eitaa logo
پژوهشکده علوم و اندیشه سیاسی
334 دنبال‌کننده
880 عکس
19 ویدیو
43 فایل
ارتباط با ادمین کانال: @smostafav
مشاهده در ایتا
دانلود
✨ موفقیت گروه فلسفه سیاسی دانشکده علوم و اندیشه سیاسی در کسب عنوان گروه برتر در هفته پژوهش پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی
🔸 هم اندیشی بررسی امتداد اجتماعی آثار گروه سیاست 💢 در راستای تعامل و همفکری 🔻 به همت گروه سیاست پژوهشگاه با همکاری پژوهشکده علوم و اندیشه سیاسی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی برگزار می‌شود: 🎙 باحضور: 🔹 اعضای هیأت علمی گروه سیاست پژوهشگاه 🔹 اعضای هیأت علمی پژوهشکده علوم و اندیشه سیاسی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی ⏰ پنجشنبه 24 آذرماه، ساعت 19 🏢 قم، پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی 🔍 مشروح خبر👇 🌐 iict.ac.ir/emtedade
انتخاب جناب آقای دکتر علیرضا زهیری، محقق پژوهشکده علوم و اندیشه سیاسی به عنوان «محقق رسمی شایسته تقدیر» در جشنواره هفته پژوهش و فناوری دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم
نشست‌ علمی «فلسفه فقه سیاسی متعالیه و مباحث شریعت» با موضوع «اصول حاکم بر اجتهاد»
⤴ نهمین نشست از مجموعه نشست‌های «فلسفه فقه سیاسی متعالیه و مباحث شریعت» با موضوع «اصول حاکم بر اجتهاد» با ارائه حجت الاسلام والمسلمین احمد مبلغی در پژوهشکده علوم و اندیشه سیاسی برگزار شد. استاد مبلغی، در ابتدای بحث در خصوص اصول حاکم بر اجتهاد گفت: «مقصود از اصول حاکم بر اجتهاد، اصول الفقه نیست؛ آن اصول الفقه ابزاری است که فقه را می‌سازد ولی اجتهاد یک فرآیندی است که درون او از ابزار اصول فقه استفاده می‌شود. لذا اصول حاکم بر اجتهاد بحث نویی است و جایگاهش هم در فلسفه فقه است. چون فقه همان اجتهاد است یا اجتهاد فقه را می‌سازد که به معنایی اجتهاد و فقه یکی هستند.» @cpt_isca پژوهشکده علوم و اندیشه سیاسی
🔳 ملاصدرا قصد دارد شریعت رو به نظم درآورد 💬 استاد مبلغی در خصوص نگاه ملاصدرا به فقه و شریعت، بیان داشت: «یک بار می‌خواهیم نگاه فلسفوی فقهی داشته باشیم، یک بار می‌خواهیم کمی بالاتر یعنی از فراتر از فلسفه فقه، فلسفه شریعت را در نظر بگیریم. ملاصدرا در فضای فلسفه فقه سخن چندانی ارائه نکرده مگر به صورت غیرمستقیم. چون هر بحثی که در فلسفه شریعت مطرح می‌شود لاجرم در سبد فلسفه فقه قرار می‌گیرد به نفع فلسفه فقه. از این جهت ملاصدرا در ارتباط با فلسفه فقه کالاهای مهمی برای ما دارد اما رسماً، شخصاً، عیناً و به شکل ملموس و مباشر و مستقیم حرفی در باب فلسفه جز موارد خیلی اندکی در آثار ایشان مشاهده نکرده‌ام. چون ایشان کار فقهی نکرده و موارد فقهی ایشان و بالطبع فلسفه فقهی ایشان زیاد نیست. فلسفه فقهی از فقهی‌اش بیشتر است. نگاه عقلانی فلسفی بوده؛ اما فلسفه شریعت زیاد دارد. ملاصدرا قصد دارد شریعت رو به نظم درآورد. نگاه به شریعت، نگاهی نظم یافته باشد. شریعت خودش نظم دارد، اما نگاهی که ما به شریعت داریم می‌بایست نظم یافته و چارچوب‌مند باشد؛ لذا به سراغ فلسفه میرود تا ابعاد و اضلاع و قلمرو و اجزاء و آیات آن‌ها را با هم هماهنگ کند. از این رو اصول حاکم بر اجتهاد ملاصدرا، اصول حاکم بر اجتهاد از نوع رایج در حوزه‌ها نیست. مثلا اگه شهید صدر به عنوان فیلسوف فقه نکته‌ای فرمودن، در حوزه‌ها به کسانی که در حوزه فلسفه فقه نیستند هم می‌توان عرضه کرد، چون با این فلسفه آشناتر هستیم. ولی اگر بخواهید ملاصدرا را در ارتباط با فقه یا شریعت و اجتهاد در نظر بگیرید از بس خیمه را در یک دوردستی بنا کرده، نیاز دارد به ادبیات سازی، تحلیل، تجمیع و کنار هم نهادن. این‌ها کار اساسی است و حیف است که حوزه‌های علمیه غافل بمانند از ملاصدار با این ذهنیت قدر و نیرومند و این اندیشه منظم که دغدغه شریعت و دین داشته است. این نگاه فلسفوی ایشان ولو اینکه به صورت مستقیم ناظر نیست اما آورده‌های بسیاری می‌تواند هم برای فقه و هم برای فلسفه داشته باشد ولو ادبیاتش نامانوس با فضای اصول حاکم باشد.» @cpt_isca پژوهشکده علوم و اندیشه سیاسی
حجت الاسلام والمسلمین دکتر احمد مبلغی
🔳 تفاوت ملاصدرا و علامه طباطبایی 💬 استاد مبلغی در خصوص تفاوت ملاصدرا و علامه طبابایی گفت: «ملاصدرا یک نظم فلسفی به گناهان و به طاعات داده است. این نگاه و این نظم ممکن است مورد نقد باشد. علامه طباطبایی با ملاصدرا هر دو فیلسوف هستند ولی تفاوتی که دارند هرچند ملاصدرا ذهن فلسفیش قابل وصف نیست اما علامه جامعه شناس هم هست؛ یعنی یک مطالعات اجتماعی دارد ولذا تفسیر المیزان ایشان تفسیر عجیبی است. به نظر من تا جایی که تتبع کردم نگاه‌های جامع شناختی در ملاصدرا ندیدم، البته مواردی دارد که مثلا می‌فرماید انسان با غذا زنده است، همه چیز به غذا منوط است و غذا هم با مدنیت به دست می‌آید. خیلی نگاه مهمی‌است، که در آن روزگار، توجهی که امروزه به این موضوع می‌شود مورد توجه نبوده، توجه کند و سپس مربوط کند به اجتماع، جامعه و مدنیت. البته باید بیشتر گشت، چون آثارش خیلی زیاد است و ادبیاتش نیز ادبیات خاصی است.» وی همچنین در خصوص تفسیر مرحوم ملاصدرا بیان کرد: «کسی که تفسیر فلسفی را باب کرد به صورت قوی و توانمند، ملاصدرا است. یعنی تفسیر به این شکل که نقد و عقل را با هم درآمیزد. طبعا تفسیر ایشون یک لذت بخشی دارد که بقیه تفسیرها ندارند. علیرغم این که تفسیر ایشان محجور است و یا کم محل مراجعه قرار می‌گیرد اما این دستگاه تنظیم کننده فلسفی، آیات را مرتبط می‌کند به مقوله‌ای که از نظر ظاهری ارتباطی در آن دیده نمی‌شود.» . @cpt_isca پژوهشکده علوم و اندیشه سیاسی
همایش «الإحیاء تراث علماء کربلاء؛ الشیخ محمدتقي الشیرازي - فکر وقیادة»
تحلیل مولفه‌های مدیریت سیاسی آیت الله محمدتقی شیرازی در کامیابی انقلاب 1920 عراق سومین همایش از سلسله همایش‌های بین‌المللی تجلیل از علمای کربلا با محوریت اندیشه و رهبری آیت الله العظمی میرزا محمدتقی شیرازی در شهر کربلا برگزار گردید. در این همایش علاوه بر معرفی جوانب مختلف زندگی مرحوم آیت الله العظمی میرزا محمدتقی شیرازی، اندیشه و جایگاه علمی و سیاسی ایشان مورد بررسی قرار گرفت. در همایش «الإحیاء تراث علماء کربلاء؛ الشیخ محمدتقي الشیرازي - فکر وقیادة» که با حضور ده‌ها مهمان از خارج از عراق برگزار شد، مقاله دکتر مختار شیخ حسینی با عنوان «تفسیر مکونات الاداره السیاسیه لایه الله محمد تقی الشیرازی فی ثوره العشرین» ارائه گردید. شیخ حسینی، رئیس پژوهشکده علوم و اندیشه سیاسی در خصوص مقاله ارائه شده گفت: «در انقلاب 1920 مردم عراق که علیه استعمار بریتانیا صورت گرفت، نقش رهبری آیت الله محمدتقی شیرازی در آن زمان بسیار برجسته بود. از مولفه‌های مدیریتی ایشان در انقلاب می‌توان به توجه به افکار عمومی، استفاده از ظرفیت عشایر، نهادسازی و ... اشاره کرد.» شایان ذکر است این همایش به همت مرکز مطالعات و پژوهش‌های کربلا، آذرماه در حرم مطهر امام حسین(ع) و مجتمع سید الاوصیاء(ع) شهر کربلاء برگزار گردید و همایش آینده مرکز به بررسی اندیشه‌های آیت‌الله شیخ جعفر کاشف الغطاء اختصاص خواهد داشت. @cpt_isca پژوهشکده علوم و اندیشه سیاسی
چاپ دوم کتاب «تطبیق قاعده نفی سبیل بر قوانین افغانستان و سند استراتژیک آمریکا»
⤴ 📖 کتاب «تطبیق قاعده نفی سبیل بر قوانین افغانستان و سند استراتژیک آمریکا» اثر سید امیرحسین حسینی ترکستانی، تهیه شده در پژوهشکده علوم و اندیشه سیاسی به چاپ دوم رسید. این کتاب در صدد است با توجه به مبانی فقه اهل بیت(ع) و نگرش های فقهی و سیاسی فقیهان، سلطه سیاسی، اقتصادی، فرهنگی، نظامی و اطلاعاتی غیرمسلمانان بر مسلمانان را بررسی کند. در فقه سیاسی اسلام، از اصل نفی سلطه پذیری با عنوان نفی سبیل یاد شده است. اصل نفی سبیل، اساس سیاست خارجی و بین المللی اسلام است؛ زیرا اسلام همواره به استقلال و عزت مسلمانان اهتمام داشته و اجازه نمی دهد بیگانگان بر مسلمانان مسلط شوند و در حاکمیت آنها نفوذ داشته باشند. ملاک در این پژوهش، کاوشی در کاربست قاعده نفی سبیل به عنوان اصل اساسی حاکم بر تمام معاملات، سیاسات، احکام و قوانین شرعی، عرفی، عقلایی در قانون اساسی و قوانین دیگر افغانستان است و به تبع آن اثبات کننده عدم مشروعیتِ استیلای بیگانگان در کشور اسلامی افغانستان است. علاقه مندان برای خرید اینترنتی این کتاب می توانند به نشانی اینترنتی http://shop.isca.ac.ir مراجعه کنند. @cpt_isca پژوهشکده علوم و اندیشه سیاسی
فایل صوت جلسه ⬇
Hokmrani dar quran 0168.mp3
33.72M
🔳 سلسله نشست های علمی با موضوع حکمرانی در قرآن (جلسه 168) 👤 ارائه دهنده: استاد نجف لک زایی ⬅️ دبیر علمی: دکتر سیدسجاد آل غفور 📅 زمان: شنبه 3 دی ماه 1401 🎧 از رادیو پژوهش بشنوید 🌐 http://dte.bz/isca_hokmrani0168 @cpt_isca پژوهشکده علوم و اندیشه سیاسی
سلسلہ نشست های علمی فلسفه فقه سیاسی (حکمت سیاسی متعالیه) نشست دهم: نظام اولویت های شریعت از نگاه ملاصدرا 👤 ارائه دهنده: حجت الاسلام والمسلمین استاد احمد مبلغی 🟨 دبیر علمی: جناب آقای دکتر محمود فلاح ⏰ زمان: پنجشنبه ۱۴۰۱/۱۰/۰۸ | ساعت ۱۰ الی ۱۲ 🟩 مکان: قم- پردیسان- انتهای بلوار دانشگاه- پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی ، سالن جلسات پژوهشکده علوم و اندیشه سیاسی 🔄لینک ورود به جلسه به صورت مجازی 🌐 Dte.bz/cptconf @cpt_isca پژوهشکده علوم و اندیشه سیاسی
أزمة الهویة فی العالم الاسلامی وبناء الهویة الاسلامیة فی مدرسة الشهید السلیمانی.mp3
20.97M
🔹پیش نشست کارگروه انسجام بخشی دینی و راهبردی (ویژه مخاطبان عرب زبان) ◼️از سلسه پیش نشستهای اولین اجلاس بین المللی مکتب شهید سلیمانی 📒محورهای پیش نشست: أزمة الهویة فی العالم الاسلامی وبناء الهویة الاسلامیة فی مدرسة الشهید السلیمانی 👤 سخنران: دکتر مختار شیخ حسینی (به زبان عربی) 🎧 از رادیو پژوهش بشنوید 🌐 http://dte.bz/0mE5s @cpt_isca پژوهشکده علوم و اندیشه سیاسی