eitaa logo
چشم به راه 🇵🇸 | بنیاد مهدویت
23.7هزار دنبال‌کننده
3.2هزار عکس
2هزار ویدیو
297 فایل
کانال رسمی بنیاد فرهنگی حضرت مهدی موعود(عج) دسترسی به سایت و شبکه های اجتماعی: http://Zil.ink/mahdaviat.ir
مشاهده در ایتا
دانلود
▪️امام علی علیه السلام به کمیل می فرمایند: اللَّهُمَّ بَلَى لَا تَخْلُو الْأَرْضُ مِنْ قَائِمٍ لِلَّهِ بِحُجَّهٍ إِمَّا ظَاهِراً مَشْهُوراً وَ إِمَّا خَائِفاً مَغْمُوراً لِئَلَّا تَبْطُلَ حُجَجُ اللَّهِ وَ بَیِّنَاتُهُ وَ کَمْ ذَا وَ أَیْنَ أُولَئِکَ أُولَئِکَ وَ اللَّهِ الْأَقَلُّونَ عَدَداً وَ الْأَعْظَمُونَ عِنْدَ اللَّهِ قَدْراً … أُولَئِکَ خُلَفَاءُ اللَّهِ فِی أَرْضِهِ وَ الدُّعَاهُ إِلَى دِینِهِ آهِ آهِ شَوْقاً إِلَى رُؤْیَتِهِم خداوندا، آرى زمین از کسى که به حجّت خدا براى خدا قیام نماید تهى نمى ‌ماند، قائمى آشکار و مشهور، یا ترسان و پنهان، تا دلایل الهى و بیّناتش باطل نگردد. اینان چند نفرند، و کجایند؟ به خدا قسم عددشان اندک، و نزد خداوند از نظر منزلت بسیار بزرگند،.. اینان جانشین حق در زمین، و دعوت کنندگان به دین خدا هستند. آه آه که چه مشتاق دیدار آنانم (حکمت ۱۴۳ نهج البلاغه) @chashmbe_rah
امام خمینی: حضرت علی (ع) شخصیت بی بدیلی است که حکمت الهی - میمون ترین فرصتها را با سرنوشت او پیوند می زند: در خانه کعبه دیده به جهان می گشاید و در منزل خاتم رسولان و واپسین فرستاده پروردگار عالمیان پرورش می یابد و در طول زندگی مصداق راستین آیه شریفه «ما خلقت الجن و الانس الا لیعبدون » می گردد، زیرا در همه حال به عبادت مشغول بوده و در تمامی صحنه های زندگی اعم از خانه، مزرعه، نخلستان، مسند زمامداری و میدان کارزار در محضر خدا حضور داشته است . به اعتراف دوست و دشمن این ستاره درخشان آسمان امامت و ولایت در طول حیات بابرکت خود ویژگیهای متعالی را در وجود خویش تجسم عینی بخشید و سرانجام، در محراب عبادت به شهادت رسید و بدین گونه رستگاری را در آغوش کشید. @chashmbe_rah
تجسّم حکومت الهی مقام معظم رهبری[حفظه الله]: آن وقتی که این انسان بزرگ اندیش و بزرگ بالاخره بر مسند قدرت و حکومت دست پیدا کرد ـ در آن دوران کاری کرد که اگر سال های سال مورّخان و نویسندگان و هنرمندان بنویسند و تصویر کنند کم گفته اند و کم تصویر کرده اند ـ وضع زندگی امیرالمؤمنین در دوران حکومت قیامتی است. اصلاً علی علیه السلام معنای حکومت را عوض کرد. او تجسّم حکومت الهی، تجسّم آیات قرآن در میان مسلمین، تجسّم «اَشِدّاءٌ عَلی الکُفّارِ رِحُمَاءُ بَیْنَهُمْ» و تجسّم عدل مطلق بود. او فقرا را به خود نزدیک می کرد و ضعفا را مورد رعایت خاص قرار می داد. برجستگانی که با پول و زور و بقیه وسایل مطرح شدن، خودشان را به ناحقّ مطرح کرده بودند، در نظر علی علیه السلام با خاک یکسان بودند. آنچه در چشم و دل او ارزش داشت، ایمان و تقوا و اخلاص و جهاد و انسانیّت بود. با این مبناهای باارزش، امیرالمؤمنین کم تر از پنج سال حکومت کرد. قرن هاست که درباره امیرالمؤمنین می نویسند و کم نوشته اند و نتوانسته اند درست تصویر کنند و بهترین ها معترف به عجز و تقصیر خودشان هستند. @chashmbe_rah
📣 مسابقه پیامکی کتاب خانه های انقلاب . 🎁 ۱۲ میلیون جایزه 🤩 برای 7⃣5⃣ نفر 🥇نفر اول ۵۰۰ هزار تومان 🥈سه نفر دوم هر نفر ۳۰۰ هزار تومان 🥉سه نفر سوم هر نفر ۲۰۰ هزار تومان 🏅پنجاه نفر چهارم هر نفر ۵۰ هزار تومان 👇👇👇👇👇👇👇👇👇👇 🛍همچنین به هر 7⃣5⃣ نفر ،پک محصولات فرهنگی به ارزش ۱۰۰ هزار تومان تعلق خواهد گرفت👏👏👏👏 📑 جهت کسب اطلاعات بیشتر و دریافت فایل PDF رایگان کتاب به کانال در ایتا 👇 https://eitaa.com/joinchat/3867410491C4ccb5e87fe @chashmbe_rah
پاسخ تفصیلی: الف)واسطه فيض: اولين اثري كه بر وجود امام مترتب است، اين‌كه امام، واسطه فيض الهي بر مخلوقات است و فيض الهي، به واسطه او بر بندگان نازل مي¬شود. ب)دفع بلا: پيامبر(ص)فرمود: «خداوند، ستارگان را امان براي اهل آسمان قرار داد و اهل‌بيتم را امان براي اهل زمين». نظير اين تعبير، از وجود مقدس امام زمان(عج) نيز صادر شده است: ج)اميد بخشي: وجود امامي كه منتظر إذْن الهي براي ظهور است، به مردم دلگرمي مي¬دهد به راستي، آيا وجود رهبرِ در تبعيد، انقلاب را ايجاد مي¬كند و مردم را به جوشش و حركت در مي¬آورد يا وعده آمدن فردي در آينده كه دورانِ حياتي در اين زمان براي او متصور نيست؟ د)خودسازي: بر اساس روايات، امام و حجت خدا، ناظر و شاهد بر اعمال است. كسي كه دوستدار امام باشد، راضي نمي¬شود امام، ناظر بر اعمال ناپسند او باشد ؛ لذا سعي مي¬كند به گونه¬اي رفتار كند كه رضايت امامش را به دست آورد. در كنار اين آثار، آثار ديگري هم هست؛ مانند هدايتگري و پاسخ¬گويي به نيازهاي علمي و…. بحارالانوار، ج۲۷، ص۳۰۸ @chashmbe_rah
حجّت خدا در زمین روی عن النبی صلی الله علیه و آله انه قال: اَللَّهُمَّ إِنَّكَ لاَ تُخْلِ اَلْأَرْضَ مِنْ حُجَّةٍ لَكَ عَلَى خَلْقِكَ، ظَاهِراً أَوْ خَافِياً مَغْمُوراً، لِئَلاَّ تَبْطُلَ حُجَّتُكَ وَ بَيِّنَاتُك ابن مسعود از پیامبر اکرم نقل می کند: خدایا زمین را از وجود یکی از ایشان [امامان معصوم] خالی مگذار که ایشان در میان مردم یا ظاهر و مشهورند و یا در پرده اند و پنهان، تا دین تو باطل نگردد و عذر و بهانه‌ای برای مردان باقی نماند. احتجاج ج۱ ص۷۰ @chashmbe_rah
کدام جمعه؟ کدام جمعه دعا مستجاب خواهد شد سوار صاعقه پا در رکاب خواهد شد کدام جمعه ز تأثیر تابش خورشید دلی که یخ زده از غصه آب خواهد شد کدام جمعه ز عطر بهشتی گل یاس بهار غرق شمیم گلاب خواهد شد کدام جمعه بگو یا محول الأحوال در آسمان و زمین انقلاب خواهد شد جمال روشن آن ماه پشت پردۀ غیب کدام جمعه برون از حجاب خواهد شد هزار جمعۀ چشم انتظار در راه است کدام جمعه دعا مستجاب خواهد شد @chashmbe_rah
نه تنها زینب از دین یاوری کرد به همت کاروان را رهبری کرد به دوران اسارت با یتیمان نوازش‌ها به مهر مادری کرد ای زینب (س)... تو کوه صبر باشی و من بی صبرانه ادعای اسوه بودن داشته باشم!؟ تو فرمان‌بردار امام خویش باشی و من غافل از امام حاضر و حیّ خود باشم؟ یاری‌ام کن! وفات حضرت زینب (س) بانوی بزرگ اسلام را تسلیت باد @chashmbe_rah
🌷 شهید محمدرضا تورجی زاده 🌷شهادت- سال ۱۳۶۱ در بانه ارتفاعات کردستان #داستان_مهدوی @chashmbe_rah
المهدی (عجل الله تعالی فرجه الشریف)ِ فی توقیعه الشریف عَنْ مُحَمَّدِ بْنِ إِبْرَاهِيمَ بْنِ مَهْزِيَارَ أَنَّهُ وَرَدَ الْعِرَاقَ شَاكّاً مُرْتَاداً فَخَرَجَ إِلَيْهِ قُلْ لِلْمَهْزِيَارِيِّ قَدْ فَهِمْنَا مَا حَكَيْتَهُ عَنْ مَوَالِينَا بِنَاحِيَتِكُمْ فَقُلْ لَهُمْ أَ مَا سَمِعْتُمُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ يا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا أَطِيعُوا اللَّهَ وَ أَطِيعُوا الرَّسُولَ وَ أُولِي الْأَمْرِ مِنْكُمْ هَلْ أُمِرَ إِلَّا بِمَا هُوَ كَائِنٌ إِلَى يَوْمِ الْقِيَامَة امام زمان (عجل الله تعالی فرجه الشریف)- محمّدبن‌ابراهیم‌بن‌مهزیار درحال شک و تردید وارد عراق شد؛ این توقیع برایش صادر شد: به مهزیار بگو ما آنچه را که از دوستان ما در ناحیه‌ی شما برای ما گفتی فهمیدیم. به آنان بگو: «آیا این آیه را نخوانده‌اید که خدای عزّوجلّ می فرماید: «ای کسانی که ایمان آورده‌اید! اطاعت کنید خدا را! و اطاعت کنید پیامبر خدا و اولو الأمر [اوصیای پیامبر] را!. (نساء/۵۹). آیا این آیه جز به چیزی که تا قیام باقی خواهد بود امر نموده است؟ کمال الدین ج۲ ص۴۸۷ @chashmbe_rah
پاسخ تفصیلی رخداد‌ها و پديده‌هاي اجتماعي، نيازمند مقدمه و آماده سازي است و بايد شرايط را به گونه‌اي فراهم کرد که قابل تحمل و پذيرش عموم مردم شود. پديده غيبت نيز در همين راستا قابل بررسي است. از زمان امام جواد(ع) به بعد به صورت‌هاي مختلفي مانند توجه به نهاد وکالت که از زمان امام باقر و صادق(ع) شکل گرفته بود، انجام ملاقات‌هاي پشت پرده، برقرار کردن ارتباط از طريق نايب خاص، مسأله غايب شدن امام به شکل جدي‌تري مطرح شد، تا طبيعي جلوه کند. اين کارها، پذيرش و قبول مسأله غيبت را بين شيعيان تقويت مي‌کرد؛ لذا آنان ديگر با يک پديده غريب رو به رو نمي‌شدند. از اين رو دوران غييبت در دو مرحله صورت گرفت: الف)غيبت صغرا؛ امام عصر(عج)امر هدايت و رهبري را مدت 69 سال، از طريق نايبان خاص انجام مي‌داد. ازجمله دلايل مرحله غيبت صغرا مي‌تواند موارد زير باشد: ۱. اثبات وجود حضرت (با توجه به ولادت مخفيانه ايشان). ۲. آماده شدن مردم براي ورود به غيبت کبرا. ۳. تمرين براي رجوع کامل به نايبان و علما. ب)غيبت كبرا؛ بعد از پايان يافتن دوران غيبت صغرا و آمادگي مردم، به امر الهي دوران غيبت كبرا آغاز شد و تا هر زمان اراده و مشیت الهی تعلق بگیرد ادامه خواهد داشت. @chashmbe_rah
🌷در آستانه میلاد «سید الاوصیاء» تا میلاد «خاتم الاوصیاء» یک میهمان خوان معرفت موعودِ اُمم، بقیة الله الاعظم، حضرت مهدی عجَُل الله تعالی فرجه الشریف هستیم🌷 💎هر روز با یک فنجان پذیرائی خواهید شد. ⏰شروع میهمانی: از روز پنج شنبه 30 بهمن ماه، ششم رجب المرجَّب. https://eitaa.com/doroyaghoot
پاسخ تفصیلی: «غيبت» يعني پنهان بودن و مراد از غيبت امام زمان(عج)اين است كه زندگي پنهاني دارد. با توجه به روايات مي‌توان دريافت مراد از پنهان زيستي حضرت مهدي(عج)اين است كه مردم او را نمي‌شناسند؛ يعني آن بزرگوار، ميان مردم مي‌باشد و آنان او را مي‌بينند؛ ولي نمي‌دانند او همان امام زمان(عج)مي‌باشد؛ لذا غيبت حضرت(عج) به حضرت يوسف تشبيه شده است كه با اين‌كه برادرانش براي خريد گندم به مصر رفتند و او را ديدند؛ ولي وي را نشناختند. البته در مواردي جسم حضرت نيز ديده نمي‌شود. @chashmbe_rah
پاسخ تفصیلی: مسجد مقدس جمكران از مساجد منسوب به امام زمان(عج)است كه تاريخ بناي آن، بر اساس آنچه از كتاب تاريخ قم نوشته شيخ حسن بن محمد بن حسن قمي معلوم مي¬شود، به سال ۳۹۳ ق برمي¬گردد و قدمتي بيش از هزار سال دارد. در همين كتاب، سبب بناي اين مسجد را فرمان امام‌زمان(عج)به شيخ حسن بن مثله جمكراني بيان مي¬کند. جمكران، نام دهي در نزديكي شهر مقدس قم است. شيخ حسن بن مثله، از افراد صالح و ساكن اين روستا بوده است كه امام(عج) به او فرمان داد تا زميني را كه اكنون محل مسجد جمكران است، از دست فردي به نام حسن بن مسلم بگيرد و در آن محل، مسجدي بنا كند. به اين ترتيب، مسجد جمكران ساخته شد و خود امام‌زمان(عج) هم، اعمال آن را بيان داشتند و فرمودند: به مردم بگوييد به اين مكان رغبت کنند و آن را عزيز شمارند. هر كس دو ركعت نماز در آن بخواند؛ مانند كسي است كه در كعبه نماز خوانده است. به همین دلیل عاشقان آن حضرت ارادت خاصي به مسجد جمکران دارند. آيت‌الله بروجردي مي¬فرمايد، اين جريان ]= ساخت اوليه مسجد[، در زمان شيخ صدوق اتفاق افتاده است؛ يعني، ايشان، صحت اين جريان را تأييد مي‌كنند. علاوه بر این سيرة عالمان و بزرگان و صالحان، اين بوده است كه به آن مسجد بروند و افراد زيادي در اين مسجد مورد عنايت حضرت واقع شده‌اند. البته درباره شب چهارشنبه¬ رفتن يا چهل شب رفتن، روايتي در دست نيست؛ اما سيره و روش بزرگان، چنين بوده است و احتمال دارد چنين روشي، با راهنمايي¬هاي خود حضرت ولي عصر(عج) بوده باشد. فصلنامه انتظار موعود، ش۵ @chashmbe_rah
ذِكْرُ كِتَابٍ وَرَدَ مِنَ اَلنَّاحِيَةِ اَلْمُقَدَّسَةِ: فَلْيَعْمَلْ كُلُّ اِمْرِئٍ مِنْكُمْ بِمَا يَقْرُبُ بِهِ مِنْ مَحَبَّتِنَا وَ يَتَجَنَّبُ مَا يُدْنِيهِ مِنْ كَرَاهَتِنَا وَ سَخَطِنَا فَإِنَّ أَمْرَنَا بَغْتَةٌ فُجَاءَةٌ حِينَ لاَ تَنْفَعُهُ تَوْبَةٌ وَ لاَ يُنْجِيهِ مِنْ عِقَابِنَا نَدَمٌ عَلَى حَوْبَةٍ در ذكر و بيان و كتاب كه از ناحيۀ مقدّسه: هر مردى از شما بايد به آنچه كه بوسيلۀ دوستى ما به آن تقرّب مى‌جست عمل كند. و از آنچه مقام او را پست مى‌گرداند و خوش آيند ما نيست اجتناب نمايد زيرا خداوند بطور ناگهانى انسان را برانگيخته مى‌كند؛ آنهم در وقتى كه توبه سودى بحال او ندارد و پشيمانى او را از كيفر ما نجات نمى‌دهد. الاحتجاج ج۲ ص۴۹۵ @chashmbe_rah
پاسخ تفصیلی: اين مسجد مقدس قدمتي به اندازه آغاز زندگي انسان روي زمين دارد. امام صادق(ع) مي¬فرمايد: خداوند پيامبري را مبعوث نكرده، جز آن كه در مسجد سهله نماز گزارده است. [۱] مسجد سهله، هميشه، به صورت مسجد و داراي بنا نبوده است؛ اما مكان آن، هميشه مورد توجه بوده است. ابان بن تغلب، مي¬گويد: امام صادق(ع) اطراف كوفه، در سه نقطه نماز خواند و فرمود: «سومين محل، محل نزول قائم بود». [۲] از اين روايات معلوم مي¬شود، آن نقطه، مسجد سهله بوده است. [۳] علت انتساب اين مسجد به امام زمان(عج) به سبب وجود رواياتي است كه در منابع دینی ما به آنها اشاره شده است . علاوه بر موارد بالا كه در روايات متعدد آمده و مسجد را منسوب به امام زمان(عج)مي¬كند، افرادي در مسجد سهله، به محضر امام زمان(عج)رسيده‌اند و توفيق ملاقات آن امام را يافته‌اند يا مورد عنايت آن حضرت قرار گرفته¬اند؛ بزرگاني مانند سيد مهدي بحرالعلوم، حاج ميرزا مهدي اصفهاني، حاج شيخ محمدتقي آملي، آيت‌الله خويي و…. سيره و روش علما، اين بوده است كه براي كسب فيض، شب¬هاي چهارشنبه، به آن مسجد مي¬رفتند. البته دربارة شب چهارشنبه يا چهل شب رفتن، روايتي در دست نيست، مگر همان راهنمايي¬ها كه در ملاقات¬ها صورت گرفته است. ۱ . بحارالانوار، ج۹۷ ص ۴۳۵ ۲ . كافي، ج۴ ص ۵۷۲ ۳ . مجله انتظار، ش۶ ص ۳۳۳ @chashmbe_rah
فَوَرَدَ بِخَطِّهِ عَلَيْهِ وَ عَلَى آبَائِهِ اَلسَّلاَمُ: فَاتَّقُوا اَللَّهَ وَ سَلِّمُوا لَنَا وَ رُدُّوا اَلْأَمْرَ إِلَيْنَا فَعَلَيْنَا اَلْإِصْدَارُ كَمَا كَانَ مِنَّا اَلْإِيرَادُ وَ لاَ تُحَاوِلُوا كَشْفَ مَا غُطِّيَ عَنْكُمْ وَ لاَ تَمِيلُوا عَنِ اَلْيَمِينِ وَ تَعْدِلُوا إِلَى اَلشِّمَالِ وَ اِجْعَلُوا قَصْدَكُمْ إِلَيْنَا بِالْمَوَدَّةِ عَلَى اَلسُّنَّةِ اَلْوَاضِحَةِ جواب نامه با خط‍‌ مبارك حضرت مهدی-عجل الله تعالی فرجه- به اين ترتيب آمد: از خـدا بتـرسيد و تسليـم ما شـويد, كارها را به ما واگذاريـد, برماست كه شما را از سرچشمه, سيراب برگردانيـم, چنان كه بـردن شما به سرچشمه از ما بود, در پى كشف آنچه از شما پـوشيده شده نرويد. مقصد خود را با دوستى مـا بـر اساس راهـى كه روشـن است به طـرف مـا قـرار دهيــد. الغيبة طوسی ج۱ ص۲۸۵ @chashmbe_rah