#مهدویت_در_اهل_تسنن
💢نظر مذاهب اسلامی به مهدویت
✳️در میان اندیشمندان اهل سنت بیش از 50 کتاب مستقل درباره حضرت مهدی (عجل الله تعالی فرجه الشریف) نوشته شده که به بیان شخصیت آن حضرت، علائم ظهور و ویژگی های پس از ظهور می پردازند مانند
1⃣. کتاب «البیان فی اخبار صاحب الزمان» اثر الحافظ أبی عبدالله محمد بن یوسف گنجی شافعی (وفات 658 هـ. ق)،
2⃣. کتاب «الفِتَن» اثر ابن حمّاد المروزی (تولد 226 هـ. ق)
3⃣. کتاب «السنن الواردة» اثر امام أبی عَمرو عثمان بن سعید الدانی (وفات 444 هـ.ق)،
4⃣. کتاب «عقد الدرر فی أخبار المنتظر» اثر یوسف الشافعی السلمی (قرن 7 هـ. ق)
و ....
این تعداد کتاب درباره حضرت مهدی (عجل الله تعالی و فرجه الشریف) در میان شیعیان به بیش از هزار جلد می رسد که در کتابشناسی توصیفی اسامی آنها ذکر گردیده است.
👈در تمامی این کتابها، احادیث زیادی از پیامبر مورد استناد قرار گرفته که بیانگر آمدن فردی به نام «مهدی» (عجل الله تعالی فرجه الشریف) است و حتی تصریح شده که وی از فرزندان فاطمه (علیها السلام) است. به عنوان مثال در سنن ابی داوود ام سلمه حدیثی را از پیامبر نقل کرده است که ایشان فرمود: «المهدی من عترتی من ولد فاطمة» (2) مهدی از فرزندان حضرت فاطمه است...
✅ به جهت کثرت روایات مأثور از پیامبر اکرم (صلی الله علیه و آله و سلم)، غالب علماء اهل سنت، مسئله مهدویت و تحقق حکومت ایشان را قبل از بوجود آمدن قیامت، قبول نموده اند و اگرچه بعضی از اندیشمندان اهل سنت حضرت مهدی (عجل الله تعالی فرجه الشریف) را فرزند امام حسن عسگری ندانسته و می گویند، هنوز متولد نشده اما آنان هم به آمدن حضرت یقین دارند و در باب «اشراط الساعة» [علائم قیامت] به مسائلی اشاره دارند که مورد قبول همه فرقه های اسلامی است: مانند: خروج دجّال، آمدن سفیانی، به زمین آمدن عیسی (علیه السلام)، ظهور حضرت مهدی هر چند از عمر دنیا یک روز باقی مانده باشد، زیاد شدن هرج و مرج و بلایای طبیعی، بی نیازی مالی مردم، انفاق حضرت و امثال آن ...
#مهدویت #اهل_تسنن #معارف_مهدوی
📌برای مطالعه بیشتر و منابع این گفتار مراجعه کنید به:
🌐https://www.welayatnet.com/fa/news/14805
🆔 @kalamema
هدایت شده از کمالی نسب .
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
#ایستگاه_اخلاق
💢راهکار آیت الله وحید خراسانی(مُدَّ ظِــلُّــهُ العالی)، برای ارتباط بیشتر با امام زمان(عجلاللهتعالیفرجهالشریف)
#وحید
🆔 @kalamema
هدایت شده از کمالی نسب .
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
#مستند_ره_افسانه 6
📽قسمت ششم: نقد جریان احمد الحسن بصری، تقطیع روایات
#مهدویت #مدعیان_دروغین #احمد_الحسن #شهبازی
🆔 @kalamema
⬛️مشترکات فرقههای انحرافی مهدویت با جریان یمانی
💢فرقههای انحرافی، بهویژه آنانکه بهنوعی مدعی بابیت و مهدویت هستند، مشترکات فراوانی با جریان مدعی یمانی دارند که در زیر به چند مورد از آنان اشاره میشود:
1⃣. پنهان بودن سرکرده فرقه از دید عموم
👈معمولاً سران فرقههای مدعی مهدویت، برای مخفی نگهداشتن نقاط ضعفشان، از دید عموم مردم، پنهانند.
2⃣. ادعای پلکانی و صعودی در ادعا
👈معمولاً سران فرقههای انحرافی به یک عنوان، بسنده نمیکنند و همچون علی محمد باب ابتدا از نیابت، سپس از امامت و ... دم میزنند، چنان که همو از ادعای نیابت به امامت، سپس نبوت و نهایتاً دم از الوهیت زد. این وجه اشتراک در مدعیان امروز نیز وجود دارد که دم از یمانی بودن و فرزند امام زمانی میزنند و سپس ناگهان و یکباره جانشینی امام عصر را برای خویش، مصادر میکنند و در نهایت، تمام صفات و ویژگیهای امام عصر را برای خویش، مصادره کرده و از قائم و منجی بودن خود سخن میگویند.
3⃣. زیر سؤال بردن رسالت فقها و علما در عصر غیبت؛
👈جریانهای مدعی مهدویت، از ابتدا به ویژه از عصر غیبت با علما که نائبان عام حضرت حجت هستند، مشکل داشتهاند؛ زیرا علما، مانع دستیابی سران فرق، به اهدافشان بودهاند. بهویژه از عصر قاجار به این طرف که بسیاری از فرقهها با رسالت رودررویی با علما به ساخت و پاخت با دیگران برای جایگزین نمودن آنها نمودهاند. همانگونه که روس و انگلیس بابیت و بهائیت را بهعنوان مهدی موعود و امام زمان شیعه پرورش داده و در کشورهای شیعی، مستقر کردند، تا سکّان هدایت مردم را از علما بگیرند، امروزه نیز مدعیانی ظهور کردهاند که با نفی جایگاه علما و مراجع شیعه در پی تخریب جایگاه آنانند تا به اهداف شوم خود، در بهکارگیری مذهب برای نابودی مذهب، نائل گردند.
#مهدویت #مدعیان_دروغین #احمدالحسن #بابیت #بهائیت #یمانی
🆔 @kalamema
هدایت شده از کمالی نسب .
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
⁉️آیا سفیانی ظهور کرده است!؟ سفیانی را چگونه میشود شناخت!؟
✅پاسخ این سوالات را میتوانید در این کلیپ ببنید.
#مهدویت #علائم_ظهور #سفیانی
🆔 @kalamema
#تمدن_اسلامی
💢ویلیام مونتگمری وات:
👈... تأثیر اسلام برای جامعه مسیحیت بیش از آنست که شناسایی شود، .... اسلام نه تنها اروپا را از نظر عقلانی در علم و فلسفه برانگیخت؛ بلکه اروپا را واداشت تا تصویر جدیدی از خودبه وجود آورد ...
⏪به نقل از کانال: حقیقت
#تمدن_اسلامی #خدمات_مسلمانان_به_جامعه_بشری #اسلام #تمدن_غرب_وامدار_مسلمانان
🆔 @kalamema
هدایت شده از کمالی نسب .
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
#ایستگاه_اخلاق
⁉️از کجا بدونیم که نور الهی در قلب ما هست یا نه!؟
✅پاسخ را از آیت الله مجتبی تهرانی بشنوید.
#مجتبی_تهرانی
🆔 @kalamema
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💠 استدلال جدید و نو از حاج آقای قرائتی در مورد #حقانیت_مولای_متقیان علی(علیهالسلام) بر اساس داستان قرآنی جالوت و داود
🎥حتماً این کلیپ را از دست ندید.
#ولایت #امام_علی #اثبات_امامت
@kalamema
هدایت شده از کمالی نسب .
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
⁉️چرا من پیامبر اکرم(صلیاللهعلیهوآله)یا امام صادق(علیهالسلام) نشدم!؟
✅پاسخ این سوال را از حجت السلام قرائتی بشنوید.
🆔 @kalamema
💢به گمان خود، یقین دارم
◼️برخی در فضای مجاز به شدت در حال ترویج شک گرایی هستند و میگویند: اصلا یقینی نه در دین و نه در هیچ چیزی وجود ندارد.
✅پاسخ
معرفت شناسی، مطالعه و شناساییِ دانستن است. دانستههای ما چگونه و از کجا شکل میگیرند. یکی از مباحث مطروحه، ذیل این موضوع، شکگرایی (Skepticism) است. حواس، برخی از منابع اطلاعات ما هستند؛ اما خطایشان در درک جهان خارج در کنار خطاهای اندیشه، فضا را برای شک گرایی باز کرد تا جایی که برخی در امور کثیری شک کردند. شکاکیت به سه دوره تقسیم شده است: دورهی اول كه شكاكيت قديم نيز ناميده ميشود، به سه بخش شكاكيت سوفسطايي، پيرهونی و آكادميك قابل تقسيم است. پروتاگوراس و گرگياس از بزرگان شكاكان سوفسطايی هستند. آنان سخنانی در انكار واقعيت و رد جزميت و علم به واقع دارند. ولی نخستين بار شكاكيت توسط پيرهون به صورت مكتب فلسفی درآمد. شكاكيت آكادميك نيز در مكتب افلاطون رشد يافت.[1]
✳️شکاکیت انواعی دارد:
1⃣. شكاكيت عام: به شكاكيتي گفته ميشود كه تمام قلمروهای معرفتي و حوزههای شناسايي را مورد شك و ترديد قرار ميدهد؛ به اين معنا كه هيچ نوع علم و معرفتي در هيچيك از حوزههاي معرفتي، اعم از حوزهی واقع و خارج، حوزه اخلاق و دين و حوزه حوادث آينده براي انسان امكانپذير نيست.
2⃣. شكاكيت خاص: به شكاكيتی اطلاق میشود كه آدمی را در حوزه يا حوزههای خاصی از كسب علم و معرفت ناتوان بداند. در نگاه چنين شكاكي، حوزههاي خاصي وجود دارند كه به دليل ويژگيهاي آنها، انسان نميتواند در آنها به علم و معرفت دست يابد. بنابراين، كسي نميتواند در اين حوزهها، ادعاي علم كند و چارهاي جز سكوت و باز ايستادن از حكم ندارد.[2]
⁉️در مقام نقد این نظریه برخی، ناسازگاری درونی (خودشکنی) این نظریه را به عنوان نقد آن مطرح کردهاند. توضیح آن که شکاکان میگویند که به چیزی نمیتوان علم و شناخت پیدا کرد. یک نقد میتواند چنین باشد که: خود این قضیه «عدم توانایی دستیابی به شناخت و معرفت» آیا یقینی است یا مشکوک است. اگر مشکوک باشد که اصلا مورد اعتنا نیست و به درد نمی خورد و اگر قطعی و یقینی است که نظریهی شما را در هم میشکند. نقد کاپلستون در این باره چنین است: «شکاکان، حتی در همین که می گویند ذهن انسان ناتوان از معرفت مطلق است، در ذهن خود آرمانی از معرفت مطلق دارند، که در قیاس با آن، معرفت انسان ناقص اعلام می شود. همین انکار درک و هوش مطلق در انسان هیچ معنایی ندارد، جز اقرار ضمنی به وجود آن. با این وصف به صرف انکار معرفت به خدا، معرفت ضمنی به او ثابت می شود.»[3]؛
◼️ اما شکاکان در مقام دفاع، میگویند که بین یقین و نبود آن، چیزی به نام باور موجه وجود دارد و ما دارای چنان وضعیتی هستیم. پس نظریهی ما خود شکن نیست.
⁉️در نقد این پاسخ میتوان گفت که بسیار خوب! شما نسبت به این نظریه دارای باور موجه و نه معرفت هستید؛ اما نسبت به این باور موجه دارای چه وضعیتی هستید؟ آیا در مورد این باور موجه هم که حالتی روان شناختی است، دارای معرفت نیستید؟! آدمی شاید نسبت به جهان بیرون، دچار شک و یا عدم قطعیت گردد؛ اما از اوضاع و احوال درون خود که به خوبی آگاه است. کیفیاتی چون شک و یقین، درد و رنج، شادی و شعف به خوبی بر انسان مکشوف میگردد. حتی انسان آن زمان که گمان دارد، به گمان خویش دیگر گمان ندارد و نسبت بدان، دارای معرفت و قطعیت است.
📚پی نوشت:
[1]. http://marifat.nashriy
پی نوشت:
[1]. http://marifat.nashriyat.ir/node/518.
[2]. همان.
[3]. قربانی، رحیم، فصلنامهی رواق اندیشه، شماره 38. (به نقل از پایگاه https://hawzah.net).
#معرفت_شناسی #شکاکیت
🆔 @kalamema