eitaa logo
حکمرانی فرهنگی
4.3هزار دنبال‌کننده
1.1هزار عکس
205 ویدیو
357 فایل
📚اولین میکرورسانه حکمرانی و سیاستگذاری فرهنگی 🗂مرکز گفتمان سازی و تسهیل گری مسائل فرهنگی 👤روابط عمومی: @admin_activism ۴۴۸۸ گروه اندیشه ورزی حکمرانی فرهنگی👇 https://eitaa.com/joinchat/683213486Ce83398f890
مشاهده در ایتا
دانلود
❗️درباره مصوبات شورای عالی انقلاب فرهنگی در قانون اساسی چیزی نیامده است! کدخدایی، سخنگوی شورای نگهبان: 🔻 گاهی قوانینی تصویب می‌شود که ضمانت‌های اجرایی برای آن وجود ندارد، قانون باید گرهی از مشکل کشور باز کند، نه اینکه به سایر مشکلات گرهی بزند. ▫️ علاوه بر قوانینی که در مجلس تصویب می شود، گاهی مراکزی الزامات و قوانین را تصویب میکنند که این هم مشکلاتی برای اجرا ایجاد می‌کند، به عنوان مثال شورای عالی انقلاب فرهنگی مصوباتی دارد که در قانون اساسی پیش بینی نشده و نظارت شورای نگهبان بر این مصوبات نیز مشخص نیست. ⏬ البته در برخی موارد قانون اساسی تکلیف را روشن کرده، مثلاً مصوبات شورای عالی امنیت ملی پس از تایید رهبر معظم انقلاب لازم الاجراست، اما درباره مصوبات شورای عالی انقلاب فرهنگی در قانون اساسی چیزی نیامده است، باید تکلیف این قوانین مشخص شود. 📢 ایتا | تلگرام | بله 🆔@cultural_governance
💠 استاد حجت الاسلام و المسلمین عبدالعلی رضایی: از اعضای فرهنگستان علوم اسلامی 🔺اصلاً شورای عالی انقلاب فرهنگی نگاهش به وضعیت فرهنگی کشور، نگاه جنگی نیست؛ احساس نمی‌کند ما در جبهه هستیم و لحظه‌به‌لحظه تلفات می‌دهیم. 🔻🔻🔻 چگونه در کرونا لحظه به لحظه آمار می‌دهیم و حواسمان هست که حتی یک نفر هم از بین نرود؟! ما در باید حواسمان را جمع کنیم؛ انگار نه انگار که ما دچار مشکلات فرهنگی هستیم و لحظه‌به‌لحظه بر آمار تلفات فرهنگی افزوده می‌شود. متن گفتگو: 🌐http://www.isaq.ir/vdcg.y9qrak9qtpr4a.html 📢 ایتا | تلگرام | بله 🆔@cultural_governance
🔹شورای عالی انقلاب فرهنگی و مسئولیت دستیابی به تمدن نوین اسلامی 🔸شورای عالی انقلاب فرهنگی مسئولیت عظیمی در مقابل حفظ فرهنگ اسلامی در مواجهه با فرهنگ بیگانه، ترمیم نارسائی های فرهنگی و بالندگی و تکامل فرهنگ دینی در دستیابی به تمدن نوین اسلامی دارد و ما در ابتدای راه قرار داریم لذا کماً کار بسیاری انجام شده ولی کیفاً متناسب با انتظارات و نقطه مطلوب فاصله داریم. 🌐http://www.isaq.ir/vdcjfyeizuqev.sfu.html 📢 ایتا | تلگرام | بله 🆔@cultural_governance
🛑 سندنویسی محرمانه برای انهدام انقلاب فرهنگی و تخریب نظام حقوقی 1- در 21 دی‌ماه 1400 به‌یک‌باره از تصویب طرح تحول شورای عالی انقلاب فرهنگی (شعاف) در صحن آن شورا خبر آمد. ظاهراً کارگروهی در دبیرخانه این شورا و پشت درهای بسته و ظرف کمتر از دو ماه اقدام به تهیه سندی برای تحول در جایگاه و سازمان و کارکرد این شورا کرده است. نقد تفصیلی اجزای این سند محرمانه! البته مجال فراخ‌تری می‌طلبد. اما خلاصه این اقدام پرهزینه برای نظام حقوقی و سیاسی عبارت است از بازنگری در قانون اساسی از طریق تعریف نهادی بالادستی (با ورود به همه عرصه‌های حکمرانی اعم از حوزه سیاست‌گذاری کلان و جزئی، قانون‌گذاری، آیین‌نامه‌نویسی، نظارت، تصمیم‌گیری و اقدام اجرایی)، رونمایی از شورایی مطلقاً نظارت‌ناپذیر(نهاد، اعضا و تصمیمات) که بر همه نهادهای حاکمیتی اعم از مجلس شورای اسلامی، شورای نگهبان و مجمع تشخیص مصلحت نظام و قوای مجریه و قضائیه حاکم است و برای همه آن‌ها آمرانه تعیین تکلیف می‌کند؛ ولی نه پاسخگوی تصمیمات خویش در برابر مرجعی قانونی یا افکار عمومی است و نه در تصمیم و اقدام مقید به حدومرز مشخصی است و اعتبار تصمیماتش موکول به تأیید هیچ نهادی نیست و با توجه به ترکیب و سازوکار تصمیم‌گیری، هیچ تضمینی نیست که مصوبات این شورا برخلاف موازین اسلامی، قانون اساسی و سیاست‌های کلی نظام نباشد و از مصوباتش جز عندا... به هیچ‌کجا نمی‌توان شکوه برد. سندنگاری بدون اطلاع و مشارکت نخبگان حوزوی و دانشگاهی و بدون مشورت با خطوط مقدم انقلاب فرهنگی، ناشی از تفکر حکمرانی مخفیانه است (و ظاهراً با اقتباس از شیوه نویسندگان سند تحول قضایی!) و نتیجه‌ای جز فروکاست این شورا به نهادی دولتی، بوروکراتیک و با نگاهی سلسله‌مراتبی بالا به پایین آن‌هم با ادبیاتی تحکم‌آمیز نداشته است. 2- این شورا به‌عنوان یک ستاد، رسالت مهندسی فرهنگی، گفتمان‌سازی و جریان‌سازی در حوزه تحکیم و ترویج فرهنگ انقلاب اسلامی را عهده‌دار است. ازنظر رهبر حکیم انقلاب، این شورا قرارگاهی مرکزی است برای سیاست‌گذاری فرهنگی و علمی و آموزشی در جایگاه هدایت‌گری کلان و دیده‌بانی عرصه فرهنگ؛ و نه نهادی قانون‌گذار در عرض مجلس یا مقررات‌گذار در ردیف دولت که پا در قلمرو وظایف و اختیارات آن‌ها کند. اما این شورا با تشبث به امر رهبری مبنی بر تحول و با برخورد گزینشی با بیانات ایشان و بی‌توجهی به برخی نصوص و تأکیدات در رهنمودهای معظم‌له ، بیش از تلاش برای تحول در وظایف و ساختار و مأموریت خویش به حل «مسئله خود» یعنی جایگاه و صلاحیت و ضمانت اجرای تصمیمات خود همت گماشته است. 3- مروری کوتاه بر زیرعنوان 1- 6 با عنوان «مناسبات و روابط شورای عالی با قوای سه‌گانه و سایر نهادها» (صص24-28) به‌خوبی نشان می‌دهد که چه نگاه خطرناکی بر این سند حاکم است؛ نگاهی که شورا را در جایگاه یک نهاد فراقانونی قرار می‌دهد و موازی‌کاری، تداخل آشکار صلاحیت با انواع نهادهای حاکمیتی و لوث مسئولیت نهادهای مقرر در قانون اساسی از مصادیق بارز اتخاذ این رویکرد است. بر این اساس، مجمع تشخیص مصلحت برای سیاست‌گذاری و نظارت بر حسن اجرای سیاست‌های کلی نظام، باید گوش به فرمان این شورا باشد(1-6-8)؛ مجلس و دولت، جز با تأیید و هماهنگی این شورا اقدام به وضع قانون و مقرره نمی‌کنند و شورای نگهبانی به نام کمیسیون مشترک هماهنگی و تطبیق شورایعالی انقلاب فرهنگی، ضامن آن است(1-6-1). شورای نگهبان موظف به تطبیق مصوبات مجلس با نظرات و مصوبات آن شورا است(1-6-2). تصویب برنامه‌های توسعه و بودجه‌های سالانه منوط به تائید این شورا است(1-6-3 و1-5-9) و حتی تخصیص اعتبارات بودجه‌ای حوزه علم و فرهنگ و تهیه گزارش تفریغ بودجه در شمار اختیارات این نهاد قرار داده شده است(1-5-15). نهادهای نظارتی قوای سه‌گانه نیز به استخدام این شورا درآمده‌اند و موظف به ارائه گزارش عملکرد به این شورا شده‌اند(1-6-5) این سند که شوربختانه به تصویب صحن آن شورا هم رسیده نه‌تنها مشکلی نمی‌گشاید بلکه تعارضات عدیده در ساحت عالی حکمرانی پدید می‌آورد. هنوز چالش‌های عدیده ناشی از تأسیساتی همچون هیئت عالی نظارت بر حسن اجرای سیاست‌های کلی نظام و شورای عالی هماهنگی اقتصادی قوا بر پیکره نظام حقوقی و سیاسی به‌جد باقی است. از این گذشته، تصویب و ابلاغ چنین اسنادی، بهانه همیشگی فقدان اختیارات و تداخل صلاحیت را در اختیار متولیان امر در مجلس و دولت برای عدم اقدام شایسته در حوزه انقلاب فرهنگی تقویت می‌کند و مجال مسئولیت‌گریزی را به‌خوبی فراهم می‌کند. ✍🏻 دکتر حامد نیکونهاد – معلم حقوق در دانشگاه ۲۸ دی ماه ۱۴۰۰ 📢 ایتا | تلگرام | بله 🆔@cultural_governance
این نامه نشان می‌دهد، رگولاتوری شورای عالی انقلاب فرهنگی می‌تواند به شدت متأثر از فشارهای جانبی باشد. انشاالله اعضای جدید شورا بتوانند در یک منظرگاه مستقل و ورای فشارهای سیاسی تصمیمی ضدانحصاری و متناسب با منافع مردم و نه طبقه خاص را اتخاذ کنند. 📢 ایتا | تلگرام | بله 🆔@cultural_governance
🔴⚡️نفوذی‌های فرهنگی! 🔺نفوذ امنیتی را کم و بیش می‌شناسید و نفوذی‌های امنیتی را نیز دیده‌اید. 🔺نفوذ و جاسوسی مأموریتی است پرریسک با کارویژه رفت و آمدهای پنهان افراد و داد و ستدهای نهان تجهیزات و اطلاعات. همین هم هست که برخی از جاسوس‌های آموزش دیده‌ای که انواع پروتکل‌های حفاظتی را هم رعایت می‌کنند، باز در دام می‌افتند. 🔺موضوع سخن اما نفوذی‌های امنیتی نیست، نفوذی‌هایی به مراتب خطرناک‌تر است که به دلیل جنس فعالیت‌شان، امکان لو رفتن و دستگیر شدن‌شان نزدیک به صفر است؛ زیرا هرچقدر نوع فعالیت مدیران نفوذی امنیتی «فعل» است، نوع فعالیت مدیران نفوذی فرهنگی «ترک فعل» است. 🔺این، کار کردن و حتی کارشکنی کردن است که به چشم می‌آید؛ کار نکردن هیچگاه به چشم کسی نمی‌آید؛ غافل از آنکه مأموریت این دسته از مدیران، همین کارهای بی‌خاصیت ویترینی است. 🔺با وجود این همه گلایه تند و آشکار رهبر انقلاب از وضعیت فرهنگی کشور و عملکرد مدیران فرهنگی، هیچگاه شنیده‌اید که یک مدیر فرهنگی حتی در مظان اتهام نفوذ باشد؟ خیر! 🔺هیچ اندیشه‌اید که همانطور که نفوذ در تار و پود شورای عالی امنیت ملی راه داشته، شورای عالی انقلاب فرهنگی و شورای عالی فضای مجازی نیز بی‌بهره از شرارت دشمن نبوده است؟ 🔺عرض شد که مدیران فرهنگی را هیچگاه در داد و ستد اطلاعات سری کشور نخواهیم یافت و باید شاخص در تشخیص مدیران رخنه کردن در حوزه فرهنگ را بشناسیم تا بتوانیم آنان را شناسایی کنیم. 🔺شاخص، عملکرد آنان، نه براساس گزارشات مضحک و خودتنظیم، بلکه مبتنی‌بر خروجی و محصول نهاییِ قابل سنجش و راستی‌آزمایی است. 🔺مدیر نفوذی برای آنکه سازمان متبوعش به محصول (اثر و انسان) نرسد، برای زیرمجموعه کارهایی فرعی و بی‌ارزش تعریف می‌کند تا تمام بودجه و انرژی صرف همان شود و یا آنکه کارها را چنان بزرگ و پرپیچ و خم تعریف می‌کند تا عملا در نیمه راه متوقف و منتفی گردد. 🔺بزک نیز جزء همیشگی کار این قماش است. مدیرانی که سازمان تحت امر خود را فشل و زمین‌گیر کرده‌اند، دائم خود را در چشم دیگران بزک می‌کنند. از این جلسه به آن جلسه و از این سخنرانی به آن سخنرانی! برای چه؟ برای اینکه زمین‌گیری یک مجموعه، پشت نقاب فعالیت ظاهری مدیر آن مجموعه مخفی گردد. خروجی؟ همچنان صفر! 🔺سوراخ دعا را هم پیدا کرده‌اند و هرچه مورد تاکید رهبر انقلاب باشد را با تکرار «عنوان» آن به ابتذال می‌کشانند و درعین حال خود را پیشتاز در عمل به منویات رهبری جا می‌زنند. فرقی نمی‌کند «بصیرت» و «جنگ نرم» باشد یا «فضای مجازی» و «جهاد تبیین». ده‌ها جلسه و همایش برگزار می‌کنند راجع به ماهیت، اهمیت، مبانی، مقدمات و معنای یک «واژه» تا بی‌عملی خود را پشت جلسات و همایش‌های پوچ پنهان کنند. 🔺تقدس‌مآبی و خود-نظام پنداری این مدیران نیز ترفند خبیثانه دیگری است برای فرار از پاسخگویی. 🔺یافتن و عزل و محاکمه نفوذی‌های فرهنگی کار سختی نیست، اگر اراده‌ای وجود داشته باشد... ✍️ احمد قديری 📢 ایتا | تلگرام | بله 🆔@cultural_governance
| نشست تخصصی بررسی چالش های اقتصادی حوزه کتاب و ارائه راهکارها 🔻 به گزارش روابط عمومی مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی، موسی بیات، مدیر دفتر مطالعات فرهنگ و آموزش مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی، در ابتدای این جلسه، ضمن طرح کلیات گزارش «بررسی چالش‌های اقتصادی حوزه کتاب و ارائه راهکارها» که در گروه فرهنگ عمومی، هنر و صنایع خلاق در حال تدوین است، بیان داشت: دفتر آموزش و فرهنگ طرف مشورتی کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی است و یکی از موضوعات گروه فرهنگ عمومی، هنر و صنایع خلاق، مسائل مرتبط با کتاب است. 🔻 مدیر دفتر مطالعات فرهنگ و آموزش مرکز پژوهش‌های مجلس افزود: در سال ١۴٠١ ، با توجه به اینکه کشور در یک دوره کرونایی فرو رفت و اقتصاد کتاب و نشر با چالش‌های عمیقی روبرو شد، به ویژه با توجه به نقش نهاد سیاستگذاری مجلس در رفع این چالش‌ها، تهیه گزارشی از چالش‌های حوزه کتاب و نشر در اولویت گروه مزبور قرار گرفت. از این جهت جلسه حاضر با بزرگان این حوزه به عنوان بازیگرانی که از دل میدان با این چالش‌ها روبرو هستند، برگزار شد، تا چالش‌ها و البته پیشران‌های حوزه مذکور احصاء شده و جهت استفاده در اتخاذ سیاست‌های پیش‌روی مجلس شورای اسلامی مورد استفاده قرار گیرد. ♨️ متن کامل این گزارش را اینجا بخوانید: https://rc.majlis.ir/fa/news/show/1755598 🔖با کلیک بر روی هشتگ مطالعه منتشر شده در موضوع حکمرانی بر کتاب را مطالعه نمایید 📢 ایتا | تلگرام | بله 🆔@cultural_governance
بررسی الزامات سیاستی تدوین احکام بخش فرهنگ در برنامه هفتم توسعه 🔻به گزارش روابط عمومی مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی،‌ در جلسه تخصصی «الزامات سیاستی تدوین احکام بخش فرهنگ در برنامه هفتم توسعه» که با حضور رضا معصومی راد عضو هیات علمی دانشگاه گیلان و رئیس سابق امور فرهنگ، گردشگری و ورزش سازمان برنامه بودجه کشور و پژوهشگران دفتر مطالعات فرهنگ و آموزش مرکز پژوهش­های مجلس در این مرکز برگزار شد، ابعاد و الزامات مربوط به تدوین احکام بخش فرهنگ در برنامه هفتم توسعه مورد بررسی قرار گرفت. 🔻موسی بیات، مدیرکل دفتر مطالعات فرهنگی و آموزش مرکز پژوهش‌های مجلس، یکی از وظایف این دفتر در آستانه ارائه لایحه برنامه هفتم توسعه به مجلس را بررسی کارشناسی احکام مربوط به بخش فرهنگ دانست و گفت: ضروری است با برگزاری چنین جلساتی، تجربیات و دانش افرادی که در این حوزه فعالیت داشته یا دارند، برای پژوهشگران و کارشناسان به اشتراک گذاشته شود. ♨️ متن کامل این گزارش را اینجا بخوانید: https://rc.majlis.ir/fa/news/show/1754626 📢 ایتا | تلگرام | بله 🆔@cultural_governance
✅ مهم‌ترین اقدامات معاونت علوم انسانی و هنر در راستای تحقق سند تحول 📌گزارشی از اقدامات دبیر فعلی شورای عالی انقلاب فرهنگی در مسولیت پیشین خود 🔻 حجت الاسلام عبدالحسین خسروپناه، معاون علوم انسانی و هنر دانشگاه آزاد اسلامی: 🔹معاون علوم انسانی دارای سه حوزه مرکز مطالعات، برنامه‌ریزی و تعالی علوم انسانی، اداره کل آموزش و اداره‌کل پژوهش و تحصیلات تکمیلی است. 🔹بیشترین اقدامات در حوزه مرکز مطالعاتمربوط به بخش تعیین سرفصل‌ها و یا اصلاح سرفصل‌های درسی است. همچنین برگزاری دوره‌ها و کارگاه آموزشی و همایش‌ها در حوزه علوم انسانی و حکمی‌سازی نیز از دیگر اقدامات تعریف شده برای این مرکز است. 🔹 یکی از کارهای دیگر این مرکز بحث راه‌اندازی گروه‌های علمی کشوری است که برای 32 گروه علمی کشوری، مدیر گروه منصوب شدند. 🔹 تاکنون 9 دانشکده موضوعی مطرح و تصویب شده است. البته در مرحله اجرا 4 دانشکده در برخی از واحدها در‌حال اجراست. 🔹 همچنین یک‌سری اقدامات نیز در باب مجوز همایش‌ها توسط این اداره کل انجام می‌شود و در همین راستا 12 دی‌ماه یک همایش بین‌المللی در باب مکتب حاج‌قاسم در واحد علوم‌وتحقیقات با حضور دکتر طهرانچی رئیس دانشگاه آزاد برگزار خواهد شد. 📚 متن کامل: http://ihkn.ir/?p=31338 📢 ایتا | تلگرام | بله 🆔@cultural_governance
📌پیگیری های رهبری در شورای عالی انقلاب فرهنگی 🔸تقلید فرهنگی خطر خیلی بزرگی است، اما این حرف اشتباه نشود بااینكه بنده با مُد و تنوع و تحول در روشهای زندگی مخالفم؛ نخیر، مُدگرایی و نوگرایی اگر افراطی نباشد، اگر روی چشم و همچشمیِ رقابتهای كودكانه نباشد، عیبی ندارد. 🔖لباس و رفتار و آرایش تغییر پیدا می‌كند، مانعی هم ندارد؛ اما مواظب باشید قبله‌نمای این مُدگرایی به سمت اروپا نباشد؛ این بد است. اگر مدیست‌های اروپا و امریكا در مجلاتی كه مُدها را مطرح می‌كنند، فلان طور لباس را برای مردان یا زنانِ خودشان ترسیم كردند، آیا ما باید اینجا در همدان یا تهران یا در مشهد آن را تقلید كنیم؟ ▫️این بد است. خودتان طراحی كنید و خودتان بسازید. بنده زمان ریاست جمهوری در شورای عالی انقلاب فرهنگی قضیه‌ی طرح لباس ملی را مطرح كردم و گفتم بیایید یك لباس ملی درست كنیم؛ بالاخره لباس ملی ما كه این كت و شلوار نیست. البته من با كت و شلوار مخالف نیستم؛ خود من هم گاهی اوقات در ارتفاعات یا جاهای دیگر ممكن است كاپشن هم بپوشم؛ ایرادی هم ندارد؛ اما بالاخره این لباس ملی ما نیست. 🔹عربها لباس ملی خودشان را دارند، هندی‌ها لباس ملی خودشان را دارند، اندونزیایی‌ها لباس ملی خودشان را دارند، كشورهای گوناگون شرقی لباسهای ملی خودشان را دارند، آفریقایی‌ها لباسهای ملی خودشان را دارند و در مجامع جهانی هركس لباس ملی خود را دارد؛ افتخار هم می‌كنند. ما در جایی رئیس‌جمهوری را دیدیم كه لباس ملی‌اش عبارت بود از دامن! مرد بزرگ، دامن پوشیده بود! پاهای او هم لخت بود! یك دامن تقریباً تا حدود زانو، و هیچ احساس حقارت هم نمی‌كرد. با افتخارِ تمام در آن جلسه شركت می‌كرد؛ می‌آمد و می‌رفت و می‌نشست. 💠این، لباس ملی اوست؛ ایرادی هم ندارد. عربها با تفاخر، لباس ملی خودشان را می‌پوشند- پیراهن بلند و چفیه و عقال- و ممكن است به نظر من و شما هیچ منطقی هم نداشته باشد؛ اما لباسِ آن‌هاست و آن را دوست دارند. من و شما كه ایرانی هستیم، لباسمان چیست؟ شما نمی‌دانید لباس ما چیست. البته من نمی‌گویم طرح این لباس حتماً باید برگردد به لباس پانصد سال قبل؛ ابداً. من می‌گویم بنشینید برای خودتان یك لباس طراحی كنید. البته الآن این را از شما نمی‌خواهم؛ این را من در شورای عالی انقلاب فرهنگی مطرح كردم. 🧷آن روز ما یك بخش دولتی را مأمور كردیم و گفتیم دنبال این كار بروید. یك كارِ مقدماتی هم كردند، اما آن را به جایی نرساندند؛ دوره‌ی‌ریاست جمهوری ما هم تمام شد! من می‌خواهم بگویم اگر شما موی سرتان را می‌خواهید آرایش كنید، اگر می‌خواهید لباس بپوشید، اگر می‌خواهید سبك راه رفتن را تغییر دهید، بكنید؛ اما خودتان انجام دهید؛ از دیگران یاد نگیرید. 🔺در كشورهای غربی و بیشتر از همه در امریكا، حدود سه چهار دهه پیش یك‌مشت جوان بر اثر واخوردگی از شرایط اجتماعی، دچار حركتهایی شدند، كه البته تا امروز هم ادامه دارد. در زمان ما مظهر این افراد، بیتل‌ها بودند كه با آرایش عجیب و غریب و با نوعی موسیقی شبیه موسیقی پاپ- كه الآن در دنیا معمول است- ظاهر می‌شدند. بنده بعد از انقلاب به الجزائر رفتم. در خیابان ماشین ما عبور می‌كرد. یك‌وقت دیدم پسر جوانی نصف موی سرش را تراشیده و نصف دیگر را باقی گذاشته است. هرچه من نگاه كردم، دیدم این آرایش، هیچ زیبایی ندارد. 🔹مشخص بود او از كسانی تقلید كرده است. در الجزائر، فشار صنعتی و فشار ابزار تولید و تكنیك بر زندگی مردم اصلًا آن‌قدر نیست كه یك جوان، احساساتی را پیدا كند كه در امریكا یا انگلیس یا در جای دیگر پیدا می‌كرد؛ اما چون دیده بود آن‌ها انجام داده‌اند، او هم انجام می‌داد. بنده با این چیزها مخالفم و دوست نمی‌دارم جوان ما این‌طوری حركت كند و دختر و پسرِ ما دائم چشمشان به آن‌ها باشد. ۱۳۸۳/۰۴/۱۷ 📢 ایتا | تلگرام | بله 🆔@cultural_governance
✅ مطالبات هفتگانه رهبر معظم انقلاب از شورای عالی انقلاب فرهنگی/ آیا شورای عالی انقلاب فرهنگی به مطالبات رهبر انقلاب عمل می کند؟ 🔷 پس از فروپاشی نظام پهلوی، نهادهای مختلف یکی پس از دیگری پا گرفت، اما فرهنگ حاکم بر نهادهای جامعه مخصوصاً نهادهای فراگیری مانند آموزش و پرورش و دانشگاه‌ها، مسأله ساده‌ای نبود که بتوان در کوتاه مدت، تحولات لازم را در آنها به وجود آورد. از طرف دیگر ادامه کار آنها به ویژه دانشگاه‌ها به همان شکل سابق به صلاح جامعه نبود. 🔶 ارائه تعاریف دقیق از مفاهیم و همچنین تبیین آنها از سوی مقام معظم رهبری، از چندین جهت اهمیت دارد و مهم به نظر می‌رسد. از سویی مخاطبان این حکم رهبر معظم انقلاب به خوبی از وظایف خود آگاه شده و در زمان پاسخگویی بهانه‌ای برای نامفهوم بودن وظایف ندارند. 🔸از سویی دیگر، افراد جامعه علی‌الخصوص قشر جوان و دانشجویان، که اکثر مطالبات رهبر معظم انقلاب از شورای عالی انقلاب فرهنگی مربوط به آنان است، می‌توانند به راحتی نقشه راهی برای خود در عرصه فرهنگی ترسیم کرده و علاوه بر این، با توجه به اینکه از وظایف شورای عالی انقلاب فرهنگی به خوبی آگاهی پیدا می‌کنند، قادرند تا با دعوت از اعضای این شورا به دانشگاه‌های خود، به خوبی از آنها حساب‌کشی کنند. 🌐http://hvasl.ir/content/54585 📢 ایتا | تلگرام | بله 🆔@cultural_governance
💥 اگر موفق عمل می‌کرد، فرمان نمی‌دادند ⬅️ رئیس اندیشکده یقین در دانشگاه آزاد کرمان گفت: 💢 اگر شورای عالی انقلاب فرهنگی در پنج حوزه فعالیت قدرت فرهنگی موفق عمل می‌کرد، مقام معظم رهبری در حوزه فرهنگی به جوانان و فعالان فرمان آتش به اختیار نمی‌دادند. 💢 شورای عالی انقلاب فرهنگی در برابر دغدغه رهبری پیرامون اسلامی کردن علوم انسانی، تقریباً هیچ عکس‌العملی نداشته و صیانتی از توحید در علوم نیز نداشته است. همچنین موجب بی‌پناهی جوانان و دانشجویان در برابر علوم غیرتوحیدی نیز شده است. 💢 جمهوری اسلامی امروز به‌دلیل پیری، کهولت سن و قدیمی بودن باور و افکار اعضای شورای عالی انقلاب فرهنگی، از دکترین فرهنگی جمهوری اسلامی و قرآن فاصله دارد. 💢 بنا به تأکیدات رهبر معظم انقلاب جوانان باید زمام امور را در دست بگیرند و دولتی جوان و انقلابی را تشکیل دهند تا زمینه ایجاد تمدن نوین اسلامی که در بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی به آن اشاره شده است، صورت پذیرد. 📢 ایتا | تلگرام | بله 🆔@cultural_governance
✔️ ضرورت توجه به ابزار خط مشی‌گذاری داوطلبانه در فرهنگ ✍️ مجید نقدی، دانشجوی دکتری فرهنگ و ارتباطات دانشگاه باقرالعلوم(ع) اهتمام به حوزه سیاست گذاری فرهنگ، یکی از ماموریت های اصلی در حکم مقام معظم رهبری به شورای عالی انقلاب فرهنگی می باشد. معظم له در این حکم می فرمایند: «مأموریت شورای عالی انقلاب فرهنگی، از آغاز، ساماندهی به وضعیت فرهنگ و دانش در کشور، و سیاست‌گذاری در این دو مقوله، و هدایت دستگاههای متصدی آن به سمت ارزشها و هدفهای انقلاب، و برآوردن نیازهای فکری این دستگاهها و ظاهر شدن در نقش قرارگاه فرهنگی کشور بوده است.» ایشان ساماندهی به وضعیت فرهنگ و دانش و نقش هدایت گری دستگاههای متصدی امور را، بخشی از وظیفه سیاست گذارانه این شورا می دانند. حال سوال این است که نهادها و سازمان های فرهنگی از چه ابزار خط مشی گذاری در سامان دهی به وضعیت فرهنگی و ایفای نقش قرارگاهی خود استفاده کنند؟ ابزار خط‌مشی گذاری؛ وسایل یا تدابیر واقعی و عینی را گویند که دولت ها در مرحله اجرا، از این ابزار استفاده می کنند. انتخاب ابزار غالباً هم، به اندازه انتخاب خود خط‌مشی و سیاست گذاری کلان، بحث برانگیز است. وظیفه خط‌مشی‌گذارانه سازمان ها و نهاد های فرهنگی، انتخاب درست یک یا ترکیبی از چند ابزار متناسب با مسئله فرهنگی روز کشور است که در این انتخاب باید محدودیت‌ها و قابلیت‌های هر مقوله از ابزارهای خط مشی گذاری و همچنین پیامدهای ناشی از به کار گیری آن‌ها را مدنظر قرار داد. ابزارهای خط مشی گذاری، درجات مختلفی از اثربخشی، کارآیی، برابری، مشروعیت و حمایت سیاسی دولت ها را دارند که انتخاب مناسب آن‌ها منجر به خلق موقعیت های اثر گذار در حل مسائل فرهنگی و اجتماعی می شود. این ابزارها در مقیاسی مبتنی بر میزان «اجبار قانونی» و «داوطلبانه» درجه بندی که در آن «خودتنظیمی» یا ابزار های داوطلبانه به عنوان حداقل اجبار و «مالکیت عمومی» به عنوان حداکثر اجبار در نظر گرفته می شود. با نگاهی آسیب شناسانه، تمایل غالب سازمان ها و نهادهای سیاست گذار فرهنگی کشور، در بکارگیری ابزارهای خط مشی گذاری، بر اساس «اجبار قانونی» و دستورکار می باشد. در این تفکر(رویکرد نهادی) بیشترین اصالت در اجرا، دستورکار از بالا به پایین، مداخله حداکثری و نحوه تعامل با مساله تابع فرآیند دستورکاراست.در واقع این فرآیند دستورکار است که خط مشی فرهنگی را تحت تاثیر قرار داده و بشدت مبتنی بر نوعی بروکراسی فرسایشی، ساختارگرایی، هزینه های بالا و دستوری می باشد. اما نقطه مقابل این نگاه، که می تواند نقش تبیینی و اقناعی در حوزه فرهنگ داشته باشد، رویکرد تقویت ابزارهای داوطلبانه خط مشی گذاری فرهنگی است که اغلب به شکل داوطلبانه و همدلانه به مرحله اجرا رسیده و دولت یا سازمان ها می توانند توسط این ابزار ، بسیاری از مشکلات عمومی را حل و فصل کنند. به عنوان مثال اولین مجموعه از ابزارهای داوطلبانه که دولت و نهاد های فرهنگی می‌تواند در اجرای خط‌مشی‌ها به آن تکیه کنند نهاد خانواده است. دولت می‌تواند اقداماتی در جهت گسترش نقش خانواده انجام دهد، به گونه‌ای که اهداف خط‌مشی‌های دولت به شکل بهتر و با هزینه کمتر در همه ابعاد اقتصادی و اجتماعی تحقق یابد. اصلی‌ترین مزیت ارتقای خانواده و جامعه به عنوان یکی از ابزارهای خط‌مشی عمومی آن است که هیچ هزینه‌ای برای دولت ندارد؛ مگر آنکه دولت تصمیم بگیرد یارانه یا امتیازاتی در قبال این تلاش‌ها پرداخت کند. دولت و سازمان های فرهنگی با تکیه بر ابزارهای داوطلبانه خط مشی گذاری مانند خانواده می توانند برای مشکلات عمومی جامعه از قبیل اعتیاد، طلاق، افسردگی و دیگر ناهنجاری های اجتماعی گامی هر چند ابتدایی در حل مسئله بردارند. 📢 ایتا | تلگرام | بله 🆔@cultural_governance
✍️خلاصه یادداشت استاد رحیم پور ازغدی درباره شورای عالی انقلاب فرهنگی 📙"شورای عالی انقلاب فرهنگی" ، چهار مانع در درون وبیرون حاکمیت داشته است: 🔶یک) خلط "شوری" با گروه مشاوران 🔶دو) جایگزینی تدریجی "شورای عادی" بجای "شورای عالی" 🔶سه ) نگاه لائیک به مسئولیت "دولت" در فرهنگ وآموزش 🔶چهار) رویکردغیرفرهنگی به "انقلاب" و رویکرد غیرانقلابی به "فرهنگ" ♦️آنانکه این شورا را "شوری" نمی‌خواهند، نگاهشان به اعضای شورا گرچه همچون سران قوا منصوب رهبری درشورا هستند ، همچون نگاه به اعضای "هیئت دولت" است ♦️به آنان چون کارگزار خود دستور می دهند و از آنان اطاعت می طلبند، اعضای شورا را مشاور یدکی خود، بدون حق نقد و استیضاح دانسته، برای خود، حق وتوی مصوبات، تعریف کرده و اگر میل نکنند، مصوبات شورا را امضا یا ابلاغ نمیکنند. ♦️مواجهه ای تشریفاتی و بدون پاسخگویی بدان حد که بخود اجازه دهند در ملی ترین سیاست های فرهنگی ، به اراده شخصی یا سلیقه جناحی وگاه حتی ازسر انفعال محض دربرابر تحمیل بیگانگان بدون تصویب یا حتی طرح درشورا و گاه بدون اطلاع رسانی به نهادهای قانونی، بی سروصدا پروژه ای کشوری را به اجرا گذارده 📢 ایتا | تلگرام | بله 🆔@cultural_governance
🔰 حجت‌الاسلام محمد قمی رئیس سازمان تبلیغات اسلامی در صحن علنی مجلس(99): 🔹اعزه بزرگوار با عرض بنده در مورد مظلومیت فرهنگ همراه هستند. در جلسه هیئت دولت شهریور سال ۸۶، بعد از گزارش آقای احمدی نژاد، مقام معظم رهبری فرمودند فرهنگ حقیقتاً مظلوم است. شواهد و ادله‌ای آوردند، یکی همین بود که در گزارش رئیس جمهور مجال گزارش در مورد فرهنگ نشد. نه تنها مقام معظم رهبری، هر دلسوزی - با عرض معذرت از ساحت والای مجلس- عدم استقبال نمایندگان مجلس را برای عضویت در کمیسیون فرهنگی را که ببیند یاد مظلومیت فرهنگ می‌افتد. 🔺شورای عالی انقلاب فرهنگی کشور ۴ ماه تشکیل نشده است، شورای عالی فضای مجازی تشکیل نمی‌شود، سند مهندسی فرهنگی کشور به دستور مقام معظم رهبری بیش از ۴۰ جلسه شورای عالی انقلاب فرهنگی را به خودش اختصاص می‌دهد ولی بعد از چند سال کش و قوس تصویب می‌شود. ۵-۶ سال سند مصوب شورای عالی انقلاب فرهنگی که توی سبد اولویت‌ها باید قرار می‌گرفت، هیچ اتفاقی برایش نمی‌افتد. ❗️ کل بودجه فرهنگ این کشور زیر نیم درصد است؛ بودجه ساخت بیش از ۳۰۰ کیلومتر بزرگراه. ▪️از مظلومیت فرهنگ یک قدم جلوتر؛ همین اندک بودجه دستگاه‌های فرهنگی با شلختگی و تشتت دستگاه‌های فرهنگی و روشن نبودن شرح وظایف با بارهای بزرگ بر زمین مانده مواجه است. 🕌مسجد که سنگر است و قرار است گره‌ها را باز کند، به یک عبارت ۱۱ دستگاه و به یک عبارت ۲۱ دستگاه متولی دارد. بفرمائید وضعیت بالای ۸۰ هزار مسجد در کشور چگونه است؟ شما نمایندگان مردم هستید و از احوال شهرها خبر دارید. ♨️ گره‌های بزرگ در عالم اقتصاد و امنیت با فرهنگ حل می‌شود و این مکتب امام راحل و فرمایشات مقام معظم رهبری است. ما باید به گره‌گشایی‌های فرهنگی توجه کنیم. مسئله اول حتماً مسائل فرهنگی است. 💢بسیاری از دستگاه‌های فرهنگی متشتت و موازی‌کار هستند؛ به گونه‌ای که سوال بنده آن است که چند نفر تفاوت بین شورای تبلیغات، دفتر تبلیغات و سازمان تبلیغات را می‌دانند؟ 🌀همچنین ما شاهد نهادهای موازی چون مرکز رسیدگی به امور مساجد، ستاد اقامه نماز و مجموعه‌هایی درباره مساجد هستیم که این تشتت‌ها مشکلاتی را ایجاد کرده است. همچنین بین سازمان تبلیغات و وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی هم شاهد موازی‌کاری‌هایی هستیم اما با همه این وجود امام راحل ظرفیت و قدرت فرهنگ را به ما نشان دادند که باید مورد توجه ویژه قرار گیرد. ♦️ حتماً حمایت از کالا و سرمایه ایرانی و اقتصاد مقاومتی، ابعاد فرهنگی هم دارد که مغفول مانده، جدی گرفته نشده و قطعاً باید مورد توجه ویژه قرار گیرد. ظرفیت‌های حل مسائل مهم نظام آن است که به مسائل فرهنگی توجه بیشتری شود و اگر ما می‌خواهیم مشکلات اقتصادی، معیشتی و مسکن مردم را حل کنیم، باید حتماً بر روی ظرفیت فرهنگی حساب ویژه باز کنیم. 📍ما بیش از ۸۰ هزار مسجد، ۲۵ هزار کانون و ۹۰ هزار هیئت مذهبی ثبت شده داریم که از حداقل خدمات حاکمیت محروم هستند و حتی یک شناسه هم ندارد؛ حمایت‌هایی که از NGOها می‌شود، از هیئت‌های مذهبی دریغ می‌شود. ما گره‌های مردم را با فرهنگ می‌توانیم حل کنیم و مشکل امید، روحیه و اعتماد به نفس را می‌توان با توجه به فرهنگ حل کرد. ⚠️همه جا تهران نیست، هر شهرستان و زیست‌بومی مسئله و اقتضائات خاص خودش را دارد که باید مورد توجه قرار گیرد اما مدل حکمرانی ما یک مدل مرکزی است درحالی که باید به مناطق مختلف توجه شود. 📢 ایتا | تلگرام | بله 🆔@cultural_governance
🔅 عکس‌نوشت | مسئله حیاتی علم و فرهنگ ‏ [ مستلزم تلاش شبانه‌روزی و هوشمندانه مراکز متعهد رسمی و فعالان فرهنگی گستردۀ کل کشور ] 🔷 مسئلۀ حیاتی فرهنگ خیلی مهم است و یک مجاهدت هوشمندانه در زمینۀ علم و فرهنگ لازم است و در جهت درست، که مراکز متعهّد رسمی مثل وزارت ارشاد، مثل سازمان تبلیغات، مثل دفتر تبلیغات، مثل صدا و سیما، مثل شورای عالی انقلاب فرهنگی در درجۀ اوّل، مخاطب این درخواست هستند و در درجۀ دوّم ــ حالا درجۀ دوّم نمی‌شود گفت ــ طبعاً‌ فعّالان فرهنگی گستردۀ در سطح کشور که بحمدالله کم نیستند و زیادند. همه حقیقتاً‌ باید به این مسئلۀ حیاتی فرهنگ برسند و اهمّیّت بدهند؛ منتها این [کار] اوّلاً‌ باید به صورت مجاهدت و تلاش شبانه‌روزی باشد، ثانیاً‌ باید هوشمندانه باشد و چشم‌بسته و علی‌‌العمیا و مانند این‌ها نباشد، و در جهت درست حرکت کنند. یکی هم این [مسئله] است. 🗓 بیانات رهبر معظم انقلاب اسلامی در دیدار مسئولان نظام | ۲۳ فروردین‌ماه 📢 ایتا | تلگرام | بله 🆔@cultural_governance۱۴۰۱
💢 در حسرت «نظریه فرهنگ» ۴۴ سال پس از انقلاب! ✅ دکتر مسعود فیاضی، رئیس پژوهشکده فرهنگ و مطالعات اجتماعی: 📝 بی توجهی و تأکید نداشتن بر شأن قرارگاهی شورا، باعث می‌شود طرح‌ها و برنامه‌ها روی کاغذ بماند و اجرای آن ها نیز، به صورت جامع و هماهنگ صورت نگیرد؛ اقدامی که باعث می‌شود در عرصه فرهنگ با چالش‌های گوناگون روبه‌رو شویم و قادر نباشیم از گذرگاه‌های حساس این مسیر، به سادگی عبور کنیم. 📝 اگر شورای عالی انقلاب فرهنگی، قرارگاه مرکزی جریان بازسازی ساختار فرهنگی کشور است، باید همه زیر نظر آن فعالیت کنند، نه این‌که هر دستگاهی راه خودش را برود. این مشکل زمانی حادتر می‌شود که بدانیم ضمانت اجراهای شورا هم برای واداشتن دستگاه‌ها به انجام وظایف و پاسخگویی، کافی نیست. 📝 تا وقتی که تصمیمات شورا ضمانت اجرای درست و حسابی نداشته باشد و شأنیت قرارگاهی شورا رقم نخورد، چشم‌انداز بازسازی ساختار فرهنگی روشن نیست. 📝 در شرایط فعلی و در حالی که فضای مجازی، فرهنگ ما را به چالش می‌کشد و یک پای اصلی ماجرای آسیب‌های فرهنگی محسوب می‌شود، ضرورت دارد که بین دو شورا، هماهنگی‌های جدی و سیستماتیک برقرار و این مانع مهم نیز رفع شود. 🔹 متن کامل: http://ihkn.ir/?p=31143 📢 ایتا | تلگرام | بله 🆔@cultural_governance
🔴⚡️ملاحظه و رعایت اقتضائات کار فرهنگی - تبلیغی راهبردی ضروری و همیشگی است. ♨️رهبر معظم انقلاب در دیدار تعدادی از مسئولان سازمان تبلیغات اسلامی؛ 🔺رهبر معظم انقلاب اسلامی ظهر امروز در دیدار رئیس و جمعی از مدیران سازمان تبلیغات اسلامی و حوزه هنری، تولید و ارائه محصولات فاخرِ مبتنی بر فکر نو، و در نظر گرفتن اقتضائات اجتماعی و فرهنگی تبلیغ را در عین خشیت کامل از پروردگار، دو وظیفه مهم دستگاههای فرهنگی تبلیغاتی خواندند. 🔺حضرت آیت الله خامنه ای ضمن قدردانی از اقدامات خوبی که در سازمان تبلیغات اسلامی انجام گرفته است، با استناد به آیات قرآنی، خشیت از پروردگار به معنای «ملاحظه، رعایت و مراقبت» را راهبرد ضروری و همیشگی فعالان عرصه فرهنگ و تبلیغ دانستند و افزودند: دستگاهها و عناصر فرهنگی-تبلیغی باید کاملاً مراقب باشند که حرف خدا در هیچ شرایطی زمین نماند و در این زمینه نباید از جنجال و هوچی گری و اتهامات ترسید. 🔺ایشان توجه به اقتضائات اجتماعی در تبلیغ را نادیده گرفتن خشیت الهی ندانستند و گفتند: کارهای فرهنگی لوازمی دارد که باید به آنها توجه کامل کرد. 🔺ایشان توجه به لسان قوم را در فعالیت های فرهنگی- تبلیغاتی از جمله این اقتضائات برشمردند و گفتند: زبان ارتباط گرفتن با یک جوان و نوجوان با زبان حرف زدن با یک غافل جاهل یا معاند فرق می کند همچنانکه باید زبان و لسان صحبت و تبلیغ در کشورهای دیگر با کار فرهنگی-تبلیغی در داخل از جمله در مجموعه های انقلابی تفاوت داشته باشد. 🔺رهبر انقلاب اسلامی بازار فکر و محصولات نو در داخل و خارج را پررونق خواندند و گفتند: با تولید فکر نو، فرآوری آنها و تبدیلشان به محصولات فاخرِ دارای بسته بندی خوب، در این بازار پرمشتری فعال شوید. 🔺ایشان با ابراز ناخرسندی از کم کاری در این عرصه گفتند: سازمان تبلیغات و حوزه هنری در عرصه های مختلف، کار خوبِ زیاد کرده اند اما نه به اندازه عمر حدوداً چهل سال خود، بنابراین باید کار و تلاش را مضاعف کرد. 🔺اهمیت دادن به نیروی انسانی زبده به عنوان محور اساسی مجموعه های فرهنگی، حفظ نیروهای خوب سازمان تبلیغات در همه رشته ها،‌مراقبت از نیروها و مواظبت در زمینه آفات برون سپاری کارهای فرهنگی تبلیغاتی، چهار نکته دیگر رهبر انقلاب در این دیدار بود. 🔺ایشان در این زمینه گفتند: البته باید از ظرفیت های مردمی حداکثر استفاده را کرد که در این زمینه جشنواره عمار نمونه خوبی است. 🔺حفظ شادابی، سرزندگی، خوشحالی و خشنودی مردم از دیگر نکاتی بود که ایشان به عنوان یکی از وظایف مهم دستگاههای فرهنگی تبلیغاتی بیان کردند. 🔺رهبر انقلاب در تشریح بیشتر ابعاد و اهمیت این موضوع گفتند: البته اگر وضع اقتصاد و زندگی مردم بهتر شود شادابی و خشنودی آنها تا حدودی تأمین می شود اما جدا از این مسئله هم می توان با مشارکت خود مردم، کارهای متنوع – شیرین و سرزنده ای انجام داد. 🔺بخش آخر سخنان حضرت آیت الله خامنه ای در این دیدار حاوی چند توصیه از جمله پرهیز از جناح گرایی بود. 🔺ایشان گفتند: در کل کشور به اتحاد کلمه و همدلی نیاز داریم چه برسد به مجموعه های انقلابی که باید کاملاً از افتادن در دام نحله های گوناگون فکری و جناح گرایی پرهیز کنند. 🔺خودداری از کارهای صرفاً ویترینی و شکلی، و مراقبت از تولید آثار خنثی و بدون جهت گیری صحیح توصیه های دیگر رهبر انقلاب به رئیس و تعدادی از مدیران سازمان تبلیغات اسلامی و حوزه هنری بود. ♨️ رییس سازمان تبلیغات اسلامی هم در این دیدار، از فعالیت ها گزارش داد. 🔺 گفت: جوانگرایی پرورش نیرو و جهاد تبیین را جدی گرفته و در اولویت قرار داده ایم و سعی داریم به سهم خودمان به تأمین نیازهای فرهنگی جامعه کمک کنیم، البته در برخی زمینه ها همچنان ضعف داریم. 🔺آقای رئیس حوزه هنری هم در گزارش کوتاهی گفت: مسیر رشد حوزه در زمینه ادبیات و کتاب را ادامه داده ایم اما سعی کرده ایم در دیگر زمینه های فرهنگی هنری و رسانه ای هم با تکیه بر ظرفیت درخشان جوانان همه مناطق کشور فعال باشیم. 📢 ایتا | تلگرام | بله 🆔@cultural_governance
🔴⚡️بیست و چهارمین جشنواره بین‌المللی قصه گویی! 🔺یزد، دی ماه ۱۴۰۱ 🔺کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان 📢 ایتا | تلگرام | بله 🆔@cultural_governance
11 یادداشت مسجد.docx
78.7K
🔸نقش حکمرانی محلی در بازسازی فرهنگ ✍️مهدی قیاسی کارگر امروز با نفوذ فرهنگی توسط شبکه‌های اجتماعی، خانواده‌های بسیاری احساس نیاز می‌کنند به چنین مسجدی که بتواند تمام دغدغه‌های آن‌ها را رفع کند. اگر مساجد جایگاه واقعی خود را که پایگاه رفع تمام مشکلات محله هستند را پیدا کنند امروز کمبود مسجد به عنوان یک بحران باید بررسی و رفع شود و بهترین و فعال ‌ترین طلاب جوان باید امامت محله را بعنوان هدف، جهت فعالیت موثر در جامعه ببینند که متاسفانه با این مطلوب، فاصله داریم. 📢 ایتا | تلگرام | بله 🆔@cultural_governance
معاون فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم خبر داد: 💢اختصاص ۵ درصد از بودجه دانشگاه‌ها به فعالیت‌های فرهنگی در لایحه بودجه ۱۴۰۲ 🔹معاون فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری از اختصاص پنج‌ درصد از کل بودجه دانشگاه‌ها به فعالیت‌های فرهنگی دانشجویی در لایحه بودجه سال ۱۴۰۲ خبر داد. http://www.msrt.ir/fa/news/75526 📢 ایتا | تلگرام | بله 🆔@cultural_governance
مقاله_ارائه_الگوی_خط_مشی_گذاری_سازمان_های_فرهنگی؛_مطالعه_موردی_کانون.pdf
323.9K
✅ مقاله ارائه الگوی خط مشی گذاری سازمان های فرهنگی؛ مطالعه موردی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان نویسنده: دکتر محمود مروج دیدگاه : 🔆 ⭕️ نقد و بررسی مقاله 👇 🌐 https://mohammadrahmani.com/?p=515 📢 ایتا | تلگرام | بله 🆔@cultural_governance
🌀 تأثیر مثبت و منفی عناوین حوزوی بر تصورات جامعه 🔹 «کاردان، کارشناس، کارشناس ارشد، دکتر» به این عناوین نگاه کنید! هرکدام بار معنایی خاصی دارند که در اذهان مردم و جامعه، حکایت از میزان علمیت افراد دارای آن مدرک دارد؛ تا جایی که دانشجویان درس می‌خوانند تا به این عناوین مهم دست پیدا کنند و مردم نیز به داشتن هرچه بیشتر صاحبان این مدارک، در میان خانواده و خویشاوندان خود، مباهات می‌کنند؛ حتی برای مشکلات دنیوی و مسائل روزمره خود دنبال افرادی می‌گردند که مدارک بالاتری دارند. 🔻 حال به این عناوین دقت کنید: «سطح یک، سطح دو، سطح سه، سطح چهار»! همه‌ی این عناوین برای مردم، گنگ، نامفهوم و چه بسا موجب فاصله‌گرفتن یا حتی اشمئزاز است! تا بگویی سطح چهار دارم می‌پرسند یعنی چه؟ و در پاسخ مجبوری بگویی همان دکترا! البته اخیرا طبق قانون مصوب شورای عالی انقلاب فرهنگی، دانش‌آموختگان سطح چهار حق ندارند از عنوان دکتری برای خود استفاده کنند! لذا استفاده از این عنوان برای حوزویان است، بلکه باید بگویند سطح چهار و معادل دکتری!! ✅ حال اگر مردم عناوینی شبیه به این را بشنوند: «مجتهد تمام، مجتهد متجزی، قریب الاجتهاد، دین‌شناس گرایش فلسفه، دین‌شناس گرایش روانشناسی، مبلّغ عالی، مبلّغ توانمند، مبلّغ کارآموز و...» بله درست حدس زدید! هم این عناوین بار معنایی روشن و قابل فهمی دارند؛ هم ذهنیت مردم و انتظارشان از یک روحانی، با این عناوین تطابق پیدا می‌کند و بهتر جذب روحانیون برای حل مسائل و مشکلات خود می‌شوند. همچنین بهتر درک می‌کنند که روحانیون همه یکدست نیستند و دنبال آن روحانی با مدرکی می‌گردند که موضوع گرفتاری‌شان با سنخ مسأله‌ آنها یکسان است. 🔻 اما دریغ! وقتی که می‌شنوند فلان دانشگاهی دکتر است و فلان روحانی هم دکتر است؛ می‌گویند این بیچاره‌ها از فرط بی‌سوادی مجبور شده‌اند از عناوین دانشگاهی برای خود وام بگیرند و نان و مقامی برای خود دست و پا کنند!! یا می‌گویند اینها قرار بود دین‌شناس شوند رفتند دکتر شدند!! گویا حوزه چراغ جادویی شده که غول دکتر آفریده است! یا اگر خیلی ارادت به قشر روحانیت داشته باشند می‌گویند دکترها برابرند؛ چه دانشگاهی باشند چه حوزوی! ✅ و چه دقیق بود کار امام خامنه‌ای عزیز در نپذیرفتن دکترای افتخاری و متعهد ماندن بر میثاق طلبگی خویشتن. و چه جفا کرده‌ایم ما، اگر همچنان به این میثاق طلبگی پشت کنیم و به فکر مطالبه‌ی تشخیص هویت واقعی حوزوی و اصیل خویش نباشیم. ✅ براستی چنین مأموریتی از عهده شورای عالی و مرکز مدیریت، قطع به یقین برخواهد آمد و ان‌شاءالله امید است که خیلی زود در این امر مهم تعجیل کنند و آن را به فردا و فرداها موکول نکنند که سالهاست این مطالبه‌ی امام خامنه‌ای بر زمین مانده است. 📢 ایتا | تلگرام | بله 🆔@cultural_governance
⚡️ نظرات انتزاعی برای حضور روحانیت در مناصب اجرایی ✍️ حجت الاسلام وحید نجفی در مباحثات نوشت 🔹 آنچه فعلاً مدنظر این قلم است، مسئله «حضور روحانیت در مناصب اجرایی» است که نویسنده علیرغم بررسی برخی مطالب مطرح‌شده در این خصوص، هنوز نتوانسته تنقیح درستی از مسئله در میان مطالب مطرح‌شده بیابد. ازاین‌رو این نوشته درصدد بیان مسئله است تا با روشن شدن ابعاد مساله، شاید نوشته‌ها و گفت‌وگوها گره‌گشایی بیشتری داشته باشند و از احتمال نزاع‌های لفظی و بی‌حاصل بودن دور شوند. 🔸 • روحانیت: گروهی که امروزه بیشتر به روحانیت معروف شده‌اند و شاید «عالمان دین» بهترین تبیین هویتی برای آنان باشند، خصیصه‌ای تمایز بخش با سایر اصناف اجتماعی دارند که هنگام بحث از «حضور روحانیت در مناصب» باید به آن توجه کامل داشت و با توجه به این تمایز به صدور حکم پرداخت. 🔸 خصیصه تمایز بخش روحانیت از سایر اصناف توأمان بودن دو بعد نگرشی و دانشی است. با توجه به سیستم تربیتی و آموزشی ای که روحانی بودن منوط به آن است، روحانیون دانش دینی را به نحو تخصصی برجسته، همراه با دغدغه اقامه دین دارند. توأمان بودن این دو خصیصه نکته مهمی است. دغدغه اقامه دین را می‌توان در بین سایر اصناف نیز مشاهده نمود و از خصیصه‌های هویتی آن‌ها برشمرد. به‌عنوان نمونه صیانت از نظام جمهوری اسلامی را می‌توان معادل دغدغه اقامه دین دانست و طبیعتاً افرادی که مثلاً در سپاه پاسداران هستند را دارای چنین خصیصه ای معرفی کرد. کما اینکه دانش دینی نیز در بین برخی از غیر روحانیون وجود دارد و می‌توان حتی افرادی را در کرسی‌های اسلام‌شناسی مشاهده نمود که اصلاً مسلمان نیستند. بنابراین توأمان بودن این دانش و دغدغه را می‌توان مرز هویتی روحانیت با سایر اصناف در این مساله دانست. 🔸 • مناصب: با مشاهده سخنانی که در این موضوع مطرح می‌شود، این احساس به وجود می‌آید که شاید گویندگان و نویسندگان، هیچ توجهی به آنچه از سخنانشان در فضای واقعی جامعه برداشت می‌شود؛ ندارند؛ و الا این‌گونه مخالفت‌های کلی با حضور روحانیت در مناصب اجرایی حیرت‌آور است. مناصب حکومتی که برای تصدی‌گری روحانیون در فضای واقعی جامعه امروز مطرح و مهیا است را می‌توان در چند دسته جای داد: 1. مناصب سنتی روحانیت نظیر تصدی منصب قضا یا دفاتر ثبت‌اسناد رسمی 2. مناصب مشروط به اجتهاد نظیر اعضای شورای نگهبان، رئیس قوه قضائیه و … 3. نمایندگی ولی‌فقیه در سازمان‌ها و استان‌ها یا امامت جمعه و مشاغل مرتبط به آن 4. اشتغال در سازمان‌هایی با کارکرد کاملاً حوزوی نظیر سازمان تبلیغات، سازمان حج و … 5. کارشناس فرهنگی و دینی در دستگاه‌های مختلف از شورای عالی انقلاب فرهنگی تا رایزن فرهنگی و … 🔸 البته برخی مشاغل نیز ممکن است با هویت تخصصی دیگری که یک روحانی دارد، به آن روحانی واگذار شود شود. مثل تصدی کرسی استادی فلسفه توسط یک روحانی که در این دانش سرآمد است؛ اما آنچه اولاً و بالذات برای یک روحانی می‌توان تصور نمود، در همین چند دسته از مشاغل ذکرشده است. 🔸 حال با توجه به این مناصب و جمعیت اندک نسبی روحانیون برای تصدی همین چند دسته، حتی می‌توان به این نکته نیز توجه داد که مسئله‌سازی حضور روحانیت در مناصب اجرایی از کجا بر خواسته است که این‌گونه بدان پرداخته می‌شود؟ 🔸 اگر طلاب مشغول به تحصیل و روحانیون سالخورده و کسانی که مشاغل درون حوزوی دارند به‌علاوه آنان که کاملاً مشغول شئون تبلیغی و اجتماعی هستند را از جمعیت روحانیون حذف کنیم، قطعاً به اعدادی کمتر از سی یا چهل هزار می‌رسیم حال‌آنکه در کشور تنها ۲۰۰ هزار پست مدیریتی وجود دارد؛ پس این همه فضای رسانه ای برای چه شکل گرفته است؟ 🔹 موقعیت کنونی جمهوری اسلامی ایران آنچه روشن است اینکه حضرت امام خمینی(ره) بعد از استقرار نظام، برخی از نظرات خود نسبت به تصدی چند منصب توسط روحانیت را تغییر دادند و علت آن‌هم شرایط خاص و فقدان افراد قابل از اصناف دیگر بود. حال گویی صرف گذشته چند سال شرایط را تغییر داده است بگذریم از آنکه معمول اضطرارهایی که تصور می شوند، فضای ذهنی نامناسبی برای تامل به وجود می آورند. آیا اکنون حوزه نظریات موردنیاز اداره جامعه را تولید کرده و آن‌ها را به مدل تبدیل کرده و غیر روحانیون را در این زمینه تعلیم داده است که برخی مسلم گرفته‌اند موقعیت اضطراری تغییر کرده است؟ آیا در شرایط امروز ضروری نیست که کارشناس متبحر دین‌شناس با دغدغه اقامه دین، حداقل از هر نوع منصب مدیریتی چند مورد را متصدی شوند تا با اشراف به مسائل حکمرانی، زمینه تولید نظریات دینی در شئون اداره کشور مهیا شود؟ 📢 ایتا | تلگرام | بله 🆔@cultural_governance
💥 تمدن سازی اسلامی ⭕️ تاملی در روند شکل گیری دولت اسلامی با توجه به حکمرانی اسلامی ✍️اصغر زمانی 🔻مقام معظم رهبری(مدظله العالی) با ارائه نقشه جامع تمدن نوین اسلامی؛ مسیر کلان رسیدن به قله رفیع تمدن اسلامی را تعیین نمودند و برای هر ایستگاهی از این مسیر پرفراز و نشیب؛ دفترچه راهنمای مهمی نیز ارائه دادند تا آحاد ملت و مسئولین کشور با چشمانی باز این مسیر پرشکوه را طی کنند 🔻 ملت بصیر و مجاهد ایران با همراهی و پشتیبانی بنیان گذار کبیر انقلاب، مرحله اول و دوم طرح تمدن نوین اسلامی یعنی شکل گیری انقلاب اسلامی و نظام اسلامی را بنحو احسن تحقق بخشیدند، اما متاسفانه شاهد توقف ۴۰ ساله در مرحله سوم یعنی دولت اسلامی هستیم. 🔻 با نگاه آسیب شناسانه به علل عدم تحقق دولت اسلامی به دو علت مهم پی میبریم: ۱_ سرکار بودن روسای قوا و مسئولینی که اعتقادی به صحت و کارآمدی مبانی نظام جمهوری اسلامی نداشتند. ۲_سرکار بودن مسئولین معتقد به مبانی نظام جمهوری اسلامی که شعارهای انقلاب اسلامی را سر می دهند و با اخلاص و فعالیت جهادی دنبال حل مشکلات مردم و نظام اسلامی هستند ولی نسخه حل مشکلات را از تئوری های غربی میگیرند و بعبارت دیگر حکمرانی منحط غربی را در حل مسائل کشور پیش میگیرند و در نتیجه کشور دچار آسیب و هزینه میشود. 🔻 مقام معظم رهبری(مدظله العالی) بارها بر لزوم پایبندی به حکمرانی اسلامی در عرصه های علم و فرهنگ و اقتصاد و حقوق و سیاست و فضای مجازی و...تاکید داشته اند و دیروز نیز در دیدار اعضای شورای عالی انقلاب فرهنگی به این امر مهم توصیه و تاکید کردند. 🔻 مسئولین کشور و بالخصوص آیت الله رئیسی، رئیس جمهور مردمی و مجاهد؛ باید عنایت داشته باشد که تحقق دولت اسلامی نیازمند حکمرانی اسلامی در عرصه های مختلف است و منبع دریافت نسخه حکمرانی اسلامی، مراکز تخصصی حوزه علمیه است. 🔻متاسفانه مراکز تخصصی و بزرگان صاحب نظر حوزه علمیه از کم توجهی برخی مسئولین به نظرات و برنامه های مبتنی بر حکمرانی اسلامی گلایه دارند که نمونه بارز آن یادداشت علمی_انتقادی استاد احمد علی یوسفی(رییس مرکز راهبری اقتصاد مقاومتی حوزه های علمیه) به طرح اقتصادی دولت می باشد که در آدرس زیر قابل مشاهده است. https://www.alef.ir/news/4010830070.html 📢 ایتا | تلگرام | بله 🆔@cultural_governance
ولنگاری فرهنگی به چه معناست؟ 1️⃣ یعنی نظارت کافی بر بازار پوشاک و البسه‌ی مردم ‌[چه تولیدات داخلی ، چه واردات خارجی] وجود ندارد و لباس‌های ضد فرهنگ ایرانی - اسلامی به راحتی در دسترس مردم است! 2️⃣ یعنی تعداد زیادی از فیلم های سینمایی و سریال های خانگیِ مجوز داده شده توسط وزارت ارشاد و نهادهای وابسته ، پرچم دار عادی سازی فحشا و بدحجابی هستند! 3️⃣ یعنی فضای مجازی کشور در نهایتِ یله و رها بودن به سر می‌برد و دشمنان به سادگی روی ذهن و روح مردم اثر می‌گذارند و پروژه‌ی روی زمین مانده! 4️⃣ یعنی منابع تحقیقاتی و کتب دانشگاهی ما ، در بسیاری از موارد ترجمه‌ی کتاب ها و آثار خارجی‌ست و پالایشی رو آنها صورت نگرفته و دانشجویان و نخبگان ما از مبانی و علوم غربی تغذیه می‌کنند! 5️⃣ یعنی در تولید انیمیشن ها و بازی های ایرانی ضعف فراوانی داریم و در این زمینه‌ها معمولا مصرف کنند‌ه‌ی تولیدات غربی هستیم! 6️⃣ یعنی محصولات فرهنگی و لوازم تحریرِ کودکان و نوجوانان ما از نماد های ایرانی-اسلامی تهی ، و پر از نمادهای غربی‌ست! 7️⃣ یعنی نهادهای فرهنگی ما همچون حوزه‌ی علمیه از ضعف های عمیقِ ساختاری و مدیریتی رنج می‌برند و در ساختار برخی نهادهای فرهنگیِ جامعه ، هم شاهد فیزیکی هستیم و هم نفوذ گفتمانی! 8️⃣ یعنی آموزش و پرورش شاید در بحث آموزش عملکرد نسبتا خوبی داشته باشد ، ولی در موضوع پرورشِ دانش آموزان ضعف های فراوانی دارد که در این مجال فرصت پرداختن به آن نیست! 🚸 نکته‌ی مهم آنجاست که در این روزها ثمره‌ی این ولنگاری فرهنگی را در کف جامعه و رفتار برخی جوانان و نوجوانان به خوبی می‌توان دید و به نظر می‌آید باید یک انقلاب فرهنگی در تفکرات ، برنامه‌ریزی ها و اعضای «شورای عالی انقلاب فرهنگی» و نهادهای فرهنگی ما صورت بگیرد تا بتوانیم به اصلاح مسائل فرهنگی کشور امیدوار باشیم!!! 📍پ.ن : حتما سخنرانی رهبر معظم انقلاب در دیدار با اعضای شورای عالی انقلاب فرهنگی در تاریخ ۱۵ آذر ۱۴۰۱ را ببینید! ✍️ میلاد خورسندی 📢 ایتا | تلگرام | بله 🆔@cultural_governance
https://virasty.com/Mogtaba_farhang/1674280401043803700 به توییتر فارسی ساخت ایران بپیوندید https://virasty.com/Mogtaba_farhan
🔹اگر مسئله راهبری جریان تربیتی و فرهنگی در کشور را بخواهیم ذیل یک قرارگاه مرکزی – که قاعدتاً می بایست شورای عالی انقلاب فرهنگی باشد – راهبری نماییم در این صورت نیازمند ایجاد یک جبهه فراگیر از نهادهای فرهنگی و تربیتی هستیم که بر اساس اقتضائات خود بتوانند بخشی از ماموریت مندرج در کالک مهندسی فرهنگی کشور را برعهده گرفته و بر اساس نقاط قوت خود آن را به سرانجام رسانند. 📌متاسفانه بر خلاف این ضرورت بخشی از ماموریت های ذیل این نهادها، با هویت و بوم سازمان ها تناسب نداشته و چه بسیار سازمان هایی که بر اساس ذائقه مدیران خود، ماموریتی را بر عهده می گیرند که به دلیل این ناهمگونی، چیزی جز اتلاف منابع را در پی نخواهد داشت. بر اساس یکی از الگوهای مرسوم در سازمان های فرهنگی دنیا، بخشی از نهادهای فوق را دسته بندی نموده است. فارغ از کارایی یا عدم کارایی شاخصه های سنجش و محصول این پژوهش، اصل دسته بندی فوق می تواند برای سیاستگذاران این حوزه قابل بهره برداری باشد. لینک دانلود مقاله: 🌐mohammadrahmani.com/?p=769 📢 ایتا | تلگرام | بله 🆔@cultural_governance
🔴⚡️خانواده یهودی با داشتن ۲۳فرزند! 🔺یهودیان معتقدند که تنها وارثان زمین فقط قوم یهود است و دیگر انسان ها بردگان آن ها خواهند بود! 🔺به همین دلیل به شدت روی ازدواج به موقع تاکید دارند، از نظر شرع آنها، واجب هست هر خانم حداقل ۱۰ فرزند به دنیا بیاورد و استفاده از وسایل جلوگیری ، در قوم یهود ،گناهی بزرگ‌شمرده می شود. 🔺آن ها با به دنیا آوردن هر فرزند ، آن کودک را وارث یک قسمتی از جهان می نامند، حالا فکر کنید ۲۰سال دیگر چه بلایی سر نسل شیعه خواهد آمد ؟؟؟؟ 🔺ناخواسته امام زمانمان راتنها خواهیم گذاشت، آهای اونایی که آرزوی ،سربازی امام زمان رو دارید، خواسته مهم امام زمان (عج) و نائب بر حق ایشان ، ازدواج به موقع و فرزند آوری است... 📢 ایتا | تلگرام | بله 🆔@cultural_governance
✍️۱۰ گام به جلو در حکمرانی فرهنگی 🖇حجت الاسلام رضا غلامی از بایسته‌های چشم‌انداز در حکمرانی فرهنگی می‌گوید 🖍جهت مطالعه اینجا کلیک نمایید 📢 ایتا | تلگرام | بله 🆔@cultural_governance