eitaa logo
چله حضور
1.1هزار دنبال‌کننده
1.3هزار عکس
3.1هزار ویدیو
96 فایل
این کانال جایی برای نزدیک شدن به امام مهربانی هاست و لایو جلسات پرسش و پاسخ چله حضوریا در این کانال منعکس خواهد شد
مشاهده در ایتا
دانلود
33.93M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
خطبه فدکیه همراه ترجمه و متن عربی @chele_hozor
اوج نگاه حضرت صدیقه طاهره در فرازهای خطبه فدکیه ✨صدیقه طاهره، محور ابتلای تاریخی است و هدایتِ عالم با بلای ایشان است. این مطلب در این زیارت كوتاه حضرت آمده است: «یا مُمْتَحَنَه امْتَحَنَكِ‏ اللَّهُ‏ الَّذِی‏ خَلَقَكِ‏ قَبْلَ‏ أَنْ‏ یخْلُقَكِ فَوَجَدَكِ لِمَا امْتَحَنَكِ صَابِرَه» ایشان قبل از اینکه در قالب بشر خلق بشوند، خدا امتحانی را از ایشان خواسته، آن امتحان را پس دادند. ⬅️ این احتمال هست که امتحان ایشان، محور عبور عالم از وادی ظلمات به وادی نور است. ✨محور شفاعت کل عالم، بلای ایشان است و با بلای ایشان هست که ـ همه خوبان عالم، متصل به حقیقت نبوت و ولایت می شوند؛ لذا ذیل همین زیارت هست « فَإِنَّا نَسْأَلُكِ إِنْ‏ كُنَّا صَدَّقْنَاكِ إِلَّا أَلْحَقْتِنَا بِتَصْدِیقِنَا لَهُمَا، لِنُبَشِّرَ أَنْفُسَنَا أَنَّا قَدْ طَهُرْنَا بِوَلَایتِكِ»؛ پس ما درخواست مى ‏كنيم هرگاه كه مصدق و مؤمن به شما هستيم كه ما را بواسطه اين تصديق به رسول و وصيش خدا به شما ملحق فرمايد تا به ما مژده رسد كه بواسطه دوستى شما ما را از گناهان پاك سازد. ⬅️یعنی طهارتِ ما از شرک و الحاق مان به حقیقت نبوت و ولایت و حقیقت توحید، به واسطه بلای صدیقه طاهره است. این بلاء، در عالم دنیا بعد از رحلت نبی اکرم صلی الله علیه و آله ظهور پیدا کرده و در نقطه اوج این بلاء، حضرت خطبه ای خواندند که نشان می¬دهد با کل جبهه باطل درگیر هستند؛ ✨ در وسط درگیری، حمد حضرت صدیقه طاهره را باید معنا کنید که این چه حمدی است و حضرت برای چه با این حمد شروع می کنند؟ ممکن است گفته شود که رسم بوده است که در خطبه، سخن را با حمد خدا آغاز می کردند؛ ⬅️اما مسئله، این نیست. این مثلِ همان حمدِ حضرت سید الشهداء در شب عاشورا است. ✨سید الشهداء در متن بلاء، در شب عاشورا آن حمد فوق العاده را داشتند « أُثْنِی‏ عَلَى اللَّهِ أَحْسَنَ‏ الثَّنَاءِ وَ أَحْمَدُهُ‏ عَلَى السَّرَّاءِ وَ الضَّرَّاءِ»، «خداى را ستایش مى کنم بهترین ستایش ها و او را سپاس مى گویم در آسایش و سختى«، ⬅️ در اینجا هم همان حمد است؛ حضرت در متن این بلای عظیم، خدا را حمد می کنند که نشان از نگاه حضرت به جمال صنع الهی است که این بلای عظیم را سراسر، از آن زاویه ای که منسوب به خدای متعال هست، در نهایت جمال و زیبایی می بینند که اوج نگاه حضرت است. ⬅️ کسی خیال نکند رفتاری که حضرت در متن این حادثه دارند ناشی از اضطرارشان یا گلایه نسبت به خدای متعال است. ⬅️بلایی که بعد از رحلت شروع شد غصب خلافت است و بعد از آن هم غصب فدک صورت گرفت. ♦️در روایتی از محمود بن لبید نقل شده که حضرت می آمدند و در کنار «احد» گریه می کردند، عرض کردم چرا گریه می کنید؟ فرموند: محمود لبید نمی دانی اینها چه کردند. ⬅️ اگر این کار را نمی کردند، بین هیچ دو مؤمنی تا آخر، بر سر حق، اختلاف نمی شد و ریشه اختلاف، در جبهه مومنین بركنده می شد؛ اما آنها بنای اختلاف و تفرق گذاشته شد. ⬅️حضرت این حادثه و بلای عظیم را می بینند، در عین حال این طور نیست که آن ضلع حادثه را نبینند. ♦️کسی که در متن اعظم ابتلائات تاریخی است و با بلای خودش می خواهد کل جامعه بشری و موحدین را از مَعبر ظلمات به سمت نور هدایت بکند؛ در عین حال جمال صنع الهی را هم می بینند. یکی از پیش فرض های تحلیل خطبه حضرت این است که خطبه شان در یک فضایی است که در متن درگیری حق و باطل است و در عین حال جمال صنع الهی را هم می بینند و نسبت به صنع الهی، هیچ گلایه و شکایتی ندارند. اگر درگیری هست؛ ✨ موضوع درگیری، جبهه باطل است و این درگیری، بر سر منافع مادی و قدرت و پیروزی بر سر دنیا نیست. @chele_hozor
j2.mp3
13.45M
جلسه دوم مقدماتی خطبه فدکیه چه شد بعد از غدیر؛ به راحتی خلافت به کسی دیگر سپرده شد؟ سخنران: حجت الاسلام دکتر صالحی زاده @chele_hozor
به نام خدا جلسه_اول رُوِی عَبْدُاللّهِ بنِ حَسَن بِاِسْنادِهِ عَنْ آبائِه روایت می کند عبدالله بن حسن از پدران بزرگوارش ✨* لَمّا أَجْمَعَ[1] اَبُوبَکْرٍ وَ عُمَرٍ عَلی مَنْعِ فاطِمَةَ فَدَکاً وَ بَلَغَها ذلِکَ. 🔸زمانی که ابوبکر و عمر تصمیم گرفتند (اجمع همان تصمیم گرفتن و اراده کردن است) که مانع رسیدن فدک به حضرت زهرا (سلام الله علیها) شوند. این خبر که به حضرت زهرا (سلام الله علیها) رسید. ✳️ پوشش حضرت زهرا (سلام الله علیها) ✨* لاثَتْ خِمارَها عَلی رَأْسِهٰا 🍃لاث =پیچیدن(مثلاً می گوییم لاث العمامة علی راسه یعنی عمامه را به سرش پیچید.) امّا خمار چیزی بوده است بزرگتر از روسری های فعلی زنها به صورتی که سر و سینه و گردن را می پوشانده است و همان است که در آیۀ شریفه آمده است: * وَلْیَضْرِبْنَ بِخُمُرِهِنَّ عَلی جُیُوبِهِنَّ[2] روسری هایشان را طوری روی سر بیندازند که سینه را بپوشاند. 🍃خُمر=جمع خمار به هر حال وقتی این خبر به حضرت زهرا (سلام الله علیها) رسید برخاستند و خمار را بستند. از لفظ خمار هم معلوم می شود که حضرت طوری آن روسری را به کار برده بودند که روی گردن و سینه ایشان پوشیده شده بود. ✨* وَ اشْتَمَلَتْ بِجِلْبابِهٰا 🍃جلباب=نوعی پوشش سراسری بوده که روی لباسها می پوشیده اند. شاید چیزی شبیه عبای امروز یا پیراهن بلند عربی. حضرت آن پوشش سراسری را هم طوری بر سر افکندند که محیط بر تمام بدن ایشان بود. ✨* وَ أَقْبَلَتْ فی لُمَّةٍ (یا لمةٍ)[3] مِنْ حَفَدَتِها وَ نِساءِ قَوْمِهٰا ♦️یعنی حضرت زهرا (سلام الله علیها) همراه با گروهی که به اصطلاح همسن و سال، یا هماهنگ، یا از یاران و اعوان و خویشاوندان ایشان بودند حرکت کردند. ♦️تا اینجا یکی از مسائل قابل توجه مسئلۀ پوشش حضرت است که ایشان برای وارد شدن در مسجد که مردان در آنجا حضور داشتند چگونه خودشان را از نظر پوشش آماده کردند. ♦️نکتۀ دیگر توجه به جماعتی است که آن حضرت را در حرکت به سمت مسجد همراهی کردند و احتمال زیاد دارد که منظور همراهان از این کار یاری حضرت زهرا (سلام الله علیها) باشد. ♦️همان طور که امروز اگر کسی برای حضور در مجلس احتجاج حرکت می کند گروهی از همفکرانش نیز او را همراهی می کنند. پس در این اقدام حضرت دو احتمال وجود دارد اوّل آنکه شخصیت ظاهری ایشان محفوظ بماند، 🔸دوّم اینکه پیکرۀ ظاهری حضرت هم در بین مردها نمایان نشود و در میان گروه زنان پوشیده بماند. ✨* تَطَاُ ذُیُولَها یعنی حضرت در راه رفتن پا روی پایین لباسش می گذاشت. یا بر اثر ناراحتی با شتاب حرکت می کرد. در این جا به طور مسلّم منظور این است که لباس ایشان آنقدر بلند بود که گاه زیر پا قرار می گرفت و چون ممکن است از این عبارت استشمام شود که حضرت در راه رفتن عجله داشتند در ادامه آمده است: ✨* ما تَخْرِمُ مِشْیَتُهٰا مِشیَةَ رَسُولِ اللّه (صلی الله علیه و آله و سلم) یعنی راه رفتن حضرت هیچ کم از راه رفتن پیغمبر اکرم (صلی الله علیه و آله و سلم) نداشت. ⬅️ یعنی با همان متانت و وقار رسول اکرم (صلی الله علیه و آله و سلم) حرکت می کرد و آن عظمت و وقار و متانت در راه رفتن او بود و همۀ آنچه را که شایستۀ یک زن است رعایت کرده بود. در این عبارت دو نکته وجود دارد: 🔸اوّل آنکه رفع این شبهه است که چرا حضرت تند می رفت و عجله داشت که پاسخ می گوید، ✅ مشی او مثل پدرش رسول اکرم (صلی الله علیه و آله و سلم) بود، یعنی با همان متانت و وقار، ✅و دوّم این که شاید به دلیل بلند بودن، لباس قهراً زیر پا قرار می گرفته است. ✨* حَتّی دَخَلَتْ عَلی أَبی بَکْرٍ وَ هُوَ فی حَشْدٍ مِنَ الْمُهاجِرینَ وَ الأنْصٰارِ وَ غَیْرِهِمْ تا این که حضرت وارد شد بر ابی بکر در مسجد در حالی که گرداگرد او را جمع زیادی از مهاجرین و انصار و دیگر مسلمین گرفته بود. 🍃حَشد همان گروه و جماعت است. ✨* فَنیطَتْ دُونَها مُلاَءةٌ سپس میان حضرت و مردم پرده ای نصب شد. وقتی حضرت زهرا (سلام الله علیها) وارد مسجد می شود در آنجا پرده ای نصب می شود. 🍃مُلأةٌ به معنای إزار یا پرده است. یعنی بین ایشان و آن مردها که از مهاجرین و انصار و گرداگرد ابی بکر بوده اند پرده ای آویخته می شود ⬅️به هر حال نکتۀ مهم در این بخش آن است که همین که حضرت وارد می شود دستور می دهند که پرده ای بین ایشان و دیگران بیاویزند. البته از کلمۀ فَجَلَست که در خطبه آمده استفاده می شود که قبل از این که حضرت بنشینند پرده را سریع می آویزند. یعنی همین که خبردار می شوند دختر پیغمبر (صلی الله علیه و آله و سلم) در راه مسجد است یا به محض ورود ایشان محیط را آماده می کنند و این پرده را نصب می کنند و این خود باز از اموری است برای حفظ حضرت از نگاه مردان و احترامی بوده که به صورت سنّت درآمده است و امروزه نیز در مجالس مذهبی رعایت می شود. ادامه⬇️⬇️⬇️ @chele_hozor
بعد در مقدمۀ خطبه آمده است. ✨* ثُمَّ أنتْ أَنَّةً اَجْهَشَ الْقَوْمُ لَها بِالْبُکاءِ یعنی حضرت وقتی نشست ناله ای کرد و ناله اش آنچنان جانسوز بود که تمام مهاجرین و انصار و زن و مردی که در مسجد بودند شروع کردند به گریه کردن. این گریۀ معمولی و عادی نبود؛ زیرا تعبیر أَجْهَشَ الْقَوْمُ یعنی انسان از ناراحتی زیاد به حالت زاری بیفتد و به خود بپیچد و به این طرف و آن طرف بیفتد مثل بچه ای که از ناراحتی خود را در دامان مادر می اندازد. نالۀ حضرت زهرا هم این طور مجلس را به هم زد. ✨* فَارْتَجَّ الْمجْلِسُ و سپس مجلس متشنّج شد. ✨* ثُمَّ أمْهَلَتْ هُنَیَّةً حَتّی إذا سَکَنَ نَشیجُ الْقَوْمِ وَ هَدَأتْ فَوْرَتُهُمْ حضرت مقداری مهلت دادند تا این قوم آرامش پیدا کنند. این جمله گویای این است که مدتی مردم ضجه می زدند و به اصطلاح بی تابی می کردند و حضرت مدتی مهلت دادند تا مجلس آرام گیرد. آغاز خطبه با حمد خدا و درود بر رسول خدا (صلی الله علیه و آله و سلم) ✨* اِفْتَتَحَتِ الْکَلامَ بِحَمْدِ اللّهِ وَ الثَّناءِ عَلَیْهِ وَ الصَّلاةِ عَلی رَسُولِ اللّه (صلی الله علیه و آله و سلم) یعنی حضرت بعد از آرامش مجلس شروع به سخن کرد و آغاز سخن وی حمد و ثنای الهی بود و سپس درود بر پیغمبر اکرم (صلی الله علیه و آله و سلم). دقت کنید در همین جا هم باز روش پدر را در پیش می گیرد. ✨* فَعٰادَ الْقَوْمُ فی بُکائِهِمْ وقتی حضرت زهرا (سلام الله علیها) شروع به سخن کرد باز مردم گریه کردند. ✨* فَلَمّا أَمْسَکُوا یعنی پس از اینکه ساکت شدند. معلوم می شود حضرت صبر کرده اند تا گریۀ مردم آرام گیرد. * عٰادَتْ فی کَلامِهٰا حضرت به سخن بازگشتند. ⬅️تا اینجا مقدمات کیفیت حضور حضرت در مسجد و نحوۀ آمادگی ایشان از نظر پوشش و حرکت و ورود در مسجد و نشستن و آماده شدن برای سخن بیان شد. منبع: پایگاه اطلاع رسانی مرحوم آیت الله آقا مجتبی تهرانی ------------------------------------------ پی نوشتها: [1]. در نسخۀ بدل اجتمع آمده است. البته ابن ابی الحدید در این عبارت «اجمع ابی بکر علی منعها فدکا» عمر را حذف کرده، که فعلاً به این بحث نمی پردازیم. [2]. نور / 31. [3]. لُمّه به معنای همسن و سال و لمه به معنای همفکر است. به ما بپیوندید ⬅️چله حضور @chele_hozor
1.mp3
720.8K
جلسه اول شرح خطبه فدکیه @chele_hozor
doa-alahoma-edfa-sedghi.mp3
10.43M
روز «دوم دعای امام رضا علیه السلام برای امام زمان علیه السلام» ✅ به نیت سلامتی و فرج امام زمان (عجل الله تعالی فرجه الشریف) باذن الله و باذن رسول الله (ص) و باذن مولانا امیرالمومنین (ع) و باذن فاطمه الزهرا (س) و باذن الحسن و الحسین سیدی الشباب اهل الجنه دعای«اللهم ادفع عن ولیک» مهدی صادقی @chele_hozor
سلام دوستان با توجه به اینکه شرح خطبه فدکیه باجایزه کربلا گذاشتیم به نطرتون پیامای سیاسی هم بزاریم؟! لطفاً نظرات تون به ادمین ارسال کنید @ya_ali_hydar_madad
سلام ببخشید میشه توضیح بدید که در خطبه فدکیه ما باید چه چیزی را حفظ کنیم ؟؟ منظورتون رو متوجه نشدم پاسخ: سلام علیکم خود خطبه فدکیه متن عربی و فارسی باید حفظ کنید+ به علاوه خطبه فدکیه از فایل های صوتی و متن و فایل وردهای مرتبط با خطبه فدکیه که در کانال چله حضور ارسال می شود، هم در ازمون کتبی سوال طرح خواهد شد
آزمون خطبه فدکیه به چه صورت است؟! به صورت کتبی و شفاهی نفرات برگذیده در آزمون کتبی، وارد آزمون شفاهی می شوند
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
پیش بینی اقای ظهره وند قبل از انتخابات رو دیدید چقدر قشنگ زده تو خال ؟؟ دقت کنین این حرفارو قبل انتخابات زده : میگه نتانیاهو گفته " با لبنان فعلا فقط از طریق دیپلماسی میخواهیم حل کنیم مساله رو " تا کی ؟( تا زمان روشن شدن نتیجه ی انتخابات در ایران . اگر در ایران اصلاح طلب ها رای بیارن حمله به لبنان ، جایگزین ، روشهای دیپلماتیک میشه ) و مساوی بحران در کل منطقه ! شد یا نشد ؟؟ دلایل تحلیلشم داره میگه ... بعد از اون در ادامه میگه : جکس استرا که لِنگاش رو دراز به دراز روی میز مذاکره گذاشته بود، اگر اینکارو جلوی جلیلی میکرد، جلیلی یدونه میزد بهش که خودتو جمع کن ! ویلیام بِرد ،منت میکشید با جلیلی ملاقات کنه ، جلیلی آدم حسابش نمی آورد که قبول کنه ! @chele_hozor
جلسه دوم متن خطبه پس از آرام شدن مجلس، حضرت زهرا (سلام الله علیها) با حمد الهی شروع به سخن کردند حمد الهی و شکر نعمت ها ✨* فَقٰالَتْ: اَلْحَمْدُلِلّهِ عَلی ما أنْعَمَ وَ لَهُ الشُّکْرُ عَلی ما أَلْهَمَ پس فرمود: ستایش خداوند را بر آنچه انعام فرمود و شکر خدای را بر آنچه که به انسانها الهام کرد. حمد و شکر 🔅حمد، ستایش نسبت به کمال است 🔅شکر عبارت از قدردانی نسبت به فعل است. 🔅 شکر یا شهود منعم در متن نعمت است و یا راهیابی از نعمت به منعم، و لذا در ابعاد وجودی انسان آثار مختلفی دارد. ⬅️ در قلب به یک صورت بروز دارد، ⬅️ در زبان به صورت دیگری و در اعمال دیگر انسان به صورتهای دیگر. 🔅اثر شکر در قلب به صورت، خضوع، خشوع، محبت، خشیّت و امثال این صفات ظهور می کند. 🔅شکر در زبان به شکل ثنا و حمد و ستایش خود را نشان می دهد و در اعمال و افعال قالبیۀ انسان به صورت اطاعت، مصرف نعمت در راه رضای منعم و... ⬅بنابراین حمد و شکر از نظر بروز و ظهور به اصطلاح زبانی نسبت به خداوند یکی است. امّا اگر مثلاً از ملکۀ جود ستایش شود حمد صورت گرفته زیرا حمد ستایش از صفت است 🔅امّا شکر قدردانی از فعل است که فعل خود ناشی از صفت است. 🔅پس دایرۀ شکر محدودتر از حمد است. در روایتی راوی می گوید: قالَ سَمِعْتُ أَبا عَبْدِاللّه (علیه السلام) یَقُولْ: شُکْرُ کُلِّ نَعْمَةٍ وَ إنْ عَظُمَتْ أنْ تَحْمِدَ اللّهِ عَزَّوَجَلَّ عَلَیْها شنیدم که امام صادق (علیه السلام) فرمودند: شکر و قدردانی نسبت به هر نعمت، هر قدر هم که آن نعمت عظمت داشته باشد این است که ستایش کنی خداوند را. ⬅️ملاحظه می شود که در اینجا حمد خدا مساوی است با شکر او، یعنی ستایش از کمالش مساوی است با قدردانی از او. ⬅️ستایش از او مساوی است با قدردانی از او آن گاه که خواستی او را قدردانی کنی کمالش را ستایش کن. بلکه در روایات آمده است که افضل افراد شکر زبانی حمد خداست ⬅️یعنی با فضیلت ترین شکر لسانی این است که خدا را حمد کنی، ✨در روایتی در اصول کافی آمده است: خَرَجَ أَبا عَبْدِاللّهِ (علیه السلام) مِنَ الْمَسْجِدِ وَ قَدْ ضٰاعَتْ دابَّتَهُ فَقَال: لَئِنْ رَدَّهَا اللّهُ عَلَی لَأَشْکُرَنَّ اللّهَ حَقَّ شُکْرِهِ امام صادق (علیه السلام) از مسجد خارج شدند و مرکب ایشان را بُرده بودند یا گم شده بود. حضرت فرمودند: اگر خدا مرکب سواری ام را به من برگرداند من خدا را شکر می کنم آن طور که سزاوار است شکر خدا کردن. قال: فَمٰا لَبِثَ أنْ اُتِی بِها طولی نکشید مرکب پیدا شد و برای حضرت آوردند فقال: أَلْحَمْدُلِلّهِ حضرت فرمودند: اَلْحَمْدُلِلّهِ. فَقالَ لَهُ قٰائِل جعلت فِداکَ أَلَیْسَ قُلْتَ لَأَشْکُرَنَّ اللّهَ حَقَّ شُکْرِهِ یک آدم ظاهراً نفهمی به حضرت گفت: مگر شما نگفتید من شکر می کنم خدا را آن هم طوری که سزاوار خداست. شما که شُکْراً لِلّه هم نگفتی! فَقالَ أَباعَبْدِاللّهِ (علیه السلام): ألَمْ تَسْمِعُنی قُلْتُ أَلْحَمْدُلِلّه؟ حضرت فرمودند: آیا نشنیدی که گفتم أَلْحَمْدُلِلّه؟ ⬅️از این روایات به دست می آید که افضل انواع شکر عبارت از ستایش کمال خداست. یعنی با اینکه حمد ستایش از کمال است و شکر قدردانی از نعمت، امّا دربارۀ خداوند حمدِ خدا مساوق با شکر اوست؛ ⬅️بلکه افضل است حمد او از شکر او. البته بحث از نظر زبانی و لسانی است. به هر حال از نظر زبانی ثناگویی، ستایش نسبت به خدا و حمد و مدح است و از نظر اعمال بدنی، اطاعت و مصرف نعمت در راه رضای منعم است. 🍃الهام و وحی🍃 بعد حضرت (سلام الله علیها) فرمودند: * أَلْحَمْدُلِلّهِ عَلی ما أَنْعَمَ وَ لَهُ الشُّکْرُ عَلی ما أَلْهَمَ یعنی ستایش خداوند راست نسبت به آنچه که انعام فرمودند و شکر او راست بر آنچه به انسانها الهام کرد. 🔸الهام در لغت، القاء مطلبی است در نفس، 🔸وحی در لغت یعنی اشارۀ سریع. ⬅️در اینجا منظور از الهام آن معرفت و شعور درونی است که خداوند به انسان عنایت فرموده است. وحی اعم از الهام است زیرا وحی نسبت به جمیع موجودات می آید حتی حیواناتی مثل زنبور عسل و... در آیۀ شریفه هم آمده است: وَ اَوْحی رَبِّکَ اِلَی النَّحْلِ و وحی نمود پروردگارت بسوی زنبور عسل. امّا الهام این طور نیست بلکه دایره اش ضیق تر یعنی محدودتر است. شاید در قرآن اصلاً الهام را نسبت به غیر انسان نداده باشد پس نسبت به انسانها یک الهام عمومی داریم که حضرت (سلام الله علیها) فرمودند وَ لَهُ الشُّکْرُ عَلی ما ألْهَمَ از این الهام آنچه که عمومی است در قالب علمی به اصطلاح عقل عملی است ⬅️ یعنی ادراک خوبیها و بدیها که هر انسانی زیبایی امور مثل عدل، و زشتی اموری مثل ظلم را هر انسانی از نظر درون درک می کند. ⬅️یعنی لازم نیست به کسی یاد بدهیم که ظلم ظلم بد است و عدل خوب، یعنی اصلاً یاد دادنی نیست. خدا خود این را به انسان یاد داده یعنی به همه الهام کرده است. ادامه⬇️⬇️⬇️ @chele_hozor
البته این الهام نسبت به افراد مختلف دارای مراتب مختلف و شدّت متفاوت می شود، یعنی نسبت به متّقین و اولیای خداوند، انبیاء، مرسلین و... فرق می کند. در اولیای خاص این ادراک درونی به حدّی تقویت می شود که عقل ما از درک آن نوعاً عاجز است؛ یعنی تا حدودی آن را درمی یابیم امّا فهم ما به کنه و ژرفای آن نمی رسد و آن القایی را که از ناحیۀ خدا نسبت به این قلوب مطهّره صورت می گیرد امثال ما نمی توانیم درک کنیم. ⬅️به هر حال الهام همان القاء است که از ناحیۀ خداست و عمومیت دارد. در آیۀ شریفه هم آمده است: فَاَلْهَمَهٰا فُجُورَهٰا وَ تَقْویهٰا خداوند الهام فرمود بدیها و خوبیها را به انسان. ( شمس / 8.) این عقل عملی است و مربوط به همه انسانهاست. یعنی همان شعور نسبت به این که چه چیزی زشت است و چه چیز زیباست. چه عملی خوب و چه عملی بد است؛ این عمومی است. البته متّقین و اولیاء و انبیاء و مرسلین الهامات خاص خودشان را دارند امّا قماش و نوع یکی است یعنی همۀ الهامات در هر مرتبه، القایی الهی و معرفتی درونی و شعوری مرموز است. 🍃ثنای خداوند🍃 حضرت زهرا (سلام الله علیها) در ادامه فرمودند: ✨* وَالثَّناءُ بِمٰا قَدَّمَ یعنی ثناء خدای راست به آنچه پیش فرستاد. ⬅️حضرت اشاره می کنند که خداوند نعمت هایی را قبل از خلقت من و تو، قبل از آمدن من و تو، فرستاد که اگر آنها نبود اصلاً من و تویی به وجود نمی آمد. ⬅️نعمت هایی از قبیل خلقت کهکشانها، سحابی ها، کرات، زمین و... که همۀ اینها به هم وابسته است. یک ذرّه کاه هم از نظر وابستگی اش در نظام وجودی همین طور است. یعنی اگر همۀ خلقتی که قبل از او شده نبود او هم نبود. ✨* مِنْ عُمُومِ نِعَمِ ابْتَدَأَهٰا و از عموم نعمت هایی که خداوند ابتدائاً عطا نموده است. در باب نعمت هایی که خداوند عطا می کند بعضی از نعمت ها مسبوق به درخواست است و بعضی مسبوق نیست. یک وقت ما از خداوند نعمتی را تقاضا می کنیم و خدا عنایت می کند، این نعمت مسبوق به درخواست است. اما نعمت هایی هم داریم که بدون درخواست عنایت می شود. ⬅️حضرت زهرا (سلام الله علیها) اشاره به آن نعمت های بدون درخواست دارد. ✨* وَ سُبُوغِ آلاءٍ أسْدٰاهٰا و فراوانی نعمت هایی که عطا کرده است. تا اینجا حمد و ثنا بر آن نعمت هایی که خداوند بدون درخواست عنایت فرموده بود یعنی ثناء برای آن نعمت های بدون درخواست و فراوان. ✨* وَ تمٰامِ مِنَنٍ أوْلاهٰا ⬅️یعنی شکر و سپاس نسبت به خداوند برای همۀ منّتها ـ که باز اشاره به نعمت ها است ـ که بذل نمود برای ما. ⬅️باید توجه کرد خدا آنقدر به ما نعمت داده است آن هم بدون درخواست که اصلاً قابل قیاس با درخواستهایمان نیست. مثل نسبت نامحدود به محدود است. ⬅️ نعمت هایی که خدا بدون درخواست به ما عطا کرده با نعمت هایی که به درخواست ما عطا شده همین نسبت را دارد. یعنی نعمت های با درخواست ما محدود است امّا نعمت های بدون درخواست ما نامحدود است. در دعاها داریم: یا مُبْتَدِئاً بِالنِّعَمِ قَبْلَ اسْتِحْقٰاقِهٰا چه قدر این دعاها زیباست. 😍 ⬅️می گوید تو ابتدا به نعمت کردی قبل اینکه حتی استحقاقش باشد چه رسد به درخواست. حضرت در ادامه می فرمایند: ✨* جَمَّ عَنِ الاْءحْصاءِ عَدَدُهٰا یعنی این نعمت ها از شمردن افزون است. ⬅️ جَمّ به معنای کَثُرَ است و چون به حرف عَن متعدی شده پس متضمّن معنای تجاوز هم هست. یعنی زیادی یعنی این نعمت ها از شمارش من و تو بیرون است. این عبارت اشاره دارد به آیۀ شریفۀ: وَ إنْ تَعُدُّوا نِعْمَةَ اللّهِ لاتُحْصُوها[2] و اگر بشمرید نعمت های خدا را شمارش آن نتوانید کرد. ✨* وَ نَأیٰ عَنِ الْجَزاءِ أَمَدُهٰا یعنی ابتدای نعمت ها از طرف خداوند به اصطلاح ما دورتر است از آن که ما بتوانیم جزای آن را بدهیم. زیرا اگر انسان بخواهد به کسی که به او عنایت کرده پاداش و جزا بدهد ابتدا باید تقدیر کند یعنی آن نعمت ها را اندازه گیری کند، نسبت سنجی کند و بعد به نسبت پاداش بدهد. ⬅️ امّا در مورد خداوند ابتدای نعمتش به من و تو اصلاً در دسترس فکر من و تو نیست تا بتوانی اندازه گیری اش کنی و به خدا جزا بدهی. ⬅️کلمۀ اَمَد به تمام مدت هم گفته می شود، ابتدا هم گفته می شود حال هر چه باشد تو نمی توانی اندازه گیری کنی. ✳️پس یا اشاره دارد به اینکه اوّل نعمت هایش یا ابتدای انعامش در دسترس بشر نیست و یا اینکه تمام مدّت انعامش از دسترس بشر دور است. ادامه دارد⬇️⬇️⬇️ @chele_hozor
✨* وَ تَفٰاوَتَ عَنِ الإِدْراکِ أَبَدُهٰا یعنی از نظر ادراک بشر که این نعمت اوّل و آخر دارد، نه تنها اوّل و ابتدای این نعمت که آخرش را هم نمی توانی بفهمی و درک کنی. نه اوّل آن در دسترس فکر و ادراک من و توست و نه آخرش. لذا بشر که خود محدود است نمی تواند از نعمت های نامحدود قدردانی و شکرگزاری کند، زیرا ابتدا باید بر چیزی احاطه داشت تا بتوان آن را تعریف کرد و بعد آن را مورد تجلیل قرار داد و چون محدود بر نامحدود احاطه ندارد و عاجز از توصیف است پس نمی تواند نسبت به آن نعمت ها قدردانی و شکرگزاری حقیقی نماید. ✨* وَ نَدَبَهُمْ لاِسْتِزادَتِها بِالشُّکْرِ لاِتِّصالِها ندب یعنی دعوت. مستحبّات را مندوبات می نامیم ⬅️ یعنی چیزهایی که دعوت شده چون واجب نیست، تکلیف نیست، بلکه درخواست شده یعنی دعوتت کرده اند. حضرت (سلام الله علیها) می فرمایند: خداوند دعوت کرده است من و تو را به وسیلۀ شکر و قدردانی و ستایش از او نسبت به نعمت هایش متصلاً. ⬅️این اتّصال یعنی او متّصلاً دارد به تو نعمت می دهد و تو هم متّصلاً شکر کن تا او هم بر نعمت هایش نسبت به تو بیفزاید. اشاره است به آیۀ شریفۀ: لَئِنْ شَکَرْتُمْ لاَزیدنَّکُمْ (ابراهیم / 7.) اگر شکر کنید هر آینه بیفزایم شما را. تمام این جملات حضرت زهرا (سلام الله علیها) را می توان یکی یکی در قرآن پیدا کرد، به هر حال حضرت می فرماید شکر را قطع نکن تا نعمت های خدا متصل باشد. در ادامۀ آیۀ شریفۀ قرآن کریم آمده است. وَ لَئِنْ کَفَرْتُمْ اِنَّ عَذابی لَشَدیدٌ[ابراهیم آیه 7] و اگر کفر ورزیدید همانا عذاب من سخت است. ⬅️پس اگر شکر متّصلاً باشد نعمت هم متّصلاً هست و قطع نمی شود امّا اگر شکر نباشد و کفر باشد در آنجا اتّصال، انقطاع می شود. 🔸مفهوم خیلی زیباست یعنی اگر شکر نباشد انقطاع روی می دهد. ⁉️در اینجا سؤالی قابل طرح است که آیا همین سخنگو یعنی حضرت زهرا (سلام الله علیها) و همین سخنان از نعمت ها نیستند؟🧐 ⁉️آیا این حنجره و حلقوم و این قلب و صدر و سینه که مملو است از معارف الهیه، نعمت الهی نیست؟🧐 ⁉️ آیا از بزرگترین نعمت های الهیه نیست؟ آیا از این نعمت الهی قدردانی کردند؟ 😢 آیا شکر این نعمت را به جا آوردند؟😢 آیا شما این نعمت را شکر کرده اید؟😢 دیگران چگونه از این قلب و سینه شکرگزاری کردند؟😢 بله شکرگذاری را با سیلی زدن و آتش زدن درب منزل حضرت و با مسمار خوب به جا آوردن😭😭😭 منبع: پایگاه اطلاع رسانی مرحوم آیت الله آقا مجتبی تهرانی @chele_hozor
doa-alahoma-edfa-sedghi.mp3
10.43M
روز «سوم دعای امام رضا علیه السلام برای امام زمان علیه السلام» ✅ به نیت سلامتی و فرج امام زمان (عجل الله تعالی فرجه الشریف) باذن الله و باذن رسول الله (ص) و باذن مولانا امیرالمومنین (ع) و باذن فاطمه الزهرا (س) و باذن الحسن و الحسین سیدی الشباب اهل الجنه دعای«اللهم ادفع عن ولیک» مهدی صادقی @chele_hozor
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🍃جلسه دوم خطبه فدکیه🍃 ✨اَلْحَمْدُ لِلَّٰهِ عَلیٰ ما اَنْعَمَ ستایش سزاوار خدا است برای نعمت‌هایی که عطا فرمود. ✨وَ لَهُ الشُّکرُ عَلیٰ ما اَلْـهَمَ و شکر و سپاس سزاوار اوست برای آنچه الهام فرمود. ✨وَ الثَّناءُ بِما قَدَّمَ و درود‌‌ها شایستۀ اوست برای آنچه از پیش عطا فرمود. ✨مِنْ عُمُومِ نِعَمٍ ابْتَدَأها از نعمت‌های گسترده‌ای که آغاز نمود، ✨وَ سُبُوغِ آلآٰءٍ اَسْداها و روزی‌های فراوانی که ارزانی داشت، ✨وَ تَمامِ مِنَنٍ والاٰها و عطایای ارزشمندی که پی در پی افزود. ✨جَمَّ عَنِ الْاِحْصآءِ عَدَدُها فراتر از آنکه شمارش شوند، ✨وَ نَأٰیٰ عَنِ الْجَزآءِ اَمَدُها و ماندگارتر از آنکه قابل بازگشت و جبران باشند. ✨وَ تَفاوَتَ عَنِ الْإِدْراکِ اَبَدُها و پایانش، فراتر از آنکه قابل ادراک باشد. ✨وَ نَدَبَهُمْ لِاسْتِزادَتِها بِالشُّکرِ لِاتِّصالِها و برای ازدیاد نعمت‌ها، آنها را به شکر خویش فراخوانده @chele_hozor
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
خلاصه زندگی پس از زندگی در ۵ دقیقه به روایت عباس موزون مجری برنامه همه چیز زنده هست و زندگی داره اما ما اینجاییم که زندگانی کنیم نه زندگی.. @chele_hozor
15.74M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ عشقِ همه سَلیقه هایی @chele_hozor
😍جلسه سوم شرح خطبه فدکیه😍 شکر، موجب افزایش نعمت حضرت زهرا علیهاالسلام می فرمايند: ✨«وَ اسْتَحْمَدَ اِلَی الْخَلائِقِ بِإِجْزالِها».✨ خداوند از خلائق در مقابل كثرت نعمت هایش طلب حمد كرده است. ⬅️اِجزال همان اِكثار است، يعنی خداوند از بندگانش طلب حمد فرموده در مقابل نعمت هايش، امّا برای افزونی نعمت ها. ⬅️ حمد يعنی ستايش و ستايش تنها در برابر كمال صورت می گيرد و كمالات همه مختص خداوند است. ⬅️ كسی كه دارای صفت جود و كرم است به انسان چيزی عطا می كند. حال گاهی از اين عمل تشكر می شود يعنی تشكر از فعل و عطايی كه به انسان كرده امّا گاهی ستايش از آن صفت زيبای آن شخص می شود، يعنی ديگر تشكر نيست بلكه ستايش است نسبت به آن صفت زيبای جُود و كرمی كه آن شخص دارد. و آن صفت، مبدأ فعل است سپس حضرت زهرا علیهاالسلام فرمود: خداوند طلب حمد كرده از بندگانش برای اينكه نعمت هايش را زياد كند. ✨«وَثَنّی بِالنَّدْبِ إِلی أمْثالِها» ✨ خداوند دوباره شما را به امثال اين نعمت ها دعوت کرده است. چون در قبل ندب به كار برده حضرت در اينجا هم نَدْبْ را تكرار كرده اند. ⁉️امّا مراد از امثال اين نعمت ها چيست؟ برخی از بزرگان احتمال داده اند كه مراد اين است كه خداوند تنها نمی خواهد به شما نعمت های دنيويه بدهد بلكه می خواهد نعمت های اخرويه هم به شما عطا كند. يعنی نعمت هايی كه از بين رفتنی نباشد بلكه جاودانه بماند. پس خداوند دعوتش را تكرار كرده تا اين نعمت های اخرويه و جاودانه را هم به شما بدهد و اين به وسيلۀ طاعت و عبادات حاصل می شود، يعنی با انجام اعمال صالحه و حسنه. يعنی اگر اينها را انجام دهيد خداوند امثال آنها را به شما می دهد. حال این بحث عقلی مطرح می شود كه آيا نعمت های اخرويه مثل نعمتهای دنيويه است تا كلمه امثال به كار برده شود يا خير؟ اكثراً به اين معنا رسيده اند كه اين نعمتها اعم از اخرويه و دنيويه است، يعنی در نعمتهای دنيويه متشابه و متماثل آن را به شكلهای گوناگون عطا فرمايد كه اشاره است به فيّاضيّت حق تعالی در تفضّلاتش. امّا می توان اين احتمال را داد كه چه بسا خداوند به نعمتهايش می افزايد با ستايش و حمدی كه ما نسبت به او داشته باشيم و شكر و قدردانی اعم از قلبی و لفظی و عملی انجام دهيم. 👈 اين شكر خود موجب افزايش نعمتها می شود. @chele_hozor
ادامه جلسه سوم شرح خطبه فدکیه اخلاص در عمل، ثمره توحید ✨«وَ أشْهَدُ أَنْ لا اِلهَ اِلا اللّهُ وَحْدَهُ لاشَريكَ لَهُ» پس از حمد و ستايش خدا، حضرت به اقرار توحيد می پردازد و گواهی می دهدكه نيست خدايی جز اللّه تعالی،ذاتی که مستجمع جميع صفاتست و شريكی برای او نيست. ✨«كَلِمةٌ جَعَلَ الإِخْلاصَ تَأْويلَها» خداوند برای اين كلمۀ توحيد، تأويلی قرار داده است. يعنی نتيجه و تأويل اين شهادت به وحدانيت، اخلاص در اعمال است. 👈اگرتوحيد درختی باشد ميوه ای هم دارد. ميوه و ثمرۀ اين درخت،اخلاص در عمل است. ❇️توحيد ذاتی،توحيد صفاتی وتوحيد افعالی هم نتيجه ای داردوآن توحيددر عبادت است. ❇️توحيدی مثمر ثمر و اخلاص آوراست كه از واردات قلبيه باشد. ❇️ اخلاص در عمل يعنی مادراعمالمان هيچ موجود ديگری را درنظر نگيريم و جملات بعدی حضرت زهرا علیهاالسلام هم شاهد بر همين معناست يعنی حصول باور، چون تصديق های عقلی غير از باورهای قلبيه است. ❇️ واردات قلبی، يعنی اين دل باورش بيايد كه همه در مقابل او هيچ اند. ❇️ اين باور قلبی است و اخلاص در عمل می آورد و ديگر محال است چنين انسانی در عمل دچار ريا شود. ❇️ لذا اهل معرفت می گويند: بايد اوّل قلب را خالص كرد، 👈چون با خلوص قلب، خلوص در عمل هم پيدا می شود. ✨خلوص قلب يعنی اوّل قلبت را موحّد كن بعد عملت توحيدی می شود. يعنی همان خلوص در عمل. ✳️پس با وارد شدن اين معنا در قلب كه مالك الملك حقيقی و ولی نعمت واقعی اوست و همه در مقابل او هيچ اند، به اصطلاح به توحيد ذات و صفات و افعال می رسيم كه «لامُؤثِرَ فی الوُجودِ الا اللّه». 📣خلاصه اگر می بينيم در اعمالمان خللی وجود دارد بايد بدانيم كه خلل در توحيد ما است. ⬅️از اين خلل در توحيد به ضعف ايمان هم تعبير می شود. ⬅️ لذا دليل اينكه بعضی خلوص در اعمال ندارند اين است كه توحيدشان خلل دارد يعنی غير از خداوند را مؤثر می دانند. ✨«وَ ضَمَّنَ الْقُلُوبَ مَوْصُوْلَها» ✨؛ «و همۀ دل ها وابستگی به خدا را دربردارند». مراد اين است كه ادراك افراد از كلمۀ توحيد يعنی لا اله الا اللّه متفاوت است. مثلاً پيامبر اكرم صلی الله... كه لااله الا الله می گويد با ادراكی است كه تفاوت دارد با ادراك حضرت عيسی علیه السلام يا حضرت موسی علیه السلام ، همين طور تا برسد به ادراك يك روستايی و... مطلب بسيار زيبايی كه در اين جملۀ حضرت زهرا علیها السلام به ذهن می آيد ارتباط مستقيم آن است با جملۀ قبل. حضرت در عبارت قبل فرمودند: 👈 اخلاص نتيجه و تأويل كلمۀ توحيد است و ثمرۀ توحيد را اخلاص معرفی كرد. اخلاص هم يك امر قلبی است يعنی عمل، ريشه از قلب و دل می گيرد. ✳️ پس اگر عمل بخواهد خالص باشد بايد دل خالص باشد. ⁉️حال اگر سؤال شود چگونه اين دلمان را توحيدی كنيم؟ پاسخ اين است كه اين توحيد را خدا در دل ها جاسازی كرده و معنی عبارت «وَ ضَمَّنَ الْقُلُوبُ مَوْصُولَها» اين می شود كه تمام دل ها اين وابستگی به حق را دربردارند. و اين همان معنايی است كه در روايات ما وجود دارد: ✅«كُلُّ مولِودٍ يُولَدُ عَلَی الفِطْرَة» (بحار،ج2، ص88) ✅«ألْفِطرَةُ هِی التّوحيد» (مراه العقول فی شرح اخبار آل رسول، ج12،ص264) ⬅️يعنی خدا همه دل ها را مفطور به توحيد كرده است حتی دل مشرك و ملحد و كافر را (به معنای اخصش). ⬅️امّا مطلب اين است كه وقتی ما پا به عرصۀ دنيا می گذاريم شيطان دل ما را از آن توحيد جاسازی شدۀ الهی تخليه می كند. پس توحيد در دل من و تو وجود دارد نه اينكه بخواهيم آن را وارد كنيم. يعنی خدا دلت را موحّد كرده اما می روی تابع شيطان می شوی. يعنی آدمی خودش دلش را مشرك می كند و الا دل موحّد است. ✨« وَ أنارَ فِی التَّفَكُّرِ» ✨ مَعْقُولَها»(بحار، مجلسی، ج29،ص221) ✳️ خداوند نورانی كرده است فكرها را به همان اندازه كه از كلمه توحيد تعقل می كنند. توجه: ما يك قلب و يك عقل داريم اگر توحيد در قلب كسی واردشدثمره اش اخلاص در عمل است وخداوند هم توحيد را در قلب همۀ انسان ها جاسازی كرده است و هيچ انسانی نيست كه فاقد آن باشد. جملۀ قبلی حضرت زهرا علیها السلام هم دلالت بر اين داشت امّا در مورد عقل؟🧐 ⬅️حضرت در اينجا از بحث قلب به بحث عقل وارد می شود و می فرمايد: ✨همين كلمۀ توحيد كه در قلب است تفكر معقول تو را نورانی كرده است. «اَلْفِكْرُ حَرْكَةٌ إلَی الْمَبادِی وَ مِنْ مَبادِی إلَی الْمُرادِ»(حاج ملاهادی سبزواری، منظومه) فكر نورانی می شود، فكر هم كه مربوط به عقل است. امّا كدام تفكر،نورانی و صحيح است و به خطا نمی رود؟ 🧐 آن تفكری كه كلمۀ توحيد پشتوانۀ آن باشد. آن تفكّری كه از كلمۀ توحيد نورانيت گرفته باشد. پس صاحب آن دلی كه توحيد در آن راه يافته دارای فكری نورانی دارد و خطا نمی كند. البته اين معنا هم به حسب افراد و مراتب، مختلف می شود و هر چه كلمۀ توحيد در دل فرد قوی تر باشد تفكرش هم نورانی تر است. @chele_hozor
ادامه جلسه سوم شرح خطبه فدکیه ابزار محدود، مدرک کمال نا محدود نیست ✨«اَلْمُمْتَنَعُ مِنَ الأبْصارِ رُؤْيَتُهُ وَ مِنَ الْألْسُنِ صِفَتُهُ» ديدگان ممتنع است 👈يعنی قادر نيست ـ كه خداوند را رؤيت كنند و زبان ها قادر نيستند كه او را آنچنان كه هست توصيف كند. مطلب واضح است.😊 🔅چرا ديده ها نمی توانند؟ زيرا او جسم نيست 🔅چرا زبان ها نمی تواند او را آنچنان كه هست توصيف كند؟ زيرا او نامحدود است و لذا با ابزار محدود نمی توان اوصاف كمالات نامحدود را توصيف كرد. ✨«وَ مِنَ الأوْهامِ كِيْفِيتَّهُ» ✨ و اوهام هم نمی تواند حقيقت او را دريافت كند. چقدر زيبا اين معانی دنبال هم رديف شده است. ابتدا بحث قلب و عقل و بعد بصر، زبان و وهم. ⬅️قلب ادراك دارد، عقل ادراك دارد، ديده هم ادراك دارد؛ اما آدمی وهم هم دارد. حضرت می فرمايد: حتی وهم هم نمی تواند كيفيت او را درك كند. ⬅️ البته با عقل و قلب كه هر يك راهی دارند هر كس می تواند به اندازه ای و اجمالاً او را درك كند @chele_hozor
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
♨️اینترنشنال صهیونیست، فایل صوتی مصاحبه پزشکیان با رسانه‌های آمریکایی را منتشر کرد! 📌«ما آماده‌ایم تمام سلاح‌های خود را کنار بگذاریم، به شرط آنکه اسرائیل هم همین کار را بکند و یک سازمان بین‌المللی به منطقه بیاید و امنیت را تامین کند!!!» ✍بلومبرگ دیشب تیتر مشابهی از همین صحبت‌های پزشکیان منتشر کرده بود؛ ساعاتی بعد، آقای عراقچی تکذیب کرد؛ و حالا این فایل صوتی به اینترنشنال درز پیدا کرده! این حرف‌های ذلیلانه، پالس ضعف می‌دهد؛ احتمالا دوباره توی نیویورک، چیزی شبیه داره پخت و پز می‌شه تا به خورد ملت بدن!
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
♨️افشاگری درباره اهداف شوم ۳ضلعی 📌برجام هسته‌ای، منطقه‌ای و دفاعی ⚠️هشدار: دولت سوم روحانی بدنبال برجام۲و۳ است
doa-alahoma-edfa-sedghi.mp3
10.43M
روز «چهارم دعای امام رضا علیه السلام برای امام زمان علیه السلام» ✅ به نیت سلامتی و فرج امام زمان (عجل الله تعالی فرجه الشریف) باذن الله و باذن رسول الله (ص) و باذن مولانا امیرالمومنین (ع) و باذن فاطمه الزهرا (س) و باذن الحسن و الحسین سیدی الشباب اهل الجنه دعای«اللهم ادفع عن ولیک» مهدی صادقی @chele_hozor
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
هدایت شده از چله حضور
اطلاعیه مسابقه بزرگ حفظ خطبه فدکیه با جایزه ویژه زیارت نجف اشرف و کربلای معلی😍 ✨عاشقان فاطمی، این فرصتی استثنایی برای شماست! با شرکت در مسابقه حفظ خطبه فدکیه، علاوه بر کسب فضایل معنوی، شانس برنده شدن جایزه‌ای بی‌نظیر را خواهید داشت: ⬅️سفر زیارتی به نجف و کربلای معلی! (هزینه رفت و برگشت تا مرز شلمچه بر عهده خود فرد برنده خواهد بود). برای برندگان آقا: افتخار خادمی یک شب در حرم مطهر امام حسین (ع)! زمان‌بندی مسابقه: شروع حفظ: 17 ربیع‌الاول مهلت ثبت‌نام: تا 9 آبان تاریخ و نحوه آزمون: طبق اطلاعیه‌های بعدی اعلام خواهد شد. جهت ثبت‌نام به کاربری زیر نام و فامیل، شماره همراه و شهرتون پیام دهید: @Zahras1382 📣توجه توجه📣: هزینه سفر به کربلا مستقیماً به حساب کاروان چله حضور واریز می‌شود و به برندگان پرداخت نخواهد شد. نکته مهم: چنان چه نفر برگزیده شرایط رفتن به کربلا نداشت، جایزه به نفرات بعد تعلق خواهد گرفت. منتظر حضور پرشور شما هستیم! @chele_hozor
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
‏رهبری :اسرائیل ۲۵ سال آینده رو نخواهد دید پزشکیان :سلاحتو بذار زمین ما هم می‌ذاریم کنار رهبری :رژیم اشغالگر اسرائیل پزشکیان: قبولی موجودیت رژیم ،با حرفی که میگوید بیا باهم کاری نداشته باشیم . @chele_hozor