✨🔹✨🔹✨🔹✨🔹✨
✨
⭕️تفكّر و تدبّر در قرآن، چه ميزان اهميت دارد؟
🔹 #قرآن كتابى است كه شكوفايى پيامها و معارف آن، در پناه #انديشيدن است. #تفكر عبارت است از: به كار بردن فكر براى كشف مجهولات و پاسخ به سؤالات. قرآن کریم در اين زمينه مىفرمايد: «وَ أَنْزَلْنا إِلَيْكَ الذِّكْرَ لِتُبَيِّنَ لِلنَّاسِ ما نُزِّلَ إِلَيْهِمْ وَ لَعَلَّهُمْ يَتَفَكَّرُونَ؛ و #قرآن را [هم] به سوی تو نازل کردیم، به خاطر اینکه برای مردم آنچه را که برای [هدایتشان] به سویشان نازل شده بیان کنی، و برای اینکه [در پیامبری تو و آنچه را به حق نازل شده] بیندیشند». [نحل، ۴۴]
🔹پس انتظار آن است كه انسان، آيات قرآن را در كنار بيانات پيامبر اکرم (ص) و سنت قرار داده، در آنها بينديشد و مجهولات خود را مرتفع سازد؛ زيرا تنها در سايه #تفكر در آيات است كه بسيارى از سؤالات اساسى انسان، پاسخ داده مىشود. قرآن به پيامبر اکرم (ص) مىفرمايد: «قُلْ هذِهِ سَبِيلِى أَدْعُوا إِلَى اللهِ عَلى بَصِيرَةٍ أَنَا وَ مَنِ اتَّبَعَنِى...؛ بگو: طریقه من و پیروانم همین است که خلق را به خدا با بینایی و بصیرت دعوت کنیم...». [یوسف، ۱۰۸] اما #تدّبر در قرآن عبارت است از تأمل در عواقب يك امر.
🔹آيات قرآن، از معارف و دستورهايى سخن مىگويد، از مسئوليت هاى انسان و نظام پاداش و جزا مىگويد، و عواقب مثبت و منفى رفتارش را متذكر مىشود. تدبر در آيات قرآن يعنى، توجه به عواقب و لوازم آيات و آثار مترتب بر عمل كردن، يا نكردن بر مقتضاى آن؛ با اين #تدبر است كه دل و قلب انسان راه مىافتد و از بشارتهاى قرآن بهره مىگيرد و تهديدهايش در او مؤثر مىافتد. قرآن در اين زمينه مىفرمايد: «أَ فَلا يَتَدَبَّرُونَ الْقُرْآنَ أَمْ عَلى قُلُوبٍ أَقْفالُها؛ آيا در آيات الهى #تدبر نمىكنند، يا آنكه بر دلشان، خود، قفلها زده اند». [محمد، ۲۴]
🔹پس #تفكر و #تدبر در #قرآن، به ايجاد روح بصيرت و روشن بينى و زنده شدن و فعال شدن قدرت درك قلب و جان آدمى است. در روايات نيز ثواب تدبّر در آيات قرآن، از قرائت آن بيشتر معرفى شده است: «لا خير فى قرائة ليس فيها تدبر» [آگاه باشيد كه] خيرى در تلاوت قرآن بدون #تفكّر و ارزيابى آن وجود ندارد». [۱] اصولًا از مقايسه آيه ۱۲۱ سوره بقره «الذين آتينا هم الكتاب يتلونه حق تلاوته اولئك يؤمنون به» و آيه ۲۹ سوره «جن» كه هدف از نزول قرآن را بهرهمندى و تدبر در آن مىداند، در مىيابيم كه «تلاوت راستين» در جريان تدبر در آيات است.
🔹در اين باره توجه به چند نكته، بايسته است: ۱) الهى بودن قرآن بدون «تدبر در آن» معلوم نخواهد شد: «أَ فَلا يَتَدَبَّرُونَ الْقُرْآنَ وَ لَوْ كانَ مِنْ عِنْدِ غَيْرِ اللهِ لَوَجَدُوا فِيهِ اخْتِلافاً كَثِيراً». [نساء، ۸۲] ۲) بدون #تدبر در قرآن، نمىتوان از ذخاير بىكران و پر خير و بركت كلام خدا بهرهاى جست. ۳) بدون #تدبر نمىتوان از ظلمت شك و ترديد و سرگردانى نفاق، خود را رهانيد و به ايمانى راسخ و استوار، دست يافت. ۴) بدون #تدبّر، عمق و مغز آيات را نمىتوان دريافت و به حقايق شگفت و حيرت آورش پى برد. ۵) تدبّر كننده در قرآن، با تمام وجود، در جاى جاى قرآن، حضور خداوند را حس مىكند و دل و جانش را از نور خدا سرشار مىنمايد. [۲]
پینوشتها
[۱] بحارالانوار، ج ۹۲، ص ۲۱۱
[۲] تقى پور، ولىالله، پژوهشى پيرامون تدبر بر قرآن، انتشارات اسوه، چاپ اول، ص ۳۱
منبع: وبسایت راسخون
#قرآن #تفكر #تدبر
@tabyinchannel
#انتشاربدونلینکجایزنمیباشد
🔹آیت الله حائری شیرازی🔹
🔸اصلاحات عالَم، از اطراف این کوه شروع میشود!🔸
🏔 عدهای از #ژاپن آمده بودند ایران. چهل، پنجاه نفر خانم و آقا بودند. مدتی دربارۀ اسلام تحقیق کرده بودند و بالاخره اسلام را انتخاب کردند. به شیراز هم آمدند و زیارتشان کردیم. گفتند: در کتابهای دینی و بودایی خودمان، به ما خبر داده بودند که #اِصلاحات_عالَم از کنار کوه دماوند آغاز میشود. #هدایت_خلق در آخر الزمان، از کنار کوه #دماوند است. ما آمدهایم این کوه را زیارت کنیم. من اولین بار بود میشنیدم یک عده بیایند برای زیارت کوه دماوند! میدانید کوه دماوند، کنار تهران است. خمین و قم و اینها، حواشی آن هستند. شما الآن مراجع تقلیدتان اطراف همیناند. #تهران، #قم، #اراک، #خوانسار، #گلپایگان، #خمین، اینها همه اطراف این کوه هستند. اینها از روی این علامت، #امام (ره) را شناسایی کرده بودند که کارش بالا میگیرد و بالاخره موفق میشود.
🏔 استاد برجستهشان و کسی که اول مسلمان شده و اینها هم دنبال او بودند، یک پیرمرد هشتاد، نود ساله اما سرحال و قبراق بود. نفر سوم آنها هم یک خانمی بود که حجاب کاملی داشت و از مقنعهاش، یک مو پیدا نبود. دربارۀ این خانم گفتند که بیست، سی هزار بیمار با نفس الهی او خوب شدهاند. تعجبی نیست. انسانی خودساخته و #اهل_عبادت و ریاضت بود؛ اما متواضع. زن بسیار متینی بود. برای اینها به زبان انگلیسی صحبتی کردم که این خانم بعدش گفت که این صحبت روی من اثر داشت.
🏔 کمترین حد تحصیل اینها، فوقلیسانس بود. عموماً دکترا داشتند و استاد دانشگاه بودند. همان موقع من گفتم ژاپنیها زودتر از همهجا مسلمان میشوند. چرا؟ چون اسلام از بالاترین رتبۀ دانشگاهیاش آغاز شده. اینها مثل #مخزنی در بالای قلۀ کوه هستند که آب آن، همۀ قسمتهای پایین را سیراب میکند.
🏔 چرا #ایران اینجوری مسلمان و شیعه شد؟ به خاطر #سلمان! سلمان، [در حکمِ یک] استاد دانشگاه بود! بسیار استاد برجستهای بود. سلمان و ما ادراک ما سلمان؟! سلمان، برای کشف حقیقت از شهر و دیارش بیرون آمده و عالَم را گشته تا حق را پیدا کند. خیلی کار بزرگی است! یک دفعه دین میآید سراغ انسان، یک دفعه انسان میرود سراغ دین! این ژاپنیها هم کسی نرفته بود برایشان تبلیغ کند؛ خودشان رفته بودند دنبال حقیقت.
@haerishirazi
🖌#یادداشت_روز
🔹پرسشی خاضعانه از رسول خدا (ص)
#حسین_شریعتمداری
۱- چند سال قبل در یکی از یادداشتهای کیهان به نکتهای اشاره کرده و آورده بودیم «سوره هود» که نازل شد، غم سنگینی بر قلب رسول خدا(ص) نشست و از آن پس، بارها به غُصه میفرمود: «سوره هود مرا پیر کرد». چرا؟
آیا اخبار تکاندهندهای که از برپایی قیامت و سختیهای روز حساب در این سوره بود، قلب پیامبر اعظم را فشرده بود؟ آیاتی از این دست پیش از نزول سوره هود و پس از آن هم آمده بود. چرا سوره هود؟! رسول خدا(ص) در این خصوص از آیه ۱۱۲ سوره هود یاد میفرمود «فَاسْتَقِمْ کَمَا أُمِرْتَ وَ مَنْ تَابَ مَعَکَ... آنگونه که تو را فرمان داده شده است استقامت کن... ». اما، نظیر این آیه در سوره شورا نیز آمده است. چرا سوره هود و نه سوره شورا؟! پاسخ را باید از زبان امام راحلمان -رضواناللهتعالیعلیه- بشنویم. حضرت امام در اینباره میفرمایند:
«... جمله فاستقم کما امرت در دو جای قرآن هست. یک جا در سوره «شورا» و یک جا هم در سوره «هود»، لکن پیغمبر اکرم(ص) فرموده است «شیبتنی سوره هود... سوره هود مرا پیر کرد» چرا سوره هود را فرمود؟ برای آنکه -این آیه- در سوره هود یک ذیلی دارد و آن این است که فاستقم کما امرت و من تاب معک (آنگونه که تو را فرمان داده شده است استقامت کن و آنان که با تو به سوی خدا آمدهاند نیز باید استقامت کنند). پیغمبر(ص) خوف نداشت از این که خودش استقامت داشته باشد، خودش میدانست دارد، اما میترسید که ما استقامت نداشته باشیم».
۲- دلشوره پیامبر خدا(ص) بیعلت نبود. همان سالها -هزار و چهارصد و چند سال قبل- رسول خدا(ص) به خطبه نماز جمعه ایستاده بود که ناگهان جارچی با صدای بلند از ورود کاروان تجاری یمن به مدینه خبر داد. بسیاری از نمازگزاران، نماز جمعه به امامت رسول خدا(ص) را ترک کردند و به سوی کاروان دویدند. این آیه از سوره مبارکه جمعه در اینباره است « وَإِذَا رَأَوْا تِجَارَهًْ أَوْ لَهْوًا انْفَضُّوا إِلَیْهَا وَتَرَکُوکَ قَائِمًا قُلْ مَا عِنْدَاللهِ خَیْرٌ مِنَ اللَّهْوِ وَ مِنَ التِّجَارَهًِ وَالله خَیْرُ الرَّازِقِینَ... [آنها] چون تجارت و بازیچهای ببینند به سوی آن میشتابند و تو را در نماز تنها میگذارند. بگو آنچه نزد خداست بهتر از لهو و تجارت است و خدا بهترین روزیدهندگان است».
۳- حالا به هزار و چهارصد و چند سال بعد از آن واقعه باز میگردیم، باز هم روز جمعه است -۲۴ اسفند سال ۱۳۶۳- و این بار در تهران، صدام از چند روز قبل اعلام کرده بود که نماز جمعه تهران را بمباران خواهد کرد. مردم، اما انبوهتر از همیشه در نماز جمعه حاضر شده بودند. کودکان را نیز با خود آورده بودند. رهبر معظم انقلاب (رئیسجمهور وقت) خطبه دوم نماز را میخواند. ناگهان بمبی در میان جمعیت منفجر میشود و گوشت و پوست و خون شهدا به اطراف میپاشد. بلافاصله فریاد اللهاکبر جمعیت در فضا طنینانداز میشود و شعار حسین، حسین شعار ماست، شهادت افتخار ماست به آسمان بر میخیزد. امام جمعه، با صلابت در جای میایستد و مرحوم مرتضائیفر دست ایشان را میکشد که از تریبون جدا کند ولی امام جمعه تریبون را ترک نمیکند. هیچکس از جای خود تکان نمیخورد (جز تعدادی که به انتقال شهدا و مجروحان میروند) در قنوت نماز، هواپیماهای عراقی از راه میرسند، صدای مهیب بمبها و شلیک ضدهواییها در فضا میپیچد. ولی انگار نه انگار که واقعهای در پیش است... همان شب،
حضرت امام(ره) ایستادگی و شجاعت مردم و صلابت امام جمعه تهران،
حضرت آیتالله خامنهای را میستایند.
۴- دو روز پیش (روز شنبه) در مصلای تهران نماز عید فطر به امامت رهبر معظم انقلاب برپا شده بود. حتماً بودهاید و دیدهاید چرا که انگار هیچکس در خانه نمانده بود. تا چشم کار میکرد، انبوه متراکم و به هم فشرده جمعیت بود که از کران تا کران را پوشانده بودند و از افق تا افق را به هم دوخته بودند. همه آمده بودند، از همه سلیقهها. نه فقط تمامی سطح وسیع مصلا بلکه تمامی خیابانهای اطراف نیز مالامال از جمعیت بود. زن، مرد، کودک، جوان، پیر، نوجوان. انبوهی از مردم هم بر اثر تراکم جمعیت به نماز نرسیده بودند و در میانه راه مانده بودند و... همه جا عطر خدا بود که در فضا پیچیده بود و شمیم روحنوازی که ملکوت را به ناسوت گره زده بود. و این همه، هنوز همه ماجرا نیست. انبوه متراکم جمعیت در نماز عید فطر سراسر کشور سر از دهها میلیون هم فراتر میکشد و کشورهای اسلامی و برخی از کشورهای غیر اسلامی نیز حساب ویژهای دارند...
۵- مالک غمزده است، علی را در اوج اقتدار، مظلوم میبیند. قطره اشکی را که از چشمانش بهگونه دویده است پاک میکند . آرام به سوی عمار میرود...
ادامه مطلب👇
https://kayhan.ir/fa/news/263536/
🔻نشانی ما در پیامرسانهای سروش، آیگپ، ایتا
@kayhannewspaper
🔴مؤثرین انقلاب، بیشتر مورد حمله دشمنند...
« مخالفین انقلاب، افرادی که بیشتر متعهدند، موثرتر در انقلابند، آنها را بیشتر مورد هدف قرار دادهاند. ایشان مورد هدف اجانب و وابستگان به آنها در طول زندگی بود. تهمتها، تهمتهای ناگوار به ایشان میزدند. از آقای بهشتی اینها میخواستند یک موجود ستمکار دیکتاتور معرفی کنند، در صورتی که من بیش از بیست سال ایشان را میشناختم و برخلاف آنچه این بیانصافها در سرتاسر کشور تبلیغ کردند و مرگ بر بهشتی گفتند، من او را یک فرد متعهد، مجتهد، متدین، علاقهمند به ملت، علاقهمند به اسلام و به دردبخور برای جامعه خودمان میدانستم ».
✍امام خمینی(ره)
#شهید_تهمت
#شهیدبهشتی
@nofoz_shenasi
💠کانال چلچراغ #معارف و #احکام حم 👇
🆔 @chelcheraaqHM
🔺آیه ۱۴۰۰ سال پیش نازل شده
🔸انگار همین الان بهترین تحلیلگرانِ سیاسی و اجتماعی نشستن وضعیت دشمنان ایران رو بررسی کرد و نتیجه رو دادن به بهترین نویسندگان و اونا به هنرمندانهترین شکل نوشتن و حاصل اون شده چنین جملاتِ دقیق و صحیح و جذابی
🔹این فقط یک آیه از این معجزه الهیست...
👤 علی بیطرفان🇮🇷
ـــــــــــــــــــــــ
پایگاه خبری صابرین نیوز↙️
🆘@sabreenS1_official
✍️ تحریری حم
بسمه تعالی
معمای الأولی در زیارت جامعه
وجود جهانی مهمتر و بالاتر⁉️
(بخش اول):
کلمه «الاولی» در عبارت «وَ حُجَجِ اللَّهِ عَلى اَهْلِ الدُّنْیا وَ الاْخِرَةِ وَ الاْولى» (زیارت جامعه کبیره) معمائی شده است که چه معنا و مفهومی دارد؟!
فراز حاوی «الأولی»؛ «اَلسَّلامُ عَلى اَئِمَّةِ الْهُدى وَ مَصابيحِ الدُّجى وَ اَعْلامِ التُّقى وَ ذَوِى النُّهی وَ اُولِىالْحِجى وَ كَهْفِ الْوَرى وَ وَرَثَةِ الْأَنْبِيآءِ وَ الْمَثَلِ الْأَعْلی وَ الدَّعْوَةِ الْحُسْنى وَ حُجَجِ اللَّهِ عَلى اَهْلِ الدُّنْيا وَ الْأخِرَةِ وَ الْأُولى وَ رَحْمَةُ اللَّهِ وَ بَرَكاتُهُ» است.
شارحان در تعریف و تفسیر مفهوم کلمه «الاُولى» (بمعنای ضدّ پایان، آغاز، اولین، نخستین، زمان پیشین و جلوتر)، سخن روشن و یکسان و هماهنگى ندارند!
برخى، آنرا به مفهوم همین «دنیا» و مترادف با آن مىدانند، برخى «اولی» را به «عالم برزخ» تفسیر کرده و برخى آن را زمان «رجعت»(صغیره) دانستهاند و برخى نیز، آنرا «امّتهاى گذشته» معرّفى و برخى هم آنرا حتی به «عالَم ذر» تفسير نمودهاند!
معمّا بودن آن در اینست که هم؛ در کنار «دنیا» و «آخرت» ذکر شده است (گویا که به عالمی غیر از دنیا و آخرت اشاره دارد!) و هم اینکه بعد از «آخرت» قرار گرفته است! که موجب سردرگمی شارحان و مفسرین آن گشته است!
«الاولی» اگر قبل یا بعد «دنیا»، ذکر میشد، مشکل چندانی پیدا نمیکرد و قاعدتاً «عِدل دنیا» تلقی میشد ولیکن بعد از ذکر «آخرت»، مفهوم آنرا کاملا رازآلود و رمزینه کرده است!
حقیر بر این تصورم که «الاولی» به عالمی اشاره دارد که بعد از آخرت یا مافوق دنیا و آخرت است.
کسانی که عوالم خلقت الهی را به عالَمَین «دنیا و آخرت» محدود میکنند، قاعدتاً قادر به درک عالم سومی بنام «الأولی» نیستند و حال آنکه، عوالمی که محضر انسانهاست، هفتگانه هستند که بترتیب عبارتند:
۱) محفل انس (الروح فی محضر الله)
۲) عالم ذر (عالم ألست) و جنة الأولی
۳) عالم دنیا
۴) عالم برزخ
۵) عالم محشر (قیامت)
۶) عالم عُقبیٰ (جهنم) و جنة الأُخری
۷) عالم اعلیٰ (رضوان، ملک لایبلی و عطآئاً غیرمجذوذ)
https://eitaa.com/chelcheraaqHM/391
حال باید دید که منظور از «الاولی» در عبارت جامعه کبیره، اشاره به کدامیک از عوالم پنجگانه دیگر دارد؟
کلید حل این سؤال در احتیاج انسانها به «حجج الله» (الگوهای أکمل) است که باید دید در کدامین عوالم مورد نیاز آنهاست؟
بعبارتی دقیقتر؛ انسانها در کدام عوالم، محتاج «سعادتمندی مطلوب» هستند که در ذیل اطاعت و تبعیت از حججالله قابل تحصیل است؟
قاعدتاً نشئات اول و دوم (محفل انس اولیه و عالم ذر یا ألست و حتی جنة الأولی) هیچگونه موضوعیتی در این باب ندارند.
ولیکن در دنیا و آخرت چنین حاجتی در حد اعلای خود وجود دارد.
دنیا همان نشئه سوم است و آخرت هم بطور کلی، شامل نشئات چهارم لغایت ششم میگردد ولیکن «الاولی» ناظر به کدام جایگاه است؟
دنیا یا آخرت؟!
بنظر بنده هیچکدام! بلکه اشاره دارد به عالم هفتم که فراتر از دنیا و حتی آخرت است.
چنانچه بجای «الاولی»، کلمه «الاعلی» درج شده بود، درک مطلب، آسانتر و سادهتر بود. چنانکه در همین فراز کلمه الاعلی هم به کار رفته است (المثل الأعلی) ولیکن لزومی ندارد آنرا تغییر بدهیم یا گمان کنیم که در نقل قول یا تحریرهای هزار و اندی ساله تغییر حروف و صدا روی داده است.
و اما اینکه همزه «الأولی» را طبق ظاهر آن، ضمّه ببینیم یا تبدیلیافتهای با فتحه؟!
- اَولی⁉️
- اُولی⁉️
هر دو عبارت (أولیٰ با همزه مفتوحه/مضمومه) در قرآن به کار رفته است ولو اینکه معنای نسبتاً متفاوتی پیدا میکنند.
- «النَّبِي أَوْلَى بِالْمُؤْمِنِينَ مِنْ أَنْفُسِهِمْ» (سوره احزاب۳۳/آیه ۶) پیامبر در ولایت خود بر مؤمنین، از خود آنان بر خودشان اولویت دارد.
-با عنایت به سخن پروردگار متعال در قرآن (آیه ۴ - سوره ضحی)؛ «وَ لَلْآخِرَةُ خَيْرٌ لَكَ مِنَ الْأُولى» (و به يقين دوره پسین براى تو از دوره پیشین بهتر است)، که خطاب به پیامبر اعظم(ص) وعدهای میفرماید، مطلب از دو حال خارج نیست:
۱- مراد؛ «دنیا و آخرت» در مفهوم عند عوامالناس است و میخواهد بگوید که «آخرت محمد» از «دنیای محمد» برای آنحضرت(ص)، بهتر است.
۲- مراد دو مرحله حیات آنحضرت در همین عالم دنیاست (و توجهی به عالم آخرت او ندارد)؛ اولی به زمان تولد تا رحلت او اشاره دارد و دومی به دوره «رجعت صغیره» (رجعت مشهوره عند عوامالناس) قبل از انقراض دنیا و آغاز قیامت.
در مرحله اول، پیامبر در طول عمر ۶۳ ساله خود از همان طفولیت که والدین خود را از دست دادند تا آخرین لحظات حیات خود، در رنج و سختی به سر بردند ولیکن در دوره رجعت صغیره، به دنیا بازگشته و ۳۰/۰۰۰ سال، بر کل دنیا سلطنت میکنند.
..ادامه دارد.
✍️ حسینی(منتظر)
بهار ۱۴۰۲
https://eitaa.com/joinchat/741802216C0aad7d8aff
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
جهاد تبیین؛ افشای تحریفات
بیانی از حجةالاسلام راجی
نمونهای شگفتانگیز
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
♦️ دیشب حین دیدن و شنیدن سخنرانی حضرت آقا یک لحظه از ذهنم گذشت چطور ایشان درحالی که ۸۴ ساله شدن اما بیماری آلزایمر سراغشون نیومده؟!
🔹 امروز جوابمو با دیدن این کلیپ گرفتم: "امین"
🚨به لشکر سایبری قدس بپیوندید
https://eitaa.com/joinchat/542441666C7e7c280a3b
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
امام زمان(عج) کجای کارته؟!
#شیخ_حامد_کاشانی
@dine_siasi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
♦️ آمریکا و نظم جدید جهان
🔹 ️ رهبر انقلاب: بنده مدّتی قبل گفتم که دنیا در معرض یک تحوّل سیاسی مهم است
️ اوّلاً تحوّلات خیلی سریع دارد انجام میگیرد
🔹 ️ثانیاً در جهت تضعیف جبهه دشمنان جمهوری اسلامی است
🚨 به لشکر سایبری قدس بپیوندید
https://eitaa.com/joinchat/542441666C7e7c280a3b
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 چرا «داریوش همایون»، وزیر اطلاعات و جهانگردی (و سخنگوی دولت شاه و قائم مقام دبیرکل حزب رستاخیز) از مبارزه با جمهوری اسلامی ایران دست کشید؟!
🔺 این صحبتهای ۱۵ سال قبل همایون قابل تامل است. او معتقد است که دولتهای بزرگ خواستار تجزیه ایران هستند. وقتی ایران تجزیه شود، کشور به دست مافیا میافتد.
🔸کاش همه براندازان و مخالفان جمهوری اسلامی بهاندازه وزیر اطلاعات پهلوی به سرنوشت ایران علاقه داشتند!
شیخ مهندس
از پیامهای دریافتی؛
سرزمین چهرههای ماندگار: شیخ بهایی
✍️ زائران و عاشقان حرم امام علی بن موسی الرضا (علیهالسلام) که از بیتوته کردن در حجرهها و تالارهای مختلف آستان رضوی لذت میبرند، بعید است نام شیخ بهایی که در صحنی مخصوص در بارگاه خورشید طوس دفن شده است، به گوششان نخورده باشد.
🔹 بهاءالدین محمد بن حسین عاملی معروف به شیخ بهایی فقیه، عارف، منجم، ریاضیدان، شاعر، مورخ، طبیب، معمار و در یک کلام حکیم همهچیزدان دوران صفوی است که در سال ۹۵۳ هجری قمری در لبنان متولد شده و در نوجوانی به همراه پدرش از جور خلیفه شیعهستیز عثمانی به دامن دولت تازهبنیاد شیعهپناه صفوی هجرت کرده و طی دوران عمر پربار خویش افتخارات فراوانی بر کولهبار افتخارات ایرانیان و شیعیان افزود.
🔹البته که دغدغه اصلی شیخ بهایی، درد دین و شریعت بود و خود او طی دوران قابل توجهی از عمر خویش تا زمان وفاتش در سال ۱۰۰۰ خورشیدی، بزرگترین فقیه دوران خویش و مرجع پاسخگویی به استفتائات شرعی بود و شاید جامع عباسی او را بتوان به عنوان اولین رساله عملیه دانست که بدون بحثهای پیچیده فقهی، تکالیف شرعی مردم عادی دوران خویش را در مسائل مبتلابه روزمره، به زبانی ساده بیان میکرد. فراتر از همه اینها، شیخ بهایی به عنوان نایب عام ولی عصر (عجلالله تعالی فرجهالشریف) وظیفه هدایت سیاسی جامعه شیعه را در تجربه جدیدی که در دوران حکومت صفوی با آن مواجه بود برعهده داشت.
🔹با این همه ابعاد مختلف شخصیت شیخ بهایی به مسائل فقهی و دینی محدود نمیشد. شیخ بهایی پس از قرنها تعقیب و آزار شیعیان که خلفا و حکام وقت انگشت در جهان کرده و رافضی میجستند و پس از تجربههای تلخ هزار ساله مظلومیت شیعیان که آخرین داغ آن شهادت شهید ثانی به دست عاملین خلیفه عثمانی بود، به تاریخ نشان داد که دانشمندان شیعه اگر از آزار حکام مجال بیابند تمام مصالح کافی برای بنیانگذاری تمدن شیعی را دارند.
🔹شیخ بهایی رسالاتی در خصوص نجوم نگارش کرده و سالها پیش از انقلاب کوپرنیک به مسأله گردش زمین به دور خویش اشاره کرده است.
🔹 قبله مسجد امام اصفهان را با ابزارهای آن دوران با دقت بالایی محاسبه کرد. یکی از ابداعات او تعبیه سنگ شاخص مسجد امام اصفهان است که در چهار فصل سال ظهر شرعی را نشان میدهد. توپوگرافی و عوارض زمین را در شهر اصفهان و اطراف آن بررسی کرده و برمبنای آن نحوه تقسیمبندی آب زایندهرود را بین محلات مختلف شهر اصفهان و قصبات اطراف به گونهای محاسبه کرد که تا دوران معاصر نیاز به اصلاحات چندانی نداشت. با طرحی که خود ابداع کرده بود و سر آن تا مدتها پوشیده مانده بود، گلخن گرمابهای را طراحی کرد که با یک شمع گرم باقی میماند و خود با اعجاز نبوغآمیزش در یادداشتهای خویش پیشگویی کرد که اگر محفطه گلخن گشوده شود، شعله گلخن تا همیشه خاموش خواهد شد. طراحی حرم امام رضا (علیهالسلام)، قنات زرین کمر، شهر نجفآباد و یادگارهای فراوانی که امروز بخشی از هویت کشور عزیز ما را تشکیل میدهند نتیجه تلاشهای هوشمندانه او بوده است. کمتر نقطهای از شهر تاریخی اصفهان را میتوان یافت که یادگاری از او به چشم نخورد.
🔹هر یک از یادگارهای او افتخاری است که پیوند دین و ملت ماست و البته تلنگری به ماست که اگر او امروز بود و امکانات ما را در اختیار داشت، به جای گلایه از روزگار، چهها میکرد که ما نکردهایم.
▫️به عالم هر دلی کو هوشمند است
▫️به زنجیر جنون عشق بند است
▫️یادش گرامی باد▫️
✅ کانال ادیان، فرق و قومیتهای مؤسسه مصاف (افق)
🆔 @masaf_ofogh
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
مداحی «رمضان فرمانف» در جمع عاشقان امام خامنهای شهر «دربند روسیه»!
💠کانال چلچراغ #معارف و #احکام حم 👇
🆔 @chelcheraaqHM
✍ تحریری حم
بسمه تعالی
معمای الأولی در زیارت جامعه
وجود جهانی مهمتر و بالاتر⁉️
(بخش دوم):
..فلذا «آخرت» پیامبر (بمفهوم دهها هزار سال حکومت آنحضرت) بمراتب بهتر از «أولی» ۶۳ ساله اوست! (دقت شود که در آیه مذکور، «آخرت» در مقابل دنیا به کار نرفته است. بلکه در مقابل «أولی» استفاده شده است.
اگرچه در سپهری دیگر (و شاید بالاتر) میتوان تصور کرد که «کَ» مخاطب در «لَکَ» (در آیه «للآخرة خیر لک من الأُولی» آیه ۴ از سوره ضحی) شخص پیامبر اکرم(ص) نیست بلکه «حضرت روح» مخاطب اصلی آنست که پیامبر اعظم(ص) تمثل حقیقی و مصداق بارز اوست که در اینصورت؛ «الأُولی» اشاره به «محفل أنس اولیه» دارد (که قبل از جنّةالاولی جریان داشت) و «الآخرة» به «محفل عشق ثانویه». و بهتر و خیر بودن آن هم در اینست که جناب روح در محفل اولیه، علیرغم «لیاقت عشقورزی»، جسارت و «قابلیت عشقبازی» نداشت! ولیکن پس از طی دوران مبارزهای وحشتناک و طاقتفرسا و جانسوز با اژدهای هفتسر وجود خود (شهوت، غضب، حسد، حرص، کبر، بخل و عُجب) و مهار مقتدرانه آن چموش قدرتمند و «أمّاره»، جرأت و قدرت عشقورزی با معشوق حقیقی را مییابد.
و در عینحال جواب این سؤال هم است که؛ حضرت روح که در جوار حضرت حق بود، چرا به «هجران» سوزانی مبتلا گردید تا برای رجعت مجدد به محفل عشق خویش از هبوط تحمیلی، سروکارش با «رمضان» افتد که ملائکه (حتی جناب جبرئیل!) هم از آن وحشت دارند و از شدت خوف و خشیت، این «اسمالله» (اعظم؟) را کتمان میکنند!
اگر ما «لله» بودیم و هستیم و خواهیم بود، چه ضرورتی داشت که بعد از طی چهار عالم دردناک (ناشی از غم هجران) و خطرناک (امکان سقوط در عصیان و طغیان) مجدداً بسوی او «رجعت» (إنا إلیه راجعون) کنیم؟!
در جواب میفرماید که؛ رضوان بعد هجران؛ بمراتب بهتر از همجواری و وصال بدون عشقورزی است؛ «للآخرة خیرٌ لک من الأولی»! بنابراین کاف خطاب به روح و بالتبع همه انسانها برمیگردد. «لکَ» یعنی برای نوع انسان!
ولیکن این برداشت از آیه نه تنها چندان کمکی به حل معمای «الاولی» در زیارت جامعه کبیره، نمیکند بلکه آنرا غامضتر هم میسازد! مگر آنکه «الاولی» را به کل عوالم ششگانهای تعمیم دهیم که سیر موفق در آنها زمینهساز ورودی ارادی به عالم هفتمی هستند که غایتالقصوای خلقت است وگرنه نیازی به اینهمه خلقت و خلعت نبود!
در اینصورت؛ مفهوم آن کاملاً معنیدار میگردد که حضرات معصومین (علیهم السلام) حجتها و الگوهای أکملی برای سعادتمندی مطلوب انسانها در دنیا و آخرت و بلکه «کل عوالم أولی» هستند تا انسان کامل به غایت مقصد اعلای خود در مقام هفتم نائل گردد.
در بخش اول این مقاله، به هفت عالمی اشاره کردیم که گذر انسانها بر آنها افتاده یا خواهد افتاد ولیکن قرآن در سوره واقعه، به ذکر سه عالم متفاوت، بسنده کرده و بالتبع جایگاههای مادی انسانها متناسب با مراتب معنوی آنها است:
۱) اصحاب الشمال (گناهکارانی که در جهنم سقوط میکنند) شامل اکثریت انسانها!
۲) اصحاب الیمین (ثوابکارانی که به بهشت دعوتند) شامل «ثُلّةٌ من الأولین و ثُلّةٌ من الآخرین»!
۳) اولئک المقربون (السابقون السابقون که به مقامی فراتر از بهشت ۸ گانه نائل میگردند) شامل «ثُلّةٌ من الأولین و قلیلٌ من الآخرین»!
«اصحاب الیمین» در نیل به «فوز عظیم» از «اصحاب الشمال» سبقت میگیرند ولیکن «فوز اعظم» برای «المقربون» است؛ السابقون السابقون!!
مشابه چنین معمائی را در عبارت قرآنی «موتتنا الاولی» هم داریم که دو بار بکار رفته است:
«إِنْ هِيَ إِلاَّ مَوْتَتُنَا الْأُولَى وَ مَا نَحْنُ بِمُنْشَرِينَ» (سوره الدخان/ آیه ۳۵) آن نیست مگر موت اولیه و ما بعد از دنیا (برای آخرت) برانگیخته نمیشویم!
قرآن همچنین در سوره صافات میفرماید: «أَ فَما نَحْنُ بِمَيِّتِينَ {۵۸} إِلَّا مَوْتَتَنَا الْأُولى وَ ما نَحْنُ بِمُعَذَّبِينَ» {۵۹}
(سپس از روى سرزنش به آن منكر جهنّمى يا از شدّت شادى به ياران بهشتى خود گويد:) آيا ما ديگر نمىميريم؟ مگر همان مرگ اوّلى (دنيا كه گذشت) و ما ديگر عذابى نخواهيم شد؟
إِنَّ هذا لَهُوَ الْفَوْزُ الْعَظِيمُ {۶۰} لِمِثْلِ هذا فَلْيَعْمَلِ الْعامِلُونَ {۶۱}
در آنجا هم سؤال است که؛ «الأولی» را چرا به «موتتنا» چسبانیده است؟!
جهت اطلاعات بیشتر از «موتتنا الأولی» لطفاً منتظر چاپ کتاب «طپش خلقت و انقراض آخرت» (به قلم نگارنده این سطور) باشید که از سال ۱۳۶۶ تاکنون (بلحاظ ثقل مسائل) در حال ویرایشی طویل است!
طی آن در صدد تفسیری از «آیات انقراضیه» سوره هود هستم. همان سورهای که پیامبر اعظم(ص)، علت پیری زودرس خود را بدان نسبت دادند!
النهایة:
«أُخرای سعادتمند»، رهین «تشیّع حججالله» در أُولی است که دنیا و آخرت هم بخش مهمی از آن هستند.
✍ سیدمحمدحسینی(منتظر)
بهار ۱۴۰۲
چلچراغ معارف و احکام حم:
https://eitaa.com/joinchat/741802216C0aad7d8aff
🔘 منصفانه با دکتر غنی نژاد؛ مخالفت و موافقت!
#بخش_اول
اقتصاد قانون اساسی هیچوقت تحقق نیافت؛ دهه۶۰ چپ ها و از دهه۷۰ تاکنون راستِ سرمایه داری مانع بوده/ مخالفت با ایشان در نسبت دادن مشکلات به این فصل/ موافقت با ایشان در سرمایه داری دولتی و رفاقتی کنونی!
........................
1⃣ مخالفت!
دکتر غنی نژاد فصل۴ قانون اساسی بخصوص اصول۴۳و۴۴ را به اندیشه های چپ و بطور خاص نظریه "راه رشد غیر سرمایه داری" اولیانوفسکی نسبت داده و این اصول را اقتصاد دولتی و ریشه همه بدبختی ها شمرد!
⬅️ اقتصاد قانون اساسی، اقتصاد مردمی است نه دولتی!
• اصل۴۳ صراحتا بیان می کند باید امکانات کار برای همه به منظور رسیدن به اشتغال کامل و قرار دادن وسائل کار در اختیار همه کسانی که قادر به کارند ولی وسائل کار ندارند فراهم شود تا نه به تمرکز و تداول ثروت در دست افراد و گروه های خاص منتهی شود [نظام سرمایه داری] و نه دولت را به صورت یک کارفرمای بزرگ و مطلق در آورد [نظام کمونیستی].
• این بند از اصل۴۳ -که در مذاکرات مایز اصلی مارکسیسم و کاپیتالیسم خوانده میشود- دقیقا پیشنهاد شهید مظلوم بهشتی بود که آقای غنی نژاد با بی انصافی او را صددرصد چپ خواند!
- در مشروح مذاکرات از آن شهید عزیز ثبت است: "ما می خواهیم به سمتی برویم که با این اصل کارگر نه مورد استثمار فرد قرار گیرد و نه دولت! اگر امکانات کار برای او فراهم شد و زمام امورش به دست کارفرمای بزرگ شخصی یا دولتی نبود، این هدف تامین خواهد شد".
• دکتر غنی نژاد تعاونی ها -که در اصل۴۳و۴۴ بعنوان ابزاری برای مردمی سازی اقتصاد قرار داده شده- را هم غیر محققانه، به اقتصاد دولتی تأویل برد!
در حالیکه شهید بهشتی در بحث تعاونی (جلد۲ نظام اقتصادی در اسلام) در مواضع متعدد بخلاف این گفته اند:
- در ۵شرط تعاونی از جمله "آزاد سازی تولیدکنندگان یا مصرف کنندگان از عوامل خارج از خود" می شمارد؛ این عوامل خارج از خود به تصریح شان دو چیز است: دولت/ مراکز سرمایه داری!(ص۱۶۵)
- در ص۱۷۴ باز درباره نسبت دولت و تعاونی ها می فرماید: "اینکه در قانون اساسی گفته ایم دولت سرمایه را بدهد، نخواستیم بگوییم که سرمایه را دولت به صورت سرمایه دولتی بدهد. در آنجا [اصل۴۳] ذکر کرده ایم وام؛ بدین معنی که سرمایه به سرمایه خصوصی تبدیل میشود، مثل وامی که به افراد خصوصی می دهند. وگرنه اگر قرار باشد سرمایه دولتی باشد که اصلا می شود شرکت دولتی"!
❗️تمایز اقتصاد مردمی از دولتی از این واضح تر؟!!
- در ص۱۷۸ بر حق شرکت تعاونی اصرار می کند تا بتواند در برابر سلطه اقتصادی حکومت (در نظام های سوسیالیستی) و سلطه اقتصادی سرمایه داری (در کشورهای اقتصاد آزاد) قد علم کند: "براساس این حق، باید دخالت ها در شرکت تعاونی به حداقل برسد..."
- در مشروح مذاکرات ذیل اصل۴۴ هم اقسامی از تعاونی می شمارد؛ برخی نمونه ها که مالکیت مال خودشان نیست، مدیریت و سود مال خودشان است:
"تعاونی اقتصادی اقسامی دارد. وقتی دربرابر دولتی و خصوصی قرار گرفت، به این معناست که در یک واحدی عده ای با سرمایه ای که متعلق به خودشان است یا حق استفاده از آن را دارند، کار کنند. پس تعاونی اعم از این است که ملک، ملک خودشان باشد یا ملک دولت؛ همین که در یک واحد سود نصیب کسانی می شود که در آن واحد کار می کنند کافی است تا تعاونی باشد. به هر حال اختیار سرمایه یا مالکیت سرمایه و مدیریت در اختیار کسانی است که در همان شرکت، به کمک یکدیگر کار می کنند".
⬅️ به حسب تحقیق بهترین روش واگذاری های منابع دولتی و صدر اصل۴۴، همین روش بود؛ که مالکیت دولت محفوظ بماند اما "مدیریت" و "مالکیت سود" به تعاونیِ کارگران خود آن کارخانجات واگذار شود. اگر چنین می شد اقتصاد خصولتی کنونی یا به تعبیر غنی نژاد سرمایه داری رفاقتی و مافیایی شکل نمی گرفت! دستمزد کارگران و نسبتش با تورم هم چالش هرساله نمی شد.
ادامه یادداشت در بخش دوم
☑️ @m_ghanbarian
🔘 منصفانه با دکتر غنی نژاد؛ مخالفت و موافقت!
#بخش_دوم
2⃣ موافقت!
با ایشان در دو برداشت موافقم اما نه بخاطر عمل به قانون اساسی و اصول مترقی اش بلکه بالعکس بخاطر تخلف از قانون اساسی و اقتصاد مردمی اش!
۲-۱. اقتصاد دولتی چپ!
دولت دهه۶۰ که جای تحقق اصل۴۳ و مردمی سازی اقتصاد، اقتصاد دولتی بزرگ را موجب شد.
- بخاطر مصادره های شرکتهای خصوصی و تصدی دولت، شرکتهای دولتی به رشد ۱۱۱درصدی رسید! که البته بعد هم ادامه یافت!
- اگر تایید لازم است؛ رهبر انقلاب هم آخرین بار در اول فروردین۱۴۰۲ فرمود: "تصدی گری افراطی دولت مهمترین نقطه ضعف اقتصاد ماست".
⬅️ اما این بیشتر به تخلف از اصل۴۳و۴۴ ربط دارد تا خود آن اصول.
۲-۲. اقتصاد سرمایه داری کنونی!
در دولتهای پس از جنگ با غلبه گفتمان بازار آزاد، باز آن اصول تحقق نیافت و اینبار با واگذاری ها به تعبیر ایشان (با کمی مبالغه) اقتصاد سرمایه داری دولتی [حاکمیتی]، رفاقتی و... شکل گرفت.
- بعد از ۱۸سال رهبر انقلاب صریحا عدم مشارکت عموم مردم (نه فقط سرمایه داران) -یعنی عدم تحقق بند۲ اصل۴۳- را از دیگر اشکالات مهم ما خواند!
"از اشکالات مهمی که ما داریم این است که روی مشارکت مردم فکر نکرده ایم من همین جا به مسئولین محترم، به صاحبنظران اقتصادی، به کسانی که علاقمند سرنوشت کشورند توصیه می کنم بنشینند راه های مشارکت عموم مردم در مسائل اقتصادی را پیدا کنند"!(۱۴۰۲/۱/۱)
- این بعد از عدم تحقق بند ب سیاستهای کلی اصل۴۴ در ایجاد تعاونی های فراگیر و مشارکت های تعاونی مردم در اقتصاد بود!
⬅️ پس عامل بدبختی ها نه اصول اقتصادی قانون اساسی بلکه تخلف از آن است. چپ ها و راست های اقتصادی دو لبه قیچی برای تعطیل و تأویل این اصول مترقی و شاهکار بهشتی بوده اند. دهه اول دولت چپ گرا و دهه های بعد دولتهای راست گرا، اقتصاد را دولتی و خصولتی (سرمایه داری حکومتی رفاقتی) کردند و سراغ مردمی کردن اقتصاد ایران و تحقق دو اصل اساسی آن نرفتند.
صد حیف که حالا بدبختی اش با برچسب کمونیست به قانون اساسی و بهشتی زده می شود!
#اقتصاد_مردمی
#قانون_اساسی
#بهشتی_مظلوم
📝 محسن قنبریان ۱۴۰۲/۲/۵
☑️ @m_ghanbarian
عوالم هفتگانهای که محل مبدأ و حضور و سیر و رجعت و فرجام انسانهاست:
۱) محفل انس (الروح فی محضر الله)
۲) عالم ذر (عالم ألست) و جنة الأولی
۳) عالم دنیا
۴) عالم برزخ
۵) عالم محشر (قیامت)
۶) عالم عُقبیٰ (جهنم) و جنّة الأُخری
۷) عالم اعلیٰ (رضوان، ملک لایبلی و عطآئاً غیرمجذوذ)
ما اینک در عالم سوم (نشئه ثالثه) یعنی دنیا قرار داریم.
در این سیر و تحول (قوس نزولی و صعودی)، انسانهای شایسته مجددا به «محفل انس» خویش باز میگردند (برای حضور ثانویه) ولیکن بصورتی کاملا متمایز از حضور اولیه خود در آن مقام اعلی و اینبار پادشاهی بیپایان و عطائی غیرشکسته است و رضوان من الله اکبر.
(ضمیمه مقاله دو قسمتی «معمای الأولی در زیارت جامعه کبیره» و اینکه کدامین جایگاه را نشانه رفته است؟!)
https://eitaa.com/chelcheraaqHM/376
💠
https://eitaa.com/chelcheraaqHM/388
✍ سیدمحمدحسینی(منتظر)
💠کانال چلچراغ #معارف و #احکام حم 👇
🆔 @chelcheraaqHM
س ش حسینی:
.
🔹 عجب تحلیل روانشناختی کاردرستی
♻️ پاسخ رهبر انقلاب به کسانی که زود غرغر میکنند!
🔰 حمید رسایی: حتما شما هم در اطراف خودتان با کسانی مواجهاید که با دیدن یک مشکل در کشور، غرغر میکنند و سریع با دشمن همنوا میشوند و اصل نظام و انقلاب را زیر سوال میبرند! تحلیل روانشناختی امام خامنهای از این افراد چیست؟ بخوانید:
📍"این درست است که تا در یک گوشه، مختصر نابسامانیای به عقیده و سلیقه کسی پیدا شود، ریش بجنباند و بنا کند اعتراض و اشکال کردن!؟ تا یک مشکل در ادارهای برایش پیدا شد، یا یک مأمور دولتی، چپ نگاهش کرد، یاوه بسراید که: حالا هم مثل زمان فلان است!؟
📍این ناشی از نفهمیدن آنچه که واقع شده است نیست!؟ این، ناشی از عدم معرفتِ نعمتِ خدا نیست!؟ یا خدای ناکرده، ناشی از انکار نعمت خداست؟ «یعرفون نعمتالله ثم ینکرونها.» این جفا نیست به این حرکتِ به این عظمت!؟
📍مگر وقتی حکومت درست شد، صحیح شد، موازین حکومت موازین کاملی شد؛ در سراسر این حکومت همهی کارها درست خواهد بود!؟ از کجا چنین چیزی ثابت شده است!؟ در زمان امیرالمؤمنین علیهالصّلاةوالسّلام که مثال عدل و تقواست دیگر شما از امیرالمؤمنین که کسی را عادلتر و با تقواتر سراغ ندارید مگر حُکّامی که بر ولایات مسلّط بودند و خودِ امیرالمؤمنین علیهالصّلاةوالسّلام فرستاده بود، همه «ابوذر» و «سلمان» بودند!؟ خیر! چهار نفر مثل ابوذر و سلمان و عمار و فلان داشت. مابقی، آدمهای #عوضی بودند. تاریخ را بردارید نگاه کنید!
📍این، تاریخ است. یکی از استانداران امیرالمؤمنین «زیادابن ابیه» بر منطقهی وسیعی حاکم بود. بسیاری از این قبیل، در اطراف و اکناف بلاد اسلامی بودند.
📍امام حسن مجتبی علیهالصّلاةوالسّلام، سردار بزرگ جنگش «عبیداللهبنعباس» بود که میدانید چه کار کرد. شبانه رفت با «معاویه» که آن طرف بود، مذاکره کرد. پول گرفت، لشکرگاه خودش را ترک کرد و به دشمن پناهنده شد! امروز اگر یک سرباز شما به دشمن پناهنده میشود، چگونه دربارهاش قضاوت میکنید؟ شب خوابیدند، صبح بلند شدند دیدند فرماندهی کلّ نیروهای امام حسن علیهالصّلاةوالسّلام، از خیمه بیرون نمیآید. یک ساعت، دو ساعت... بعد رفتند داخل خیمه، دیدند نیست! دقّت کردند، دیدند آن طرف خیمه، شکافته است. بعد، قضیه روشن شد. در رأس کار چه کسی بود؟ امام حسن مجتبی علیهالصّلاةوالسّلام.
📍این چه توقّع بیجایی است که اگر یک رئیس، یک مرؤوس، یک قاضی، یا مسؤول بخش خاصی از کشور، از تشکیلات حکومت اسلامی، پایش را کج بگذارد، آن آقایی که با او مواجه میشود، فوراً شروع میکند به اصل نظام اسلامی، اصل جمهوری اسلامی، اصل حکومت اسلامی اهانت کردن!
📍البته به فضل الهی، مثل همیشه، از اوّل انقلاب تا به حال، اکثر مردم خوبند. اغلب علما و روحانیون، خوبند. اکثر با انصافند. اکثر متوجّه حقایقند. اما در گوشه و کنار، کسانی هم پیدا میشوند که این گونهاند. این ناشی از چیست؟ ناشی از نشناختن قدر جمهوری اسلامی است.
📍امروز هر کس با جمهوری اسلامی سرسنگین باشد، کافر به نعمتالله است. البته کافر به نعمت الله، به معنای کافر بالله نیست. کافر نعمت است و کفر نعمت در مقابل ذات مقدّس باریتعالی، یکی از گناهان بزرگ است. خدا کند که ما دچار چنین گناهی نشویم.
📍...دشمن، البته تبلیغات میکند. دشمن سعی میکند همهی کمبودها و کسریها را به گردن روحانیون بشکند و بگوید «اینها موجب هستند.» بالاخره وقتی کسی کاری به این عظمت را میخواهد انجام دهد، این چیزها هم در آن هست. ما که نباید تعجّب کنیم.
📍یادمان بیاید که شخصیتی مثل امیرالمؤمنین، در زمان خودش متّهم شد به اینکه نماز نمیخواند! ما چه توقّعی داریم!؟ البته زمان ما، از زمان امیرالمؤمنین خیلی بهتر است. ایمان مردمِ ما، از ایمانِ سربازان امیرالمؤمنین به مراتب بالاتر است. مردم ما، امیرالمؤمنین را ندیدند و صدای او را نشنیدند؛ اما به ندای او پاسخ دادند. آنها علی را از نزدیک میدیدند، درعینحال آنطور او را آزار میکردند."
(بیانات در جمع علما و روحانیون تبریز ۱۳۷۲/۵/۵)
🔺
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔴 سوریه به ما چه؟ باید تماشاچی باشیم، جلوی داعش رو هم میتوانیم با «جنگ نرم» بگیریم!
🇮🇷 کانال رسمی #عنتر_نشنال 👇🏻
@antarnational
🇮🇷﷽☫
#تحریر_حم
💎 @SMHM212
بسمه تعالی
🔥 جهنم؛ انتقامی جبّاریه یا ابزاری رمضانیه؟!
(بخش دوم):
بخش اول را در ایـــنـــجـــا ببینید.
اشاره کردیم که غمناکترین درد بشریت در صحرای برهوت و سوزان محشر، نحوه جداسازی گناهان همچون دمهای چسبیده و فرو رفته در اعماق تاروپود وجودی انسانهاست.
«حیات» انسان برای «فلاح» اوست یعنی «حیات» سکوی پرش انسان بسوی «فلاح» اوست که در مجال «العاجلة» (در مقابل «الآخرة» بمثابه «دنیا» در مقابل «عقبیٰ» بمفهوم موقت و سریعالسیر) باید استفاده نماید.
خدا تنوری را آماده کرده تا داغه (مهلت انسان در حیات خود)، نان خود را بچسباند!
«ابر و باد و مه و خورشید و فلک در کارند/تا تو نانی به کف آری و به غفلت نخوری»
«سخر لکم ما فیالسموات و ما فیالارض»
خالق متعال زمینههای لازم و بلکه کافی را فراهم ساخته است که تو خود را به «فلاح» (الله) برسانی.
خدا مجبور نبود تو را بیافریند ولیکن لطف کرد (و البته با اجازه خودت) تو را وارد چرخه حیات کرد. «قال ألست بربکم؟ قالوا بلیٰ»!
حیاتی که به تو بخشیده، «کف لطف» اوست و فرصتی گذرا تا نان فلاح خود را که «سقف لطف» پروردگار حکیم است، به دست آوری.
تو برای این «تنور پخت» و این «سکوی پرش» نیستی بلکه اینها برای تو هستند تا به فلاح برسی که «قرب الله» است. هر کاری که در این حیات مایه «قربت تو بسوی الله» است دریغ نکن؛ «إنّا لله».
ولیکن در دنیا گرفتار «جناح» میگردی فلذا در آخرت محتاج «نجاح» میشوی که عملیات نجاح (نجات) به دست «رمضان» است و بس که از همین دنیا آغاز میگردد.
شعار بنیادی مکتب الهی پیامبران و امامان بحق؛ «حیَّ علی الفلاح» (رجعت و بازگشت بسوی معشوق حقیقی) است و ضرورت شتافتن بسوی رستگاری و پیروزی نیل به «مقام قرب اعلی» اما ابناء بشر مختار هستند که خود را در جُناح و گناه «فساد و سفاکی» هم غرق سازند و برای خود انواع دُمها را در آورند! ولیکن رمضان (خالق متعال) بر آنست که همه دمهای آنها را سوزانیده و معدوم سازد و سرانجام آنان را وارد بهشت خود گرداند.
اگر خدا، رمضان (سوزانترین آتش مطلق) نبود، هرگز انسان را نمیآفرید و اگر میآفرید، هرگز به او اختیار ارتکاب گناه نمیداد تا برای خود دُم در آورد!
رمضان همان «اسمالله»ی است که ملائکه (از شدت وحشت و ترس خود!) آنرا کتمان میکردند اما خدا «بیصداقتی» آنان را لو داد!
در قصه آفرینش؛ خطاب «إن کنتم صادقین» (اگر راستگویان هستید!) «پنهانسازی ملائکه» را آشکار ساخت همچنانکه در هنگامه سجده ملائکه بر آدم که شیطان، طفره رفت، خدا آن عزازیل (عزیز خدا!) را «ابلیس» (مأیوس) نامید؛ «وَ إِذْ قُلْنا لِلْمَلائِکَة اسْجُدُوا لآدَمَ فَسَجَدوا إِلاّ إِبْلِیس»!
خالق رحمان، چنانچه «رمضان» نبود، هرگز اجازه «ابلیسی و شیطنت» و نیز «عصیان و طغیان» به هیچ مخلوقی را نمیداد.
«رمضان»؛ «حریم آتشین» ممنوعهای دارد که هر مخلوقی اگر بدان نزدیک شود، بلافاصله آتش میگیرد، حتی اگر قویترین فرشته خدا همچون حضرت جبرئیل(ع) باشد که أَبَرقدرت عالم آفرینش است. لذا فرمود: «لَو دَنوتُ أنملةً لَأحترقتُ»! (اگر باندازه یک بند انگشت نزدیکتر شوم، بلافاصله آتش میگیرم)!
رمضان، شرّ هر شروری را آنقدر میگدازد و میسوزاند که هیچ اثری از شرارت او در عالم آفرینش پاک الهی، باقی نمیماند. رمض، آن سوختنی است که اثری از آن باقی نماند!
خداوند سبحان و مقدس، چون «رمضان» است، «جهنم» هم دارد تا عالم خود و بندگان خود (مذنبین سفاک و مفسد) را کاملا پاکسازی کند.
البته زمانی هم میرسد که حتی «جهنم رمضان» هم (با آنهمه قدرت سوزندگی خود تا اعماق افئده)، گویا قادر به سوزانیدن و محو کامل «ذنوب» مخلوقات فوقالعاده «شریر» او نیست! و لذا ادامه «تعذیب مذنبین» (اقلیتی از انسانها و شیاطین شر) بیفایده میگردد! و چارهای باقی نمیماند که آنها را با خود جهنم بطور کامل نابود کند. فلذا جهنم با ساکنین آن (اقلیت غیرقابل پاکسازی از گناهان)، نابود خواهند شد.
جهت اطلاعات بیشتر از «نابودی بهشت و جهنم» لطفاً منتظر چاپ «طپش خلقت و انقراض آخرت» (به قلم نگارنده این سطور) باشید که از سال ۱۳۶۶ تاکنون (بلحاظ ثقل مسئله) در حال ویرایشی طویل است!
طی آن، در صدد تفسیری از «آیات انقراضیه» سوره هود هستم. همان سورهای که باعث پیری زودرس پیامبر اعظم(ص) شد!
تعذیب انسانها بوسیله جهنم، «فرجامی از نجات» اکثریت آنها از «ذنوب» و گناهانی دارد که بدنباله خود میکشند و مانع ورود آنها به بهشت هستند، ولیکن وقتی که برای تداوم عذاب و شکنجه، فرجامی قابل تصور نیست، خالق جبار اقدام به محو خود جهنم (و بالتبع اهالی آن) میکند ولیکن «نابودی بهشت» چه وجاهتی دارد که همزمان اتفاق میافتد؟!
... ادامه دارد.
✍ سیدمحمدحسینی(منتظر)
بهار ۱۴۰۲
💠
کانال چلچراغ معارف و احکام حم
🎲
گروه چلچراغ معارف و احکام
🌹
📍 آنطونیوس حنانیا ، متفکر مسیحی و استاد جامعه شناسی و روانشناسی که سالهای طولانی عمرش را در اروپا به تحقیق پرداخته است ،در گفتگو با روزنامه الوفاق:
🔺در قرن های گذشته دختران پاک و عفیف مسیحی را فریب دادند و حجاب را به اسم آزادی از سرشان برداشتند. سالها گذشت تا امروز اروپایی ها فهمیدند حجاب محافظ نجابت آنها بود.
📌تاریخ اروپا را بخوانید و از کسانی که کمی سنشان بالاتر است بپرسید که هنوز یادشان می آید. در سالهای دور اگر در اروپا زن یا مردی ناپاک یود انگشت نمای مردم می شد و مردم به دلیل آنکه او فردی بی اخلاق بود او را طرد می کردند، ولی امروز بلایی بر سر کشورهای اروپایی آورده اند که بیمارستان هایشان از فرزندان بدون پدر و مادر پر شده است و این نتیجه سیاست های استعماری صهیونیست هاست.
🔺به برادران و خواهران مسلمانم توصیه می کنم نگذارید لابی پنهان صهیونیستی بلایی که بر سر اروپا آوردند و جامعه ای مریض تربیت کردند بر سر جامعه شما نیز بیاورند. هر چه دنیا بی حیاتر باشد به کام صهیونیست هاست.
👈لباس حجاب، نشانه پاکی همه زنان پاکدامن تاریخ از مریم (س) تا فاطمه (س) است.
#حجاب
👌 #محرمانه کانال حرفهایها
http://eitaa.com/joinchat/361299968Ca15e2013ea
محرمانه را به دیگران هم معرفی کنید
✨🔹✨🔹✨🔹✨🔹✨
✨
⭕️تفاوت اساسی انسان با حیوان
💠استاد شهید آیتالله مرتضی مطهری(ره):
🔹«انسان» یک تفاوت اساسی با «حیوان» دارد و آن این است که انسان از هر حیوانی بیشتر بالقوّه است و کمتر بالفعل. یعنی چه؟ یعنی مثلًا یک اسب، اسب است و بالفعل، یعنی هرچه از اسب بودن باید داشته باشد، دارد. مقدار کمی از اسب بودن هست که مثلًا باید با تمرین به دست آورد. اسب، یک اسب بالفعل به دنیا میآید. یک گربه بالفعل به دنیا میآید و همینطور سایر حیوانات. ولی #انسان است که به صورت یک موجود صددرصد #بالقوّه به دنیا میآید؛ یعنی اولی که به دنیا میآید اصلًا معلوم نیست که در آینده چه میشود.
🔹ممکن است واقعیت او در آینده واقعیت یک گرگ باشد، ممکن است واقعیت یک گوسفند باشد، در صورتی که شکل، شکل انسان است. همچنین ممکن است واقعیتش واقعیت یک انسان باشد. صدرالمتألّهین، فیلسوف بزرگ اسلامی و ایرانی، اصراری دارد روی این مطلب که اشتباه است که مردم خیال میکنند افراد انسان همه افراد یک نوعند. میگوید: به عدد افراد انسان، انواع انسانها وجود دارد، چون انسان جنس است نه نوع. البته او یک فیلسوف است، از نظر زیست شناسی نگاه نمیکند. از نظر یک زیست شناس که فقط اندامها و جهازها را میبیند، همه افراد انسان یک نوع هستند،
🔹ولی یک فیلسوف که انسان را مطالعه میکند و واقعیت انسان را وابسته میداند به ملکاتش و آنچه که #انسانیت نامیده میشود، نمیتواند باور کند که همه افراد انسان، افراد یک نوع هستند، میگوید: به عدد افراد انسان، انواع مختلف وجود دارد. لذا میگوییم #ارزشهای_انسان، #ارزشهای_بالقوّه هستند. بعضی از افراد انسان به آن مقام انسان واقعی میرسند و بسیاری از افراد انسان اساساً به مقام انسان واقعی نمیرسند. به تعبیر امیرالمؤمنین: «الصّورَةُ صورَةُ انْسانٍ وَ الْقَلْبُ قَلْبُ حَیوانٍ»، یعنی شکل، شکل انسان است اما باطنش باطن یک درنده است؛ یک پلنگ است، یک خوک است، یک شیر است، یک گرگ است. و اما اینکه باطن متناسب با ظاهر باشد یعنی واقعاً انسان باشد، در همه افراد مردم نیست.
📕آزادی معنوی، مرتضی مطهری، (نسخه سایت) ص ۲۴۷ و ۲۴۸
منبع: پورتال جامع استاد شهید مطهری
#شهید_مطهری
@tabyinchannel
#انتشاربدونلینکجایزنمیباشد
⭕️اهمیت و حساسیت جایگاه روحانیت
🔹من اکثر موفقیتهای #روحانیت و نفوذ آنان را در جوامع اسلامی در ارزش عملی و زهد آنان میدانم. و امروز هم این ارزش نه تنها نباید به فراموشی سپرده شود، که باید بیشتر از گذشته به آن پرداخت. هیچ چیزی به زشتی دنیاگرایی روحانیت نیست، و هیچ وسیلهای هم نمیتواند بدتر از دنیاگرایی، روحانیت را آلوده کند. چه بسا دوستان نادان یا دشمنان دانا بخواهند با دلسوزیهای بیمورد مسیر زهدگرایی آنان را منحرف سازند؛
🔹و گروهی نیز مغرضانه یا ناآگاهانه روحانیت را به طرفداری از سرمایه داری و سرمایه داران متهم نمایند. در این شرایط حساس و سرنوشت سازی که روحانیت در مصدر امور کشور است و خطر سوء استفاده دیگران از منزلت روحانیون متصور است، باید بشدت مواظب حرکات خود بود. چه بسا افرادی از سازمانها و انجمن ها و تشکیلات سیاسی و غیر آنها با ظاهری صددرصد اسلامی بخواهند به حیثیت و اعتبار آنان لطمه وارد سازند؛
🔹و حتی علاوه بر تأمین منافع خود، روحانیت را رو در روی یکدیگر قرار دهند. البته آن چیزی که روحانیون هرگز نباید از آن عدول کنند و نباید با تبلیغات دیگران از میدان به در روند حمایت از محرومین و پا برهنههاست؛ چرا که هر کسی از آن عدول کند از عدالت اجتماعی اسلام عدول کرده است. ما باید تحت هر شرایطی خود را عهدهدار این مسئولیت بزرگ بدانیم. و در تحقق آن اگر کوتاهی بنماییم، خیانت به اسلام و مسلمین کردهایم
📕صحیفه امام، ج ۲۱، ص ۹۹
منبع: وبسایت روح الله (ره)
#امام_خمینی
@tabyinchannel
#انتشاربدونلینکجایزنمیباشد