eitaa logo
کانون اندیشه جوان
303 دنبال‌کننده
890 عکس
498 ویدیو
1 فایل
کانون اندیشه جوان پنجره‌ای به دنیای اندیشه www.canoon.org صفحه اینستاگرام: Http://Instagram.com/canoon_org ارتباط با ما: @canoonandishehjavan
مشاهده در ایتا
دانلود
🔷 به ارزش های عام اخلاقی قائل است و جامعه را هم جامعه ای اخلاقی می داند. انسان نمونه ای که او به تصویر می کشد، دغدغه جدی اخلاق دارد و حتی ممکن است کاملاً اخلاقی زندگی کند. او افکاری شبیه و که به امر اخلاقی الهی قائل اند، ندارد ولی بی توجه به ارزشهای عام انسانی هم نیست. 🔶 ارزش های عمومی اخلاقی را بین انسانها مشترک می داند و حتی را مکتبی اخلاقی می شمرد. او مبارزه در راه آزادی طبقه کارگر را یک عمل اخلاقی می داند و برای ، ارزشی درونی قائل است. در عین حال اخلاق را محیط بر انسان نمی داند و آن را درون مناسبات طبقاتی اجتماعی می فهمد. 💢گورکی با جریانی که به علت ، اخلاق را زیر پا می گذارند مخالف است ولی آنها را با کسانی که به مبارزه برای اعتقادی ندارند، در یک ردیف نمی داند؛ یعنی با وجود نقد آنانی که در مبارزه سوسیالیستی جایی برای اخلاق قائل نیستند، کار و نظرشان را پوچ نمی شمرد و موضع غیراخلاقی شان را به اعتقاد عمیق شان به مبارزه می بخشد. 📖کتاب نوشته ی 📌@canoon_org
42.08M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔰حکایت قانون ما 🔶یکی از تحولات ایران از مشروطه تا انقلاب اسلامی، تحولات قانونی و حقوقی بوده است. روشنفکران و روحانیون دوران مشروطه چه تصویری از قانون و قانون خواهی در ذهن داشته‌اند؟ 🔷آیا قشر روشنفکر و علمای مشروطیت مفهوم قانون را از اندیشه‌های غرب اقتباس کرده‌اند؟ 💢در این میان، تاثیر انقلاب اسلامی بر نظام حقوقی چه بود و آیا می توان گفت فقه در نظام حقوقی پسا انقلاب برجسته شده است؟ 📌@canoon_org
کانون اندیشه جوان
🔷 در دهه های پایانی قرن نوزدهم رواج یافت. «جنبش روشنگری» به مجموعه ای از اندیشه ها و نگرش ها اشاره دارد که در قرن هجدهم رواج بسیاری داشت. برای شناخت این جنبش باید به مهمترین خصوصیت آن اشاره کرد؛ این خصوصیت «نحوه اندیشیدن آنها» بود نه «آنچه می اندیشیدند». معمولاً دوره روشنگری را عصر خِرَد می نامند. هرچند در نیز عقل جایگاهی رفیع داشت و فیلسوفان و مکاتب فکری و فلسفی فراوانی در آن دوره وجود داشتند. در واقع قرون وسطی و عصر روشنگری به یک اندازه بودند؛ 🔶اما میان این دو دوره تفاوت وجود دارد. تفاوت اساسی در نحوه کاربرد عقل و محدودیت های تحمیل شده بر آن بود. در قرون وسطی عقل در خدمت مسیحیت بود و خادم . در آن زمان تمام تلاشهای عقلانی این بود که آموزه های دینی به خوبی تبیین شوند. عالمان در حمایت از ادعاهای مسیحیت از عقل و استدلال استفاده می کردند اما هرگاه عقل از عهده برنمی آمد، چیزهایی که از راه الهی (وحی) بر آنها معلوم شده را به خدا نسبت می دادند چون عقل طبیعی به آن دسترسی نداشت. عقل گرایی عصر روشنگری در مقابل این نگاه قرار داشت. 💢در عقل گرایی روشنگری، و کلیسا به کناری انداخته شده و انسانها کوشیدند تنها با عقل خویش همه چیز را بسازند. این تغییر در زندگی و اندیشه بشر محصول یک فرایند بود و چند عامل در پیدایی آن دخیل بودند از جمله که با وجود آنکه به دنبال ترویج دین بود، تأثیر بسزایی از پذیرفت به گونه ای که آموزه هایی چون حجت بودن تفسیر، کلیسا، اعتبار سلسله رسولان و... انکار شدند و راه برای تردید در مسیحیت هموار گشت و سرانجام عقل تنها مرجع رسیدگی به حقانیت ها گردید. 📖کتاب به قلم 📌@canoon_org
🔰دوره روایت ایران 💢دوره آموزشی تخصصی روایت ایران با همکاری معاونت سیاست ورزی سازمان بسیج دانشجویی و کانون اندیشه جوان برگزار می شود. 🔶در این دوره آموزشی با محوریت تاریخ معاصر ایران اساتید برجسته این حوزه به صورت ویژه وقایع مربوط به تاریخ ایران از شکل گیری انقلاب مشروطه تا پیروزی انقلاب اسلامی در سال ۱۳۵۷ و جریان شناسی سیاسی و فرهنگی دهه های ۵۰ و ۶۰ مورد بررسی قرار خواهند داد. 🏢 دوره فوق در اردوگاه آموزشی سیدالشهدای سازمان بسیج دانشجویی واقع در آبعلی برگزار می گردد. 📌@canoon_org
27.42M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔰زن مسلمان اجتماعی 🔷علی رغم اینکه برخی اسلام و جامعه اسلامی را به محدود کردن زنان و منع آنها از کنش های اجتماعی و سیاسی متهم می کنند، از گذشته تا به حال زنان در نقاط عطف تاریخ اسلام و ایران نقش و حضوری پر رنگ داشته اند. اما چرا این حضور توسط افراد و گروه هایی درک نمی شود؟ و اسلام ناب درباره حضور زنان چه تفاوتی با اسلام سکولار و آمریکایی دارد؟ 📽 برای مشاهده کامل گفتگو به قسمت هفتاد و پنج برنامه کالک مراجعه فرمایید. 🌐 در سایت کانون ببینید. 📽 در آپارات کانون ببینید. 📱در اینستاگرام کانون ببینید. 📌@canoon_org
🔶روشنفکری ایران در دوره را می توان به دو نسل تقسیم کرد: نسل اول در اوایل قرن 13 قمری ظهور کرده و تا سالهای دهه 70 همان قرن، حضور تاثیرگذار دارد. در کارنامه آن، نقاط سیاهی چون امضای «پیمان گلستان» و و «واگذاری هرات و افغانستان به انگلیس» و وابستگی شدید چهره های اصلی آن به دیده می شود. 🔷نسل دوم، جریان اصلی و مهم دوره مشروطه می باشد و زیربنای تئوریک منورالفکری آن دوره توسط چهره های آن تدوین گردیده. این نسل، از سالهای دهه ۱۲۷۰ شکل گرفته و در وقایعی چون عقد قراردادهای استعماری ، «واگذاری امتیاز تنباکو و نفت ایران به انگلیس» و انحراف نهضت عدالت خواهانه به سمت منافع دولت نقش داشته است. 💢ترویج و زمینه سازی برای قدرت گیری استبداد شبه مدرن رضاشاهی و نیز پیشبرد منافع استعماری هم در کارنامه آنها قرار دارد. نسل دوم منورالفکری مشروطه، زیربنای تئوریک اندیشه مقطع مشروطه و شاکله تئوریک کل کاست منورالفکری ایران را تدوین و تئوریزه کرده است. 📖کتاب نوشته ی 📌@canoon_org
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔶 پیامبر اکرم (صلی الله علیه و آله وسلم) می فرمایند: 📜«حُسَیْنٌ مِنِّی وَ أَنَا مِنْ حُسَیْنٍ» «حسین از من است و من از حسینم» 📖«بحار الانوار، 43/261» 🌺🌺ولادت سالار شهیدان، امام حسین علیه السلام و روز پاسدار مبارک باد🌺🌺 📌@canoon_org
🔶هر چند در روزگار مدرن، زندگی از نظر تکنیکی بسیار آسان تر شده، اما از دیدگاه انسان شناسانه (به معنای فلسفی این واژه) انسان به موقعیتی ابتدایی تر و نازل تر از همیشه در افتاده است. خردباوران تلاش داشتند (و باید گفت که تا حدودی هم موفق شدند) که انسان را از اندیشه های اسطوره ای-دینی رها کنند. اما از آنجا که خردباوری به عقل ابزاری رسید، نتوانست خود را از بندهای اسطوره جدا و رها کند. 🔷خردابزاری در پی سلطه بر طبیعت است، جهان طبیعی سرچشمه ثروت و انرژی فرض می شود و تمایزهای کیفی عناصرش، بی ارزش دانسته می شوند. در واقع عقل مدرن، عقل سلطه گری و سیطره و امپریالیست است و ذات تکنیک نیز به تعبیر یورگن هابرماس «طرحی است تاریخی از سلطه و به هدف برقراری سلطه»؛ 💢بر همین اساس است که ذات تفکر و تمدن جدید را استکباری، از خودبیگانه، سلطه جو و ضد کمال و رشد فردانیت واقعی انسانها و ضد آزادی می دانیم؛ زیرا عقل مدرن مظهر استبداد نفس اماره فردی و جمعی است و هیچ سنخیتی با معنای حقیقی آزادی و استقلال فردی و تکامل آدمی و شادی و رشد و آرامش او ندارد. 📖کتاب به قلم 📌@canoon_org
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🌺ولادت حضرت ابوالفضل العباس علیه السلام و روز جانباز مبارک باد🌺 📌@canoon_org
🔰گزارش تصویری دوره روایت ایران 🔶 دوره آموزشی تخصصی روایت ایران با همکاری معاونت سیاست ورزی سازمان بسیج دانشجویی و کانون اندیشه جوان برگزار شد. 💢در این دوره آموزشی با محوریت تاریخ معاصر ایران، اساتید برجسته این حوزه از جمله کامران غضنفری،عباس سلیمی نمین،قاسم تبریزی،جواد منصوری،رسول رئیس جعفری مطلق،سیدمصطفی تقوی مقدم،سجاد صفارهرندی،شاداب عسگری،سیدجواد میری،عباس اسدی،عطاءالله بیگدلی،محمد رحمانی،فاطمه امیری،سیدمحمدصادق کاظمی و موسی نجفی به صورت ویژه وقایع مربوط به تاریخ ایران از شکل گیری انقلاب مشروطه تا پیروزی انقلاب اسلامی در سال ۱۳۵۷ و جریان شناسی سیاسی و فرهنگی دهه های ۵۰ و ۶۰ مورد بررسی قرار دادند. 📷 برای مشاهده گزارش تصویری این دوره آموزشی به لینک زیر مراجعه کنید. 🌐 www.canoon.org 📌@canoon_org
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔶امام سجاد علیه السلام : 📜«از پرسيدن درباره نادانسته‌ها كوتاهى مكن؛ هرچند به دانش نامور شده باشى » 📖«نزهة الناظر : ص ۹۲ ح ۱۷» 🌺🌺ولادت امام سجاد علیه السلام مبارک باد🌺🌺 📌@canoon_org
🔹پلان اول! پس از قرآن و پیامبر(ص) به عنوان منابع اصلی دین اسلام، اهل‌بیت(ع) آگاه‌ترین افراد به فهم و تفسیر و استمراربخش سنت و سیره رسول خدا هستند. 🔸پلان دوم! شناخت سیره فرزندان پیامبر مهربانی، برای آشنایی با معارف اسلامی ضرورتی اجتناب‌ناپذیراست اما نکته مهم اینست که سیره امامان جز در واقعیت‌های تاریخی که با انواع محدودیت‌ها و ناملایمات مواجه بودند، قابل فهم نیست! 🔹پلان سوم! امامان معصوم(ع) برای صیانت دین اسلام از تحریف و ظاهرنگری از یک سوی و تبیین و ترویج علوم اسلامی همچون فقه، کلام، اخلاق و… از سوی دیگر، مجاهدتی عالمانه داشته‌اند. 🔸پلان آخر! جریان غالب اخبار، مکتوبات و شنیده‌ها حاکی از این است که شخصیت علمی معصومین، کمتر در کانون توجه بوده است! 💢دفتر دوم از مجموعه کتاب به کوشش به بررسی حیات علمی امامان معصوم(ع): امام حسن، امام حسین و امام سجاد در دو بخش کلی پرداخته که هر بخش آن دربردارنده سه فصل می باشد. این اثر که محصول نشر کانون اندیشه جوان می باشد، سرشار از نکات ناب در باب این سه امام همام می باشد. 📌@canoon_org
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔰گام اول رسانه دانشجویی 🔷رسانه همیشه برای تشکل ها یک ابزار مهم و پرکاربرد بوده است اما آنها برای داشتن یک رسانه اثر گذار به چه پیش نیازی احتیاج دارند؟ 📽 برای مشاهده کامل گفتگو به قسمت هفتاد و چهار برنامه کالک مراجعه فرمایید. 🌐 در سایت کانون ببینید. 📽 در آپارات کانون ببینید. 📱در اینستاگرام کانون ببینید. 📌@canoon_org
💢 به پیروی از به یکی بودن ذات و صفات خدا تأکید دارد. وی ضمن بازگویی دلایل ملاصدرا دلایل جدیدی را به این بحث می افزاید: 🔸اگر صفات خدا زاید بر ذاتش باشند، کثرت در پدید می آید که مستلزم آن است که خدا واجب الوجود نباشد که نادرست است. 🔹در فرض زاید بودن صفات بر ذات، فقدان در ذات حق تعالی شکل می گیرد که این فرض نادرست است؛ زیرا اگر قوه در ذات خدا راه یابد، دیگر نخواهد بود. 🔸اگر خدا زاید بر ذاتش باشند، صفات ایشان عرضی خواهند بود. از سویی، صفات عرضی نیازمند علت خواهند بود که اگر خدا خالق صفاتش باشد، خدایی را فرض کرده ایم که هم فاعل و هم قابل است که فرضی نادرست است. 🔹اگر صفات خدا زاید بر ذاتش باشند، مرتبه ذات خالی از کمالات خواهند بود. یعنی ذات خدا اصلاً به آن کمالات وصف نخواهد شد. 🔸ذات خدا اگر صفاتی زاید بر ذاتش داشته باشد، کمال او به امور زاید خواهد بود. در این صورت عقل حکم می کند ذاتی که کمال او به ذاتش باشد، کامل تر است نسبت به ذاتی که کمال او به امور زاید باشد. 📖کتاب به قلم 📌@canoon_org
40.04M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔰فقه، یاریگر اقتصاد 🔷در سالیان اخیر، اقتصاد به مهم‌ترین مسئله جامعه انقلابی ایران بدل شده است. در این زمینه، برخی با طرح گفتمان اقتصاد اسلامی و تاکید بر اجرایی ساختن آن، معتقدند مسائل و مشکلات برآمده از اقتصاد مدرن حل خواهد گشت. 💢با توجه به اینکه نظریات اقتصاد اسلامی با آموزه‌های فقهی در ارتباط است، ضروری است به نسبت فقه و اقتصاد با تکیه بر اقتصاد ایران بپردازیم. 📌@canoon_org
کانون اندیشه جوان
🔹بحران های اقتصادی: اول: بحران های مالی؛ کشورهای گوناگون جهان به علت بین المللی شدن و وابستگی متقابل بازارهای مالی و معاملات جهانی ، دچار آن می شوند. دوم: بحران بیکاری؛ شرکت های تولیدی برای بالابردن قدرت رقابت و توان مقابله با بحران های ، هزینه های کارگری خود را کاهش می دهند. سوم: بحران کنونی ؛ فشار اوضاع نامطلوب اقتصادی در کشورهای درحال توسعه، ده ها میلیون نفر را به امید به دست آوردن کار، به کشورهای ثروتمند می کشاند. 🔸وخیم تر شدن وضعیت محیط زیست: امروزه بحران زیست محیطی، ابعاد فاجعه آمیزی به خود گرفته؛ برای مثال، عرضه ارزان مواد اولیه توسط کشورهای جنوب، با الگوی برداشت نامناسب، در نهایت به ویرانی سراسر جهان می انجامد. با اینکه سهم اصلی آلوده کردن و نابود ساختن محیط زیست، از آن کشورهای ثروتمند است، آنان از تقبل هزینه های محیطی سر باز می زنند. از سال 1950 به بعد، جهان، یک پنجم خاک زراعی، یک پنجم جنگل های استوایی و ده ها هزار نوع از گیاهان و جانورانش را از دست داده است. 🔹جنگ فقر و غنا: تشدید نبرد بین تهی دستان و قوی دستان، مهم ترین و تلخ ترین اثر جهانی شدن است. دیری است که این مبارزه نابرابر آغاز شده است؛ لیکن ، آن را شدت می بخشد و از همه مهمتر محدوده جنگ را از بین کشورهای غنی و فقیر، تا داخل مرزها و میان شهروندان یک کشور وسعت می دهد و مرزهای جدیدی بین دارا و ندار به وجود می آورد. نزاع در این مرزهای نو، همچون مرزهای قدیمی، خونریزی ها و خسارت های فراوانی در پی خواهد داشت. 📖کتاب به کوشش 📌@canoon_org
43.84M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔰دوره آموزشی دانشگاه موازی 💢کانون اندیشه جوان پنجمین محصول از گنجینه آرشیو خود را منتشر کرد. 🔷دوره دانشگاه موازی، با هدف ظرفيت‌شناسي حكمت اسلامي در تحول علوم انساني به موضوعاتي چون؛ «تاریخ و تمدن»، «معرفت شناسی»، «هستی شناسی»، «انسان شناسی»، «ارزش شناسی» و «دین شناسی» می پردازد. 🔷این دوره در سال ۱۳۹۰ با حضور دانشجویان و ارائه اساتیدی همچون: رئوف موسوی، وحید یامین پور، امیر اهوارکی،عطاءالله بیگدلی، حسین آبادیان،عبدالرضا مظاهری،محمدرجبی دوانی و مهدی فیض انجام پذیرفته است. 🔶«دانشگاه موازي» دوره ای در راستای آموزش تکمیلی و پر نمودن نقاط خلا و ضعف های آموزش های دانشگاهی در حوزه علوم انسانی بوده است. 💠 برای تهیه و خرید این دوره به لینک زیر مراجعه کنید. 🌐 www.canoon.org 📌@canoon_org
43.6M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔰نباید های رسانه ای برای تشکل ها 🔷تشکل ها در حوزه فعالیت رسانه ای باید از چه آفات و رفتارهایی دوری کنند؟ 📽 برای مشاهده کامل گفتگو به قسمت هفتاد و چهار برنامه کالک مراجعه فرمایید. 🌐 در سایت کانون ببینید. 📽 در آپارات کانون ببینید. 📱در اینستاگرام کانون ببینید. 📌@canoon_org
🔰 انقلاب اسلامی بدیع‌ترین و قابل دفاع‌ترین حرکت انقلابی تاریخ است. 🔷 نشست دوم معرکه (فصل هویت) با موضوع «انقلاب اسلامی و هویت ایرانی» با حضور علیرضا شجاعی زند و مهدی نصیری، عضو هیئت علمی گروه جامعه‌شناسی دانشگاه تربیت مدرس و نویسنده و فعال فرهنگی، در کانون اندیشه جوان برگزار شد. 🔶 برای مطالعه گزارش این نشست به لینک زیر مراجعه کنید. 🌐 https://www.canoon.org 📌@canoon_org
🔶 می تواند پیام ها و مضمون هایی را عرضه کند و به مخاطب انتقال دهد که از اقلیم والا و متعالی ، سرچشمه گرفته اند. سطح و طراز آنچه در هنر دینی عرضه می شود، از افق محدود بشری بالاتر است. چنین هنری دست انسان را می گیرد و از آن سطحی که هست، بالاتر می کشاند تا او را به افق های دوردست هستی و ابدیت و خلود، رهنمون کند. 🔷بزرگترین آفتی که انسان در حیات دنیوی گرفتار آن می شود، مسئله است. در متون و احادیث دینی، از غفلت به عنوان منشا و مادر تمامی معصیت ها یاد شده است. غفلت، ابعاد و جهات متعددی دارد؛ غفلت از حقیقت در محضر خدا بودن، غفلت از ، غفلت از گذر عمر و... 💢تفاوت عالی و تمایز برتر هنر دینی به معنای عام از در این است که هنر دینی انسان را از غفلت دور می کند و به ذکر و یادآوری امور متعالی می پردازد. برخی و دینی انسان را به یاد خدا، برخی به یاد معاد و سایر آموزه های دینی می اندازند. هنر دینی با داشتن ویژگی ذاکر بودن و غفلت زدا بودن، شایسته ستایش و تکریم فراوان است. 📖کتاب به کوشش 📌@canoon_org
🔷این اصل، این آرمان را دنبال می کند که جوامع ملی چندگانه، باید مسئله را به محکمه اخلاقي نهادهای بین المللی ارجاع دهند. از نگاه انتقادی ها، در وضعیت موجود همگان به رسمیت شناخته نشده و کشورها نه در جایگاه برابر قرار دارند و نه آنگاه که نهادهای بین المللی به میان نزاع هایشان می پردازند، حقوق شان رعایت می شود. 🔶از نظر انتقادی ها، نظام بين الملل فاقد ویژگی و است و اخلاقی شدن نظام بین الملل و حاکم شدن هنجار اساسی «جهان اندیشی اخلاقی» نیازمند تغییرات اساسی در ساختار بين الملل است. رسالت نظریه انتقادی، شکل دادن به اجتماعی اخلاقی است که زمینه گفت وگوی همه بازیگران را بر اساس استدلال فراهم می کند. 💢برای دستیابی به فهم جديد از ، انتقادی ها راهکار گفت وگو را پیشنهاد می کنند؛ به این صورت که گفت وگو باید در سطوح مختلف به ویژه سطوح بین باشد و با فرصت دادن به صداهای حاشیه ای، به ارائه روایت های انتقادی جدید از نظریه انتقادی ختم شود. 📖کتاب نوشته ی 📌@canoon_org