eitaa logo
پایگاه تبیین چندهمسری اسلامی
3هزار دنبال‌کننده
414 عکس
412 ویدیو
4 فایل
*مدیریت @Admin_modiriat
مشاهده در ایتا
دانلود
شما را دعوت می کنم به : 🌴سُبُلَ السَّلامِ سبک زندگی اسلامی https://eitaa.com/erisonteb
عَنْ خَالِدٍ الْقَلَانِسِیِّ قَالَ: ذَکَرَ رَجُلٌ لِأَبِی عَبْدِ اللَّهِ ع امْرَأَتَهُ فَأَحْسَنَ عَلَیْهَا الثَّنَاءَ فَقَالَ لَهُ أَبُو عَبْدِ اللَّهِ ع أَغَرْتَهَا قَالَ لَا قَالَ فَأَغِرْهَا فَأَغَارَهَا فَثَبَتَتْ فَقَالَ لِأَبِی عَبْدِ اللَّهِ ع إِنِّی قَدْ أَغَرْتُهَا فَثَبَتَتْ فَقَالَ هِیَ کَمَا تَقُولُ. ترجمه: مردی نزد امام صادق علیه السلام از زن خود بسیار تعریف و تمجید کرد حضرت فرمود:تا به حال غیرت او را آزموده ای؟ مرد گفت :نه! حضرت فرمود غیرتش را بیازما! پس آن مرد چنین کرد و زنش هم ثابت قدم ماند. [و حسادت نورزید.] خبر را به امام داد و حضرت فرمود: زن تو حقیقتا همانگونه است که تعریف کردی! این حدیث بسیار جالب و قابل تأمل است. فردی از همسرش تعریف می کند یعنی همسر خوبی دارد. اما امام(ع) به او می فرماید او را در موضع غیرت آزموده ای؟! یعنی اینکه اگر زنی همه ویژگی های یک زن خوب را نیز داشته باشد؛ تا در این موضع نیز سربلند از امتحان بیرون نیاید؛ نمی توان گفت زن خوبی است. بلکه می توان نتیجه گرفت از این حدیث که اگر همسر این مرد در این مسأله شکست می خورد؛ از نظر امام(ع) اصلاً زن خوبی محسوب نمی شد و سایر ویژگی های خوبش نیز به حساب نمی آمد. منبع: کافی، جلد ۵، ص۵۵۵ ⭕ با انتشار مطالب، ما را در ترویج حلال های الهی یاری کنید. ⭕ انتشار مطلب بدون درج آدرس کانال ها شرعا حرام است 👇👇👇👇 ✅آی دی کانال در پیام رسان های : @Chandhamsari_Ormavi ✅ لینک کانال در پیام رسان ایرانی : http://sapp.ir/Chandhamsari_Ormavi
همراهان گرامی نوید ابراهیمی اُرمَوی و همسران در هیچ گروه و کانالی در هیچ یک از شبکه های اجتماعی فعالیتی ندارند. مستدعی است در صورت مشاهده هر گونه ادعایی در این زمینه و همچنین هر موضوع مجرمانه دیگری از جمله توهین اشخاص حقیقی یا حقوقی به نامبردگان مراتب را به ادمین کانال پایگاه تبیین چندهمسری اسلامی گزارش کنید. شایان ذکر است مدت هاست بزرگوارانی برای پیگیری قضائی موضوعاتی از این قبیل در مورد خانواده اُرمَوی فعالیت دارند که در همین جا از زحمات ایشان تقدیر و تشکر به عمل می آوریم. @chandhamsari_Ormavi
قسمت های یکم تا چهاردهم مستند جهت دسترسی راحت باز نشر میشود 👇
17.01M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
مستند: قسمت: 📣 این مستند در خصوص ۴ همسر یک مرد ایرانی است که با هم در یک خانه زندگی میکنند و از خواهر به هم نزدیک تر هستند... @Chandhamsari_Ormavi
20.46M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
مستند: قسمت: 📣 این مستند در خصوص ۴ همسر یک مرد ایرانی است که با هم در یک خانه زندگی میکنند و از خواهر به هم نزدیک تر هستند... @Chandhamsari_Ormavi
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
مستند: #مثل_خواهر قسمت: #سوم 📣 این مستند در خصوص ۴ همسر یک مرد ایرانی است که با هم در یک خانه زندگی میکنند و از خواهر به هم نزدیک تر هستند... @Chandhamsari_Ormavi
13.51M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
مستند: قسمت: 📣 این مستند در خصوص ۴ همسر یک مرد ایرانی است که با هم در یک خانه زندگی میکنند و از خواهر به هم نزدیک تر هستند... @Chandhamsari_Ormavi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
مستند: #مثل_خواهر قسمت: #پنجم 📣 این مستند در خصوص ۴ همسر یک مرد ایرانی است که با هم در یک خانه زندگی میکنند و از خواهر به هم نزدیک تر هستند... @Chandhamsari_Ormavi
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
مستند: #مثل_خواهر قسمت: #ششم 📣 این مستند در خصوص ۴ همسر یک مرد ایرانی است که با هم در یک خانه زندگی میکنند و از خواهر به هم نزدیک تر هستند... @Chandhamsari_Ormavi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
مستند: #مثل_خواهر قسمت: #هفتم 📣 این مستند در خصوص ۴ همسر یک مرد ایرانی است که با هم در یک خانه زندگی میکنند و از خواهر به هم نزدیک تر هستند... @Chandhamsari_Ormavi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
مستند: قسمت: 📣 این مستند در خصوص ۴ همسر یک مرد ایرانی است که با هم در یک خانه زندگی میکنند و از خواهر به هم نزدیک تر هستند... @Chandhamsari_Ormavi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
مستند: قسمت: 📣 این مستند در خصوص ۴ همسر یک مرد ایرانی است که با هم در یک خانه زندگی میکنند و از خواهر به هم نزدیک تر هستند... @Chandhamsari_Ormavi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
مستند: قسمت: 📣 این مستند در خصوص ۴ همسر یک مرد ایرانی است که با هم در یک خانه زندگی میکنند و از خواهر به هم نزدیک تر هستند... @Chandhamsari_Ormavi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
مستند: قسمت: 📣 این مستند در خصوص ۴ همسر یک مرد ایرانی است که با هم در یک خانه زندگی میکنند و از خواهر به هم نزدیک تر هستند... @Chandhamsari_Ormavi
15.67M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
مستند: قسمت: 📣 این مستند در خصوص ۴ همسر یک مرد ایرانی است که با هم در یک خانه زندگی میکنند و از خواهر به هم نزدیک تر هستند... @Chandhamsari_Ormavi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
مستند: قسمت: 📣 این مستند در خصوص ۴ همسر یک مرد ایرانی است که با هم در یک خانه زندگی میکنند و از خواهر به هم نزدیک تر هستند... @Chandhamsari_Ormavi
یکی از فتاوای مشهور بین فقیهان شیعه این است که زن و شوهر نمی‌توانند هنگام عقد شرط کنند که مرد همسر دوم نگیرد و اگر چنین شرطی کنند، شرط باطل است و چندهمسری برای مرد حلال است. حتی برخی از فقیهان بزرگ شیعه مثل صاحب جواهر (۱) مدعی هستند این حکم اجماع و اتفاق نظر همه فقیهان است. (۲) فقیهان بر اساس احادیث متعددی از اهل بیت علیهم السلام به این فتوا رسیده‌اند. (۳) علت این حکم عجیب چیست؟ جواب: زیرا اسلام می‌خواهد راه ازدواج برای هیچ کسی بسته نشود و به این بهانه زنان بی‌سرپرست باقی نمانند. مرحوم آیت الله فاضل در مورد فلسفه این حکم نوشته‌اند: شاید نکته این حکم این باشد که خداوند می‌خواسته ازدواجی که عامل دوری از فحشاء و بدی‌هاست، دچار خلل و مانعی در جامعه نشود.(۴) باید توجه نمود که آنچه در عقدنامه های امروزی امضاء میشود شرط عدم تعددزوجات نیست، بلکه وکالت طلاق در صورت تعددزوجات است که از جهت فتوایی مورد اختلاف است و برخی از فقهاء آن را باطل میدانند... (۱)إذا شرط في العقد ما يخالف المشروع مما لم يكن فيه خلل بمقصود النكاح على وجه يكون منافيا لمقتضى العقد مثل اشتراط أن لا يتزوج عليها أو لا يتسرى أو لا يقسم لضرتها أو لا يمنعها من الخروج من المنزل متى شاءت أو نحو ذلك بطل الشرط اتفاقا كما في كشف اللثام و غيره (جواهر الکلام، ج۳۱،) ترجمه: اگر در عقد ازدواج شرطی مخالف دین قرار بدهند که (حتی) به هدف ازدواج زن و شوهر لطمه‌ای نمی‌زند به اجماع این شرط باطل است؛ مثل این‌که مرد شرط کند همسر دیگری یا کنیزی نگیرد یا شب‌ها را با هوویش تقیسم نکند یا زن در خروج از خانه اختیار تام داشته باشد. (۲)هرچند خیلی از مراجع فعلی مثل مرحوم امام (تحریر الوسیله، ج۲، ص۳۲۵) و آیت الله مکارم (کتاب النکاح، ج۶، ص۱۰۷) با نظر مشهور موافق هستند ولی برخی مراجع مثل آیت الله خویی و سیستانی این شرط را صحیح می‌دانند. (۳) به عنوان نمونه: بَابُ مَنْ عَقَدَ عَلَى امْرَأَةٍ وَ شَرَطَ لَهَا أَنْ لَا يَتَزَوَّجَ عَلَيْهَا وَ لَا يَتَسَرَّى‏، (الإستبصار فيما اختلف من الأخبار، ج‏3، ص: 231) ترجمه: باب: کسی که با زنی ازدواج کند و شرط کند که همسر دوم یا کنیز نگیرد. (۴) لعلّ‌ النكتة فيه إرادة الشارع تحقّق الزوجيّة الناهية عن الفحشاء و المنكر طبعاً، و عدم حدوث الخلل أو التزلزل فيها. (تفصیل الشریعة، ص۴۶۱) @chandhamsari_Ormavi 🌺 پایگاه تبیین چندهمسری اسلامی 👇 https://eitaa.com/chandhamsari_ormavi
سائل، شبی که زائر باب المراد شد تسبیح وار، گرم دمِ "یا جواد" شد در اولین قدم به مراد دلش رسید سائل، دمی که ساجد باب‌الجواد شد شهادت امام جواد(علیه السلام) را تسلیت عرض می‌کنیم @chandhamsari_Ormavi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔺رهبرانقلاب: آمارها میگویند که به سمت پیری می‌رویم؛ این خبر دهشتناک است و آثارش وقتی ظاهر میشود که راه علاجی نیست آیت الله شهید استاد مرتضی مطهری: اگر به علت فزونی عدد زنان مجرد و یا به واسطه احتیاج اجتماع به کثرت نفوس باشد، دیگر یک واجب کفائی خواهد بود... پ.ن۱: وقتی از یک طرف در متن کتاب دستنوشته اش می گوید آنگاه که جامعه به تکثیر نسل نیاز دارد دیگر تعددزوجات واجب کفایی خواهد بود و از طرف دیگر هم به صورت می گوید الان به تکثیر نسل نیاز داریم، اگر محاسبه فقهی ساده ای انجام شود، دیگر تکلیف مشخص است... با این بیانات باید گفت: امروزه حداقل در مورد بانوان ۳۰ تا ۴۹ ساله ایران واجب کفایی است... دخترانی غالبا تحصیلکرده که اولا به تعدادشان مرد مجرد هم سن و سال نداریم و ثانیا ممکن است به آمار یک میلیونی دختران بالای پنجاه سال اضافه شوند ولی با تعددزوجات نوین هم از مصیبت تجرد نجات می یابند و هم میتوانند مادر شوند و در مشارکت کنند... پ.ن۲: فقه خوانده ها می فهمند که وقتی در انجام واجب کفایی نیست، دیگر آن واجب کفایی از جهت نتیجه به واجب عینی تبدیل میشود (یعنی همه کسانی که واجب کفایی را ترک کرده اند گناه کرده اند)... در ما هم نداریم چه رسد به پ.ن۳: برخی افراد میگویند این کلام یک نوع افتاء است، در حالیکه ما در مقام بیان فتوا نبوده و نیستیم، بلکه کلمات بزرگان با محاسبات فقهی ساده را بیان میکنیم @chandhamsari_Ormavi
خیلی ها اشکال میگیرند که در این وضعیت اقتصادی چرا تعددزوجات؟ در جواب این سوال، مطلب فراوان است، اما به این نکات توجه کنید 👇 ۱. دختران و زنان بین ۳۰ تا ۴۹ ساله بسیاری هستند که علی رغم داشتن فرهنگ و تحصیلات عالیه و دیگر ویژگی ها به هر دلیلی مجرد مانده اند و مهمتر اینکه تعداد پسران ایرانی این بازه سنی بسیار کمتر از دختران برای این بازه سنی است و به احتمال قوی این دختران نیز به قافله یک میلیونی دختران یائسه بزرگتر از خود بپیوندند، زیرا معمولا پسران مجرد برای ازدواج گزینه های دیگری را انتخاب میکنند. بسیاری از این خانم های مجرد، به هر دلیلی به و یک زندگی ساده متاهلی تحت شرائط تعددزوجات رضایت دارند. حیف نیست ایران ما خودش را از استعداد مادری و همسری این خانم ها محروم کند؟ ۲. مردان فراوانی داریم که علی رغم داشتن همسر، به هر دلیلی به داشتن شریک جنسی دیگری نیاز دارند. چه اشکال دارد این نیاز آن ها با تعددزوجات به مسیر تشکیل خانواده و فرزند آوری هدایت شود؟ امروزه بسیاری از همین مردان نیاز خود را با راه های دیگری همچون روابط حرام خبیث و سفرهای سیاحتی تایلند و ترکیه و... برطرف میکنند... ۳. با وجود تبلیغات گسترده حاکمیت در جهت فرزندآوری طی ۱۵ سال اخیر، متاسفانه آنچه واقعیت پیدا کرده چیزی دیگر است... آمار افزایشی سقط جنین، آمار کاهشی فرزندآوری، آمار کاهشی ازدواج و... با وجود این همه هشدار کارشناسان جمعیت و دیگر افراد، نشانه هایی است که همه و همه این ها، ما را به این نتیجه می رساند که باید از تمامی ظرفیت های قانونی و شرعی برای تکثیر نسل استفاده کنیم و تعددزوجات قطعا میتواند در این مسیر تعریف شود و هم برای کشورمان ایران و هم برای مذهب شیعه راهگشا باشد. چه اینکه از سَلَفی های تکفیری بگیرید تا اربابان غربی‌شان حداقل بعد از انقلاب اسلامی در مورد ابعاد مختلف وضعیت جمعیتی ایران و شیعه قعالیت های گسترده ای داشته اند و همین امر نگرانی حاکمیت و بزرگان مذهب را در پی داشته است. پ.ن: با این استدلال های روشن بر ضرورت احیاء فرهنگ تعددزوجات، دیگر باید اذعان کرد هر گونه قصور و تقصیری از سوی هر شخصی، قطعا پیگیرد شرعی خواهد داشت. @chandhamsari_Ormavi
مباحث خانواده در اسلام همچون پازلی است که باید تمام قسمت های آن دیده شود تا کارآمدی لازم وجود داشته باشد. از متعه و تعددزوجات بگیرید تا طلاق و... همه و همه باید دیده شود و اگر جلوی یکی را بگیرید، پازل کامل نخواهد شد و گاهی حتی ممکن است این پازل به جهت نبودن یک یا چند قسمت به هم بریزد...‌ به قول آیت الله حائری شیرازی رحمه الله که در بحث عقد موقت فرمودند: درب حلال های الهی باید کاملا باز باز باشد... @chandhamsari_Ormavi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔺یک و نیم میلیون ایرانی در آستانه تجرد قطعی 🔹نایب رئیس مجلس: سال‌هاست که در حوزه ازدواج دچار مشکلات عدیده‌ای هستیم 🔹نزدیک به یک دهه است که مجلس تلاش کرده در حوزه آسان کردن فرزندآوری و فرزندپروری قانونی را تصویب کند، اما این موضوع به دلیل آنکه شاید مجلس کمی در عزم خود جدی نبوده و دولت‌ها در تأمین بار مالی مشارکت نداشتند به جایی نرسید 🔹ما امروز ۱۲ میلیون جوان در سن ازدواج داریم که باز متأسفانه نزدیک به یک و نیم میلیون نفر آنها در آستانه تجرد قطعی هستند 🔹مجلس یازدهم باید برای این مسئله جدی و ملی فکری کند @Akharinkhabar 🌺 پایگاه تبیین چندهمسری اسلامی 👇 @chandhamsari_Ormavi
رهبر انقلاب: پیری جمعیت از همه‌ی خطرات بزرگتر است 🔴 رهبر انقلاب: «پیری جمعیت از همه‌ی خطرات بزرگتر است» رهبر معظم انقلاب در دیدار با جمعی از فعالان حوزه خانواده: ▪️از متلاشی شدن خانواده‌ها جلوگیری کنید ▪️یک مسئله، مسئله‌ی بقاء خانواده و جلوگیری از تلاشی خانواده است. راه‌هایی را پیدا کنید! خانواده‌ها را از تلاشی باید نجات داد. راه‌های عملیاتی آن را پیدا کنید. ▪️نباید در خانه به زن ظلم شود. باید قوانینی وجود داشته باشد که روابط داخل خانه را که گاهی اوقات برخلاف عدالت و گاهی اوقات شکلهای ناهنجاری دارد، اصلاح کند. ▪️گاهی هم به مردها ظلم میشود. باید یک هنجارِ درستِ دینیِ اسلامی‌ تنظیم بشود و برایش ضوابط و مقرراتی گذاشته بشود که این هنجار بر محیط داخل خانواده حاکم بشود. ۱۳۹۸/۰۵/۲۴ fna.ir/eytj2t @Farsna 🌺 پایگاه تبیین چندهمسری اسلامی 👇 @chandhamsari_Ormavi
بعضی ها فکر میکنند که در صدر اسلام، فرهنگ کاملا پذیرفته شده بوده و زنان اصلا غیرت نداشته اند. این در حالی است که آن قدر رواج داشته که در قضیه ای مشهوره، دشمنان امیرالمومنین علیه السلام گمان می بردند به جهت اینکه فاطمه زهرا سلام الله علیها همسر آقا امیرالمومنین است و ممکن است غیرت زنانه وجود داشته باشد، میتوانند بین رسولخدا و مولا علی علیه السلام اختلاف افکنی کنند. به قضیه زیر توجه کنید: ... در ميان كنيزان يك كنيز بود كه از همه افضل بود،امير المؤمنين غنائم را تخميس كردند و تقسيم نمودند و آن كنيز را براى خود برداشتند. ما گفتيم: اى ابو الحسن اين چه كارى است؟! أمير المؤمنين گفت: مگر شما نديديد كه اين كنيز در ميان كنيزان ديگر بود و من قسمت كردم و خمس را با قرعه جدا كردم و اين كنيز با قرعه در سهم خمس قرار گرفت و سپس قرعه زدم و اين كنيز در سهم اهل بيت رسول الله قرار گرفت و سپس قرعه زديم و اين كنيز در سهم آل على قرار گرفت و در اين صورت حكم صحيح همين بوده است. بريده مى‌گويد: چون خالد بن وليد نامۀ سعايت‌آميزی علیه علی علیه السلام نوشت تا به پیش پیامبر ببرم و مرا بر تصديق مطالب آن به پیش پیامبر فرستاد، من در نزد آن حضرت شروع كردم به خواندن نامه و مى‌گفتم: راست مى‌گويد. در اين حال رسول خدا دست مرا با نامه نگاه داشت و فرمود: آيا على را دشمن دارى! گفتم:آرى! فرمود:او را دشمن مدار و محبّتت را دربارۀ او زياد كن، سوگند به آن كسى كه نفس محمّد در دست اوست، نصيب علىّ در خمس، بهتر و شايسته‌تر از يك كنيز زيباست. بريده مى‌گويد: از آن به بعد هيچ كس غير از رسول خدا،در نزد من محبوب‌تر از على نبود. و شيخ مفيد اين قضيّه را در«إرشاد»آورده است و إضافه مى‌كند كه چون بريده به در خانۀ رسول خدا رسيد عمر بن خطّاب را ملاقات كرد، عمر از حال جنگ آنان سؤال كرد و نيز پرسيد: تو چرا زودتر آمده‌اى! بريده گفت: به جهت سعايت و عيب‌هائى كه از علىّ بن أبي طالب خدمت رسول خدا بيان كنم! و بريده براى عُمر شرح حال كنيزك را گفت كه على آن را براى خود اختيار نمود. عمر گفت: «براى انجام مأموريّت خودت به نزد رسول اللّه برو و مطالب را بيان كن! رسول خدا حتما از اين كارى كه على انجام داده است،به جهت خاطر دخترش(كه زوجۀ على است) به غضب در خواهد آمد». بريده مى‌گويد: چون نامۀ خالد بن وليد را مى‌خواندم و يكايك سعايت‌ها را دربارۀ على مى‌شمردم،(علاوه بر آنكه از اين عمل على عصبانى نشد، بلكه) از سعايت و بدگويى دربارۀ على متغيّر شد و رنگ چهرۀ رسول اللّه برگشت و مرا از خواندن بقيّۀ نامه منع كرده و چنين و چنان دربارۀ على به من فرمود. و شيخ طوسى در«أمالى»پس از نقل مفصّل اين واقعه گويد كه: بريده گفت:چون بر رسول خدا وارد شدم و نامه را به آن حضرت دادم، با دست چپ خود گرفت و همان طور كه خداوند عزّ و جلّ مى‌فرمايد: پيغمبر چيزى را نمى‌خواند و نمى‌نوشت من شروع كردم به بيان وقايع و عيب‌گوئى از على و حال من چنين بود كه چون سخن مى‌گفتم، سر خود را تكان مى‌دادم و پايين مى‌آوردم، من سخن خود را گفتم و چون عيبگويى من تمام شد، سر خود را بالا آوردم و ديدم رسول خدا چنان غضبناك شده است كه از شدّت غضب هيچ گاه من او را به چنين غضبى نديده بودم مگر در روز بنى قريظه و بنى النّضير. رسول خدا به من فرمود: «اى بريده على بن ابي طالب صاحب اختيار و مولاى شماست بعد از من! پس او را دوست بدار! او همان عملى را انجام مى‌دهد كه به او أمر شده است»! امام شناسی. ج۶. ص۷۸ میبینید که دشمنان امیرالمومنین چنین می پنداشتند که غیرت زنانه بی موردی وجود داشته باشد که بتوانند از طریق آن بین رسولخدا و امیرالمومنین اختلاف افکنی کنند و این بر شیوع وجود این صفت در آن زمانه دلالت دارد. غافل از آنکه رسولخدا و اهل بیت او از کفر و شرک که هیچ، بلکه از هر شبهه ای معصوم و مطهَّرند و در نتیجه غیرت زنانه در مورد حضرت صدیقه شهیده سلام الله علیها اصلا متصور نیست، غیرتی که به تعبیر روایات است و زنان مومنه به آن مبتلا نمیگردند... 🌺 مبلغ فرهنگ ناب باشید🌺 👇👇👇👇 ✅آی دی کانال در پیام رسان های : @Chandhamsari_Ormavi ✅ لینک کانال در پیام رسان ایرانی : http://eitaa.com/Chandhamsari_Ormavi