eitaa logo
پایگاه تبیین چندهمسری اسلامی
2.9هزار دنبال‌کننده
393 عکس
400 ویدیو
4 فایل
تناکحوا تناسلوا تکثروا #تعددزوجات و #تکثراولاد دستور پیامبر خاتم و اهلبیت علیهم السلام در بحث خانواده بوده کانال اصلی ما در تلگرام فعال است 👇 https://t.me/Chandhamsari_Ormavi
مشاهده در ایتا
دانلود
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
مستند: #مثل_خواهر قسمت: #ششم 📣 این مستند در خصوص ۴ همسر یک مرد ایرانی است که با هم در یک خانه زندگی میکنند و از خواهر به هم نزدیک تر هستند... @Chandhamsari_Ormavi
8.3M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
مستند: #مثل_خواهر قسمت: #هفتم 📣 این مستند در خصوص ۴ همسر یک مرد ایرانی است که با هم در یک خانه زندگی میکنند و از خواهر به هم نزدیک تر هستند... @Chandhamsari_Ormavi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
مستند: قسمت: 📣 این مستند در خصوص ۴ همسر یک مرد ایرانی است که با هم در یک خانه زندگی میکنند و از خواهر به هم نزدیک تر هستند... @Chandhamsari_Ormavi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
مستند: قسمت: 📣 این مستند در خصوص ۴ همسر یک مرد ایرانی است که با هم در یک خانه زندگی میکنند و از خواهر به هم نزدیک تر هستند... @Chandhamsari_Ormavi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
مستند: قسمت: 📣 این مستند در خصوص ۴ همسر یک مرد ایرانی است که با هم در یک خانه زندگی میکنند و از خواهر به هم نزدیک تر هستند... @Chandhamsari_Ormavi
10.9M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
مستند: قسمت: 📣 این مستند در خصوص ۴ همسر یک مرد ایرانی است که با هم در یک خانه زندگی میکنند و از خواهر به هم نزدیک تر هستند... @Chandhamsari_Ormavi
15.67M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
مستند: قسمت: 📣 این مستند در خصوص ۴ همسر یک مرد ایرانی است که با هم در یک خانه زندگی میکنند و از خواهر به هم نزدیک تر هستند... @Chandhamsari_Ormavi
12.39M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
مستند: قسمت: 📣 این مستند در خصوص ۴ همسر یک مرد ایرانی است که با هم در یک خانه زندگی میکنند و از خواهر به هم نزدیک تر هستند... @Chandhamsari_Ormavi
یکی از فتاوای مشهور بین فقیهان شیعه این است که زن و شوهر نمی‌توانند هنگام عقد شرط کنند که مرد همسر دوم نگیرد و اگر چنین شرطی کنند، شرط باطل است و چندهمسری برای مرد حلال است. حتی برخی از فقیهان بزرگ شیعه مثل صاحب جواهر (۱) مدعی هستند این حکم اجماع و اتفاق نظر همه فقیهان است. (۲) فقیهان بر اساس احادیث متعددی از اهل بیت علیهم السلام به این فتوا رسیده‌اند. (۳) علت این حکم عجیب چیست؟ جواب: زیرا اسلام می‌خواهد راه ازدواج برای هیچ کسی بسته نشود و به این بهانه زنان بی‌سرپرست باقی نمانند. مرحوم آیت الله فاضل در مورد فلسفه این حکم نوشته‌اند: شاید نکته این حکم این باشد که خداوند می‌خواسته ازدواجی که عامل دوری از فحشاء و بدی‌هاست، دچار خلل و مانعی در جامعه نشود.(۴) باید توجه نمود که آنچه در عقدنامه های امروزی امضاء میشود شرط عدم تعددزوجات نیست، بلکه وکالت طلاق در صورت تعددزوجات است که از جهت فتوایی مورد اختلاف است و برخی از فقهاء آن را باطل میدانند... (۱)إذا شرط في العقد ما يخالف المشروع مما لم يكن فيه خلل بمقصود النكاح على وجه يكون منافيا لمقتضى العقد مثل اشتراط أن لا يتزوج عليها أو لا يتسرى أو لا يقسم لضرتها أو لا يمنعها من الخروج من المنزل متى شاءت أو نحو ذلك بطل الشرط اتفاقا كما في كشف اللثام و غيره (جواهر الکلام، ج۳۱،) ترجمه: اگر در عقد ازدواج شرطی مخالف دین قرار بدهند که (حتی) به هدف ازدواج زن و شوهر لطمه‌ای نمی‌زند به اجماع این شرط باطل است؛ مثل این‌که مرد شرط کند همسر دیگری یا کنیزی نگیرد یا شب‌ها را با هوویش تقیسم نکند یا زن در خروج از خانه اختیار تام داشته باشد. (۲)هرچند خیلی از مراجع فعلی مثل مرحوم امام (تحریر الوسیله، ج۲، ص۳۲۵) و آیت الله مکارم (کتاب النکاح، ج۶، ص۱۰۷) با نظر مشهور موافق هستند ولی برخی مراجع مثل آیت الله خویی و سیستانی این شرط را صحیح می‌دانند. (۳) به عنوان نمونه: بَابُ مَنْ عَقَدَ عَلَى امْرَأَةٍ وَ شَرَطَ لَهَا أَنْ لَا يَتَزَوَّجَ عَلَيْهَا وَ لَا يَتَسَرَّى‏، (الإستبصار فيما اختلف من الأخبار، ج‏3، ص: 231) ترجمه: باب: کسی که با زنی ازدواج کند و شرط کند که همسر دوم یا کنیز نگیرد. (۴) لعلّ‌ النكتة فيه إرادة الشارع تحقّق الزوجيّة الناهية عن الفحشاء و المنكر طبعاً، و عدم حدوث الخلل أو التزلزل فيها. (تفصیل الشریعة، ص۴۶۱) @chandhamsari_Ormavi 🌺 پایگاه تبیین چندهمسری اسلامی 👇 https://eitaa.com/chandhamsari_ormavi
سائل، شبی که زائر باب المراد شد تسبیح وار، گرم دمِ "یا جواد" شد در اولین قدم به مراد دلش رسید سائل، دمی که ساجد باب‌الجواد شد شهادت امام جواد(علیه السلام) را تسلیت عرض می‌کنیم @chandhamsari_Ormavi
6.55M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔺رهبرانقلاب: آمارها میگویند که به سمت پیری می‌رویم؛ این خبر دهشتناک است و آثارش وقتی ظاهر میشود که راه علاجی نیست آیت الله شهید استاد مرتضی مطهری: اگر به علت فزونی عدد زنان مجرد و یا به واسطه احتیاج اجتماع به کثرت نفوس باشد، دیگر یک واجب کفائی خواهد بود... پ.ن۱: وقتی از یک طرف در متن کتاب دستنوشته اش می گوید آنگاه که جامعه به تکثیر نسل نیاز دارد دیگر تعددزوجات واجب کفایی خواهد بود و از طرف دیگر هم به صورت می گوید الان به تکثیر نسل نیاز داریم، اگر محاسبه فقهی ساده ای انجام شود، دیگر تکلیف مشخص است... با این بیانات باید گفت: امروزه حداقل در مورد بانوان ۳۰ تا ۴۹ ساله ایران واجب کفایی است... دخترانی غالبا تحصیلکرده که اولا به تعدادشان مرد مجرد هم سن و سال نداریم و ثانیا ممکن است به آمار یک میلیونی دختران بالای پنجاه سال اضافه شوند ولی با تعددزوجات نوین هم از مصیبت تجرد نجات می یابند و هم میتوانند مادر شوند و در مشارکت کنند... پ.ن۲: فقه خوانده ها می فهمند که وقتی در انجام واجب کفایی نیست، دیگر آن واجب کفایی از جهت نتیجه به واجب عینی تبدیل میشود (یعنی همه کسانی که واجب کفایی را ترک کرده اند گناه کرده اند)... در ما هم نداریم چه رسد به پ.ن۳: برخی افراد میگویند این کلام یک نوع افتاء است، در حالیکه ما در مقام بیان فتوا نبوده و نیستیم، بلکه کلمات بزرگان با محاسبات فقهی ساده را بیان میکنیم @chandhamsari_Ormavi
خیلی ها اشکال میگیرند که در این وضعیت اقتصادی چرا تعددزوجات؟ در جواب این سوال، مطلب فراوان است، اما به این نکات توجه کنید 👇 ۱. دختران و زنان بین ۳۰ تا ۴۹ ساله بسیاری هستند که علی رغم داشتن فرهنگ و تحصیلات عالیه و دیگر ویژگی ها به هر دلیلی مجرد مانده اند و مهمتر اینکه تعداد پسران ایرانی این بازه سنی بسیار کمتر از دختران برای این بازه سنی است و به احتمال قوی این دختران نیز به قافله یک میلیونی دختران یائسه بزرگتر از خود بپیوندند، زیرا معمولا پسران مجرد برای ازدواج گزینه های دیگری را انتخاب میکنند. بسیاری از این خانم های مجرد، به هر دلیلی به و یک زندگی ساده متاهلی تحت شرائط تعددزوجات رضایت دارند. حیف نیست ایران ما خودش را از استعداد مادری و همسری این خانم ها محروم کند؟ ۲. مردان فراوانی داریم که علی رغم داشتن همسر، به هر دلیلی به داشتن شریک جنسی دیگری نیاز دارند. چه اشکال دارد این نیاز آن ها با تعددزوجات به مسیر تشکیل خانواده و فرزند آوری هدایت شود؟ امروزه بسیاری از همین مردان نیاز خود را با راه های دیگری همچون روابط حرام خبیث و سفرهای سیاحتی تایلند و ترکیه و... برطرف میکنند... ۳. با وجود تبلیغات گسترده حاکمیت در جهت فرزندآوری طی ۱۵ سال اخیر، متاسفانه آنچه واقعیت پیدا کرده چیزی دیگر است... آمار افزایشی سقط جنین، آمار کاهشی فرزندآوری، آمار کاهشی ازدواج و... با وجود این همه هشدار کارشناسان جمعیت و دیگر افراد، نشانه هایی است که همه و همه این ها، ما را به این نتیجه می رساند که باید از تمامی ظرفیت های قانونی و شرعی برای تکثیر نسل استفاده کنیم و تعددزوجات قطعا میتواند در این مسیر تعریف شود و هم برای کشورمان ایران و هم برای مذهب شیعه راهگشا باشد. چه اینکه از سَلَفی های تکفیری بگیرید تا اربابان غربی‌شان حداقل بعد از انقلاب اسلامی در مورد ابعاد مختلف وضعیت جمعیتی ایران و شیعه قعالیت های گسترده ای داشته اند و همین امر نگرانی حاکمیت و بزرگان مذهب را در پی داشته است. پ.ن: با این استدلال های روشن بر ضرورت احیاء فرهنگ تعددزوجات، دیگر باید اذعان کرد هر گونه قصور و تقصیری از سوی هر شخصی، قطعا پیگیرد شرعی خواهد داشت. @chandhamsari_Ormavi