eitaa logo
سایبر پژوه
316 دنبال‌کننده
263 عکس
28 ویدیو
1 فایل
سایبرپژوه، میراث آینده www.cyberpajooh.com Email: @cyberpajooh.com" rel="nofollow" target="_blank">Info@cyberpajooh.com
مشاهده در ایتا
دانلود
🖋بازی اعتراض؛ چگونه یک واقعه سیاسی الهام بخش یک بازی ویدیوئی می شود؟ شاید تصور این باشد که پیوند میان سیاست و بازی‌هایی ویدیوئی به دهه‌های اخیر با انقلابات جدید ارتباطی ایجاد شده است. اما جالب است بدانیم در زمان اعتراضات داخلی در اتحاد جماهیر شوروی که منجر به فروپاشی آن انجامید نیز بازی‌های ویدیوئی حضور داشته‌اند و ازقضا از این اعتراضات الهام گرفته‌اند. نوشتار زیر که اقتباسی از کتاب « بازی پرده آهنین» نوشته یاروسلاو اشولچ است، دربردارنده داستان تأثیر اعتراضات سیاسی علیه کمونسیت‌ها در چک اسلواکی بر صنعت بازی ویدئویی و فراگیر شدنش در آن ایام است. مطالعه متن کامل یادداشت: https://cyberpajooh.com/kdd0 @cyberpajooh
🖋آزادی بیان و بازی‌های ویدیوئی؛ یک چالش تمام نشدنی چه در ساختار چت بازی‌های ویدئویی و چه در روایت ساخته شده توسط بازی‎سازان، انتظارات سانسور کشورهای سراسر جهان به طور فزاینده‌ای صنعت سرگرمی دیجیتال را شکل می‌دهند. صنعتی که توسط ۳ میلیارد گیمر در سراسر جهان مصرف می‌شود. این خواسته‌ها و انتظارات چالش‌های سختی را برای شرکت‌های بازی‌های ویدئویی ایجاد کرده‌اند؛ از جمله تعادل بین نیاز برای رشد تجاری به همراه تعهد به آزادی بیان. در این یادداشت، «مورد بلیتزچونگ» نشان می‌دهد که چگونه بازی‌های ویدئویی چالش‌های منحصر به فردی را برای آزادی بیان ایجاد می‌کنند. چالش‌هایی که شاید حل نشوند. مطالعه متن کامل یادداشت: https://cyberpajooh.com/s4yc @cyberpajooh
🖋حق چشم‌پوشی: آیا افراد در بزرگسالی مسئول سخنانی هستند که دوران کودکی در شبکه‌های اجتماعی گفته‌اند؟ کودکان و نوجوانان در مسیر یافتن هویت خود ممکن است مرتکب اشتباهاتی شوند. اگر در زندگی واقعی حرف ناشایست یا توهین‌آمیزی به کسی بگویند، والدین آن‌ها مداخله می‌کنند تا قضیه ختم به خیر شود. اما شبکه‌های اجتماعی به‌گونه‌ای طراحی شده‌اند که سخنان آکنده از نفرت را برجسته کنند. حال، اشتباهات بچه‌ها در این فضا مخاطبِ گسترده و عمومی دارد و تا ابد ماندگار است. اگر تحت‌تأثیر دیگران به فرد، گروه یا جامعه‌ای توهین کنند، سخنشان نه‌تنها در ذهن آدم‌ها، بلکه در حافظه‌ی دستگاه‌ها نیز می‌ماند. به همین دلیل، به‌راحتی می‌تواند جزئی از کارنامه‌ی دیجیتال بچه‌هایی بشود که می‌خواهند پا به عرصه‌ی بزرگسالی بگذارند، و بر زندگی آنان تأثیر منفی بگذارد. لیزا دیویس، نویسنده‌ی پرکار آمریکایی، در این نوشته به سراغ معضل مذکور رفته است. او پیشنهاد می‌کند که با تضمین حق چشم‌پوشی برای بچه‌ها در فضای مجازی، مانع تأثیر خطاهای گذشته‌ی کودکان بر آینده‌ی آنان شویم. مطالعه متن کامل یادداشت: https://cyberpajooh.com/965o @cyberpajooh
🖋جای خالی مارکس در عصر سرمایه‌داری پلتفرمی اگر مارکس در عصر دیجتال بود باز هم معتقد به «بهره‌کشی» سرمایه‌داری از انسان‌ها بود؟ اصلا مگر در عصر کنونی باز هم سرمایه‌داری امتداد دارد؟ آنطور که پژوهشگران می‌گویند متاسفانه سیستم بهره‌کشانه سرمایه‌داری خود را از چرخ‌دهنده‌های ماشین آلات سنگین قرن هجدهم و نوزدهم به نوتیفیکیشن‌های لطیف امروزی رسانده است. «نیک سرنیچک» یکی از پژوهشگرانی است که در کتاب «سرمایه‌داری پلتفرمی؛ چگونه سرمایه داری جدید خود را با پلتفرم ها، استارت آپ ها و اقتصاد دیجیتال بازتولید می‌کند؟» به همین رنگ و لعاب‌های سرمایه‌داری پرداخته است. مطالعه متن کامل یادداشت: https://cyberpajooh.com/0l2n @cyberpajooh
🖋آیا در متاورس هم رکود و تورم به دنبال‌مان می‌آیند؟ درآمدی بر اقتصاد متاورس تا آنجایی که دنیای واقعی به ما می‌گوید منابع نامحدود قیمت یک کالا را به صفر می‌رساند. اگر کالایی در جایی نامحدود باشد قیمت آن صفر خواهد بود. حالا اگر همین قاعده در متاورس هم جاری باشد منابع نامحدود دیجتال می‌تواند قیمت کالاها را به صفر برساند. به همین دلیل است که توسعه دهندگان متاورس به طور مصنوعی عرضه کالاهای دیجیتال در بلاک چین را محدود می کنند. با این حال، مشخص نیست که چه مکانیسم‌هایی می‌تواند مانع از تقلید رقبا از محصولات یا خدمات مجازی شود و عرضه را در سطحی پایین‌تر محدود کند تا بر قیمت‌گذاری شرکت فعلی غلبه کند. بنابراین، متاورس احتمالاً شبکه و رمز گذاری قوی‌ای ایجاد خواهد کرد که البته چالش‌های جدیدی را به دنبال خواهد داشت. مطالعه متن کامل یادداشت: https://cyberpajooh.com/klep @cyberpajooh
🖋جهانی‌شدن و استعمار دو روی یک سکه جهانی شدن از آن دست واژه‌هایی است که رنگ و لعاب بسیاری دارد. پر زرق و برق است. نام آن را قرین صلح، توسعه، رفاه می‌دانند. اما به راستی «جهانی شدن» باید توأم با یک پرسش باشد و آن اینکه « دقیقا جهانی شدن چه چیزی؟». قرار است چه چیزی جهانی شود و ارمغانی نو برای جهانیان بیاورد؟ تامل و پاسخ به این پرسش بود که بسیاری از اندیشمندان و دغدغه مندان ضد امپریالیسم جهانی را به سوی بدبینی نسبت به این مفهوم سوق داد. می‌توان چنین گفت که فهم جهانی شدن و تاثیرات آن خارج از چارچوب ها و ارزش های لیبرالیسم امکان‌پذیر نیست. مطالعه متن کامل یادداشت: https://cyberpajooh.com/1j0k @cyberpajooh
ا🖊NFTها در بازی‌های ویدئویی چه کارایی دارد؟ جاشوآ فاوست دانشجوی دکترایی است که در دانشکده رسانه، ارتباطات و اطلاعات دانشگاه کلرادو بولدر در زمینه ارتباطات استراتژیک تحصیل می‌کند. او در این متن درباره‌ی استفاده‌ی بازی‌ها از NFT و چالش‌های سیاستی آن صحبت کرده است. او می‌گوید که باید دید که آیا بازی‌هایی که از NFT استفاده می‌کنند، واقعاً آینده‌ی بازی‌های ویدئویی خواهند بود یا این، فقط یکی دیگر از چیزهایی که است به‌خاطر پول‌ساز بودن باب شده است و کم‌کم بی‌رونق خواهد شد. آیا احتمال دارد وقتی آن‌ها تازگی خود را از دست بدهند، دیگر بازیکنان بی‌ثباتی و تهدیدات موجود در این بازی‌ها را برنتابند؟ مطالعه متن کامل یادداشت: https://cyberpajooh.com/nvbz @cyber_pajooh
🖊آیا اصول اخلاقی نقشی در طراحی بازی‌ها دارند؟ هر هنرمندی که می‌خواهد اثری خلق کند، باید به یک‌رشته مسائل اخلاقی پاسخ دهد. تصمیم‌های بازی‌سازان و طراحان بازی نیز همین‌طور است؛ چه بازی‌ها رسانه محسوب شوند، چه اثر هنری و چه دنیایی مصنوعی و مجازی، طراحان بازی حداقل باید به تأثیر بازی بر بازیکن‌ها فکر کنند و این مستلزم پاسخگویی به مسائلی در حوزه‌ی اخلاق است. سال‌هاست که پایه‌ی اخلاقیات در صنعت بازی ریخته شده است و به لطف بازی‌های خشونت‌آمیز و ایراد دار متعددی که تاکنون در بازار عرضه شده‌اند، حالا مرز بین خوش‌سلیقگی و تعهدات اخلاقی شناخته شده است. هرچند تعیین اصول اخلاقی یک بازی خاص در مسائل جزئی مشکل است، ولی اکنون چنین تصمیماتی راحت‌تر به چشم می‌آیند. اینکه بازی‌ساز باید انتخاب کند که بازی‌اش چطور با این مسائل پیچیده مواجهه می‌شود، صرف‌نظر از اینکه شخص او چه نظری دارد، نشان‌دهنده‌ی این است که صنعت بازی چقدر رشد کرده است. مطالعه متن کامل یادداشت: https://cyberpajooh.com/0bw9 @cyberpajooh
در روزهایی که «کتاب» ارج خود را از کف داده است و اوقات ما انسان‌ها بیشتر با اسکرول‌های بینهایت اینستاگرام خرج می‌شود «کتابخوان‌ها» گوهرهای نابی هستند. به مناسبت هفته «کتاب» این چند کتاب که ارتباطی به موضوع مجله سایبرپژوه دارند خدمت شما مخاطبان فرهیخته معرفی می‌گردد... 🌐سایبر پژوه میراث نسل آینده🌐 @cyber_pajooh
🖊تأملی در باب مفهوم آزادی و فضای مجازی آیا شبکه‌های اجتماعی آرزوی دیرین آزادی‌خواهان را محقق کرده است؟ آیا آزادی در شکل خالص آن با حضور شبکه‌های اجتماعی تحقق یافته است؟ آیا از عصری که افراد سر خود را برای بیان مطالبی در روزنامه و کتاب‌ها از دست می‌دادند گذر کردیم؟ شاید با وجود تنوع و تکثر بالا در شبکه‌های اجتماعی پاسخ ابتدایی همه ما به پرسش‌های بالا «بله» باشد اما مسئله‌ای به نام «کلان‌داده‌ها» باعث تردیدی در ما خواهد شد. به نظر می‌رسد ما در حال سپردن گردن خود به گیوتینِ پادشاهان جدیدی هستیم. کلان‌داده‌ها و صاحبان امپراتوری‌های رسانه‌ای گواهی بر ظهور گیوتین‌های جدید هستند. مطالعه متن کامل یادداشت: https://cyberpajooh.com/g54w @cyberpajooh
🖊کتاب الکترونیکی؛ در برابر چاپ یا بر فراز آن؟ برای هزاران سال، نوشته ها و کتاب ها اصلی ترین حاملان حرف های بشر بودند. اختراع خط یکی از بزرگترین اختراعات تاریخ بشر است. اما پرسش اینجاست: آیا با اختراع کتاب های الکترونیکی و عبور از کتاب های دست و پا گیر کاغذی، وارد دنیای جدیدی می شویم؟ یا به تعبیر دیگر، آیا با عبور از کتاب های فیزیکی، از شرّ تمام محدودیت های فیزیکی آن عبور خواهیم کرد؟ به نظر می رسد پاسخ به این پرسش ها منفی است. تحولات فناوری هر چند بر بخش هایی از محدودیت ها غلبه کرده اند، اما این غلبه گاهی به قیمت ایجاد محدودیت های مضاعفی تمام شده. شاید بخشی از این مسئله، به درک ناتمام فلسفه پشتیبان فناوری های جدید از «محدودیت» مربوط باشد. مطالعه متن کامل یادداشت: https://cyberpajooh.com/hry8 @cyberpajooh
🖊جنگ جهانی هوش مصنوعی: نقد فیلم سینمایی «خالق» فیلم سینمایی «خالق» اثر «گرت ادواردز» و با نقش‌آفرینی «جان دیوید واشنگتن» این روزها سروصدا کرده است. فیلم سینمایی «خالق» تقابل اصلی و پیشین فیلم‌های سایبرپانکی را همان ابتدا حل کرده است. قبلا مساله نزاع انسان و هوش مصنوعی بود. این‌جا اصلا مساله این نیست که هوش مصنوعی چه خصومتی با انسان دارد. تقابل اصلی در فیلم سینمایی «خالق» بر سر «هوش مصنوعی آمریکایی» و «هوش مصنوعی چینی» است. هوش مصنوعی آمریکایی، مثل خود دولت آمریکا، جنگ‌طلب، نابودگر، ضدزندگی، ضدانسان، و حتی ضدهوش است، و در مقابل هوش مصنوعی آسیای نو (همان چین خودمان) طرفدار زندگی، آزادی، صلح و صفا و صمیمیت است. عجیب‌تر این‌که فیلم سینمایی «خالق» طرف هوش مصنوعی چین را می‌گیرد! مطالعه متن کامل یادداشت: https://cyberpajooh.com/ikg7 @cyberpajooh
🖊وقتی مارکس در «سیلیکون ولی» قدم می زند اگر مارکس امروز زنده بود و شرکت هایی مثل گوگل، اپل، مایکروسافت و … را می دید چه می کرد؟ این سوال شاید برای بعضی ها کسل کننده باشد، اما برای کسانی که همزمان به فناوری های جدید و نظریات اجتماعی علاقه دارند بسیار جذاب است. کریستین فوکس تلاش کرده مارکس را به قرن بیست و یکم دعوت کند، تا بتواند از میان کتاب ها و مفاهیم او، به پرسش و حیرت انسان های معاصر در برابر فناوری های جدید پاسخ دهد. مطالعه متن کامل یادداشت: https://cyberpajooh.com/p7cr @cyber_pajooh
🖊قوانین جدید اتحادیه‌ی اروپا، برای غول‌های فناوری در شرف اجرا است: همه‌ی آن‌چه که باید بدانید. در ماه‌های اخیر، گوگل، فیسبوک، تیک تاک و دیگر شرکت‌های بزرگ فناوری که در اتحادیهی اروپا فعالیت می‌کنند، با یکی از گسترده‌ترین تلاش‌ها برای وضع مقررات ناظر بر حوزه فناوری، روبرو هستند. اولین مرحله از قوانین پیشگامانه‌ی جدید دیجیتال که به زودی اجرایی خواهد شد، قانون خدمات دیجیتال (Digital Services Act-DSA) است که در واقع، بخشی از مجموعه‌ای از مقررات مربوط به فناوری است که توسط ۲۷ کشور تدوین گردیده است. DSA که بزرگترین پلتفرم‌ها نیز باید از آن پیروی کنند، جهت ایمن نگاه داشتن کاربران آنلاین، طراحی شده است. همچنین، از انتشار محتوای نامطلوب و غیرقانونی یا مطالبی که قوانین خدمات پلتفرم را نقض می‌کند، مانند ترویج نسل‌کشی یا بی‌اشتهایی، جلوگیری کرده و قرار است از حریم خصوصی و آزادی بیان اروپایی ها نیز، محافظت ‌کند. در همین خصوص، به شرکت‌های فناوری در اروپا هشدار داده‌ شده که تخلفات ناشی از عدم پیروی از این قوانین، ممکن است به جریمه‌هایی با ارزش ۶ درصد از درآمد جهانی آن‌ها منتج شود و حتی ممنوعیت فعالیت آن ها را از طرف اتحادیه ی اروپا به همراه داشته باشد. مطالعه متن کامل یادداشت: https://cyberpajooh.com/k02d @cyberpajooh
🖊سلبریتی زندگی خصوصی ندارد: نقد فیلم سینمایی «می دسامبر» سیطره شهرت بر زندگی خصوصی مساله اصلی فیلم سینمایی «می دسامبر» است. این فیلم را «تاد هینز» ساخته و «ناتالی پورتمن» و «جولیان مور»، که جزو شهیرترین سلبریتی‌های زن میان‌سال آمریکا هستند، در آن حضور دارند. فیلم حواشی زیادی دارد و می‌تواند آینه‌ای درهم‌شکسته برای نمایش تحولات فرهنگی آمریکا نیز قلمداد شود. می‌توان تزهای شهرت در فیلم سینمایی «می دسامبر» را این‌گونه نام برد: ۱- بدنامی در برابر خوش‌نامی، ۲- امکان یا عدم امکان فهم زندگی خصوصی، ۳- نمایش امر ممنوع. سلبریتی در سینما، و به صورت خاص همین فیلم سینمایی «می دسامبر» زندگی خصوصی ندارد، زیرا از یک‌سو رسانه‌ها و سپس جامعه همیشه پیگیر اخبار و حواشی زندگی آنان هستند، و از طرف دیگر، بازنمایش و بازسازی زندگی آنان در سینما عملا چیزی از حیات ناب و زندگی دست‌نخورده فرد مشهور باقی نمی‌گذارد. مطالعه متن یادداشت: https://cyberpajooh.com/oxas @cyber_pajooh
🖊کمتر لایک کن و بیشتر زندگی کن!:معرفی کتاب مینیمالیسم دیجیتال آیا شما هم از اعتیاد به موبایل و شبکه های اجتماعی رنج می برید؟ احتمالا کتاب «مینیمالیسم دیجیتال» سرنخ های خوبی برای پیدا کردن پاسخ داشته باشد. مینیماالیسم دیجیتال معرفی نوعی سبک مواجهه با فضای مجازی همراه با دستورالعمل های عملیاتی برای انجام آن است به طوری که در این کتاب با اصولی در مورد علت اعتیاد به فناوری و ترک کردن گام به گام آن آشنا می شوید. البته، این تنها یک نوع خاص از مواجهه انتقادی با فضای مجازی است؛ شاید شما نسخه بهتری برای تعامل با فناوری های جدید داشته باشید! مطالعه متن یادداشت: https://cyberpajooh.com/h5vx @cyberpajooh
🖊سال ۲۰۲۳ نقطه عطفی در تاریخ هوش مصنوعی در تاریخ نقاط عطفی وجود دارد. نقاط عطفی که برای همیشه ماندگار خواهند بود. سال ۲۰۲۳ هم به نظر می رسد چنین ویژگی داشته باشد. زیرا در همین سال بود که برای نخستین بار انسان‌ها توانستند با ربات‌ها چت کنند، حرف بزنند، پرسش و پاسخ داشته باشند. بنابراین این سال را سالی بنامیم که بسیاری از ما یاد گرفتیم با ربات‌ها ارتباط برقرار کنیم، خلق کنیم، تقلب کنیم و همکاری کنیم و به عبارت دیگر «ربات‌ها دیگر واقعا وارد زندگی‌مان شدند. حالا دیگر جدی جدی ربات‌ها خود را از عمومی کرده‌اند. آنقدر عمومی که دانش آموزان سال اول هم می‌توانند برای تقلب از آن ها کمک بگیرند. یادداشت بسیار جالب مجله نیویورکر را در وب سایت cyberpajooh.com مطالعه کنید. مطالعه متن کامل یادداشت: https://cyberpajooh.com/ikak @cyber_pajooh
🖋️اسنپ فود به کاربرانش غرامت خواهد داد؟ شاید برای همه ما عادی شده باشد که در هر سایت و اپلیکیشن یک حساب کاربری ایجاد کنیم. اینقدر حساب کاربری ایجاد کردیم که دیگر حساسیت‌مان از میان رفته است. اما واقعیت این است که هر دادهِ ریز از هر کدام‌مان، می‌تواند «یک دلار» برای خیلی‌ها ارزش داشته باشد. خبر هک شدن سیستم snap food را همه شنیدیم. خبری مهمی بود؟ قطعا مهم است. شرکت‌هایی مانند «اسنپ»، «دیجی‌کالا» و غیره داده‌های زیادی از کاربران خود را در اختیار دارند. اما مدت‌هاست روشن شده که این شرکت‌ها بیش از آنکه به «امنیت» داده‌هایشان توجه داشته باشند به تقویت‌ سرورهایی می‌اندیشند که توان کسب داده‌های بیشتر از کاربران برای «سود بیشتر» را دارا باشد. امنیت سایبری مغفول‌ترین قسمت «دیجتالی شدن زندگی» در ایران است. «حفاظت از داده» به اندازه «کسب داده» اهمیت دارد. به نظر می‌رسد باید پیوست «امنیت» برای مجوزها ضروری باشد تا شرکت‌ها به خاطر ناتوانی در حفظ حریم خصوصی کاربران، «جریمه» شوند. در گام اول باید شرکتی که مورد حمله قرار گرفته شده به جای مظلوم‌نمایی در مقام «مقصر» به دادگاه معرفی شود که آیا استانداردهای «امنیتی» را رعایت کرده یا خیر؟ زیرا آن شرکت در مقابل داده‌های کاربران مسئول است. در صورتی که اسنپ فود استانداردهای قانونی حفظ حریم خصوصی کاربران را رعایت نکرده باشد باید به آنان غرامت دهد. ✅@cyberpajooh