویند که ابیبنکعب آنرا در خواب دیده. امام فرمود: دروغ میگویند؛ زیرا دین خدا عزیزتر از آن است که در خواب دیده شود.»[8] پس وقتی در احکام فقهی نمیتوان به خواب استناد کرد به طریق أولی در اصل اعتقادی شناخت حجّت خداوند نمیتوان به خواب استناد کرد.
📚پینوشت:
[1]. بین یدی الصیحة، الانصاری، زکی، انتشارات انصار امام مهدی، بیتا، بیجا، ص 56 و 60.
[2]. احمد بصری، صوت، خطبه 5، محرم 1432. این صوت به صورت جزه نیز چاپ شده است.
[3]. تفسیر قمی، علی بن ابراهیم، قمی، دارالکتاب، قم، 1404ق، ج1، ص 340.
[4]. کافی، شیخ کلینی، محمد بن یعقوب، دارالکتب الاسلامة، تهران،1407 ق، ج1، ص 232.
[5]. بین یدی الصیحة، الانصاری، زکی، انتشارات انصار امام مهدی، بیتا، بیجا، ص 56؛ جهت دیدن این روایت که یوسف رؤیایش را برای برادرانش بیان کرد. مراجعه کنید به؛ کتاب التفسیر، عیاشی، محمد بن مسعود، علمیه، تهران، 1380، ج2، ص 169.
[6]. تفسیر قمی، علی بن ابراهیم، قمی، دارالکتاب، قم، 1404ق، ج1، ص 340.
[7]. خواب پریشان، محمد شهبازیان، انتشارات فرهنگی حضرت مهدی موعود، 1394، قم، ص 44.
[8]. کافی، شیخ کلینی، تهران، دارالکتب الاسلامیة، 1407 ق، ج3، ص 483.
#مهدویت #مدعیان_دروغین #احمد_الحسن
🆔 @kalamema
هدایت شده از کمالی نسب .
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
#ایستگاه_اخلاق
چه کسانی موفق به دیدار با امام زمان(عجلالله تعالیفرجهالشریف) میشوند!؟
پاسخ این سوال را از آیت الله مجتبی تهرانی بشنوید.
#مهدویت #مجتبی_تهرانی
🆔 @kalamema
هدایت شده از کمالی نسب .
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
#وهابیت_اهل_تسنن_نیست
◼️عالم وهابی کسی حق ندارد در مساجد ما نماز بخواند مگر اینکه عرب باشد و سعودی !!!!
👈چون نژاد برتر است.
🔳وقتی میگن این وهابیت از اسلام هیچی درک نکردن، بگید نه!؟
👈بابا یک بار قرآن را بخونید ببنید که ملاک برتری تقواست نه نژاد و ...
#وهابیت #اسلام #اهل_تسنن
🆔 @kalamema
💢مردم جامعه تحمل عدل علی(ع) را نداشتند.
⁉️در فضای مجازی شبهه شده: خود علیابنابیطالب(علیهالسلام) در نهج البلاغه، خطبه 92، وقتی مردم پس از مرگ عثمان برای خلیفه شدن خواستند با ایشان بیعت کنند، تاکید فرمود: «رهایم کنید و غیر منرا بخواهید» حال چرا باز شیعیان اسرار بر خلافت علیابنابیطالب(علیهالسلام) دارند؟
✳️شیعه معتقد است که خلافت و امامت امیرالمومنین(علیهالسلام) الهی بود و پیامبر ایشان را امام قرار داد؛ اما باز اگر بگوییم چنین نصی نداریم، باز بر اساس اسناد انکار ناپذیری که خارج از حوصله این نوشتار است علیابنابیطالب(علیهالسلام) لایقترین فرد برای جانشینی یامبر اکرم(صلیاللهعلیهوآله) بود؛ بر این مهم حضرت چنین تاکید میفرمود: «رقیب من هم به یقین میداند که جایگاه من نسبت به خلافت، جایگاه محور سنگ آسیا نسبت به آن است، [که هرگز ممکن نیست سنگ بدون آن گردش کند]».[1]
✅اما اینکه حضرت وقتی مردم پس از کشته شدن عثمان، خواستند با او بیعت کنند، فرمود: «رهایم کنید و غیر منرا بخوانید؛ زیرا ما با حادثهاى روبرو هستیم که آنرا چهرهها و رنگها است، حادثهاى که دلها بر آن استوار و عقلها بر آن پایدار نمیماند. آفاق حقیقت را ابر سیاه گرفته، و راه مستقیم دگرگون و ناشناخته شده است. بدانید اگر خواسته شما را پاسخ دهم، بر اساس آنچه خود میدانم با شما رفتار میکنم، و به گفتار هیچ گوینده و سرزنش هیچ سرزنش کنندهاى توجه نمیکنم.»[2] گویای حقیقت تلخ جامعه آن روزگار است که ظرفیت حکومت عدل علی(علیهالسلام) را نداشت، چرا که «عثمان» بر اثر حیف و میل در بیت المال و مسلّط ساختن بنىامیّه بر جان و مال مردم و بروز اغتشاش در مناطق مختلف، به قتل رسیده بود، مردمى که سران آنها به امتیازات بیدلیل زمان عثمان خو گرفته بودند، انتظار داشتند حضرت نیز بیتالمال مسلمین را مطابق میل آنها تقسیم کند و سیاستمدارانشان انتظار داشتند که در برابر بیعت با امیر مؤمنان(علیهالسلام)، پستهاى مهم فرماندارى و استاندارى کشور وسیع اسلام، در اختیار آنها گذاشته شود.
👈بسیارى از توده مردم نیز از ارزشهاى اسلامى فاصله گرفته و به خاطر وفور غنایم جنگى، آلوده زرق و برق دنیا شده بودند؛ افکار جاهلى در میان آنها خودنمایى میکرد و زندگى عصر پیامبر(صلیاللهعلیهواله) به تدریج به فراموشى سپرده شده بود. بنا بر شواهد انکار ناپذیر تاریخی، تن دادن حضرت به بیعت مردم، در حقیقت به استقبال طوفانها و بحرانها و امواج سهمگین اجتماعى رفتن بود.[3]
👈امام علیابنابیطالب(علیهالسلام) کسى نبود که مانند سیاستمداران دنیاطلب، طرح واقعى خود براى حکومت اسلامی را، پنهان سازد و با نشان دادن باغ سبز و فریبکارى، آنها را به بیعت بکشاند و بعد از نشستن بر تخت قدرت، طرح اصلى خود را آشکار سازد! او هرگز به اینگونه فریبکاریها تن نمیداد و مایل بود همه چیز را قبلاً به طور آشکار با مردم در میان بگذارد و مشکلات بیعتشان را براى آنها بیان کند. بدیهى است براى کسى که از دیدگاه ارزشهاى الهى به حکومت مینگرد، دلیلى ندارد که خود را با فریبکارى و به هر قیمت ممکن، به قدرت برساند.[4]
📚پی نوشت
[1]. شیخ صدوق، معانی الاخبار، محقق، غفاری، علی اکبر، ص 361، قم، دفتر انتشارات اسلامی، چاپ اول، 1403ق.
[2]. سید رضی، محمد بن حسین، نهج البلاغة، محقق، صبحی صالح، خطبه 92، ص 136، قم، هجرت، چاپ اول، 1414ق.
[3]. مکارم شیرازی، ناصر، پیام امام امیر المؤمنین(ع)، ج 4، ص 208 – 209، تهران، دار الکتب الاسلامیه، چاپ اول، 1386ش.
[4]. همان، ص 209.
#امام_شناسی #امام_علی #شبهات #غصب_خلافت
🆔 @kalamema
هدایت شده از کمالی نسب .
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
#ایستگاه_اخلاق
💠از کجا بدونم که خدا من را بخشیده!؟
#پناهیان
🆔 @kalamema
💢یاد علی حقیقتا عبادت است
⁉️سوالی که توسط برخی اهل سنت پرسیده میشود این است که میگویند: شیعه از پیامبراکرم(صلّیاللهعليهوآله) نقل میکند که حضرت فرموده است: ذکر علی عبادت است؛ مگر امکان دارد که ذکر علی عبادت باشد، مگر امکان دارد پیامبر(صلّیاللهعليهوآله) چنین سخن شرک آمیزی را گفته باشد؟
✅در پاسخ باید گفت: از جهت سندی حدیث «ذكرُ عليٍ عبادَةٌ» قطعی است، و علاوه بر کتب روایی شیعه، این حدیث شریف در كتاب ارزشمند «فضايل الخمسه من الصحّاح الستّه» از چندين منبع مهم برادران اهل سنّت با سندهای متعدد از پيامبر اكرم(صلّیاللهعليهوآله) نقل شده است، از جمله اینكه نقل کردهاند: عايشه میگوید: پیامبر(صلّیاللهعليهوآله) فرمود: «خير اخوتی عليٌّ و ذكر عليٍّ عبادةٌ [1] بهترين برادر من علی است و ياد علی عبادت است».
1⃣. امّا درباره اینکه آیا معنا و مفهوم اين حديث شريف شرک آمیز است یا نه بايد گفت: این روایت نمیگوید که ذکر علی(علیهالسلام)، عبادت خود اوست، میفرماید: ذکر علی(علیهالسلام)، عبادت خداست، پس بین این دو فرق است، زمانی شرک معنا دارد که انسان غیر خدا را عبادت کند؛ اما اگر چیزی بهانهای باشد برای عبادت خدا، چه اشکالی دارد؟ لذا این احادیث میگویند یاد و ذکر علی(عليهالسّلام) در حقیقت عبادت و شناخت خداست نه عبادت خود حضرت و این هرگز شرک نیست. این مطلب مانند سایر مباحث عبادی است که شرک محسوب نمی شود، چنانکه مثلا نماز و روزه فی نفسه عبادت خداست و هیچ کس این اعمال عبادی را شرک نمیداند، بنابراین چون امیرالمومنین(عليهالسّلام) حجت و ولی خداست، یاد او زنده نگه داشتن دستورات الهی و شناخت خداست.
2⃣. از طرفی واژه عبادت به معنای «نهايت تعظيم» و «پيروی» نيز آمده است و به كار شخص متدين نيز عبادت گفته میشود.[2] بنابراين معنای حديث چنين خواهد بود: ياد علی(علیهالسلام) به هر نحوی باشد، تعظيم او، و پيروی از او و علامت تديّن انسان است. لذا اگر در حديث آمده: ياد علی(عليهالسّلام) عبادت است، جلوهها، مظاهر و مصاديق متعددی میتوان برای آن نام برد، مثلاً كسی كه حقیقتا به ياد حضرت باشد كارهای او را سرمشق خود قرار داده و میكوشد تا حد امكان همانند او عمل كند و این نکته مهمی از پيام آن حديث شريف است، چنان كه حضرت در نهج البلاغه فرمود: «آگاه باشيد، برای هر پيروی امامی است كه بايد از او تبعيت و پيروی كنید، بدانيد شما توانايی نداريد كه كاملاً همانند من عمل كنيد، لكن با اتصاف به تقوا و كوشش و پاكدامنی و درستكاری منرا ياری كنيد».[3] بنابراين يكی از بارزترين جلوههای ياد حضرت تلاش در جهت پيروی از او در گفتار و كردار است.
3⃣. نكته ديگر آن است كه چون حضرت بعد از پيامبر اكرم(صلّياللهعليهوآله) كاملترين انسان و مظهر حق و تجسم عدالت، مروّت، انصاف، پارسايی، ايثار، شجاعت، پاكی، صفا، عصمت، تقوا، نورانيت بوده و دارای كمالات برتر انسانی مانند: گذشت، جوانمردی، سخاوت، همت، شب زندهداری، غيرت، فداكاری، رحمت، رأفت، معرفت، حكمت، و هزاران وصف و كمال ديگر بوده است، لذا ياد و ذكر او ثواب و پاداش ارزشمندی اخروی داشته و در واقع ياد حق و ذكر كمالات برای الگوگيری و سرمشق قرار دادن اوست، لذا در حديث شريف از ذكر علی(عليهالسّلام) به عبادت تعبير شده است.
📚پی نوشت:
[1]. الحسني الفيروز آبادي، السيد مرتضي، فضائل الخمسه من الصحاح السته، ج2، ص145، نشر مجمع جهاني اهل بيت، چ اول، سال 1422 ق.
[2]. لغت نامه دهخدا، ج34، ص31، نشر دانشگاه تهران، سال 1341 ش.
[3]. نهجالبلاغة، شریف رضی، محقق:صبحي صالح، هجرت، قم، 1414 ق، نامه 45.
#امام_شناسی #امام_علی
🆔 @kalamema
هدایت شده از کمالی نسب .
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💠اثبات وجود خداوند متعال از زبان امام صادق(علیهالسلام)
#خداشناسی #براهین_اثبات_خدا #برهان_فطرت #فطرت
🆔 @kalamema
💢تحقیقات دانشگاه کالیفرنیا:
👈روزه داری، سلولهای سرطانی را ضعیف میکند.
#روزه #ماه_رمضان #فلسفه_احکام #تعارض_علم_و_دین
🆔 @kalamema
💠فوائد روزه از دیدگاه دانشمندان
💢یکی از راههای شناخت حقانیت یک دین، آگاهی از دستورات آن و تطابقش با علم است، به گونهای که اگر آموزههای دینی که مربوط به چند صد سال پیش است، در زمان کنونی با علم همخوانی داشته باشد، میتوان مدعی شد که این دین بهرهای از حقانیت برده است، با توجه به این نکته، زمانی که به دستورات اسلام توجه میکنیم، به درستی خیلی از آموزههای اسلام پی میبریم که در ادامه به یکی از آنها اشاره میکنیم.
👈یکی از آموزههای اسلام که بعد از هزار و چهارصد سال، علم پزشکی به مفید بودن آن پی برده است، مسأله روزهداری است، این دستور اسلام فلسفههای متعددی دارد که یکی از آنها موضوع سلامت بدن است، آنچنان که پیامبر اکرم(صلیاللهعلیهوآله) میفرماید: روزه بگیرد تا سالم بمانید[1] و اکنون در دوران معاصر، علم پزشکی به این نکته دست یافته است، که روزه داری و امساک یکی راهکارهای مفید در بهبود بیماریهاست که در ادامه به برخی از آنها اشاره میکنیم.
1⃣. «الكسى سوفورين» دانشمند روسى در كتاب خود مىنويسد: «درمان از طريق روزه فائده ويژهاى براى درمان كم خونى، ضعف رودهها، التهاب بسيط و مزمن، دملهاى خارجى و داخلى، سل، اسكليروز، روماتيسم، نقرس، استسقاء، نوارستنى، عرق النساء، خراز (ريختگى پوست)، بيماریهاى چشم، مرض قند، بيماریهاى جلدى، بيماریهاى كليه، كبد و بيماریهاى ديگر دارد. معالجه از طريق امساك اختصاص به بيماریهاى فوق ندارد، بلكه بيماریهائى كه مربوط به اصول جسم انسان است و با سلولهاى جسم آميخته شده همانند: سرطان سفليس، سل و طاعون را نيز شفا مىبخشد».[2]
2⃣. محققین در تحقیقاتی اذعان کردهاند که پژوهشها نشان داده است که روزهداری طول عمر انسانها و پستانداران را افزایش میدهد و نه تنها باعث افزایش طول عمر میشود، بلکه اختلالات مربوط به افزایش سن را نیز کاهش میدهد، حتی اگر شخص روزهدار کالری رژیم خود را کم نکند.[3]
👈این در حالی است که تحقیقات دانشگاه فلوریدا، علت این طول عمر را اینگونه بازگو میکند: «روزهداری باعث افزایش ژن SIRT 3 در بدن میشود که این ژن طول عمر انسان را بالا میبرد».[4]
3⃣. یکی دیگر از آثار جسمانی روزه که دانشمندان به آن پی بردهاند، این است که روزه میتواند دیابت را از بین ببرد.[5] در تحقیقات دیگر که در سال 2017 توسط دانشگاه کلمبیا انجام شده است، به این نتیجه رسیدهاند که روزه بیماریی همچون دیابت و سرطان و بیماری قلبی را در افراد مسن کاهش میدهد.[6]
📚پینوشت
[1]. بحار الأنوار، علامه مجلسی، دار إحياء التراث العربي، بیروت، چاپ 1403 ق، ج59، ص267.
[2]. تفسیر نمونه، آیت الله مکارم شیرازی، دار الكتب الاسلاميه، 1374 ه. ش، چاپ سی و دوم، ج 1،ص 632، به نقل از کتاب «روزه روش نوين براى درمان بيماریها»، ص65.
[3]. https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC2884086/
[4]. http://yon.ir/rutN9
[5]. http://yon.ir/0ZiiH
[6]. http://yon.ir/6U8w6
#ماه_رمضان #روزه #تعارض_علم_و_دین #اسلام
🆔 @kalamema
هدایت شده از کمالی نسب .
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
#ایستگاه_اخلاق
💠تنها راهی که میتونید بفهمیدن از چشم خدا افتادهاید یا نه!؟
👈برای فهمیدنش حتماً این کلیپ را ببینید.
#فاطمی_نیا
🆔 @kalamema