21.62M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎥 حسن محدثی: نگاهی که موسی صدر به انسان دارد، صرف نظر از اعتقاد است. او معتقد است که ادیان برای انسان آمدهاند.
🔻 گزیدهای از #نشست "زیست مومنانه در جهان امروز"
#آنان_که_می_اندیشند
@canoon_org
7.32M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎥 محمدرضا زائری: امام موسی صدر میگفت، میشود در جدیترین عرصههای زندگی حضور داشت، اما با نگاه دیندارانه و مومنانه.
🔻 گزیدهای از #نشست "زیست مومنانه در جهان امروز"
#ویدئو
#آنان_که_می_اندیشند
#امام_موسی_صدر
♦️ @Canoon_org
کانون اندیشه جوان
🔰 #نشست زیست مومنانه در جهان امروز 🔻با حضور محمدرضا زائری و حسن محدثی 🗓 چهارشنبه ۲۱ آذر ۹۷ 🕑 ساعت
📍به گزارش روابط عمومی کانون اندیشه جوان ، نشست سوم از سلسله نشستهای همایش #آنان_که_می_اندیشند ، بازخوانی و بررسی آرا و اندیشههای #امام_موسی_صدر با موضوع "زیست مومنانه در جهان امروز" با حضور محمدرضا زائری و حسن محدثی در دانشکده حقوق و علوم سیاسی دانشگاه تهران برگزار شد.
🔸 برای مشاهده گزارش خبری و تصویری این نشست از لینک زیر استفاده کنید.👇👇
http://yon.ir/nBzMc
~~~
به کانون اندیشه جوان بپیوندید 👇
♦️ @canoon_org
📚 پیامبر با اقلیتهای دینی چه کرد؟
🔻دوران سیزده ساله حضور پیامبر (ص) در مکه قبل از هجرت به یثرب، دورانی سراسر مدارا و ملاطفت با مکیان که عمدتا کفار بودند لقب گرفت. پس از هجرت پیامبر نیز پیامبر این رویه را ادامه داد و مریدان و پیروان بسیاری را تحت تأثیر همین ویژگی جذب کرد.
🔸عبدالله ابن ابی یکی از منافقان بزرگ عصر نبوی بود که دردسرهای فراوانی را در اثر نفاقورزیهای متعددش برای پیامبر (ص) و امت اسلام ایجاد کرد. بارها اصحاب از پیامبر (ص) رخصت طلبیدند تا او را بکشند اما همیشه علاوه بر مخالفت با این اقدام، پیامبر (ص) میفرمود: «نمیخواهم مردم من را به کشتن اصحاب خویش متهم سازند.»
🔸حتی فرزند عبداللهابنابی از پیامبر (ص) اذن طلبید تا پدرش را بکشد، اما پیامبر (ص) پاسخ داد :«من قصد کشتن پدرت را ندارم تا وقتی که او میان ما است با او مدارا خواهم کرد»
🔸پس از تشکیل حکومت اسلامی در مدینه، یهودیان شهر از پذیرفتن آیین اسلام ابا کردند، با این حال پیامبر اسلام اقدام به انعقاد پیمان و عهدنامه صلحآمیز با ایشان نمود و رفاه ایشان را تضمین نمود و حقوق فردی و اجتماعی آنان را محترم شمرد و به آنان اجازه داد تا زمانی که به عهد خود وفادار بمانند، آزادانه در مدینه و در کنار سایر افراد جامعه زندگی کنند.
🔸اقلیتهای دینی دارای حق دادخواهیاند و همچون مسلمانان میتوانند از دادگاه اسلامی بخواهند به دعاوی آنها رسیدگی کند.
🔹بخشی از کتاب «رفاهگستری، از سری کتابهای از نگاه نبوی» | «محمدحسن شاهنگی» | انتشارات کانون اندیشه جوان
~~~~~
🔻 در پیامرسانها همراه ما باشید👇
▪️تلگرام: t.me/Canoon_org
▫️ایتا: Eitaa.ir/Canoon_org
▪️سروش: Sapp.ir/Canoon_org
▫️بله: ble.im/join/MjE1MTIzNj
🎥 #ویدئو کامل #نشست زیست مومنانه در جهان امروز
🔹 گفتوگوی #حجتالاسلام_زائری و #دکتر_محدثی را در لینک زیر ببینید.👇
http://b2n.ir/96229
💠 @canoon_org
🔶 چگونگیِ اخلاق در اندیشه مُدرن
🔹 قلمروهای اصلی ظهور پارادایم لذت طلبی مدرن، در رشتههای «اخلاق» و «روانشناسی» است که پیوندی تنگاتنگ بین این دو رشته، به لحاظِ بسیاریِ همپوشانیها وجود دارد.
اگر چه هنوز «علم اخلاق» به عنوان یک رشته مستقل علوم انسانی در نظام دانشگاهی ایران رسمیت نیافته، اما مدتهاست کوششی گسترده برای ارائه تصویری به اصطلاح «علمی» از اخلاق، به عنوان یک رشته علوم انسانی و جدایی آن از «فلسفه اخلاق» در غرب مدرن آغاز شده است و میتوان گفت تا حدود زیادی به ثمر نشسته است. صورت اولیه این گرایش در اندیشه تامس هابز و پس از او در هلوسیوس (از فیلسوفان به اصطلاح عصر روشنگری) ظاهر شده و در قرن بیستم توسط اشخاصی چون «برترند راسل» و نیز برخی پوزیتیویستهایی که با آرای خود عملاً بنیان هر نوع اخلاق (حتی اخلاق بیبنیاد و منحط و بحرانزده سودانگار – لذت طلبانه اومانیستی) را نابود کردهاند، دنبال گردیده و بسط داده شده است و البته نتایج فاجعهباری به بار آورده است.
🔹 یک جریان بسیار نیرومند اخلاقی در اندیشه مدرن غربی که میتوان آن را جریان اصلی و غالب در اخلاق مدرن دانست (و حتی نظام اخلاقی «کانت» که ظاهراً یا آن متفاوت است، در باطن و در نهایت روایتی دیگر از همین گرایش اخلاقی است) اخلاق «سودانگار-لذت طلب» است که در عین حفظ روحیه و صفت سودمحوری سرمایهسالارانه، «سود» را در «لذت» یا به تعبیری دیگر «شادی*» (که در اندیشه و فرهنگ مدرن، در باطن خود همان لذت جسمانی و غریزی است که تداوم یافته است) جستوجو میکند و در بطن خود پیوند عناصر سهگانه سرمایهسالاری، استیلاجویی و لذتطلبی سکولار را در هیأت یک نظام اخلاقی نشان می دهد.
این جریان اخلاقی با «هابز» و «جان لاک» آغاز میشود و در «دیوید هیوم» و «جرمی بنتام» و «جان استوارت میل» (با همه تفاوتهای که در برخی آرا با یکدیگر دارند) دنبال و به انحای مختلف در آرای «آلبرکامو» و حتی اخلاق اگزیستانسیالیسم فردگرایانه «ژان پل سارتر» دنبال میشود.
* باید توجه کرد میان «معنای دینی و معنوی شادی» با «مفهوم اومانیستی شادی» که ریشه در اراده معطوف به نفس اماره دارد، تقابلی ماهوی وجود دارد که اولی تجسم «شادی سالم» و کمالآفرین است و موجب رشد و تقرب الهی میشود؛ حال آنکه دومی چون بر پردههای غفلت آدمی از حق میافزاید و موجب بُعد از خدا میگردد، ابتذال نیستانگارانه (فارغ و منقطع و بریده از عهد امانت و بیاعتنا به آن) است که بشر را از حقیقت انسانیت -که با تذکر نسبت به عهد دینی عینیت مییابد- دور و دورتر میکند و به سطح و مرتبه «حیوانیت» و بلکه حقیر از آن تنزل میدهد.
💠 برداشتی از کتاب «کاوشی در چیستی علوم انسانی مدرن» | شهریار زرشناس | کانون اندیشه جوان
~~~~~
🔻 در پیامرسانها همراه ما باشید👇
▪️تلگرام: t.me/Canoon_org
▫️ایتا: Eitaa.ir/Canoon_org
▪️سروش: Sapp.ir/Canoon_org
▫️بله: ble.im/join/MjE1MTIzNj
📸 فرهیختگانی که این روزها کتاب #نظریه_عدالت #جان_رالز را میخوانند.
حلقه متنخوانی این کتاب با حضور #مصطفی_زالی در کانون اندیشه جوان در حال برگزاری است👇
#گزارش_تصویری
🎧 منتظر #صوت جلسات باشید.
🔺 کانون اندیشه جوان
🔻 @canoon_org