eitaa logo
پاتولوژی فرهنگی
5.7هزار دنبال‌کننده
4هزار عکس
1.3هزار ویدیو
245 فایل
🔬 | کانال محمدجواد خواجه‌وند پژوهشگر و آسیب‌شناس در حوزه مطالعات پیشرفته فرهنگی و اجتماعی اندیشه‌جو سطح دو علوم استراتژیک - اندیشکده یقین 📬 | ارسال نظرات: @m_j_khajevand 🌿 | صندوق برکت: @cupathology_barekat 🎬 | آرشیو تصویری: aparat.com/cupathology
مشاهده در ایتا
دانلود
طلبه‌ای بیان می‌کند که: «اگر قانون حجاب نباشد؛ جامعه به سمت عریانی حرکت می‌کند و مردان نسبت به همسرشان بی‌مهر می‌شوند.» آن‌گاه طلبه‌ی روشنفکر دیگری که پای کلاس درس «حسن آقامیری» بار آمده است [ و روی منبر از هر جَک و جورجی مثال و تمثیل به میان می‌آورد الا قرآن ]؛ علیه موضعِ درست آن طلبه‌ی دیگر در خصوص قانون حجاب موضع می‌گیرد که: «تنها کارکرد حجاب اجباری پوشاندن ناکارآمدی‌هاست!» بله! از کسانی که مغزشان تبدیل به مخزنِ حملِ علوم و اندیشه‌های ذاتا مسموم لیبرالی شده باشد، جز بیان چنین مواضعی هم نباید انتظار داشت. 🔎 مطالعات پیشرفته فرهنگی و اجتماعی 🔬 | کانال پاتولوژی فرهنگی [ عضویت ]: @CuPathology
هوالحکیم کسانی که بدون ظرفیت‌های لازم و داشتن پشتوانه فکری و تحلیلی؛ خودشان را در معرض مطالعه علوم ضاله‌ی برآمده از اندیشه فاسدِ متفکرین غربی قرار می‌دهند؛ بدون شک کارشان به انحراف، التقاط و گمراهی کشیده خواهد شد. (این دیدگاه درباره‌ی مشاهده فیلم و سریال‌های هالیوودی نیز صادق است.) 🔎 مطالعات پیشرفته فرهنگی و اجتماعی 🔬 | کانال پاتولوژی فرهنگی [ عضویت ]: @CuPathology
به این دو ابزار به منظور پیشرفت و ارتقا «تولیدات رسانه‌ای» نیازمند هستیم. به ذهنم رسید اینجا اعلام کنم که اگر برای کسی مقدور بود و دوست داشت؛ تهیه کرده و به نیت تقویت سنگر «جهاد تبیین» وفق امام زمان(عج) اهدا کند. با این ابزار کار رسانه‌ای می‌کنیم؛ از حاصل آن سالیان سال تولید محتوا در جبهه اسلام صورت می‌گیرد، صدقه جاریه‌ای بر خَیِر آن خواهد بود و زمینه‌ساز آبادی خانه آخرتش. ارتباط با بنده در صورت نیاز به توضیحات بیشتر: @m_j_khajevand 📞
09039202798
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
در آستانه یک ترقی بزرگ.... 🎬 | جهاد همیشه هست 🎙 | علامه مصباح رحمت الله علیه 🔎 مطالعات پیشرفته فرهنگی و اجتماعی 🔬 | کانال پاتولوژی فرهنگی [ عضویت ]: @CuPathology
هوالحکیم ۲۵ نوامبر «روز جهانی منع خشونت علیه زنان» نامگذاری شده است. برداشت عموم این است که خشونت علیه زنان صرفا به معنای اعمال خشونت فیزیکی علیه آن‌ها می‌باشد؛ در حالی مساله بسیار عمیق‌تر می‌باشد. خشونت امروز علیه زنان کاملا شمایلی سیستماتیک به خود پیدا کرده است که تنها به اعمال فیزیکی محدود نمی‌شود و می‌تواند اشکال ساختاری، فرهنگی، اقتصادی و روانی به خود بگیرد. • اقتصادی: بکارگیری زنان به‌عنوان نیروی کار ارزان‌تر در بازار کار؛ یکی از مصادیق خشونت علیه زنان است. • اجتماعی و فرهنگی: تقلیل زنان به نقش‌های صرفاً اقتصادی یا اجتماعی بدون توجه به نیازهای فردی و خانوادگی، می‌تواند فشار روانی و جسمی مداومی را بر آنان تحمیل کند. گاهی اوقات زنان مجبور می‌شوند بین شغل و خانواده یکی را انتخاب کنند، که خود نوعی اجبار و اعمال خشونت اجتماعی است. • ارزش‌زدایی از نقش‌های فطری: با بی‌ارزش جلوه دادن نقش زنان در محیط خانه و خانواده، جامعه ممکن است باعث کاهش عزت‌نفس زنان خانه‌دار شود. در حالی که این نقش‌ها بسیار حیاتی و بنیادین هستند. • خشونت‌های جنسی: زنان به دلیل آسیب‌پذیری بیشتر نسبت به مردان ممکن است از ترس از دست دادن شغل یا موقعیتشان، آزارهای جنسی را تحمل کنند. این خشونت گاهی در قالب شوخی یا رفتارهای نامناسب پنهان می‌شود. خشونت علیه زنان لزوماً آشکار نیست، بلکه در سیاست‌ها، قوانین نابرابر، تبلیغات فرهنگی و حتی روایت‌های رایج جامعه، به شکلی پنهان عمل می‌کند. ✍ | یادداشت: محمدجواد خواجه‌وند 🔎 مطالعات پیشرفته فرهنگی و اجتماعی 🔬 | کانال پاتولوژی فرهنگی [ عضویت ]: @CuPathology
💬 | آیت الله میرباقری: فرعون، قوم خودش را تحقیر کرد و وقتی که تحقیر شدند، از او تبعیت کردند «فَاسْتَخَفَّ قَوْمَهُ فَأَطاعُوهُ». آدمی که کوچک می‌شود، خوف‌ و طمعش در حد دنیا می‌شود و لذا شیاطین و طواغیتِ عالَم می‌توانند چنین آدمی را با خوف و طمع‌های مادی و دنیایی، به اطاعت وادار کنند. 🔎 مطالعات پیشرفته فرهنگی و اجتماعی 🔬 | کانال پاتولوژی فرهنگی [ عضویت ]: @CuPathology
هدایت شده از [ پناه ] 🌱
4_5904500350236236550.mp3
242.6K
محکم! هیچی نیست. | |
هوالحکیم این تصویر، اطلاعات آماری و تحلیلی از مصرف لوازم آرایشی در ایران ارائه می‌دهد و نشان‌دهنده جایگاه بالای ایران در مصرف این محصولات در جهان است. علت اینکه بسیاری از زنان ایرانی به آرایش روزانه می‌پردازند را می‌توان از ابعاد مختلف اجتماعی، فرهنگی، روان‌شناختی و اقتصادی بررسی کرد: ۱. رسانه‌ها و تبلیغات: تبلیغات گسترده در زمینه زیبایی و نمایش زنان با آرایش‌های خاص در رسانه‌ها، شبکه‌های اجتماعی، و حتی فیلم‌ها و سریال‌ها، یک استاندارد غیرواقعی از زیبایی را تبلیغ می‌کند. ۲. تأثیر فرهنگ مصرف‌گرایی: مصرف‌گرایی که توسط صنعت آرایشی تشویق می‌شود، افراد را به استفاده روزافزون از محصولات آرایشی ترغیب می‌کند. ۳. نیاز به جلب توجه یا ارتقای جایگاه اجتماعی: برخی افراد آرایش را راهی برای جلب احترام، توجه، یا دستیابی به فرصت‌های بهتر اجتماعی و شغلی می‌دانند. ۴. کمبود آموزش درباره زیبایی طبیعی: تأکید زیاد بر آرایش به جای آموزش خودپذیری و پذیرش زیبایی طبیعی، بسیاری را به استفاده دائمی از این محصولات سوق می‌دهد. اگر این موضوع از منظر «پاتولوژی فرهنگی و اجتماعی» بررسی شود، می‌توان گفت که مصرف زیاد لوازم آرایشی در ایران، نشانه‌ای از خلأهایی در نظام فرهنگی، هویتی، و حتی روابط اجتماعی است که نیاز به بررسی عمیق‌تر و اقدامات آموزشی و فرهنگی دارد. 🔎 مطالعات پیشرفته فرهنگی و اجتماعی 🔬 | کانال پاتولوژی فرهنگی [ عضویت ]: @CuPathology
مصرف بالای لوازم آرایشی در ایران تا حدی به شکل‌گیری و گسترش طبقه بورژوازی و تأثیرات آن بر فرهنگ مصرفی جامعه مرتبط می‌باشد. در جوامعی که شکاف‌های طبقاتی وجود دارد، استفاده از لوازم آرایشی و ظاهر آراسته می‌تواند به‌عنوان ابزاری برای نمایش جایگاه اجتماعی عمل کند. طبقه بورژوا، که تأکید زیادی بر نمایش موفقیت و قدرت دارد، به تقویت این هنجارها کمک کرده است. این فرهنگ سپس به سایر طبقات اجتماعی نیز تسری پیدا می‌کند. طبق نظریه ثروت نمایان «تورستین وبلن»، طبقات پایین‌تر اغلب از الگوهای مصرفی طبقات بالاتر تقلید می‌کنند تا خود را به آن‌ها نزدیک نشان دهند. در ایران، بخشی از تمایل به آرایش و استفاده از برندهای آرایشی را می‌توان به این دینامیک نسبت داد که در آن، زنان تلاش می‌کنند از سبک زندگی و ظاهر طبقات بالاتر تقلید کنند. در فضای رقابتی که در میان طبقات متوسط و بالای جامعه ایجاد شده، زنان به‌دلیل فشار برای تطابق با استانداردهای اجتماعی زیبایی، بیشتر به آرایش متوسل می‌شوند. این فشارها از سبک زندگی بورژوایی و ارزش‌های خاص آن نشأت می‌گیرد. بنابراین، می‌توان گفت که طبقه بورژوا در ایران، چه مستقیم و چه غیرمستقیم، نقش مهمی در ایجاد و گسترش فرهنگ مصرف بالای لوازم آرایشی داشته است. این روند نه‌تنها بازتاب‌دهنده الگوهای مصرفی این طبقه است، بلکه نشان‌دهنده تأثیرات آن بر سایر طبقات جامعه نیز می‌باشد. * بورژوازی (Bourgeoisie) اصطلاحی است که برای اشاره به طبقه مرفه شهری که ارزش‌های مصرف‌گرایی و فرهنگ غربی را پذیرفته‌اند، استفاده می‌شود.
🗒 | هاشمی رفسنجانی؛ بنیان‌گذار طبقه بورژوازی ایرانی! هاشمی رفسنجانی را می‌توان به‌عنوان یکی از عوامل مهم احیای بورژوازی مدرن در ایران دانست. سیاست‌های او باعث شد که این طبقه، به‌ویژه در حوزه‌های اقتصادی و تجاری، قدرت بیشتری پیدا کند و نقش برجسته‌ای در جامعه ایفا کند. سخنان آیت‌الله هاشمی رفسنجانی درباره «مانور تجمل» یکی از معروف‌ترین اظهارنظرهای او است که معمولاً به تغییرات گفتمان اقتصادی و اجتماعی دوران سازندگی نسبت داده می‌شود. این اظهارات در خطبه‌های نماز جمعه سال ۱۳۶۹ بیان شد، جایی که او به صراحت درباره نگاه مثبت به رفاه اقتصادی و لزوم نمایش آن در جامعه صحبت کرد. متن دقیق بخشی از این سخنان به شرح زیر است: «ما باید مانور تجمل بدهیم. اسلام دین اشراف است، دین اغنیاست، دین کسانی است که می‌خواهند به‌خوبی زندگی کنند و به‌خوبی بهره‌برداری کنند، اما به دیگران هم رسیدگی کنند. ما باید کاری کنیم که هر چه بیشتر افراد مرفه به وجود بیایند.» سخنان هاشمی رفسنجانی درباره «مانور تجمل» به‌خوبی بازتاب‌دهنده دوران سازندگی و نگاه او به نقش بورژوازی و سرمایه‌داری در توسعه کشور است. این نگاه همزمان باعث حمایت طبقه‌ای از سرمایه‌داران جدید و همچنین انتقادات برخی از نیروهای انقلابی شد. 🔎 مطالعات پیشرفته فرهنگی و اجتماعی 🔬 | کانال پاتولوژی فرهنگی [ عضویت ]: @CuPathology
۳ دی ۱۴۰۲ خبرآنلاین به نقل از سازندگی: محسن هاشمی: پدرم بانی بورژوازی در کشور بودند / روشن نیست با میراث او چه خواهد شد. 🔗 | منبع: khabaronline.ir/xkLfM 🔎 مطالعات پیشرفته فرهنگی و اجتماعی 🔬 | کانال پاتولوژی فرهنگی [ عضویت ]: @CuPathology
🔺بورژوازی؛ پرچم‌دار لیبرالیسم! کتاب «دانشنامه سیاسی» اثر داریوش آشوری یکی از منابع مرجع برای توضیح مفاهیم و مکاتب سیاسی است. در این کتاب، بورژوازی به‌عنوان طبقه‌ای تعریف شده که در جریان تحولات تاریخی غرب، با قدرت اقتصادی و تأثیرگذاری اجتماعی خود، حامل و پرچم‌دار ایدئولوژی «لیبرالیسم» بوده است. 🔎 مطالعات پیشرفته فرهنگی و اجتماعی 🔬 | کانال پاتولوژی فرهنگی [ عضویت ]: @CuPathology
(۱): تحقق لیبرالیسم اقتصادی در ایران که با گسترش طبقه بورژوازی شکل گرفت، تأثیر مستقیمی بر فرهنگ و اجتماع داشت و شرایط را برای ظهور لیبرالیسم فرهنگی و اجتماعی فراهم کرد.
(۲): لیبرالیسم بیش از آنکه صرفاً مدلی اقتصادی باشد، یک انقلاب فرهنگی و فکری است که ابتدا جهان‌بینی و ارزش‌های جامعه را تغییر می‌دهد و سپس به تغییرات اقتصادی و سیاسی می‌انجامد.
(۳) اصلاح الگوهای اقتصادی تنها زمانی پایدار و مؤثر خواهد بود که بر پایه تحولات فکری و فرهنگی استوار باشد. اقتصاد نه‌تنها یک سیستم فنی، بلکه بازتاب ارزش‌ها، باورها و نگرش‌های فرهنگی و اجتماعی جامعه است. برای اصلاح اقتصاد و رفع آسیب‌های الگوهای لیبرالیسم اقتصادی در ایران، باید ابتدا به تغییر نگرش‌ها و اندیشه‌های فرهنگی پرداخت. اندیشه، زیربنای فرهنگ است و فرهنگ، رفتار اقتصادی را هدایت می‌کند. بنابراین، راه‌حل پایدار و عمیق، یک پروژه بلندمدت برای اصلاح نظام فکری و ارزش‌های فرهنگی جامعه است.
(۴) ریشه بسیاری از مشکلات اقتصادی در ایران به مشکلات فرهنگی و فکری جامعه بازمی‌گردد. تا زمانی که نگرش‌ها، ارزش‌ها، و رفتارهای فرهنگی اصلاح نشوند، اصلاحات اقتصادی نیز به نتیجه پایدار نخواهد رسید. فرهنگ، نقش زیربنایی در شکل‌دهی رفتارهای اقتصادی دارد. برای مثال: مصرف‌گرایی و نمایش‌گرایی: بسیاری از مشکلات اقتصادی ناشی از گرایش مردم به مصرف‌گرایی بی‌رویه است که خود بازتابی از فرهنگ تبلیغاتی و نمایش جایگاه اجتماعی است. فساد اقتصادی: رواج فساد اقتصادی، بیش از آنکه ناشی از ساختار باشد، به فقدان ارزش‌های اخلاقی در فرهنگ عمومی مرتبط است. نگرش به کار و تولید: در فرهنگ عمومی، کار و تولید باید ارزشمند تلقی شود؛ در حالی که در مواردی، فرهنگ «پول‌دار شدن سریع» یا تکیه بر واسطه‌گری و رانت جایگزین شده است. مسئولیت‌پذیری اجتماعی: نبود نگاه جمعی و مسئولیت‌پذیری باعث شده بسیاری از افراد منافع شخصی را به منافع ملی ترجیح دهند.
(۵) نتیجه‌گیری: تمرکز صرف بر حل مشکلات اقتصادی بدون پرداختن به ریشه‌های فرهنگی، منجر به اصلاحات موقت و بی‌ثبات خواهد شد.