eitaa logo
کانال بصیرت بوشهر
125 دنبال‌کننده
1.8هزار عکس
1.5هزار ویدیو
278 فایل
مشاهده در ایتا
دانلود
هدایت شده از روشنا
⭕️ ظرفیتهای اقتصاد دیجیتال در ایران 🔻 تعداد مشترکین اینترنت در سالهای مختلف 🔻 تعداد تراکنش های مالی اینترنتی 🌓 روشنا 🆔 https://eitaa.com/roshana_ir 🆔 https://rubika.ir/roshana_ir
🇮🇷🌸 🍀 🌀 ✅ اندیشکده آمریکایی: شرایط اقتصادی امروز ایران ناشی از فساد و سوء مدیریت است نه تحریم 🍃🌻🍃 🔻 اندیشکده آمریکایی گیت استون (فروردین ۹۶): با پیروزی مجدد حسن روحانی، اقتصاد ایران فلج باقی می ماند. 🔹 اگرچه تحریم بی تاثیر نبوده و نیست اما بخش بزرگی از مشکلات فعلی کشور حاصل سوء مدیریت است. 🔺همان طور که خود آقای روحانی در سال۹۲ گفت: همه ضعف ها و ناکارآمدی ها را نمی توان پای تحریم نوشت. 🆔 https://sapp.ir/meyar.pb 🆔 eitaa.com/meyarpb 🆔https://rubika.ir/meyar_pb 🍀 🇮🇷🌸
هدایت شده از معیار
🇮🇷🌸 🍀 💢 موضوع: تأمین امنیتِ زن، مهم‌ترین فلسفه حجاب و عفاف ✍️علی اکبر صیدی 🍃🌻🍃 🔻 بر اساس آیات قرآن کریم، یکی از مهم‌ترین، فلسفه حجاب، تأمین امنیتِ زن در جامعه است. « فَلا يُؤْذَيْن؛ -تاز نان- مورد آزار قرار نگيرند» (احزاب/۵۹). 🔹 خداوند متعال، برای تکریم زن و امنیتِ او در جامعه، رهنمودهای الزام‌آور و ارزشمندی بیان کرده است ازجمله: 1️⃣ پوشاندن سرتاسر اندام به‌گونه‌ای که نقاطِ خاص بدن، و زینت‌ها، نمایان نشده و جلب‌توجه نکند.(احزاب/۵۹). 2️⃣ پرهیز از تبرج (خودنمایی) َ لا تَبَرَّجْنَ تَبَرُّجَ الْجاهِلِيَّةِ (احزاب/۳۳).مصادیق آن شامل: 🔸 الف) در برخورد با نامحرم، به‌گونه‌ای هوس‏انگيز (با ناز و عشوه) سخن نگوييد كه بيماردلان در شما طمع كنند. فَلا تَخْضَعْنَ بِالْقَوْلِ فَيَطْمَعَ الَّذي في‏ قَلْبِهِ مَرَضٌ وَ قُلْنَ قَوْلاً مَعْرُوفا (احزاب/۳۲). 🔹 ب) هنگام راه رفتن پاهاى خود را - به‌گونه‌ای- به زمين نزنند تا زينت پنهانی‌شان دانسته شود، وَ لَا يَضْرِبْنَ بِأَرْجُلِهِنَّ لِيُعْلَمَ مَا يخُْفِينَ مِن زِينَتِهِن(نور/۳۱). 🔺 کنترل نگاه(چشم‌پوشی از نامحرم)، قُل لِّلْمُؤْمِنَاتِ يَغْضُضْنَ مِنْ أَبْصَرِهِنَّ(نور/۳۱). چراکه طبق فرمایش امام صادق(ع) نگاه گناه‌آلود، انسان را به انواع گرفتاری‌ها دچارمی سازد، النَّظْرَةُ بَعْدَ النَّظْرَةِ تَزْرَعُ فِي الْقَلْبِ الشَّهْوَةَ وَ كَفَى بِهَا لِصَاحِبِهَا فِتْنَة(وسائل الشيعة، ج ۲۰، ص: ۱۹۳). 🆔 https://sapp.ir/meyar.pb 🆔 eitaa.com/meyarpb 🆔https://rubika.ir/meyar_pb 🍀 🇮🇷🌸
هدایت شده از معیار
11.42M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🇮🇷🌸 🍀 🎬 قطب نما ✅موضوع: دغدغه های رهبری در حوزه اقتصاد 🍃🌻🍃 🌀 نگاهی به دغدغه ها و پیگیری های مقام معظم رهبری از آغاز زعامت در دهه 70 تا کنون می تواند چراغ راهی برای مردم و دولت جدید جهت تحقق اقتصاد پویای ملی باشد دغدغه هایی که در قالب اقدامات مختلف پیگیری شده است. 🆔 https://sapp.ir/meyar.pb 🆔 eitaa.com/meyarpb 🆔https://rubika.ir/meyar_pb 🍀 🇮🇷🌸
سلام علیکم عرض خداقوت و توفیق روز افزون برای همه برادران وخواهران شرکت کننده دررزمایش ثامن ۱۲ رادارم ان شاءالله در این لحظه که پایان رزمایش را اعلام می نمائیم تلاش همه ی شما بزرگواران در جهت کمک به مصرف و مدیریت بهینه انرژی برق واب که قسمتی از وظایف ما برای کمک به گذر از شرایط فعلی کشور است مورد نظر خداوند سبحان قرار گرفته باشد اجر همه ی شما با فاطمه زهرا س باتشکر دبیر قرارگاه طرح ثامن در سپاه استان بوشهر
💠💠💠💠💠💠💠💠💠 *برداشتی از اخلاق مدیریت در قرآن (۱)* 🖋️ *دکتر نصرالله شفیعی* 📌 *مقدمه؛* ✅مدیریت و رهبری در جوامع انسانی از دیرباز تاکنون یکی از اصول مسلم و قابل قبول برای همه بوده است. 🔷هیچ جامعه‌ای بدون مدیر و هیچ نهاد و دستگاهی بدون رئیس و مسؤول امکان اداره آن به شکل مطلوب وجود ندارد. امام علی‌(ع) می‌فرماید: «چاره‌ای نیست جز اینکه جوامع دارای رهبر باشند، چه فاجر، چه صالح». یعنی هر‌چند که رهبر و مدیر نا‌صالح شایستگی آن را ندارد که زمام امور مردم را به دست گیرد و حق این است که انسان‌های صالح مدیریت جوامع انسانی را به‌دست گیرند؛ ولی جامعه بدون رهبر به هیچ وجه امکان دوام آن وجود ندارد و با هرج ‌و‌ مرجی که در آن ایجاد می‌شود از هم خواهد پاشید. 🔺در این سلسله یادداشت‌ها تلاش بر این است که با استفاده از آیات قرآن به برخی از اخلاق مدیریتی اشاره شود. نکته دیگر اینکه نمی‌توان ادعا کرد که تمامی آیات قرآن در این زمینه احصاء شده‌اند. چه بسا آیات فراوان دیگری نیز وجود داشته‌اند که اشاراتی به این مقوله در آن‌ها شده باشد ولی از دید ما پنهان مانده باشند. از همین روی از اهل فن و قرآن‌پژوهان انتظار دارد که از راهنمایی خود این حقیر را بی‌بهره ننمایند. 1️⃣ پذیرش عمیق مبانی دینی از مهم‌ترین ویژگی‌های مدیری که در نظام اسلامی زمام امور را به دست گیرد، اعتقاد قلبی او به مبانی دینی است. اعتقاد به اسلام رمز اصلی مصون ماندن مسؤولان از لغزش‌های فراوانی است که در مقابل آن‌ها وجود دارد. تجربه نشان داده مدیرانی که دیدگاه عمیق اعتقادی ندارند در گردنه‌ها و بزنگاه‌های مختلف گرفتار می‌شوند، رنگ ‌می‌بازند و در نهایت دچار انحراف می‌شوند. آن کس که سینه‌اش وسعت یافته تا احکام اسلام را بپذیرد و به آن معتقد شود در برابر وسوسه‌های شیاطین انس و جن مقاومت می‌کند و با ارتباط مداوم با محبوب خویش دست رد به تمامی سوداگران ایمان و اعتقاد مردم می‌زند. قرآن هدایت واقعی انسان‌ها را در پرتو پذیرش تعالیم انسان‌ساز اسلام میسر می‌داند و می‌فرماید:«فَمَنْ یُرد اللهُ اَنْ یَهْدِیَهُ یَشْرَح صَدْرَه للاسلام وَمَن یُرِدْ اَنْ یُضِلَّهُ یَجْعَلْ صَدْرَهُ ضَیّقاً حَرَجاً کَاَنَّما یَصَعَّدُ فی السّماءِ کذلِک یَجْعَلُ اللهُ الرِّجْسَ عَلَی الذین لا یُؤْمنونَ» (انعام [6]/125) ترجمه:وپس کسی را که خدا بخواهد هدایت نماید، دلش را به پذیرش اسلام می‌گشاید و هر کس را بخواهد گمراه کند، دلش را سخت تنگ می‌گرداند، چنانکه گویی به زحمت در آسمان بالا می‌رود. این گونه، خدا پلیدی را بر کسانی که ایمان نمی‌آورند قرار می‌دهد. 2️⃣ ارتباط مداوم و قوی با خدا مدیریت و مسؤولیت از جهاتی غفلت‌آور و خطرناک است. این مسأله زمانی بیش‌تر اهمیت پیدا می‌کند که از قبل زمینه‌های منفی نیز در فرد وجود داشته باشد. آنگاه که انسان از یک موقعیت معمولی و یا به عنوان شهروند عادی صاحب پست و مسؤولیتی می‌شود، توجه‌ و نگاه‌ها به او عوض می‌شود. از توقعات قانونی که بگذریم توقعات غیر‌قانونی نیز نسبت به او افزایش می‌یابد. گاهی این درخواست‌ها و توقعات غیرقانونی با تطمیع و سفارش‌های ویژه نیز همراه می‌باشد. از سویی دیگر، مدیران به خصوص آنانکه در مرتبه‌ بالاتری قرار دارند بخش وسیعی از اموال بیت‌المال در اختیار آن‌هاست که می‌توانند با برخی تر‌فند‌ها استفاده‌های کلان شخصی بنمایند. همچنین زمینه‌های تخلفات دیگر از جمله اخلاقی نیز برای صاحبان پست بیش‌تر فراهم می‌گردد. از همه این‌ها که بگذریم نفس پذیرش مسؤولیت موجب دغدغه‌هایی می‌شود که کم‌کم باعث به فراموشی سپردن معنویات، مسائل عبادی و ... می‌شود. پس این مسائل و مسائل دیگر را اگر بخواهیم در کنار هم بگذاریم، نتیجه می‌گیریم که پست‌های مدیریتی برخلاف ظاهرش که عده‌ای از پذیرش آن خوشحال می‌شوند و دیگران نیز به صاحب آن نگاه دیگری می‌اندازند، امر مطلوبی به شمار نمی‌رود و می‌تواند بسیار خطرناک و مشکل‌زا نیز به حساب آید. کما اینکه تاکنون افراد زیادی را بر زمین زده و در دام خود قرار داده و آبرو و حیثیت چندین‌ساله‌اشان را بر باد داده است. این بدان معنا نیست که بخواهیم شعار غربی‌ها را که می‌گویند قدرت ذاتا فساد‌آور است بپذیریم. بلکه در اینجا تأکید بر این مسأله است که اگر در افراد زمینه‌های نامناسب وجود داشته باشد قدرت، موجبات فساد را فراهم می‌کند. 🔶 به هر حال با همه‌ اوصافی که گفته شد و خطر‌هایی که وجود دارد می‌طلبد هر کسی که سکان مدیریت دستگاهی را بر عهده می‌گیرد لزوماً باید میزان ارتباط، تضرّع، راز ‌و نیاز و فعالیت‌های عبادی خود را با خداوند بیش‌تر کند. ارتباط پیوسته با خدا و به یاد او بودن که در قرآن تعبیر به «ذکر» شده است میزان انحراف و افتادن در وادی خطا را بسیار کم می‌کند. خداوند در آیات مکرر بر این امر تأکید ورزیده که اگر انسان ارتباطی خالصانه با او بر‌قرار کند و آنگاه که هواها
ی نفسانی و شیطان دامن او را می‌گیرد به یاد خدا بیفتد خدا نیز دست او را می‌گیرد و او را از سقوط در دره‌ گناه محافظت خواهد کرد. «اِنَّ الّذین اتَّقوا اِذا مَسَّهُمْ طائفٌ مِنَ الشیطانِ تَذَکَّروا فَاِذا هُمْ مُبصرونَ» (اعراف[7]/201) ترجمه: در حقیقت کسانی که [از خدا] پروا دارند، چون وسوسه‌ای از جانب شیطان به ایشان رسد [خدا را] به یاد آورند و به‌ناگاه بینا شوند. همچنین قرآن انسان‌ها را به یاد خدا به طور مستمر در همه‌ اوقات سفارش می‌کند. «وَ اُذْکُرْ رَبَّکَ فی نفسِک تَضَرُّعاً وَ خیفهً و دونَ الجهد مِن القول بِالغُدُوِّ والاصالِ وَ لا تَکُنْ مِنَ الغافلینَ» (اعراف[7]/205) ترجمه: و در دل خویش، پروردگارت را بامدادان و شامگاهان با تضرّع و ترس، بی‌صدای بلند یاد کن و از غافلان مباش. نتیجه آنکه هر چه مسؤولیت انسان سنگین‌تر باشد خطری که از ناحیه‌ مختلف او را تهدید می‌کند بیش‌تر است پس تنها راه علاج این خطر‌ها پناه بردن به خدا از شر شیطان و ارتباط روحی با معبود خویش است. این نکته را نباید ناگفته گذاشت که پست و ریاست همان قدر که می‌تواند خطرناک باشد، اگر همراه با انگیزه‌های الهی و دوری از وسوسه‌های شیطانی باشد می‌تواند در تکامل روحی و معنوی انسان مؤثر باشد و او را به خدا نزدیک‌تر سازد. نمونه عینی این مطالب را در مقام معظم رهبری می‌توان دریافت. معظم‌له از آغاز پیروزی انقلاب اسلامی تاکنون دارای مسؤولیت‌های متعدد بوده که آخرین آن همان مقام منیع ولایت فقیه است. 🟥با اندک تأملی درمی‌یابیم که ایشان در پرتو همین مسؤولیت‌ها که همراه با اخلاص و ارتباط صادقانه با خدا بوده روز‌ به روز تکامل روحی و معنوی‌اش بیش‌تر شده است. // بوشهر تیرماه ۱۴۰۰
*برداشتی از اخلاق مدیریت در قرآن (۲)* 💠💠💠💠💠💠💠💠💠 🖋️ *دکتر نصرالله شفیعی* 3️⃣ *توکل بر خدا محور تمامی فعالیت‌ها* فرق مدیریت دینی با سایر مدیریت‌ها آن است که در مدیریت‌های غیردینی و منبعث از نظام‌های لائیک یا سکولار صرفاً بر علل و عوامل مادی، زمینه‌ها و امکانات مادی و نیروهای انسانی، اعتبارات و بودجه‌ها، شرایط مطلوب اداری تکیه می‌شود. در این تفکر نسبت موفقیت و کارآمدی صرفاً بستگی به علل و عوامل فوق دارد. هر چه این شرایط بیش‌تر فراهم باشد، موفقیت و بازدهی بیش‌تر است. هر چه این شرایط نا‌مناسب‌تر باشد بازدهی کم‌تر و نا‌کارآمدی‌ بیش‌تر است. ✅ تفکر توحیدی و جهان‌بینی الهی ضمن اینکه علل و عوامل مادی را به رسمیت می‌شناسد و آن‌ها را شرط لازم برای دستیابی به موفقیت و هدف‌های تعریف شده می‌داند، ولی علل و عوامل پیروزی و دستیابی به هدف را منحصراً در علل و عوامل مادی نمی‌‌داند، بلکه اعتقاد به علل و عوامل دیگر، تحت عنوان علل و عوامل معنوی دارد. بدین معنا که اگر کسی با اعتقاد قلبی و راسخ به خدا تلاش کند و از او کمک بخواهد در عین حال علل و عوامل مادی لازم را نیز به‌کار گیرد، خداوند با لطف خاص خود که به آن توفیق الهی گفته می‌شود زمینه را برای رسیدن به هدف هموارتر خواهد کرد و به او کمک خواهد کرد تا موانع را از بین ببرد و بهتر و سریع‌تر و کامل‌تر به هدف برسد. 🔺یکی از این علل و عوامل معنوی، توکل بر خداست. بدین شکل که فرد در پرتو اعتقادات قلبی، به خدا تکیه کند، او را وکیل قرار دهد از او مدد بخواهد، تلاش لازم را به خرج دهد، نا‌امید نشود و نتیجه کار را به خدا وا‌گذار نماید. در چنین شرایطی نیز خداوند به او کمک خاص خواهد نمود. 🔷در قرآن آیات صریحی در نقش توکل در کمک خاص خداوند وجود دارد که به برخی از آن‌ها اشاره می‌گردد: « *وَ مَنْ یَتَوَکَّلْ عَلَی الله فَهُوَ حَسْبُهُ اِنَّ الله بلِغُ اَمْرِه،قَدْ جَعَلَ اللهُ لِکُلِّ شَئٍ قَدْرا* ً» (طلاق[65]/3) ترجمه: و هر کس بر خدا اعتماد کند او برای وی بس است. خدا فرمانش را به انجام‌رساننده است. به راستی خدا برای هر چیزی اندازه‌ای مقرّر کرده است. « *وَ تَوَکَّلْ عَلَی الحیّ الّذی لا یموت و سبّح بحمده و کفی بِهِ بذنوب عبادهِ خبیرا* ً» (فرقان[25]/85) ترجمه: و بر آن زنده که نمی‌میرد توکل کن و به ستایش او تسبیح گوی و همین بس که او به گناهان بندگانش آگاه است. « *وَ تَوَکَّلْ عَلَی الله وَ کَفی بِاللِه وَکیلا* » (احزاب[3]/3) ترجمه: و بر خدا اعتماد کن، همین بس که خداوند نگهبان [تو] است. 🔶🔸 *آیات در مورد توکل در قرآن فراوان است و همه مؤیّد این است که توکل نقش مهمی در رسیدن به هدف دارد.* 🔰بنابراین یک مدیر در نظام اسلامی ضمن ساماندهی مطلوب نظام اداری اعم از امکانات مادی و نیروهای انسانی، در انجام کار‌ها و اقدامات بر خدا توکل می‌کند و از او مدد می‌‌گیرد و در نتیجه خداوند نیز کمک ویژه‌اش را شامل حال این گونه مدیران می‌کند. 🟥بدون تردید موفقیت این مدیران نسبت به مدیرانی که صرفا بر علل و عوامل مادی تکیه می‌کنند بیش‌تر است. بوشهر تیرماه ۱۴۰۰
*برداشتی از اخلاق مدیریت در قرآن (۳)* 💠💠💠💠💠💠💠💠💠 🖋️ *دکتر نصرالله شفیعی* *4️⃣اقامه نماز و احیای شعائر دینی* 🔰سعادت و بهروزی همه‌ انسان‌ها در پرتو کسب فضائل اخلاقی، ارزش‌های معنوی و دوری از رذائل است. این امر جز در پرتو ارتباط مداوم با خداوند میسر نیست و از همین روست که خداوند نماز را بر انسان‌ها واجب کرده است. اگر نماز به درستی اقامه شود بسیاری از نابسامانی‌ها و مشکلات اخلاقی و رفتارهای غلط اجتماعی رخت بر‌می‌بندد. ✅بر همین اساس است که خداوند نماز را عامل بازدارنده از گناه و خطاها معرفی می‌کند: *«اِنَّ الصلوهَ تنهی عَن الفحشاء و المنکر»* (عنکبوت[29]/45) 🔷بنابراین بهترین راه برای مبارزه با فساد اجتماعی و اداری، ایجاد فرهنگ نماز و گسترش باورهای دینی است. هر مدیر اجرایی بر اساس حیطه‌ مدیریتی خود می‌بایست به ترویج شعائر دینی که در رأس آن‌ها نماز است بپردازد. حد‌اقل این امر اقامه‌ نماز در سطح اداره است. برگزاری نماز جماعت روزانه به شکل منظم و مستمر یکی از این راه‌هاست. قرآن می‌فرماید: « *الّذین اِن مَکّناهم فی‌الارض اَقاموا الصلوه و آتَوُا الزکوهَ وَ اَمروُا بِالمَعْروفِ ونَهَوْا عَنِ المُنکرِ وَ للهِ عاقبه الامور»* (حج[22]/41) ترجمه: همانا کسانی که چون در زمین به آنان توانایی دهیم، نماز برپا می‌دارند و زکات می‌دهند و به کارهای پسندیده وامی‌دارند و از کارهای ناپسند بازمی‌دارند و فرجام همه کارها از آنِ خداست. 🔸🔶خداوند در این آیه برای کارگزار و حاکم اسلامی چهار مأموریت طراحی کرده است: 1️⃣اقامه نماز در جامعه؛ 2️⃣پرداخت زکات. یعنی رسیدگی به مشکلات اقتصادی؛ 3️⃣ و 4️⃣ امر به معروف و نهی از منکر یعنی ایجاد فرهنگ نظارت همگانی برای اصلاح جامعه. 🔺بدون تردید اگر در همه‌ ادارات و دستگاه‌های اجرایی به امر نماز توجه جدی شود و کارمندان حد‌اقل در نماز جماعت ظهر شرکت نمایند، رفتار و اخلاق آن‌ها بهبود پیدا خواهد کرد. البته نظارت مستمر و همگانی نیز در این مورد ضروری است. قرآن نیز در ادامه رفتار مدیران صالح که یکی اقامه‌ نماز است، به مسأله امر به معروف و نهی ‌از منکر نیز اشاره می‌کند. نظام موفق اداری جز با اجرای امر به معروف و نهی‌ از منکر امکان‌پذیر نیست. از ویژگی‌های انسان، غفلت، روزمرگی و تحت تأثیر شرایط نامساعد قرار گرفتن است. بنابراین می‌طلبد که همواره انسان شخصاً از رفتار خود مراقبت نماید و به بازبینی عملکرد خویش به طور مستمر بپردازد. همان چیزی که علمای اخلاق نیز آن را جزء اصول اخلاقی بر‌شمرده‌اند. 🔹🔷 مراقبت و سپس محاسبه، به عنوان مهم‌ترین راه‌های رسیدن به فضائل اخلاقی و دوری از رذایل است. علاوه بر مراقبت شخصی از رفتار خویش، نظارت و مراقبت جمعی از رفتار یکدیگر نیز بسیار ضروری است. اینکه عده‌ای تحت تأثیر لیبرالیسم غربی، امر به معروف و نهی از منکر را تخطئه کرده، آن را دخالت در حوزه‌ شخصی انسان‌ها تلقی می‌کنند به هیچ وجه قابل قبول نیست. زیرا انسان‌ها به شکل جزیره‌ای زندگی نمی‌کنند که ارتباطی با یکدیگر نداشته باشند. رفتار خوب یا بد هر انسانی قطعاً در جامعه و بر روی دیگران تأثیر‌گذار است. 📌اصولاً بخش وسیعی از رفتارهای شخصی انسان‌ها برگرفته از رفتار و اخلاق دیگران است. بنابراین برای اصلاح رفتار شخصی، راهی جز اصلاح اخلاق عمومی نیست و مهم‌ترین راه برای رسیدن به این هدف، امر به معروف و نهی از منکر است. در نظام اداری نیز ضرورت دارد مدیر با نظارت مستمر بر عملکرد کارمندان ضمن آشنا کردن بیش‌تر آن‌ها به قوانین و رفتارهای مطلوب اداری، آ‌ن‌ها را نسبت به برخوردهای غلط و اقدامات ناصحیح آگاه کند تا مانع فساد اداری گردد. بروز فساد اداری در دستگاه‌های دولتی بیش‌تر به ضعف مدیریت دستگاه برمی‌گردد. 🟥 این ضعف یا ناشی از ویژگی‌های شخصی مدیر است که خود را اصلاح نکرده یا ناشی از عدم نظارت بر عملکرد کارکنان خویش است که در هر صورت موجبات مشکل را فراهم می‌سازد. بوشهر تیرماه ۱۴۰۰
*برداشتی از اخلاق مدیریت در قرآن (۴)* 🖋️ *دکتر نصرالله شفیعی* 5️⃣ *دانش مدیریتی* 🔷مدیریت در وهله اول یک فن و هنر است. به عبارت دیگر همه انسان‌ها توانایی آن را ندارند که یک مدیر شایسته و کارآمد باشند. برخی از ویژگی‌های یک مدیر خوب و توانمند به استعداد ذاتی برمی‌گردد که در برخی افراد وجود دارد. 🔶به همین خاطر اگر این گونه افراد در عرصه مدیریتی قرار بگیرند با داشتن سایر شرایط می‌توانند مدیرانی موفق، تحول‌گرا و کارآمد باشند. اما مدیریت همه‌اش استعدادهای ذاتی نیست. تجربه کافی و دانش و اطلاعات تخصصی مدیریتی نیز نقش بسیار مهمی را در موفقیت و کارآمدی مدیران بازی می‌کند. بنابراین می‌طلبد مدیران در راستای وظایف مدیریتی خویش از تازه‌ترین فنون مدیریتی به خصوص در زمینه تخصص مربوطه اطلاع حاصل کنند. 🟢حضرت یوسف (ع) که در دربار عزیز مصر زندگی می‌کرد، وقتی اوضاع نابسامان آنجا را مشاهده کرد خود پیشنهاد داد که مدیریت خزانه‌داری دربار را بپذیرد. او که یک پیامبر الهی بود و تمام صفات شایسته را در خود داشت برای آنکه به عزیز مصر بفهماند که توانایی لازم را در این مسئولیت دارد به دو ویژگی خود اشاره نمود: 1️⃣ حفیظ (نگهبان و حافظ بیت‌المال) 2️⃣علیم (دانش لازم مدیریتی و اطلاعات مالی و حسابداری) « *قال اجعلنی علی خزائن الارض انی حفیظ علیم* » (یوسف(12):55) یوسف گفت : مرا بر خزانه‌های این سرزمین بگمار، که من نگهبانی دانا هستم». ❇️خداوند در داستان طالوت و جالوت به همین ویژگی اشاره می‌کند آنگاه که سران بنی‌اسرائیل پس از حضرت موسی از پیامبر زمانشان خواستند که پادشاهی را بر آنان بگمارد تا تحت لوای او با دیکتاتور زمانشان بجنگند و از ظلم و ستم او رهایی یابند، به دستور خداوند شخصی به نام «طالوت» بر آنان به پادشاهی گماشته شد. آن مردم اعتراض کردند، پیامبرشان نیز دلایل انتصاب طالوت را بیان کرد: [ *وَقَالَ لَهُمْ نَبِيُّهُمْ إِنَّ اللَّهَ قَدْ بَعَثَ لَكُمْ طَالُوتَ مَلِكًا ۚ قَالُوا أَنَّىٰ يَكُونُ لَهُ الْمُلْكُ عَلَيْنَا وَنَحْنُ أَحَقُّ بِالْمُلْكِ مِنْهُ وَلَمْ يُؤْتَ سَعَةً مِنَ الْمَالِ ۚ قَالَ إِنَّ اللَّهَ اصْطَفَاهُ عَلَيْكُمْ وَزَادَهُ بَسْطَةً فِي الْعِلْمِ وَالْجِسْمِ ۖ وَاللَّهُ يُؤْتِي مُلْكَهُ مَنْ يَشَاءُ ۚ وَاللَّهُ وَاسِعٌ عَلِيمٌ* ] «و پیامبرشان به آنان گفت: بی‌تردید خدا طالوت را برای شما به زمامداری برانگیخت. گفتند: [شگفتا!] چگونه او را بر ما حکومت باشد و حال آنکه ما به فرمانروایی از او سزاوارتریم، و به او وسعت و فراخی مالی داده نشده [پس ما کجا و زمامداری انسانی تهیدست کجا!؟] [پیامبرشان] گفت: خدا او را بر شما برگزیده و وی را در دانش و نیروی جسمی فزونی داده؛ و خدا زمامداریش را به هر کس که بخواهد عطا می‌کند؛ و خدا بسیار عطاکننده و داناست». (بقره(2):247) ✅در این آیه خداوند یکی از دلایل مهم توانمندی طالوت در مدیریت را دانش فراوان او می‌داند. 🟥 بدون تردید دانش مدیریتی نقش مهمی در اداره مطلوب و مؤثر دستگاه اداری خواهد داشت. بوشهر مردادماه ۱۴۰۰
با سنگی کوچک متلاطم می شود و آرامش خود را از دست می دهد. 🟠مدیران دارای شرح صدر مدیران دریا دلی هستند که با بزرگی وجود خود همه ی مشکلات را با پنجه ی تدبیر حل می کنند. انبوه مشکلات را در دل دریایی خود جا می دهند و خم به ابرو نمی آورند. با تحمل و شکیبایی در آن شرایط سخت، بهترین راه حل ها را پیدا می کنند. آن ها نمی گذارند مشکلات و موانع مسیر آن ها را در انجام‌مأموريت ها دچار خلل کند‌. 🟥 *هیج مدیری بدون داشتن سعه ی صدر نمی تواند در مأموریت خود موفق باشد بوشهر مردادماه ۱۴۰۰