eitaa logo
دانلود
وقتی این‌قدر از اوّلیات طلبگی به‌دور هستید که نمی‌دانید زیرِ قبا، پیراهن یقه‌دار نمی‌پوشند؛ چطور در سریالتان از روحانیت [سوء] استفاده می‌کنید!؟
یکی از پیشنهاداتِ متنِ «لختی درنگ برای روز بازگشایی مساجد!» [*](https://ble.ir/Daaal/-2170451396556157418/1583684519520) *تولید، انتشار و توزیع گسترده اینفوگرافی هیآت هفتگی و برنامه‌های هفتگی مساجد شهر* بود. کاری که قبلتر در نشریه هیأت امروز تجربه شده بود. و این روزها خیلی بیشتر بهش احساس نیاز می‌کنیم... مردم باید بدانند که هر روز در هفته کجا می‌توانند به خدا وصل شوند؟ ↩️ *دال* @Daaall https://ble.ir/Daaall https://eitaa.com/daaall
*دغدغه جمعیت از نگاهی دیگر* یکی از مهم‌ترین وجوه اهمیت مسأله جمعیت، کاهشِ افرادِ فعال در عرصه اقتصادی کشور و افزایش افرادِ غیرفعال در این عرصه است. جا دارد از این منظر هم فعالیت‌های گسترده‌ای طراحی و اجرا شود: یعنی بررسی شود برای افزایش افرادِ فعال در عرصه اقتصادی کشور و کاهش افرادِ غیرفعال در این عرصه چه کارهایی می‌شود کرد؟ چند مثال دم‌دستی: ▫️افزایش سنوات برای بازنشستگی (تغییر قانون) ▫️طراحی فعالیت‌های اقتصادی سبک مخصوص افراد میانسال ▫️فرهنگ‌سازی برای حذف اندیشه «بازنشستگی=بیکاری» ▫️و... ↩️ *دال* @Daaall https://ble.ir/Daaall https://eitaa.com/daaall
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
تصویری ماندگار از یک هیأت معرفی عکس یادگاری سفر مشهدِ «هیأت جامعه حسینی قزوین» در سال 1326 که در این شب‌ها زینت‌بخشِ فصل سوم برنامه «روایت هیأت» (شبکه افق) بود. مشاهده کلیپ با کیفیت بیشتر: http://www.heyat.tv/video/Q89gYqaj/ ↩️ دال @Daaall https://ble.ir/Daaall https://eitaa.com/daaall
برندگان محرم کرونایی از نگاهی دیگر! 1️⃣هیأت‌های مذهبی با رعایتِ پروتکل‌های بهداشتی و... تصاویر بسیار خوبی از خودشان نشان دادند که حتی باورهای قدیمی (مثلِ بی‌نظم بودنِ هیأت) را اصلاح کرد. 2️⃣ سازمان تبلیغات اسلامی با فعالیت‌های شبانه‌روزی و پیگیریِ جدی برای حمایت از برگزاری هیأت‌های مذهبی، نشان داد که می‌تواند به‌عنوان نماینده هیأت‌ها در حاکمیت فعال شود. کاش یک مجموعه مشابه هم سراغ داشتیم که پیگیرِ احیای حقوقِ مساجد بود! هم‌چنین با راه‌اندازی سامانه بیرق (که من هنوز هیچ مصوبه‌ای از ستاد کرونا مبنی بر لزوم ثبت هیأت در این سامانه یا گرفتن مجوز برگزاری هیأت از سازمان تبلیغات نیافته‌ام) توانست سامانه طوبی را با اطلاعات بیش از 25هزار هیأت مذهبی به‌روز کند. 3️⃣ حاج محمود کریمی با تعطیل کردنِ هیأتِ بزرگش در چیذر، راه‌اندازی تکیه سیار و حضور در اماکن نامرسوم، چهره منفی را که رسانه‌های ضدهیأت دوست داشتند از وی بسازند، اصلاح و معکوس کرد. 4️⃣ وزارت ارتباطات که به بهانه اهدای وایمکس به هیأت‌های مذهبی و پخش زنده هیأت‌ها، توانست اطلاعات بروز هیأت‌های مذهبی و مدیرانشان را از سازمان تبلیغات دریافت کند. ↩️ دال @Daaall https://ble.ir/Daaall https://eitaa.com/daaall
‏💠 حجاب قانونی یا حجاب اجباری؟ در یک ‎ گزیده‌ای از متن قدیمی، واضح، مستدل و کارآمد حجت‌الاسلام دکتر حسین سوزنچی درباره ‎ تقدیم میکنم. منبع: https://t.co/32467RmBWu‎ اصل مسئله حجاب و موضع نظام در قبال آن، چندان دشوار نیست؛ اما طرح غلط مسئله و جو تبلیغاتی، باعث شده بعنوان یک سوال مشکل جلوه کند. باواضح ساختن صورت مساله، پاسخی منطقی برای آن ارائه، و نشان می‌دهیم که چگونه طرح غلط آن می‌تواند کاری کند که برخی با مقدمات صحیح، به نتیجه غلط برسند! برای ساده شدن استدلال، مطلب در چند بند به تفکیک ارائه می‌شود: 1️⃣آیا اسلام حکم خاصی در مساله پوشش زنان دارد؟ ⬅️پاسخ این مسئله بقدری آشکار است که امروز حتی دشمنان اسلام هم، نوع حجاب زنان را مهمترین علامت مسلمانی زنان می‌دانند و به همین جهت با آن چنین مخالفت می‌کنند. 2️⃣آیا این حکم اسلام، یک حکم شخصی برای زنان است یا یک حکم اجتماعی؟ ⬅️اساسا قوانین حجاب در اسلام، ناظر به حضور زن در مقابل نامحرم است نه در حریم خصوصی خود، یعنی ناظر به حضور زن در مجامع عمومی است؛ پس سنخ این حکم، یک حکم اجتماعی است، نه یک حکم شخصی و مربوط به حریم خصوصی. 3️⃣آیا مسئله پوشش افراد در مجامع عمومی، جزء مباحث «حقوق مدنی» محسوب می‌شود که مشمول یک قانون الزام‌آور اجتماعی باشد یا خیر؟ ⬅️پاسخ این هم بحثی ندارد. قطعا این مسئله در زمره حقوق مدنی است و ساده‌ترین شاهد آن هم این است که تمامی جوامع در قبال این مساله، قانون دارند: الف)مثلاً کاملا برهنه ظاهر شدن در اماکن عمومی، در تمام کشورها ممنوع است و مقداری از پوشش در تمام جوامع برای زن و مرد الزامی است که البته در جوامع مختلف، درباره این مقدار اختلاف نظر دارند. ب) تصویب قوانین علیه حجاب در کشورهای اروپایی، شاهد مهمی است که حتی جوامع سکولار هم مساله حدود پوشش را جزء مباحث حقوق مدنی و قابل قانون‌گذاری می‌دانند. 4️⃣در یک نظام اسلامی، آیا حقوق و قوانین مدنی باید تابع احکام اجتماعی اسلام باشد یا خیر؟ ⬅️اساسا اسلامی بودن یک نظام و حکومت، معنایی جز این نمی تواند داشته باشد که آن حکومت درصدد پیاده کردن احکام اسلام باشد و این مطلبی است که در اصل چهارم قانون اساسی جمهوری اسلامی بدان تصریح شده است: «اصل چهارم: کلیه قوانین و مقررات مدنی، جزائی، مالی، اقتصادی،اداری، فرهنگی، نظامی، سیاسی و غیر اینها باید براساس موازین اسلامی باشد. این اصل بر اطلاق یا عموم همه اصول قانون اساسی و قوانین و مقررات دیگر حاکم است و تشخیص این امر برعهده فقهای شورای نگهبان است.» با این مقدمات، تردیدی نمی‌ماند که نظام جمهوری اسلامی موظف است قانون حجاب در اسلام (که جزء احکام واضح و متفق‌علیه مسلمانان است) را که یک قانون مدنی برای پوشش زنان است به عنوان یک قانون رسمیت بشناسد و در اجرای آن بکوشد. ↩️ دال @Daaall https://ble.ir/Daaall https://eitaa.com/daaall
منبع اصلی خبر و مصاحبه آقای سیاهکالی که به معروف شد: https://www.ilna.news/fa/tiny/news-971670 فایل صوتیش را گوش کنید. اصل حرفش این است که "دنا را بگیرید، در مدت مسوولیت مثل سایر مسوولان (برای فعالیتهای مسوولیتی) ماشین بدهید و آخرش پس بگیرید." به تعبیر دیگر "به نماینده مجلس (برای فعالیت‌های نمایندگی‌ش) هم مثل بقیه مسوولان، امکانات (خانه سازمانی، دفتر، کارمند، ماشین و...) بدهید و در پایانِ مسوولیت پس بگیرید." ولی منظم و ترتمیز نمیگوید... و حرف خیلی بدی هم نیست! یعنی اگر بخواهیم همین انتظاری را که از نماینده‌های مجلس داریم (که دفتر و ماشین و کارمند و همه هزینه‌ها رو خودشون تامین کنند)، از بقیه مسوولان هم داشته باشیم؛ خودمان خنده‌مان می‌گیرد. یعنی فرض کنید سال آینده همین عدالت‌خواهان بیفتند دنبال تک‌تک مسوولان ریز و درشت که چرا ماشین سازمانی و راننده داری؟ چرا خانه سازمانی گرفتی؟ چرا حقوق گرفتی!؟ پ.ن. هفته گذشته در جلسه‌ای گفتم "نیاز داریم به یک مرکز مشاوره رسانه‌ای!: این افرادی که در سیاه‌چاه تخریب رسانه‌ای میفتند را کمک کند که چه بگویند و چه نگویند و..." من هیچ صنمی با دکتر سیاهکالی ندارم ولی خداییش این زدن‌ها نامردیه... حرفش اینقدری که هیاهو کردن، بد نیست. پایگاه صبح قزوین هم مصاحبه گرفته ولی نتوانسته درست تنظیمش کند... کاش "مرکز مشاوره رسانه‌ای" زودتر تاسیس و فعال شود. ↩️ دال @Daaall https://ble.ir/Daaall https://eitaa.com/daaall
*نمایندگان مجلس: نماینده قوه مجریه یا مقننه!؟* بخش۱ 🚑فرض کنید توان مالی کشور، تأمینِ سالی سی دستگاه آمبولانس است. یعنی {بر فرضِ هم‌سان بودنِ استان‌ها} هر سال به هر استان یک دستگاه آمبولانس می‌رسد. در این حالت باید در مدت ده سال، به هر استان ده آمبولانس رسیده باشد. اما اگر گزارشِ ده سالِ اخیر را بررسی کنیم، خواهیم دید در این ده سال به برخی استان‌ها ۲۰ آمبولانس رسیده و به برخی ۳ آمبولانس. 🤔ما فکر می‌کنیم نماینده خوب آن کسی بوده که رفته با وزارتخانه لابی‌گری و حتی تهدید و تطمیع کرده؛ تا توانسته {نا}حق استانش را از وزیر بگیرد و استانش را تجهیز کند. 🤦‍♂️چشممان را بر این واقعیت می‌بندیم که آن آمبولانسِ اضافه، حق استان و مردمِ دیگری بوده است. فراموش می‌کنیم که همین بلا را نماینده‌ای دیگر در عرصه‌ای دیگر بر سرِ استانِ خودمان می‌آورد. هیچ وقت به این فکر نمی‌کنیم که نماینده مجلس، نماینده قوه مقننه است، نه مجریه! هیچ وقت از نماینده مطالبه نمی‌کنیم که چرا قانون را اصلاح نمی‌کنید؟ ✅اگر فقط یک دوره نمایندگانی داشتیم که می‌دانستند نماینده کدام قوه هستند، و بر روی اصلاح قوانین و دستورالعمل‌ها متمرکز می‌شدند؛ همه کشور آباد می‌شد. استانِ ما هم همه‌جانبه آباد می‌شد. نه این‌که در دوره‌ای امور بهداشت و درمانش اصلاح شود و در دوره‌ای امور ورزشش. ↩️ دال @Daaall https://ble.ir/Daaall https://eitaa.com/daaall
*نمایندگان مجلس: نماینده قوه مجریه یا مقننه!؟* بخش۲ 🗣«این نماینده به‌درد نمی‌خورد چون برای محله ما کاری نکرد!» این گفته و تفکر غلط یکی از مهم‌ترین مناشئ و مبادی و ریشه‌های ناکارآمدی ساختار و حکومت است. ریشه شکل‌گیری و ایجادِ هزاران طرح نیمه‌تمام همین تفکر است. تفکری که متأسفانه ما را هم با خودش برده است. ❗این تفکر است که موجب می‌شود نماینده حق مردم مناطق دیگر را از گلویشان ببُرد و به منطقه خودش ببَرد؛ حال بخواهیم 1️⃣با تعبیرِ بد آن‌را برای قدرت‌نمایی و رأی‌گیری دوباره بدانیم 2️⃣یا بخواهیم با تعبیرِ خوب برای خدمتِ بیشتر به مردمِ منطقه‌اش بدانیم. ⭕تعبیر و برداشتِ ما تأثیری در واقعِ ماجرا ندارد: به‌هر حال از عدالت و متن وظایف نماینده مجلس دور شده‌ایم. 👈🏻برای اصلاح این اندیشه باید تمام ابزارها و روشهای فرهنگ‌ساز/جریان‌ساز را به‌کار گیریم. باید نمایندگان را مواخذه کنیم که چرا به وظیفه اصلی‌تان نمی‌پردازید؟ باید سیاست و اندیشه همه اصحاب رسانه را اصلاح کنیم. در یک مثال کوچک باید شبکه‌های سیمای ملی و استانی منع شوند از تولید و انتشار اخبارِ وقایعی که با این اندیشه غلط رخ می‌دهند. منع شوند از انتشار مطالبی که این اندیشه را تقویت می‌کنند. و قس علی هذا. ↩️ دال @Daaall https://ble.ir/Daaall https://eitaa.com/daaall
*نمایندگان مجلس: نماینده قوه مجریه یا مقننه!؟* بخش۳ ☝️نماینده محترم! اگر بجای آنکه در جلسه با وزیر و معاونانش، دنبالِ سهمِ استان باشید؛ دنبالِ اصلاح رویه‌های غلط وزارت باشید، کل مملکت آباد می‌شود. چرا فقط دنبال افزایشِ سهم استان هستید؟ 🔸️صرفا جهت مثال در باب وزارت بهداشت عرض می‌کنم: پس چه کسی باید پیگیر افزایشِ سرانه پزشکان در ایران باشد؟ مگر خبر ندارید که سرانه پزشک در ایران از سوریه و فلسطین هم کمتر است؟ چه کسی جز شما باید «طرح تحول نظام سلامت» را که بیشتر شبیه به طرح نابودی نظام سلامت است، اصلاح کند؟ ⁉️ چرا راه را اشتباه می‌روید؟ *شما نماینده قوه مجریه نیستید! وظیفه شما جبرانِ کم‌کاری‌های مجریان و مدیران نیست. وظیفه شما دخالت در اجرا نیست. شما واسطه مردم و دستگاه‌های اجرایی نیستید. شما شفاعت‌کننده نیستید. شما حق دخالت در عزل و انتصاب ندارید.* ❗برابر قانون اساسی وظیفه شما تدوین و اصلاح قانون و نظارت بر اجرای صحیح آن است. تا وقتی وظیفه منصوص و مصرّح را عمل نکرده‌اید، نوبت به آن‌چه احتمال دارد در زمره وظایف باشد نمی‌رسد. ✅در این چهار سالِ مسئولیت هر یک ساعتی که به جای نمایندگیِ قوه مقننه، قوه مجریه را نمایندگی می‌کنید خطا است و باید در محضر عدل الهی پاسخگو باشید. پس از این سال‌های مسئولیت، در پیشگاهِ خداوندِ متعال باید پاسخگو باشید برای هر یک ریالی که از گلوی مظلومانِ سایر استان‌ها می‌بُرید و به گلوی تشنه استانِ خودتان می‌ریزید. 👌🏻خدا خیرتان بدهد. پیگیریِ مشکلاتِ کارگرانِ هپکو و هفت‌تپه و کنتورسازی و... خیلی خوب و مهم است؛ ولی خوب‌تر آن است که سازمان خصوصی‌سازی اصلاح شود. تا وقتی خوبتر هست، نباید فقط خوب را دنبال کرد. هیچ کس نمی‌تواند منکر روحیه جهادی و انقلابی برخی نمایندگان مجلس شود ولی متأسفانه عمل جهادی و انقلابی را اشتباه گرفته‌اید. 😞عمل جهادی و انقلابیِ نماینده مجلس این نیست که دائم در سفر باشد، در همه مسائل نظر دهد یا مشکلاتِ اجرایی استانش را حل کند. عمل جهادی و انقلابی این است که در این چهار سال یک مشکل اساسی از مشکلاتِ مملکت را ریشه‌کن کند. وظیفه نماینده انقلابی این است که سیاست‌های کلی و کلانِ نظام را به قانون تبدیل کند. و این محقق نمی‌شود مگر با تمرکز بر روی یک مسأله (مثل تحولِ نظام سلامت) و اصلاح قوانین و مقرراتِ آن. ↩️ دال @Daaall https://ble.ir/Daaall https://eitaa.com/daaall
*چرا میدان فعالیت داوطلبان مردمی مبارزه با کرونا، شامل خط مقدم نمی‌شود؟* 📅 سال ۵۹ جنگ شروع شد. می‌شد از همان مهر۵۹ جنگاوری را یک امر تخصصی دانست؛ امری که محتاج آموزش‌های مبنایی، تئوری، تمرینی و عملی مفصل و همه‌جانبه است. میشد گفت "جنگ بازی نیست!" میشد استدلال کرد "نمی‌شود جان مردم و رزمنده‌ها و حریم وطن را شوخی گرفت." میشد از افسران متخصص نقل قول گرفت که "جنگاوری و رزم را باید در هنگام صلح و از ریشه آموزش داد. کسی که به تاریخچه جنگ‌های بزرگ دنیا، انواع فنون و استراتژی‌های رایج و غیررایج رزم و تمام ابعاد و زوایای جنگ مسلط نشده است، نمی‌تواند اسلحه به دست بگیرد." میشد به راهبردهای به‌ظاهر منطقی دل بست که "علاقمندان به رزم و حفاظت و دفاع از میهن اسلامی، باید اول طی یک آزمون سراسری سنجش شوند؛ سپس با انواع گزینش و آزمون غربال شوند؛ بعد در صورت موفقیت در آموزش‌های عمومی ۴ساله و تخصصی ۳ساله، در رسته تخصصی‌شان به‌طور آزمایشی به‌کارگیری شوند!" میشد با تکیه بر مشاهدات محدود و سطحی مسوولان رده‌بالا "نیروهای داوطلب مردمی را عده‌ای خام و ناتوان دانست که اجازه حضور در خط مقدم ندارند و صرفا می‌توانند کارهای درجه ۳و۴ پشتیبانی را برعهده بگیرند." ❓نتیجه چه میشد؟ در کمتر از یک سال صدام به تهران رسیده بود و کار تمام شده بود. مگر چند نفر نیروی رسمی آموزش‌دیده نظامی داشتیم؟ حتی اگر خیلی هم کم و کیف بالایی داشتند، مگر برای حالت جنگی طولانی آمادگی داشتند؟ *اگر نیروهای تازه‌نفس مردمی نبودند، نمی‌شد که نمی‌شد که نمی‌شد.* بعد از این هم نمی‌شود. قبل از این هم نشده است. نه اینجا نه هیچ جای دیگر برای حالت اضطراری طولانی‌مدت فرسایشی از قبل تدبیر نمی‌کنند. 👈🏻 کرونا آمده است. قرار هم نیست به این زودی‌ها برود. کادر درمان فرسوده شده است. طبیعی است که فرسوده شود. قرار نبوده که برای مبارزه طولانی‌مدت فرسایشی با یک ویروس ناشناخته فعال باشد. راه حل چیست؟ چه راهی داریم به‌جز همان راه آزموده‌شده و جواب‌داده و موفق جنگ تحمیلی؟ *چرا نیروهای مردمی را از خط مقدم مبارزه با کرونا دور نگه می‌داریم؟* چرا به آموزش‌های تخصصی ولی گسترده "پرستاری از بیمار کرونایی" فکر نمی‌کنیم؟ 🔅بازنویسی ایده متن فوق!🔅 عنوان 🔆 *آموزش تخصصی و گسترده "پرستاری از بیماران کرونایی" به عموم داوطلبان مردمی* 🔆 ضرورت "باید کاری کنند که گرفتارها در همان روزهای اوّل و دوّم شناسایی بشوند و معالجه بشوند. از طرف افراد وارد و متخصّص به من گفته شد که اگر این کار انجام بگیرد تلفات به یک‌دهم میرسد؛ خب این خیلی مهم است. ما هر کاری بتوانیم در این زمینه بکنیم باید انجام بدهیم." (رهبر انقلاب، ۳آبان۹۹) شیوه‌نامه و مراحل اشتباه! اداره کل بهداشت/علوم پزشکی هر استان با اعلام عمومی و تبلیغات گسترده، برگزاری این دوره‌های آموزشی، از داوطلبان مردمی ثبت‌نام می‌کند. سپس با گزینش مختصر و سریع (آزمون کتبی از کتاب آموزش مقدماتی پرستاری کرونا و مصاحبه شفاهی) داوطلبان را بر اساس سن، سابقه، تخصص و... گروه‌بندی می‌کند. گروه‌های مختلف با شرکت در دوره‌های مجازی و حضوری تخصصی ده‌روزه جهت آزمون مفصل و دقیق پایانی آماده می‌شوند. شیوه‌نامه صحیح وزارت بهداشت، درمان و *آموزش پزشکی* دوره‌های مجازی دقیق و مفصل آموزشی مربوطه را تهیه و در سایتی بارگذاری می‌کند. این اتفاق با پیامک v.behdasht به اطلاع همه می‌رسد. افرادی که دوره مجازی و آزمون‌هایش را با موفقیت به اتمام برسانند، بلافاصله در شهرهای خودشان به‌کارگیری می‌شوند. موارد به‌کارگیری برگزیدگان دوره آموزشی، به‌طور موقت برای یک ماه در موارد زیر به‌کارگیری می‌شوند و در صورت موفقیت کامل در دوره یک‌ماهه، جهت فعالیت‌های جدی‌تر به همکاری رسمی یک‌ساله دعوت می‌شوند. ▫️سرکشی مستمر به مشاغل/مناطق پرخطر و بررسی سلامتی همه افراد (یعنی شناسایی زودهنگام بیماران و ارائه دقیق و عملی آموزش‌های لازم به افراد در معرض خطر) ▫️پرستاری از بیمارانِ غیر بستری (تمام‌وقت یا پاره‌وقت) (یعنی هر کس که تست/آزمون کرونایش مثبت شد، بلافاصله یک پرستار دلسوز خواهد داشت که روزی چند بار احوالش را جویا می‌شود و با توصیه‌های بهداشتی و پشتیبانی‌های مختلف نمی‌گذارد بیماری‌ش گسترش یا انتقال یابد.) (این مورد در ادامه باید حتی به افرادی که آزمونشان مثبت نمی‌شود ولی به‌دلیل برخی نشانه‌ها آزمون داده‌اند هم گسترش یابد.) ▫️کمک‌پرستار در بیمارستان‌ها و اماکن درمانی (یعنی کادر درمان بتوانند پس از هر ۳۰ روز فعالیت، حداقل ۱۰ روز به استراحت کامل و تجدید قوا بپردازند و هیچ مشکل و کمبودی هم پیش نیاید.) پس‌نوشت! دوستان مطلع می‌گویند الان افرادی وجود دارند که در جهاد دانشگاهی و... دوره‌های مفصل دیده‌اند و مدرک دارند. ولی علوم پزشکی/وزارت بهداشت از آن‌ها استفاده نمی‌کند و استدلال می‌کند "نمی‌شود جان مردم و رزمنده‌ها و حریم وطن
را شوخی گرفت." خب نتیجه این شیوه مواجهه با مردم مشخص است. من دیگر حرفی ندارم! ↩️ *دال* @Daaall https://ble.ir/Daaall https://eitaa.com/daaall
یک روز برگشت گفت شما برای اسلام چه کرده اید؟ شما برای اسلام یک سیلی هم نخورده اید! گفت اما ما این انقلاب را به ثمر رسانده ایم و تا آخرین قطره خونمان پایش ایستاده‌ایم! . و ایستاد. شهید مجید دائی دائی تا آخرین قطره خونش پای انقلاب ایستاد و در ۳۰آبان۶۴ به فیض شهادت نائل شد. شادی روح همه شهدا صلوات
یادآوری یک انتقاد... این‌بار کم‌عملی نشان ندهیم!
شهدای علوم انسانی!؟ شهدای فرهنگ و هنر!؟ 🤔😶🤐😖🧐
برخی واکنش‌ها به این متن: F.fallahnejad: ولی میشه از شهید مطهری و شهید بهشتی و مفتح و .... یاد کرد... حاج مجید: از سال ۶۰ به اینور داریم؟ F.fallahnejad: نه دیگه... کلا علوم انسانی ای که داره تو زمین بسط تمدنی خودشون کار میکنه دیگه شهیدش کجا بود.... ▫️ ميثم رهگذر: به‌نظرم شهید فخری زاده و شهید احمدی روشن رو میشه شهید مدیریت هم به‌شمار آورد، نه شهید دانش متعارف مدیریت البته، شهید مدیریت در عمل، شهید مدیریت جهادی ▫️ س.ر.یوسف زاده: اونهایی رو که میدونستند علوم انسانی ما رو تکان خواهند داد خیلی سال قبل ترور کردند. شهید مطهری، شهید مفتح... حاج مجید: سال ۶۰ به اینور داریم؟ س.ر.یوسف زاده: نه دیگه عرض کردم. شهید کردند و دیگه تکونی نخورد!... ▫️ وحید آرمانی: علمای علوم انسانی ترور بیولوژیک میشن و برای همین سر و صدای ترورشون زیاد نیست و خیلی ها در جریان قرار نمی گیرن ▫️ ع. شهرستانی: حقیقتش اینه که خیلی از کسانی که برای ما خیییییلی مهم هستند، ظاهراً برای دشمن خطری ندارند. وگرنه مثل شهدای اوایل انقلاب ترور می شدند. ▫️ امین: مقایسه صحیحی نیست. اولا جنس ترور فرق داره. علمای علوم انسانی مون رو عمال حقوق بگیر و عمال بی جیره و مواجب غرب در داخل ترور شخصیت میکنن. ثانیا انقدر قوای فرهنگی دشمن داخل کشور قوی ه که ترسی از تک ستاره های این عرصه نیست.
*اهمیتِ نمادهای دسترس‌پذیر* نگاهی کوتاه به یکی از موانع گرامیداشتِ مردمی و واقعیِ سالگرد شهادت سردار سلیمانی بارها در صفحات و کانال هایی که توسطِ ایرانیان خارج از کشور بروزرسانی می‌شوند، خوانده‌ایم که در کشورهای مختلف، توجه بسیار زیادی به استفاده از نمادهای آن کشور در لوازم مصرفی عموم مردم وجود دارد. نمادِ کشور ممکن است که پرچم یا شخص خاص یا ساختمان تاریخی یا یک پرنده یا... باشد. این نمادها یا در گوشه‌ای از پوشاک یا کیف یا لوازم‌التحریر یا ... درج می‌شوند یا به‌صورت مستقل در قالب جاکلیدی، پیکسل یا... در دسترس و مورد استفاده همه مردم است. ▫️ نگاه و زاویه دیدی در برخی از فعالان فرهنگی وجود دارد که «اکتساب از طریق مقدسات حرام است.» به این معنا که هر چیزی اگر یک مقدار حرمت پیدا کرد، ما آن را دست‌مایه درآمد و سود قرار ندهیم. مثلاً سال گذشته در ایام شهادت سردار سلیمانی یکی از این عزیزان می‌گفت: «من از قبل تعداد زیادی از لباس‌های منقش به تصویرِ سردار سلیمانی موجود دارم. ولی الآن که سردار شهید شده، دیگر نمی‌خواهم آن‌ها را فعلا بفروشم. با قیمت بالا هم از من طلب کرده‌اند ولی این کارها درست نیست! من نمی‌خواهم با خونِ سردار تجارت کنم.» نگارنده با این زاویه نگاه مخالف است. بله قطعاً سوء استفاده از فضا برای بالا بردنِ قیمت در هر شرایطی ناجوانمردانه است؛ ولی این که «باید انواع لوازم و محصولاتِ منقش به نمادها با هزینه منصفانه در دسترس همه مردم قرار گیرد»، امری بدیهی، لازم و ضروری است. ▫️ با مرور سریع مشاهدات روزمره‌مان در شش ماه اخیر می‌شود ادعا کرد: تقریبا هیچ ماشینی، تصویری از سردار ندارد. پشتِ شیشه هیچ مغازه‌ای تصویر سردار نصب نشده است. به هیچ کُت یا پیراهنی پیکسل سردار نصب نشده است. جاکلیدی و کیف و محصولات مزیّن به تصویر سردار در دسترس مردم نیست. حتی فروشگاه‌های محصولاتِ فرهنگیِ مذهبی-انقلابی نیز تنوع قابل قبولی در قاب عکس و پوسترهای سردار ندارند. ▫️ غالب اقدامات و برنامه‌های گرامیداشت سالگرد شهادتِ سردار حاج قاسم سلیمانی، بر فضای مجازی متمرکز شده و متأسفانه کم وبیش از فضای عینی و واقعی زندگی روزمره مردم غافل شده‌ایم. لبّ مطلب این است که اگر دوست داریم بزرگداشت سردار مردمی و واقعی پیش برود، باید لوازم کار در دسترس همه مردم باشد. پیکسل و جاکلیدی و پوستر و... باید به‌صورت مویرگی و مفصل از طریق بقالی‌ها، ایستگاه‌های سلامت و... در دسترس مردم باشد. البته تولید و توزیعِ این اقلام هم باید مردمی باشد ولی از نقش سیاستی، تسهیل‌گری، حمایتی و تشویقیِ نهادها و دستگاه‌های مختلف غافل نشویم. ↩️ دال @Daaall https://ble.ir/Daaall https://eitaa.com/daaall
*مواجهه ما با بیانات رهبر انقلاب چگونه است؟* چند سال است که بنده در همین جلسه و در جلسات دیگر و در دیدارهای خصوصی با مسئولین اجرائی کشور، روی این مسئله تکیه کرده‌ام، متأسّفانه اطّلاعاتی که به من میدهند و گزارشی که به من میدهند، نشان میدهد که نه، این حرفهای ما مثل نصیحت است؛ نصیحتی که مثلاً یک نفر منبر میرود و یک نصیحتی میکند؛ با این چشم نگاه شده؛ این‌جور نیست؛ باید سعی بشود... بیانات رهبر انقلاب در دیدار اساتید دانشگاه‌ها ۹۴/۰۴/۱۳ این گله رهبری از دولت در موضوعی خاص است. اما سؤال این است که رفتار و عملکرد ما در قبال فرامین رهبر انقلاب در سایر موضوعات چگونه است؟ ↩️ دال @Daaall https://ble.ir/Daaall https://eitaa.com/daaall
*راه‌پیمایی هم باید مردمی باشد!* استانداردسازی، یکسان‌سازی، همسان‌سازی، تأسیس انواع سامانه و راه‌اندازی انواع ستادهای سازماندهی، مدت‌ها است که گوش فلک را کر کرده است. هر مسئولی در هر گوشه‌ای از مملکت که بوده، تصمیم گرفته تا همه مخاطبان و فعالیت‌هایش را سازماندهی کند و برایش استاندارد و الگوی یکسان تعریف کند. شاید یکی از اقتضائاتِ «عصر کارخانه و تولید انبوه»، یکسان‌بینیِ همه فعالیت‌ها و نادیده انگاشتنِ تمایزات و فرق‌های ذاتی میان مخلوقات باشد. فرآیند استانداردسازی، در عرصه فرهنگ نیز وارد شده و جدای تأثیراتِ خوب، مفید و لازم؛ اشکالاتِ غیر قابل انکاری هم در پی داشته است که خواسته یا ناخواسته مورد تغافل واقع شده است. یکی از این اشکالات، فراموشیِ اقتضائاتِ کارهای مردمی است. یکی از مهم‌ترین لوازم کارهای انسانی و بروز و ظهورِ فعالیت‌های مردمی، ناهمگونیِ محصولات و خروجیِ فعالیت‌ها است. می‌گویند چینی‌ها هندوانه‌هایشان را هم استانداردسازی کرده‌اند! : هندوانه را وقتی کوچک است، در قالبی مکعبی قرار می‌دهند تا وقتی بزرگ شد، مکعب باشد و حمل و نقلش ساده‌تر باشد... ما هم گاهی برای ساده کردنِ کارهای خودمان، عبارت زیبای «استانداردسازی» را عَلَم می‌کنیم و موجب می‌شویم مردمی‌ترین کارها، صورت و ظاهری غیر مردمی پیدا کنند. یعنی می‌خواهیم مردم با همه تفاوت‌ها و ویژگی‌های شخصی و قومی، در سراسر کشورمان، یک فعالیت یکسان انجام دهند. هندوانه را که همه زیبایی‌اش به تفاوت اندازه و حجم و شکلش است، به شکلی مضحک درآورده‌ایم. مدت‌ها است قطع‌نامه‌های پایانیِ راه‌پیمایی‌ها که مهم‌ترین خروجی و در واقع مانیفستِ همه راه‌پیمایان است، را در تهران نوشته و به همه استان‌ها، شهرها و روستاهای ریز و درشت و نزدیک و دور میهنِ اسلامی‌مان ارسال می‌کنیم! از آن بدتر شعارها را هم طبق نامه ارسالی و مصوبه شورای فلان و بهمان انتخاب می‌کنیم... فراموش کرده‌ایم که راه‌پیمایی‌ها در جمهوری اسلامی، محلِ ظهور و بروز و حضور مردمی است که خودشان انقلاب را به ثمر رسانده‌اند و با خونِ شهدایشان آن را آبیاری کرده‌اند. چه اشکالی دارد که قطع‌نامه هر شهر، سه چهار روز قبل از راه‌پیمایی توسط خانواده شهدا، جوانانِ انقلابی و معتمدانِ همان شهر تنظیم شود؟ چرا نباید شعارهای راه‌پیمایی هر شهر و روستایی را شاعران و مداحانِ همان شهر بسرایند؟ چرا از ظرفیتِ ویژه مداحان استان برای برگزاریِ باشکوه‌ترِ مراسم، استفاده نمی‌شود؟ آیا واقعاً در راه‌پیمایی مطلوب و ایده‌آل، مردم فقط نقشِ سیاهی لشکر دارند و شعار و سخنران و قطع‌نامه باید از تهران بیاید؟ آیا راهکارهای تهرانیزه مثل مسابقه درست کردنِ مترسکِ اوباما یا «بهترین پلاکاردِ دست‌نویس» به‌عنوان راهکارهایی مقطعی، مفید و تأثیرگذار نیستند؟ ناگفته نماند این اشکالات، نقدی درونی و خودمان است و نباید خدای ناکرده موجبِ کم‌رنگ شدنِ راه‌پیمایی‌های دشمن شکنِ فعلی شود. تنها هدفِ این نوشتار، ترسیم فضایی جدید و ارائه دیدی نو برای برگزاری راه‌پیمایی‌هایی بهتر، تأثیرگذارتر و گسترده‌تر بود... منتشر شده در نشریه هیأت‌امروز، بمناسبت روزقدس، حدود سال ۹۲ ↩️ دال @Daaall https://ble.ir/Daaall https://eitaa.com/daaall
شاید این متن قدیمی درباره مقایسه بین صوت و متن (نوشته شده در 2017)، بتواند یکی از علل مهم اوج گرفتن کلاب هاوس را توجیه کند: https://tarjomaan.com/neveshtar/10067/ ...ابزاری که به‌واسطۀ آن شرکت‌کنندگان ما پیام دیگری را دریافت می‌کردند در ارزیابی آن‌ها از ذهن فرد تأثیرگذار بود. ارزیاب‌هایی که حرف مخالفان را *شنیده* بودند، در مقایسه با افرادی که نظر مخالفان را *خوانده* بودند، به احتمال کمتری عقلانیت مخالفانشان را تحقیر می‌کردند. یعنی وقتی ارزیاب‌ها به *صدای* مخالفان گوش می‌دادند، میل به انسانیت‌زدایی کاهش می‌یافت. این تأثیر انسانیت‌ساز تنها نتیجۀ داشتن اطلاعات بیشتر دربارۀ فرد دیگر نبود -دیدن آن حامی در فیلم، در مقایسه با شنیدن صدای او، برداشت‌ها را تغییر نمی‌داد. *انگار صدای فرد به‌شکل منحصربه‌فردی انسانیت‌ساز است.* ↩️ دال @Daaall https://ble.ir/Daaall https://eitaa.com/daaall
*گونه‌شناسی ذهنیت‌های خط‌مشی‌گذاران و مجریان درباره مدیریت مواجهه با بدحجابی در ایران* 📝 برگرفته از قلمِ «سجاد لطفی» گونه اول: اجراگرایان دغدغه اصلی اجراگرایان، اجرای سیاست‌ها است نه نداشتن سیاست. بلکه معتقدند سیاست داریم؛ به همین دلیل، آن‌ها به‌عنوان راه‌حل، ایجاد یک نهاد متمرکز مسئول در امر عفاف و حجاب و تعیین یک مدیریت و رهبری واحد را که در صورت اختلاف نظر دستگاه‌ها، رأیش فصل الخطاب باشد، پیشنهاد داده‌اند. آن‌ها علاقمندند که از هر ابزار ‌خط‌مشی برای ارتقای فرهنگ عفاف و حجاب استفاده کنند؛ به‌عبارتی از یک جامعیت در دیدگاه‌هایشان -نسبت به گونه‌های ذهنیتی دیگر- برخوردارند. گونه دوم: خط مشی‌گرایان خط مشی‌گرایان معتقدند که سیاست مشخص و پایداری در رابطه با عفاف و حجاب وجود ندارد؛ به همین دلیل پیشنهاد تعیین یک مدیریت و رهبری واحد را می‌دهند که برای اختلاف‌نظرها، رأیش فصل‌الخطاب باشد. آن‌ها از دو گروه ناراضی‌اند: نخست سیاستگذاران به‌دلیل اینکه سیاست مشخص و پایداری را تدوین و تصویب نمی‌کنند و در وهله دوم مجریان -خصوصاً مسئولان نهادهای فرهنگی- به دلیل ضعف عملکردشان. گونه سوم: نگرش‌گرایان دغدغه اصلی نگرش‌گرایان تغییر در نگرش مسئولان است؛ می‌گویند لازم است بین برخورد با «بدحجابِیِ از روی غفلت»‌و «بدحجابِیِ از روی عمد» ‌تفاوت قائل شد. آن‌ها معتقدند که اگر این امر اصلاح نشود نه تدوین و تصویب سیاست و نه اجرای سیاست ها هیچ‌کدام نمی‌تواند به حل مشکل کمکی کند بلکه گاهی باعث بدتر شدن بدحجابی نیز می شود. گونه چهارم: عامه‌گرایان عامه‌گرایان مشکل را در نبود ‌خط‌مشی و نبود نهادهای مربوطه و روال‌های جدید نمی‌دانند؛ آن‌ها حتی مشکل را در عدم وجود یک فصل الخطاب هم نمیدانند؛ بلکه دغدغه اصلی آن‌ها ورود همه آحاد مسئولان و مردم در عرصه فرهنگ‌سازی عفاف و حجاب به خصوص «تذکر لسانی»‌ است. عامه‌گرایان، تأکیدشان بیشتر بر مشارکت عمومی و نهادهای مردمی است تا دستگاه‌های حکومتی. گونه آخر: متحیران متحیران پیرامون مسائل مختلف، نظرات مختلفی دارند که برخلاف گونه‌های ذهنیتی قبلی، نمی‌توان بین آن‌ها اشتراک و حلقه وصلی مبتنی بر یک مبنای فکری واحد دید. لذا همان‌گونه که از نام این گونه ذهنیتی - متحیران - پیداست، آن‌ها از هر دری سخن گفته‌اند و حرف‌های خوب زیادی را از جاهای مختلف جمع‌آوری کرده‌اند و در توصیف یا تجویز، مواردی را بیان می‌کنند. اما به نظر می‌رسد هنوز خودشان به نتیجه نرسیده‌اند که برای اصلاح وضع موجوِدِ مدیریت مواجهه با بدحجابی چه باید کرد؟! گویا متحیران مبنایی قوی در زمینه خط مشی‌گذاری و اجرا در حوزه مدیریت مواجهه با بدحجابی ندارند. منبع: این گونه شناسی، مستخرج از پایان‌نامه ارشد با همین موضوع است. دانشجو: سجاد لطفی / اساتید: دکتر سید مجتبی امامی و دکتر مصباح الهدی باقری کنی مقاله مستخرج از پایان نامه در این نشانی در دسترس است: sid.ir/fa/journal/ViewPaper.aspx?id=488297 حاشیه: شاید بتوان این گونه‌های ذهنیتی را به مسئولانِ سایر موضوعات و عرصه‌ها نیز تسری و تعمیم بخشید. ↩️ دال @Daaall https://ble.ir/Daaall https://eitaa.com/daaall
*یک نکته مهم درباره سیاستهای آب شهری* در برخی شهرها برای پیشگیری از حفر چاههای جدید و مصرف بیشتر منابع زیرزمینی؛ بجای سیاست "جیره‌بندی آب"، سیاست "کاهش فشار آب" اجرا میشود. (برابر صحبتهای اخیر مسوولان، ظاهرا این سیاست قرار است در کل کشور اجرا شود) ظاهر امر برای مردم خوب است که آب قطع نشده. ولی لایه زیرینش این است که آپارتمانهای مرتفع مجبورند پمپ آب بگذارند. وقتی در یک کوچه ده نفر پمپ بگذارند، دیگر به طبقه اولیها هم آب نمیرسد و آنها هم مجبور میشوند پمپ بگذارند. در سال آینده وقتی همه شهر پمپ آب گذاشتند، شرکت آب حتی اگر فشار آب را ده برابر حالت عادی هم بکند، فایده‌ای ندارد... و در نهایت مجبور میشویم به تخریب و مصرف بی‌رویه سفره‌های آب زیرزمینی. ↩️ دال @Daaall https://ble.ir/Daaall https://eitaa.com/daaall
حدیث عنه عليه السلام : الأَرواحُ جُنودٌ مُجَنَّدَةٌ ، تَلتَقي فَتَتَشامُّ كَما تَتَشامُّ الخَيلُ ، فَما تَعارَفَ مِنهَا ائتَلَفَ ، وما تَناكَرَ مِنها اختَلَفَ ، ولَو أنَّ مُؤمِنا جاءَ إلى مَسجِدٍ فيهِ اُناسٌ كَثيرٌ لَيسَ فيهِم إلاّ مُؤمِنٌ واحِدٌ لَمالَت روحُهُ إلى ذلِكَ المُؤمِنِ حَتّى يَجلِسَ إلَيهِ .  [ المؤمن : 39 / 89 ، بحار الأنوار : 74 / 273 / 16 . ] امام صادق عليه السلام : جان ها [همچون ] سپاهيانى فراهم آمده اند كه يكديگر را مى بينند و چنان كه اسبان يكديگر را مى بويند ، يكديگر را مى بويند . پس آنها كه يكديگر را شناختند ، با يكديگر الفت مى گيرند و آنها كه يكديگر را نشناختند ، با هم اختلاف خواهند كرد ، [تا آن جا كه] اگر مؤمنى به مسجد بيايد كه در آن ، مردمان بسيارى هستند و جز يك مؤمن در ميان آنان نيست ، جان او به سوى آن مؤمن ، ميل پيدا مى كند ، تا كنارش بنشيند .
مجموعه ای از اقتصاددانان و اقتصادپژوهان یک برنامه جامع با عنوان "بسته نجات اقتصاد ایران" تولید کردن و فارغ از حمایت از کاندیدای خاص در سایت banayeiran.ir منتشر کرده اند. کاش در بین اهالی فرهنگ هم چنین دغدغه و همتی یافت میشد... ↩️ دال @Daaall https://ble.ir/Daaall https://eitaa.com/daaall