اکنون دکتر مهدی جمشیدی، این نیروی فکری و دقیق و کارآمد جبهه فکر و اندیشه انقلاب اسلامی، پس از نگارش و انتشار یک متن بجا، دچار امواج سهمگین بازخوردهای عجیب و غریب شده است...
و هنوز مدعیان جبههسازی، از موضع تماشاچی خارج نشدهاند و معلوم نیست در نهایت در کدامین سوی میدان خواهند ایستاد؟
حکمت ١۴ نهجالبلاغه
وَ قَالَ (عليه السلام): مَنْ ضَيَّعَهُ الْأَقْرَبُ أُتِيحَ لَهُ الْأَبْعَدُ.
كسی را كه نزديكانش واگذارند، بيگانه او را پذيرا می گردد.
عجب دلالتهای سیاستگذارانهای دارد این روایت...
چارچوب میدهد برای تحلیل موضوعات متنوعی مثل
مهاجرت و فرار مغزها،
افت مرجعیت رسانه ملی،
فرار از بورس به رمزارز
و...
-1371791613_-222714.pdf
50.2K
🚷 *شیوهنامه گام به گام حذف مردم از میدان!*
❌دستگاهها و نهادها چگونه مردمی را که از جیب و بازو و آبرو و وقتشان هزینه میکردند، به مردمی بیتفاوت و لاابالی تبدیل میکنند؟
🚫توجیهاتی مانند زیباسازی، استانداردسازی یا ارتقای کمّیت و کیفیت فعالیتها، چگونه موجب اغفال و اضلال ما و حذف مردم شدهاست؟
⛔چرا تمامیتخواهی دستگاهها ولو با شعار «مردمیسازی» یا روکش «ستاد مردمی» همراه باشد، در عمل و در نهایت به «مردمزدایی» منتهی میشود؟
🔄چگونه گاهی حتی پشتیبانی و مانعزدایی از فعالیتهای مردمی، به ضد خود بدل میشود؟
👌🏻 آقای یزدانی در سرمقاله شماره اخیر نشریه حلقه وصل، جواب سؤالات بالا را تبیین کردهاند.
↩️ دال
@Daaall
https://ble.ir/Daaall
https://eitaa.com/daaall
گزارش پر نیش و کنایه ایندیپندنت فارسی:
بودجه شهرداری تهران چطور هزینه میشود؟ اعزام مداح رایگان به منزل
independentpersian.com/node/205066/
🔴از متن:
...«خانوادهها میتوانند با هماهنگی مراسم روضه و عزاداری خانگی از خدمات رایگان اعزام مداح بهرهمند شوند.» این خدمات رایگان در حالی ارایه میشود که اخیرا گزارشها درباره اتوبوسخوابی و بیآرتی خوابی در تهران خبرساز شده است و فرونشست زمین تهدیدی جدی برای خیابانها و کوچههای پایتخت بهشمار میرود.
مداح رایگان یکی از ۳۲ برنامهای است که به گفته فاطمیانپور در ایام فاطمیه بهطور مجازی و حقیقی برگزار میشود. برنامههایی که اجرای هر کدام از آنها شامل اعزام مداح رایگان به بودجه هنگفتی نیاز دارد. مداحی در ایران در سالهای اخیر به صنعتی بزرگ تبدیل شده است و مداحان و روضهخوانان دستمزدهای کلان و امتیازها و امکانات ویژهای برای مداحی دریافت میکنند.
بودجه سازمان فرهنگی هنری شهرداری را شهرداری تهران تامین میکند. اعضای هیات امنای این سازمان شامل رئیس صدا و سیما، سازمان تبلیغات اسلامی با حکم {آیت الله سید} علی خامنهای، رهبر جمهوری اسلامی منصوب میشوند. این سازمان با چهار هزار پرسنل و در اختیار داشتن مراکز فرهنگی و هنری متعدد از بزرگترین نهادهای «فرهنگی هنری» جمهوری اسلامی ایران بهشمار میرود.
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
سکانس ماندگار سریال بچه مهندس درباره شیوه حمایت از فعالیتهای مردمی
↩️ دال
@Daaall
https://ble.ir/Daaall
https://eitaa.com/daaall
🔵پ.ن:
اقدام غلط دستگاههای مختلف (و به خصوص جاهایی مثل شهرداری تهران یا اسنوا) در ترویج و تبلیغ روضه *رایگان* خانگی، حمایتی است که شاید برای مدت کوتاهی و در ظاهر موجب گسترش این فعالیت کاملا مردمی شود؛ ولی در نهایت بر ضد خود تبدیل شده و پس از مدتی همانند «جشنهای *مردمی* دهه فجر» نه از تاک نشانی خواهد ماند و نه از تاک نشان.
قاعده ساده است: نتیجه توسعه دایره فعالیت حکومت، تضییق دایره فعالیت مردم است.
در همین زمینه مطالعه سرمقاله شماره آذر1400 نشریه حلقه وصل بسیار مفید است.
⚪حاشیه:
برای فهم بهتر عمق ضربه این اقدام غلط کلمات شهرداری و رایگان را در توییتر یا اینستاگرام جستجو بفرمایید.
*ابراز ارادت یا ابزار حمایت*
در گروهی که جمعی از پیرغلامان عرصه فرهنگ حضور داشتند، از "حکمت تدفین شهدای گمنام در پارکها" پرسیدم.
بحث مفصلی در گرفت؛
در نهایت چنین جمعبندی کردم:
ممنون از نکاتی که بزرگواران درباره تدفین شهدای گمنام در پارکها نوشتند.
حقیر فکر میکردم مزار شهدای گمنام محلی و بهانهای برای *ابراز ارادت* و تعظیم به بزرگی و عظمت شهدا است. استدلالی نداشتم و ندارم ولی فکر میکردم زیارت شهدا، مثل نماز است که باید با طهارت باشی؛ مثل حج است که باید مُحرم باشی؛ مثل زیارت معصومان است که بهتر است با غسل باشی و اذن دخول بخوانی...
فکر میکردم مثل پاریس و مسکو و... یادمان سرباز گمنام باید متمرکز و در مرکز شهر باشد، حریم و آداب و تشریفات مخصوص داشته باشد، نه اینکه در هزار نقطه شهر بهنحوی پراکنده باشد که بیتوجهی به این یادمان ممکن باشد، چه رسد به خدای ناکرده بیاحترامی...
اما به کمک نکات دوستان، متوجه شدم میشود از زاویه دیگری هم به تدفین شهدای گمنام نگاه کرد: میشود از تشییع و تدفین و یادمان شهدای گمنام بهعنوان *ابزار* جبران ناتوانی و ناکامیهای فعالان و مدیران و دستگاههای فرهنگی و غیرفرهنگی، مردمی و غیرمردمی استفاده کرد. وقتی پایگاه بسیج و کانون مسجد و هیات مذهبی و گروه تبلیغی و ارشاد و سازمان تبلیغات و بنیاد فلان و قرارگاه بهمان نتونستن تاثیرگذاری مدنظر را داشته باشند، خب میشود از شهدا مدد و حمایت و پشتیبانی بگیریم تا صفا و معنویت در فضای "بوستان دامپزشکی" پراکنده شود. بالاخره شهدا هم برای تحقق همین اهداف ما جانشان را با خدا معامله کردند دیگر... پارکها هم از این فضای سکولار غفلتآفرین خارج میشوند و با آوردن شهدا وسط تفریح مردم، به فضای خانوادگی و قطب فرهنگی تبدیل میشوند.
↩️ دال
@Daaall
https://ble.ir/Daaall
https://eitaa.com/daaall
رهبر انقلاب؛ دیروز در دیدار مداحان:
خوشبختانه الآن که میآمدم دیدم اینجا این کتابهایی که منتشر کردید شما؛ چند تا *جزوه* درباره هیأت هست؛ *این خیلی خوب است؛* ندیده بودم من این رو که درباره هیأت بحث بشه؛ صحبت بشه...
ظاهراً رهبر انقلاب به منشورات مشعر اشاره میکنند.
خدایا شکرت!
از اینکه لبخند رضایت رهبر انقلاب قسمتم شده؛ در پوستم نمیگنجم... بیاغراق، خستگی و ملالِ تصادفِ سنگینِ هفته پیش از بدنم خارج شد.
الحمد لله رب العالمین
*فهرست "آرزوهای تخیلی سال ۸۰ که در ۱۴۰۰ برآورده شدهاست"*
رهبر انقلاب دیروز "جهاد تبیین" را برای معرفی دستاوردها و نقاط مثبت و پیشرفتهای انقلاب و نظام *فریضه، قطعی و فوری* اعلام کردند. سالها بود شعار میدادیم "وای اگر خامنهای حکم جهادم دهد..." اکنون وقت عمل به شعار است. باید نشان دهیم که "ارتش [مجازی و رسانهای] دنیا نتواند که جوابم دهد".
احتمالا برای ما، جوانانی که انقلاب و جنگ را درک نکردهایم، مرور و تأمل در فهرست "آرزوهای تخیلی سال ۸۰ که در ۱۴۰۰ محقق شدهاست" میتواند مصداقی از جهاد تبیین باشد.
یک فهرست اولیه نوشتم که کاملا قابل گسترش و توسعه است. این فهرست البته با نگاه یک جوان انقلابی نوشته شده و شاید برای عموم مردم جذاب نباشد؛ ولی بههر حال حدود سالهای ۸۰ تا ۸۵، تصور "تحقق چنین عناوینی تا۱۴۰۰" تخیلی بود و اگر برای کسی تعریف میکردیم، مسخره میشدیم!
○مرگ صدام و برقراری حکومت نسبتا همسو در عراق
●خروج امریکا از افغانستان
○اخراج امریکا از عراق
●وجود مبارزان و رزمندگان همسو و جان برکف در اقصینقاط منطقه
○گرفتن پهپاد امریکایی rq170 بصورت سالم
●زدن پهپاد امریکایی
○استمرار روحیه انقلابی و جهادی در بخشهای قابل توجهی از مردم
●تشییع باشکوه و بینظیر برای نماد مقاومت
○گسترش کمی و کیفی فعالیتهای هیاتهای مذهبی در عرصههای مختلف بخصوص خدمات اجتماعی
●افول امریکا و شکست هژمونیش
○حضور قابل توجه خانمهای چادری و محجبه در جامعه
●تاسیس رسمی شبکه تلویزیونی گفتمان انقلاب اسلامی
○فعالیت چند خبرگزاری انقلابی
●انتشار چند روزنامه انقلابی
○فعالیت و چهرهسازی از تحلیلگران انقلابی جوان (پس از دوران تنهایی حاج حسین شریعتمداری)
●فعالیت چندین مستندساز قوی انقلابی
○تولید انیمیشنهای باکیفیت دینی
●شبکه تلوزیونی کودک با آسیبهای حداقلی
○تولید سالانه چندین فیلم سینمایی و سریال کاملا انقلابی
●تربیت و معرفی مداحان جوان انقلابی
○تربیت و معرفی سخنرانان جوان انقلابی
●فعال بودن چند شبکه اجتماعی کاملا بومی و کمباگ
○مخاطب میلیونی برای صفحات رهبر انقلاب و آقای پناهیان و... در شبکههای اجتماعی
●فعالیت چندین مدرسه و مجتمع آموزشی با جهتگیری اسلام و انقلاب در سراسر کشور
○رویش و نمایش الگوهای جدید و جوان (از شهیدان بختی و شهید حججی تا علی لندی و...)
●زورآزمایی عربستان با یمن و شکست قطعی
○اتمام و افتتاح برج میلاد
●و...
پیشنهاد میکنم شما هم چنین فهرستهایی بنویسید و منتشر کنید.
↩️ دال
@Daaall
https://ble.ir/Daaall
https://eitaa.com/daaall
نیروهای مؤمن و انقلابی که مجموعهی عظیمی از مردم را در بر میگیرند، باید در همه جا و در مقابل تعرضها حمایت شوند...
https://farsi.khamenei.ir/photo-album?id=43557
✅ به بهانه سالروز درگذشت کربلایی سعید خورشیدی؛
💢 هیأت محمل تربیت انسان تراز انقلاب اسلامی است/ در برابر جبهه دشمن باید شبکهای و جبههای عمل کنیم
📌 22 اسفند 1398 روز درگذشت خادمالحسین(ع) سعید خورشیدی از فعالان فرهنگی استان قزوین است که به علت ابتلا به بیماری کرونا به دیدار حق شتافت. به همین مناسبت متن مصاحبه محمد مجید دائی دائی با این فعال فرهنگی که پس از چند سال منتشر میشود.
♦ به وفور دیدهایم مثلاً یک هیأت دوتا شده، دوتا سهتا شده؛ ولی اینکه چندتا هیأت با هم جمع بشوند به هم وصل بشوند، نمونههایش چند ماه بیشتر طول نمیکشد... من فکر میکنم که موضوع «من» هستم، موضوع اسم است؛ این وسط آن هدف گم میشود.
http://hvasl.ir/news/514017
🆔 @hvasl
*اختراع دوباره چرخ و یک سوال مهم درباره موج جدید تأسیس اندیشکده های غیرخصوصی*
در گذشته نهچندان دور در کشور راهاندازی «اتاق فکر» در کلیه دستگاهها باب شد و توجه فراوانی به این مهم بعنوان «راهکار برونرفت از چالش روزمرگی و فعالیتهای فاقد پشتوانه علمی» مبذول شد. هنوز هم انواع و اقسام آییننامه و اساسنامههایی که برای اتاق فکر دستگاهها نوشته شده بود، بر روی اینترنت در دسترس است. بهنظر شما چرا این راهکار به محاق رفت و منقرض شد؟ چرا اتاقهای فکر برخلاف انگیزه و شور اولیه، ناکارآمد و در نهایت تعطیل شدند؟
پاسخ مندرج در یکی از متونِ اداری مرتبط: «بررسی عملکرد اتاق فکر ... حاکی از آن است که عدم وجود مسئول و متولی مناسب برای اتاق فکر، سیاست زدگی و عدم بررسی بی طرفانه مسائل، بی انگیزگی اعضاء، عدم پیگیری و دریافت بازخورد از مسئولان در خصوص راهحلهای ارائه شده، ضعف در جذب نخبگان و متفکران، عدم استفاده از پتانسیل های بخش غیردولتی، عدم انسجام و هماهنگی درونی، تعامل نامناسب با دستگاه های اجرایی ذی ربط، ضعف ارتباط با دستگاه های حاکمیتی، عدم وجود چارت سازمانی مناسب و... از معضلاتی محسوب می شوند که موجب شده اتاق فکر از کارایی لازم برخوردار نباشند.»
و اما پرسش اصلی: *ThinkTank در زبان فارسی ترجمههای متنوعی دارد: اتاق فکر، کانون تفکر، هیأت اندیشهورز و اندیشکده!* بدیهی است «تغییر لفظ» موجب کارآمدی نمیشود. این چرخ همان چرخ قبلی است. اختراع جدیدی رخ نداده است. اگر چرخ قبلی نچرخید، این چرخ هم نخواهد چرخید. این بزرگواران در اندیشکده های حکومتی جدیدالتاسیس شان، چه تحلیلی از عوامل و موانع ناکارآمدی اتاقهای فکر دولتی دارند و *چه تدبیری کردهاند که این اتاق های فکر (که اسمشان اندیشکده شده ولی رسمشان فرقی نکرده) به سرنوشت بقیه اتاقهای فکر مبتلا نشود؟*
↩️ دال
@Daaall
https://ble.ir/Daaall
https://eitaa.com/daaall
شاید در زمانهای که مردمیترینِ فعالیتها مصادره و غیرمردمی میشوند، گفتگو درباره مردمیسازی همانند شعار "دولت مردمی" بیمفهوم باشد.
لزوم اذان عصر در عصر غفلت
معصیت کردن و نکردن، دایر مدارِ علم نیست، دایر مدار غفلت و تذکر است. به هر اندازه که انسان غافل باشد یعنی خدا را فراموش کرده باشد، بیشتر معصیت میکند و به هر اندازه که خدا بیشتر به یادش بیاید کمتر معصیت میکند.
شهید مطهری ره
آزادی معنوی، ص ۹۵
*بررسی پیشینه وضع و استعمال عبارت «فضای مجازی» در زبان فارسی*
سوال: از چه زمانی در زبان فارسی به اینترنت و فضای سایبر، "فضای مجازی" اطلاق شد؟
نتیجه یک کنجکاوی گذرا در چند سایت مرجع مقالات فارسی
*در مقالات* از سال ۷۵
قدیمیترین مقاله فارسی که از ترکیب «فضای مجازی» استفاده کرده است، این مقاله است:
شبکه اطلاعاتی اینترنت؛ ویژگیها و تأثیرات اجتماعی – فرهنگی؛ دکتر منوچهر محسنی؛ نشریه «رسانه» بهار 1375 - شماره 25 (16 صفحه - از 22 تا 37 ).
مقاله جالبی است که با دانش و اطلاعاتِ آنروز به معرفی اینترنت و ابعاد مختلف آن پرداخته است. در چکیده این مقاله آمده است: «عطش جامعه به بیشتر دانستن درباره اینترنت سبب گردیده است که مطبوعات فارسی نیز هر از گاهی، به انتشار اخبار و اطلاعاتی پیرامون برخی از جنبههای اینترنت دست بزنند. در توصیف اینترنت و بیان ویژگیها و اهمیت آن از مفاهیمی مانند شبکه شبکهها، تار عنکبوت الکترونیک، فضای مجازی، فضای سیبرنتیک و... نیز استفاده شده است. اگرچه نامگذاریها متفاوت است، همه در این نکته توافق دارند که اینترنت، انقلابی با همان درجه از اهمیت چاپ، تلفن و تلویزیون است، و هیچکس نمیتواند در جهان معاصر، موجودیت آن را نادیده بگیرد.»
در متن این مقاله نتوانستم استفاده دیگری از «فضای مجازی» بیابم. در این استفاده نیز معلوم نیست که آیا این تعبیر و ترجمه از نویسنده این مقاله است یا پیش از آن در زبان فارسی رواج داشته اشت.
چند ماه بعد در مقاله «واقعیت مجازی و اثر آن بر جامعه بشری؛ رضا فاضل؛ پژوهش های ارتباطی تابستان 1375 - شماره 8 ISC (10 صفحه - از 28 تا 37 )» واقعیت مجازی معادل virtual reality گرفته شده است و برای syber space از معادل «فضای هدایت شده» استفاده شده است.
چند ماه بعد در مقاله «کاربرد تکنولوژی اطلاعات؛ پژوهش های ارتباطی؛ پاییز و زمستان 1375 - شماره های 9 و 10 ISC (8 صفحه - از 56 تا 63 )» فضای مجازی دقیقا معادل syberspace ترجمه شده است. این مقاله یک مقاله ترجمهای است و مترجم آن «گروه مترجمان» اعلام شده است.
در مقالات منتشر در شماره های مختلف نشریه تدبیر در سال76، تعابیری مثل «سازمان مجازی» و «دولت مجازی» مشاهده میشود که البته با مطالعه مقاله معلوم میشود نویسندگان توجه خاصی به بحث اینترنت نداشته است. در این مقالات مجازی به معنای غیرفیزیکی و غیرمتمرکز است. نه این که مجازی به به معنای «بر بستر اینترنت» استعمال شده باشد.
همچنین در مقاله دیگری که در سال 76 پیرامون «کتابخانه مجازی» ترجمه شده است، دقیقاً مفهوم کتابخانه آنلاین مدنظر بوده است.
*در پایاننامهها* از سال ۷۹
قدیمیترین مدرک ثبت شده در کتابخانه ملی که از این تعبیر استفاده کرده است، یک پایاننامه است که مربوط به سال 1379 است:
شبکه خصوصی مجازی؛ نگارش مشیا هاشمیشیرازی؛ استاد راهنما سیامک عضدالملکی؛ دانشگاه آزاد اسلامی، واحد تهران شمال، دانشکده فنی و مهندسی، گروه مهندسی کامپیوتر.
یکی از کلیدواژههای این پایاننامه «فضای مجازی» است.
قدیمی ترین پایاننامه ثبت شده در ایرانداک که از تعبیر فضای مجازی استفاده کرده است، مربوط به سال 1383 است: «جایگاه حقوقی فضای مجازی رایانه ای (اینترنت) در حقوق بین الملل» که با راهنمایی دکتر عباسعلی کدخدایی نوشته شده است.
*در کتب* از سال ۸۱
قدیمیترین کتاب با عنوان فضای مجازی در سال 81 و توسط جبهه مشارکت منتشر شده است!: «در فضای مجازی: پرسش و پاسخ اینترنتی با: عباس عبدی، علی مزروعی، علی شکوریراد، سیدمصطفی تاجزاده و...»
*جمعبندی*
ظاهرا وضع تعیّنی بوده و واضع خاصی در میان نبوده است. توضیح بیشتر اینکه لفظ اینترنت خیلی مقدمتر از لفظ فضای مجازی مورد استفاده و رایج بوده است؛ اما عموم فارسزبانان دغدغهمند وقتی دنبال لفظ جایگزینی برای "اینترنت" میگشتهاند، پس از شنیدن ترکیبهایی مثل کتابخانه مجازی، سازمان مجازی، دولت مجازی و... ترکیب "فضای مجازی" را پسندیده و استعمال کردهاند. یعنی این استعمال لزوما مستقیما از ترجمه cyberspace یا... بهوجود نیامده است. و درنهایت کثرت استعمال، موجب وضع تعینی شده است.
↩️ دال
@Daaall
https://ble.ir/Daaall
https://eitaa.com/daaall
عمره رفته بودیم.
بهتر بگویم: ما را به سفر عمره مهمان کرده بود.
توی صحن مسجدالحرام، رو به کعبه 🕋 تنها نشسته بود. با قاسم رفتیم پیشش. با خدا خلوت کرده بود. حضور ما خلوتش را نشکست. با همون حال خوبش گفت *همیشه سعی کردم هر چیزی خدا ازم خواسته، انجام دهم. خدا هم هر چی خواستم، بهم داده.*
شاید در ادامه گفت *شما هم همینجور باشید.*
انگار داشت کل زندگی و وصیتش را در دو سه جمله خلاصه میکرد...
اللهم انی لااعلم منه الا خیرا
😭
*تحصیل در حوزه مقدمه تبلیغ است* / انتقاد از تورّم حضور روحانیون در قم
حضرت امام سید روح الله خمینی
18 آذر 1360 / 12 صفر 1402
صحیفه امام خمینی » جلد 15 » صفحه 412 به بعد
حوزههای علمیه سراسر کشور خصوصاً حوزه قم، حوزه مشهد، حوزه اصفهان باید کوشش کنند که امروز که میتوانند، مبلغ بفرستند به آن نحوی که بشناسد جامعه را و بفهمد که مشکلات چه است و باید چه بکند و چه بگوید؛ تربیت کنند و قاضی تربیت کنند و مخصوصاً مبلغین را زیاد احتیاج به آن هست. *در سرتاسر کشور، ما احتیاج به مبلغ داریم، علاوه بر آن در خارج کشور احتیاج به مبلغ بیشتر داریم و الآن ما کمبود داریم.* ما نباید امروز را مقایسه به دیروزها بکنیم. حوزههای علمی آن وقت در اختناق به سر میبردند، نمیتوانستند که قاضی تحویل جامعه بدهند، از آنها پذیرفته نبود، نمیتوانستند یک مبلغی که بتواند مسائل جامعه و مشکلات جامعه را به گوش مردم برساند تحویل جامعه بدهند. امروز را حوزههای علمیه نباید مقایسه کنند با دیروزها. امروز باید همه علمای بلاد و همه مراجع و همه مدرسین و دانشمندان حوزههای علمیه کوشش کنند که این تکلیفی که به عهده همه آمده است بطور شایسته انجام بدهند. شاید سرتاسر کشور، حدود - مثلاً - سه - چهار هزار نفر ما قاضی لازم داریم و چندین هزار نفر مبلغ لازم داریم. بلادی هست که یک نفر مبلغ، یک نفر روحانی آنجا نیست. این حوزههایی که افراد زیاد درشان هست، اجتماع زیاد هست، باید توجه به این مسئله داشته باشند که آمدن و *درس خواندن به حسب امر خدای تبارک و تعالی مقدمه انذار است، مقدمه این است که بروند در بلاد خودشان یا بلاد دیگر مردم را تربیت کنند،* مشکلات کشور را گوشزد کنند. امروز دیگر ما عذری نداریم که بگوییم نمیتوانستیم. امروز میتوانیم همه کارها را بکنیم و البته محتاج به صرف وقت است، صرف طولانی وقت است و چون تکلیف است باید بکنیم.
مدرسین حوزهها، خصوصاً، حوزه علمیه قم، فضلای حوزههای قم و مشهد و سایر حوزهها باید ترتیبی بدهند که این احتیاجی که در سرتاسر کشور به ملا هست، به مبلغ هست، به قاضی هست، این را رفع کنند. اگر الآن وضع قضا برخلاف یک موازینی که باید بشود - خدای نخواسته - انجام بگیرد، این عهده ماست که نگذاریم انجام بگیرد، به عهده علمای بلاد و علمای حوزههای علمیه است که نگذارند اینطور بشود.
افراد بیایند در حوزهها و بروند، باید رفت و آمد باشد. یک دسته معلم و مدرس ثابت و یک دستههای اکثریتی که وقتی که آمدند و کار خودشان را انجام دادند، *خودشان را موظف بدانند که بروند در بین مردم؛ در یک جا متورم نشود و در یک جا هیچ.* اینطور نباشد که یک شخصی در حوزه هیچ نحو فعالیت نداشته باشد و مع ذلک، بماند. این به حسب وضع کشور ما مشروع نیست. امروز کسانی که کار خودشان را تمام کردند، تحصیل خودشان را تمام کردند لکن در حوزهها فعالیت تدریسی و فعالیتهای تبلیغی و اینها ندارند، *اینها باید بروند در بلاد دیگر که محتاج هستند و در آنجا ادای وظیفه کنند.*
باید اشخاص، همان طلاب جوان که مشغول به تحصیل هم هستند علاوه بر اینکه ایام تعطیل را باید بروند و تبلیغ کنند سرتاسر کشور - و آن وقتها هم، تا اندازهای میروند - در غیر ایام تعطیل هم به حسب نوبت، قرارداد؛ نگذارند همه جای ایران، یعنی بسیاری از جاهای ایران بیروحانی بماند، بسیاری از جاهای ایران بیمبلغ بماند. اینها تکلیف دارند، تکلیف شرعی - الهی دارند که تبلیغ کنند و احکام اسلام را به مردم بفهمانند.
تحصیل وسیله است از برای تربیت. *آیه نَفْرْ میفرماید که: «چرا نمیروید تحصیل کنید تا برگردید مردم را انذار کنید» (سوره توبه، آیه 122). تحصیل برای این است که مردم انذار بشوند،* به مردم مسائل گفته بشود. البته حوزهها باید باشد، حوزههای فقه باید باشد لکن این مسئله را هم باید منسی نشود. ممکن است که در سال یک عده قابل، اینکه هم درس بخوانند و هم تبلیغ بکنند و هم مردم را آگاه کنند؛ در غیر ایام تعطیل هم به حسب نوبت قرار بدهند که - یعنی، مدرسین آنجا، مراجع قرار بدهند - به حسب نوبت، یک عدهای چند ماه آنجا، دو سه ماه اینجا، دو سه ماه هم جای دیگر. ما میخواهیم تکلیف الهی را ادا کنیم. *همانطور که تحصیل یک تکلیفی است، تبلیغ بالاتر است از او، تحصیل مقدمه تبلیغ است، مقدمه انذار مردم است.*
حاشیه:
از 1200 مسجد استان قزوین، تنها در 400 مسجد نماز جماعت برگزار میشود.
↩️ دال
@Daaall
https://ble.ir/Daaall
https://eitaa.com/daaall
تأمل در باب *حماسه پیادهها و گرمای هوا*
یا "انتقال تدریجی زمان حماسه پیادهروی از اربعین به نیمه شعبان"
*مقدمه*
امسال و پس از وقفهای دو ساله، ان شاءالله پیادهروی اربعین با شکوهی بیش از سالهای قبل برگزار میشود. ظاهرا مهمترین چالش امسال و سالهای آتی، گرمای هوا خواهد بود.
از اوایل محرم بصورت مستمر شاهد انتشار پیامهای "شیوه پیشگیری و درمان گرمازدگی" بوده و هستیم، در گروههای اربعینی هم "دمای هوا و پیادهروی در شب و..." پای ثابت گفتگوها است که بیانگر جدی بودنِ این دغدغه در عموم مردم است.
ان شاءالله این تدابیر نتیجه دهد و شاهد کمترین آسیب به زائران سیدالشهدا باشیم. اما گرما فقط مال امسال نیست؛ برای اربعین سال ۱۴۰۵ که ۱۴ مرداد خواهد بود، چه طرح و برنامه و ایدهای داریم؟
*اصل مطلب*
در ادامه در قالب چند سوال، یک ایده مطرح میشود:
آیا حدیثی درباره "زیارت پیاده در اربعین" داریم؟
اگر نداریم (که ظاهرا نداریم و از ادغام و همزمانسازی عمل به احادیث دو باب مختلف بهرهمند شدهایم)، چرا احادیث باب "زیارت پیاده" را با احادیث باب "زیارت نیمهشعبان" ادغام نکنیم؟
اگر سالیان اخیر شفافترین فلسفه و مهمترین محور ترویج "پیادهروی اربعین" 《معرفی امام زمان به جهانیان》 بوده، آیا این هدف در "زیارت پیاده نیمه شعبان" بهتر محقق نمیشود؟
*چند حدیث زیارت نیمه شعبان*
مرحوم محدث قمی در مفاتیحالجنان مینویسد:
بدانکه *احادیث بسیارى* در فضیلت زیارت آن حضرت، در نیمه شعبان وارد شده... از جمله به چندین سند معتبر از حضرت زین العابدین و امام صادق علیهماالسّلام نقل شده: هرکه مىخواهد ۱۲۴هزار پیامبر با او مصافحه کنند، باید قبر ابى عبد الله الحسین علیه السّلام را در نیمه شعبان زیارت کند. به درستى که فرشتگان و ارواح پیامبران رخصت مىطلبند، و به زیارت آن حضرت مىآیند، پس خوشا به حال آنکه مصافحه کند با ایشان، و ایشان مصافحه کنند با او، و با آنانند پنج پیامبر اولوالعزم: نوح و ابراهیم و موسى و عیسى و محمّد (صلّى الله على و آله و علیهم اجمعین)...
به سند معتبر از امام صادق علیه السّلام روایت شده: هرکه در یک شب از سه شب ذیل قبر امام حسین علیه السّلام را زیارت کند، گناهان گذشته و آیندهاش آمرزیده شود: شب عید فطر یا قربان یا نیمه شعبان. و به روایت معتبر از حضرت موسى بن جعفر علیه السّلام روایت شده: سه شب است که هر که در آنها حضرت امام حسین علیه السّلام را زیارت کند، گناهان گذشته و آیندهاش آمرزیده مىشود: شب نیمه شعبان و شب ۲۳ ماه رمضان و شب عید فطر. از امام صادق علیه السّلام روایت شده: کسىکه امام حسین علیه السّلام را در شب نیمه شعبان و شب عید فطر و شب عرفه زیارت کند، حق تعالى براى او در یکسال: هزار حجّ پذیرفته و هزار عمره پذیرفته بنویسد و براى او هزار حاجت دنیا و آخرت را برآورده کند.
*بررسی سایر ایام*
نیازی به گفتگو نیست که زیارت پیاده در ماه رمضان (شبهای قدر و عید فطر) تلازم با روزهخواری دارد و گسترش آن خیلی بعید است.
ایام عرفه و قربان هم از حیث گرما تفاوت چندانی با اربعین ندارند.
*اشکال*
چیزی که از دهههای گذشته بین ملت عراق جا افتاده است، زیارت اربعین است. هرچند زیارت نیمه شعبان هم میرن ولی بسیار بسیار محدودتر.
و کسی که بسیار بیشتر از ایرانی ها به زیارت اربعینیه میره و اون جلوه رو راه میندازه عراقی ها هستن. ایرانی ها امسال که دارن میترکونن 5 میلیون میرن، عراقی ها حدود 20 میلیون.
و ما توانایی بالایی برای تأثیرگذاری روی عراقی ها نداریم. نهایت میتونستیم ایرانی ها رو برای نیمه شعبان راه بندازیم.
بنابراین در این شرایط بهتره روی مزیتی که از قبل ایجاد شده سرمایه گذاری کنیم و اون رو باشکوه تر کنیم.
*جواب*
یعنی دمای هوا روی عراقیها تاثیری ندارد؟ اونها بجای سلول و آب چیز دیگری توی بدنشون دارن؟
ده سال پیش کسی فکر میکرد (بخصوص بعد از دو سه سال وقفه) صحبت از ۵میلیون زائر ایرانی، خیلی راحت و ساده و طبیعی باشه؟
*خلاصه و جمعبندی*
بیایید مقداری عمیقتر بیندیشیم و برنامهریزی کنیم. "برنامهریزی برای انتقال تدریجی زمان حماسه پیادهروی از اربعین به نیمه شعبان" نهتنها ممکن است، بلکه ضرورت و فوریت دارد.
البته هرگونه آسیب و تضعیف پیادهروی اربعین هم غلط و اشتباه است.
*حاشیه*
نگارنده تاکنون در بهمنماه به زیارت امیرمومنان و سیدالشهدا (علیهما صلوات الله) مشرّف نشده و از مشکل احتمالی سرمای هوا در آن ایام بیاطلاع است!
↩️ دال
@Daaall
https://ble.ir/Daaall
https://eitaa.com/daaall
تقدیر از خادمان ایرانی مواکب اربعین
🖊 محمد تواره
از محبت و بزرگی و صفای عراقیها زیاد شنیدیم و دیدیم
ولی باید تشکر ویژه بکنیم از دوستان ایرانی که از زیارت و پیادروی و... خودشون میزنند و تو شهرهای نجف و کربلا که مشکل اسکان زیاد هست، شرایط اسکان و پذیرایی رو فراهم میکنند. یادمون نره که این دوستان هم مثل ما علاقه دارند به زیارت و یا به پیاده روی بروند،. ولی جهت رفاه حال زائران از خودشون میگذرند. بزرگترین خدمتی که این دوستان میکنند اینه که دغدغه خیلی از ما رو برای اسکان (که یکی از دغدغههای اصلی ایام اربعین هست) در این شهرها رفع میکنند. کسانی که کوچکترین اطلاعات در مورد وضعیت عراق داشته باشند میدونند که کار تو عراق چه سختیهای داره.
اکثر این دوستان شاید در طول اقامتشون (١٠یا١۵روزه) درکربلا و نجف، یکبار بیشتر فرصت نکنند به زیارت برن.
البته که اجرشون محفوظ هست ولی وظیفه ما تشکر و به نیابتشون زیارت و پیاده روی هست.
خداقوت و آرزوی توفیقات روز افزون
@tavareh.m
▫️
تکمله: شاید بهترین تقدیر عملی از این بزرگواران، اهدا یا تسهیلِ زیارت پیاده کربلا در زمان دیگری (مانند نیمه شعبان) باشد: با دغدغه کم بتوانند خودشان از فیض زیارت پیاده بهرهمند شوند.
*خنثیسازیِ مینهای اغتشاش*
یا: دیکتاتور کیست؟
یکی از آسیبها و مینگذاریهای اغتشاش اخیر، قبحزدایی و ترویج شعارهای خاص بود. برخی از این شعارها مثل مینهایی هستند که هنوز در سطح عموم جامعه منفجر نشدهاند. اگر زودتر خنثیسازی شوند، میتوانند برخلاف اهدافِ اغتشاشگران، در خدمت انقلاب درآیند.
یکی از این شعارها، "مرگ بر دیکتاتور" است.
راه خنثیسازیِ این شعار، تاویل، معنایابی و معنابخشی به واژه دیکتاتور در راستای اهداف و شعارهای انقلاب است. *بنظر میرسد هنوز برای مصداقیابی و تاویل شعار "مرگ بر دیکتاتور" به مصادیق خاص (مثلا امریکا که با دیکتاتوری دارو را هم تحریم کرده) اندکی فرصت داریم.* اصلا انقلاب در مقابل زورگویی و دیکتاتوریِ داخلی و خارجی بهوجود آمد و ادامه حیات داد. فراموش نکردهایم سخنان امام راحل را:
《اگر امیرالمؤمنین- سلام الله علیه- یک آدم دیکتاتورى بود، آن وقت فقیه هم مى تواند دیکتاتور باشد. دیکتاتورى در کار نیست، مى خواهیم جلوى دیکتاتور را بگیریم. ولایت فقیه، ولایت بر امور است که نگذارد این امور از مجارى خودش بیرون برود. نظارت کند بر مجلس، بر رئیس جمهور، که نبادا یک پاى خطایى بردارد. نظارت کند بر نخست وزیر که نبادا یک کار خطایى بکند. نظارت کند بر همه دستگاهها، بر ارتش، که نبادا یک کار خلافى بکند. جلو دیکتاتورى را ما مى خواهیم بگیریم، نمى خواهیم دیکتاتورى باشد، مى خواهیم ضد دیکتاتورى باشد. ولایت فقیه، ضد دیکتاتورى است؛ نه دیکتاتورى.》 (صحیفه امام، ج۱۰، ص۳۱۱)
با کمک بقیه بیانات حضرت امام پیرامون دیکتاتوری، حتی میتوان به نقد انقلابی و صحیحِ دستگاهها و مسئولان پرداخت.
*بشرط تولیدات قوی و پرحجم، این تهدید هم میتواند به فرصت تبدیل شود.*
#فردا_دیر_است
↩️ دال
@Daaall
https://ble.ir/Daaall
https://eitaa.com/daaall