💠دفاع از حریم اهل بیت وظیفه شیعه
💢درباره چگونگی رحلت و محل دفن حضرت زینب(سلاماللهعلیها) در بین تاریخ نویسان اختلاف نظر وجود دارد و سه احتمال برای آن ذکر کردهاند: مصر، مدینه، شام.
1️⃣ عدهای معتقدند که مقبره حضرت زینب(سلاماللهعلیها) در «قاهره» پایتخت مصر است. و علت آن را این چنین ذکر میکنند: چون حضرت زینب(سلاماللهعلیها) در مدینه مردم را علیه حکومت بنی امیه تحریک میکرد، یزید دستور داد که او را از مدینه تبعید کنند، حضرت نیز مصر را انتخاب کرد، حاکم مدینه او را همراه عدّه دیگری از زنان بنی هاشم به مصر فرستاد و همانجا نیز از دنیا رفت.[1]
این نقل را عدهای از علما به دلیل وجود راویان مجهول از جمله «زهران بن مالك» ، «عبدالله بن عبدالرحمن العتبی» ، «علی بن احمد الباهلی» ، «قاسم بن عبدالرزاق» و ... رد کردهاند[2] و بیان داشتهاند که زینبی كه در مصر (قاهره) دفن شده، «زینب بنت یحیی المتوج بن الحسن الانور بن زید بن حسن بن علی بن ابی طالب(علیهالسلام)» است.[3]
2️⃣ عدهای دیگر همچون محقق سید محسن امین(نویسنده کتاب اعیان الشیعه) و محلاتی(نویسنده کتاب ریاحین الشریعه) و علامه بیرجندی(نویسنده کتاب کبریت احمر) معتقدند که حضرت زینب(سلاماللهعلیها) در مدینه و در قبرستان بقیع مدفون است و درباره قبری که در شام میباشد، گفتهاند: این قبرمتعلق به ام کلثوم، همسر مسلم بن عقیل است که بعد از شهادت حضرت مسلم، با عبدالله جعفر ازدواج کرد یا مربوط به ام کلثوم صغرى یا یکی از زنان اهل بیت است که کنیه او ام کلثوم میباشد.[4]
اشکالی که به این نظریه وارد است، این است که با توجه به شخصیت و جایگاه عظیم و والای حضرت زینب(علیها السلام)می بایست قبر ایشان همانند قبر بسیاری از بزرگان بنی هاشم، از جمله ام البنین مشخص بود، درحالی كه در هیچ یك از كتب مربوط به تاریخ مدینه و مزارات این شهر، نامی از محل قبر او به میان نیامده است. بنابراین چگونه ممكن است قبر حضرت زینب در بقیع باشد، اما هیچ نشانی از آن نباشد، و در هیچ تاریخی یاد نشده باشد؟
3️⃣ برخی نیز معتقدند که مقبره حضرت در شام است. نقل میکنند که چون در مدینه قحطی شدیدی آمد، عبدالله جعفر به همراه حضرت زینب(سلاماللهعلیها) به سوی مزرعهای در شام رفتند و در آن جا اقامت گزیدند تا این که حضرت زینب(سلاماللهعلیها) مریض شد و در آن دیار از دنیا رفت.[5]
✅نتیجه آن که از سه احتمالی که برای قبر حضرت زینب(علیها السلام) شمرده اند،احتمال مصر دارای اشکالات فراوانی می باشد و قابل قبول نیست، احتمال مدینه نیز بدون دلیل است و هیچ سند معتبر و دلیل و شواهد قطعی و حتی ظنی نیز برای آن وجود ندارد، اما احتمال شام و قبر کنونی حضرت قوی تر و استوارتر به نظر می رسد.
👈دکتر سید جعفر شهیدی مینویسد: «پایان زندگانی شیر زن کربلا روشن نیست. مسلّم است که زینب(سلاماللهعلیها) پس از بازگشت از شام، مدتی دراز زنده نبود، چنان که مشهور است سال شصت و دوم از هجرت به جوار حق رفته است. در کجا؟ مدینه؟ دمشق؟ قاهره؟ هر یک از نویسندگان سیره برای درستی رأی خود، دلیلی و یا دلیلهایی آورده است... این زیارتگاهها(شام و مصر) از مصادیق بیوتی است که نام خدا در آن ها به بزرگی یاد میشود و دوستداران اهل بیت(علیهمالسلام) با خلوص نیّت فراوان، مراتب ارادت خود را به کسی که آن مزار به نام اوست، بیان میدارند و با پیغمبر خود و خانواده او تجدید عهد میکنند.»[6]
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
📚پینوشت
[1]. ریاحین الشریعه، ذبیح الله محلاتی، تهران، اسلامیه، ج 3، ص34.
[2]. اخبار الزینبات، نسابه عبیدلی، ص 125- 122.
[3]. اعیان الشیعه، سید محسن امین، بیروت، دار التعارف للمطبوعات، 1418 ه ق، چاپ پنجم، تحقیق سید حسن امین، ج 7، ص 142.
[4].همان، ج 11، ص 58.
[5]. ریاحین الشریعه، ذبیح الله محلاتی، تهران، اسلامیه، ج 3، ص 37.
[6]. زندگانی حضرت فاطمه(ع)،سید جعفر شهیدی، دفتر نشر فرهنگ اسلامی، ص 262.
#زینب #تاریخ #اسلام
🆔 @kalamema
💠هلاکت بعد اتمام حجت
❌برخی شبهه کردهاند که اگر انبیا قدرت اعجاز داشتند، چرا با معجزه کافران را نابود نکردند، مثلا گفته شده لازم نبود حضرت موسی(علیهالسلام) نیل را نصف کند، اگر فرعون را نصف میکرد همه نجات پیدا میکردند.
✅این سخن نادرست است،
1️⃣این کار مخالف حکمت الهی بود،
👈زیرا حکمت الهی بر آن است که پس از اتمام حجّت ظالمان را به هلاكت برسند: «لِيُهلِك مَنَ هَلَك عَن بيَّنةَ وَ يَحيي مَن حَيَّ عَن بيَّنة [انفال/42 ] تا آنها كه هلاك مىشوند، از روى اتمام حجّت باشد» لذا اگر حقانیت دعوت انبیا در حد اعجاز روشن شد و ظالمی در برابر دعوت انبيا ايستاد، خداوند متعال بعد از اتمام حجّت به زندگی آنها در نهايت خواری خاتمه میدهد، چنانکه فرعون نیز بعد از اینکه تمام حجت های الهی و اعجازهایی که از حضرت موسی(علیهالسلام) دید، باز بر حق ستیزی سماجت کرد، حقیرانه در نیل غرق شد.
پس باید حجت بر مردم و لو آن شخص فرعون تمام شود تا عذاب الهی نازل گردد. قرآن کریم نیز در این زمینه میفرماید: «رُسُلًا مُبَشِّرِينَ وَمُنْذِرِينَ لِئَلَّا يَكُونَ لِلنَّاسِ عَلَى اللَّهِ حُجَّةٌ بَعْدَ الرُّسُلِ [نساء/165] پيامبرانى (را فرستاديم) كه بشارتدهنده و بيمدهنده بودند، تا پس از پيامبران، براى مردم بر خدا حجّتى نباشد».
2️⃣علاوه بر اتمام حجت با فرعونیان در این بحث موضوع امتحان مومنان با سختیها نیز اجتناب ناپذیراست، زیرا که اگر حضرت موسی(علیهالسلام) با اعجاز در همان ابتدا فرعون را هلاک میکرد صدق ایمان خیلی از افراد مشخص نمیشد و همه حتی خود فرعونیان ادعای ایمان می کردند.
در موارد این چنینی برای جداساختن و شناخته شدن راستگویان از مدعیان دروغگو و برای خالص و ناب شدن مؤمنین، لازم است ظالمان در همان ابتدا نابود نشوند، تا اگر افرادی گرایش به ظالمان دارند مسیر خود را از مومنان راستین جدا کنند. چنانکه قرآن کریم تاکید می کند: «وَلَقَدْ فَتَنَّا الَّذِینَ مِنْ قَبْلِهِمْ فَلَیعْلَمَنَّ اللَّهُ الَّذِینَ صَدَقُوا وَلَیعْلَمَنَّ الْکَاذِبِینَ[عنکبوت / 3] و به تحقیق کسانی که قبل از آنها بودند را نیز امتحان کردیم، پس خداوند هم کسانی که صادق هستند و هم دروغگویان را مشخص و معلوم می کند.» این موضوع بیانگر این است که مومنان نیز برای صدق ایمان خود باید در برابر ظلمهای فرعونیان از خود پایمردی بر ایمان داشته باشند، لذا قرآن مجید با اشاره به این امتحان می فرماید: «اَحَسِبَ النَّاسُ أنْ یُتْرَکُوا أنْ یَقُولُوا آمَنَّا و هُم لا یُفتَنُونَ [عنکبوت / 2] آیا مردم گمان کردند همین که بگویند: ایمان آوردیم به حال خود رها می شوند و آزمایش نخواهند شد؟»
👈حال فرض بگیریم حضرت موسی(علیهالسلام) فرعون را در همان ابتدا با اعجاز نابود میکرد، کاملا مشخص بود که همه فرعونیان به حضرت موسی(علیهالسلام) می گرویدند ولو آنان که در قلب شان عداوت و دشمنی با حضرت موسی(علیهالسلام) را داشتند، لذا حقیقت و حقانیت افراد و صدق ادعای مومنان روشن نمیشد.
#معجزه #موسی #خداشناسی #خدا_شناسی #حکمت_الهی #پیامبر_شناسی #پیامبرشناسی
🆔 @kalamema
#بزرگان_شیعه_و_تحریف_قرآن
💠تحریف قرآن یکی از تهمتهای بزرگی است که به شیعیان میزنند، در حال که بزرگان شیعه این اندیشه را رد میکنند.
👈 این مورد: #سید_مرتضی
#تحریف_قرآن #قرآن
🆔 @kalamema
💠ازدواج موقت و نگاه ابزاری به زن
❇️گروهی مدعی شدهاند که نگاه شیعه به زن نگاه ابزاری است، این گروه برای ادعای خویش روایتی را از امام صادق(علیهالسلام) آوردهاند که میفرماید: «تزّوج مِنهنّ الفاً فانهنّ مُستَاجِرات؛ زنان شیعه کرایه ای هستند.»[1]
✅در بررسی این روایت لازم است به چند نکته توجه داشت:
1⃣. روایت مذکور در مورد ازدواج موقت است.
2⃣. ترجمه این روایت صحیح نیست،
👈 زیرا مقصود از مستاجرات در اینجا، اجارهای نیست، تا گمان شود که حضرت، زنان صیغهای را زنان اجاره میداند. مستاجرات از ماده اجر به معنای مهریه هست نه کرایه، آنچنان که در فرهنگ لغت اینگونه آمده است که «أَجْرُ المرأَة: مَهْرُها» [2]
👈و از سوی دیگر در آیات قرآن نیز هرجا ماده «اجر» آمده است، مقصود از آن مهریه است، که به عنوان نمونه میتوان به دو آیه اشاره کرد، «أيُّهَا النَّبِيُّ إِنَّا أَحْلَلْنَا لَكَ أَزْوَاجَكَ اللَّاتِي آَتَيْتَ أُجُورَهُنَّ[احزاب/50] اى پيامبر، ما براى تو آن همسرانى را كه مَهْرشان را دادهاى حلال كرديم.»؛ «فَمَا اسْتَمْتَعْتُمْ بِهِ مِنْهُنَّ فَآتُوهُنَّ أُجُورَهُنَّ فَريضَةً[نساء/24] زنانى را كه مُتعه كردهايد، مَهرشان را به عنوان فريضه به آنان بدهيد.»
👈به همین خاطر علمای بزرگ شیعه مانند آیت الله خوئی(ره) تصریح دارند که مقصود از «مستاجرات» در این گونه روایات، به معنی اصطلاحی و عرفی آن نیست و منظور از آن مهریه است.[3] با توجه به این نکات مقصود از روایت این است که اگر با زنانی ازدواج موقت انجام دادید مهریه آنان را بپردازید.
🔆از سوی دیگر، باید دقت داشت که مهریه تنها جنبه مادی ندارد، تا گمان شود که همان پولی که بین مستأجر و موجر رد میشود؛ بین زن و مرد انجام میگیرد، بلکه باید ماهیت مهریه را در جای دیگر جستجو کرد، آنچنان که به برخی از موارد آن این گونه میتوان اشاره کرد که:
👈مهريه تجلی فطرت و طبيعت است: هديه دادن به محبوب به عنوان اظهار محبت و نشان دادن علاقه، امری فطری و طبيعی است که معمولا از سوی کسی که پيش قدم می شود و طالب و يا خواستگار است ارايه می گردد.
👈 مهريه قانون عشق و جذب است: مرد از نظر آفرينش مظهر طلب، عشق و تقاضا است و زن مظهر محبوبيت و معشوقيت می باشد. مهريه از جانب مرد يک اظهار عشق و محبت فوق العاده برای زن می باشد که حتی بالاتر از بخشش و هديه های معمولی است....[4]
ــــــــــــــــــــــ
📚پینوشت
[1]. اصول الكافی، ثقة الإسلام کلینی، دار الكتب الإسلامية، ج5، ص452.
[2]. لسان العرب، ابن منظور، دار الفكر للطباعة و النشر و التوزيع- دار صادر، ج4، ص10.
[3]. موسوعة الإمام الخوئی، آیت الله خوئی، مؤسسة إحياء آثار الإمام الخوئی، ج32، ص370.
[4]. رک. به کتاب نظام حقوقی زن در اسلام بخش هشتم، نوشته شهید مطهری.
#فلسفه_احکام #ازدواج_موقت #زن_در_اسلام #اسلام #حقوق_زن
🆔 @kalamema
هدایت شده از کمالی نسب .
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
#ایستگاه_اخلاق
💠پای درس صحیفه سجادیه با بیانات مقام معظم رهبری
👈اللَّهُمَّ أَغْنِنَا عَنْ هِبَةِ الْوَهَّابِينَ بِهِبَتِك
🆔 @kalamema