📚ویژه برنامه " استکبار شناسی ، استکبار ستیزی | باحضور جناب آقای خوش اخلاق
🗓11 و 12 آبان ماه
⏰ راس ساعت 22
🔺گروه گفتمان عماریون :
http://eitaa.com/joinchat/1907425297C40136ba990
🔻سروران گرامی سوالات خود را به آیدی @f_smaily ارسال بفرمایید🙏
🦋🥀
اعوذبالله من الشیطان الرحیم
بسم الله الرحمن الرحیم
اللهم وفقنا لما تحب و ترضی
اللهم العن اول ظالم ظلم حق محمد و آل محمد و آخر تابع له علی ذلک .اللهم العن العصابه التی جاهدت الحسین و شایعت و بایعت و تابعیت علی قتله ، اللهم العنهم جمیعا
🔸بحثی که امروز خدمت بزرگواران خواهیم بود ... عنوانش هست " استکبار شناسی ، استکبار ستیزی " ... که یکی از مبانی راهبردی و بسیار مهم دینی و انقلابی ماست که متاسفانه مابین قشر انقلابیون حتی مورد غفلت واقع شده.
🔸پاسخ به یک سوال 👇:
اخیرا چند تن از دوستان آمدند پی وی پرسیدند :
آقای خوش اخلاق شما انقدر میگید فلان بحث مبناست ، بهمان بحث مبناست .. یک توضیح مختصری هم در این موضوع بدید که " اصلا مبنا یعنی چی ؟ .... تا برای برخی از دوستان بحث جا بیفتد.
🔻پاسخ :
مبنا یعنی اصل و ریشه ... همانطور که در ساختار بدنه درخت ، اصل ریشه ست و اگر ریشه نباشد هر چقدر درخت تن قطور و شاخه و برگ داشته باشد کارایی خود را از دست میدهد ... مبنا نیز چنین است اگر تفکر و مکتب را یک درخت در نظر بگیریم ... آن مباحثی که دیگر مباحث ، وابسته و منشعب از آنها هستند را " مبنا " میگویند که حکم ریشه درخت را دارد.
به عنوان مثال همین بحثی که به لطف خدا امشب در خدمت تان خواهیم یک بحث مبنایی ست و از مبانی مسلم و بلا شک دینی و انقلابی ماست که خیلی از مسائل دیگر را تحت الشعاع قرار میدهد ... اگر فردی این بحث برایش جا بیفتد نمیرود سر در آخور غرب کند با نام مذاکره .. همان کاری که آقای حسن فریدون کرد آن هم با طاهری عمامه به سر ... واقعا بنده ماندم این فرد این همه سال در حوزه چه کار کرده ....؟! حتی ابتدائیات دین برایش حل نشده و جای گریه دارد که ملت می آید چنین فردی را برای ریاست جمهوری ، کشور اسلامی انتخاب میکنند .و البته جای مطالبه از شورای نگهبان است که با چه توجیهی به چنین فردی تاییدیه صلاحیت داده اند ... ؟
🔸مقدمه :
در واژگان سیاسی ، دو واژه استکبار و استضعاف دو واژه متقارن ولی در عین حال کاملا متضاد هستند بدین جهت متضاد اند که مانند واژگان خیر و شر ، خوبی و بدی ، تاریکی و روشنایی، هر یک جبهه مستقلی بوده و در مقابل دیگری صف آرایی کرده اند ؛ و متقارن از این حیث است که وجود هر دو جبهه وابسته به وجود دیگری ست ... یعنی اگر استکباری نباشد .. دیگر استضعاف معنا پیدا نمیکند ... یا بالعکس.
👤این رویکرد که عرض شد خدمت تان نکات مهمی را در بر دارد 👇
1⃣ استکبار ستیزی علاوه بر اینکه نیاز به مقابله با جبهه استتیلا دارد نیاز به رو در رویی با فرهنگ استضعاف نیز دارد..... یعنی این گروه استکبار ستیز با برنامه هایی ملت مورد استضعاف واقع شده را بیدار نمایند و در مقابله جبهه استکبار تجهیز و متشکل گردانند
2⃣ عالم صرفا به دو جبهه مستضعف و مستکبر منقسم نمیشود ... بلکه جبهه دیگری که بسیار پویا و سرزنده است و برخواسته از جبهه استضعاف می باشد نیز وجود دارد به نام جبهه " استکبار ستیز"
و ..... نکاتی دیگری که مجال طرح در این مختصر نیست
🔸مفهوم استکبار :
استکبار یک واژه قرآنی ست که باعناوین گوناگونی چون: آدم مستکبر،دولت مستکبر ، گروه مستکبر به کار رفته است. یعنی آن کسان و دولت هایی که قصد دخالت در امور انسان ها و جوامع دیگر را دارند و در راستای تامین منافع خود در جمیع کارهای آنها دخالت میکنند و در این راستا خود را کاملا آزاد میدانند و خود و خواسته های خود را بر ملت ها تحمیل میکنند. و این را برای خود حق میدانند و به قولی خود را کد خدا دانسته و پاسخگوی هیچ کس هم نیستند این معنای ساده استکبار است.
در مقابل این گروه ، افراد و گروه هایی هستند که در مقابل استکبار ایستاده و مبارزه میکنند . مبارزه با استکبار یعنی چه ....... ؟!
معنای استکبار ستیزی یک چیز پیچ و خم داری نیست ،یعنی یک فرد یا ملتی زیر بار استکبار و استثمار فرد یا ملت دیگر نرود و در مقابل مداخله های آن ها بایستد این معنای استکبار ستیزی ست ... این استکباری که باید در مقابلش ایستاد این هست که چون قدرت و توان مادی دارند اعم از تبلیغاتی و تسلیحاتی ، به خودشان حق میدهند که در امور مختلف کشورها دخالت کنند و منابع انسانی و فکری و مادی و معدنی آن ها را به نفع خود به تاراج ببرند.
استکبار یعنی بی اعتنایی به ارزش های ملت ها و در یک کلام خود را کد خدا و صاحب آن ها دانستن. استکبار یعنی حالت فرعونیت . یعنی دیکتاتوری در سطح بین الملل
واژه استکبار و مشتاقش "48 بار در قرآن آمده که چهار مورد آن در باب استکبار ابلیس است و مابقی در باب انسان
البته استکبار معانی وسیعی دارد که در قرآن هم بیان شده اند. در اینجا نیاز به بیان نکته ای هستم ، و ان اینکه 👇:
بزرگواران به نظر میرسد استکبار غیر از تکبر است و ما بین اینها تفاوت هایی وجود دارد و آن اینکه : تکبر آن حالت روحی وجودی درونی ست که فرد خود را برتر از دیگران میداند ... ولی مستکبر در مرحله اول دچار تکبر درونی میشود و در مرحله دوم کارها و برنامه ها را طوری سازماندهی میکند که این برتری و تکبر خود را در عرصه عمل پیاده سازی و تداعی میکند.در رفتار خود را برتر از دیگران میداند ، در عمل حقوق دیگران را تضییع میکند در راستای پیشبرد اهداف خویش ؛ قرآن هم آنجایی که سخن از استکبار و مستکبرین میکند میفرماید : " فلما جا هم نذیر مازادهم الا نفورا، استکبارا فیالارض و مکر السی " یعنی در مقابل پیامبر و حرف حق استکبار ورزیدند ، دقت کنید . نگفت ما بالا تریم ... ☝️بلکه در عمل طوری سازماندهی کردند برنامه ها را که بالاتر بودن خویش را تداعی کنند... و نتیجه شد همان جنگ های طولانی جبهه باطل با جبهه حق ، نبردی که از ابتدای هبوط آدم بوده و تا استقرار کامل حکومت مهدوی و پیروزی حق ادامه خواهد داشت. نبرد و ستیزی به درازای تاریخ ....
🔰 شاخصه های استکبار :
👤 قرآن در باب شاخصه های مستکبران ویژگی هایی اشاره میکند که عبارتند از 👇:
🔸بالاتر دانستن خود :
قَالَ يَا إِبْلِيسُ مَا مَنَعَكَ أَنْ تَسْجُدَ لِمَا خَلَقْتُ بِيَدَيَّ ۖ أَسْتَكْبَرْتَ أَمْ كُنْتَ مِنَ الْعَالِينَ - خدا به شیطان فرمود: ای ابلیس، تو را چه مانع شد که به موجودی (با قدر و شرافت) که من به دو دست (علم و قدرت) خود آفریدم سجده کنی؟ آیا تکبر و نخوت کردی یا از فرشتگان بلند رتبه عالم قدس اعلا بودی (که نمیبایست سجده کنند)-ص،آیه 75
🔸پایین تر دانستن دیگران :
وَلَا أَقُولُ لَكُمْ عِنْدِي خَزَائِنُ اللَّهِ وَلَا أَعْلَمُ الْغَيْبَ وَلَا أَقُولُ إِنِّي مَلَكٌ وَلَا أَقُولُ لِلَّذِينَ تَزْدَرِي أَعْيُنُكُمْ لَنْ يُؤْتِيَهُمُ اللَّهُ خَيْرًا ۖ اللَّهُ أَعْلَمُ بِمَا فِي أَنْفُسِهِمْ ۖ إِنِّي إِذًا لَمِنَ الظَّالِمِينَ - من شما را نمیگویم که خزائن خدا نزد من است و نه مدعیم که از علم غیب حق آگاهم و نه دعوی کنم که فرشته آسمانم و هرگز مؤمنان پاکی را که به چشم شما خوارند نخواهم گفت که خدا آنها را هیچ خیری نرساند، که خدا بر دلهای با اخلاص آنها داناتر است که (آنها را عزیز و گرامی داشته و) اگر من آنها را خوار شمارم از ستمکاران عالم به شمار باشم./ هور آیه 31
🔸فخر فروشی:
وَقَالُوا نَحْنُ أَكْثَرُ أَمْوَالًا وَأَوْلَادًا وَمَا نَحْنُ بِمُعَذَّبِينَ- باز گفتند که ما بیش از شما مال و فرزند داریم و (چون نعمت دنیای ما افزونتر است در آخرت هم) هرگز رنج و عذابی نخواهیم داشت./ سبا ۳5
🔸انکار توحید و معاد :
إِلَٰهُكُمْ إِلَٰهٌ وَاحِدٌ ۚ فَالَّذِينَ لَا يُؤْمِنُونَ بِالْآخِرَةِ قُلُوبُهُمْ مُنْكِرَةٌ وَهُمْ مُسْتَكْبِرُونَ - خدای شما خدایی یکتاست، و آنان که به عالم آخرت ایمان ندارند (اگر هم به زبان گویند) به دل منکر (مبدأ متعال) اند و (از اطاعت حکم خدا) تکبر و سرپیچی میکنند./ نحل 22
🔸تهدید :
۞ قَالَ الْمَلَأُ الَّذِينَ اسْتَكْبَرُوا مِنْ قَوْمِهِ لَنُخْرِجَنَّكَ يَا شُعَيْبُ وَالَّذِينَ آمَنُوا مَعَكَ مِنْ قَرْيَتِنَا أَوْ لَتَعُودُنَّ فِي مِلَّتِنَا ۚ قَالَ أَوَلَوْ كُنَّا كَارِهِين - رؤسا و گردنکشان قوم او گفتند: ای شعیب ما تو و پیروانت را از شهر خویش بیرون میکنیم مگر آنکه به کیش ما برگردید. شعیب گفت: اگر چه با این نفرت که ما از آیین شما داریم (باز هم به آن بازگردیم)/ اعراف 88
🔸قدرت طلبی :
فَأَمَّا عَادٌ فَاسْتَكْبَرُوا فِي الْأَرْضِ بِغَيْرِ الْحَقِّ وَقَالُوا مَنْ أَشَدُّ مِنَّا قُوَّةً ۖ أَوَلَمْ يَرَوْا أَنَّ اللَّهَ الَّذِي خَلَقَهُمْ هُوَ أَشَدُّ مِنْهُمْ قُوَّةً ۖ وَكَانُوا بِآيَاتِنَا يَجْحَدُونَ
اما قوم عاد در زمین به ناحق تکبر و سرکشی کردند و گفتند که از ما نیرومندتر (در جهان) کیست؟ آیا آنها ندیده و ندانستند که خدایی که آنها را خلق فرموده بسیار از آنان تواناتر است؟ و آنها آیات (قدرت) ما را (با وجود این برهان) انکار میکردند-فضیلت ، 15
🔸عناد و گردن کشی :
وَأَمَّا الَّذِينَ كَفَرُوا أَفَلَمْ تَكُنْ آيَاتِي تُتْلَىٰ عَلَيْكُمْ فَاسْتَكْبَرْتُمْ وَكُنْتُمْ قَوْمًا مُجْرِمِينَ
و اما آنان که کافر شدند (چون از شدت عذاب بنالند به آنها گوییم) آیا بر شما آیات مرا تلاوت نمیکردند و شما تکبر و عصیان کرده و مردمی بدکار و مجرم بودید؟-جایزه 31
🔸جرم و فساد :
فَأَرْسَلْنَا عَلَيْهِمُ الطُّوفَانَ وَالْجَرَادَ وَالْقُمَّلَ وَالضَّفَادِعَ وَالدَّمَ آيَاتٍ مُفَصَّلَاتٍ فَاسْتَكْبَرُوا وَكَانُوا قَوْمًا مُجْرِمِينَ - س بر آنها طوفان و ملخ و شپشک و وزغ و خون (خون شدن آب) آن نشانههای آشکار (قهر و غضب) را فرستادیم، باز طریق کبر و گردنکشی پیش گرفتند و قومی گناهکار بودند.-اعراف 133
🔸عهد شکنی :
وَأَقْسَمُوا بِاللَّهِ جَهْدَ أَيْمَانِهِمْ لَئِنْ جَاءَهُمْ نَذِيرٌ لَيَكُونُنَّ أَهْدَىٰ مِنْ إِحْدَى الْأُمَمِ ۖ فَلَمَّا جَاءَهُمْ نَذِيرٌ مَا زَادَهُمْ إِلَّا نُفُورًا | اسْتِكْبَارًا فِي الْأَرْضِ وَمَكْرَ السَّيِّئِ ۚ وَلَا يَحِيقُ الْمَكْرُ السَّيِّئُ إِلَّا بِأَهْلِهِ ۚ فَهَلْ يَنْظُرُونَ إِلَّا سُنَّتَ الْأَوَّلِينَ ۚ فَلَنْ تَجِدَ لِسُنَّتِ اللَّهِ تَبْدِيلًا ۖ وَلَنْ تَجِدَ لِسُنَّتِ اللَّهِ تَحْوِيلًا
و (مشرکان عرب) محکمترین قسم به نام خدا یاد میکردند که اگر بیم کنندهای از جانب خدا برای (هدایت) آنها بیاید از هر یک از امم (یهود و نصاری زودتر و) بهتر هدایت یابند. و آن گاه که بیم کنندهای آمد بر آنها چیزی جز مخالفت و نفرت نیفزود.| بدین جهت که میخواستند در زمین تکبر و گردنکشی کنند و مکر در اعمال بد اندیشند، و مکر زشت و فکر بدکاری جز بر صاحبش احاطه نکند، پس آیا اینان جز آنکه به طریقه امم گذشته هلاک شوند انتظاری دارند؟ و طریقه خدا (در هلاک بداندیشان) را هرگز مبدّل نخواهی یافت و طریقه حق (و سنّت الهی) را هرگز تغییر پذیر نخواهی یافت.- فاطر '43 ' 42
🔸حق ستیزی :
إِنَّهُمْ كَانُوا إِذَا قِيلَ لَهُمْ لَا إِلَٰهَ إِلَّا اللَّهُ يَسْتَكْبِرُونَ- آنها بودند که چون لا اله الاّ اللّه (کلمه توحید) به ایشان گفته میشد (از قبول آن) سرکشی میکردند./ ساعات 35
🔰مبانی قرآنی استکبار ستیزی :
🔸جنگ و جهاد همگانی :
ا لَكُمْ لَا تُقَاتِلُونَ فِي سَبِيلِ اللَّهِ وَالْمُسْتَضْعَفِينَ مِنَ الرِّجَالِ وَالنِّسَاءِ وَالْوِلْدَانِ الَّذِينَ يَقُولُونَ رَبَّنَا أَخْرِجْنَا مِنْ هَٰذِهِ الْقَرْيَةِ الظَّالِمِ أَهْلُهَا وَاجْعَلْ لَنَا مِنْ لَدُنْكَ وَلِيًّا وَاجْعَلْ لَنَا مِنْ لَدُنْكَ نَصِيرًا - چرا در راه خدا جهاد نمیکنید و در راه (آزادی) جمعی ناتوان از مرد و زن و کودک که (در مکه اسیر ظلم کفارند و) دائم میگویند: بار خدایا، ما را از این شهری که مردمش ستمکارند بیرون آر و از جانب خود برای ما (بیچارگان) نگهدار و یاوری فرست./ نسا 75
🔸سازش ناپذیری :
وَلَا تَرْكَنُوا إِلَى الَّذِينَ ظَلَمُوا فَتَمَسَّكُمُ النَّارُ وَمَا لَكُمْ مِنْ دُونِ اللَّهِ مِنْ أَوْلِيَاءَ ثُمَّ لَا تُنْصَرُونَ - و (شما مؤمنان) هرگز نباید با ظالمان همدست و دوست و بدانها دلگرم باشید و گر نه آتش (کیفر آنان) در شما هم خواهد گرفت و در آن حال جز خدا هیچ دوستی نخواهید داشت و هرگز کسی یاری شما نخواهد کرد. / هود 113
🔸پرهیز از دوستی :
يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا لَا تَتَّخِذُوا الْكَافِرِينَ أَوْلِيَاءَ مِنْ دُونِ الْمُؤْمِنِينَ ۚ أَتُرِيدُونَ أَنْ تَجْعَلُوا لِلَّهِ عَلَيْكُمْ سُلْطَانًا مُبِينًا - ای اهل ایمان، مبادا کافران را به دوستی گرفته و مؤمنان را رها کنید! آیا میخواهید برای خدا بر (عقاب و کفر و عصیان) خود حجّتی آشکار قرار دهید؟! / نسا 144
🔸عدم اعتماد به مستکبرین :
يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا لَا تَتَّخِذُوا بِطَانَةً مِنْ دُونِكُمْ لَا يَأْلُونَكُمْ خَبَالًا وَدُّوا مَا عَنِتُّمْ قَدْ بَدَتِ الْبَغْضَاءُ مِنْ أَفْوَاهِهِمْ وَمَا تُخْفِي صُدُورُهُمْ أَكْبَرُ ۚ قَدْ بَيَّنَّا لَكُمُ الْآيَاتِ ۖ إِنْ كُنْتُمْ تَعْقِلُونَ- ای اهل ایمان، از غیر همدینان خود دوست صمیمی همراز نگیرید، چه آنکه آنها از خلل و فساد در کار شما ذرّهای کوتاهی نکنند، آنها مایلند شما همیشه در رنج باشید، دشمنی شما را بر زبان هم آشکار سازند و محققا آنچه در دل دارند بیش از آن است. ما به خوبی برای شما بیان آیات کردیم اگر عقل را به کار بندید./ آل عمران 118
🔸صبر و استقامت :
وَأَوْرَثْنَا الْقَوْمَ الَّذِينَ كَانُوا يُسْتَضْعَفُونَ مَشَارِقَ الْأَرْضِ وَمَغَارِبَهَا الَّتِي بَارَكْنَا فِيهَا ۖ وَتَمَّتْ كَلِمَتُ رَبِّكَ الْحُسْنَىٰ عَلَىٰ بَنِي إِسْرَائِيلَ بِمَا صَبَرُوا ۖ وَدَمَّرْنَا مَا كَانَ يَصْنَعُ فِرْعَوْنُ وَقَوْمُهُ وَمَا كَانُوا يَعْرِشُونَ ﴿١٣٧﴾
و به آن گروهی که همواره ناتوان و زبونشان شمرده بودند، نواحی شرقی و غربی آن سرزمین را که در آن [از جهت فراوانی نعمت، ارزانی و حاصل خیزی] برکت قرار داده بودیم، بخشیدیم؛ و وعده نیکوتر و زیباتر پروردگارت بر بنی اسرائیل به [پاداش] صبری که [بر سختی ها و بلاها] کردند تحقّق یافت، و آنچه را که همواره فرعون وفرعونیان [از کاخ و قصرهای مجلّل] و سایه بان های خوش نشین می افراشتند، نابود کردیم. /اعراف 137
🔸قاطعیت و صلابت و اعتماد به نفس:
وَلَا تَهِنُوا وَلَا تَحْزَنُوا وَأَنْتُمُ الْأَعْلَوْنَ إِنْ كُنْتُمْ مُؤْمِنِينَ- شما هرگز سستی نکنید و (از فوت متاع دنیا) اندوهناک نشوید، زیرا شما فیروزمندترین و بلندترین ملل دنیایید اگر در ایمان ثابت قدم باشید / آل عمران 139
🔸پایداری در مبارزه:
يَا أَيُّهَا النَّبِيُّ حَرِّضِ الْمُؤْمِنِينَ عَلَى الْقِتَالِ ۚ إِنْ يَكُنْ مِنْكُمْ عِشْرُونَ صَابِرُونَ يَغْلِبُوا مِائَتَيْنِ ۚ وَإِنْ يَكُنْ مِنْكُمْ مِائَةٌ يَغْلِبُوا أَلْفًا مِنَ الَّذِينَ كَفَرُوا بِأَنَّهُمْ قَوْمٌ لَا يَفْقَهُونَ | ای رسول، مؤمنان را بر جنگ ترغیب کن که اگر بیست نفر از شما صبور و پایدار باشند بر دویست نفر غالب خواهند شد و اگر صد نفر بوده بر هزار نفر از کافران غلبه خواهند کرد، زیرا آنها گروهی بیدانشند.
الْآنَ خَفَّفَ اللَّهُ عَنْكُمْ وَعَلِمَ أَنَّ فِيكُمْ ضَعْفًا ۚ فَإِنْ يَكُنْ مِنْكُمْ مِائَةٌ صَابِرَةٌ يَغْلِبُوا مِائَتَيْنِ ۚ وَإِنْ يَكُنْ مِنْكُمْ أَلْفٌ يَغْلِبُوا أَلْفَيْنِ بِإِذْنِ اللَّهِ ۗ وَاللَّهُ مَعَ الصَّابِرِينَ | اکنون (پس از جنگ بدر) خدا بر شما تخفیف داد و معلوم کرد که در شما ضعف (ایمان) راه یافته، پس اگر صد نفر از شما صبور و پایدار باشند بر دویست نفر و اگر هزار، بر دو هزار آنان به اذن خدا غالب خواهند شد، و خدا با صابران است / انفال 66