eitaa logo
اندیشه برتر
13هزار دنبال‌کننده
13.6هزار عکس
6.3هزار ویدیو
34 فایل
مفتخریم که همراه شما هستیم ❤️ کارشناسان ما در زمینه احکام، اعتقادات، ادیان، مشاوره خانواده و... پاسخگوی سوالات هستند. شناسه دریافت سوال: @pasokhgo313 ✅ ارتباط با ادمین: @ahkam1375
مشاهده در ایتا
دانلود
💢مبحث نسخ و علم الهی در آیات قرآن ⁉️یکی از ایرادات واهی افراد شبهه افکن این است که: نسخ وفراموشی از صفات سلبیه اند، و چون در آیه 106سوره بقره این دوصفت به خدا نسبت داده شده، پس یا، خدا وجود ندارد ویا اینکه این آیات از ناحیه خدا نیست؟ 👈برای پاسخ ابتدا آیه شریفه را ذکر می کنیم.«ما نَنْسَخْ مِنْ آيَةٍ أَوْ نُنْسِها نَأْتِ بِخَيْرٍ مِنْها أَوْ مِثْلِها أَ لَمْ تَعْلَمْ أَنَّ اللَّهَ عَلى كُلِّ شَيْءٍ قَديرٌ؛ [حكمِ] هر آيه اى را كه [بر اساس مصالح مردم و مقتضاى زمان] از ميان برداريم يا به تأخير اندازيم، بهتر از آن يا مانندش را مى آوريم. آيا ندانسته اى كه خدا بر هر كارى تواناست؟!»(بقره/106)[1]. نکته مهم:همان طور که در ترجمه ذکر شده است مراد از«انساء» به تـأخیر انداختن است نه فراموش کردن. ✅امّا مراد از نسخ چیست؟ 👈" نسخ" از نظر لغت به معنى از بين بردن و زائل نمودن است، و در منطق شرع، تغيير دادن حكمى و جانشين ساختن حكمى ديگر بجاى آن است.[2] ⁉️با توجّه به معنای «نسخ»، این سوال پیش می آید که:چرا نسخ واقع شده است؟ به تعبير ديگر: چه مى شد از آغاز حكم چنان تشريع مى گشت كه احتياجى به نسخ و تغيير نداشت؟ ✅در پاسخ عرض می کنیم: مى دانيم نيازهاى انسان گاه با تغيير زمان و شرائط محيط دگرگون مى شود و گاه ثابت و بر قرار است، يك روز برنامه اى ضامن سعادت او است ولى روز ديگر ممكن است بر اثر دگرگونى شرائط همان برنامه سنگ راه او باشد.يك روز دارويى براى بيمار فوق العاده مفيد است و طبيب به آن دستور می دهد، اما روز ديگر به خاطر بهبودى نسبى بيمار ممكن است اين دارو حتى زيانبار باشد، لذا دستور قطع آن و جانشين ساختن داروى ديگر را مى دهد. 👈اين مساله مخصوصا با توجه به قانون تكامل انسان و جامعه ها روشن تر مى گردد كه در روند تكاملى انسانها گاه برنامه اى مفيد و سازنده است و گاه زيانبار و لازم التغيير، به خصوص در هنگام شروع انقلابهاى اجتماعى و عقيدتى، لزوم دگرگونى برنامه ها در مقطعهاى مختلف زمانى روشنتر به نظر مى رسد. البته نبايد فراموش كرد كه اصول احكام الهى كه پايه هاى اساسى را تشكيل مى دهد در همه جا يكسان است، هرگز اصل توحيد يا عدالت اجتماعى و صدها حكم مانند آن دگرگون نمى شود، تغيير در مسائل كوچكتر و دست دوم است. [3] 🔆از آن چه ذکر شد این طور به دست می آید که نه تنها نسخ دلالت بر جهل و گمراهی خداوند ندارد، بلکه نسخ براساس مصالح افراد است(نسخ به معنای تغییر در علم قانون گذار نیست بلکه نسخ به معنای تغییر در مصلحت قانون پذیر است.) و خدوند متعال به عنوان قانون گذار از همان ابتدای وضع قانون، علم به پایان آن دارد منتهی آن زمان اعتبار را ذکر نکرده است و هنگام اتمام زمان آن قانون، آن را با حکم جدید نسخ می کند. 📚پی نوشت: [1]ترجمه قرآن- انصاريان، حسين-انتشارات اسوه- قم-1383 ش. [2]: تفسير نمونه-مكارم شيرازى، ناصر- دار الكتب الإسلامية-تهران-1374 ش- ج1، ص391. [3] همان. 🆔 @kalamema
#تلخ_خنده 💢این آمار مربوط به کشور جهان سوم نیست، این واقعیت فرانسه است کشوری که خودش را مهد آزادی و حقوق بشر می‌دونه... 😱😱😱 👈قسمت مضحک کار این که، اینها می‌خوان به ما حقوق زن را یاد بدن ... 😂😂😂 ❌باز مضحکتر هم وطنانی هستند که از اینها تقلید می‌کنند😜😜😜 #زن #تمدن_غرب #زن_در_غرب #حقوق_زن 🆔 @kalamema
#بزرگان_شیعه_و_تحریف_قرآن 💠تحریف قرآن یکی از تهمت‌های بزرگی است که به شیعیان می‌زنند، در حال که بزرگان شیعه این اندیشه را رد می‌کنند. 👈 این مورد: شیخ_حر_عاملی #تحریف_قرآن #قرآن 🆔 @kalamema
💢تحقیقات علمی نشان می‌دهد: که بیمارانی که به خدا باور ندارند و یا باور کمی دارند به احتمال دو برابر، به درمان پاسخ نمی‌دهند. 👈بیایم برای صحت و سلامتی خودمان به خداوند متعال باور داشته باشیم. #منکر_خدا #آتئیست #آتئیسم #خداشناسی #دانشمندان 🆔 @kalamema
هدایت شده از کمالی نسب .
6.38M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
📽 دلت پاک باشه، نماز و روزه برای چی!؟ 🔆این جمله را شاید خیلی شنیده باشید، ولی اگر می‌خواهید جایگاهش را در دین بدونید حتماَ این کلیپ را ببنید. #شبهات #محمدی 🆔 @kalamema
🔹 #حدیث روز: 🌺امام علی(علیه‌السلام): 🍃 بنَيَّ لَا تُؤْيِسْ مُذْنِباً فَكَمْ مِنْ عَاكِفٍ عَلَى ذَنْبِهِ خُتِمَ لَهُ بِخَيْرٍ وَ كَمْ مِنْ مُقْبِلٍ عَلَى عَمَلِهِ مُفْسِدٍ فِي آخِرِ عُمُرِهِ صَائِرٌ إِلَى النَّارِ 📚تحف العقول، ص: 91 🆔 @kalamema
💢آثار شراب خوری بر اساس تحقیقات بین المللی ✳️پیشرفت علم، سبب شده است که اهمیت دستورات اسلام روز به روز آشکارتر شود و حقانیت دین اسلام ظهور روز افزونی پیدا کند. در ادامه به یکی از این دستورات، که در قرآن به آن اشاره شده است می‌پردازیم. ✅خداوند متعال در قرآن مجید، از شراب این گونه یاد می‌کند: «یسئَلُونَک عَنِ الْخَمْرِ وَ الْمَیسِرِ قُلْ فِیهِمَا إِثْمٌ کبِیرٌ وَ مَنَفِعُ لِلنَّاسِ وَ إِثْمُهُمَا أَکبرُ مِن نَّفْعِهِمَا [بقره/219] در باره شراب و قمار، از تو می‌پرسند، بگو: «در آن دو، گناهی بزرگ، و سودهایی برای مردم است، و[لی] گناهشان از سودشان بزرگتر است.» و این در حالی است که در آن دوران نوشیدن شراب یک امر عادی در میان مردم بوده است، و حتی مسیحیان از آن به عنوان معجزه عیسی یاده می‌کرده‌اند، ولی دین اسلام به مخالفت با چنین امری پرداخته است، و اکنون دانشمندان به مضرات مشروبات علم پیدا کرده‌اند که در ادامه به برخی از آنها اشاره می‌کنیم: 1⃣. بنا بر تحقیقاتی که توسط "آکادمی سرطان آمریکا" انجام شده است، مصرف مشروبات الکلی، سبب بروز سرطان معده، سرطان دهان و حنجره، سرطان کبد و مری، سرطان کلون و رکتوم، سرطان سینه، و سرطان پانکراس می‌شود.[1] 👈و از نکات مهمی که در این زمینه وجود دارد این است که، مقدار مصرف مشروبات، دخالت چندانی در بروز چنین آثاری ندارد، به گونه‌ای که حتی مصرف کمی از مشروبات نیز چنین آثاری را پدید می‌آورد.[2] 2⃣. در تحقیقات دیگر که توسط «سازمان اعتیاد آمریکا» انجام شده است، مضرات شراب این‌گونه شمارش شده است: 1. کاهش اندازه‌ی مغز؛ 2. ناتوانی در تفکر انتزاعی؛ 3. از دست دادن توانایی ادراک بصری؛ 4. سندروم ورنیکه کورساکوف( علائم این سندروم شامل گیجی و پریشانی روانی، فلج اعصاب حرکتی چشم، عدم توانایی راه رفتن و... است)؛ 5. از دست دادن حافظه؛ 6. از دست دادن دامنه‌‌ی حواس و دقت.[3] ـــــــــــــــ 🌐پی‌نوشت [1]. https://www.cancer.org/cancer/cancer-causes/diet-physical-activity/alcohol-use-and-cancer.html [2]. http://www.cancerresearchuk.org/about-cancer/causes-of-cancer/alcohol-and-cancer/how-alcohol-causes-cancer [3]. http://americanaddictioncenters.org/alcoholism-treatment/mental-effects/ 🆔 @kalamema
💠تحریف قرآن یکی از تهمت‌های بزرگی است که به شیعیان می‌زنند، در حال که بزرگان شیعه این اندیشه را رد می‌کنند. 👈 این مورد: 🆔 @kalamema
💠ازدواجی بر پایه مصلحت امت اسلام ❇️یکی از ازدواج‌های رسول خدا(صلی‌الله‌علیه‌وآله) با است. عایشه دختر ابوبکر بن ابی قحافه از قبیله «بنی‌تیم» است و مادر وی «ام‌رومان» دختر «عمير بن عامر» است. در مورد سن ازدواج عایشه با رسول خدا(صلی‌الله‌علیه‌وآله) نظرات متفاوتی وجود دارد که در جای خود بحث شده است. در تاریخ این‌گونه بیان شده است که ابوبکر تصمیم داشت که دختر خویش را به عقد «جبیر پسر مطعم» در آورد، ولی بعد از درخواست پیامبر(صلی‌الله‌علیه‌وآله) برای ازدواج با عایشه از این کار منصرف شد و رسول گرامی اسلام(صلی‌الله‌علیه‌وآله) با عایشه ازدواج کرد.[ الطبقات الكبرى،ج8،ص:57] 👈شاید دلیل این ازدواج، پیوند رسول گرامی اسلام(صلی‌الله‌علیه‌وآله) با طائفه «بنی‌تیم» است، تا با این‌ وصلت از دشمنی ایشان نسبت به اسلام بکاهد؛ هم‌چنین از حمایت ایشان در دفاع از اسلام بهره ببرد. این طائفه در بین قبایل غیر قریشی، دارای اعتبار و احترام بوده‌، به گونه‌ای که قبل از اسلام در پیمان‌های بزرگی شرکت داشته‌ است که می‌توان به عنوان نمونه از پیمان حلف الفضول [تاريخ ابن خلدون،ج1،ص:389] نام برد. نشانه‌ای دیگر که می‌تواند بر موقعیت بنی‌تیم دلالت کند، سهم ایشان در بازسازی‌های کعبه قبل از اسلام است، به این‌نحو که ایشان به همراه بنی مخزوم موظف ‌شدند تا دیوار ميان حجر اسماعيل و ركن يمانى را بازسازی کنند.[ الطبقات الكبرى، ج1، ص 133] ✅در نتیجه: می‌توان گفت هدف پیامبر اکرم(صلی‌الله‌علیه‌وآله) برای ازدواج با عایشه، برقراری ارتباط و وصلت با این قبیله بود تا هم آنان را با اسلام بیشتر آشنا کند و هم از حمایت آنان نسبت به خود و سایر مسلمین بهره‌مند شود. ـــــــــــــــ 📚الطبقات الكبرى، محمد بن سعد كاتب واقدى (م 230)، ترجمه محمود مهدوى دامغانى، تهران، انتشارات فرهنگ و انديشه، 1374ش. تاريخ ابن خلدون، ترجمه عبد المحمد آيتى، مؤسسه مطالعات و تحقيقات فرهنگى، چ اول، 1363ش. @kalamema
🔹 #حدیث روز: 🌺امام صادق(علیه‌السلام): 🍃 إنَّ الْمُؤْمِنَ لَيَنْوِي الذَّنْبَ فَيُحْرَمُ رِزْقَهُ. 📚 ثواب الأعمال و عقاب الأعمال،ص241 🆔 @kalamema
هدایت شده از کمالی نسب .
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📽دکتر تورج دریایی، رئیس مرکز مطالعات ایرانی در دانشگاه کالیفرنیا: 👈ازدواج با محارم، در ایران باستان معمول بوده است. #باستان_گرایی #ازدواج #زن 🆔 @kalamema
💠دعا و صلوات برای ائمه اطهار فیضی متقابل ⁉️در فضای مجازی شبهه شده که شیعیان در اعتقادات و رفتارشان دچار تناقضات درونی هستند از یک طرف پیامبر(صلی‌الله‌وعلیه‌وآله) و ائمه اطهار(علیهم‌السلام) را در نهایت کمالات معنوی می‌دانند و از یک طرف اقدام به دعا و صلوات برای آنان می کنند، خوب اگر ائمه را کامل می‌دانید، چرا برای آنان دعا می‌کنند و صلوات می‌فرستید؟ ✅در پاسخ باید گفت: دعا و صلوات برای پیامبر(صلی‌الله‌وعلیه‌وآله) و ائمه(علیهم‌السلام) در تضاد با نهایت کمالات معنوی حضرات نیست و حکمت‌های متعددی دارد از جمله: 1⃣. دعا و صلوات برای پیامبر(صلی‌الله‌وعلیه‌وآله) و ائمه(علیهم‌السلام) در حقیقت، تقدیر و تشکر از زحمات و تلاش‌های آنان است که سال‌ها با راستی و درستی در بین جامعه زیسته و همه سختی‌ها و ناملایمات را در راه هدایت بشر تحمل کرده و اسوه و نمونه انسان کامل شدند. بر این اساس، آنان قطعاً مستحق تقدیر و تشکر می‌باشند که کمترین درجه این تشکر، ذکر صلوات بر آن‌ حضرات می‌باشد. حتی اگر ایشان به این صلوات نیازی نداشته باشند، ما به عنوان کسی که از زحمات آنان بهره‌مند هستیم، وظیفه داریم که قدرشناس باشیم. 2⃣. دعا و صلواتی که ما برای حضرات می‌فرستیم اولاً: از خودمان چیزی اهدا نمی‌کنیم، بلکه به خدا عرض می‌کنیم و از او می‌خواهیم که بر پیامبر و خاندانش رحمت ویژه بفرستد؛ ثانیاً: گرچه این خاندان نسبت به ما محتاج نیستند، ولی به ذات اقدس اله نیازمندند و باید دائماً فیض الهی بر آن‌ها نازل شود. ما با این صلوات در واقع خود را به این خاندان نزدیک کرده‌ایم. درست به مانند باغبانی در باغی که همه گل‌ها و میوه‌هایش مِلک صاحب باغ است کار کند و از صاحب باغ حقوق بگیرد و روز عید، یک دسته گل از باغ تهیه کند و به حضور صاحب باغ ببرد، آیا عمل او موجب تقرب به صاحب باغ هست یا نه؟ مسلّماً هست. این عمل نشانه ادب باغبان است. صلوات هم ادب ما را ثابت می‌کند و اِلاّ ما که از خودمان چیزی نداریم. بلکه از ذات اقدس اله مسئلت می‌کنیم که بر مراتب و درجات این بزرگواران بیفزاید. و همین عرض ادب برای ما باعث تقرّب است.[1] 3⃣. برخی با استدلال به این‌که پیامبر خدا(صلی‌الله‌وعلیه‌وآله) و خاندان پاک او، به بالاترین درجه کمال رسیده‌؛ به گونه‌ای که همه استعدادهای او به فعلیت رسیده است و دیگر راهی برای طی شدن باقی نمانده، معتقدند که صلوات، چندان فایده‌ای برای این وجود نورانی ندارد، بلکه این ما هستیم که محتاج به آن و آثار و برکات صلوات هستیم و فقط ما از آن بهره‌مند خواهیم بود.[2] 4⃣. اگر چه ائمه(علیهم‌السلام) در مقام ثبوت به بالاترین درجه رسیده اند، اما صلوات ما منجر می‌شود که گستره مقام اثبات ایشان وسیع‌تر شود که این خود نوعی ارتقای درجه است، مثلا به عنوان نمونه، مقام والای شفاعت به پیامبر(صلی‌الله‌وعلیه‌وآله) هدیه شده است، اما شاید با صلوات مؤمنان، حضرتشان افراد بیشتری را تحت شمول شفاعت‌شان قرار دهد. در نتیجه: دعا و صلوات برای ائمه(علیهم‌السلام) تشکر از زحمات آنان، درخواست استمرار فیض الهی از مجرای پر فیض ائمه(علیهم‌السلام)، احتیاج خود بشر برای ارتقاء معنوی به این دعا و صلوات و ایجاد قابلیت برای استفاده از واسطه های فیض الهی است. ــــــــــــــــــــــــ 📚پی‌نوشت [1]. طباطبایی، سیدمحمد حسین، المیزان فی تفسیر القرآن، ج 16، ص 388، قم، دفتر انتشارات اسلامى، چاپ پنجم، 1417ق. [2]. حسن زاده آملی، حسن، هزار و یک نکته، ص 126، تهران، رجا، چاپ پنجم، 1365ش. 🆔 @kalamema