🖋آیا هوش مصنوعی دوچرخه ذهن[انسان] است؟ بخش ۱: افزایش توانمندی های انسانی با ظهور هوش مصنوعی
جوز آرتس(Jos Arets) نویسنده مقالات و جستار های متنوعی در زمینه توسعه و یادگیری(L&D) و پیوند هوش مصنوعی با یادگیری انسان است. جوز در بخش اول از سلسله یادداشت های «آیا هوش مصنوعی دوچرخه ذهن[انسان] است؟» تلاش می کند با بیان روند تاریخی و رو به رشد هوش مصنوعی، نقش این به اصطلاح «موتور در حال ارتقا» را در تقویت توانمندی ها و ظرفیت های شناختی و فیزیولوژیکی انسان بیان کرده و در نهایت چشم انداز و افق های پیش روی زیست مشارکتی انسان و هوش مصنوعی را نشان دهد.
نظریات آرتس از جمله نظریات طیفی از اندیشمندان است که در تلاش هستند هوش مصنوعی و کاربست های شناختی و غیرشناختی ان را با ارزش ها و حقایق انسانی ترکیب کرده و در نهایت سطحی از تعامل و زیست اشتراکی را با حفظ اصالت و برتری گونه انسانی برای آینده بشریت پیش بینی نمایند.
مطالعه متن کامل یادداشت:
https://cyberpajooh.com/0axg
#سایبرپژوه
#یادداشت
#هوش_مصنوعی
#ذهن
✅ @cyberpajooh
🖋سایبورگ هستم، نه یک الهه: «مانیفست سایبورگ» اثر دانا هاراوی (فلسفه سایبرپانک قسمت ۱)
در قسمت اول فلسفه سایبرپانک به سراغ کتاب مانیفست سایبورگ اثر دانا هاراوی رفتهایم. پساانسانگرایی مهمترین آموزه این کتاب برای فلسفه سایبرپانک است. در این نوشتار دیدگاههای دانا هاراوی درباره پساانسانگرایی را به قصد فلسفه سایبرپانک بازخوانی کردهایم.
برای اینکه جهان سایبرپانکی محقق شود، باید از انسان گذر کرد، یعنی دیگر انسان محور و اصل نباشد و پذیرفته شود که انسان ذات ندارد. دانا هاراوی جزو همان جنبش متاخری است که به پساانسانگرایی موسوم شده است. او به جای انسان، پای ماشین را به میان میآورد.
مطالعه متن کامل یادداشت:
https://cyberpajooh.com/bui3
#سایبرپژوه
#یادداشت
#فلسفه
#سایبورگ
✅ @cyberpajooh
✅️ اولین کنگره ملی فضای مجازی و گوشی های هوشمند، فرصت ها و چالش ها، و ارائه راهبرد در تاریخ ۷ و ۸ آذرماه دانشگاه علامه طباطبایی برگزار خواهد شد.
"مهلت ارسال چکیده مقالات: ۱۵ مهرماه ۱۴۰۲"
لینک ثبت نام
https://cong2023.ir
@cong2023.ir
✅ محورهای کنگره
چالش ها:
آسیب های فردی و شخصیتی
آسیب های خانوادگی و کودک و نوجوان
آسیب های اجتماعی و فرهنگی
آسیب های سیاسی و امنیتی
آسیب های اقتصادی
آسیب های حقوقی
فرصت ها:
آینده نگری و آینده پژوهی فضای مجازی
نحوه فیلترینگ و فضای مجازی
سواد رسانه ای و فضای مجازی
نحوه ساماندهی فضای مجازی
بهزیستی دیجیتال
فضای مجازی و فناوری های نوین در بهزیستی روانشناختی و اجتماعی
✅@cyberpajooh
🖋معرفی کتاب « عصر هوش مصنوعی و آیندهی انسان »
یکی از پنج کتابی که نشریه اکونومیست برای مطالعه در مورد هوش مصنوعی معرفی کرده، کتاب «هوش مصنوعی و آینده انسان» (The Age of AI: And Our Human Future) است. مشخصهی اصلی این کتاب که باعث شهرت آن گشته، نویسندگان آن هستند. گروهی جالبی که میتوان آنان را نمایندهی آدمهای بانفوذ و قدرتمند سه عرصهی سیاستگذاری، صنعت و دانشگاه به حساب آورد. هنری کیسینجر، سیاستمدار کارکشته و از صاحبنظران عرصهی روابط بینالملل، اریک اشمیث، مدیرعامل سابق گوگل و رئیس فعلی هیئتمدیرهی شرکت آلفابت که گوگل زیرمجموعهی آن محسوب میشود، و دانیل هوتنلوکر، استاد رایانه و رئیس سابق دانشکدهی رایانش دانشگاه امآیتی، گرد هم آمدند تا از رهگذر بهتصویرکشیدن رابطهی انسان و فناوری، عظمت تأثیر هوش مصنوعی بر آیندهی بشر را به خوانندگان گوشزد کنند. آنها میخواهند بگویند که اگر بشر مهار هوش مصنوعی را دست نگیرد، این فناوری افسارگسیخته فردای بشر را به خطر میاندازد.
مطالعه متن کامل یادداشت:
https://cyberpajooh.com/p5um
#سایبرپژوه
#یادداشت
#معرفی_کتاب
#هوش_مصنوعی
✅ @cyberpajooh
🖋بازی اعتراض؛ چگونه یک واقعه سیاسی الهام بخش یک بازی ویدیوئی می شود؟
شاید تصور این باشد که پیوند میان سیاست و بازیهایی ویدیوئی به دهههای اخیر با انقلابات جدید ارتباطی ایجاد شده است. اما جالب است بدانیم در زمان اعتراضات داخلی در اتحاد جماهیر شوروی که منجر به فروپاشی آن انجامید نیز بازیهای ویدیوئی حضور داشتهاند و ازقضا از این اعتراضات الهام گرفتهاند. نوشتار زیر که اقتباسی از کتاب « بازی پرده آهنین» نوشته یاروسلاو اشولچ است، دربردارنده داستان تأثیر اعتراضات سیاسی علیه کمونسیتها در چک اسلواکی بر صنعت بازی ویدئویی و فراگیر شدنش در آن ایام است.
مطالعه متن کامل یادداشت:
https://cyberpajooh.com/kdd0
#سایبرپژوه
#یادداشت
#بازی
#اعتراض
✅ @cyberpajooh
🖋آزادی بیان و بازیهای ویدیوئی؛ یک چالش تمام نشدنی
چه در ساختار چت بازیهای ویدئویی و چه در روایت ساخته شده توسط بازیسازان، انتظارات سانسور کشورهای سراسر جهان به طور فزایندهای صنعت سرگرمی دیجیتال را شکل میدهند. صنعتی که توسط ۳ میلیارد گیمر در سراسر جهان مصرف میشود. این خواستهها و انتظارات چالشهای سختی را برای شرکتهای بازیهای ویدئویی ایجاد کردهاند؛ از جمله تعادل بین نیاز برای رشد تجاری به همراه تعهد به آزادی بیان. در این یادداشت، «مورد بلیتزچونگ» نشان میدهد که چگونه بازیهای ویدئویی چالشهای منحصر به فردی را برای آزادی بیان ایجاد میکنند.
چالشهایی که شاید حل نشوند.
مطالعه متن کامل یادداشت:
https://cyberpajooh.com/s4yc
#سایبرپژوه
#یادداشت
#بازی_ویدیویی
#آزادی_بیان
✅ @cyberpajooh
🖋حق چشمپوشی: آیا افراد در بزرگسالی مسئول سخنانی هستند که دوران کودکی در شبکههای اجتماعی گفتهاند؟
کودکان و نوجوانان در مسیر یافتن هویت خود ممکن است مرتکب اشتباهاتی شوند. اگر در زندگی واقعی حرف ناشایست یا توهینآمیزی به کسی بگویند، والدین آنها مداخله میکنند تا قضیه ختم به خیر شود. اما شبکههای اجتماعی بهگونهای طراحی شدهاند که سخنان آکنده از نفرت را برجسته کنند. حال، اشتباهات بچهها در این فضا مخاطبِ گسترده و عمومی دارد و تا ابد ماندگار است. اگر تحتتأثیر دیگران به فرد، گروه یا جامعهای توهین کنند، سخنشان نهتنها در ذهن آدمها، بلکه در حافظهی دستگاهها نیز میماند. به همین دلیل، بهراحتی میتواند جزئی از کارنامهی دیجیتال بچههایی بشود که میخواهند پا به عرصهی بزرگسالی بگذارند، و بر زندگی آنان تأثیر منفی بگذارد. لیزا دیویس، نویسندهی پرکار آمریکایی، در این نوشته به سراغ معضل مذکور رفته است. او پیشنهاد میکند که با تضمین حق چشمپوشی برای بچهها در فضای مجازی، مانع تأثیر خطاهای گذشتهی کودکان بر آیندهی آنان شویم.
مطالعه متن کامل یادداشت:
https://cyberpajooh.com/965o
#سایبرپژوه
#یادداشت
#کودک
#نوجوان
#شبکه_اجتماعی
✅ @cyberpajooh
🖋جای خالی مارکس در عصر سرمایهداری پلتفرمی
اگر مارکس در عصر دیجتال بود باز هم معتقد به «بهرهکشی» سرمایهداری از انسانها بود؟ اصلا مگر در عصر کنونی باز هم سرمایهداری امتداد دارد؟ آنطور که پژوهشگران میگویند متاسفانه سیستم بهرهکشانه سرمایهداری خود را از چرخدهندههای ماشین آلات سنگین قرن هجدهم و نوزدهم به نوتیفیکیشنهای لطیف امروزی رسانده است. «نیک سرنیچک» یکی از پژوهشگرانی است که در کتاب «سرمایهداری پلتفرمی؛ چگونه سرمایه داری جدید خود را با پلتفرم ها، استارت آپ ها و اقتصاد دیجیتال بازتولید میکند؟» به همین رنگ و لعابهای سرمایهداری پرداخته است.
مطالعه متن کامل یادداشت:
https://cyberpajooh.com/0l2n
#سایبرپژوه
#یادداشت
#عصر_سرمایه
#مارکس
✅ @cyberpajooh
🖋آیا در متاورس هم رکود و تورم به دنبالمان میآیند؟ درآمدی بر اقتصاد متاورس
تا آنجایی که دنیای واقعی به ما میگوید منابع نامحدود قیمت یک کالا را به صفر میرساند. اگر کالایی در جایی نامحدود باشد قیمت آن صفر خواهد بود. حالا اگر همین قاعده در متاورس هم جاری باشد منابع نامحدود دیجتال میتواند قیمت کالاها را به صفر برساند. به همین دلیل است که توسعه دهندگان متاورس به طور مصنوعی عرضه کالاهای دیجیتال در بلاک چین را محدود می کنند. با این حال، مشخص نیست که چه مکانیسمهایی میتواند مانع از تقلید رقبا از محصولات یا خدمات مجازی شود و عرضه را در سطحی پایینتر محدود کند تا بر قیمتگذاری شرکت فعلی غلبه کند. بنابراین، متاورس احتمالاً شبکه و رمز گذاری قویای ایجاد خواهد کرد که البته چالشهای جدیدی را به دنبال خواهد داشت.
مطالعه متن کامل یادداشت:
https://cyberpajooh.com/klep
#یادداشت
#سایبرپژوه
#متاورس
#اقتصاد
✅ @cyberpajooh
🖋جهانیشدن و استعمار دو روی یک سکه
جهانی شدن از آن دست واژههایی است که رنگ و لعاب بسیاری دارد. پر زرق و برق است. نام آن را قرین صلح، توسعه، رفاه میدانند. اما به راستی «جهانی شدن» باید توأم با یک پرسش باشد و آن اینکه « دقیقا جهانی شدن چه چیزی؟». قرار است چه چیزی جهانی شود و ارمغانی نو برای جهانیان بیاورد؟ تامل و پاسخ به این پرسش بود که بسیاری از اندیشمندان و دغدغه مندان ضد امپریالیسم جهانی را به سوی بدبینی نسبت به این مفهوم سوق داد. میتوان چنین گفت که فهم جهانی شدن و تاثیرات آن خارج از چارچوب ها و ارزش های لیبرالیسم امکانپذیر نیست.
مطالعه متن کامل یادداشت:
https://cyberpajooh.com/1j0k
#سایبرپژوه
#یادداشت
#جهانی_شدن
#لیبرالیسم
#استعمار
✅ @cyberpajooh
ا🖊NFTها در بازیهای ویدئویی چه کارایی دارد؟
جاشوآ فاوست دانشجوی دکترایی است که در دانشکده رسانه، ارتباطات و اطلاعات دانشگاه کلرادو بولدر در زمینه ارتباطات استراتژیک تحصیل میکند. او در این متن دربارهی استفادهی بازیها از NFT و چالشهای سیاستی آن صحبت کرده است. او میگوید که باید دید که آیا بازیهایی که از NFT استفاده میکنند، واقعاً آیندهی بازیهای ویدئویی خواهند بود یا این، فقط یکی دیگر از چیزهایی که است بهخاطر پولساز بودن باب شده است و کمکم بیرونق خواهد شد. آیا احتمال دارد وقتی آنها تازگی خود را از دست بدهند، دیگر بازیکنان بیثباتی و تهدیدات موجود در این بازیها را برنتابند؟
مطالعه متن کامل یادداشت:
https://cyberpajooh.com/nvbz
#یادداشت
#سایبرپژوه
#بازی_ویدیویی
✅ @cyber_pajooh
🖊آیا اصول اخلاقی نقشی در طراحی بازیها دارند؟
هر هنرمندی که میخواهد اثری خلق کند، باید به یکرشته مسائل اخلاقی پاسخ دهد. تصمیمهای بازیسازان و طراحان بازی نیز همینطور است؛ چه بازیها رسانه محسوب شوند، چه اثر هنری و چه دنیایی مصنوعی و مجازی، طراحان بازی حداقل باید به تأثیر بازی بر بازیکنها فکر کنند و این مستلزم پاسخگویی به مسائلی در حوزهی اخلاق است. سالهاست که پایهی اخلاقیات در صنعت بازی ریخته شده است و به لطف بازیهای خشونتآمیز و ایراد دار متعددی که تاکنون در بازار عرضه شدهاند، حالا مرز بین خوشسلیقگی و تعهدات اخلاقی شناخته شده است. هرچند تعیین اصول اخلاقی یک بازی خاص در مسائل جزئی مشکل است، ولی اکنون چنین تصمیماتی راحتتر به چشم میآیند. اینکه بازیساز باید انتخاب کند که بازیاش چطور با این مسائل پیچیده مواجهه میشود، صرفنظر از اینکه شخص او چه نظری دارد، نشاندهندهی این است که صنعت بازی چقدر رشد کرده است.
مطالعه متن کامل یادداشت:
https://cyberpajooh.com/0bw9
#سایبرپژوه
#یادداشت
#بازی
#اخلاق
✅ @cyberpajooh
در روزهایی که «کتاب» ارج خود را از کف داده است و اوقات ما انسانها بیشتر با اسکرولهای بینهایت اینستاگرام خرج میشود «کتابخوانها» گوهرهای نابی هستند.
به مناسبت هفته «کتاب» این چند کتاب که ارتباطی به موضوع مجله سایبرپژوه دارند خدمت شما مخاطبان فرهیخته معرفی میگردد...
🌐سایبر پژوه میراث نسل آینده🌐
#سایبرپژوه
✅@cyber_pajooh
🖊تأملی در باب مفهوم آزادی و فضای مجازی
آیا شبکههای اجتماعی آرزوی دیرین آزادیخواهان را محقق کرده است؟ آیا آزادی در شکل خالص آن با حضور شبکههای اجتماعی تحقق یافته است؟ آیا از عصری که افراد سر خود را برای بیان مطالبی در روزنامه و کتابها از دست میدادند گذر کردیم؟ شاید با وجود تنوع و تکثر بالا در شبکههای اجتماعی پاسخ ابتدایی همه ما به پرسشهای بالا «بله» باشد اما مسئلهای به نام «کلاندادهها» باعث تردیدی در ما خواهد شد. به نظر میرسد ما در حال سپردن گردن خود به گیوتینِ پادشاهان جدیدی هستیم. کلاندادهها و صاحبان امپراتوریهای رسانهای گواهی بر ظهور گیوتینهای جدید هستند.
مطالعه متن کامل یادداشت:
https://cyberpajooh.com/g54w
#سایبرپژوه
#یادداشت
#آزادی
#شبکه_اجتماعی
✅@cyberpajooh
🖊کتاب الکترونیکی؛ در برابر چاپ یا بر فراز آن؟
برای هزاران سال، نوشته ها و کتاب ها اصلی ترین حاملان حرف های بشر بودند. اختراع خط یکی از بزرگترین اختراعات تاریخ بشر است. اما پرسش اینجاست: آیا با اختراع کتاب های الکترونیکی و عبور از کتاب های دست و پا گیر کاغذی، وارد دنیای جدیدی می شویم؟ یا به تعبیر دیگر، آیا با عبور از کتاب های فیزیکی، از شرّ تمام محدودیت های فیزیکی آن عبور خواهیم کرد؟ به نظر می رسد پاسخ به این پرسش ها منفی است. تحولات فناوری هر چند بر بخش هایی از محدودیت ها غلبه کرده اند، اما این غلبه گاهی به قیمت ایجاد محدودیت های مضاعفی تمام شده. شاید بخشی از این مسئله، به درک ناتمام فلسفه پشتیبان فناوری های جدید از «محدودیت» مربوط باشد.
مطالعه متن کامل یادداشت:
https://cyberpajooh.com/hry8
#سایبرپژوه
#یادداشت
#کتاب
#کتاب_الکترونیکی
✅ @cyberpajooh
🖊جنگ جهانی هوش مصنوعی: نقد فیلم سینمایی «خالق»
فیلم سینمایی «خالق» اثر «گرت ادواردز» و با نقشآفرینی «جان دیوید واشنگتن» این روزها سروصدا کرده است. فیلم سینمایی «خالق» تقابل اصلی و پیشین فیلمهای سایبرپانکی را همان ابتدا حل کرده است. قبلا مساله نزاع انسان و هوش مصنوعی بود. اینجا اصلا مساله این نیست که هوش مصنوعی چه خصومتی با انسان دارد. تقابل اصلی در فیلم سینمایی «خالق» بر سر «هوش مصنوعی آمریکایی» و «هوش مصنوعی چینی» است. هوش مصنوعی آمریکایی، مثل خود دولت آمریکا، جنگطلب، نابودگر، ضدزندگی، ضدانسان، و حتی ضدهوش است، و در مقابل هوش مصنوعی آسیای نو (همان چین خودمان) طرفدار زندگی، آزادی، صلح و صفا و صمیمیت است. عجیبتر اینکه فیلم سینمایی «خالق» طرف هوش مصنوعی چین را میگیرد!
مطالعه متن کامل یادداشت:
https://cyberpajooh.com/ikg7
#سایبرپژوه
#یادداشت
#هوش_مصنوعی
#تحلیل_فیلم
✅ @cyberpajooh
🖊وقتی مارکس در «سیلیکون ولی» قدم می زند
اگر مارکس امروز زنده بود و شرکت هایی مثل گوگل، اپل، مایکروسافت و … را می دید چه می کرد؟ این سوال شاید برای بعضی ها کسل کننده باشد، اما برای کسانی که همزمان به فناوری های جدید و نظریات اجتماعی علاقه دارند بسیار جذاب است. کریستین فوکس تلاش کرده مارکس را به قرن بیست و یکم دعوت کند، تا بتواند از میان کتاب ها و مفاهیم او، به پرسش و حیرت انسان های معاصر در برابر فناوری های جدید پاسخ دهد.
مطالعه متن کامل یادداشت:
https://cyberpajooh.com/p7cr
#سایبرپژوه
#یادداشت
#مارکس
#سیلیکون_ولی
✅ @cyber_pajooh
🖊قوانین جدید اتحادیهی اروپا، برای غولهای فناوری در شرف اجرا است: همهی آنچه که باید بدانید.
در ماههای اخیر، گوگل، فیسبوک، تیک تاک و دیگر شرکتهای بزرگ فناوری که در اتحادیهی اروپا فعالیت میکنند، با یکی از گستردهترین تلاشها برای وضع مقررات ناظر بر حوزه فناوری، روبرو هستند.
اولین مرحله از قوانین پیشگامانهی جدید دیجیتال که به زودی اجرایی خواهد شد، قانون خدمات دیجیتال (Digital Services Act-DSA) است که در واقع، بخشی از مجموعهای از مقررات مربوط به فناوری است که توسط ۲۷ کشور تدوین گردیده است.
DSA که بزرگترین پلتفرمها نیز باید از آن پیروی کنند، جهت ایمن نگاه داشتن کاربران آنلاین، طراحی شده است. همچنین، از انتشار محتوای نامطلوب و غیرقانونی یا مطالبی که قوانین خدمات پلتفرم را نقض میکند، مانند ترویج نسلکشی یا بیاشتهایی، جلوگیری کرده و قرار است از حریم خصوصی و آزادی بیان اروپایی ها نیز، محافظت کند.
در همین خصوص، به شرکتهای فناوری در اروپا هشدار داده شده که تخلفات ناشی از عدم پیروی از این قوانین، ممکن است به جریمههایی با ارزش ۶ درصد از درآمد جهانی آنها منتج شود و حتی ممنوعیت فعالیت آن ها را از طرف اتحادیه ی اروپا به همراه داشته باشد.
مطالعه متن کامل یادداشت:
https://cyberpajooh.com/k02d
#سایبرپژوه
#یادداشت
#قانون
#غول_فناوری
✅ @cyberpajooh