eitaa logo
کافه عدالت
2.2هزار دنبال‌کننده
83 عکس
50 ویدیو
0 فایل
مشاهده در ایتا
دانلود
🔘 ☑️در هم تنیدگی اخلاق، ورزش، سیاست 🌕 عناوین مهم مدار هشتم فکرت، در گفت‎وگو با دکتر رسول حسن‎یزدی؛ استاد دانشگاه و فعال عرصه ورزش: ▪️شاید بعد از و افسانه هولوکاست و دروغ بزرگ آن، بزرگ‌ترین دروغ این باشد که ورزش و سیاست از هم جدا هستند. ▪️آیا میادین ورزشی، در قبل و بعد از واقعه طوفان الاقصی در روز ۱۵ مهر یا ۷ اکتبر، برای رژیم صهیونیستی یکی است؟ قطعاً اینطور نیست. ▪️از ورزش به‌عنوان یک ابزار خوب در ارائه فرهنگمان باید استفاده کنیم در صورت عدم استفاده از این فرصت، باید چقدر رایزن فرهنگی به کشورهای مختلف بفرستیم و چقدر هزینه و زمان صرف کنیم تا دنیا متوجه شود، که مثلاً زن ایرانی به‌معنای زن مسلمان، این تقیّدها را دارد. ▪️در مورد ژاپن، بر خلاف آنکه می‌گوییم ژاپن خیلی دین و ایمان آن‌چنانی ندارد، بودایی و لائیک هستند، ژاپن وقتی تیم اعزام می‌کند، نیروی عقیدتی زیادی هم اعزام می‌کند. جزء لاینفک کارشان است که بگویند ژاپن چقدر ارزشمند است. و از این فرصت استفاده‌کنند تا ژاپن را به دیگران بشناسانند. 📱گزارش کامل نشست در «وبگاه فکرت» 📮فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی؛ وبگاه| فکرت |مدرسه فکرت | رادیو فکرت
حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🖥 ا ☑️ دود روشنفکری در چشم هویت ایرانی ▪️فتوایی که روزی حکم به تحریم استعمار داده بود، به اجتهاد تقی‌زاده‌ها، ملغی شد تا با شعار پیشرفت، چوب حراج بر پیکر استقلال فکری و فرهنگی ملت بزند. اکنون، ۴۴ سال از انقلاب اسلامی گذشته است. ▪️گویا دوباره تقی‌زاده‌ها، ملکم خان‌ها و آخوندزاده‌ها از انزوایی که انقلاب اسلامی برای آنها درست کرده بود، برخاستند تا دود سیگار روشنفکریشان را در هوای آزاد ملت ایران، پراکنده کنند. 📮فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی؛ وبگاه| فکرت |مدرسه فکرت | رادیو فکرت
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎧 دومین برنامه «» ☑️ آسیب‌شناسی دولت‌سازی اسلامی در عصر مشروطه 🔺با تاکید بر نظریات میرزای نائینی و شیخ فضل‌الله نوری 👤ارائه دهنده: حجت الاسلام جواد کاوندی؛دانش‌پژوه دکتری جامعه‌شناسی سیاسی 👤مشاور: حجت الاسلام محمد متقیان؛ عضو گروه پژوهشی فقه سیاسی مرکز فقهی ائمه اطهار (ع) 👤مجری کارشناس: علیرضا داودی؛ دکتری مطالعات سیاسی 📆 شنبه ۱۸ آذر۱۴۰۲ 📮فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی؛ 📲وبگاه | فکرت | مدرسه فکرت
حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔸 ا ☑️ بشر در تهدید جهل مدرن 🎙دکتر محمد حسنی، دکترای علوم ارتباطات و مدیرعامل نشر جمکران ▪️فضای مجازی چیست که جهل در کنار آن قرار می‌گیرد؟! ▪️با یک مسئله‌ای مواجهیم که کنترل بنیان‌های آن دست ما نیست که ناخواسته و یا خواسته، آن عدم کنترل را در تناسب با جهل می‌بینیم. ▪️فضای مجازی یک جهلی را به ما منتقل می‌کند که با داده، بشر را جاهل می‌کند. در حقیقت، داده‌هایی که جهل می‌آفرینند. 🔻فایل کامل این گفت‌وگو را در سایت آپارات و یوتیوب فکرت تماشا کنید. 📮فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی؛ وبگاه | فکرت | مدرسه فکرت | رادیوفکرت
☑️ عقلانیت و اجتهاد دینی از قدرت سخت تا قدرت نرم 🌕 عناوین برگزیده از سخنان حجت الاسلام سیدسجاد ایزدهی: ▪️تا قدرت نرم و باورِ موجه و باور پذیری اتفاق نیفتد، طبیعتاً استمراری در قدرت هم باقی نخواهد ماند. عقلانیت و اجتهاد و مصلحت و ولایت، مهم‌ترین بخش‌های حفظ قدرت، در سایه قدرت نرم هستند. ▪️اسلام، اجتهادی دارد که می‌تواند متناسب با مکان، مسائل و زمانه، خودش را باز تولید کند و به نوعی موتور محرک شیعه در مواجهه با مشکلات است. ▪️بر خلاف دین اسلام، در ادیان دیگر، آنها در حوزه اجتماعی، حکومت و نیازهای اجتماعی ورود نمی‌کنند و تنها در حوزه عقاید و شخصیت و مسائل شخصی فعال هستند. در ادیان شرقی هم روند به همین صورت است. ▪️دین اسلام از آغاز، با وجود اینکه قدرت سخت را مد نظر قرار داده است اما استفاده از این قدرت، هیچ گاه پایایی و بقا و استمرار نداشته است مگر اینکه پشتوانه‌ای از «قدرت نرم» داشته باشد و بتواند مشروعیت خود را از این طریق تضمین کند. ▪️منابع ما مانند نهج البلاغه، صحیفه سجادیه، که بسیار باور پذیر هم هستند در زمره قدرت نرم ما قرار می‌گیرند. در عین حال، بخش دیگر مربوط به قدرت نرم ما، الگوهای شخصیتی مان در زندگی هستند که از جمله آن‌ها می‌توان به اهل بیت (ع) اشاره کرد. 🔸مطالعه گفتگو در«وبگاه فکرت» 📮فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی؛ وبگاه | فکرت | مدرسه فکرت | رادیوفکرت
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔸 ا 🎙دکتر محمد هادی همایون در برنامه رینگ با موضوع نسبت تحولات اخیر فلسطین با آخرالزمان و مهدویت: ▪️اینقدر صحنه به نزدیک شده که اصلا ما نیازی به نشانه‌های ظهور نداریم بلکه خود واقعه ظهور دارد اتفاق می‌افتد. این نور شدیدی که امروزه وجود دارد تمام اختلافات بین ما را از بین برده است. ما به اشتباه در اختلافات گذشته گیرکرده بودیم اگر از ابتدا به آینده نگاه می‌کردیم، می‌دیدیم که همه‌ی انسان‌های آزاده جهان، حق طلب هستند و منتظر این صحنه باشکوه ظهورند. 🔻تماشا از آپارات و یوتیوب فکرت 📮فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی؛ 📲وبگاه | فکرت | مدرسه فکرت
🔘 ا 🌕 رسالت عالمان 📝 آیت‌الله جوادی آملی ▪️ مسئولیت اصیل عالمان، است! مسئله ﴿یعَلِّمُهُمُ الْكِتَابَ وَ الْحِكْمَةَ﴾ یک تعبیر است، تعبیر «مَا أَخَذَ اللَّهُ عَلَی أَهْلِ الْجَهْلِ أَنْ یتَعَلَّمُوا حَتَّی أَخَذَ عَلَی أَهْلِ الْعِلْمِ أَنْ یعَلِّمُوا» هم ذکر شده است. فرمود اگر بر جاهلان، تعلُّم واجب است، بر عالمان، تعلیم واجب است؛ این است. ▪️ دو تعهّد هم در همان وجود مبارک حضرت امیر بیان شده است که عالمان دین، فقیهان، «اولوا الالباب»، «اولوا الابصار» و ﴿أُولُوا بَقِیةٍ﴾، باید مواظب باشند که مشکل فقر از جامعه رخت بربندد، یک؛ ستم از جامعه رخت بربندد، دو: «أَلّا یقَارُّوا عَلَی كِظَّةِ ظَالِمٍ وَ لا سَغَبِ مَظْلُوم‏». ▪️ خب اگر «الْعُلَمَاءُ بَاقُونَ مَا بَقِی الدَّهْر»، آن که گفت عالِم، ماندنی است، آیا گفته چرا ماندنی است یا نگفته؟ عالِم ماندنی را معرفی کرده یا نکرده؟ اگر این که تعهد علمی گرفته که فقها و علما هستند که کنند و اگر این دو عنصر محوری اقتصادی و سیاسی که در خطبه شقشقیه آمده، اگر اینها نباشند، خب چه بقایی؟! او که به تعهد خود عمل نکرده است! ﴿إِنَّ الْعَهْدَ كَانَ مَسْؤولاً﴾؛ این تعهّد سپرده، حالا کجا تعهّد سپرده، در الست تعهّد سپرده یا در جای دیگر، نمی دانیم؛ ولی تعهّد سپرده است، از علما تعهّد گرفته شده است! ▪️باید فقر را برطرف کنند، ربا را برطرف کنند، تولید را اضافه کنند، بیکاری را برطرف کنند؛ اینها وظیفه علمای دین است! از ظلم، از تحمیل، از جلوی حرّیت و آزادگی را گرفتن، ممانعت کند؛ این تعهّدی است که علما به خدا دادند! 📮فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی؛ وبگاه | فکرت | مدرسه فکرت | رادیوفکرت
🔘 ا 🌕 رسالت عالمان 📝 آیت‌الله جوادی آملی ▪️ مسئولیت اصیل عالمان، است! مسئله ﴿یعَلِّمُهُمُ الْكِتَابَ وَ الْحِكْمَةَ﴾ یک تعبیر است، تعبیر «مَا أَخَذَ اللَّهُ عَلَی أَهْلِ الْجَهْلِ أَنْ یتَعَلَّمُوا حَتَّی أَخَذَ عَلَی أَهْلِ الْعِلْمِ أَنْ یعَلِّمُوا» هم ذکر شده است. فرمود اگر بر جاهلان، تعلُّم واجب است، بر عالمان، تعلیم واجب است؛ این است. ▪️ دو تعهّد هم در همان وجود مبارک حضرت امیر بیان شده است که عالمان دین، فقیهان، «اولوا الالباب»، «اولوا الابصار» و ﴿أُولُوا بَقِیةٍ﴾، باید مواظب باشند که مشکل فقر از جامعه رخت بربندد، یک؛ ستم از جامعه رخت بربندد، دو: «أَلّا یقَارُّوا عَلَی كِظَّةِ ظَالِمٍ وَ لا سَغَبِ مَظْلُوم‏». ▪️ خب اگر «الْعُلَمَاءُ بَاقُونَ مَا بَقِی الدَّهْر»، آن که گفت عالِم، ماندنی است، آیا گفته چرا ماندنی است یا نگفته؟ عالِم ماندنی را معرفی کرده یا نکرده؟ اگر این که تعهد علمی گرفته که فقها و علما هستند که کنند و اگر این دو عنصر محوری اقتصادی و سیاسی که در خطبه شقشقیه آمده، اگر اینها نباشند، خب چه بقایی؟! او که به تعهد خود عمل نکرده است! ﴿إِنَّ الْعَهْدَ كَانَ مَسْؤولاً﴾؛ این تعهّد سپرده، حالا کجا تعهّد سپرده، در الست تعهّد سپرده یا در جای دیگر، نمی دانیم؛ ولی تعهّد سپرده است، از علما تعهّد گرفته شده است! ▪️باید فقر را برطرف کنند، ربا را برطرف کنند، تولید را اضافه کنند، بیکاری را برطرف کنند؛ اینها وظیفه علمای دین است! از ظلم، از تحمیل، از جلوی حرّیت و آزادگی را گرفتن، ممانعت کند؛ این تعهّدی است که علما به خدا دادند! 📮فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی؛ وبگاه | فکرت | مدرسه فکرت | رادیوفکرت
حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔘 ا ☑️ خاطره‌ای از نادر طالب‌زاده و تلاش او برای بیدار کردن اندیشمندان غربی ▪️نادر بینشی الهی داشت. ایشان اولین نفری بود که در صدد شناخت غرب واقعی بود. و با پیگیری‎های او در 15 ساله گذشته که کنفرانس‌ها شروع شد حدود 50 جلد کتاب در موضوعات مرتبط با اسرائیل در کشورهای اروپایی و آمریکا و کانادا کار شد و تقریبا در این خصوص موضوعی نیست که کار نشده باشد. و این یک گنجینه‌ی باارزش است برای شناخت غرب واقعی. 📥 دریافت فایل از آپارات و یوتیوب فکرت 📮فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی؛ وبگاه | فکرت | مدرسه فکرت | رادیوفکرت
حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔸 ا ☑️ ورزش و سیاست (واکاوی سخنان رهبر انقلاب در دیدار قهرمانان ورزشی) ▪️حجت‌الاسلام دکتر رسول حسن‌یزدی، استاد دانشگاه و فعال عرصه ورزش ▪️شاید بعد از افسانه هولوکاست و دروغ بزرگ آن، بزرگ‌ترین دروغ این باشد که ورزش و سیاست از هم جدا هستند. 📱تماشای گفتگو در آپارات و یوتیوب فکرت ┄┄┅••=✧؛❁؛✧=••┅┄┄ 💢کانال استاد حمیدپارسانیا را دنبال کنید 📲 وبگاه ا ایتا | تلگرام | ویراستی
🌕 تاریخ «انقلاب مشروطه» ابزار عبرت است 🔅 کارشناسان دومین برنامه مطرح کردند: ▪️کاوندی: باید از تجربه تاریخی مشروطه برای حل مسأله خودمان در حال حاضر کمک گرفته شود و دو نظام سیاسی آن دوران یعنی نظام سیاسی مرحوم نائینی و الگوی شیخ فضل‌الله نوری مورد بررسی قرار گیرد. ▪️متقیان: چون در موقعیت حصول قدرت هستیم و نظر مرحوم نائینی مبتنی بر اقتضای زمانه است؛ نمی‌توان از مشروطه و راهکار استفاده کرد. ▪️کاوندی: در تجربه تلخ مشروطه نه نظریه مرحوم میرزای نائینی و نه اصل تراز شیخ محقق نمی‌شود و علت آن این است که سرمایه ما بیش از این بود و استفاده نشد. ▪️متقیان: مطلوب ما نیست چون در شرایط انفعال شکل گرفته است و نظام سیاسی سنتی مدرن امروزه که امروزه شکل گرفته هیچ نسبتی با اسلام ندارد. ▪️ کاوندی: الگوی شیخ فضل‌الله این بود که می‌خواست مجلسی را تحت مدیریت در بیاورد که شاه را مدیریت می‌کرد و در واقع بنا بود کل نظام سیاسی مدیریت شود. ▪️متقیان: طرح اولیه اسلامی آن زمان، بود و فقیه با یک‌سری ظلم‌هایی مواجه می‌شود و مراجعه می‌کند به اندیشه دینی و ظرفیت فقهی خودش و به این ضرورت می‌رسد که یک عدالت‌خانه ای تشکیل شود که ضمانت اجرایی داشته باشد و شاه و رعیت در آن یکسان باشند. ▪️کاوندی: تلاش میزای نائینی و رنج شیخ فضل‌الله اثری نداشت چون میرزا همه سرمایه و تراث فقهش به امضای شرایط ختم شد و حوزه علمیه نحف از هم پاشید و علت آن مشروطه بود. ▪️متقیان: در مشروطه سه جریان وجود داشت، سلطنت که تحت نفوذ روسیه بود، علما و روشنفکران که قدرت اجتماعی نداشتند و از مشروطه به این طرف و از وقتی علنا از مهاجرت کبری به تهران باز می‌گردند تاریخ ایران است. برای انقلاب کردن، نیاز به مردم و روحانیت است ولی مردم تحت تاثیر جماعت انگلیس واقع می‌شوند و باید این مساله آسیب‌شناسی شود. 📮فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی؛ 📲وبگاه | فکرت | مدرسه فکرت
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔸 ا ☑️ انقلاب یعنی تغییر مردم ▪️شیخ ابراهیم زکزاکی در برنامه تلویزیونی جماران می‌گوید: ✔️ آن چیزی که ما از امام یادگرفتیم اینست که انقلاب، تغییر حکومت نیست بلکه تغییر مردم است. تغییر مردم یعنی تغییر تفکر و باورهای مردم. هرگاه که تفکر مردم تغییر کند، آنگاه تغییرات اساسی ایجاد می‌شود که امام این کار را کرد. 📮فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی؛ 📲وبگاه | فکرت | مدرسه فکرت
🔸 ا ☑️ سلوک پژوهش - بخش اول 📝آیت الله جوادی آملی 🔹 چند نكته است كه برای و محقق لازم است كه اگر آن نكات ملحوظ باشد، وقتی پژوهشگر و محقق ساخته شد، آن‌گاه پژوهش و تحقیق هم خود به خود ساخته می شود. 1️⃣ نكته اول این است كه همه ما یك داریم. آن انسان كامل است كه می‌ تواند مظهر اسمای حسنای الهی باشد و همه چیز را به اذن خدا بداند، وگرنه ما بر اساس ﴿وَقَدْ خَلَقَكُمْ أَطْوَارًا﴾، هر كدام با ظرفیت خاصی خلق شدیم (این مطلب اول). 2️⃣ مطلب دوم آن است كه این جریان «رَحِمَ اللّه ُ امرَءً عَرَفَ قَدرَهُ»، گذشته از اینكه صبغه انشایی و دعا دارد، صبغه اخباری هم دارد؛ خدا كسی را رحمت می ‌كند و عنایت خاص الهی شامل كسی می‌ شود كه بفهمد ! نه آن هدف كلی كه ﴿مَا خَلَقْتُ الْجِنَّ وَاْلإِنْسَ الا لِیعبُدون﴾؛ نه! بلکه این آقا اصلاً برای چه خلق شده، برای كار علمی خلق شده یا برای كار عملی و اگر كار علمی است، رشته ‌اش چه است و تا چه حد است؛ «رَحِمَ اللّه ُ امرَءً عَرَفَ قَدرَهُ». حالا كه ذات اقدس الهی به شما آقایان این توفیق را داد كه بر اساس آن گرایش و بینشی كه خدا به شما مرحمت كرده است در خدمت قرآن و عترت باشید، باید این ظرفیت را حفظ بكنید. 3️⃣ مطلب سوم همان است كه اگر كسی ظرفیت خود را با چیزها و كالاهای بی خود پر كند، از آن كالای اصلی می ‌ماند. اگر درختی را شما با آب شور تغذیه كردید، بعد بخواهید با آب شیرین این را بپرورانید نمی ‌شود؛ این یك مقدار آب می خواست، به آن دادید و خشك هم شد! 📮فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی؛ 📲وبگاه | فکرت | مدرسه فکرت
🔅عناوین مهم سخنان حجت الاسلام دکتر محمدرضا کدخدایی در دوره «هویت زن» ☑️ هویت زن و مرد در فضای سایبر ابهام برانگیز است ▪️در بررسی چگونگی شکل‌گیری هویت جنسیتی زن و مرد در جامعه و واقعیت‌های اجتماعی، پای علوم تجربی به میان خواهد آمد و مبتنی بر مساله و فضای میدانی است و از فضای انتزاعی خارج می‌شود. ▪️شش بعد عوامل بیولوژیک شامل دستگاه ژنتیک، غدد و هورمون‌ها، مغز و اعصاب، اسکلت‌بندی و عضلات و ریخت‌شناسی و آناتومی است. ▪️عوامل بیولوژیک، امتداد اجتماعی در هویت، کنش‌ها و کارکردهای اجتماعی زن دارند. هویت زن و مرد در فضای سایبر ابهام‌برانگیز است چون هنوز چهارچوب نظری صحیحی در این باب وجود ندارد. 🔻مطالعه گزارش در «وبگاه فکرت» 📮فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی؛ 📲وبگاه | فکرت | مدرسه فکرت
🔘 رسانه‌ی فکرت بررسی می‌‌کند؛ ☑️ پژوهش کارآمد(۲)؛ از اولویت‌های اجتماعی تا راهبردهای تمدنی با حضور: 👤دکتر محمدصالح مازنی، دبیر جشنواره علامه حلی، مدیرکل ترویج پژوهش معاونت پژوهش حوزه‌ علمیه 👤روح الله سیدی، دانشجوی دکتری علوم اجتماعی ⏰شنبه ۲۵ آذرماه، ساعت ۱۰. قم، خیابان بسیج، بعد از خیابان تراب نجف زاده، پلاک ۲۴۵. 📮فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی؛ 📲وبگاه | فکرت | مدرسه فکرت
☑️ ارتباط رسانه و مسأله حجاب 🔸 دکتر مریم غازی اصفهانی؛ مدرس دانشگاه و دکتری فرهنگ و ارتباطات؛ ▪️هدف از رسانه برقراری ارتباط است؛ ارتباط یعنی «انتقال پیام از یک فرد به فرد دیگر یا به اجتماع با صحبت، حرکات بدن و... با هدف تأثیرگذاری بر افکار دیگران است». با توجه به تعریف رسانه، حجاب یک رسانه است؛ چون حجاب واسطه انتقال یک پیام است و پیام‌هایی برای مخاطبان خود مخابره می‌کند. ▪️جوهره اصلی حجاب، نماد بودنش است، و چادر حد اعلای آن نماد است. ▪️اندیشمندان معتقدند نمادین بودن پوشش به اندازه‌ای مهم است که اگر افراد با دیگران ارتباط مؤثر داشته‌باشند آن را انتقال می‌دهند چون مخاطبان بر اساس رفتار و ظاهر قضاوت می‌کنند. ▪️نکته مهم که باید به آن دقت کرد پوشش و حجاب که به‌عنوان نماد دین‎داری برای زن مسلمان هستند باید در کنار آن مؤلفه‌های دیگر مثل رفتار با نامحرم، شیوه ناصحیح در جامعه و... که ناقض فلسفه حجاب هستند مراعات شوند و الا حجاب نماد بودنش را از دست می‌دهد. ➕مطالعه یادداشت در «وبگاه فکرت» 📮فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی؛ 📲 وبگاه ا فکرت | مدرسه فکرت
☑️ امتداد اندیشه‌های متفکران دینی نیاز امروز جبهه انقلابی است 🌕 گزیده مطالب حجت الاسلام دکتر سید مهدی موسوی؛ استاد حوزه و دانشگاه در در کارگاه "آشنایی با روش‌شناسی در علوم انسانی" ▪️هر تمدنی برای بقا و پویایی خود نیازمند به علوم انسانی است و بدون آن امکان راهبری جامعه وجود ندارد و همواره تمدن‌ها در حاشیه علوم انسانی متناسب با خود شکل می‌گیرند. ▪️نمی‌توان علوم انسانی را معلول مدرنیته دانست چرا که هر تمدنی اعم از شرقی یا غربی، دینی و غیر دینی با مجموعه سوالات متکثری روبرو خواهد شد که برای پاسخ به آن نیازها و پرسش‌های نو به نو نیاز به دانش دارد. ▪️قبل از شکل‌گیری یک نظام سیاسی، مکتب، فلسفه و طرحواره‌های کلان لازم است که انسان را به حرکت در آورده و بعد از شکل‌گیری جامعه است که نیاز به علم بوجود می‌آید و به تبع آن نیازمند تولید الگوهای متناسب با جامعه خود می‌شود. ▪️پیش از انقلاب حتی امکان طرح علوم انسانی وجود نداشت. چون نقشی در حاکمیت و مدیریت اجتماعی و مواجهه‌های بین‌المللی وجود نداشت. اما بعد از انقلاب اسلامی و شکل‌گیری دولتهای پی‌درپی، هر کدام از دولتها با یک الگویی وارد میدان شد. ▪️ما به دنبال ایجاد بنایی نوین در حوزه علوم انسانی و اسلامی هستیم اما نباید از واژه اسلامی‌سازی علوم انسانی استفاده کنیم؛ چون بنایی برای اسلامیزه کردن علوم انسانی‌ و انقطاع تاریخی با عقبه تئوریک بشر نداریم. ➕مطالعه گزارش در «وبگاه فکرت» 📮فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی؛ 📲 وبگاه ا فکرت | مدرسه فکرت
☑️ بدون تفکر استراتژیکی نمی‌توان به ایده آل پژوهشی دست یافت 🔻آزاداندیشی و تحجرگریزی از عوام تحقق پژوهش کارآمد | گزیده‌‌ای از سخنان حجت الاسلام دکتر محمدصالح مازنی، دبیر جشنواره علامه حلی در گفت‌وگو با فکرت: ▪️باید از کلیشه‌ها عبور کنیم و موضوع پژوهش را کلان‌تر ببینیم؛ باید افق دیدی ما جریان دوران سازی باشد که بتواند به پژوهش‌های مورد نیاز نظام از یک موضع بالا و به شکل نظامند نگاه کند. ▪️حرکت به سمت نیازسنجی پژوهشی اولویت و ضرورت به شمار می‌رود؛ یعنی توجه جدی به فرایند شناسایی نیازهای بالقوه پژوهشی. ▪️یکی از پیش‌روترین دستگاه‌ها در عرصه نیازسنجی پژوهشی در سطح کشور، معاونت پژوهش حوزه‌های علمیه است. ▪️ رویکر تقاضامحور و بهره‌مندی از صاحبنظران و نیاز نهادهای انقلاب اسلامی در تحقق پژوهش کارآمد انکارناپذیر است. ▪️ نمی‌توان از اولویت‌ها گفت؛ مگر اینکه یک مطالعه هوشمندانه و مبتنی بر تفکر استراتژیکی پشت آن نباشد. شناسایی اولویت‌های پژوهشی برای حل مسأله‌ها است و حل مسائل برای رساندن کشور به جایگاه طراز تمدنی است. ▪️ یک محقق خوب باید از چند ویژگی برخوردار باشد، نبوغ، تیز هوش و نکته ‌سنج، کنجکاو و پرسشگر، آزاداندیش و تعصب‌گریز ، نواندیش و تحجرگریز، ژرف‌اندیش و فهم وسیع داشتن، صبور و با حوصله، جنجال گریزی، امانتدار، خستگی‌ناپذیر، منظم و مرتب، فروتن و تکبرگریز باشد و با شهامت و صراحتِ بیان به تبیین یافته‌هایش بپردازد. ➕مطالعه گزارش در «وبگاه فکرت» 📮فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی؛ 📲 وبگاه ا فکرت | مدرسه فکرت
🌕 ☑️ راهکار علامه مصباح برای وحدت حوزه و دانشگاه ▪️«کسانی که وحدت حوزه و دانشگاه را مطرح کرده‌اند، هرگز منظورشان وحدت فیزیکی آن دو نبوده است. آن چه معقول است و باید تحقق پیدا کند، این است که حوزه و دانشگاه هدف واحدی را در نظر بگیرند و برای تحقق آن، دوشادوش هم تلاش کنند. ▪️در رابطه با تقویت وحدت حوزه و دانشگاه و برداشتن موانع این امر، دو راهکار را می توان به صورت خاص، مورد تأکید قرار داد؛ یکی مبادله استاد در زمینه هایی است که می توانند به یکدیگر کمک کنند... یکی دیگر از وجوه همکاری این دو نهاد، مبادله تحقیقات است. ▪️اگر اشتباهاتی در کارها وجود دارد، باید تصحیح شود و بیش از این اجازه ندهیم که جامعة انقلابی و فداکار ما که همه چیز خود را وقف اسلام کرده، از برکات وحدت حوزه و دانشگاه محروم بماند.» ➕مطالعه یادداشت در «وبگاه فکرت» 📮فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی؛ وبگاه | فکرت | مدرسه فکرت | رادیوفکرت
🌕 ا ☑️«پدیده حجت الاسلام_دکتر» 🔻به بهانه ۲۷ آذر، سالروز شهادت حجت الاسلام دکتر مفتح 📝احمداولیائی ▪️سال هاست که حوزه علمیه بحث معادل سازی مدارک حوزوی و دانشگاهی را در شورای عالی انقلاب فرهنگی پی گرفته است و اکنون طلاب سطح چهار حوزه می توانند از برخی مزایای مدرک دکتری مانند جذب به عنوان هیئت علمی و تدریس موقت استفاده کنند. همچنین طلاب با گرفتن سطح دو می توانند به عنوان لیسانسه، در کنکور کارشناسی ارشد و با داشتن سطح سه در کنکور دکتری شرکت کرده و وارد دانشگاه شوند. از طرف دیگر، سال هاست که ما با دانشگاه های حوزوی مانند دانشگاه باقر العلوم علیه السلام، دانشگاه ادیان، دانشگاه مفید، موسسه حضرت امام خمینی رحمت الله علیه و ... مواجهیم؛ دانشگاه هایی که زیر نظر وزارت علوم فعالیت می کنند و مدرک دکتری می دهند اما با هدف جذب طلاب تأسیس شده اند. ▪️طبیعی است که در وضعیت فوق، ما اکنون با تعداد زیادی طلبه که وارد دانشگاه شده اند و مدرک ارشد یا دکتری دانشگاه را اخذ کرده اند، مواجه باشیم. بحث من در درستی یا نادرستی فراهم کردن شرایط ورود طلاب به دانشگاه نیست؛ اینکه حوزه اساسا نباید به دنبال معادل سازی می رفت یا دانشگاه های حوزوی نباید تأسیس می شدند یا طلاب نباید به دانشگاه بروند و مانند اینها اکنون بحث این یادداشت نیست. مسأله اصلی، «مواجهه برخی حوزویان با پدیده حجت الاسلام-دکتر» هاست. گاهی دیده می شود از چرایی ذکر عنوان «دکتر» برای یک طلبه در یک پوستر این مواجهه‌های حمله‌گونه به این پدیده شروع می‌شود. برخی هم که می خواهند به کارآمدی یا ناکارآمدی دانشگاه‌های حوزوی بپردازند، باز به این افراد (حجت الاسلام دکترها) هجمه می کنند. البته این نقد(!) ریشه در تاریخ دارد و شهید امروز یعنی شهید حجت الاسلام دکتر مفتح نیز زمانی که دکترای فلسفه خود را اخذ کرد از این حملات و نقدها در امان نبود. ▪️به نظر می رسد فی نفسه تحصیل در دانشگاه یک فضل است و یک فاضل حوزوی وقتی وارد دانشگاه می شود و یک رشته دانشگاهی را می خواند، یک فضل دیگری را دریافت کرده است. این، به حکم اولی نه تنها ایراد ندارد بلکه می تواند ممدوح باشد. اما به حکم ثانوی، اصلا نمی توان حکم کلی داد. بله، طلبه ای که با ورود به دانشگاه هویت حوزوی خود را از دست بدهد، غلط است. مبانی دینی خود را فراموش کند، غلط است. تحصیلات حوزوی خود یا تحصیلات دینی خود را متوقف کند، غلط است. دچار روشنفکری پوچ شود، غلط است. اما اگر طلبه ای با ورود به دانشگاه، در کنار تحصیلات حوزوی، علوم انسانی روز را نیز بیاموزد، خوب است. اگر بتواند در کنار تحصیل، در دانشگاه تبلیغ هم کند خوب است. اگر بتواند مهارت هایی مانند روش تحقیق را بیاموزد خوب است. اگر بتواند با نگاهی نقادانه که از مبانی حوزوی خود بدست آورده به علوم دانشگاهی بپردازد، خوب است. ➕@ahmad_olyaei 📮فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی؛ وبگاه| فکرت |مدرسه فکرت | رادیو فکرت
🌕 رسانه "فکرت"به مناسبت سالروز شهادت شهید مفتح و هفته برگزار می‌کند: 📍 گفت‌وگومحور با عنوان؛ ☑️"حوزه و دانشگاه؛ پیشران جهاد علمی در کشور" ✔️بررسی ابعاد خودکفایی علمی ✔️نسبت نهاد دانش و نهاد فرهنگ در گفتمان انقلاب اسلامی باحضور 👤 حجت الاسلام والمسلمین دکتر مسعود آذربایجانی ⏰ چهارشنبه ۲۹ آذر، بعد از نماز مغرب و عشا. 📮فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی؛ وبگاه | فکرت | مدرسه فکرت | رادیوفکرت
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔴دومین برنامه «» ☑️ آسیب‌شناسی دولت‌سازی اسلامی در عصر مشروطه 🔺با تاکید بر نظریات میرزای نائینی و شیخ فضل‌الله نوری 👤ارائه دهنده: حجت الاسلام جواد کاوندی؛دانش‌پژوه دکتری جامعه‌شناسی سیاسی 👤مشاور: حجت الاسلام محمد متقیان؛ عضو گروه پژوهشی فقه سیاسی مرکز فقهی ائمه اطهار (ع) ➕فایل کامل این گفت‌وگو را در آپارات و یوتیوب فکرت تماشا کنید. 📮فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی؛ 📲وبگاه | فکرت | مدرسه فکرت
🔻آیت الله ؛ رئیس پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی، در مراسم گرامیداشت مطرح کرد؛ ☑️ حکمرانی ملی و اسلامی در گرو تولید علوم انسانی اسلامی ▪️شبهه ای مطرح می‌کنند مبنی بر اینکه نظریه و علم باید تولید شوند و با دستور و بخش نامه نمی توان نظریه و علم را تولید کرد. ▪️در پاسخ باید گفت: -تولید علم یک فعل ارادی است و فعل ارادی نیز مبتنی بر مبادی است و فرایند مبادی اراده در فعل اختیاری واقع می‌شود. - حال اگر تولید علم و نظریه یک فعل است، آیا انسان نمی‌تواند تصمیم بگیرد که این کار را انجام بدهد یا انجام ندهد؟ تصمیم بگیرد که چنین انجام دهد یا چنان انجام دهد؟ - حال که تولید علم فعل اختیاری است آیا فقط کسی که مباشر در تولید علم است، صاحب اراده می‌باشد یا دیگرانی که به نحوی می‌توانند از فاعل این فعل حمایت و پشتیبانی کنند نیز صاحب اراده هستند؟ ▪️بدون در نظر گرفتن علم حکمرانی و بدون اعمال حکمرانی در علم، نمی توان علوم انسانی تولید کرد. اگر در صدد تشکیل حکمرانی مستقل، ملی و اسلامی هستیم باید علوم انسانی و علم بومی داشته باشیم. علوم انسانی همانند یک پیش افزار حکمرانی هستند. ▪️در تولید مسائل تعامل حوزه و دانشگاه ضروری است؛ زیرا برخی مسائل ریشه در منابع دینی دارند که در قبضه حوزه علمیه است و برخی مسائل به صورت عینی و خارجی هستند که در قبضه دانشگاه می باشد. مطالعه گزارش 📮فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی؛ وبگاه | فکرت | مدرسه فکرت | رادیوفکرت
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎧 ا ☑️ پژوهش کارآمد؛ از اولویت‌های اجتماعی تا راهبردهای تمدنی ✔️آیا پژوهش در حوزه و دانشگاه توانسته است به نیاز امروز جامعه پاسخ دهد؟ ✔️پژوهش محوری چه میزان تأثیر در جنبش نرم افزاری انقلاب اسلامی دارد؟ ✔️اولویت‌های دنیای پژوهش و پژوهشگری در طراز تمدنی چگونه تبیین می‌شود؟ ✔️آیا پژوهشگر طلبه ما توانسته است در فضای رسانه حرفی برای گفتن داشته باشد و آن را به عنوان یک راهکار و یک راهبرد پیش ببرد ؟ 🎙دکتر صدیقه شاکری، معاون پژوهش جامعه الزهرا(س) 📮فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی؛ 📲وبگاه | فکرت | مدرسه فکرت
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔘 ا ☑️ دولت معمار در الگوی حکمرانی حجت‌الاسلام دکتر رضا لکزایی ▪️حکومت اسلامی را مبتنی بر مدل‌های مختلفی می‌توان تحلیل نمود که مدل امت و امامت یکی از آنهاست که مبانی مردمسالاری دینی را نیز در درون آن نهفته است. در این بین سه عنصر مکتب، امت و امامت مولفه‌های اصلی مدل را تشکیل می‌دهند و در این مدل هر یک جایگاهی را در اختیار دارند. ➕فایل کامل این نشست را در آپارات و یوتیوب فکرت تماشا کنید. 📮فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی؛ وبگاه | فکرت | مدرسه فکرت | رادیوفکرت