📌واکنش دفتر تحکیم وحدت به روند غیرشفاف طرح تحول شورای عالی انقلاب فرهنگی
snn.ir/fa/news/989467/
از متن نامه:
🔸در این دو ماه تمام تلاشمان را کردیم که از فضای غیر شفاف این کارگروه سر از کار و روند در پیش گرفته شده برای تحول در بیاوریم و در کمال تعجب به مسائلی برخوردیم که اه و نالههای پیش را بیش از آنکه از جانمان بزداید بر وجودمان تهنشین کرد که از قضا سرکنگبین صفرا فزود!
🔸توقع ما این بود که ساختار نخبگانیترین شورای عالی کشور را با عقل جمعی بازسازی کنند فکر میکردیم فقط دانشجویان و اساتید را نامحرم میدانند و نمیگویند چه بلایی قرار است بر سر ساختار نهادی که جدیترین تصمیمها را برای شان میگیرد بیاورند تا این که اخیراً در صحبتی که با یکی از دبیران داشتیم متوجه شدیم بیماری نامحرم پنداری و فردگرایی در نهادهای تصمیم ساز ز واگیر دار شده است و امروز بر مغز متفکر فرهنگی کشور رسوخ کرده است و حتی از بسیاری از افراد با سابقه و فعال در شورا و دبیر خانه نیز در خصوص طرح تحول سوال و نظرسنجی صورت نگرفته است.
🔸قدرتمندتر شدن دبیرخانه، به حاشیه راندن اعضای حقیقی در نتیجه تضعیف قوای نخبگانی کشور و همچنین تقلیل جایگاه دولت در شورای عالی انقلاب فرهنگی آسیبهای جبرانناپذیری به این شورا وارد خواهد کرد و آخرین امیدهای اصلاح شورای عالی انقلاب فرهنگی را برای همیشه به تاریکخانه تاریخ خواهد سپرد.
🔸دبیرخانهای که خود در تمام این سالها از معلولیت ساختاری رنج برده است و سایر بخشهای شورا را نیز با خود به منجلاب ناکارآمدی کشانده است چگونه میتواند بار مدیریت ساختارهای جدید و اختیارات بیش از آن را متحمل شود. علیرغم جایگاههای ناشایستی که به دبیر شورا واگذار شده سکوت طرح در خصوص شیوه تحولات دبیرخانه و حدود اختیارات دبیر در آینده باعث تمرکز گرایی و انحصار قدرت در دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی خواهد شد.
#شورای_عالی_انقلاب_فرهنگی
🌐کانال حکمرانی فرهنگی
🆔 @Cultural_governance
گزارش پر نیش و کنایه ایندیپندنت فارسی:
بودجه شهرداری تهران چطور هزینه میشود؟ اعزام مداح رایگان به منزل
independentpersian.com/node/205066/
🔴از متن:
...«خانوادهها میتوانند با هماهنگی مراسم روضه و عزاداری خانگی از خدمات رایگان اعزام مداح بهرهمند شوند.» این خدمات رایگان در حالی ارایه میشود که اخیرا گزارشها درباره اتوبوسخوابی و بیآرتی خوابی در تهران خبرساز شده است و فرونشست زمین تهدیدی جدی برای خیابانها و کوچههای پایتخت بهشمار میرود.
مداح رایگان یکی از ۳۲ برنامهای است که به گفته فاطمیانپور در ایام فاطمیه بهطور مجازی و حقیقی برگزار میشود. برنامههایی که اجرای هر کدام از آنها شامل اعزام مداح رایگان به بودجه هنگفتی نیاز دارد. مداحی در ایران در سالهای اخیر به صنعتی بزرگ تبدیل شده است و مداحان و روضهخوانان دستمزدهای کلان و امتیازها و امکانات ویژهای برای مداحی دریافت میکنند.
بودجه سازمان فرهنگی هنری شهرداری را شهرداری تهران تامین میکند. اعضای هیات امنای این سازمان شامل رئیس صدا و سیما، سازمان تبلیغات اسلامی با حکم {آیت الله سید} علی خامنهای، رهبر جمهوری اسلامی منصوب میشوند. این سازمان با چهار هزار پرسنل و در اختیار داشتن مراکز فرهنگی و هنری متعدد از بزرگترین نهادهای «فرهنگی هنری» جمهوری اسلامی ایران بهشمار میرود.
🔵پ.ن:
اقدام غلط دستگاههای مختلف (و به خصوص جاهایی مثل شهرداری تهران یا اسنوا) در ترویج و تبلیغ روضه رایگان خانگی، حمایتی است که شاید برای مدت کوتاهی و در ظاهر موجب گسترش این فعالیت کاملا مردمی شود؛ ولی در نهایت بر ضد خود تبدیل شده و پس از مدتی همان
قهرمان مردم - سرمقاله حلقه وصل.pdf
50.2K
🚷 شیوهنامه گام به گام حذف مردم از میدان!
❌دستگاهها و نهادها چگونه مردمی را که از جیب و بازو و آبرو و وقتشان هزینه میکردند، به مردمی بیتفاوت و لاابالی تبدیل میکنند؟
🚫توجیهاتی مانند زیباسازی، استانداردسازی یا ارتقای کمّیت و کیفیت فعالیتها، چگونه موجب اغفال و اضلال ما و حذف مردم شدهاست؟
⛔️چرا تمامیتخواهی دستگاهها ولو با شعار «مردمیسازی» یا روکش «ستاد مردمی» همراه باشد، در عمل و در نهایت به «مردمزدایی» منتهی میشود؟
🔄چگونه گاهی حتی پشتیبانی و مانعزدایی از فعالیتهای مردمی، به ضد خود بدل میشود؟
#مدیریت_فرهنگی
#مردم
🌐کانال حکمرانی فرهنگی
🆔 @Cultural_governance
صفحات نخست کتاب سیاست_گذاری فرهنگی یا ولنگاری؟ کنکاشی در چالش_های مدیریت راهبردی فرهنگ در ایران.pdf
436.1K
🔸صفحات نخست کتاب سیاستگذاری فرهنگی یا ولنگاری؟
🔰(کنکاشی در چالشهای مدیریت راهبردی فرهنگ در ایران)
نویسنده: اندیشکده برهان
ناشر: دیدمان
تعداد صفحات: 108
#کتاب
🌐کانال حکمرانی فرهنگی
🆔 @Cultural_governance
🗞فراخوان دومین همایش ملی سیاستگذاری اجتماعی در ایران
🌐کانال حکمرانی فرهنگی
🆔 @Cultural_governance
سامانه هماندیشی برای دریافت موج دوم نظرات نخبگان، خبرگان و فعالان فرهنگی و در جهت تلاش برای تحقق مشارکت فراگیر در رسیدن به «طرح کلان و معماری ساختار فرهنگ و رسانه کشور»، فعال شد.
hamandishi.sccr.ir
🌐کانال حکمرانی فرهنگی
🆔 @Cultural_governance
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔴 افشاگری دکتر بانکیپور نماینده مجلس، از خیانت لیبرالها برای بالابردن سن ازدواج و افزایش فساد درجامعه!
❌ما قوانین موجودمان ضد ازدواج است.
✅. باید مدرک گرایی را کم کرده و مهارت افزایی و اشتغال را زیاد کنیم
🔰 تا وقتی که دلباخته مدرک و نوکر نظام ناکارآمد 🙈آموزش وپرورش🙊 باشیم وضع همین است
چرا که این سیستم اساسا مخالف #ازدواج_بهنگام است
#ازدواج
🌐کانال حکمرانی فرهنگی
🆔 @Cultural_governance
هدایت شده از مجتبی فرهنگ
یادداشت | «مصطفی» چگونه سنگربانی می کرد؟
✍️ مرتضی فیروزآبادی
🔺 این یادداشت جزئیاتی از الگوی فعالیت جهادی یک جوان انقلابی در حل مسائل نظام را ارائه می کند. تقریبا همه کارهای مهم و موثر کشور حاصل ایثار و از خودگذشتگی عدهای و تمرکز ایشان بر آن مساله است. اگر کشور به انرژی هستهای دست یافته است، چند عنصر بسیجی همچون شهید «مصطفی احمدی روشن» - که ۲۱ دی ماه سالگرد شهادت او بود- در متن آن کار بودهاند. اگر کشور امروز به دستاوردهای نانو افتخار میکند، دو سه جوان انقلابی یک دهه از عمرشان را برای این کار گذاشتهاند. اگر مسکن مهر در کشور طراحی و اجرا میشود، سه چهار جوان انقلابی پای کار آن بودهاند. اگر «برنامه ثریا» چهار سال تمام بدون وقفه روی آنتن رفته است، چند جوان زندگیشان را پای این کار گذاشتند و هر دستاورد دیگری از کشور هم چنین است. این الگوی کار چند ویژگی لازم دارد:
۱- سنگر داشتن: مصطفی ها سنگر دارند. یعنی مسالهای را برای کار کردن انتخاب کردند و ذهن شان درگیر آن مساله است و برایش دغدغه دارند؛ ممکن است حتی شب خواب آن مساله را ببینند. مهمترین ویژگی سنگر داشتن این است که همه کارهای افراد با آن تنظیم میشود. آن سنگر است که تعیین میکند چه درسی خوانده شود؟ چگونه همسری گزیده شود؟ چه شغلی انتخاب شود و...
۲- تمرکز: بدون تمرکز هیچ کاری به نتیجه نمیرسد. لیکن بخشی از جامعه حزباللهی دوست دارند بهسرعت نتیجه بگیرند، حال آنکه کارهای ماندگار کشور لااقل یک دهه عمر لازم دارند. باید تمرین کنیم برای «سنگرهای بی مصطفی» عمرمان را وقف کنیم.
۳- استقامت: آغاز هر کاری آسان است و در ادامه هر کاری مشکلات پدیدار می شود. هنر امثال «مصطفی» این است که بواسطه مشکلات کار را تعطیل نکرده و سراغ کار دیگری نرفتند، بلکه استقامت ورزیدند و بر مشکلات غلبه کردند.
۴- گمنام بودن: شهید عزیز آوینی فرمودند همه اجرها در گمنامی است؛ ولی به نظر می رسد علاقهمندی به مطرحشدن و مشهورشدن در میان برخی از افراد جامعه حزباللهی جامعه حزباللهی ما زیاد شده است و این علاقهمندی نیتها و افعال را خراب میکند. اما مصطفیها معمولا در گمنامی کار میکنند و بعد از شهادت مشهور میشوند.
۵- کیفیت: مصطفیها کار را درست و با کیفیت انجام میدهند و اثر کارشان ناشی از کیفیت کارشان است. کیفیت یعنی همان برکت وقت و انرژیای که گذاشته میشود. کیفیت، تفاوت تیتر دو روزنامه خوب است، تفاوت برگزاری دو برنامه دانشجویی، تفاوت نوشتن دو مقاله و...
۶- درونزایی: مصطفیها با تکیه بر توان درونیشان کار میکنند و اثر میگذارند و نه با تکیه بر جایگاههای بیرونی. اول کار میکنند و بعدا به خاطر آن کار جایگاه به دست می آورند. غیر مصطفی ها اول منتظرند تا جایگاه را بگیرند تا بعدا با تکیه بر جایگاه کار کنند و معمولا این بعدا پیش نمی آید. به عبارت دیگر میخواهند اثرگذاری برونزا داشته باشند که در عمل شدنی نیست. کار متکی بر توان درونی و با کیفیت جای خودش را باز میکند حتی اگر متکی به منصب حکومتی نباشد.
۷- جهاد: مصطفیها مجاهده می کنند. یعنی تلاش جدی و شبانهروزی برای هدف مشخص انقلابی که دشمن از پیگیری آن ناراحت و افسرده میشود. بنابراین میزان کارشان را ساعات کاری و یا حقوق و... تعیین نمیکند. پیشرفت کار تعیین میکند که مصطفیها چقدر کار کنند. کار بطلبد چند شبانه روز نمیخوابند!
۸- عمل و اثر: مصطفیها اقدام و عمل میکنند. حتی اگر در کار مطالعاتی باشند میدانند که زمان محدود است و باید کشور پیش برود، مثل رسانهای که وقت مشخصی برای انتشار دارد؛ اگر منتشر نشود گویی نیست. شاخص اهل عمل بودن خاصیت داشتن است. یعنی اگر مصطفیها نباشند خالی بودن سنگر احساس میشود. غیر مصطفیها باشند یا نباشند خیلی فرقی به حال کشور نمیکند ولو اینکه در ظاهر زیاد کار کنند و زیاد بخوانند، زیاد بنویسند و...
برای اینکه ببینیم واقعا «مصطفی گونه» کار میکنیم باید به این سوال پاسخ بدهیم که اگر ما نباشیم چه میشود؟
🌐کانال حکمرانی فرهنگی
🆔 @Cultural_governance
⭕️ وضعیت کار در رشته های دانشگاهی
#علم_دانشگاه
🌐کانال حکمرانی فرهنگی
🆔 @Cultural_governance
🔴 شیخ حرّ عاملی یا کدکس آلیمنتاریوس؟!
✍️ قاسم یزدانی مقدم
#وسائل_الشیعه یکی از کتابهای گرانقدر تاریخ ماست. این کتاب، یادگار عالم بزرگ اسلامی مرحوم شیخ حرّ عاملی رحمه الله علیه است. ایشان برای نگارش این کتاب سی جلدی، بیست سال زحمت کشیدند و حدود ۳۶ هزار روایت فقهی را در پنجاه باب گردآوری و در سال ۱۰۸۴ قمری به پایان رساندند.
🔰از بابهای فوق متروک این کتاب، جلدهای ۲۴و ۲۵ است با عنوان: #الأطعمة_والأشربة خوردنی ها و آشامیدنی ها! چه کسی باور میکند حدود ۸۰۰ صفحه روایت ناب شیعی در زمینه ی خوردنی ها و آشامیدنی ها_ آنهم فقط در یک کتاب_از ائمه علیهم السلام داشته باشیم؟
🔰اما چه فایده؟ در زمینه ی غذا هم مانند خیلی از عرصه ها دست رد به فرمایشات گرانقدر #امام زده ایم و این بار به کعبه ی سازمان خوار و بار جهانی اقتدا کرده ایم! این سازمان در سال ۱۹۶۱ با مشارکت WHO برای مدیریت و شاخص گذاری غذای مردم جهان، کمیسیون #کدکس_آلیمنتاریوس را تاسیس کردند. با شاخص گذاری هایی که هیچ ربطی به معیارهای اسلامی ارزیابی غذا ( تناسب با مزاج، طیّب بودن، حلال و حرام بودن و..)ندارند.
🔰ایران نیز در سال ۱۳۶۸ به عضویت این کمیسیون درآمد و جالب اینجاست که طی همان سالها به دلیل فعالیت مناسب!؟ از سوی مدیر اجرایی کدکس مورد تشویق قرار گرفت. ازین سوی نیز میتوان به جلسه "تبیین شاخصه های فقهی ارزیابی غذا" اشاره کرد. این جلسه که در تاریخ ۲۲تیر۹۹ برگزار شد، از اولین تلاشهای نظام مند حوزه ی مبارکه قم برای خروج از وضعیت کنونی شمرده میشود.
#حکمرانی_فقهی
🌐کانال حکمرانی فرهنگی
🆔 @Cultural_governance
آمار تعداد گیمیرها و گیمها تا سال۹۸.pdf
1.72M
#بخوانیم
🔰عنوان: بازینگاشت همهسنجی الگوی بازی در پلتفرمهای مختلف
🔺چه کسانی بازی میکنند؟
🔺چه بازیهایی میکنند؟
🔺چقدر هزینه میکنند؟
📌آمار فوق، مربوط به آخرین آمارگیری در سال۹۸ میباشد.
#اینفوگرافیک
#سواد_رسانه
#حکمرانی_مجازی
🌐کانال حکمرانی فرهنگی
🆔 @Cultural_governance
حکمرانی فرهنگی
#بخوانیم 🔰عنوان: بازینگاشت همهسنجی الگوی بازی در پلتفرمهای مختلف 🔺چه کسانی بازی میکنند؟ 🔺چه با
🌀 آمار گیمرها در جهان
🏎ما در جهان حدود ۲میلیارد و ۹۰۰ میلیون گیمر داریم.
🚓 بنابر پیشبینی کارشناسان این تعداد در سال ۲۰۲۳ به بین ۳ تا ۷ میلیارد نیز خواهد رسید.
🚀جالب است بدانید بزرگترین شبکه ارتباطی گیمرها توئیچ است.
#مدیریت_فرهنگی
🆔@cultural_governance
📚معرفی کتاب
🗒مطالعات موردی سیاستگذاری تغییر رفتار در ایران و جهان
🔸تلنگر برای ایران، نتیجه پژوهشها و تحقیقات علیرضا نفیسی، محسن اشعاری و سعید طهماسبی در زمینه مطالعات موردی سیاستگذاری تغییر رفتار در ایران و جهان است.
#کتاب
🆔@cultural_governance
ماهیت و فرآیند تحول در شوا
امشب ساعت ۱۹:۳٠
گفتگوی زنده در صفحه هاتف
https://instagram.com/hatefmag
#آقای_دکتر_علیرضا_نفیسی
#آقای_مهندس_مجتبی_فرهنگ
#مرکز_بررسی_مسائل_فرهنگی
#معاونت_راهبردی_سازمان_تبلیغات_اسلامی
🌐کانال حکمرانی فرهنگی
🆔 @Cultural_governance
فایل ارایه.pdf
68.7K
🔸امشب ساعت 19.30 با حضور خانم دکتر رایگانی و اقای دکتر نفیسی یک نشست حول ماهیت و فرآیند تحول در شورا عالی انقلاب فرهنگی داریم
📌این فایل کلیات ارایه گفت و گو من در نشست امشب خواهد بود.
حکمرانی فرهنگی
ماهیت و فرآیند تحول در شوا امشب ساعت ۱۹:۳٠ گفتگوی زنده در صفحه هاتف https://instagram.com/hatefmag
یاداوری
شروع مراسم و جلسه گفت و گو
New Microsoft Word Document.pdf
337.2K
🔹برای نگارش یک طرح فرهنگی باید ۲۲ مولفه آن تبیین شود
🔹قالب خام نگارش طرح فرهنگی
🔺جهت آموزش به سازمان های فرهنگی به ادمین پیام دهید.
#مدیریت_فرهنگی
#حکمرانی_فرهنگی
🔅کانال حکمرانی فرهنگی🔅
🆔 @Cultural_governance
جلسه پنجم.pdf
6.43M
🖊استاندار و شیوه طرح نویسی در فضای ستاد های فرهنگی و اجتماعی
#مدیریت_فرهنگی
#حکمرانی_فرهنگی
🔅کانال حکمرانی فرهنگی🔅
🆔 @Cultural_governance
حکمرانی فرهنگی
ماهیت و فرآیند تحول در شوا امشب ساعت ۱۹:۳٠ گفتگوی زنده در صفحه هاتف https://instagram.com/hatefmag
🔸امشب یک سری از مطالب را که نتوانستم در جلسه وبینار ارایه دهم در کانال بارگذاری خواهم کرد👇👇👇
📜اسیب شناسی سند نویسی در سازمان های فرهنگی
📌در حین نگارش سند
🔸عملیاتی و کاربردی نبودن
🔸عدم شناخت دقیق موضوع و مسئله
🔸جامع نبودن و نداشتن شاخصه نواوری
🔸عدم اشاره به شاخص های ارزیابی در سند
📌بعد از نگارش سند
🔸نبودن خط عملیات و لانچر جهت اجرای سند
🔸عدم ارزیابی مطابق با شاخص های ارزیابی
🔸عدم تجربه نگاری عملیات و تولید نکردن دانش ضمنی عملیات ها
📜انواع اسناد درسازمان های فرهنگی
📌نظری شامل
🔸مبنایی
🔸راهبردی
🔸سند تحول
📌کاربردی(فونکسیونل)
🔸طرح نامه 22 مولفه
🔸سند wbs
🔸سند cpm
🔸تجربه نگاری
#سند_نویسی
#حکمرانی_فرهنگی
🔅کانال حکمرانی فرهنگی🔅
🆔 @Cultural_governance
رویکرد های نگارش سند تحول در دستگاه ها و ارگان های فرهنگی
✅جمع سپاری یا crowdsourcing
🔸یکی از روش های نگارش سند تحول، استفاده از نظرات شبکه نخبگانی قابل دسترس می باشد. این شبکه نخبگانی می تواند اعضای درون آن سازمان و یا اعضای بیرونی باشند که هردو لایه دارای مزیت های نسبی می باشد. از طرف دیگر برگزاری روش های جمع سپاری خود دارای مدل های متفاوتی می باشد مانند مدل های برگزاری هم اندیشی،نوآوری های باز و...
🔸از مزیت های این رویکرد این می باشد که با استفاده از اجماع نظر مختلف، جامعیت خوبی حاصل می شود اما همین رویکرد دارای آسیب های ذاتی می باشد. در این روش اندیشه تولید شده یک کلاژ می باشد که تمامی اندیشه های مختلف در آن مخلوط شده است و معجون نامرتبی است. اساسا اندیشه های تولید شده از هم اندیشی به علت پرداخت ها و زاویه دید ها متفاوت فاقد محور و روح می باشند و به علت عمق افراطی در موضوعات به لایه کاربرد نمی رسد.
✅شناخت اکوسیستم فرهنگی
🔸در این روش با بررسی کنش های نقش افرینان در حوزه فرهنگ به بررسی اثرگذاری مجموعه های فرهنگی پرداخته می شود و با شناسایی خلا ها و آسیب ها سند تحول را تولید می نماییم.این روش با بررسی برآینداثرگذاری سازمان ها بر مخاطبین بدنبال این هسته که پازل نقش آفرینی مشخص و متمایزی را تعریف نماید.این روش با توجه به اینکه ناظر به شناخت کنشگران فرهنگی و مخاطبین می باشد در هر دو لایه مورد بررسی قرار گیرد.
🔸این روش دارای موانعی می باشدکه قابل برطرف است:
🔹اول اینکه غالب شناخت ستاد ها و سازمان های فرهنگی براساس گزارشات تهیه شده توسط خود سازمان ها، در این روش رخ میدهد که منبع صحیحی برای فهم واقعی باز اثرگذاری کار ها و کیفیت چگونگی کار را مشخص نمی کند(اگر بخواهیم یک شناخت صحیح از سازمان ها داشته باشیم باید طرح نامه،نظرسنجی مخاطبین،سامانه و یا سایر منابع دیگر برای شناخت فعالیت های آن سازمان را داشته باشیم)
🔹همچنین اشکالی دوم در این روش می باشد این است که برای شناخت اکوسیستم باید به مصرف کننده و مخاطب نهایی طرح فرهنگی دسترسی داشته باشیم تا اثر گذاری برنامه را درک کنیم که این دسترسی تا حدودی غیر قابل دسترس است
✅مبتنی بر اندیشه شناسی رهبری
🔸مقام معظم رهبری به عنوان محل رجوع؛ جهت انتخاب تکلیف، مسلما از فضای حقیقی کشور دید بهتری نسبت به دیگران دارند.در این روش با مبنا قرار دادن بیانات رهبری منشور فکری ایشان را در موضوع فرهنگ یا یا یکی از عرصه های کار فرهنگی اسخراج نموده و این سند را محور تحول قرار می دهیم.
🔸این روش از دو ناحیه ممکن است اسیب پذیر شود:
🔹اولا آیا دارای روش پژوهش در اندیشه رهبری هستیم یا خیر؟ یا بدون هیچ روشی می خواهیم با اندیشه ایشان مواجهه کنیم؟
🔹ثانیا ممکن است در انتهای مسیر گزاره های اخباری رهبری استخراج شود که به حکم وضعی، تکلیفی و عملیاتی نرسد
#سند_نویسی
#حکمرانی_فرهنگی
🔅کانال حکمرانی فرهنگی🔅
🆔 @Cultural_governance
رویکرد های نگارش سند تحول در دستگاه ها و ارگان های فرهنگی
✅براساس نظام مسایل فرهنگی کشور
🔸در این روش در گام نخست، مبتنی بر پایش های و آسیب شناسی وضعیت اجتماعی و فرهنگی گزارشاتی در سطوح ملی و استانی تهیه می شود. باید با استفاده از تکنیک های مساله شناسی،هر مشکل ریشه یابی شود و با طراحی ایده های نوارانه تولید راهکار صورت گیرد که غالبا این گزارشات به این مرحله نمی رسند و در لایه آمار و ارقام باقی می مانند ثانیا در حوزه دانش مساله شناسی ضعیف اساسی داریم (کلا 6 جلد کتاب بیشتر در حوزه مساله شناسی وجود ندارد که غالبا گفتمانی اند و به لایه روش نمیرسند)
خط عملیات فرهنگی محلات و مردم هستند شاید این اسناد برای سیاست گذاری کلی خوب باشد اما اساسا در میدان ها که دارای توابع متغیر زیادی می باشند فایده ای ندارد
✅آسیب شناسی سازمانی
🔸این رویکرد مبتنی بر این است که با استفاده از قدمت و تاریخچه سازمان براساس نظرات کارشناسان درونی و یا ادوار سازمانی این کار را انجام دهیم.هرچند این رویکرد قابل ملاحضه است اما صرف او در هندسه فرهنگی کشور ممکن است اثری نداشته باشد
🔸انتظار این بود که در طرح، فصل و بخشی به «آسیبشناسیِ گذشته» اختصاص مییافت و مسیر پیمودهشده، تحلیل میشد و «چالشها/ غفلتها/ لغزشها»، آشکار میشدند، نه اینکه به ناگهان، «بایدها و نبایدها» به میان آیند و هر آنچه که در گذشته رخ داده است، نادیده انگاشته شود.
🔸 ما با یک «ساختار نوپدید» مواجه نیستیم که در نقطۀ آغاز حیات خود قرار داشته باشد، بلکه این ساختار، همزاد انقلاب است و دههها، «تجربههای متراکمِ درست و نادرست» دارد. طرح تحوّل باید در چنین «زمینه»ای متولّد شود و از متن «مسألهها و معضلههای این مسیر طولانی»، سربرآورد، نه اینکه «بیتاریخ» و «معلّق»، در برابر مخاطب بنشیند و یکباره، مدینۀ فاضلۀ خویش را تصویر نماید.
#سند_نویسی
🔅کانال حکمرانی فرهنگی🔅
🆔 @Cultural_governance
🔸نقد های سند شورای عالی انقلاب فرهنگی
#قسمت_اول
🖊در بررسی اندیشه رهبری 26 مدل اجماع دارد مانند شورا،قرارگاه،شبکه و ... در سند باید در ابتدا به این مساله اشاره میشد که تفاوت شورای عالی انقلاب فرهنگی با قرارگاه فرهنگی چیست؟شورا عالی به عنوان قرارکاه فرهنگی چیست وچه باید باشد ؟سند خیلی بر روی بخش های سلبی خود فکر نکرده است.این سند بر روی دوگانگی قرارگاه یا اداره فرهنگی نتوانسته است پاسخی دهد
🖊شورا نمی داند که می خواهد حکمرانی فرهنگی را به صورت جمهوریت مدیریت کند یا به صورت رویکرد تمرکز قدرت و به عنوان دستگاه فصل الخطاب گر.اگر شورای عالی انقلاب فرهنگی خواهان قدرت است این قدرت در سند یک قدرت خواهی حداقلی است و اهرم های الزام اور را ذیل خود نیاورده است
🖊سند شورای عالی انقلاب فرهنگی هر فصل آن نیازمند نگارش یک سند عملیات است.اساسا اسناد تحول، اسنادی نیمه کاربردی است که باید برای ان سند عملیاتی نگارش نمود.ایا قرار است برای نگارش اسناد کاربردی و عملیاتی ساختاری شکل گیرد؟
🖊در سند شورا عالی فرهنگی هیچ اشاره ای با مسایل زیر نشده است
ادغام نهاد های فرهنگی،بودجه ریزی،ارتباط شورای عالی انفلاب با 21 شورای عالی دیگر،نقش شورای عالی انقلاب فرهنگی با موضوع فضای مجازی (چرای این موضوعات دلیل دارد)
🖊رویکرد نگارش سند مبتنی بر نظرات اقا در مورد شورای عالی انقلاب فرهنگی و جمع سپاری می باشد و از سایر رویکرد های دیگر جهت نگارش سند استفاده نشده است.شاید روش اسیب شناسی شورای عالی انقلاب فرهنگی یکی از مهمترین رویکرد هایی می باشد که جای خالی ان خیلی حس می شود
🖊در یک بخش مجزا باید به صورت خلاصه کنش و فعل های شورای عالی انقلاب فرهنگی نگارش شود مثلا شورای عالی انقلاب می خواهد شبکه سازی،ارزیابی،رصد و سایر کنش های که می خواهد انجام دهد را مشخص نماید.(سازمان ها 32 کنش و فعل از خود بروز می دهند)
#شورای_عالی_انقلاب_فرهنگی
🔅کانال حکمرانی فرهنگی🔅
🆔 @Cultural_governance
🔸نقد های سند شورای عالی انقلاب فرهنگی
#قسمت_دوم
🖊طراحی ساختار دبیرخانه و شورای عالی انقلاب فرهنگی دقیقا مشخص نیست هر چند شرح وظایف و نحوه ارتباطات در سند تا حدودی بیان شده است
برای طراحی چارت یک سازمان باید 4 مولفه به صورت جدولی تبیین شود
سطوح که بیانگر لایهها و سلسلهمراتب میباشد
نقشها که متناسب با تجربیات و شایستگیها افراد جایگاهی به افراد اعطا میشود
شرح وظایف که کلیه وظایف و مسئولیتهایی که نیروی مستقر در آن سمت باید انجام دهد
گرهها که نشانگر ارتباطات، شوراها و کمیسیونهای بین اعضا میباشد
بالغ در 10 نمونه چارت سازمانی داریم:هیبریدی،شبکه ای،سلسله مراتبی و ...شورای عالی انقلاب چه چارتی را میخواهد برگزیند
🖊الگوی تصمیم گیری در شورای عالی انقلاب فرهنگی مدل فدرالی و رای گیری است و بجای انتخاب رویه ادله از این رویه نادرستی می پردازد
🖊عدم اشاره به جنس افراد در هسته های فکری و نظام انگیزش این افراد(استقرار کارمند یا پژوهشگر)
🖊نداشتن برنامه زمان بندی در سند که دلیل این قضیه به علت فرایند محور نبودن تحول شورای عالی و نداشتن برنامه های عملیاتی می باشد
🖊در طرح، «مجموعۀ بسیار گستردهای از تکالیف و مسئولیّتها» مشخص شدهاند، بدون اینکه «اولویت منطقی» و «ترجیحِ واقعی» در میان باشد؛ چنانکه فهرستی از مطالبههای رهبر انقلاب از شورا در کنار یکدیگر درج شدهاند. شورا نمیتواند چنین دستورکار وسیعی را انتخاب کند و در «همۀ زمینهها» در «زمان واحد»، کامیاب شود، بلکه باید ناظر به واقعیّتهای فرهنگیِ کنونی، معیاری برای «تقدّم» و «تأخّر» برگزیند و «دایره و دامنۀ عمل» خود را محدود سازد.
#شورای_عالی_انقلاب_فرهنگی
🔅کانال حکمرانی فرهنگی🔅
🆔 @Cultural_governance
🔸نقد های سند شورای عالی انقلاب فرهنگی
#قسمت_سوم
🖊در دو گانگی پایش فرهنگی و کنش فرهنگی شورای عالی کدامیک را میخواهد انتخاب کند؟ شورا عالی انقلاب فرهنگی برای عملیات فوری و چریکی چه برنامه ای دارد؟ کمی اسیب های اجتماعی زیر را با دقت بخوانید👇👇👇
⚠️یک میلیون زن مجرد قطعی دهه شصتی، 40 درصد دانشجویان در ایام کرونا معتاد فضای مجازی شده اند که 20 درصداعتیادشان حاداست، 51 هزار کودک در ایام کرونا یتیم شده اند
🔸نیاز است که سامانه جامع رصد فرهنگی کشور راه اندازی شود.
🔹نقد بعدی عدم اشاره دقیق شورای عالی انقلاب فرهنگی به جامعه مخاطبین خود و کیفیت تبادلات این ارتباط
🔺عدم تعبیه کانون های ارزیابی در چارت جهت ارزیابی خود شورا و 53 نهاد فرهنگی و نهاد های غیر رسمی.
🔹در صفحه 36 سند امده است تعامل با شبکه مردمی از طریق سامانه های هوشمند صورت می پذیرد. ایا صرفا و تنها راهکار شورا عالی همین می خواهد باشد؟شاید سامانه ها برای ارتباط اولیه و گرفتن اطلاعات مفید باشد اما ادامه مسیر چگونه می خواهد باشد؟+ مدل ارتباط حاکمیت با مردم مشخص باید شود
🔺حکمرانی شبکه ای مهمترین رکن حکمرانی فرهنگی است چرا که برای مثال اگر بخواهیم یک نوجوان با تربیت و ثقافت اسلامی تربیت شود در برایند و نقش افرینی چند دستگاه این اتفاق رخ می دهد.آیا شورای عالی انقلاب برای شبکه نمودن اقدامات دستگاه های فرهنگی برنامه ای دارد؟
🔹در صفحه 23 سند تحول شورا امده است که یکی از وظایف شورا ساماندهی و تقسیم کار است شیوه این تقسیم کار چگونه است ایا تفویض کامل صورت می گیرد؟ ایا قرار است پروژه ها به مردم سپرده شود؟نحوه فراخوان و برون سپاری چگونه می خواهد باشد
🔺در بخش الزامات راهبردی صفحه 13 امده است که شورای عالی انقلاب یک حسابرسی به دیوان محاسبات ارسال می نماید، خب احسنت ثم ماذا این ماجرا چیست؟ اساسا دیوان محاسبات حسابرسی مالی را می فهمد نه حسابرسی و اثربخشی فرهنگی را....!
🔹سازمان باید گزارشات خود را جهت حسابرسی به شورای عالی بفرستند خب این گزارشات شامل چه اسنادی است؟(گزارشات،طرح نامه،هزینه کرد،چارت) از طرف دیگر ایا برای دریافت اطلاعات سازوکاری مانند طراحی یک سامانه تعبیه شده است؟
🔺سرفصل اهرم های الزام اور جهت اصلاح رویه سازمان های رسمی فرهنگ و ماتریس انگیزیش جهت اصلاح رویه نیرو های انسانی در سند لحاظ نشده است
🔹در علوم اجتماعی و مدیریت نوین فرهنگی بیان می شود که عصر سازمان های فرهنگی به اتمام رسیده است و لایه های میانی مانند ngo برا فرهنگ حکمرانی میکند. شورای عالی انقلاب فرهنگی باید زمان مرگ خود را اعلام کند که در چه شرایطی این کار باید صورت گیرد.
🔺عدم اشاره به مدل تصمیم گیری در شورا عالی. آیا قرار است تصمیم گیری فدرالی باشد یا مدل دیگری مد نظر اعضای شورا جهت تصمیم گیری است؟
🔹 عدم تعریف خروجی های ملموس شورا(محصولات و دستاوردها چیست)
مثلا شورای در گزارش خود گفته است که خروجی های زیر دستاور های 10 ساله شورا بوده است باید همچین مدلی در سند نگارش می شد👇👇👇
🔸تاسیس41 نهاد،موسسه،شورا
🔸تولید فصلنامه، ماهنامه ها و کتاب
🔸برگزاری 5 جایزه علمی و فرهنگی به صورت سالانه
🔸تولید 20 سند راهبردی
🔸تنظیم گری و سیاست گذاری فرهنگی
🔸یک سری فعالیت غیر متمرکز و پراکنده اجرایی
#شورای_عالی_انقلاب_فرهنگی
🔅کانال حکمرانی فرهنگی🔅
🆔 @Cultural_governance