eitaa logo
چله حضور
1.1هزار دنبال‌کننده
1.2هزار عکس
2.7هزار ویدیو
86 فایل
این کانال جایی برای نزدیک شدن به امام مهربانی هاست و لایو جلسات پرسش و پاسخ چله حضوریا در این کانال منعکس خواهد شد
مشاهده در ایتا
دانلود
هدایت شده از چله حضور
اطلاعیه مسابقه بزرگ حفظ خطبه فدکیه با جایزه ویژه زیارت نجف اشرف و کربلای معلی😍 ✨عاشقان فاطمی، این فرصتی استثنایی برای شماست! با شرکت در مسابقه حفظ خطبه فدکیه، علاوه بر کسب فضایل معنوی، شانس برنده شدن جایزه‌ای بی‌نظیر را خواهید داشت: ⬅️سفر زیارتی به نجف و کربلای معلی! (هزینه رفت و برگشت تا مرز شلمچه بر عهده خود فرد برنده خواهد بود). برای برندگان آقا: افتخار خادمی یک شب در حرم مطهر امام حسین (ع)! زمان‌بندی مسابقه: شروع حفظ: 17 ربیع‌الاول مهلت ثبت‌نام: تا 9 آبان تاریخ و نحوه آزمون: طبق اطلاعیه‌های بعدی اعلام خواهد شد. جهت ثبت‌نام به کاربری زیر نام و فامیل، شماره همراه و شهرتون پیام دهید: @Zahras1382 📣توجه توجه📣: هزینه سفر به کربلا مستقیماً به حساب کاروان چله حضور واریز می‌شود و به برندگان پرداخت نخواهد شد. نکته مهم: چنان چه نفر برگزیده شرایط رفتن به کربلا نداشت، جایزه به نفرات بعد تعلق خواهد گرفت. منتظر حضور پرشور شما هستیم! @chele_hozor
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
‏رهبری :اسرائیل ۲۵ سال آینده رو نخواهد دید پزشکیان :سلاحتو بذار زمین ما هم می‌ذاریم کنار رهبری :رژیم اشغالگر اسرائیل پزشکیان: قبولی موجودیت رژیم ،با حرفی که میگوید بیا باهم کاری نداشته باشیم . @chele_hozor
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 پزشکیان: چاره‌ای نداریم FATF و برجام را حل کنیم! ⭕️ حال این FATF چیست؟! گاندو پاسخ میدهد! @chele_hozor
شیخ حسنعلی اصفهانی(نخودکی): کاش به جای ریاضت عمرم را در راه تقرب به علیه السلام صرف کرده بودم. @chele_hozor
امضایش این بود ، "مَن کٰانَ لِلّه کٰان اللهُ لَه" هر کس برای خدا باشد خدا با اوست .. شهیدسپهبد@chele_hozor
کتاب-مرواریدهای-بی-نشان-ناصرکاوه.pdf
33.73M
🚩انتشار کتاب: تألیف ، که مجموعه خاطرات بانوان شهید و ایثارگر انقلاب اسلامی در طول دفاع مقدس و دفاع از حرم است، به مناسبت هفته بسیج... @chele_hozor
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
doa-alahoma-edfa-sedghi.mp3
10.43M
روز «پنجم دعای امام رضا علیه السلام برای امام زمان علیه السلام» ✅ به نیت سلامتی و فرج امام زمان (عجل الله تعالی فرجه الشریف) باذن الله و باذن رسول الله (ص) و باذن مولانا امیرالمومنین (ع) و باذن فاطمه الزهرا (س) و باذن الحسن و الحسین سیدی الشباب اهل الجنه دعای«اللهم ادفع عن ولیک» مهدی صادقی @chele_hozor
جلسه چهارم شرح خطبه فدکیه✨ 🍃ابداع، نو آوری در ماده و صورت و شکل ✨«اِبْتَدَعَ الْأشْياءَ لا مِنْ شَی ءٍ كانَ قَبْلَها، وَ أَنْشَأها بِلااِحْتِذاءِ أمْثِلَةٍ امْتَثَلَها» در اين بخش حضرت به مسئلۀ خلقت الهی اشاره می كنند يعنی مسئله ساختن. ⚜ ما دو نوع ساختن داريم: ✅يك وقت از چيزی الگو می گيريم و چيزی را می سازيم ✅ يك وقت بدون سابقه و الگوگيری. 🔰 ساختن بدون هر نوع الگوگيری و سابقه را ابداع می نامند. چون فرق است بين ابداع يا انشاء، و خلق. 💠در ابداع، الگو وجود ندارد، بر خلاف خلق كه ساختن است و الگوگيری هم در آن هست. 💠 در ابداع مادّه و صورت و شكل همه ابداعی است امّا ابداع به غير خدا نسبت داده نمی شود بر خلاف خلقت كه گاه به غير خدا هم نسبت داده شده است. در آيۀ كريمه هم آمده است: «اَحْسَنُ الْخالِقينَ»(المؤمنون: ١٤.) يعنی خدا بهترين خلق كنندگان است. پس ديگران هم می توانند خلق كنند ⬅️خداوند مُبدع است يعنی ابداع می كند. شنيده ايد كه گاه می گويند نوآوری، نوآوری گاه از نظر شكل و گاه از نظر حقيقت است. در ساختن ما سه چيز داريم: مادّه، صورت، شكل. در كارهای بشری مادّه و صورت از قبل هست و آدمی فقط شكل ها را تغيير می دهد و عوض می كند. نوآوری بشر فقط در همين حد است، اختراعات هم در همين محدوده صورت می گيرد. امّا خداوند از عدم، مادّه، صورت و شكل را به صورت دفعی می سازد و بيرون می دهد. فرض كنيد مثل كارخانه ای كه هيچ موادی نداشته باشد و هيچ شكلی در آن نباشد امّا يك مرتبه از آن چيزی ساخته می شود و بيرون می آيد. «كَوَّنَها بِقُدْرَتِهِ وَ ذَرَأها بِمَشيَّتِهِ» (مجلسى، محمد باقر، بحار الأنوار، ج 29،ص221). 🔅خداوند به سبب قدرتش ايجاد فرمود و به خواست و مشيتش آن ها را آفريد. يعنی اگر چه اسباب و علل ظاهری دخالت دارند ولی بالاخره همۀ اين ها با قدرت اوست حتّی علل و اسباب. چون او علّة العلل است. «مِنْ غَیْرِ حاجَةٍ إلی تَکْوینِهٰا وَ لافائِدَةٍ لَهُ فی تَصْویرِهٰا» در حالی که این خلقتش نه برای احتیاجی بود و نه سودی هم برای او در این صورت بندی ها حاصل می شد. در اینجا حضرت وارد بحث هدف از خلقت می شوند. ⚜حضرت پس از بیان اینکه خداوند موجودات را خلق کرد بدون آنکه محتاج به آنان باشد یا سودی از این کار برای او حاصل شود به هدف خلقت اشاره می کنند. برگرفته از سخنان: آیت الله آقا مجتبی تهرانی @chele_hozor
ادامه جلسه چهارم شرح خطبه فدکیه ✨«إلا تَثْبیتاً لِحِکْمَتِهِ» مگر اینکه این خلقت موجودات برای تثبیت حکمتش بود. ⬅️حکمت به معنی قدرت بر یک شی ء است اما بر طبق مصلحت. در اینجا حضرت می فرمایند ✅ حکمت الهی به یک معنا اقتضاء خلقت می کند و ✅ البته فضل خداوند و فیاضیّتش هم از طرف دیگر اقتضاء خلقت می کند. ⬅️همه اینها اقتضاء دارد که حکمت خود را بروز بدهد و ظاهر بسازد و الاّ بخیل خواهد بود. یعنی در موردی که مصلحت ایجاب می کند و توان انجام آن را هم دارد اگر انجام ندهد بخیل است. 👈پس خداوند به واسطۀ خلق موجودات حکیم بودن خویش را ثابت و ظاهر کرد. ✨«وَ تَنْبیهاً عَلیٰ طٰاعَتِهِ» و خداوند خلق کرد همچنین برای اینکه آگاه بسازد من و شما را بر طاعتش. اینجا دو سؤال مطرح می شود، ⁉️اوّل اینکه آیا طاعت به معنای فرمان بَرداری یا فرمان بُرداری از خداوند امری تحمیلی است که ما به خودمان تحمیل می کنیم و ⁉️ دوّم اینکه آیا عبادت ما تحمیلی است؟ چون می دانید که عبادت غیر از طاعت است. ما یک سنخ اطاعتها داریم که عبادت نیست بلکه تنها آن عملی که پیکره اش پرستش است عبادت نام دارد و در آن خضوع، خشوع و یک نوع کُرنش و امثال اینها نهفته است. ✳️اما پاسخ سؤال اوّل را حضرت زهرا (سلام الله علیها) چنین فرمود که اطاعت امری تحمیلی نیست، بلکه انسان مفطور به اطاعت است. ⬅️یعنی اطاعت خدا از فطریات انسان است و این نافرمانی خداست که امری تحمیلی است. شاید این مطلب را به این شکل تاکنون نشنیده باشید که اطاعت، تحمیلی نیست بلکه معصیت برای انسان تحمیلی است، زیرا وقتی انسان آگاه می شود که خداوند خالق اوست و خالق هر چه مخلوق است می باشد و هر چه هست از اوست و هر چه می کند بر طبق حکمت و مصلحت است در باطن و نهاد او این میل وجود دارد که از چنین موجودی اطاعت کند. ⬅️همان طور که اگر در مسائل معمولی زندگی اگر تشخیص دهیم یک نفر توان آن را دارد که همۀ گره های کار ما را باز کند و خیر ما را می داند و می شناسد و توان انجامش را هم دارد ما یکسره مطیع او می شویم و دیگر به خودمان تکیه نمی کنیم. 📣 پس اگر انسان به این معنا برسد که خداوند متعال خالق او و همۀ موجودات است و بر اساس حکمت و مصلحت کار می کند و این نظام آفرینش هم برای بروز و ظهور قدرت همراه با مصلحت است انسان طبق فطرت اختیارش را به او می دهد و می گوید هر چه که او بگوید و مطیع بودن هم به همین معناست. حضرت زهرا (سلام الله علیها) در تعبیر زیبای خود می فرمایند: ✨ تَنْبیهاً عَلیٰ طاعَتِهِ ✨ یعنی آگاه کردن انسان برای اطاعت از خدا. معنایش این است که اطاعت خدا یک امر فطری است و اگر یادت رفته باید آگاهت کرد. ✨«وَ إظْهٰاراً لقُدْرَتِهِ» و برای اینکه ظاهر کند قدرتش را. اصلاً آن چیزی که گویای تعریف هر موجودی است قدرت و توان اوست. اگر کسی بخواهد خودش را معرفی بکند چه کار می کند؟ هر چه در توانش هست می گذارد تا او را بشناسند. یعنی خداوند هم با خلقت اشیاء قدرت خود را آشکار می کند و می شناساند. ⚜در حدیث قدسی هم آمده است: «کُنْتُ کَنْزاً مَخْفِیاً فَأَحْبَبْتُ أَنْ اُعْرَفْ فَخَلَقْتُ الْخَلْقَ لِکَی اُعْرَفْ» (احقاق الحق، ج 1، ص 431.) گنجی نهفته بودم دوست داشتم شناخته شوم پس خلق کردم مخلوقات را تا شناخته شود. در آنجا هم خداوند خودش را نشان می دهد برای اینکه او را بشناسند. ✨«وَ تَعَبُّداً لِبَرِیَّتِهِ» ✨ و برای آنکه مخلوقات او را پرستش کنند. در اینجا پاسخ سؤال دوم داده می شود که عبودیت و عبادت هم امری فطری است و نه تنها جزو فطریات من و شما بلکه در فطرت همۀ موجودات ذی شعور است؛ و همۀ موجودات ذی شعور مفطور به عبودیتند. رابطه ای بین این جمله با آن عبارت قبلی است، ⬅️در آنجا در خلقت با بروز و ظهور قدرت می خواهد خودش را بشناساند و در این عبارت برای اینکه مخلوقات او را پرستش کنند. ✳️ پس معلوم می شود یک رابطه ای بین اینها وجود دارد و آن رابطه این است که: هر ذی شعوری وقتی عظمت و قدرت را درک کند بی چون و چرا کُرنش می کند. ✳️یعنی آدمی در مقابل قدرت و عظمتِ نعمت و فیاضیّت، خاضع و خاشع می شود که حقیقت پرستش هم همین خضوع و خشوع است که انسان را به پرستش و کرنش وامی دارد. 👈البته باید توجه کنید که عبادت یک ظاهری دارد و یک باطنی. خضوع، خشوع، کرنش و امثال اینها ظاهر عبادت است، و همین پرستش و تعبّد است که موجب کمال و ارتقای درجۀ بندگان می شود و لذا همین پرستش و تعبد خود هدف خلقت است و در آیۀ شریفه آمده است: «وَ ما خَلَقْتُ الْجِنَّ وَ الإنْسَ اِلا لِیَعْبُدُونِ»(ذاریات /56.) و نیافریدم جن و انس را مگر برای اینکه پرستشم کنند. ✅حتی نماز هم که سرآمد عبادات است ظاهری دارد و باطنی: 🔅یعنی ظاهرش خضوع و خشوع و کرنش است 🔅 اما باطن و اثرش وارستگی است، آزادگی است، رفعت و بلندی است. @chele_hozor
ادامه جلسه چهارم شرح خطبه فدکیه در حدیث است که: «اَلْعُبُودِیّةُ جِوهَرةٌ کُنْهُ هَا الرُّبُوبِیَّة» (مصباح الشریعه و مفتاح الحقیقه، باب 100.) یعنی پرستش گوهر گرانبهایی است که جوهره و باطنه و ژرفای آن آزادگی و ربوبیت است. ⬅️ ظاهرش بندگی است امّا باطنش ربوبیت است، به یک معنا خدایی است. ✳️ زیرا در عبادت واقعی انسان با توجه به نقطۀ مرکزی عالم هستی جمیع سلطه های غیرالهی را در سلطۀ الهی نابود می سازد. ✳️پس در عبادت ما به ظاهر طوق بندگی را گردن می نهیم اما در واقع داریم خود را از همۀ بندگی های غیر رها می کنیم. ⬅️ بنابراین عبادت، ظاهرش بندگی و باطنش آزادگی است و بالاخره طوق عبودیت مخلوق را از گردن بیرون آوردن است. ✨«وَ إِعْزازاً لِدَعْوَتِهِ» اِعزاز در اصطلاح به معنای تقویت و تثبیت است. در این که انبیاء آمده اند تا بشر را به سوی خداوند دعوت کنند شبهه ای نیست. امّا هر دعوت یک پشتوانه می خواهد، دلیل و برهان می خواهد. ⁉️ حال پشتوانۀ نبوت چیست؟ همین نظام آفرینشی است که خداود درست کرده است. ⚜این معنا خیلی زیباست که حضرت (سلام الله علیها) بستگی نبوت را با توحید مطرح کرده اند. 🔰یعنی بهترین دلیل و برهان و پشتوانۀ همین نظام هستی و آفرینش است که از آن به ابداع تعبیر کردند. 🔰به تعبیر دیگر خلقت و احتیاج مخلوق به حق تعالی بزرگترین پشتوانه برای تثبیت و تقویت دعوت انبیاء است. @chele_hozor
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💥پیش بینی آیت الله میرباقری از گزینه‌های دیگری که سازشکاران داخلی روی میز مذاکره خواهند گذاشت، یعنی برجام ۲ و ۳، یعنی پذیرش نظریه‌ی 💥آیت الله میرباقری: «شما میگویید خلع سلاح و کشور را مثل آلمان و ژاپن ساختن، آمریکا نظرش این نیست، آمریکا میخواهد ما را به نقطه‌ی خلع سلاح برساند و نظرش لیبی سازی است.همان کاری که سر قذافی آوردند.» @chele_hozor
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
ضامن‌که‌رضاباشدمن‌آهوی‌در‌بندم آقابطلب‌حتماًکم‌میکندازدردم . @chele_hozor
میگفت: ‏یہ وقتایـے،‌ جورے بقیہ رو‌ ببخشید، ڪہ با‌ خودشون‌ بگن‌ اگہ این‌ بنده‌ے خداست ؛ پس‌ خودِ‌ خدا‌ چہ جوریہ..؟🙃🌱 @chele_hozor
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
😔 چه حالات قشنگی اون روزا جوان ها داشتند، امروز چی؟! ببینید جالب بود @chele_hozor
شرح خطبه فدکیه را که مطالعه می‌کنیم، تازه گوشه‌ای از مقام علمی، عرفانی، و مراتب بلند توحیدی حضرت زهرا (س) برایمان آشکار می‌شود. سخنان روشنگرانه و حکمت آمیز ایشون، پرتوی از عمق بینش و معرفت بی‌پایان ایشان است که هر واژه‌اش دریایی از حکمت و درس‌های ژرف برای زندگی‌ست. شناخت این بانوی بزرگوار نه‌تنها به معنای درک تاریخ، بلکه به معنای پی‌بردن به نور حقیقتی است که در وجود ایشان متجلی است. امید است با تدبر در این خطبه، گام‌های کوچکی در مسیر شناخت بهتر خداوند، جایگاه ولایت، مظلومیت امام علی (ع)، حوادث تلخ پس از رحلت پیامبر (ص)، و تطبیق آن با مسائل امروز جامعه برداریم. جایزه زیارت کربلا و نجف به همراه سامرا و کاظمین به عنوان پاداشی ارزشمند برای حفظ سخنان این بانوی از خودگذشته و اولین مدافع ولایت و آشنایی با شرح خطبه فدکیه در نظر گرفته شده است. با حفظ و ترویج این کلام گهربار ، می‌توانیم راه مادر را ادامه دهیم و پیوند عمیق‌تری با مسیر آموزه های فاطمی برقرار کنیم. @chele_hozor
شرح خطبه فدکیه (جلسه پنجم) فلسفۀ ثواب و عقاب الهی ✨« ثُمَّ جَعَلَ الثَّوٰابَ عَلی طاعَتِهِ وَ وَضَعَ الْعِقابَ عَلی مَعْصِیَتِهِ» آن گاه خداوند قرار داده است پاداش بر طاعتش و کیفر بر معصیتش. ⚜اگر دقت کنید معلوم می شود که حضرت زهرا (سلام الله علیها) گام به گام پیش آمده اند از توحید به نبوّت، از نبوّت به معاد و همۀ این امور را در ارتباط با هم مطرح می کنند مثل دانه های تسبیح که در یک نخ به دنبال هم جمع می شود. ⚜قبلاً گفته شد که طاعت و عبادت امری مطابق با فطرت آدمی است حال اینکه خداوند برای عمل مطابق به فطرت،🎁 پاداش هم می دهد، این تفضّل خداوند است. ✨« ذِیادَةً لِعِبادِهِ عَنْ نَقِمَتِهِ» برای اینکه بندگانش را از کارهای زشت بازدارد. این روال هم یک روال منطقی است. ما هم همین طور هستیم اگر بخواهیم کسی را به عملی وادار سازیم یا از عملی بازبداریم دو کار می کنیم اول تطمیع و اگر نشد تهدید. عقل هم همین اقتضا را دارد. در این عبارات هم آمده که ابتدا: جَعَلَ الثَّوابِ عَلی طاعَتِهِ یعنی تطمیع و پاداش و اگر با پاداش نشد بر اساس آخِرُ الدَّواءِ الْکَی آن وقت تهدید صورت می گیرد. ⁉️امّا این تطمیع و تهدیدها اصلاً برای چیست؟ ✨«حِیٰاشَةً لَهُمْ إِلی جَنَّتِهِ» برای این است که خدا می خواهد همه را به بهشت ببرد. ⬅️خدا می گوید بهشت رفتن شما انتخاب من است. امّا دوزخ انتخاب خودتان است. ⚜پس این را بدانید خدا می خواهد همه را به بهشت ببرد، ما خودمان هستیم که نمی خواهیم به بهشت برویم و جهنم را انتخاب می کنیم. البته خدا مرتبۀ بالاتر از بهشت را هم برای ما می خواهد و آن قرب خودش است، (البته بهشت مراتب دارد و آن مراتب هم به حسب عبودیت می باشد) امّا این ما هستیم که فرار می کنیم و دور می شویم. ❌ پس نگو که چرا خدا من را به جهنم می برد؟ خدا نمی خواهد تو را به جهنم ببرد، تو خودت می خواهی به جهنم بروی ⬅️پس جوابش را هم باید خودت بدهی. ⚜ یعنی جهنمی ها باید جواب بدهند که چرا به جهنم می روند چون خدا که نمی خواهد کسی را به جهنم ببرد. حضرت زهرا (سلام الله علیها) در ادامۀ خطبه می فرمایند: ⬇️⬇️⬇️ به ما بپیوندید 👈 چله حضور
ادامه شرح خطبه فدکیه (جلسه پنجم)شهادت بر عبودیت و رسالت رسول اکرم (صلی الله علیه و آله و سلم)✨ ✨«وَ أشْهَدُ أنَّ أبی مُحَمَّداً عَبْدُهُ وَ رَسُولُهُ» و گواهی می دهم که پدرم بندۀ خدا و فرستادۀ او بود. در اینجا ایشان دو وصف برای پدر بزرگوارشان مطرح می کند و این بعد از آن است که با کلمۀ ابی یعنی پدرم در واقع خودش را هم معرفی می کند. ✅امّا آن دو وصف یکی عبودیت است که می گوید پدرم عبداللّه بود ✅و دیگری رسالت او یعنی پدرم رسول اللّه است. امّا عبودیت او مقدّم است بر رسالتش، و ⬅️علّت و زیربنای رسالت همان عبودیت است. و همان توصیفی است که خدا در قرآن کریم نسبت به رسول اکرم (صلی الله علیه و آله و سلم) بیان کرده: «سُبْحانَ الَّذی اَسْری بِعَبْدِهِ لَیْلاً مِنَ الْمَسْجِدِ الْحَرامِ إِلَی الْمَسْجِدِ الْأقْصی»(اسری /۱) یعنی عبودیت پیغمبر اشاره به این که: 🍃مقام قرب رابطۀ مستقیم با عبودیت دارد🍃 یعنی هر چه عبودیت بالاتر باشد قرب هم بیشتر است. 👈در باب درجات معنویه هم همین عبودیت مطرح می شود و هر چه عبودیت عمیق تر و بالاتر باشد مقام و درجه هم بالاتر و والاتر است. عبارت بعد حضرت گویای همین معنی است: ✨«اِخْتٰارَهُ وَ انْتَجَبَهُ قَبْلَ أَنْ اَرْسَلَهُ» خداوند اختیار کرد و برگزید پدرم را قبل از اینکه به او رسالت بدهد. در اینجا برخی اختیار و اِجتباء را یکسان و به معنای برگزیدن معنا می کنند، امّا تفاوت ظریفی بین این دو تعبیر وجود دارد. بعنوان مثال ما انسانها در میان چیزهای مختلف که به آنها می نگریم یکی چشم مان را می گیرد. یعنی انتخابش می کنیم و بعد آن را سوا می کنیم یعنی از بقیه جدا می کنیم. در اینجا هم اِختارَهُ یعنی با یک نگاه در بین جمیع موجودات او را که سرآمد و چشمگیر بود برگزید و بعد هم وانْتَجَبه یعنی او را جدا کرد. ✨«وَ سَمَّاهُ قَبْلَ اَنْ إجْتَبٰاهُ» یعنی همین که او را زیر نظر گرفت او را ذکر کرد قبل از آنکه جدایش کند. در اینجا دو احتمال است 1⃣ یکی اینکه منظور این است که نام مقدس پیغمبر اکرم (صلی الله علیه و آله و سلم) را قبل از آن که آن حضرت به این عالم بیاید و رسالتش ظاهر شود به جمیع انبیاء معرفی کرد و اسمش را آورد. 2⃣ دوّم اینکه اشاره باشد که خداوند قبل از آنکه حضرت (صلی الله علیه و آله و سلم) را به این عالم بیاورد و مبعوث به رسالت کند نام محمد را برای او انتخاب کرد. ✨«وَ اصْطَفاهُ قَبْلَ أنْ إبْتَعَثَهُ» و او را برگزید قبل از آنکه او را مبعوث کند. برخی گمان می کنند که پیغمبر به این عالم آمد و بعد مبعوث به پیغمبری شد. امّا این ظاهر امر است. 📣حضرت می فرماید این ظاهر باطنی دارد، یعنی خداوند او را برای خود انتخاب کرد. یعنی در سراسر عالم خداوند موجودی برتر از پدر من ندارد. برگرفته از سخنان: آیت الله آقا مجتبی تهرانی @chele_hozor
ادامه شرح خطبه فدکیه (جلسه پنجم) برگزیدن پيامبر، قبل از خلقت حضرت زهرا علیهاالسلام می فرمايند: «اِذِ الْخَلائِقُ بِالْغَيْبِ مَكْنُونَةٌ وَ بِسِتْرِ الْأهاويلِ مَصُونَةٌ» «اين انتخاب پدرم از سوی خداوند آنگاه بود كه همۀ خلائق پوشيده و به پوشش هول ها محفوظ بودند». 📣 اشاره به اين است كه اين انتخاب آن گاه صورت گرفت كه هنوز موجودات وجود عينی پيدا نكرده بودند و پا به عرصۀ وجود نگذاشته بودند. ✨«وَ بِنَهايَةِ الْعَدَمِ مَقْرُونَةٌ» «و هنوز موجودات به منتهای عدم مقرون بودند». در اينجا ممكن است اين سؤال مطرح شود كه اگر هنوز موجودات خلق نشده بودند و پا به عرصۀ وجود (از نظر وجود عينی) نگذاشته بودند پس برگزيدگی و انتخاب چگونه معنا پيدا می كند؟⁉️ حضرت زهرا علیهاالسلام خود در عبارت بعد به اين سؤال پاسخ می دهد و می فرماید: ✨«ِعلْماً مِنَ اللّهِ تَعالی بِمَآئِلِ الامُورِ وَ اِحاطَةً بِحَوادِثِ الدُّهُورِ وَ مَعْرِفَةً بِمَواقِعِ لْمَقْدُورِ» ✨«از آنجا كه خداوند به نظام وجود علم دارد، و بر آيندۀ همۀ امور از ازل تا ابد آگاهی، و به موقعيت مقدورات شناخت دارد». در فلسفه (در بحث علت غايی) می گويند: وجود ذهنی شی ء مقدّم است بر وجود عينی آن، به عبارت ساده تر در علم خداوند اين بود كه در اين كاروان هستی كه به حركت درآورده و در اين باغی كه آراسته، گل سرسبد و ميوۀ شيرين كدام است. پس لازم نيست ابتدا همۀ مخلوقات باشند تا بعد برگزيدن معنا پيدا كند. برای خداوند زمان و مکان و دنیا مطرح نیست! همان طور كه يك باغبان از ابتدا می داند چه ميوه ای را از اين باغ می خواهد به عمل آورد. خداوند آيندۀ همۀ حوادث را از نظر علمی می دانست و به موقعيت های مقدورات خود آگاه بود و می دانست كه مقدورات اين عالم هر كدام چه موقعيت و جايگاهی در نظام آفرينش دارند، پس گل سرسبد اين آفرينش و انسان كامل را هم می شناخت و او را كه اشرف مخلوقات است از ميان همۀ انسان ها برای خود برگزيد. همان انسان كامل، علت غايی برای جميع خلقت است. «لَوْلاكَ لَما خَلَقْتُ الافْلاكْ» (بحار، ج۱۵،ص28) ✳️یعنی همۀ هستی طفيل وجود پيامبر اكرم صلی الله... است كه در بين مخلوقات، كاملترين انسان و مظهر انسان كامل است. @chele_hozor