eitaa logo
چله حضور
1.1هزار دنبال‌کننده
1.4هزار عکس
3.4هزار ویدیو
111 فایل
این کانال جایی برای نزدیک شدن به امام مهربانی هاست و لایو جلسات پرسش و پاسخ چله حضوریا در این کانال منعکس خواهد شد
مشاهده در ایتا
دانلود
امضایش این بود ، "مَن کٰانَ لِلّه کٰان اللهُ لَه" هر کس برای خدا باشد خدا با اوست .. شهیدسپهبد@chele_hozor
کتاب-مرواریدهای-بی-نشان-ناصرکاوه.pdf
33.73M
🚩انتشار کتاب: تألیف ، که مجموعه خاطرات بانوان شهید و ایثارگر انقلاب اسلامی در طول دفاع مقدس و دفاع از حرم است، به مناسبت هفته بسیج... @chele_hozor
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
doa-alahoma-edfa-sedghi.mp3
10.43M
روز «پنجم دعای امام رضا علیه السلام برای امام زمان علیه السلام» ✅ به نیت سلامتی و فرج امام زمان (عجل الله تعالی فرجه الشریف) باذن الله و باذن رسول الله (ص) و باذن مولانا امیرالمومنین (ع) و باذن فاطمه الزهرا (س) و باذن الحسن و الحسین سیدی الشباب اهل الجنه دعای«اللهم ادفع عن ولیک» مهدی صادقی @chele_hozor
جلسه چهارم شرح خطبه فدکیه✨ 🍃ابداع، نو آوری در ماده و صورت و شکل ✨«اِبْتَدَعَ الْأشْياءَ لا مِنْ شَی ءٍ كانَ قَبْلَها، وَ أَنْشَأها بِلااِحْتِذاءِ أمْثِلَةٍ امْتَثَلَها» در اين بخش حضرت به مسئلۀ خلقت الهی اشاره می كنند يعنی مسئله ساختن. ⚜ ما دو نوع ساختن داريم: ✅يك وقت از چيزی الگو می گيريم و چيزی را می سازيم ✅ يك وقت بدون سابقه و الگوگيری. 🔰 ساختن بدون هر نوع الگوگيری و سابقه را ابداع می نامند. چون فرق است بين ابداع يا انشاء، و خلق. 💠در ابداع، الگو وجود ندارد، بر خلاف خلق كه ساختن است و الگوگيری هم در آن هست. 💠 در ابداع مادّه و صورت و شكل همه ابداعی است امّا ابداع به غير خدا نسبت داده نمی شود بر خلاف خلقت كه گاه به غير خدا هم نسبت داده شده است. در آيۀ كريمه هم آمده است: «اَحْسَنُ الْخالِقينَ»(المؤمنون: ١٤.) يعنی خدا بهترين خلق كنندگان است. پس ديگران هم می توانند خلق كنند ⬅️خداوند مُبدع است يعنی ابداع می كند. شنيده ايد كه گاه می گويند نوآوری، نوآوری گاه از نظر شكل و گاه از نظر حقيقت است. در ساختن ما سه چيز داريم: مادّه، صورت، شكل. در كارهای بشری مادّه و صورت از قبل هست و آدمی فقط شكل ها را تغيير می دهد و عوض می كند. نوآوری بشر فقط در همين حد است، اختراعات هم در همين محدوده صورت می گيرد. امّا خداوند از عدم، مادّه، صورت و شكل را به صورت دفعی می سازد و بيرون می دهد. فرض كنيد مثل كارخانه ای كه هيچ موادی نداشته باشد و هيچ شكلی در آن نباشد امّا يك مرتبه از آن چيزی ساخته می شود و بيرون می آيد. «كَوَّنَها بِقُدْرَتِهِ وَ ذَرَأها بِمَشيَّتِهِ» (مجلسى، محمد باقر، بحار الأنوار، ج 29،ص221). 🔅خداوند به سبب قدرتش ايجاد فرمود و به خواست و مشيتش آن ها را آفريد. يعنی اگر چه اسباب و علل ظاهری دخالت دارند ولی بالاخره همۀ اين ها با قدرت اوست حتّی علل و اسباب. چون او علّة العلل است. «مِنْ غَیْرِ حاجَةٍ إلی تَکْوینِهٰا وَ لافائِدَةٍ لَهُ فی تَصْویرِهٰا» در حالی که این خلقتش نه برای احتیاجی بود و نه سودی هم برای او در این صورت بندی ها حاصل می شد. در اینجا حضرت وارد بحث هدف از خلقت می شوند. ⚜حضرت پس از بیان اینکه خداوند موجودات را خلق کرد بدون آنکه محتاج به آنان باشد یا سودی از این کار برای او حاصل شود به هدف خلقت اشاره می کنند. برگرفته از سخنان: آیت الله آقا مجتبی تهرانی @chele_hozor
ادامه جلسه چهارم شرح خطبه فدکیه ✨«إلا تَثْبیتاً لِحِکْمَتِهِ» مگر اینکه این خلقت موجودات برای تثبیت حکمتش بود. ⬅️حکمت به معنی قدرت بر یک شی ء است اما بر طبق مصلحت. در اینجا حضرت می فرمایند ✅ حکمت الهی به یک معنا اقتضاء خلقت می کند و ✅ البته فضل خداوند و فیاضیّتش هم از طرف دیگر اقتضاء خلقت می کند. ⬅️همه اینها اقتضاء دارد که حکمت خود را بروز بدهد و ظاهر بسازد و الاّ بخیل خواهد بود. یعنی در موردی که مصلحت ایجاب می کند و توان انجام آن را هم دارد اگر انجام ندهد بخیل است. 👈پس خداوند به واسطۀ خلق موجودات حکیم بودن خویش را ثابت و ظاهر کرد. ✨«وَ تَنْبیهاً عَلیٰ طٰاعَتِهِ» و خداوند خلق کرد همچنین برای اینکه آگاه بسازد من و شما را بر طاعتش. اینجا دو سؤال مطرح می شود، ⁉️اوّل اینکه آیا طاعت به معنای فرمان بَرداری یا فرمان بُرداری از خداوند امری تحمیلی است که ما به خودمان تحمیل می کنیم و ⁉️ دوّم اینکه آیا عبادت ما تحمیلی است؟ چون می دانید که عبادت غیر از طاعت است. ما یک سنخ اطاعتها داریم که عبادت نیست بلکه تنها آن عملی که پیکره اش پرستش است عبادت نام دارد و در آن خضوع، خشوع و یک نوع کُرنش و امثال اینها نهفته است. ✳️اما پاسخ سؤال اوّل را حضرت زهرا (سلام الله علیها) چنین فرمود که اطاعت امری تحمیلی نیست، بلکه انسان مفطور به اطاعت است. ⬅️یعنی اطاعت خدا از فطریات انسان است و این نافرمانی خداست که امری تحمیلی است. شاید این مطلب را به این شکل تاکنون نشنیده باشید که اطاعت، تحمیلی نیست بلکه معصیت برای انسان تحمیلی است، زیرا وقتی انسان آگاه می شود که خداوند خالق اوست و خالق هر چه مخلوق است می باشد و هر چه هست از اوست و هر چه می کند بر طبق حکمت و مصلحت است در باطن و نهاد او این میل وجود دارد که از چنین موجودی اطاعت کند. ⬅️همان طور که اگر در مسائل معمولی زندگی اگر تشخیص دهیم یک نفر توان آن را دارد که همۀ گره های کار ما را باز کند و خیر ما را می داند و می شناسد و توان انجامش را هم دارد ما یکسره مطیع او می شویم و دیگر به خودمان تکیه نمی کنیم. 📣 پس اگر انسان به این معنا برسد که خداوند متعال خالق او و همۀ موجودات است و بر اساس حکمت و مصلحت کار می کند و این نظام آفرینش هم برای بروز و ظهور قدرت همراه با مصلحت است انسان طبق فطرت اختیارش را به او می دهد و می گوید هر چه که او بگوید و مطیع بودن هم به همین معناست. حضرت زهرا (سلام الله علیها) در تعبیر زیبای خود می فرمایند: ✨ تَنْبیهاً عَلیٰ طاعَتِهِ ✨ یعنی آگاه کردن انسان برای اطاعت از خدا. معنایش این است که اطاعت خدا یک امر فطری است و اگر یادت رفته باید آگاهت کرد. ✨«وَ إظْهٰاراً لقُدْرَتِهِ» و برای اینکه ظاهر کند قدرتش را. اصلاً آن چیزی که گویای تعریف هر موجودی است قدرت و توان اوست. اگر کسی بخواهد خودش را معرفی بکند چه کار می کند؟ هر چه در توانش هست می گذارد تا او را بشناسند. یعنی خداوند هم با خلقت اشیاء قدرت خود را آشکار می کند و می شناساند. ⚜در حدیث قدسی هم آمده است: «کُنْتُ کَنْزاً مَخْفِیاً فَأَحْبَبْتُ أَنْ اُعْرَفْ فَخَلَقْتُ الْخَلْقَ لِکَی اُعْرَفْ» (احقاق الحق، ج 1، ص 431.) گنجی نهفته بودم دوست داشتم شناخته شوم پس خلق کردم مخلوقات را تا شناخته شود. در آنجا هم خداوند خودش را نشان می دهد برای اینکه او را بشناسند. ✨«وَ تَعَبُّداً لِبَرِیَّتِهِ» ✨ و برای آنکه مخلوقات او را پرستش کنند. در اینجا پاسخ سؤال دوم داده می شود که عبودیت و عبادت هم امری فطری است و نه تنها جزو فطریات من و شما بلکه در فطرت همۀ موجودات ذی شعور است؛ و همۀ موجودات ذی شعور مفطور به عبودیتند. رابطه ای بین این جمله با آن عبارت قبلی است، ⬅️در آنجا در خلقت با بروز و ظهور قدرت می خواهد خودش را بشناساند و در این عبارت برای اینکه مخلوقات او را پرستش کنند. ✳️ پس معلوم می شود یک رابطه ای بین اینها وجود دارد و آن رابطه این است که: هر ذی شعوری وقتی عظمت و قدرت را درک کند بی چون و چرا کُرنش می کند. ✳️یعنی آدمی در مقابل قدرت و عظمتِ نعمت و فیاضیّت، خاضع و خاشع می شود که حقیقت پرستش هم همین خضوع و خشوع است که انسان را به پرستش و کرنش وامی دارد. 👈البته باید توجه کنید که عبادت یک ظاهری دارد و یک باطنی. خضوع، خشوع، کرنش و امثال اینها ظاهر عبادت است، و همین پرستش و تعبّد است که موجب کمال و ارتقای درجۀ بندگان می شود و لذا همین پرستش و تعبد خود هدف خلقت است و در آیۀ شریفه آمده است: «وَ ما خَلَقْتُ الْجِنَّ وَ الإنْسَ اِلا لِیَعْبُدُونِ»(ذاریات /56.) و نیافریدم جن و انس را مگر برای اینکه پرستشم کنند. ✅حتی نماز هم که سرآمد عبادات است ظاهری دارد و باطنی: 🔅یعنی ظاهرش خضوع و خشوع و کرنش است 🔅 اما باطن و اثرش وارستگی است، آزادگی است، رفعت و بلندی است. @chele_hozor
ادامه جلسه چهارم شرح خطبه فدکیه در حدیث است که: «اَلْعُبُودِیّةُ جِوهَرةٌ کُنْهُ هَا الرُّبُوبِیَّة» (مصباح الشریعه و مفتاح الحقیقه، باب 100.) یعنی پرستش گوهر گرانبهایی است که جوهره و باطنه و ژرفای آن آزادگی و ربوبیت است. ⬅️ ظاهرش بندگی است امّا باطنش ربوبیت است، به یک معنا خدایی است. ✳️ زیرا در عبادت واقعی انسان با توجه به نقطۀ مرکزی عالم هستی جمیع سلطه های غیرالهی را در سلطۀ الهی نابود می سازد. ✳️پس در عبادت ما به ظاهر طوق بندگی را گردن می نهیم اما در واقع داریم خود را از همۀ بندگی های غیر رها می کنیم. ⬅️ بنابراین عبادت، ظاهرش بندگی و باطنش آزادگی است و بالاخره طوق عبودیت مخلوق را از گردن بیرون آوردن است. ✨«وَ إِعْزازاً لِدَعْوَتِهِ» اِعزاز در اصطلاح به معنای تقویت و تثبیت است. در این که انبیاء آمده اند تا بشر را به سوی خداوند دعوت کنند شبهه ای نیست. امّا هر دعوت یک پشتوانه می خواهد، دلیل و برهان می خواهد. ⁉️ حال پشتوانۀ نبوت چیست؟ همین نظام آفرینشی است که خداود درست کرده است. ⚜این معنا خیلی زیباست که حضرت (سلام الله علیها) بستگی نبوت را با توحید مطرح کرده اند. 🔰یعنی بهترین دلیل و برهان و پشتوانۀ همین نظام هستی و آفرینش است که از آن به ابداع تعبیر کردند. 🔰به تعبیر دیگر خلقت و احتیاج مخلوق به حق تعالی بزرگترین پشتوانه برای تثبیت و تقویت دعوت انبیاء است. @chele_hozor
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💥پیش بینی آیت الله میرباقری از گزینه‌های دیگری که سازشکاران داخلی روی میز مذاکره خواهند گذاشت، یعنی برجام ۲ و ۳، یعنی پذیرش نظریه‌ی 💥آیت الله میرباقری: «شما میگویید خلع سلاح و کشور را مثل آلمان و ژاپن ساختن، آمریکا نظرش این نیست، آمریکا میخواهد ما را به نقطه‌ی خلع سلاح برساند و نظرش لیبی سازی است.همان کاری که سر قذافی آوردند.» @chele_hozor
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
ضامن‌که‌رضاباشدمن‌آهوی‌در‌بندم آقابطلب‌حتماًکم‌میکندازدردم . @chele_hozor
میگفت: ‏یہ وقتایـے،‌ جورے بقیہ رو‌ ببخشید، ڪہ با‌ خودشون‌ بگن‌ اگہ این‌ بنده‌ے خداست ؛ پس‌ خودِ‌ خدا‌ چہ جوریہ..؟🙃🌱 @chele_hozor