eitaa logo
کانال هشتم رمضانخانی
69 دنبال‌کننده
75 عکس
19 ویدیو
78 فایل
کانال اموزشی هشتم رمضانخانی
مشاهده در ایتا
دانلود
💠دانش آموزان عزیز از این به بعد همه مطالب آموزشی و آزمون های زبان انگلیسی در گروه واتس ام قرار داده میشه. لطفا حتما در گروه حاضر باشید تا مشکلی براتون پیش نیاد. 📣ضمنا ارسال تکالیف فقط از طریق واتس اپ ارسال شود.
فصل سوم علوم تیزهوشان
باسلام... رمضان مبارک باد. ای صاحب ماه رمضان و ای دوست دار روزه داران، شکیبایی ام بخش تا روزه بگیرم، و یاری ام کن تا مهمان قرآن شوم. قائمی نیا
نیایش پایانی کتاب فارسی هشتم ۸ « الهی » 🌷 ««««««««««««««««««««««««««««««شعر، در قالب مثنوی/ از دیوان اشعار شاعر/ ۵ بیت پراکنده از ۱۵ بیت مناجات اصلی است با مطلع : «الهی سینه ای ده آتش آفروز در آن سینه، دلی و آن دل ، همه سوز» بر وزن دوبیتی: مفاعیلن مفاعیلن فعولن »»»»»»»»»»»»»»»»»»»»»»»»»»»«»» ۱ _ الـهی جـانـب مـن کـن نـگـاهــی         مـرا بـنما به سوی خویش راهـی معنی بیت: خدایا! سوی من نگاهی کن و به سوی خود راهی نشانم بده ( ای خدا به من توجه و عنایتی کن، مرا به سوی خودت، هدایت کن)      دانش زبانی : بیت، سه جمله دارد. / جانب= حرف اضافه، طرف، سمت و سو/ من= متمم مرا = به من/ راهی = مفعول/ بنما= نشان بده/ به سوی= حرف اضافه مرکب / خویش= متمم ، ضمیر مشترک/ دانش ادبی : قافیه ها = نگاهی ، راهی کنایه = جانب من نگاهی کن= توجه و عنایت به من داشته باش. واج آرایی = صامت «ن» در مصراع اول ««««««««««««««««««««««««««««« ۲ _ نگاهـی کن که رو آرم به سویَـت    رهی بنما که جا گـیرم به کـُویـَت معنی بیت : به من توجهی کن تا روی به سوی تو بیاورم و راهی نشانم بده که در پیشگاه تو، جای بگیرم .        دانش زبانی : بیت ، چهار جمله دارد/ به سوی= حرف اضافه مرکب/ ت = ضمیر پیوسته، متمم رهی= راهی= مفعول/ رو آورم= روی آوردن= فعل مرکب کنایی/ کوی= محل،  جایگاه / ت در قافیه هر دو مصراع= مضاف الیه / دانش ادبی : قافیه ها = سویت، کویت کنایه ؛ رو آرم به سویت= توجه کردن جناس = سویت ، کویت ( ناقص اختلافی) / ذوقافیتین= آرم ، گیرم، (قافیه دوم ) »»»»»»»»»»»»»»»»»»»»»»»»»»»»»» ۳ _ بـه ذکـر خـود بـلـند آوازه ام کن       رفـیـق  لـطـفِ  بـی انـدازه ام کن معنی بیت : با یاد خودت مرا مشهور و بلند مرتبه کن و لطف بی اندازه ات را با من همراه کن.   دانش زبانی : بیت، دو جمله دارد/ رفیق = همراه  بلندآوازه: معروف، شناخته شده، مشهور به ذکر خود= گروه متمم قیدی ( حرف اضافه+متمم + مضاف الیه) بلند آوازه = مسند/ م = مفعول، مرا کن= گردان، بساز ، بنما= فعل مسند پذیر و جمله چهار جزیی/ نهاد هر دو مصراع، حذف شده( تو) / رفیق= مسند/ رفیق لطف بی اندازه= گروه مسندی (هسته+ مضاف الیه+ صفت وندی= وابسته وابسته )/ م = مفعول، مرا دانش ادبی : قافیه ها = بلند آوازه ام ، بی اندازه ام ردیف = کن به نظر می رسد ؛ ندارد. ««««««««««««««««««««««««««««« ۴_ بـیـفشان از وضـو بر رویم آن آب     که از غـفلت نماند در سرم خواب معنی بیت : با وضو ، آبی به صورت من بزن که در سرم ،خواب بیخبری باقی نماند.      ( از خواب غفلت، بیدار شوم ) دانش زبانی : بیت، دو جمله دارد. غفلت: بیخبری/ بیفشان: بریز/ نهاد (تو) در مصراع اول، حذف شده/ آن آب= گروه اسمی مفعول ( صفت اشاره+ هسته) / متمم های قیدی= از وضو , بر رویم‌, از غفلت ، در سرم / خواب نماند = جمله دو جزیی «م» در رویم و سرم = مضاف الیه دانش ادبی : قافیه ها = آب ، خواب تناسب( مراعات نظیر) = وضو، آب/ روی ، سر / غفلت، خواب کنایه = خواب در سر نماندن= بیدار شدن از غفلت جناس = « بر ‌ ، در » با « سر » آن ، آب / »»»»»»»»»»»»»»»»»»»»»»»»»»»»»» بـه چـشم مرحمت  سویم نظر کن   شـفـیـع آخـرت ، خـیرالـبـشـر  کن معنی بیت : با لطف و مهربانی، نظری ( توجهی) به من کن/ بهترین بشر ( حضرت محمد ص) را شفیع آخرت من ( در قیامت)قرار بده. دانش زبانی : بیت ، دو جمله دارد. مرحمت: لطف، مهربانی/ نظر: نگاه، توجه   شفیع : شفاعت کننده، /  خیرالبشر: بهترین انسان(حضرت محمّد«ص») / حذف نهاد (تو) در هر دو مصراع / به چشم مرحمت= گروه متمم قیدی = هسته+ مضاف الیه / سویم = سوی من= حرف اضافه + متمم (به من) / مصراع اول= جمله سه جزیی گذرا به متمم/ مصراع دوم= جمله چهار جزیی گذرا به مفعول و مسند / (تو) خیر البشر ( را) شفیع آخرت ، کن ( گردان ، بگردان) خیر البشر = گروه اسمی مفعول و هسته شفیع آخرت= گروه اسمی مسند ( هسته + مضاف الیه ) دانش ادبی : قافیه‌ها = نظر ، خیر البشر / ردیف= کن تناسب = چشم ، نظر مجاز = چشم به جای نگاه کنایه = به چشم مرحمت، نظر کردن ؛ توجه و عنایت کردن چشم مرحمت= تشخیص و استعاره ( اقترانی، زیر مجموعه استعاری است.) »»»»»»»»»»»»»»»»»»»»»»»»»»»»» درباره «وحشی بافقی» : شاعر قرن دهم / آفریده ۹۳۹ هجری قمری در بافق یزد/ آرمیده ۹۹۱ در یزد در دوران ؛ شاه طهماسب صفوی، شاه اسماعیل دوم و شاه محمد خدابنده زندگی کرد. آثار : مثنوی های مشهور؛ ناظر و منظور، خلد برین و فرهاد و شیرین. ( این آخری ، عمرش کفاف نداد و ناتمام ماند، وصال شیرازی، آن را کامل کرد.) «««««««««««««««««««««««««««««« پایان بررسی نکته های زبانی و ادبی نیایش فارسی هشتم. 🙏🌴🥀
ادبیات فارسی /فایل آموزشی درس هفدهم
بچه های عزیز فایلهایی راکه مربوط به علوم بوده و برایتان فرستادم اگر امکان دارد بگذارید توشاد