eitaa logo
اندیشه برتر
13.1هزار دنبال‌کننده
13.2هزار عکس
6.1هزار ویدیو
32 فایل
مفتخریم که همراه شما هستیم ❤️ کارشناسان ما در زمینه احکام، اعتقادات، ادیان، مشاوره خانواده و... پاسخگوی سوالات هستند. کانال های دیگر ما: @ahkamdin @pasdar_eshgh شناسه دریافت سوال: @pasokhgo313 ✅ ارتباط با ادمین: @ahkam1375
مشاهده در ایتا
دانلود
#حدیث روز: 🌺 حضرت زهرا(سلام‌الله‌علیها) 🍃 ما يَصْنَعُ الصَّائِمُ بِصِيَامِهِ إِذَا لَمْ يَصُنْ لِسَانَهُ وَ سَمْعَهُ وَ بَصَرَهُ وَ جَوَارِحَهُ. 📚 بحار الأنوار، ج93، ص295. 🆔 @kalamema
هدایت شده از کمالی نسب .
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
#وهابیت_اهل_تسنن_نیست ◼️عالم وهابی کسی حق ندارد در مساجد ما نماز بخواند مگر اینکه عرب باشد و سعودی !!!! 👈چون نژاد برتر است. 🔳وقتی میگن این وهابیت از اسلام هیچی درک نکردن، بگید نه!؟ 👈بابا یک بار قرآن را بخونید ببنید که ملاک برتری تقواست نه نژاد و ... #وهابیت #اسلام #اهل_تسنن 🆔 @kalamema
💢مردم جامعه تحمل عدل علی(ع) را نداشتند. ⁉️در فضای مجازی شبهه شده: خود علی‌ابن‌ابیطالب(علیه‌السلام) در نهج البلاغه، خطبه 92، وقتی مردم پس از مرگ عثمان برای خلیفه شدن خواستند با ایشان بیعت کنند، تاکید فرمود: «رهایم کنید و غیر من‌را بخواهید» حال چرا باز شیعیان اسرار بر خلافت علی‌ابن‌ابیطالب(علیه‌السلام) دارند؟ ✳️شیعه معتقد است که خلافت و امامت امیرالمومنین(علیه‌السلام) الهی بود و پیامبر ایشان را امام قرار داد؛ اما باز اگر بگوییم چنین نصی نداریم، باز بر اساس اسناد انکار ناپذیری که خارج از حوصله این نوشتار است علی‌ابن‌ابیطالب(علیه‌السلام) لایق‌ترین فرد برای جانشینی یامبر اکرم(صلی‌الله‌علیه‌وآله) بود؛ بر این مهم حضرت چنین تاکید می‌فرمود: «رقیب من هم به یقین می‌داند که جایگاه من نسبت به خلافت، جایگاه محور سنگ آسیا نسبت به آن است، [که هرگز ممکن نیست سنگ بدون آن گردش کند]».[1] ✅اما این‌که حضرت وقتی مردم پس از کشته شدن عثمان، خواستند با او بیعت کنند، فرمود: «رهایم کنید و غیر من‌را بخوانید؛ زیرا ما با حادثه‌اى روبرو هستیم که آن‌را چهره‌ها و رنگ‌ها است، حادثه‌اى که دل‌ها بر آن استوار و عقل‌ها بر آن پایدار نمی‌ماند. آفاق حقیقت را ابر سیاه گرفته، و راه مستقیم دگرگون و ناشناخته شده است. بدانید اگر خواسته شما را پاسخ دهم، بر اساس آن‌چه خود می‌دانم با شما رفتار می‌کنم، و به گفتار هیچ گوینده و سرزنش هیچ سرزنش کننده‌اى توجه نمی‌کنم.»[2] گویای حقیقت تلخ جامعه آن روزگار است که ظرفیت حکومت عدل علی(علیه‌السلام) را نداشت، چرا که «عثمان» بر اثر حیف و میل در بیت المال و مسلّط ساختن بنى‌امیّه بر جان و مال مردم و بروز اغتشاش در مناطق مختلف، به قتل رسیده بود، مردمى که سران آن‌ها به امتیازات بی‌دلیل زمان عثمان خو گرفته بودند، انتظار داشتند حضرت نیز بیت‌المال مسلمین را مطابق میل آن‌ها تقسیم کند و سیاست‌مداران‌شان انتظار داشتند که در برابر بیعت با امیر مؤمنان(علیه‌السلام)، پست‌هاى مهم فرمان‌دارى و استان‌دارى کشور وسیع اسلام، در اختیار آن‌ها گذاشته شود. 👈بسیارى از توده مردم نیز از ارزش‌هاى اسلامى فاصله گرفته و به خاطر وفور غنایم جنگى، آلوده زرق و برق دنیا شده بودند؛ افکار جاهلى در میان آن‌ها خودنمایى می‌کرد و زندگى عصر پیامبر(صلی‌الله‌علیه‌واله) به تدریج به فراموشى سپرده شده بود. بنا بر شواهد انکار ناپذیر تاریخی، تن دادن حضرت به بیعت مردم، در حقیقت به استقبال طوفان‌ها و بحران‌ها و امواج سهمگین اجتماعى رفتن بود.[3] 👈امام علی‌ابن‌ابیطالب(علیه‌السلام) کسى نبود که مانند سیاست‌مداران دنیاطلب، طرح واقعى خود براى حکومت اسلامی را، پنهان سازد و با نشان دادن باغ سبز و فریب‌کارى، آن‌ها را به بیعت بکشاند و بعد از نشستن بر تخت قدرت، طرح اصلى خود را آشکار سازد! او هرگز به این‌گونه فریب‌کاری‌ها تن نمی‌داد و مایل بود همه چیز را قبلاً به طور آشکار با مردم در میان بگذارد و مشکلات بیعت‌شان را براى آن‌ها بیان کند. بدیهى است براى کسى که از دیدگاه ارزش‌هاى الهى به حکومت می‌نگرد، دلیلى ندارد که خود را با فریب‌کارى و به هر قیمت ممکن، به قدرت برساند.[4] 📚پی نوشت [1]. شیخ صدوق، معانی الاخبار، محقق، غفاری، علی اکبر، ص 361، قم، دفتر انتشارات اسلامی، چاپ اول، 1403ق. [2]. سید رضی، محمد بن حسین، نهج البلاغة، محقق، صبحی صالح، خطبه 92، ص 136، قم، هجرت، چاپ اول، 1414ق. [3]. مکارم شیرازی، ناصر، پیام امام امیر المؤمنین(ع)، ج 4، ص 208 – 209، تهران، دار الکتب الاسلامیه، چاپ اول، 1386ش. [4]. همان، ص 209. 🆔 @kalamema
هدایت شده از کمالی نسب .
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
#ایستگاه_اخلاق 💠از کجا بدونم که خدا من را بخشیده!؟ #پناهیان 🆔 @kalamema
💢یاد علی حقیقتا عبادت است ⁉️سوالی که توسط برخی اهل سنت پرسیده می‌شود این است که می‌گویند: شیعه از پیامبراکرم(صلّی‌الله‌عليه‌و‌آله) نقل می‌کند که حضرت فرموده است: ذکر علی عبادت است؛ مگر امکان دارد که ذکر علی عبادت باشد، مگر امکان دارد پیامبر(صلّی‌الله‌عليه‌و‌آله) چنین سخن شرک آمیزی را گفته باشد؟ ✅در پاسخ باید گفت: از جهت سندی حدیث «ذكرُ عليٍ عبادَةٌ» قطعی است، و علاوه بر کتب روایی شیعه، این حدیث شریف در كتاب ارزشمند «فضايل الخمسه من الصحّاح الستّه» از چندين منبع مهم برادران اهل سنّت با سندهای متعدد از پيامبر اكرم‌(صلّی‌الله‌عليه‌و‌آله) نقل شده است، از جمله این‌كه نقل کرده‌اند: عايشه می‌گوید: پیامبر(صلّی‌الله‌عليه‌و‌آله) فرمود: «خير اخوتی عليٌّ و ذكر عليٍّ عبادةٌ [1] بهترين برادر من علی است و ياد علی عبادت است». 1⃣. امّا درباره اینکه آیا معنا و مفهوم اين حديث شريف شرک آمیز است یا نه بايد گفت: این روایت نمی‌گوید که ذکر علی(علیه‌السلام)، عبادت خود اوست، می‌فرماید: ذکر علی(علیه‌السلام)، عبادت خداست، پس بین این دو فرق است، زمانی شرک معنا دارد که انسان غیر خدا را عبادت کند؛ اما اگر چیزی بهانه‌ای باشد برای عبادت خدا، چه اشکالی دارد؟ لذا این احادیث می‌گویند یاد و ذکر علی(عليه‌السّلام) در حقیقت عبادت و شناخت خداست نه عبادت خود حضرت و این هرگز شرک نیست. این مطلب مانند سایر مباحث عبادی است که شرک محسوب نمی شود، چنانکه مثلا نماز و روزه فی نفسه عبادت خداست و هیچ کس این اعمال عبادی را شرک نمی‌داند، بنابراین چون امیرالمومنین(عليه‌السّلام) حجت و ولی خداست، یاد او زنده نگه داشتن دستورات الهی و شناخت خداست. 2⃣. از طرفی واژه عبادت به معنای «نهايت تعظيم» و «پيروی» نيز آمده است و به كار شخص متدين نيز عبادت گفته می‌شود.[2] بنابراين معنای حديث چنين خواهد بود: ياد علی(علیه‌السلام) به هر نحوی باشد، تعظيم او، و پيروی از او و علامت تديّن انسان است. لذا اگر در حديث آمده: ياد علی(عليه‌السّلام) عبادت است، جلوه‌ها، مظاهر و مصاديق متعددی می‌توان برای آن نام برد، مثلاً كسی كه حقیقتا به ياد حضرت باشد كارهای او را سرمشق خود قرار داده و می‌كوشد تا حد امكان همانند او عمل كند و این نکته مهمی از پيام آن حديث شريف است، چنان كه حضرت در نهج البلاغه فرمود: «آگاه باشيد، برای هر پيروی امامی است كه بايد از او تبعيت و پيروی كنید، بدانيد شما توانايی نداريد كه كاملاً همانند من عمل كنيد، لكن با اتصاف به تقوا و كوشش و پاك‌دامنی و درست‌كاری من‌را ياری كنيد».[3] بنابراين يكی از بارزترين جلوه‌های ياد حضرت تلاش در جهت پيروی از او در گفتار و كردار است. 3⃣. نكته ديگر آن است كه چون حضرت بعد از پيامبر اكرم(صلّي‌الله‌عليه‌و‌آله) كامل‌ترين انسان و مظهر حق و تجسم عدالت، مروّت، انصاف، پارسايی، ايثار، شجاعت، پاكی، صفا، عصمت، تقوا، نورانيت بوده و دارای كمالات برتر انسانی مانند: گذشت، جوان‌مردی، سخاوت، همت، شب زنده‌داری، غيرت، فداكاری، رحمت، رأفت، معرفت، حكمت، و هزاران وصف و كمال ديگر بوده است، لذا ياد و ذكر او ثواب و پاداش ارزشمندی اخروی داشته و در واقع ياد حق و ذكر كمالات برای الگوگيری و سرمشق قرار دادن اوست، لذا در حديث شريف از ذكر علی(عليه‌السّلام) به عبادت تعبير شده است. 📚پی نوشت: [1]. الحسني الفيروز آبادي، السيد مرتضي، فضائل الخمسه من الصحاح السته، ج2، ص145، نشر مجمع جهاني اهل بيت، چ اول، سال 1422 ق. [2]. لغت نامه دهخدا، ج34، ص31، نشر دانشگاه تهران، سال 1341 ش. [3]. نهج‌البلاغة، شریف رضی، محقق:صبحي صالح، هجرت، قم، 1414 ق، نامه 45. 🆔 @kalamema
هدایت شده از کمالی نسب .
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💠اثبات وجود خداوند متعال از زبان امام صادق(علیه‌السلام) #خداشناسی #براهین_اثبات_خدا #برهان_فطرت #فطرت 🆔 @kalamema
💢تحقیقات دانشگاه کالیفرنیا: 👈روزه داری، سلول‌های سرطانی را ضعیف می‌کند. 🆔 @kalamema
#حدیث روز: 🌺 پیامبر اکرم(صلی‌الله‌علیه‌وآله) 🍃 منْ تَأَمَّلَ خَلْقَ امْرَأَةٍ حَتَّى يَتَبَيَّنَ لَهُ حَجْمُ عِظَامِهَا مِنْ وَرَاءِ ثِيَابِهَا وَ هُوَ صَائِمٌ فَقَدْ أَفْطَرَ. 📚 وسائل الشيعة، ج10، ص: 129 🆔 @kalamema
💢تحقیقات دانشمندان نشان داده است که: 👈یکی از شیوه‌های درمان سرطان خون روزه‌داری است. #روزه #ماه_رمضان #فلسفه_احکام 🆔 @kalamema
💠فوائد روزه از دیدگاه دانشمندان 💢یکی از را‌ه‌های شناخت حقانیت یک دین، آگاهی از دستورات آن و تطابقش با علم است، به گونه‌ای که اگر آموزه‌های دینی که مربوط به چند صد سال پیش است، در زمان کنونی با علم هم‌خوانی داشته باشد، می‌توان مدعی شد که این دین بهره‌ای از حقانیت برده است، با توجه به این نکته، زمانی که به دستورات اسلام توجه می‌کنیم، به درستی خیلی از آموزه‌های اسلام پی می‌بریم که در ادامه به یکی از آن‌ها اشاره می‌کنیم. 👈یکی از آموزه‌های اسلام که بعد از هزار و چهارصد سال، علم پزشکی به مفید بودن آن پی برده است، مسأله روزه‌داری است، این دستور اسلام فلسفه‌های متعددی دارد که یکی از آن‌ها موضوع سلامت بدن است، آن‌چنان که پیامبر اکرم(صلی‌الله‌علیه‌وآله) می‌فرماید: روزه بگیرد تا سالم بمانید[1] و اکنون در دوران معاصر، علم پزشکی به این نکته دست یافته است، که روزه داری و امساک یکی راه‌کارهای مفید در بهبود بیماری‌هاست که در ادامه به برخی از آن‌ها اشاره می‌کنیم. 1⃣. «الكسى سوفورين» دانشمند روسى در كتاب خود مى‌‏نويسد: «درمان از طريق روزه فائده ويژه‌‏اى براى درمان كم خونى، ضعف روده‌‏ها، التهاب بسيط و مزمن، دمل‌هاى خارجى و داخلى، سل، اسكليروز، روماتيسم، نقرس، استسقاء، نوارستنى، عرق النساء، خراز (ريختگى پوست)، بيماری‌هاى چشم، مرض قند، بيماری‌هاى جلدى، بيماری‌هاى كليه، كبد و بيماری‌هاى ديگر دارد. معالجه از طريق امساك اختصاص به بيماری‌هاى فوق ندارد، بلكه بيماری‌هائى كه مربوط به اصول جسم انسان است و با سلول‌هاى جسم آميخته شده همانند: سرطان سفليس، سل و طاعون را نيز شفا مى‏‌بخشد».[2] 2⃣. محققین در تحقیقاتی اذعان کرده‌اند که پژوهش‌ها نشان داده است که روزه‌داری طول عمر انسان‌ها و پستان‌داران را افزایش می‌دهد و نه تنها باعث افزایش طول عمر می‌شود، بلکه اختلالات مربوط به افزایش سن را نیز کاهش می‌دهد، حتی اگر شخص روزه‌دار کالری رژیم خود را کم نکند.[3] 👈این در حالی است که تحقیقات دانشگاه فلوریدا، علت این طول عمر را این‌گونه بازگو می‌کند: «روزه‌داری باعث افزایش ژن SIRT 3 در بدن می‌شود که این ژن طول عمر انسان را بالا می‌برد».[4] 3⃣. یکی دیگر از آثار جسمانی روزه که دانشمندان به آن پی برده‌اند، این است که روزه می‌تواند دیابت را از بین ببرد.[5] در تحقیقات دیگر که در سال 2017 توسط دانشگاه کلمبیا انجام شده است، به این نتیجه رسیده‌اند که روزه‌ بیماریی هم‌چون دیابت و سرطان و بیماری قلبی را در افراد مسن کاهش می‌دهد.[6] 📚پی‌نوشت [1]. بحار الأنوار، علامه مجلسی، دار إحياء التراث العربي‏، بیروت، چاپ 1403 ق‏، ج59، ص267. [2]. تفسیر نمونه، آیت الله مکارم شیرازی، دار الكتب الاسلاميه‏، 1374 ه. ش‏، چاپ سی و دوم، ج 1،ص 632، به نقل از کتاب «روزه روش نوين براى درمان بيماری‌ها»، ص65. [3]. https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC2884086/ [4]. http://yon.ir/rutN9 [5]. http://yon.ir/0ZiiH [6]. http://yon.ir/6U8w6 🆔 @kalamema
💢برخی از منکرین غدیر مدعی هستند، که اگر واقعه غدیر خم بر امامت مولای متقیان علی(علیه‌السلام) اشاره دارد، پس چرا آن حضرت هیچگاه به این حدیث برای احقاق حق خویش استشهاد نکرده‌اند. ✅پاسخ این ادعای دروغین را در این عکس نوشته ببنید. #امام_شناسی #امام_علی #غدیر #غدیرخم 🆔 @kalamema
هدایت شده از کمالی نسب .
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
#ایستگاه_اخلاق 💠تنها راهی که می‌تونید بفهمیدن از چشم خدا افتاده‌اید یا نه!؟ 👈برای فهمیدنش حتماً این کلیپ را ببینید. #فاطمی_نیا 🆔 @kalamema
علی (علیه السلام) معیار تشخیص حق از جمله احادیثی که دلالت برامامت و مرجعیت دینی و عصمت امام علی (علیهالسلام) دارد، حدیث «علی مع الحق و الحق مع علی»، این حدیث شریف از آن‌جا که مورد توجه محدثین فریقین شیعه و سنی, خصوصاً متکلمین واقع شده، آن را مورد توجه قرار میدهیم. 1⃣. خطیب بغدادی به سندش از أبی ثابت، نقل میکند که گفت: من برامسلمه وارد شدم, دیدم مشغول گریه است وعلی را یاد میکند و میگوید: «از رسول خدا (صلی الله علیه و آله وسلم) شنیدم که میفرمود: (علی مع الحق و الحق مع علی لن یفترقا حتی یردا علیّ الحوض) علی با حق و حق با علی است و این دو از هم جدا نمیشوند تا روز قیامت کنارحوض برمن وارد شوند»[۱]. 2⃣. ابن قتیبه ازمحمد بن ابوبکر نقل میکند که بر خواهرم عایشه وارد شدم و به او گفتم: «آیا از رسول خدا (صلی الله علیه و آله و سلم) نشنیدی که میفرمود: «علی مع الحق والحق مع علی» پس چرا برضد او خروج کرده و با او قتال نمودی؟»[۲] 3⃣. فخررازی درتفسیرش میگوید: «واما این‌که علی بن ابیطالب جهر به بسم الله الرحمن الرحیم داشته به تواتر ثابت شده است و هر کس در دینش به علی بن ابیطالب اقتدا کند به طور حتم هدایت یافته است و دلیل بر این مطلب قول پیامبر (صلی الله علیه و آله و سلم) است که فرمود: اللهم ادر الحق معه حیث دار».[۳] ✳️. راویان حدیث:از علمای اهل سنت، این حدیث را بسیاری نقل کردهاند. 🔳ترمذی، الجامع الصحیح، ج۵، ص۵۹2، حدیث۳۷۱. 🔳ابن اثیر، جامع الاصول، ج۵، ص۵۹۲، حدیث۳۷۱۴. 🔳حاکم نیشابوری، المستدرک علیالصحیحین، ج۳، ص۱۳4، حدیث ۴۶۲۸. 🔳شهرستانی, نهایه الاقدام، ص۴۹۳. 🔳متقیهندی, کنزالعمال، ج۱1، ص۶۴۲، حدیث۳۳۱۲۴. 🔳گنجی شافعی, کفایه الطالب، ص۲۶۵، باب۶4. 🔳ابوعلی موصلی, مسند ابویعلی، ج۲، ص۳۱۸، حدیث۱۰۵3. 🔳بدخشانی, نزل الابرار، ص۵۸. 🔳حافظ هیثمی, مجمع الزوائد، ج۷، ص۳5. 🔳طبرانی, المعجم الاوسط، ج۵، ص455، حدیث۴۸۷7. 🔳هیتمی، الصواعقالمحرقه، ص۱۲۴. 🔳السیوطی, جامع الصغیر، ج۲، ص۱۷7، حدیث ۵۵۹84، تاریخ الخلفاء ص1۱۶. 🔳هموئی, فرائد الصمتین، ج1، ص1۷۷، حدیث ۱۴0. 🔳زمخشری, ربیع الابرار، ج۱، ص۸۲۸. 🔳ابن قتیبه, الامامة والسیاسة، ج۱، ص۷۳. 🔳ابن عساکر, تاریخ امام علی، ج3، ص153. 🔳خطیب بغدادی, تاریخ بغداد، ج۱۴، ص۳۲۱. 🔳ابن ابی الحدید, شرح نهج البلاغه، ج18، ص24. 🔳ابو جعفر, السکافی المعیاروالموازنه، ص۱۱۹. 🔳خوازرمی, حنفی المناقب، ص129، حدیث143. 👈امام علی (علیه السلام) در شورای شش نفره بعد از وفات عمر بن خطاب درحضور عثمان، طلحه، زبیر، سعد بنابیوقاص، و عبدالرحمن بن عوف فرمود: «انشدک بالله آتعلٌمون ان رسول الله (صلی الله علیه و آله) قال: الحق مع علی و علی مع الحق و یدور الحق مع علی کیفما دار.[4] شما را به خدا قسم آیا پیامبر (صلی الله علیه و آله و سلم) درباره من اینگونه نفرمودند...». 📚پی‌نوشت: [۱]. تاریخ بغداد، ج14، ص۳۲۱، خطيب بغدادي، احمد بنعلي(م ۴۶۳)، تاريخ بغداد، تحقيق: الدكتور بشار عواد معروف، دارالمغرب الإسلامي، بيروت، چاپ اوّل، ۱۴۲۲هـ.ق. [۲]. الامامة و السیاسه، ج۱، ص۷۳. [۳]. تفسیر الکبیر، ج1، ص۲۰۵، فخر الدين رازي، محمّد بن عمر(۶۰۶)، مفاتيح الغيب، دار إحياء التراث العربي، بيروت، چاپ سوّم، ۱۴۲۰ هـ.ق. [4]. مناقب خوارزمی، ص۲۱۷تهران: موسسه فرهنگی سامه، بی تا. 🆔 @kalamema
هدایت شده از کمالی نسب .
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
#برگی_از_تاریخ 💢روضه شهادت مولای متقیان امام علی(علیه‌السلام) از زبان رهبر انقلاب، آیت الله خامنه‌ای. #روضه #امام_علی #رمضان #ماه_رمضان #آقا 🆔 @kalamema
#حدیث روز: 🌺 امام صادق(علیه‌السلام) 🍃 الْعَمَلُ فِيهَا خَيْرٌ مِنَ الْعَمَلِ فِي أَلْفِ شَهْرٍ لَيْسَ فِيهَا لَيْلَةُ الْقَدْرِ. 📚 الكافي،ج4، ص157. 🆔 @kalamema
هدایت شده از کمالی نسب .
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
💢اگر کسی مرگ بر آمریکا نگه، پنجاه درصد مسلمان هست. 👈باور ندارید، این کلیپ را از آقای قرائتی بشنوید. #روزقدس 🆔 @kalamema
💢اثبات حقانیت شیعه در سه دقیقه ✅تا وقتی پیامبر (صلی الله علیه و آله وسلم ) زنده بودند شیعه و سنی نبود. رهبر همه پیامبر بود. بعد از پیامبر ما شیعیان فقه خودمان را از اهل بیت گرفتیم و اهل سنت از چهار تا عالم دیگه ،امام احمد حنبل ، ابو حنیفه ،امام مالک و امام شافعی. 1⃣. اولا: ما که فقه مان را از اهل بیت گرفتیم، سه تا آیه داریم، قرآن راجع به اهل بیت (علیهم السلام ) وقتی به کلمه اهل بیت می رسد می فرماید : یطهرکم تطهیرا [احزاب/ ۳۳] "یطهرکم" یعنی معصومند. هیچ کس نگفته یطهرکم مال ابو حنیفه و شافعی هست. نه شیعه گفته نه سنی. 2⃣. دوما : اهل بیت در قرن اول هجری بودند، اما چهار تا عالم سنی یعنی ابوحنیفه و شافعی و مالکی و امام احمد حنبل مال قرن دوم هجری بودند. اهل بیت یک قرن از آنها جلوتر بودند. قرآن می فرماید "و السابقون السابقون اولئک المقربون " [واقعه ۱۰-۱۱] 3⃣سوما : تمام اهل بیت شهید شدند، یکی از علماء اهل سنت سیلی نخوردند . قرآن می فرماید : "فضل الله المجاهدین علی القاعدین اجرا عظیما " [نساء ۹۵] ✅نتیجه: ما شیعه هستیم بدلیل اینکه: یک : ما فقه مان را اهل بیت گرفتیم، که معصومند «یطهرکم تطهیرا» دو :یک قرن جلوترند «و السابقون السابقون » سوم : همه ائمه شهید شدند « قتلوا فی سبیل الله » ــــــــــــــــــــــــــــــ بخشی از سخنان حجت السلام قرائتی 🆔 @kalamema
💢تحقیقات نشان می‌دهد که: 👈روزه‌ داری باعث افزایش سلامت قلب و کاهش استرس می‌شود. #روزه #ماه_رمضان #فلسفه_احکام #رمضان 🆔 @kalamema
💢اگر شیعه حق است، چرا اکثر مسلمانان اهل سنت هستند؟ ⁉️اگر شیعه حق است، چرا اکثر مسلمانان اهل سنت هستند؟ ✅باید گفت هیچ‌گاه زیادی و کمی نفرات، نشان حقانیت و بطلان یک عقیده و یا یک گروه نیست، چنان که در دنیای امروز نیز می‌بینیم که بیش از دو میلیارد انسان در روی زمین کمونیست، گاوپرست و بت پرست هستند که اگر کثرت دلیل بر حقانیت باشد، در درجه اول اینان باید حق باشند. 👈هم‌چنین در تاریخ نمونه‌های فراوانی داریم که با وجود کمی یاران، حق نیز با آنان بوده است، چنان که در واقعه عاشورا می‌بینیم جمعیت یاران سیدالشهدا(علیه‌السلام) نهایتا 100 نفر بودند در حالی‌که جمعیت دشمنان حضرت ده‌ها هزار نفر بودند، ولی همه حتی غیر مسلمانان هم اذعان به حقانیت امام دارند. 👈گذشته از این، میزان حقانیت یک عقیده و یا یک گروه، مبانی و ادلۀ آن گروه می‌باشد نه افراد آنان؛ چنان‌که شیعه با ادلۀ قرآنی و روایی بسیار در کتب مخالفین خود، حجّت را بر همه تمام کرده است و روزنه‌ای برای اشکال باقی نگذاشته است. ✳️نکته دیگر 1⃣. اینکه نظام‌های سیاسی و حاکم بر جهان، همواره به دنبال سرکوب و ریشه کن کردن این مذهب بوده‌اند. چنان‌که سلطان محمود غزنوی پس از تسلط بر شرق خراسان، به ریشه کن کردن دو گروه، یکی شیعه و دیگری معتزله همت گماشت، چندان که آثار علمی و کتاب‌خانه‌های آنان را از بین برد تا اثری از تشیع و معتزله باقی نماند 2⃣. و یا صلاح الدین ایوبی، پس از خیانت به فاطمیان، تصمیم بر قتل عام شیعه گرفت و گروه بی‌شماری از آنان را کشت. 3⃣. هم‌چنین در دوران حکومت عثمانی، در زمان سلطان سلیم به خاطر فتوای یک فقیه حنفی به نام نوح، ۴۰۰۰۰ شیعه در ترکیه فعلی سر بریده شدند. 4⃣. و یا در دوران حکومت جزّار در لبنان، در جبل عامل حمام خون به راه افتاد و نسل‌کشی شیعه صورت گرفت، به گونه‌ای که کتاب‌های آنان مدت‌ها به جای هیزم در تنور نانوایان می‌سوخت.[1] این‌ها تنها گوشه‌ای از قتل عام و نسل کشی شیعیان بوده است و با توجه به این کشتارها، بقای شیعه در دنیای امروز، آن هم با یک فرهنگ قوی و جامع و داشتن علما و دانشمندان معروف در تمام رشته‌های اسلامی و علمی، یکی از معجزات الهی و عنایت خاصه اهل بیت(علیهم‌السلام) است که روز به روز نور آن در افق دید بشریت بیشتر گشته و پرده‌های جهل و تعصب را از چهره تاریخ کنار می‌زند. 📚پی‌نوشت [1]. الفصول المهمة في تأليف الأمة، سيد عبد الحسين شرف الدين، المجمع العالمي للتقريب، تهران، 1423 ق، چاپ دوم، ص ۱۴۰. 🆔 @kalamema
هدایت شده از کمالی نسب .
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
#ایستگاه_اخلاق چرا ما کم استغفار نمی‌کنیم؟ پاسخ را از حجت السلام پناهیان بشنوید. #پناهیان 🆔 @kalamema
#حدیث روز: 🌺 پیامبر اکرم(صلی‌الله‌علیه‌وآله) 🍃 حبُّ عَلِيِّ بْنِ أَبِي طَالِبٍ يَأْكُلُ السَّيِّئَاتِ كَمَا تَأْكُلُ النَّارُ الْحَطَبَ. 📚 بحار الأنوار، ج39، ص306. 🆔 @kalamema
💢اثبات ولایت امام علی(ع) در پنج دقیقه ⁉️اگر جانشینی امیرالمؤمنین (علیه السلام) بنابر مدعای شیعه، آنقدر مسجل و روشن بود، پس چرا عباس بن عبدالمطلب در آخرين لحظات حيات پيامبراكرم(صلى الله عليه وآله)، از آن حضرت این چنین سوال مى‌پرسد: «پس از آن حضرت، آيا ولايت امر، در خاندان ما است؟ اگر در خاندان ماست اين را بدانيم و اگر نيست، درباره ما به ديگران سفارش شود.»[1] اگر جانشینی ایشان مسجل بود دیگر معنا نداشت که عباس چنین سؤالی بپرسد!؟ ✅برای پاسخ به این شبهه به چند نکته اشاره می کنیم: 1⃣. نکته اول: سوال برای دفع خطر و فتنه: هر نوع طرح سؤال و پرسشی، به این معنا نیست که سوال کننده از جواب اصلی بی‌اطلاع و بی خبر است، چه بسا سؤال کننده در پی مقاصد دیگری است. برای نمونه در خصوص این ماجرا نیز می‌توان این چنین بیان داشت، با توجه به این که عباس، از حقیقت ولایت امری امام علی(علیه السلام) اطلاع داشت، ولی با طرح این سوال، قصد داشت در ساعات پایانی عمر شریف پیامبر اکرم(صلی الله علیه و اله)، سندی جدید را به نفع امام علی(علیه السلام) تهیه کند؛ تا اینکه اطرافیان و معاندین بهانه‌ و طمعی برای غصب جایگاه جانشینی پیامبر نداشته باشند. از طرفی عباس جز اولین کسانی بود که بر خلاف سایر صحابه سعی داشت با علی بیعت کند، اگر او در موضوع ولایت و امامت حضرت شک داشت، هیچ‌گاه در این امر پیش قدم نمی‌شد: کما اینکه در منابع روایی نقل شده است او با شتاب خود را به امیرمؤمنان، علی(علیه السلام) رساند و گفت: «دستت را دراز کن با تو بیعت کنم، تا دیگر، کسی درباره‌ی خلافتت نزاع نکند؛ زیرا خواهند گفت: عباس، عموی پیامبر با علی بیعت کرده و دیگر کسی را یارای مخالفت نیست.» [2] علی(علیه السلام) پاسخ داد: «آیا کسی جز من توقع دارد به خلافت دست یابد.» [3] یا به عبارتی گویا حضرت این چنین می فرماید: مگر احتمال می دهی کسی در حق ثابت من خیانت کند؟ 2⃣. نکته دوم: برای تقویت علم و آگاهی خود و دیگران: و یا حتی می‌تواند علت سؤال کردن را تقویت علم قبلی دانست نه عدم اطلاع و آگاهی. به عبارت دیگر با توجه به اینکه عباس به ولایت امام علی(علیه السلام) ایمان داشت، ولی با این طرح سؤال _ در لحظه های پایانی عمر شریف پیامبر اکرم(صلی الله علیه و اله)_ سعی داشت، جای هر گونه ابهام و شک را بخصوص از طرف معاندان برطرف کند، در داستان حضرت ابراهیم نیز شاهد هستیم با توجه به اینکه حضرت از واقعی و حقیقت معاد اطلاع داشت، با این حال از خدای متعال درخواست روشن کردن حقیقت را می‌کند، و در جواب طرح این درخواست اذعان می‌دارد که برای آرامش قلبم این مطلب را بیان کردم نه برای عدم اطلاع و اعتقاد.[بقره/260] 3⃣. نکته سوم: علاوه بر مطالب یاد شده بسیای از روایات متواتر و قطعی الصدور در منابع تشیع و اهل سنت وجود دارد، که همگی گویای انتصاب و معرفی امام علی(علیه السلام) به عنوان جانشین پیامبر است. نمی‌توان برای رد امامت تمام آن روایات قطعی الصدور که در امر ولایت حضرت صراحت دارد را رها کرد و به نقلی و مطلبی استناد جست که هیچ‌گونه دلالت و صراحتی بر رد امامت ندارد. 📚پی نوشت: [1]. السيرة النبويه، ابن هشام، تحقيق مصطفى السفا، ناشر: مهر قم، سال نشر: 1363 هـ.ش، ج 2، ص 73. [2]. بحار الأنوار، مجلسى، محمد باقر بن محمد تقى، ناشر: دار إحياء التراث العربي، سال چاپ: 1403 ق، ج28، ص329. [3]. همان. 🆔 @kalamema
💢برخی از منکرین غدیر مدعی هستند، که اگر واقعه غدیر خم بر امامت مولای متقیان علی(علیه‌السلام) اشاره دارد، پس چرا آن حضرت هیچگاه به این حدیث برای احقاق حق خویش استشهاد نکرده‌اند. ✅پاسخ این ادعای دروغین را در این عکس نوشته ببنید. #امام_شناسی #امام_علی #غدیر #غدیرخم 🆔 @kalamema
💢«تشيّع» مذهبي بر پايه عقلانيّت ◼️در کتب روایی شعیه، حدیثی از امام صادق(علیه‌السلام) نقل شده است، که مخالفان اسلام، آن را ابزاری برای غیر معقول نشان دادن شیعه قرار داده‌اند که در ادامه به بررسی آن می‌پردازیم. 👈مرحوم عیاشی در تفسیر خود حدیثی از امام صادق(علیه‌السلام) نقل می‌کند که آن حضرت فرمود: «هیچ فرزندی متولد نمی شود مگر اینکه ابلیسی از ابليسان بر وی حاضر شود پس اگر خدا بداند که از شیعیان ماست او را در حجابی دور از شیطان قرار میدهد و اما اگر از شیعیان ما نباشد... ». ✅در رابطه با این روایت چند نکته قابل ذکر است: 1⃣. این روایت به صورت خبر واحد تنها در این کتاب آمده و در هیچ یک از کتب اربع شیعه که معتبرترین کتب شیعه هستند، وجو.د ندارد؛ و تنها همین یک سند را دارد و بحار الانوار و تفسیر نور الثقلین نیز از همین تفسیر عیاشی نقل کرده‌اند، لذا تنها یک روایت است و تنها یک سند دارد و تنها در تفسیر عیاشی موجود است. 2⃣. روایت مجهول است، زیرا صاحب تفسیر «نور الثفلین» در رابطه با «ابراهیم بن ابی‌یحیی» می‌نویسد: «من نام این شخص را در هیچ یک از کتب رجالی ندیده‌ام».[2] پس روایت مجهول و ضعیف است و هرگز قابل اعتنا نیست. 3⃣. زمانی می‌توان گفت «اعتقاد شیعه این است» که علمای طراز اول شیعه، آن روایت را پذیرفته و بر صحّت آن، گواهی داده و جزو اعتقادات خود دانسته باشند؛ نه این‌که تا یک روایت ضعیف که راوی آن نیز ناشناخته است، را در کتابي از کتب شیعه دیدند، آن را به عنوان اعتقاد شیعه مطرح کنند. این خود، نقطه ضعف آن‌ها است که به جای پرداختن به اصول و مباحث اصلی، بحث را به حاشیه برده و به انحراف می‌کشانند. 4⃣. بر فرض وجود چنین روایتی، می‌توان گفت: آخر روایت وضعیت را مشخص کرده و توضیح می‌دهد؛ کسی که این شبهه را مطرح کرده است، از روی لجاجت و تعصبی که داشته، ادامه و آخر حدیث را ترجمه نکرده است و مخاطب فکر می‌کند، روایت همین مقدار است؛ اما در پایان روایت آمده: «والله بعد ذلك يمحو مايشاء ويثبت و عنده ام الكتاب؛ البته بعد از این، همه چیز دست خداست و هر چه را که بخواهد محو می‌کند و هرچه را که بخواهد می‌نویسد و ثبت می‌کند و در نزد خدا ام‌الکتاب وجود دارد». 👈این جمله یعنی تغییر سرنوشت هم ممکن است؛ یعنی کسی که ولایت امیرالمومنین(علیه‌السلام) را ندارد، گرایش و میل او به سمت گناه و معصیت بیشتر است، امّا ممکن است تغییر کند و به سمت رحمت الهی بشتابد. بنابراین می‌توان گفت: معنای روایت این است که کسی که از پدر و مادری به دنیا می‌آید که ولایت امیرالمومنین(علیه‌السلام) را ندارند، میل و گرایشش به سمت گناه و معصیت بیشتر است و راحت‌تر به گناه کشیده می‌شود، امّا باز هم اختیار دارد و می‌تواند مسیر خود را عوض کند و اگر این قابلیت را داشته باشد خداوند متعال او را به نور ایمان هدایت کرده و شیعه می‌گردد ولی اگر این قابلیت را نداشته باشد او را به حال خود رها می‌کند. 📚پی‌نوشت: [1]. تفسیر عیاشی، ج2، ص 218. [2]. تفسير نور الثقلين، ج2، ص 514. 🆔 @kalamema
هدایت شده از کمالی نسب .
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
#ایستگاه_اخلاق 💢توی این شب‌ها خدا را فریب نده. 👈اگر می‌خوای بدونی چطوری استغفار کنی، این کلیپ را از آیت الله مجتبی تهرانی ببین. #مجتبی_تهرانی #شب_قدر #قدر #ماه_رمضان 🆔 @kalamema