eitaa logo
پایگاه تبیین چندهمسری اسلامی
3هزار دنبال‌کننده
414 عکس
412 ویدیو
4 فایل
*مدیریت @Admin_modiriat
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔺رهبرانقلاب: آمارها میگویند که به سمت پیری می‌رویم؛ این خبر دهشتناک است و آثارش وقتی ظاهر میشود که راه علاجی نیست آیت الله شهید استاد مرتضی مطهری: اگر به علت فزونی عدد زنان مجرد و یا به واسطه احتیاج اجتماع به کثرت نفوس باشد، دیگر یک واجب کفائی خواهد بود... پ.ن۱: وقتی از یک طرف در متن کتاب دستنوشته اش می گوید آنگاه که جامعه به تکثیر نسل نیاز دارد دیگر تعددزوجات واجب کفایی خواهد بود و از طرف دیگر هم به صورت می گوید الان به تکثیر نسل نیاز داریم، اگر محاسبه فقهی ساده ای انجام شود، دیگر تکلیف مشخص است... با این بیانات باید گفت: امروزه حداقل در مورد بانوان ۳۰ تا ۴۹ ساله ایران واجب کفایی است... دخترانی غالبا تحصیلکرده که اولا به تعدادشان مرد مجرد هم سن و سال نداریم و ثانیا ممکن است به آمار یک میلیونی دختران بالای پنجاه سال اضافه شوند ولی با تعددزوجات نوین هم از مصیبت تجرد نجات می یابند و هم میتوانند مادر شوند و در مشارکت کنند... پ.ن۲: فقه خوانده ها می فهمند که وقتی در انجام واجب کفایی نیست، دیگر آن واجب کفایی از جهت نتیجه به واجب عینی تبدیل میشود (یعنی همه کسانی که واجب کفایی را ترک کرده اند گناه کرده اند)... در ما هم نداریم چه رسد به پ.ن۳: برخی افراد میگویند این کلام یک نوع افتاء است، در حالیکه ما در مقام بیان فتوا نبوده و نیستیم، بلکه کلمات بزرگان با محاسبات فقهی ساده را بیان میکنیم @chandhamsari_Ormavi
اُرمَوی: با هم هم‌کلاس بودیم و بعدها که فضل علمی او و تقوای الهی او را دیدم مشتاقانه شاگردی اش کردم... چند سال بعد در با ایشان بارها مشورت کردم که میخواهم مبلغ شوم و ایشان بعدها با شروطی از جمله واقعی بودن نیت حل بحران خانم های بازمانده از ازدواج پذیرفتند که همان شروط شد طرح یا همان ... شروع کردم به نوشتن و بعدها هم مصاحبه ها و مستندها و... در همین اثنا فرزند برومند استاد عزیزم به واسطه ی مطالب کانال تلگرامی ما، با آشنا شد و ابتدا بسیار هم مجذوب... اما کم کم به جهت اعتماد به نفس بالایی که داشت مدعی تشخیص درست و غلط شد و از الگوی و توصیه هایش راه کج کرده و به دنبال چیزی دیگر رفت که دقیق نمیدانم چه بود اما شاید نوعی ایده‌آل‌گرایی در فراتر از حل مستقیم بحران خانمهای بازمانده از ازدواج را در سر می‌پروراند که دقیقا با نتیجه مذاکرات بنده و پدر بزرگوارش مخالفت داشت... به هر حال کم کم مدعی کارشناسی در این زمینه ها هم شد و پای ثابت مباحث برخی گروه‌های مجازی تعددزوجاتی... خانم جوانی نیز همسر دومش شد... اما بعد از مدتی کوتاه، کارشان به طلاق کشید و ما مبهوت از اینکه این شخص متوسط الذکاوه چگونه در کمتر از یکسال ابتدا جذب شد و بعد هم کارشناس و منتقد الگوی عملی ما شد و بعد هم عامل شد و بعد هم ... هنوز سکه های پرداختی مهریه به سکه دومی نرسیده، خانم مورد نظر، همسر دوم کسی دیگر شد... داستان غریبانه‌ای است که بگویم ده ها نفر همچو او در توهم به اینکه در این زمانه ممکن است موفق شود، به زندگی خود و دیگران لطمه ها زدند و مهمتر ظلمی است که به و معرفی آن به جامعه شده... تنها و تنها میتوانم چنین بگویم بنده که از آبرو و عمر گرانبها و دیگر امور برای بازگشایی مسیر نورانی گذشته ام از چنین افرادی و هم‌شکل‌های آن‌ها که در حق ما و فرهنگ چنین جفا کردند، به خداوند متعال شکایت میبرم... عاقبت الامر بر طبق فهم شرائط زمین و زمانه خودمان و تجربه های متعدد به مانند گذشته تکرار کرده بلکه صریح تر میگویم: با رعایت الزاماتش به احتمال قوی موفق می‌گردد، اما دیگر الگوهای ادعایی به احتمال قوی شکست خواهند خورد... میتوانیم با استفاده از تجربه دیگران چندین قدم جلوتر حرکت کنیم... پ.ن: علت پرداختن دوباره به این موضوع با وجود گذشت مدت زمان زیاد، مراجعه شخصی بود که با مشورت فرزند استادم در دام افتاده و حالا شاید سالیان سال تاون بپردازد... @chandhamsari_Ormavi
اُرمَوی : آنچه بنده در مورد تبلیغ میکنم نسبت به آنچه در ذهن‌ بسیاری از افراد نسبت به این مفهوم شکل گرفته بسیار متفاوت است. به همین جهت باید برای آنچه ترویج میکنم: عنوان را به کار ببرم. یعنی در ... از این پس با همین عنوان و هشتگ به بیان الزامات این امر خواهم پرداخت... پ.ن: آنچه در این مقال به دنبالش هستیم تبیین چرایی و چگونگی توفیق دد در زمانه‌ ماست و به هیچ عنوان به دنبال ارائه بحث فقهی در این موضوع نیستیم. @Chandhamsari_Ormavi
الزام اول اُرمَوی : یعنی در باید برای فرد و جامعه توامان باشد و به همین دلیل، جامعه هدف مشخصی دارد که عبارت است از بانوان بازمانده از ازدواج. قطعا این نگاه به یک نگاه حداقلی است، اما اولین و مهمترین الزام توفیق در همین امر است که تعبیر زیبای امیر مومنان در مورد خودشان به عبارت (شوی بانوان درمانده) مویِّد عمل به این نگاه حداقلی است. در حقیقت، از جهتی وجود آمار بالای بازماندگان از ازدواج در بین مومنات که برای جامعه علی الخصوص مردان تکلیف‌آور است(تفصیلا و بارها در این مورد، آمارها را بیان کرده‌ام) و از جهتی دیگر حضور در آخرالزمان و در تزاحم وظائف خودمان و تناوب فتنه‌های پی‌در‌پی و از جهتی دیگر زیاده‌خواهی روز افزون زنان، حتی زنان مدّعی دینداری، همه و همه ما را به این نتیجه می‌رساند که تنها راه موفقیت در رعایت این الزام است. پ.ن: مدعیانی وجود دارند که میگویند بدون رعایت این الزام نیز در میتوان موفق بود. منکر نیستم که در طول تاریخ موارد بسیاری بدون رعایت این الزام توفیق داشته‌اند، اما در عصر حاضر حتی یک مورد ندیده‌ایم که بدون رعایت این الزام، منجر به تشکیل خانواده‌ای شده باشد که حداقل‌های موفقیت را کسب کرده باشند. مدعیان هم هیچگاه به صورت شفاف، ارائه الگو نداشته‌اند. @Chandhamsari_Ormavi
الزام دوم اُرمَوی : همه میدانیم بر طبق دین ما، در ازدواج‌مجدَّد مرد مسلمان، اجازه هیچکس شرط نیست، چه برسد به اجازه‌دادگاهی... اما از باب تجربه عرض میکنم: در یکی از مهمترین الزامات آن است که وجود نداشته باشد. مثلا اگر آقا، متاهل است، حتما و حتما باید همراه یا حداقل راضی‌ بوده و اِقناع شده باشد و اجازه‌دادگاهی لازم جهت تعددزوجات صادر گردد. یا اگر آقا مجرد است، پدر و مادر را همراه یا حداقل راضی نماید. پ.ن: یادآور میشوم اینکه در ذهن برخی وجود دارد که فرهنگ ایران هم است را قبول ندارم... البته قبول دارم چقدر فضای عجیب و غریبی در جهان ازدواج داریم. در بلاد کفر، مهریه و اجرت المثل‌ که نیست، معمولا مخارج زندگی هم بین آقا و خانم تقسیم میشود. ولی در ایران اسلامی، از احکام اسلام: مهریه و نفقه و اجرت المثل و... را اجرا می‌کنند، به تعددزوجات که یک حکم الهی و سنت نبوی علوی است که میرسد میگویند فرهنگ ایران مانع است. این یعنی یک بام و دو هوا، که اگرچه ظاهرا آقا مظلوم واقع میشود، اما قطعا در ادامه ضرر اصلی را همسر اول خواهد کرد... به هر حال هیچ‌یک از این‌ها نیست و اصل بحث در آقایان متاهل به همراهی و در آقایان مجرد به همراهی برمی‌گردد... @Chandhamsari_Ormavi
الزام سوم اُرمَوی: یعنی در عصر باید و باید . یعنی فرد بداند چرا و چگونه این امر انجام میشود... مشکلات بر سر راه فراوان است. از نگاه بد جاهلان یا خنّاسان بگیرید تا سوالات ذهنی دوستان یا آشنایان... فضای غریبانه‌ای است. افراد مختلف به اختلاف قلب و ذهن خود، قضاوت‌های نادرست مختلفی در مورد شما و خانواده‌تان ارائه می‌دهند... هر یک از اعضای خانواده (همسر یا فرزند) هم هر روز با این امور مواجه میشود. در نتیجه مرد که مدیر زندگی است و همسرانش که یاوران او هستند باید در مورد و موضوع پر ابهام آن هم در این زمین و زمانه کاملا توجیه باشند... #پ.ن: این الزام در باید در کارگاه های مهارت‌افزایی آموزش و پرورش داده شود... البته به شرط اینکه این کارگاه‌ها و مباحث خاص آن در بوق و کرنا نشود. @chandhamsari_Ormavi
عَنْ خَالِدٍ الْقَلَانِسِیِّ قَالَ: ذَکَرَ رَجُلٌ لِأَبِی عَبْدِ اللَّهِ ع امْرَأَتَهُ فَأَحْسَنَ عَلَیْهَا الثَّنَاءَ فَقَالَ لَهُ أَبُو عَبْدِ اللَّهِ ع أَغَرْتَهَا قَالَ لَا قَالَ فَأَغِرْهَا فَأَغَارَهَا فَثَبَتَتْ فَقَالَ لِأَبِی عَبْدِ اللَّهِ ع إِنِّی قَدْ أَغَرْتُهَا فَثَبَتَتْ فَقَالَ هِیَ کَمَا تَقُولُ. ترجمه: مردی نزد امام صادق علیه السلام از زن خود بسیار تعریف و تمجید کرد حضرت فرمود:تا به حال غیرت او را آزموده ای؟ مرد گفت :نه! حضرت فرمود غیرتش را بیازما! پس آن مرد چنین کرد و زنش هم ثابت قدم ماند. [و حسادت نورزید.] خبر را به امام داد و حضرت فرمود: زن تو حقیقتا همانگونه است که تعریف کردی! این حدیث بسیار جالب و قابل تأمل است. فردی از همسرش تعریف می کند یعنی همسر خوبی دارد. اما امام(ع) به او می فرماید او را در موضع غیرت آزموده ای؟! یعنی اینکه اگر زنی همه ویژگی های یک زن خوب را نیز داشته باشد؛ تا در این موضع نیز سربلند از امتحان بیرون نیاید؛ نمی توان گفت زن خوبی است. بلکه می توان نتیجه گرفت از این حدیث که اگر همسر این مرد در این مسأله شکست می خورد؛ از نظر امام(ع) اصلاً زن خوبی محسوب نمی شد و سایر ویژگی های خوبش نیز به حساب نمی آمد. منبع: کافی، جلد ۵، ص۵۵۵ ⭕ با انتشار مطالب، ما را در ترویج حلال های الهی یاری کنید. ⭕ انتشار مطلب بدون درج آدرس کانال ها شرعا حرام است 👇👇👇👇 ✅آی دی کانال در پیام رسان های : @Chandhamsari_Ormavi ✅ لینک کانال در پیام رسان ایرانی : http://sapp.ir/Chandhamsari_Ormavi
اُرمَوی: متاسفانه بخش بزرگی از مذهبی‌های ما در گفتار و نوشتار طوری اطلاعات مربوط به که در کلام اهلبیت علیهم السلام به امانت گذاشته شده را سانسور کرده اند که نتیجتاً برداشت عمومی جامعه از دین، چنین ظالمانه شده که زن حق دارد در صورت یا شوهرش بر طبق حسادت عمل کند... اگر این سانسور، خیانت در امانت اهلبیت علیهم السلام نیست، پس چیست؟؟؟؟؟ @chandhamsari_Ormavi
قسمت های یکم تا یازدهم مستند جهت دسترسی راحت باز نشر میشود 👇
حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
مستند: قسمت: 📣 این مستند در خصوص ۴ همسر یک مرد ایرانی است که با هم در یک خانه زندگی میکنند و از خواهر به هم نزدیک تر هستند... @Chandhamsari_Ormavi
حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
مستند: قسمت: 📣 این مستند در خصوص ۴ همسر یک مرد ایرانی است که با هم در یک خانه زندگی میکنند و از خواهر به هم نزدیک تر هستند... @Chandhamsari_Ormavi