eitaa logo
کانون اندیشه جوان
302 دنبال‌کننده
881 عکس
497 ویدیو
1 فایل
کانون اندیشه جوان پنجره‌ای به دنیای اندیشه www.canoon.org صفحه اینستاگرام: Http://Instagram.com/canoon_org ارتباط با ما: @canoonandishehjavan
مشاهده در ایتا
دانلود
کانون اندیشه جوان
🔰نشست دوم مجازی در هوای مهاجرت: زمینه‌های فرهنگی مهاجرت 🔶مهاجرت به عنوان یکی از موضوعات محوری علوم
💢با سلام و عرض پوزش به اطلاع مخاطبین صفحه کانون اندیشه جوان می رساند نشست مجازی در هوای مهاجرت با موضوع «زمینه های فرهنگی مهاجرت» به دلیل مشکلات فنی لغو و به روز سه شنبه ۲۰ دی ماه ساعت ۱۶:۳۰ موکول گردید. 🔶برای شرکت در این نشست عضو گروه اسکایپ نشست های زنده کانون اندیشه جوان به نشانی https://join.skype.com/JteZA3xcq0nX بشوید. 📌@canoon_org
🔶از ایرادات مطرح شده بر غالب براهین خداشناختی از جمله برهان نظم، این است که این براهین، مبتنی بر اصل علیت هستند؛ در حالی که فیزیک کوانتومی، نظام علی را در جهان ذرات، مورد تردید قرار داده و به جای مکانیک نیوتنی و پیش بینی دقیق، توصیف گر جهان میکروسکوپی و چگونگی ذرات بر اساس احتمال است. 🔷در این رهیافت، الکترون ها ذراتی همچون منظومه شمسی دور هسته مرکزی توصیف نمی شوند؛ بلکه دوگانگی موج–ذره جانشین آن می شود؛ یعنی الکترون هم به صورت ذره و هم به صورت موج توصیف می شود. ساختار اتم در این مدل، از طریق حواس ظاهری و با کیفیات حسی و مقولات زمان، مکان و علیت، بیان پذیر نیست. 💢نظریه کوانتوم می تواند به جای ارزش های دقیق پیش بینی ها، فقط احتمالات را بدهد ولی میزان عدم قطعیت حاصل، خیلی تفاوت و نوسان دارد. طبق اصول موضوعه نظر کوانتوم می توان گفت و در تجربه هم تایید شده که هر زوج متغیر خاصی به نحو مخصوصی به همدیگر بستگی دارند؛ هرچه دقیق تر یکی از مقادیر دانسته شود، آن مقدار دیگر، با دقت کمتری پیش بینی می پذیرد. 📖کتاب به قلم 📌@canoon_org
50.25M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔰تراژدی پنهان 🔷فرار مغزها و کوچ نخبگان از این سرزمین، همواره چالش جدی جامعه علمی کشور بوده است. مسئله ای ملموس که تاکنون فرایند مثبت و کارسازی برای جلوگیری از آن و استقرار جریان معکوس این نوع مهاجرت توسط مسئولین در نظر گرفته نشده است. 🔶شیب این نوع مهاجرت، هرروز رو به افزایش است. باید برای این تراژدی پنهان که از بین برنده سرمایه انسانی موثر کشور است، چاره ای جُست. 📌@canoon_org
🔶یکی از عوامل فاصله ما با وضعیت فرهنگی مطلوب، خلاها و اشکالات ساختاری بخش فرهنگ در جامعه است. گرچه پس از پیروزی انقلاب در ساختار و بافت دستگاه های فرهنگی ما تغییرات فراوانی رخ داده است، ولی طراحی اولیه و شکل گیری روح سازمانی آن ها متناسب با آرمان ها و اهداف فرهنگی انقلاب نبوده و به همین علت، رفتار سازمانی این دستگاه ها، حتی مدیران ارشد آن را هم تحت تاثیر خود قرار داده است. 🔷این ساختارها آنچنان روح خود را بر وضعیت فرهنگی جامعه تحمیل می کند که حتی بدیهی ترین اصول و مبانی فرهنگی که در مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی هم مورد تاکید قرار گرفته است، با تردید مواجه می شود. این اصل که «هدف برنامه ریزی فرهنگی باید معطوف به محتوای فرهنگ و تقویت ارزش ها و نگرش ها مطلوب و آرمانی باشد» تنها به عنوان یک دیدگاه تلقی می گردد! 💢در این میان، شورای عالی انقلاب فرهنگی که به عنوان «قوه عاقله» بخش فرهنگ باید نقشی اساسی و نمایان در کارکرد دستگاه های فرهنگی داشته باشد، بیشتر «قوه عامله» همان ساختار بیمار و منحرف گشته و اخیرا به این نتیجه رسیده است که به بازنگری وظایف خود بپردازند تا بتواند مسئولیت های سنگین خود را در سیاستگذاری کلان فرهنگ کشور ایفا نماید. 📖کتاب به کوشش جمعی از نویسندگان 📌@canoon_org
🔰ساختار حکمرانی و پدیده مهاجرت 🎞فیلم کامل نشست مجازی در هوای مهاجرت با موضوع «ساختار حکمرانی و پدیده مهاجرت» 👤با حضور علیرضا بلیغ 🔶فیلم کامل این نشست را در سایت و شبکه های کانون اندیشه جوان ببینید. 🌐 در سایت کانون ببینید. 📽 در آپارات کانون ببینید. 📱در اینستاگرام کانون ببینید. 📌@canoon_org
🔰زمینه‌ های فرهنگی مهاجرت 🎞فیلم کامل نشست مجازی در هوای مهاجرت با موضوع «زمینه‌ های فرهنگی مهاجرت» 👤با حضور میثم مهدیار 🔶فیلم کامل این نشست را در سایت و شبکه های کانون اندیشه جوان ببینید. 🌐 در سایت کانون ببینید. 📽 در آپارات کانون ببینید. 📱در اینستاگرام کانون ببینید. 📌@canoon_org
🔰 نخبگان و مسئله مهاجرت 🔷 نشست مجازی در هوای مهاجرت با موضوع « ساختار حکمرانی و پدیده مهاجرت» با حضور علیرضا بلیغ، عضو هیأت علمی پژوهشکده فرهنگ و هنر اسلامی، در بستر اسکایپ برگزار شد. 🔶 برای مطالعه گزارش این نشست به لینک زیر مراجعه کنید. 🌐 https://www.canoon.org 📌@canoon_org
🔶پیکره ی دانش، بازتابی از مفاهیم و عبارت های در هم پیچیده ای است که محصول مجاهدت های دانشمندان برای دستیابی به اهداف علمی مفید است. این متون، از مفاهیم و عبارت هایی پر می باشد که رمزگشایی از آنها، عمق ادراک آدمی را افزایش می دهد و آفرینش های علمی را طراوت می بخشد. 🔷در پرتو کارآمدی، این روش «تحلیل گفتمان» می باشد که چندی است این تلاش، مرزهای زبان شناسی را درنوردیده و وارد عرصه های مهم علوم اجتماعی و سیاسی شده است. این گستردگی و عمق آفرینی تحلیلی سبب شده است امروز تحلیل گفتمان، زمینه مطالعاتی بین رشته ای به شمار آید. 💢با نگاهی بر رشته هایی چون علوم سیاسی، جامعه شناسی، قوم شناسی، روان شناسی و... در خواهیم یافت که تحلیل گفتمان با تاثیرپذیری شدید از آثار دریدا، فوکو و هابرماس، از قالب محدود زبان شناسی بیرون آمده و رشته های بسیاری را درنوردیده است. گفتمان، حتی در قالب کاربردی آن از وضعیت تقلیل گرایانه ای که تلاش می کند آن را در حد «سخن» یا حداکثر «گفتار» نگاه دارد، خارج شده است و بر «تحلیل گزاره ها» دلالت می کند. 📖ماهنامه زمانه، سال نهم، شماره ۹، ص ۱۱ 📌@canoon_org
💢داستان سیاسی به عنوان یکی از ژانر های جذاب و پرمخاطب جهان ادبیات، زیرگونه های بسیاری دارد که در یک تقسیم بندی اولیه، می توان آن را اینگونه عنوان کرد: ۱. داستان هایی که به مفهوم قدرت و سیاست و حکومت و یا درگیری گروه ها و سازمان های سیاسی با قوای اشغالگر خارجی می پردازند همچون: نون والقلم جلال آل احمد، کوری ژوزه ساراماگو، خرمگس لیلیان وینیچ. ۲. داستانهایی که از طریق رمز و نماد، به نقد نظام های سیاسی حاکم می پردازند همچون: قلعه حيوانات جورج اورول و ماهی سیاه کوچولوی صمد بهرنگی. ۳. داستان هایی که به صورت واقع گرایانه به نقد نظامهای سیاسی می پردازند. همچون: شوخی میلان کوندرا و روزهای برفی قاسمعلی فراست. 4. داستان هایی که با پرداختن به مصائب و مشکلات اجتماعی،اقتصادی و فرهنگی مختلف مردم،با نظام حاکم ستیز می کنند همچون:خوشه های خشم جان اشتاین بک و عزاداران بیل غلامحسین ساعدی. 5. داستان هایی که به درگیری میان دو کشور می پردازند همچون اغلب داستان های جنگی و داستان هایی که در دفاع از سیاست های حاکمان نوشته می شود. 📖کتاب به قلم 📌@canoon_org
🔰حضرت فاطمه سلام الله علیها : 🔷 در خدمت مادر باش، زیرا بهشت زیر پای مادران است. 📖 کنزالعمال، ج16، ص 426. 🌸🌸ولادت حضرت فاطمه سلام الله علیها مبارک باد🌸🌸 📌@canoon_org
🔰نشست مجازی فلسفه اسلامی و معاصرت 🔶برای انسان درپی حقیقت بودن بسیار مهم و با اهمیت است و بنابراین فلسفه برای انسان مهم می‌شود. اهمیت فلسفه اسلامی در این نیست که اقتصاد ضعیف ما را درمان کند ویا ماشین ما را تعمیر کند و شکم ما را سیر کند، به همین خاطر شاید این پرسش که فلسفه به چه کار می آید، اساسا سوال درستی نباشد. 🔷کاربرد اساسی فلسفه در کشف حقیقت به شدت ممزوج با زیست فکری و علمی جامعه است. فلسفه و زیست فلسفی را باید به مثابه یک امر جدی پیگیری کرد و به دنبال آن بود. بنابراین اگر در یک جامعه فلسفه و کشف حقیقت محلی از اعراب نداشته باشد و جدی تلقی نشود، در آن جامعه نمی‌توان از کاربرد فلسفه و معاصرت سخن گفت، فلسفه در جایی کارکرد دارد که حقیقت جویی و کشف سعادت اولویت و دغدغه اول جامعه باشد، زیرا جستجوی حقیقت مهم است و فلسفه تلاشی برای جستجوی حقیقت در حد طاقت بشریت است. 💢حتی در فلسفه غرب نیز نمی‌توان از کاربرد عینی و فنی فلسفه سخن گفت، بنابراین مسائل پدیدآمده درباره معاصرت فلسفه به معنای کاربرد فلسفه به علت یک سری سوتفاهم‌هایی است که متاثر از گفتمان علوم فنی، در مورد فلسفه پدید آمده است فلذا با بررسی فلسفه و کشف کارکرد و معاصرت آن میتوان به کاربرد اصلی فلسفه دستیافت و راه را بر بسیاری از سوتفاهم ها بست. 🗓در همین راستا در کانون اندیشه جوان قصد داریم تا در روز شنبه 24دی ماه ساعت 20 با حضور روزبه زارع در نشستی مجازی با عنوان « فلسفه اسلامی و معاصرت» در بستر اسکایپ به نشانی https://join.skype.com/JteZA3xcq0nX به گفتگو بپردازیم. 📌@canoon_org
🔶دکارت را موسس و معمار علم و فلسفه جدید نامیده اند و بیشتر مورخین و صاحب نظران بر این اعتقادند که نقش دکارت از اندیشمندان بزرگی که در دوره جدید ایفای نقش نموده اند، موثرتر و برجسته تر بوده است. در قرن شانزدهم میلادی، نحوه ای تفکر شکاکیت آمیز در اروپا حاکم گردید. دکارت برای مبارزه با شک گرایی، در مقام پی ریزی فلسفه تزلزل ناپذیری برآمد و سنگ بنای آن را شک پذیری خود شک قرار داد. 📖کتاب نوشته ی و محصول نشر کانون اندیشه جوان است. نگارنده در کتاب حاضر، به تشریح دیدگاه های رنه دکارت در زمینه معرفت شناسی، انسان شناسی، خداشناسی و جهان شناسی پرداخته است. 💢وی در فصل اول به زندگی‌ نامه دکارت اشاره نموده و با تشریح عصر وی،‌ تأثیر و تأثر او را مورد تجزیه و تحلیل قرار داده است. در چهار فصل بعدی با رجوع مستقیم به آثار دکارت و نیز لحاظ شرح و توضیح مفسرین، به تشریح دیدگاه‌های او در زمینه معرفت‌شناسی، انسان‌شناسی، خداشناسی و جهان‌شناسی پرداخته و در پایان هر فصل با توجه به فلسفه اسلامی نقد و بررسی عقاید وی ارائه شده است. 📌@canoon_org
35.52M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔰سیاست خارجی مترقی 🔷سیاست نه شرقی و نه غربی دقیقا چه مرزی میان جمهوری اسلامی و جهان می کشد؟ آیا این به معنای دیوار کشی دور خود و تعامل حداقلی با همسایگان و کشورهای جهان است؟ 📽 برای مشاهده کامل گفتگو به هشتادمین قسمت برنامه کالک مراجعه فرمایید. 🌐 در سایت کانون ببینید. 📽 در آپارات کانون ببینید. 📱در اینستاگرام کانون ببینید. 📌@canoon_org
کانون اندیشه جوان
🔰نشست دوم مجازی در هوای مهاجرت: زمینه‌های فرهنگی مهاجرت 🔶مهاجرت به عنوان یکی از موضوعات محوری علوم
🔰 هویت فرهنگی راهکار ممانعت از مهاجرت 🔷 نشست مجازی در هوای مهاجرت با موضوع «زمینه های فرهنگی مهاجرت» با حضور میثم مهدیار، عضو هیأت علمی پژوهشکده فرهنگ و هنر اسلامی، در بستر اسکایپ برگزار شد. 🔶 برای مطالعه گزارش این نشست به لینک زیر مراجعه کنید. 🌐 https://www.canoon.org 📌@canoon_org
کانون اندیشه جوان
🔰نشست مجازی فلسفه اسلامی و معاصرت 🔶برای انسان درپی حقیقت بودن بسیار مهم و با اهمیت است و بنابراین ف
🔰فلسفه اسلامی و معاصرت 🎞فیلم کامل نشست مجازی «فلسفه اسلامی و معاصرت» 👤با حضور روزبه زارع 🔶فیلم کامل این نشست را در سایت و شبکه های کانون اندیشه جوان ببینید. 🌐 در سایت کانون ببینید. 📽 در آپارات کانون ببینید. 📱در اینستاگرام کانون ببینید. 📌@canoon_org
35.8M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔰ذهن های جنگ زده 🔷حجم خبر جنگ اکراین با حجم خبر سوریه و یمن در این سالها چه پیامی دارد؟ 🔶هزاران کودک یمنی در وضعیت سو تغذیه قرار دارند و چندین سال است زیر بمباران به سر می برند اما چرا برای بسیاری از مردم جهان حتی برخی نخبگان سیاسی ما هنوز خون مردم اروپا رنگین تر است؟پاسخ جنگ شناختی است! 📽 برای مشاهده کامل گفتگو به هشتادمین قسمت برنامه کالک مراجعه فرمایید. 🌐 در سایت کانون ببینید. 📽 در آپارات کانون ببینید. 📱در اینستاگرام کانون ببینید. 📌@canoon_org
کانون اندیشه جوان
🔰نشست مجازی انقلاب پارادایمی 🔶در این برهه از زمان توسعه دیجیتالی از یک طبقه اجتماعی یا یک حوزه جغرافیایی فراتر رفته و به یکی از اجزا جدا‌نا‌پذیر از زندگی بشر تبدیل شده است. در حال حاضر بر مبنای فناوری، تحولات بنیادین در حال رخداد است که بر اساس آن همه امور جامعه تغییر می‌کنند، در نتیجه این تغییرات فناوری در عمل؛ حکمرانی نیز تحت تاثیر قرار گرفته و کنترل برامور کمتر میشود. به عبارت دیگر عرصه حکمرانی در حال تغییر است و امور فناورانه وارد این عرصه شده است. 🔷در راستای همین تغییرات فناوری مفاهیم نیز معنای جدیدی می‌گیرند، برای نمونه مفهوم مالکیت، استقلال و اقتصاد دگرگون می‌شود. هوش مصنوعی نیز قدرت خاصی دارد که در تمام ابعاد حکمرانی، جنگ‌ها و ارتباطات جمعی نقش آفرینی می‌کند، در این بستر مفاهیم اخلاقی و فقهی نیز تغییر می‌کنند و در عمل محیط متاورسی ایجاد میشود. 💢حال باید به این نکته توجه کرد که در چنین محیطی، فقه و اخلاق چه جایگاهی پیدا خواهد کرد. هوش مصنوعی همه ابعاد بشری را تحت تاثیر قرار داده و حتی دیپلماسی خاصی برای دوره دیجیتال شکل گرفته است در واقع هوش مصنوعی باعث شده که تغییرات زیادی در جامعه ایجاد بشود تا جایی که باعث میشود در معنای بسیاری از مفاهیم تامل کنیم که در حال حاضر آیا دارای معنای قبلی هستند یا با توجه به تغییرات دارای معنا و مفهوم متفاوتی شده اند، این مساله در مورد مفاهیم فقهی و اخلاقی نیز جاری است بدین معنا که مفاهیم اخلاقی و فقهی در عصر دیجیتال چه معنایی دارند و در واقع چه کارکردی را میتوان برای آنها تعریف کرد تا بدین طریق به شناخت درستی از این مفاهیم در عصر دیجیتال برسیم. 🗓در همین راستا کانون در اندیشه جوان قصد داریم تا در روز دوشنبه ۲۶دی ماه ساعت ۲۰ با حضور حسین رمضانی در نشستی مجازی با عنوان «عصر دیجیتال؛ ماهیت و ویژگی ها » در بستر اسکایپ به نشانی https://join.skype.com/JteZA3xcq0nX به گفتگو بپردازیم. 📌@canoon_org
🔶جهانی شدن فرهنگی، جنبه هایی از جهانی شدن است که ارتباط مستقیمی با اندیشه و حس ملی گرایی، همفکری فرهنگی، همبستگی و وفاق سیاسی، وحدت ملی و هویت ملی دارند. این جنبه ی مناقشه آمیز جهانی شدن که از دهه های پایانی قرن بیستم، اهمیت روزافزونی یافته، کمتر از امور اقتصادی و سیاسی، ملموس و آشکار است. 🔷پیدایی مفاهیمی همچون مرگ جغرافیا، فشردگی زمان-مکان، جامعة اطلاعات محور، جامعه شبکه ای، تجدد رفلکسيو، مرحله عالی تجدد و تشدید آگاهی جهانی در نظریه های فرهنگی، از تغییراتی ژرف و بنیانی در پویش ها و مناسبات فرهنگی در عصر جهانی شدن خبر می دهد که سیاستگذاران و برنامه ریزان را، به ویژه در کشورهای غیرغربی، به چاره اندیشی درباره مشکلات پیش روی موضوع های فرهنگی، مانند هویت ملی، فرهنگ بومی، دینداری فردی و اجتماعی واداشته است. 💢در کل، جهانی شدن فرهنگی، بعدی از فرآیند کلی جهانی شدن و دربرگیرنده ی هرگونه تحول و رویدادی است که حد و مرزهای گوناگون موجود در جهان را نفوذپذیرتر و مردم دنیا را در فضای اجتماعی واحد جهانی، ادغام می کند. 📖ماهنامه زمانه، شماره 4 و 5 ، ص 35 📌@canoon_org
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔰درباره شریعت 🔶شریعت چیست و آیا با فقه تفاوتی دارد؟ 🔷نسبت فقیه با این دو چیست و آیا وی در راستای به کار گیری فقه، جعل حکم می کند؟ 📽 برای مشاهده کامل گفتگو به قسمت هفتاد و نهم برنامه کالک مراجعه فرمایید. 🌐 در سایت کانون ببینید. 📽 در آپارات کانون ببینید. 📱در اینستاگرام کانون ببینید. 📌@canoon_org
🔶پس از شهریور ۱۳۲۰ که با توصیه و موافقت آمریکا و انگلیس، به جای پدرش بر اریکه سلطنت تکیه داد، شعارهایی از سوی او درباره باز کردن فضای سیاسی و اقتصادی و... سرداده شد که بعدا ثابت شد او با این شعارها می خواست امروز را فردا کند، چو فردا آید، فکر آن کند! 🔷شاه که از همان ابتدا می خواست قدرت تنها از آن خودش باشد، با روی کار آمد و در حوزه سیاسی، قدرت خود را به صورت عریان نشان داد اما فکر می کرد که با توسعه از بالا و ایجاد فضای فرهنگی ولنگار و باز، خواهد توانست خلا به وجود آمده در عرصه سیاسی را پر کند و مردم را به جلوه های مدرن قانع سازد. 💢اما ناهماهنگی میان ادعا و واقعیت، فساد بیش از حد و پایین آمدن قیمت نفت پس از چند سال بریز و بپاش، جامعه ای را که روحیه سختکوشی را از دست داده بود، به آشوب واداشت. در این میان، گرایش های دینی، مردم را در مسیر (ره) و انقلاب اسلامی قرار داد تا ضمن حرکت به سوی استقلال و آزادی، بتوانند هویت ملی و اسلامی را نیز به ساحل امن برسانند. 📖ماهنامه زمانه، سال سیزدهم، شماره ۱۲۸ و ۱۲۹، ص ۴۴ 📌@canoon_org