💠هلاکت بعد اتمام حجت
❌برخی شبهه کردهاند که اگر انبیا قدرت اعجاز داشتند، چرا با معجزه کافران را نابود نکردند، مثلا گفته شده لازم نبود حضرت موسی(علیهالسلام) نیل را نصف کند، اگر فرعون را نصف میکرد همه نجات پیدا میکردند.
✅این سخن نادرست است،
1️⃣این کار مخالف حکمت الهی بود،
👈زیرا حکمت الهی بر آن است که پس از اتمام حجّت ظالمان را به هلاكت برسند: «لِيُهلِك مَنَ هَلَك عَن بيَّنةَ وَ يَحيي مَن حَيَّ عَن بيَّنة [انفال/42 ] تا آنها كه هلاك مىشوند، از روى اتمام حجّت باشد» لذا اگر حقانیت دعوت انبیا در حد اعجاز روشن شد و ظالمی در برابر دعوت انبيا ايستاد، خداوند متعال بعد از اتمام حجّت به زندگی آنها در نهايت خواری خاتمه میدهد، چنانکه فرعون نیز بعد از اینکه تمام حجت های الهی و اعجازهایی که از حضرت موسی(علیهالسلام) دید، باز بر حق ستیزی سماجت کرد، حقیرانه در نیل غرق شد.
پس باید حجت بر مردم و لو آن شخص فرعون تمام شود تا عذاب الهی نازل گردد. قرآن کریم نیز در این زمینه میفرماید: «رُسُلًا مُبَشِّرِينَ وَمُنْذِرِينَ لِئَلَّا يَكُونَ لِلنَّاسِ عَلَى اللَّهِ حُجَّةٌ بَعْدَ الرُّسُلِ [نساء/165] پيامبرانى (را فرستاديم) كه بشارتدهنده و بيمدهنده بودند، تا پس از پيامبران، براى مردم بر خدا حجّتى نباشد».
2️⃣علاوه بر اتمام حجت با فرعونیان در این بحث موضوع امتحان مومنان با سختیها نیز اجتناب ناپذیراست، زیرا که اگر حضرت موسی(علیهالسلام) با اعجاز در همان ابتدا فرعون را هلاک میکرد صدق ایمان خیلی از افراد مشخص نمیشد و همه حتی خود فرعونیان ادعای ایمان می کردند.
در موارد این چنینی برای جداساختن و شناخته شدن راستگویان از مدعیان دروغگو و برای خالص و ناب شدن مؤمنین، لازم است ظالمان در همان ابتدا نابود نشوند، تا اگر افرادی گرایش به ظالمان دارند مسیر خود را از مومنان راستین جدا کنند. چنانکه قرآن کریم تاکید می کند: «وَلَقَدْ فَتَنَّا الَّذِینَ مِنْ قَبْلِهِمْ فَلَیعْلَمَنَّ اللَّهُ الَّذِینَ صَدَقُوا وَلَیعْلَمَنَّ الْکَاذِبِینَ[عنکبوت / 3] و به تحقیق کسانی که قبل از آنها بودند را نیز امتحان کردیم، پس خداوند هم کسانی که صادق هستند و هم دروغگویان را مشخص و معلوم می کند.» این موضوع بیانگر این است که مومنان نیز برای صدق ایمان خود باید در برابر ظلمهای فرعونیان از خود پایمردی بر ایمان داشته باشند، لذا قرآن مجید با اشاره به این امتحان می فرماید: «اَحَسِبَ النَّاسُ أنْ یُتْرَکُوا أنْ یَقُولُوا آمَنَّا و هُم لا یُفتَنُونَ [عنکبوت / 2] آیا مردم گمان کردند همین که بگویند: ایمان آوردیم به حال خود رها می شوند و آزمایش نخواهند شد؟»
👈حال فرض بگیریم حضرت موسی(علیهالسلام) فرعون را در همان ابتدا با اعجاز نابود میکرد، کاملا مشخص بود که همه فرعونیان به حضرت موسی(علیهالسلام) می گرویدند ولو آنان که در قلب شان عداوت و دشمنی با حضرت موسی(علیهالسلام) را داشتند، لذا حقیقت و حقانیت افراد و صدق ادعای مومنان روشن نمیشد.
#معجزه #موسی #خداشناسی #خدا_شناسی #حکمت_الهی #پیامبر_شناسی #پیامبرشناسی
🆔 @kalamema
#بزرگان_شیعه_و_تحریف_قرآن
💠تحریف قرآن یکی از تهمتهای بزرگی است که به شیعیان میزنند، در حال که بزرگان شیعه این اندیشه را رد میکنند.
👈 این مورد: #سید_مرتضی
#تحریف_قرآن #قرآن
🆔 @kalamema
💠ازدواج موقت و نگاه ابزاری به زن
❇️گروهی مدعی شدهاند که نگاه شیعه به زن نگاه ابزاری است، این گروه برای ادعای خویش روایتی را از امام صادق(علیهالسلام) آوردهاند که میفرماید: «تزّوج مِنهنّ الفاً فانهنّ مُستَاجِرات؛ زنان شیعه کرایه ای هستند.»[1]
✅در بررسی این روایت لازم است به چند نکته توجه داشت:
1⃣. روایت مذکور در مورد ازدواج موقت است.
2⃣. ترجمه این روایت صحیح نیست،
👈 زیرا مقصود از مستاجرات در اینجا، اجارهای نیست، تا گمان شود که حضرت، زنان صیغهای را زنان اجاره میداند. مستاجرات از ماده اجر به معنای مهریه هست نه کرایه، آنچنان که در فرهنگ لغت اینگونه آمده است که «أَجْرُ المرأَة: مَهْرُها» [2]
👈و از سوی دیگر در آیات قرآن نیز هرجا ماده «اجر» آمده است، مقصود از آن مهریه است، که به عنوان نمونه میتوان به دو آیه اشاره کرد، «أيُّهَا النَّبِيُّ إِنَّا أَحْلَلْنَا لَكَ أَزْوَاجَكَ اللَّاتِي آَتَيْتَ أُجُورَهُنَّ[احزاب/50] اى پيامبر، ما براى تو آن همسرانى را كه مَهْرشان را دادهاى حلال كرديم.»؛ «فَمَا اسْتَمْتَعْتُمْ بِهِ مِنْهُنَّ فَآتُوهُنَّ أُجُورَهُنَّ فَريضَةً[نساء/24] زنانى را كه مُتعه كردهايد، مَهرشان را به عنوان فريضه به آنان بدهيد.»
👈به همین خاطر علمای بزرگ شیعه مانند آیت الله خوئی(ره) تصریح دارند که مقصود از «مستاجرات» در این گونه روایات، به معنی اصطلاحی و عرفی آن نیست و منظور از آن مهریه است.[3] با توجه به این نکات مقصود از روایت این است که اگر با زنانی ازدواج موقت انجام دادید مهریه آنان را بپردازید.
🔆از سوی دیگر، باید دقت داشت که مهریه تنها جنبه مادی ندارد، تا گمان شود که همان پولی که بین مستأجر و موجر رد میشود؛ بین زن و مرد انجام میگیرد، بلکه باید ماهیت مهریه را در جای دیگر جستجو کرد، آنچنان که به برخی از موارد آن این گونه میتوان اشاره کرد که:
👈مهريه تجلی فطرت و طبيعت است: هديه دادن به محبوب به عنوان اظهار محبت و نشان دادن علاقه، امری فطری و طبيعی است که معمولا از سوی کسی که پيش قدم می شود و طالب و يا خواستگار است ارايه می گردد.
👈 مهريه قانون عشق و جذب است: مرد از نظر آفرينش مظهر طلب، عشق و تقاضا است و زن مظهر محبوبيت و معشوقيت می باشد. مهريه از جانب مرد يک اظهار عشق و محبت فوق العاده برای زن می باشد که حتی بالاتر از بخشش و هديه های معمولی است....[4]
ــــــــــــــــــــــ
📚پینوشت
[1]. اصول الكافی، ثقة الإسلام کلینی، دار الكتب الإسلامية، ج5، ص452.
[2]. لسان العرب، ابن منظور، دار الفكر للطباعة و النشر و التوزيع- دار صادر، ج4، ص10.
[3]. موسوعة الإمام الخوئی، آیت الله خوئی، مؤسسة إحياء آثار الإمام الخوئی، ج32، ص370.
[4]. رک. به کتاب نظام حقوقی زن در اسلام بخش هشتم، نوشته شهید مطهری.
#فلسفه_احکام #ازدواج_موقت #زن_در_اسلام #اسلام #حقوق_زن
🆔 @kalamema
هدایت شده از کمالی نسب .
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
#ایستگاه_اخلاق
💠پای درس صحیفه سجادیه با بیانات مقام معظم رهبری
👈اللَّهُمَّ أَغْنِنَا عَنْ هِبَةِ الْوَهَّابِينَ بِهِبَتِك
🆔 @kalamema
#دروغ_ممنوع
💢مفتضح شدن حقیران دروغپرداز
❌چندی است برخی شبکههای معاند و دروغپرداز، استفتاء دورغینی از آيت الله العظمی صادق روحانی را با جعل تصویر ساختگیای از سایت ایشان، در موضوع تراشيدن موی سر بانوان به منظور فرار از حجاب با استناد به حدیثی جعلی در فضای اينترنت پخش کردند. آنان اینقدر نمیفهمند با دسترسی آسان به احادیث، میتوان چنین دروغهایی را به سرعت روشن کرد.
در این رابطه باید گفت:
👈مخاطبین فضای مجازی به راحتی با مراجعه به پایگاههای اطلاع رسانی آيت الله العظمی روحانی به راحتی می توانند از صحت این مدعا مطلع شوند، دفتر ایشان این گونه تاکید کرده است «موکدا اعلام میشود که هرگونه موضع گیری حضرت آیت الله العظمی روحانی دام ظله نسبت به مباحث مختلف، تنها در صورتی که توسط واحد اطلاع رسانی دفتر به طور رسمی در سایت معظم له منتشر شود، قابل استناد بوده و مورد تایید می باشد و مواردی که به غیر از این طریق منعکس می گردد، مردود است.»
👈مراجعه به تکذیبههای خود ایشان: معمولا علما نسبت به چنین دروغ پراکنیها در برخوردی عالمانه تکذیبههای صادر میکنند که به راحتی با یک جستجوی در اینترنت قابل دسترسی است؛ از جمله اینکه دفتر حضرت آیت الله العظمی روحانی در تکذیب فتوای منتسب به ایشان اعلام کرده است: «فتوای مذکور دروغ است و آن روایتی که نقل کرده اید از مجعولات است. چنین روایتی ولو با سند خیلی ضعیف نقل نشده است و به علاوه من استفتاءات را به خط خودم جواب می دهم؛ و این مجعول را که دیدم خط من نیست و امضاء هم ندارد.»
👈 معمولا دروغ پردازان از ارائه سند و آدرس معتبر طفره میروند، اما علمای دین فتواهای خود را بر اساس اسناد و آدرسهای معتبر قرآنی و روایات اسلامی ارائه میکنند لذا دفتر حضرت آیت الله العظمی روحانی نیز در تکذیب فتوای منتسب به ایشان با قاطعیت اعلام کرده است: «روایتی که نقل کرده اند از مجعولات است. چنین روایتی ولو با سند خیلی ضعیف نقل نشده است» ما نیز با جستجوی های مکرر چنین روایتی را نیافتیم.
✅درنتیجه: با وجود پایگاههای اطلاع رسانی حضرات مراجع و تکذیبههای ارائه شده، همچنین دسترسیها به منابع دینی؛ اگر حقیران دروغپرداز بخواهند دروغی را به علمای دین منتسب کنند خودشان مفتضح میشوند.
#شایعات
برای مطالعه منابع این گفتار به این نوشتار مراجعه کنید:
🌐http://www.welayatnet.com/fa/news/132337
🆔 @kalamema
💠 ازدواج با زن چشم آبی
✍ در میان عامه مردم، اینگونه مشهور شده است، که دین اسلام، ازدواج با زن چشم آبی را منع کرده است، از اینرو برخی افراد، این ادعا را ابزاری برای حمله به دین اسلام قرار دادهاند، به همین خاطر در ادامه تلاش میکنیم این مطلب را مورد وآکاوی قرار دهیم، و اولین قدم در این زمینه بررسی اصل موضوع است، و اینکه آیا چنین انتصابی به اسلام صحیح است یا خیر؟
👈 آنچه به نظر میرسد، روایتی در این زمینه وجود ندارد، بلکه این مطلب برداشت اشتباه و مقطوع از روایت رسول گرامی اسلام(صلیاللهعلیهوآله) است که در آن به اصحاب توصیه میکند که پنج طائفه از زنان را برای همسری انتخاب نکنند، که یکی از آنان «شهبره» است، و زمانی که از پیامبر اکرم(صلیاللهعلیهوآله) در مورد معنای این لغت سوال میکنند، ایشان میفرمایند: زن چشم آبی، بد زبان. پس اصل روایت این است که از زنانی که این دو ویژگی را دارند باید دوری کرد، پس صرف چشم آبی بودن دلیل بر ازدواج نکردن نیست.[ وسائل الشيعة، ج20، ص36]
👈 علاوه بر این نکته، روایات دیگری وجود دارد که در مقابل این ادعا است، و آن را رد میکند، که به عنوان نمونه میتوان به این روایت از رسول خدا(صلیاللهعلیهوآله) اشاره کرد که میفرمایند: «با زنان چشم آبی ازدواج کنید که در آنها برکت است.»[وسائل الشیعه، ج 20، ص58]
ـــــــــــــــــــــ
📚 وسائل الشيعة، شیخ حرعاملی، مؤسسة آل البيت(عليهمالسلام)، 1409 ق.
@kalamema