🖋چگونه اینترنت ما را به ماشین های محتوا تبدیل کرد؟
اینترنت را نه به مثابه ابزار که به منزله «سبک زندگی» باید دید. اینترنتْ تحقق قرن ها آرزوی بشری برای اتصال به یکدیگر است هرچند نا امیدکننده. مروری بر دو کتاب تازه نگارش شده به نام های «محتوا» نوشته آیشهورن و «اینترنت آن چیزی که فکر می کنید نیست»
مطالعه متن کامل یادداشت: https://cyberpajooh.com/z6gk
#سایبر_پژوه
#اینترنت
#ماشین_محتوا
#سبک_زندگی
✅@cyberpajooh
🖋سرگردان در دریای آینده : نگاهی به جهان سایبرپانک در سریال پریفرال
آیندهای که توسط گیبسون به نمایش گذاشته میشود، دریایی مهآلود است و انسان در برابر آن سرگشته و سرگردانی بیش نیست. انسانها در چند رویداد تخریبگر جهانی را که خودشان ساختهاند، نابود میکنند و این مجموعه رویدادها را جکپات نامگذاری کردهاند. از پسِ این رویدادها، جهانی سایبری ساخته شده است و ساختار اجتماعی آن بر سه ستون دزدها، موسسه تحقیقاتی و پلیس استوار شده است.
ایده جذاب گیبسون در این اثر، تلفیق سفر در زمان و سایبرپانک است. خلق جهانهای موازی و مولتیورس در آینده جهت احیای بشر واجد چند ملاحظه تاملبرانگیز است. از یکسو این اثر نماینده نگاه بدبینانه رومانتیسیستی به تکنولوژیهای رسانهای است، و از طرف دیگر امکان رهایی و حیات در جهان به همین تکنولوژیهای رسانهای وابسته است.
مطالعه متن کامل یادداشت: https://cyberpajooh.com/zgn4
#سایبر_پژوه
#نقد_فیلم
#سایبر_پانک
#سریال_پریفال
✅@cyberpajooh
🖋جهان تکنولوژی در محاصره رنگ های خنثی
ما امروز تصور خاصی از ابزارهای تکنولوژیک داریم و وقتی صحبت از لپ تاپ، موبایل و دوربین عکاسی به میان می آید سریعا رنگ هایی مانند سفید و سیاه و نقره ای را تجسم می کنیم. این متن نشان می دهد که سرگذشت تکنولوژی همواره این چنین نبوده و برای تبدیل شدن آن به ابزاری که غالبا با رنگ های خنثی تولید می شود در طی یک فرایند طولانی انجام شده است. همچنین، می توان این سوال را پرسید که اساسا چرا و به چه دلیل محصولات تکنولوژیک به سمت رنگ های خنثی حرکت کردند؟
شاید بتوانیم نوعی تشابه میان تصویر سرد و عقلانی تکنولوژی و واقعیت تولید محصولات تکنولوژیک را جستجو کنیم. تشابهی که گویا بی ارتباط با تصویرپردازی های دو سه دهه پیش طراحان خیال نیست. اما اگر این نکته را هم بپذیریم هنوز ابهام دیگری وجود دارد: در دنیای تکنولوژی رنگ ها با ناخودآگاه ما چه می کنند؟
مطالعه متن کامل یادداشت:https://cyberpajooh.com/fneg
#سایبر_پژوه
#تکنولوژی
#رنگ
#تصویر_پردازی
✅@cyber_pajooh
🖋من میخواهم سلبریتی باشم: شهرت و پلتفرم در سریال جعل آنا
یکی از سریالهای اقتباسی نتفلیکس در سال ۲۰۲۲ جعل آنا بود. جعل آنا داستانی است که از یک پرونده کلاهبرداری الهام گرفته شده است. آنا سوروکین با نام مستعار آنا دلوی مهاجری روسی است که با پاسپورت آلمانی در بازه زمانی پنج ساله از هتلهای لاکچری و بانکهای خصوصی آمریکایی دزدی کرده است. چگونه؟ با اینستاگرام! سریال جعل آنا بصیرتهای درخشانی درباره مطالعات رسانه و عرصههای جدید در ارتباطات دارد، که این جستار قصد دارد برخی از آنها را مرور کند: ۱- روزنامه نگاری تحقیقی دیجیتال ۲- جامعهِ در پلتفرمتنیده ۳- در فرهنگ شهرت پشت صحنه وجود ندارد ۴- شهرت غیراخلاقی است اما جرم نیست ۵- معنای زندگی در جامعه نمایشی
مطالعه کامل متن یادداشت: https://cyberpajooh.com/q7jr
#سایبر_پژوه
#نقد_فیلم
#سریال_آنا
#سلبریتی
✅@cyber_pajooh
🖋کمرنگ شدن مرز میان هنر و فناوری؛ در گفتگو با پاتریک مک کری نویسنده کتاب «ساخت اثر هنری»
هنر و فناوری هر دو منعکس کننده امید، ترس و جاه طلبی هایمان هستند. در تاریخ ادغام این دو هنرمندانی را می بینیم که مثل یک مخترع عمل می کنند، مهندسانی که هنرمند می شوند و همه آنها در جهت رشد شخصی و موفقیت حرفه ای و بعضاً نوآوری های تجاری گام بر می دارند. درک اینکه چگونه این اصناف با همدیگر همکاری می کنند و فهم ما را از تاریخچه گسترده تر هنر و فناوری روشن می کنند و فهم این که چه چیزی در اجتماعات قدیم و جدید مهندسان و هنرمندان میبینیم، همگی گرد هم می آیند تا اثر هنری امروزی را بسازند.
مطالعه متن کامل یادداشت:
https://cyberpajooh.com/xp38
#سایبر_پژوه
#مصاحبه
#هنر
#فناوری
✅@cyber_pajooh
🖋نقد فیلم هدایت : به من دروغ بگو ( Guidance )
برخی از فیلمها (به خصوص فیلمهای مهجورِ سینمای مستقل) سرشتی غافلگیرکننده دارند. در اینجا با کارگردانهای گمنامی روبرو هستیم که حتی جستوجو در اینترنت برای یافتنِ اطلاعاتی از آنها نتیجهی خاصی به همراه ندارد. بعضاً حتی جوایزِ خاصی نبردهاند و حتی تعدادِ رایدهندگانِ فیلم در صفحهی IMDB آنها کمتر از صد نفرند. بنابراین انتخاب و دیدنِ چنین فیلمهایی همواره غافلگیرکننده است. معمولاً این فیلمهای مستقل و مهجور فیلمهای بدی هستند. اما گاه و بیگاه در جست و جو برای یافتنِ فیلمهای خوب در سینمای مستقل به فیلمهایی برمیخوریم که به راستی خیرهکنندهاند. سینهفیلها اصطلاحاً به چنین فیلمهای مهجور اما به راستی استوار و زیبا «جواهراتِ پنهان» (Hidden Jewels) میگویند: جواهراتی که به هر دلیل (مانند فقدان پخشکنندهی مناسب یا حتی بیخیالیِ سازندگانش) دیده نمیشوند و قدر نمیبینند. هدایت (Guidance) ساختهی نیسان سبحانی (Neysen Sobhani) دقیقاً از همان جواهراتِ پنهان است.
متن کامل یادداشت: https://cyberpajooh.com/1qvk
#سایبر_پژوه
#نقد_فیلم
#سایبر_پانک
#فیلم_هدایت
✅@cyberpajooh
🖋زنانگی در تکنولوژی | چگونه زنانگی سبب توسعه تکنولوژی های ارتباطی می شود؟
از ابتدای تاریخ زنان نقش مهمی در پیشرفت تمدن ها داشتند. این مسئله تا آنجایی پیش رفت که دوگانه زنانگی-مردانگی به دو نوع متفاوت فعالیت ها، نگاه ها، رویکرد ها و انگیزه ها تبدیل شد. مردانگی بر عناصری مثل ثبات، پیشرفت، شفافیت و یکجانبگی دلالت داشت و زنانگی بر عناصری مانند خلاقیت، تنوع، تکثر و زندگی محوری. این متن نشان می دهد که چگونه توسعه تکنولوژی های ارتباطی تنها با چرخش مولفه های مردانه به سمت مولفه های زنانه در فرهنگ، ممکن شد.
متن کامل یادداشت:
https://cyberpajooh.com/زنانگی-در-تکنولوژی/
#سایبرپژوه
#توسعه
#تکنولوژی
#زنانگی
✅@cyberpajooh
🖋شکاف دیجیتال | اقتصاد گیگ و رؤیای کاهش نابرابری
انقلاب دیجیتال، چالشها و فرصتهای متنوعی را برای نیروی کار فراهم نموده است. اقتصاد گیگ که محصول توسعه دیجیتال در عصر حاضر است، بستری را برای ایجاد ارتباط مستقیم میان نیروی کتار، کارفرما و مصرفکنندگان کالاها و خدمات فراهم مینماید.
به واسطه ظهور اقتصاد گیگ، کسب درآمد توسط نیروی کار تسهیل شده است؛ به نحوی که امرار معاش در اقتصاد گیگ در بعضی موارد تنها مستلزم داشتن گوشی هوشمند و اتصال به اینترنت است. در این شرایط فراهم کردن امکانات لازم برای اتصال همه افراد به اینترنت، گام مهمی در جهت کاهش نابرابری و افزایش رفاه عمومی محسوب میشود.
کاهش شکاف دیجیتال و دسترسی همه افراد به اینترنت نه تنها اطلاعاتی را در مورد فرصتهای شغلی جدید و متنوع در اختیار نیروی کار قرار میدهد، امرار معاش و کسب درآمد را نیز تسهیل مینماید، چه از طریق اشتغال در مشاغل پارهوقت و موقت اقتصاد گیگ و چه از طریق کارآفرینی.
مطالعه کامل یادداشت: https://cyberpajooh.com/tdxs
#سایبرپژوه
#اقتصاد_گیگ
#انقلاب_دیجیتال
#کارآفرینی
✅@cyberpajooh
🖋ایلان ماسک در سینما: نقد های فیلم سینمایی چاقوکشی به پروژههای رعبآور ثروتمندترین مرد جهان
در قسمت دوم فیلم چاقوکشی با عنوان پیاز شیشهای بیآنکه نامی از ایلان ماسک برده شود، حملههای هجومی رندانهای علیه او طراحی شده است. هر کدام دوستان از مایلز براون در راهاندازی کسب و کار خود و سرآمد شدن در عرصههای خاص، مدیون او و سرمایهاش هستند. همین جاست که کنایههای چاقوکشی به ایلان ماسک ظاهر میشود. بنابراین به نظر میرسد این نقدها شامل این موارد باشد: ۱- ایلان ماسک استعمارگر است ۲- ایلان ماسک دشمن دموکراسی است ۳- ایلان ماسک رسانههای آزاد را محدود میکند ۴- ایلان ماسک با دانشهای جدید آینده بشر را تهدید میکند ۵- ایلان ماسک از خودش ایده ندارد
متن کامل یادداشت:
https://cyberpajooh.com/94v2
#سایبرپژوه
#نقد_فیلم
#تکنولوژی
#سایبر
#ایلان_ماسک
✅@cyberpajooh
🖋درآمدی بر زمستانهای هوش مصنوعی؛ آیا زمستان دیگری پیشروی هوش مصنوعی است؟
برای پاسخ به پرسش بالا به گفتوگو با «مهندس علی عظیمی» نشستیم. در این گفتوگو ابتدا مروری بر زمستانهای قبلی هوش مصنوعی میشود و پس از آن این پرسش به میان میآید که « آیا زمستان دیگری پیشروی بهار کنونی هوشمصنوعی است؟» در انتها از محدودیتهای بنیادی که هوش مصنوعی با آن رو به رو است سخن به میان میآید، همان محدودیتهایی که شاید بهار هوش مصنوعی را به زمستان تبدیل کنند.
مشاهده متن کامل مصاحبه:
https://cyberpajooh.com/l2t0
#سایبرپژوه
#زمستان
#هوش_مصنوعی
#انسان_هوشمند
✅@cyberpajooh
🖋آیا قاب عمودی دوربین های موبایل آینده تصویربرداری را شکل می دهند؟
جستجو در اینستاگرام و دیدن کلیپ های تیک تاک و آشنا شدن با بخش ویدئوهای کوتاه یوتیوب همگی نشان دهنده حضور پررنگ ویدئوها و تصاویر عمودی در شبکه های اجتماعی هستند. اگر این روند رو به رشد را در کنار سابقه طولانی قاب های افقی تلوزیون و سینما قرار دهیم، آیا می توانیم از تغییر سلیقه زیبایی شناسانه کاربران تولیدات بصری صحبت کنیم؟ سوال اینجاست که قاب های عمودی تا چه اندازه می توانند دنیای توسعه یافته قاب های افقی را تکرار یا بازتولید کنند؟
مطالعه متن کامل یادداشت:
https://cyberpajooh.com/v1ow
#سایبرپژوه
#شبکه_اجتماعی
#زیبایی_شناسی
#قاب_عکاسی
✅@cyber_pajooh
🖋معرفی یک کتاب: صنعت پروپاگاندا؛ افکار عمومی چگونه تولید و تحریک می شود؟
در این یادداشت به معرفی یکی از آثار کلاسیک در حوزه پروپاگاندا و تبلیغات می پردازیم. کتاب صنعت پروپاگاندا اثر ادوارد برنیز یکی از آثار اولیه و ماندگار در حوزه تبلیغات است. برنیز به مرد نامرئی دستگاری افکار عمومی معروف است که مشهورترین اثرش در ادامه معرفی خواهد شد.
مشاهده متن کامل یادداشت: https://cyberpajooh.com/62rq
#سایبر_پژوه
#معرفی_کتاب
#پروپاگاندا
#تبلیغات
✅@cyber_pajooh
🖋کمپینهای سیاسی در بازیهای ویدیوئی
در انتخابات سال ۲۰۰۸ آمریکا، اوباما برای نخستین بار در پویشهای انتخاباتی اش از بازیهای ویدئویی برای تبلیغات استفاده کرد. پس از آن رفته رفته تبلیغات سیاسی در بازی های ویدئویی آنلاین بسیار فراگیر شد تا جایی که در بازی «تقاطع حیوانات » دیگر جنبشهای اجتماعی نیز از این الگو استفاده کردند و به فعالیت خود در فضای مجازی پرداختند. اگرچه این روش هزینهبر است اما به عقیده متخصصان علم ارتباطات، در صورت استفاده به موقع و درست از ظرفیت بالایی در میان مخاطبان برخوردار است. «کریستینا ریمان» در یادداشت زیر به همین مسئله پرداخته است: استفاده از بازیهای ویدئویی برای تبلیغات سیاسی.
مطالعه متن کامل یادداشت: https://cyberpajooh.com/7lue
#سایبر_پژوه
#بازی
#گیم
#کمپین_سیاسی
✅@cyberpajooh
🖋نقدی بر ستایشهای بیپایان از «کلاندادهها»
کلاندادهها با جنبههای مختلف زندگی اجتماعی درآمیختهاند، از انتخابات گرفته تا قانونگذاری، تجارت، بهداشت و حتی وبگاههای خبری. بهعنوان یک نمونه خارجی از این درآمیختگی، میتوان به انتخابات ریاستجمهوری ۲۰۱۶ آمریکا که ترامپ در آن به پیروزی رسید، اشاره کرد. کلاندادهها و معنا و مفهومش با تحولات اجتماعی، سیاسی و فناورانه ایجاد میشود و از آنها تأثیر میپذیرد. پیچیدگیهای جدید عرصه کلاندادهها، از جمعآوری تا تجزیهوتحلیل، مستلزم دریافتهایی تازه برای مطالعه اخلاق و سیاست کلاندادهها است. کلاندادهها نهتنها مشکلات قدیمیشان مثل عینیت، دقت، صحت و شمولیت را حل نکردهاند، بلکه با مسائلی جدید مثل سوگیریها، تحتتأثیر منافع بودن و ایجاد اشکال جدیدی از تجاوز و تعدی هم روبرو هستند. دسترسی همیشگی به چیزی، لزوماً به معنای اخلاقی بودن آن (کلاندادهها) نیست.
مشاهده متن کامل یادداشت:
https://cyberpajooh.com/apzs
#سایبرپژوه
#کلان_داده
#بیگ_دیتا
#انتخابات_آمریکا
✅@cyberpajooh
🖋مصاحبه سایبرپژوه با یک ربات؛ Chat GPT از آینده تقسیم کار اجتماعی برای ما میگوید.
در ژورنالیسم علم مرسوم است برای مصاحبه معمولا یکی از اساتید دانشگاه، کارشناسان خبره یا پژوهشگران فعال انتخاب شود، اما تحریریه سایبرپژوه تصمیم گرفت با هوش مصنوعی گفتگو کند. چت GPT یک ربات هوش مصنوعی است و میتواند مسائل پیچیده در سطح دانشگاهی را حل کند، همچنین مطالب وبلاگی تولید کند، متن آهنگ بسازد، صفحات HTML ایجاد کند و سایر مواردی از این دست را انجام دهد. ما از او درباره «آینده تقسیم کار اجتماعی» پرسیدیم، زیرا گمان میکنیم هوش مصنوعی خود به تنهایی مهمترین رقیب در تقسیم کار انسانی است و چه بسا در آیندهای نزدیک شاهد به افول رفتن برخی مشاغل و ظهور بعضی کارها باشیم و در عین حال سهم انسان کمتر و نقش تکنولوژیهای مرتبط با سایبر بیشتر شود. همین الان که به اتاق خود نگاه کنید، میتوانید تکنولوژیهای هوشمند را در اطرافتان شناسایی کنید و احتمالا تعداد آنها از تعداد انسانها بیشتر باشد. (موبایل، کامپیوتر، تلویزیون و… جمعیتشان از انسانها بسیار بیشتر است). در این مصاحبه سعی شده است پرسشهایی درباره آینده تقسیم کار اجتماعی از مهمترین عامل تعیینکننده آن انجام شود. پاسخهای ربات چت GPT نیز در نوع خود جالب و قابل تامل است.
مشاهده متن کامل یادداشت:
https://cyberpajooh.com/r99b
#سایبرپژوه
#هوش_مصنوعی
#چت_gpt
#تقسیم_کار
✅@cyberpajooh
🖋سایبورگ، انسان کامل جدید: عناصر سینمای سایبرپانک (قسمت ۱)
سایبورگ مهمترین چهره از دنیای ابرقهرمانها در سینمای سایبرپانک است، زیرا او به عنوان انسان کامل این جهان شناخته میشود. سایبورگ از ترکیب واژههای سایبرنتیک و ارگانیسم به وجود آمده است و به موجودی دورگه از نسل انسان و ماشین اشاره دارد که سیستم عصبی و حیاتیاش با نرمافزار و فناوریهای جدید پیوند خورده است. سایبورگ در سینمای سایبرپانک واجد سه ویژگی مهم است: ۱- متلاشی شدن بدن، ۲- نافردیتهای ناخواسته، ۳- چرخش دائمی میان آنتاگونیست و پروتاگونیست.
مشاهده متن کامل یادداشت:
https://cyberpajooh.com/ypjp
#سایبر_پژوه
#یادداشت
#انسان_مصنوعی
#سایبورگ
#سایبر_پانک
✅@cyberpajooh
🖋شکاف دیجیتال؛ مانعی در برابر گسترش واقعیت افزوده
مهمترین و اولین مانع برای استفاده از تکنولوژیهای واقعیت افزوده، قیمت بالای تجهیزات این فناوری و مصرف بالای حجم اینترنت است. همین مسئله باعث میشود افراد از استفادهی آن اجتناب کنند و قشر بسیار کمی از مردم که توانایی پرداخت این هزینه را دارند از آن استفاده کنند. در نتیجه؛ همین نکته خود مانعی بر سر راه توسعه دهندگان نرم افزار های مبتنی بر واقعیت افزوده است. نقطه آغاز شکاف دیجیتال از چنین فرآیندی خواهد بود.
مشاهده متن کامل یادداشت:
https://cyberpajooh.com/wty3
#سایبر_پژوه
#یادداشت
#شکاف_دیجیتال
#واقعیت_افزوده
✅@cyberpajooh
🖋قهرمان بودن در عصر شبکه های اجتماعی
در مورد منطق عملکرد شبکه های اجتماعی روایت های زیادی وجود دارد. امروزه همه می دانیم که شبکه های اجتماعی چگونه با استفاده از حفره های ذهنی و سطوح ناخودآگاه ما، به دنبال جلب توجه بیشتر و زندانی کردن مخاطب در پلتفرم خودشان هستند. نگاه های بدبینانه تا جایی پیش رفته اند که از نابودی انسانیت و اراده و اختیار صحبت می کنند. اما سوال اینجاست: آیا قهرمانی وجود دارد که بتواند منطق سیستم فعلی را از پا دربیاورد؟
شاید بتوان گفت قهرمان عصر امروز کاربری است که داده های پرت و بی اهمیتی در پلتفرم ها به جای نمی گذارد. قهرمان امروز کسی است که برخلاف الگوریتم های تولید جذابیت، تنها به همان استفاده ضروری خودش از فضای پلتفرمها اکتفا می کند. این فرد که آگاهانه خود را از زندان الگوریتم های جذابیت شبکه های اجتماعی دور نگه داشته، به طرز شگفت آوری پیش بینی ناپذیر است.
مطالعه متن کامل یادداشت:
https://cyberpajooh.com/6m6t
#سایبرپژوه
#شبکه_اجتماعی
#پلتفرم
#انسانیت
✅@cyberpajooh
🖋«دولت مجازی»: ابزاری برای گسترش قلمرو دولتهای حقوقی_سیاسی
شرکتهای بزرگِ صاحب شبکههای اجتماعی بهگونهای در زندگی روزمره آدمها جا باز کردهاند که از نظر اندازه و وسعت با دولتها مقایسه میشوند. این شرکتها و پلتفرمهایشان به کارگزاران اصلی در فضای سایبری تبدیل شدهاند؛ کارگزارانی که شبیه دولتها هستند. بر همین اساس میتوان آنها را«دولت مجازی» نامید.
آیا میتوان همانطور که در عرصه روابط بینالملل صحبت از دولتهای وابسته میشود، به شیوهای بعضی دولتهای مجازی را هم مشابه آنها دانست؟ آیا میشود دولتی با سلطه خود بر دولت مجازی ( غولهای رسانهای مانند توئیتر) حاکمیت خود بر فضای سایبری را باواسطه اعمال کند و حتی آن را به خارج از مرزهای جغرافیاییاش تسری دهد؟
برای پاسخدادن به این سؤالات، به نتایج پژوهشی استناد میکنیم که WeChat را بهعنوان دولت مجازی متکی به جمهوری خلق چین بررسی کرده است؛ پیامرسان چندمنظوره و شبکه اجتماعی چینیای که شرکت Tencent ساخته است و مسئولیت توسعهاش را هم برعهده دارد.
مطالعه متن کامل یادداشت:
https://cyberpajooh.com/iydr
#سایبرپژوه
#دولت_مجازی
#پلتفرم
#گسترش_قلمرو
✅@cyberpajooh
🖋هوش مصنوعی، آخرین دشمن انسان: عناصر سینمای سایبرپانک (قسمت ۲)
در مجموعه یادداشتهای عناصر سینمای سایبرپانک قصد داریم به بررسی اجزای فرمی و محتوایی این ژانر سینمایی بپردازیم. قسمت دوم این مجموعه درباره هوش مصنوعی است.
پیرنگ قصه بلیدرانر خلاصه مواجهه انسان با هوش مصنوعی در سینماست. انسانها چیزی باهوشتر و زیباتر از خود خلق میکنند و عاشقش میشوند و توسط همان چیز تهدید میشوند. هوش مصنوعی شاخهای گسترده از علوم کامپیوتر است که ماشینهای هوشمندی میسازد که از رفتارهای انسانی تقلید میکنند. هوش مصنوعی در سینمای سایبرپانک واجد سه ویژگی مهم است: ۱- خدایگانی و بندگی، ۲- فقدان گذشته و آینده، ۳- عشق و زیبایی
مطالعه متن کامل یادداشت:
https://cyberpajooh.com/ff1z
#سایبرپژوه
#سایبر_پانک
#عناصر_سایبرپانک
#هوش_مصنوعی
✅@cyberpajooh
🖋آمازون، اپل و نتفلیکس چگونه با نوآوری به غولهای دنیای تجارت، تکنولوژی و رسانه تبدیل شدند؟
در فضای کسب و کار بین المللی امروز، شاهد رقابت شدید بین غول های تجاری برای کسب سهم بییشتر از بازار هستیم. سرعت رشد فناوری بسیار بالاست و حرکت بدون نوآوری و خلاقیت ممکن نیست
در یادداشت جدید (cyberpajooh.com) به استراتژیهای تجاری سه غول بزرگ دنیای رسانه، تجارت الکترونیک و تکنولوژی یعنی نتفلیکس، آمازون و اپل برای توسعه کسب و کارشان پرداخته شده است. استراتژیهایی که حول مفهوم «نوآوری» قابل ارزیابی خواهند بود.
مطالعه متن کامل یادداشت:
https://cyberpajooh.com/772e
#سایبر_پژوه
#تکنولوژی
#آمازون
#اپل
#نتفلیکس
✅@cyberpajooh
🖊جهانی شدن، همبستگی ارگانیک و عصر اینترنت
به نظر می رسد مسئله جهانی شدن بیش از آنکه یک واقعیت باشد، ایده و آرزویی است که توسط بسیاری از شیفتگان عصر اینترنت و جهان دیجتال و نظم های استعماری بیان می شود. تکنولوژی های ارتباطی هنوز نتوانسته اند عرصه ای دموکراتیک برای حضور عادلانه بسیاری از مردم فراهم کنند. جریان های اصلی ارتباطات هنوز یک طرفه به سمت مناطق گوناگون کره زمین سرریز می شوند و بسط و گسترش آن نیز با مقاومت های بسیار زیادی روبرو شده است. نتیجه آنکه برخلاف تصور عمومی، ماهیت عصر اینترنت با بسیاری از هیاهوهای پرسروصدای امروز فاصله بسیار زیادی دارد. رسانهها به سه دلیل نمیتوانند فراهم کننده نظم ارگانیک جهانی باشند: نداشتن حیات ارگانیک، استعداد تودهای کردن کاربران، حل نشدن تعارضات ژئوپلتیک کشورها
مطالعه متن کامل یادداشت:
https://cyberpajooh.com/1m1h
#سایبرپژوه
#یادداشت
#جهانی_سازی
#ارگانیک
✅@cyberpajooh
🖊بازی میکنی؟ نه، فلسفه می ورزم!
جیمز هامفریز، مصاحبه گر ایرلندی معروف و نویسنده ستون فلسفه آیریش تایمز، با یکی از نویسندگان کتاب « ده چیز که بازیهای ویدیویی میتوانند به ما بیاموزند» مصاحبهای ترتیب داده است که توضیح میدهد چرا بازیهای ویدئویی باید جدی خوگرفته شوند.
نویسندگان کتاب بر این اساس که «فلسفه درباره همه چیز است و بازیها درباره همه چیز هستند»، این تز را پیش میبرند که بازی محفلی برای یادگیری موضوعات کلیدی مانند ماهیت آگاهی ، منطق و اخلاق است.
مشاهده متن کامل یادداشت:
https://cyberpajooh.com/hdo8
#سایبرپژوه
#بازی
#فلسفه
#بازی_ویدیویی
✅@cyberpajooh
🖊آیا لایک و اسکرول کردن بر روان کاربران اثر می گذارند؟
یکی از مهم الگوریتم ها در ایجاد جذابیت برای شبکه های اجتماعی؛ قابلیت اسکرول کردن است. این قابلیت شبکه های اجتماعی را تبدیل به ماشین های زمان ساخته است. در کنار این، قابلیت لایک کردن نیز از دیگر الگوریتمهای جذابیت است. فرد با لایک کردن یک پست در واقع خرسندی یا ناخرسندی خود از موضوعی را به ظهور می رساند. این امر در واقع نوعی کنشگری و هویت بخشی برای فرد به ارمغان خواهد آورد.
می توان گفت اسکرول کردن خود از جهاتی باعث آرامش و آسایش خاطر فرد می شود. یکی از جهات آن است که اسکرول کردن به نوعی مربوط به مکانیزم دفاعی واپس رانی است که در آن فرد سعی میکند از ورود اتفاقات تلخی که در پیرامون او به وقوع می پیوندد به قسمت خودآگاه خود جلوگیری کند. اسکرول کردن همانند یک دومینیوی بی نهایتی است که فرد هنگامی که آن را آغاز میکند پایان آن را سخت بتوان تصور کرد. قابلیت لایک نیز بدین صورت است که هربار فرد با دیدن آن در زیر پست های خود احساس شادمانی و لذت کرده و این امر باعث اعتیاد و به نوعی وابستگی به شبکه اجتماعی میگردد.
مطالعه متن کامل یادداشت:
https://cyberpajooh.com/y9tj
#سایبرپژوه
#لایک
#اسکرول
#شبکه_اجتماعی
✅@cyberpajooh
🖊سرعت به مثابه قدرت؛ آستانه تمدن سایبری
سرعت به مثابهی قدرت. باید گفت در جهان دیجیتال چیزی که بیش از هر عامل دیگری که میتواند باعث قدرت بشود «سرعت» است. در فضای مجازی سرعت یک استراتژی نیست (آنطور که در گذشته سرعت تنها یک استراتژی بود)، سرعت ذات فضای دیجیتال است، این باعث میشود از نوع جدیدی از سیاست صحبت کنیم، سیاست و سیاستورزی ماهیت جدیدی در جهان دیجیتال ایجاد میکند براساس نوع جدیدی از قدرت که تولید شده است. همچنین میتوانیم بگوییم که هر وقت نوع جدیدی از قدرت تولید میشود «تمدن جدیدی» هم متولد میشود. تمدنها براساس قدرتهای جدید شکل میگیرند، براساس انواع قدرتها. اینکه گفته میشود تاریخ را به عصر آتش به عصر آهن به عصر توپ مثلا تقسیم میکنند دقیقا به همین خاطر است. ما اکنون در آستانهی دورانی هستیم، وقتی میگوییم در آستانه، یعنی زمان آستانهای آغاز شده نه اینکه وارد آن دوران شدهایم، ما در زمان آستانهای تمدن سایبری هستیم، چرا که قدرت سایبری دارد شکل جدیدی از قدرت را بروز میدهد.
مطالعه متن کامل یادداشت:
https://cyberpajooh.com/n2m8
#سایبرپژوه
#تمدن_سایبر
#جهان_جدید
#فضای_دیجیتال
✅ @cyberpajooh