ظهور حقّ به اذن حقّ
قال المهدی علیه السلام: فَلا ظُهُورَ إِلاّ بَعْدَ إِذْنِ اللّهِ تَعالى ذِکْرُهُ وَ ذلِکَ بَعْدَ طُولِ الاَْمَدِ وَ قَسْوَةِ الْقُلُوبِ وَ امْتِلاءِ الاَْرْضِ جَوْرً.
ظهور نیست، مگر به اجازه خداوند متعال و آن هم پس از زمان طولانى و قساوت دلها و فراگیر شدن زمین از جور و ستم.
بحار الانوار ج۵۲ ص۱۵۱
@chashmbe_rah
8.47M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🏴 کلیپ فاطمیه
◽️حجت الاسلام صبوحی
◽️شماره ۵
@chashmbe_rah
پاسخ تفصیلی
نائب چهارم امام عصر(عج) ابوالحسن على بن محمدسمرى بوده است. ابن طاوس در باره اش مى نويسد: امام حسن عسكرى و امام هادى(ع) را خدمت نموده و آن دو امام با وى مكاتبه داشتند و توقيعات زيادى برايش مرقوم فرمودند واز موثقين شيعيان بوده است.(۱)
احمد بن محمد صفوانى مى گويد: حسين بن روح، على بن محمدسمرى را به جاى خويش نصب كرد تا به كارهايش رسيدگى كند؛ اما هنگامى كه وفات على بن محمد نزديك شد جمعى از شيعيان خدمتش رسيدند تا از جانشينش سؤال نمايند فرمود: مأمور نيستم كسى را به نيابت منصوب كنم.(۲)
حسن بن احمد مى گويد: چند روز قبل از وفات على بن محمد سمرى خدمتش حاضر بودم نامه اى را كه از ناحيه مقدسه صادر شده بود براى مردم قرائت نمود، بدين مضمون: اى على بن محمدسمري! خداوند پاداش برادرانت را در مرگ تو بزرگ گرداند، زيرا تا شش روز ديگر اجلت خواهد رسيد. كارهايت را جمع وجور كن، ليكن كسى را جانشين قرار نده زيرا بعد از اين غيبت كامل واقع خواهد شد. من تا هنگاميكه خدا اذن ندهد و زمانى طولانى نگذرد و دلها را قساوت نگيرد و زمين از ستم پر نشود آشكار نخواهم شد. در بين شما كسانى پيدا خواهند شد كه ادعاى رؤيت نمايند ليكن آگاه باشيد كه: پيش از خروج سفيانى و صيحه آسمانى هركس ادعاى رؤيت كند دروغگوست.(۳)
پی نوشت
۱- رجال ماقماني ج۲ ص۳۰۴
۲- بحار الانوار جلد ۵۱ ص ۳۶۰
۳- همان، ص ۳۶۱
@chashmbe_rah
مدّعیان دروغگو
فی توقیعه علیه السلام الی علی بن محمد سمری: سَیَأْتى إلى شیعَتى مَنْ یَدَّعِى المُشاهَدَةَ. أَلا فَمَنِ ادَّعَى المُشاهَدَةَ قَبْلَ خُرُوجِ السُّفْیانى وَ الصَّیْحَةِ
فَهُوَ کَذّابٌ مُفْتَر وَ لا حَوْلَ وَ لا قُوَّةَ إِلاّ بِاللّهِ الْعَلِىِّ الْعَظیم.
حضرت مهدی(عج) در توقیع شریفشان به آخرین نایب خاص فرمودند: آگاه باشید به زودى کسانى ادّعاى مشاهده (نیابت خاصّه) مرا خواهند کرد. آگاه باشید هر کس قبل از خروج سفیانى و شنیدن صداى آسمانى، ادّعاى مشاهده مرا کند دروغگو و افترا زننده است; حرکت و نیرویى جز به خداى بزرگ نیست.
کمال الدین ج۲ ص۵۱۶
@chashmbe_rah
10.22M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🏴 کلیپ فاطمیه
◽️حجت الاسلام محمد صبوحی
◽️شماره ۶
@chashmbe_rah
◽️سردار شهید قنبر حمزوی
◽️فرمانده گردان ولی الله در لشکره نصر
چه لحظاتی بود. در آن دل شب، در فاصله ی چند متری سنگر دشمن قرار داشتم. خون به شدت از پایم میرفت. تیربار دشمن بالای سرم تیراندازی می کرد. انبار مهمات دشمن می سوخت و هیچ کس از نیروهای ما نبود که مرا کمک کند.
باید از چه کسی کمک می خواستم؟ به یاد این افتادم که ما برای چه چیزی می جنگیم!؟ مگر غیر از این است که برای حفظ اسلام میجنگیم!؟
بعد با خودم گفتم: «فرمانده سربازان و پاسداران اسلام کیست؟» یک باره به یاد مولا و فرمانده مان، امام زمان (عج) افتادم.
همه ی این افکار در آن چند لحظه به ذهنم رسید. بعد گفتم: «آقا جان، اگر من سرباز شما باشم، غیر از خدا و شما، که فرمانده ما هستی، دیگر از چه کسی کمک بخواهم؟!»
این را که گفتم، حال من دگرگون شد. انرژی پیدا کردم. یکباره دیدم شرایط جبهه عوض شدا نوری به سمت من نزدیک شد و اطراف مرا فراگرفت. وقتی به خود آمدم دیدم پشت خاکریز دشمن سرپا ایستاده اما هیچ دردی در پایم حس نمی کردم!
منبع: فرهنگ جاودانه های تاریخ
@chashmbe_rah
7.47M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🏴 کلیپ فاطمیه
◽️حجت الاسلام محمدرضا فوادیان
◽️شماره ۷
@chashmbe_rah
کم می خوریم غصه ی دنیای بی تو را
با اینکه می کشیم نفس های بی تو را
امروز هم بدون تو بر ما گذشت کاش
فکری کنیم غربت فردای بی تو را
شرمنده ایم از اینکه نهادیم روز و شب
بر بستر زمین سر تنهای بی تو را
زخمی که از فراق بر این سینه خورده است
در خود اثر نداد مداوای بی تو را
ما هرچه می کشیم از این بی تو بودن است
با گریه پر کنیم مگر جای بی تو را
جز در میان روضه و هیئت بگو کجا
خرجش کنیم دیدۀ دریای بی تو را
خواندیم از زبان تو ای وای مادرم
آتش زدیم روضه زهرای بی تو را
محمد بیابانی
#شعر_مهدوی
@chashmbe_rah
پاسخ تفصیلی
بهخاطر شرایط خاص عصر امام مهدی(عج)، مردم ـ جز چند تن از خواص ـ حضرت را ندیده بودند. کار به این منوال میگذشت، تا روز درگذشت امام یازدهم فرا رسید. در این روز چهار امر باعث شد تا امام مهدی(عج) خود را به گروهی از مردم بنمایاند و در میان کسانی که بر مراسم و تشییع و خاکسپاری امام عسکری علیهالسلام حاضر شده بودند، آشکارا حاضر شود:
۱. اینکه باید امام بر جنازه امام نماز گزارد. مهدی(عج) برای رعایت این سنت الهی لازم بود که ظاهر شود و بر پیکر پدر نماز گزارد.
۲. اینکه جلوگیری شود از این امر، که کسی از سوی خلیفه بیاید و بر پیکر امام یازدهم نماز بخواند، و سپس جریان امامت، ختم شده اعلام گردد، و خلیفه جابر عباسی، وارث امامت شیعی معرفی شود.
۳.اینکه جلوگیری شود، از روی دادن انحراف داخلی در جریان امامت؛ زیرا که جعفربنعلیالهادی، معروف به جعفر کذاب، که برادر امام عسکری بود و در صدد ادعای امامت بود، آمد تا بر پیکر امام درگذشته نماز گزارد.
۴. اینکه ادامه جریان امامت حقه و ولایت اسلامیه تثبیت شود و بر معتقدان به امامت معلوم گردد، که بعد از امام حسن عسکری علیهالسلام امام دیگری هست.
به این علتها بود که مردمی که برای انجام مراسم آمده بودند ناگاه مشاهده کردند، که کودکی خردسال؛ امام درنهایت شکوه و حشمت، همچون خورشیدی فروزان، از اندرونسرا به درآمد و عموی خود جعفر را که آماده نماز گزاردن بر پیکر پیشوای فقیه شده بود، کنار زد و بر پیکر پدر نماز گزارد.
منبع: خورشید مغرب، محمدرضا حکیمی، ص۲۴
@chashmbe_rah
پاسخ تفصیلی
فان فلوتن میگوید: «روحیه عموم شرقیان، دنبالکردن اخبار غیبی است. آنان علاقه فراوانی به کشف پردههای غیبی از آینده مجهول دارند؛ بنابراین اعتقاد به خلاصیبخش با طبیعت شرقی انس دارد و این در نتیجه تاریکیهای جهل و استبداد [حاکم بر آن منطقه] است».[۱]
ولی با یک بررسی به این نتیجه میرسیم که این عقیده تنها از سوی شرقیها مطرح نیست، بلکه در میان همه ادیان و مکاتب و آیینهای شبهدینی یافت میشود و وجود آن بدین سبب است که این عقیده با فطرت انسان ـ که در همه یکسان است ـ عجین شده است.
از سویی وجود این عقیده در همه ادیان و مکاتب فلسفی و غیرفلسفی است. فیلسوف انگلیسی «برتراند راسل» میگوید:
«عالم در انتظار مصلحی است که سراسر گیتی را یکپارچه کرده و آنان را تحت یک پرچم و یک شعار درآورد».[۲] و نیز پرفسور «انشتاین» میگوید: «روزی که صلح و صفا تمام عالم را فرا گیرد و مردم با دوستی و برادری با یکدیگر زندگی کنند، چندان دور نیست».[۳]
پینوشتها
۱. السیادة العربیة، فان فالتون، ص۱۰۷
۲. تأثیر علم بر اجتماع، برتراند راسل، ص۵۶
۳. مفهوم نسبیّت، برتراند راسل، ص۳۵
#پرسش_و_پاسخ
@chashmbe_rah
و عن جابر عن ابی جعفر محمد بن علی علیهما السلام قال: یظهر المهدی بمکة و یقول: اذکرکم الله ایها الناس و مقامکم بین یدی ربکم فقد اتخذ الحجة و بعث الانبیاء و انزل الکتاب و امرکم ان لا تشرکوا به شیئاً و ان تحافظوا علی طاعته و طاعة رسوله و ان تحیوا ما احیی القرآن و تمیتوا ما امات و تکونوا اعواناً علی الهدی و وزراً علی التقوی إِنَّ الدُّنْیا قَدْ دَنا فَناؤُها وَ زَوالُها وَ أَذِنَتْ بِالْوِداعِ وَ إِنّى أَدْعُوکُمْ إِلَى اللّهِ وَ رَسُولِهِ(صلى الله علیه وآله) وَ الْعَمَلِ بِکِتابِهِ وَ إِماتَةِ الْباطِلِ وَ إِحْیاءِ السُّنَّةِ
جابر درباره اولین شب قیام حضرت بقیة الله ارواحنا له الفداء از حضرت جواد الائمه(ع) روایت می کند که آن حضرت می فرمایند:
ای مردم! من خدا را به یاد شما می آورم و ایستادن شما را در پیشگاه خداوند. مردم! خداوند با فرستادن انبیاء، حجت را بر شما تمام کرد و قرآن را بر شما نازل کرد و امر فرمود که شریکی برای خداوند قایل نشوید و اینکه در اطاعت از او و پیامبرش کوتاهی نورزید و هرآنچه را قرآن زنده کرده است شما آن را زنده کنید و آنچه را قرآن نابود شما نیز آن را بمیرانید و بکوشید یاور هادیان به سوی خیر باشید و طریق هدایت را یاری کنید و همیشه طرفدار تقوی و پرهیزگاری باشید و به درستی که دنیای شما نزدیک به فنا و نابودی است. من شما را دعوت می کنم:
۱-به سوی خداوند
۲-به سوی فرستاده او
۳-بیایید به احکام و مقررات خداوند عمل کنید.
۴-باطل را بمیرانید
۵-سنّتهای الهی و آنچه را که پیامبر فرموده است زنده کنید.
منبع: الملاحم و الفتن فی الظهور القائم المنتظر ص۶۴
@chashmbe_rah